فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه. 1
بيان مسأله. 2
پيشينه موضوع.. 3
گردآوري دادهها (شواهد1)4
تجزيه و تحليل و تفسير دادهها و اطلاعات جمع آوري شده. 5
بيان اهداف... 6
ارائه راه حلهاي پيشنهادي... 7
انتخاب بهترين راه حلها8
اعتباربخشي به راه حلهاي انتخابي... 9
اجراي راه حلها10
اصلاح و تعديل يا تغيير راه حلها11
جمع آوري دادهها و گردآوري اطلاعات پس از اجراي راه حلها (شواهد2)12
تجزيه و تحليل دادههاي شواهد2. 13
نتيجه گيري... 14
منابع و مآخذ.. 15
پيوستها ............................................................................................................................................................................16
مسأله عزت نفس و خود ارزشي از اساسيترين عوامل در رشد مطلوب شخصيت كودكان و نوجوانان است و عدم آن سبب كمرويي و گوشه گيري ميشود كه عامل اصلي در شكست و ناكامي در مراحل مختلف زندگي به شمار ميرود. زيرا عدم واكنش مناسب در موقعيتهاي ناخواسته، خوشايند و ناخوشايند سبب عقبماندگي در زندگي انسان ميشود و لذا توجه به مسأله گوشه گيري براي نيل به اهداف مهم بشر امري است كه پژوهشگران علوم تحقيق را دست به كار كرده از جمله روان شناسي، بنابراين در همه افراد خطر ابتلا به ناراحتيهاي رواني وجود دارد. به عبارت ديگر هيچ فرد انساني در برابر امراض رواني مثل گوشهگيري مصونيت ندارد. (شاملو، 1378، ص11)
و انسان گوشه گير كسي است كه از مردم دوري ميكند و زماني حالت بيماري پيدا ميكند كه فرد با جمع بودن و در كنار ديگران بودن بيمناك باشد و اگر به موقع درمان نشود به پيدايش حالت حاد رواني منجر ميشود. (شفيع آبادي، 1374، ص94)
و لذا هدف من اقدام پژوه خانم معصومه حسيني فرد مقدم چيزي جز اصلاح گوشه گيري و كم رويي نرگس دانش آموز كلاس سوم خودم نميباشد.
اينجانب خانم معصومه حسيني فرد مقدم با بيش از 23 سال سابقه آموزشي در يك منطقه محروم قم يعني خيابان آذر، كوچه ناصر ديوان، مدرسه ابتدايي ناصر ديوان مشغول به تدريس ميباشد.
مسأله از آنجا آغاز ميشود كه در ابتداي سال وقتي مدير مدرسه اسامي دانش آموزان كلاسم را به من داد تا با آنها آشنا شوم وقتي اسامي يكايك آنها را قرائت ميكردم آنها با خوشحالي و شور و شعف خاصي و با لبخند پاسخ (حاضر) را ميدادند اما زماني كه به اسم نرگس رسيدم، مشاهده كردم كه او به آرامي خود را معرفي كرد و در چهرهاش ناراحتي مشهود بود.
چند روزي گذشت باز هم رفتار او به همين صورت بود. در نتيجه با بررسي كه در زنگهاي تفريح انجام دادم، تصميم گرفتم تا مشكل گوشه گيري نرگس را حل نمايم و لذا آيا ميتوانم مشكل كمرويي نرگس را حل نمايم؟
پيشينه نظري:
اكثر كودكان ممكن است گاهي احساس ناخوشايند و غم كنند و نوسان خلق و خو در آنان شايع باشد ولي معمولاً گذرا و مقطعي است. و برخي كودكان ممكن است در شرايطي خاص مثلاً در پي زيان آنان و فقدان اساسي، علائم گوشه گيري را نشان دهند، اما اختلال در گوشه گيري معمولاً آسيبي اساسي به عملكرد فرد ميزند و او را در زندگي بهنجار دور ميكند. (اتكينسون، 1954، ص116)
با بررسي و مطالعه نشان ميدهد گاهي اوقات مجموعه انسانهاي اطراف خود، آشكارا به پيدايش و تشديد گوشه گيري و افسردگي فرد كمك ميكنند (فاسلر، دومس، 1956، ص100) كه با روشهاي صحيح بايد از تشديد رواني آنان جلوگيري كرد. زيرا در درازمدت ممكن است به اختلال دوقطبي كه اگر منشأ ارثي هم داشته باشد، باعث تشديد بيشتر اين بيماري رواني گردد.
چكيده
با توجه به اهميت مشكل كمرويي و گوشه گيري كه يكي از اساسيترين و رايجترين مسائل كودكان و نوجوانان ميباشد لذا با مشاهدة آن در يكي از دانش آموزان كلاس خود به نام نرگس به فكر گردآوري اطلاعات از والدين، مدير و ديگر همكاران پرداختم و پس از تبادل نظر با آنان به اين مطلب دست يافتم كه اين دانش آموز به دليل فرزند اول بودن و سر باز زدن از قبول مسئوليتها، امر و نهي شديد اطرافيان به او و... لذا از مهمترين اقدامات انجام شده به شرح ذيل است:
1. به خانواده او تذكر داده شد كه در كارهاي منزل و خارج از منزل
2. در سر كلاس و همچنين در منزل به او داشتن شهامت و عزت نفس را القا كنيم
3. برخورد با دانش آموزاني كه به علت كم حرفي نرگس او را تمسخر ميكردند
4. دادن مسئوليت به نرگس و شركت او در پرسش و پاسخ كلامي
5. در مدرسه و بخصوص در ساعت ورزش نرگس را به مشاركت بيشتر دخيل كنيم
6. كمك گرفتن از معلمان و خانواده نرگس براي پيشرفت در بهبودي نرگس
بنابراين ابزار تحقيق در اين پژوهش از جمله مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه، همكاران و خانواده نرگس ميباشند.
كليد واژگان: گوشه گيري، قبول مسئوليت، داشتن شهامت و عزت نفس، مشاركت در مدرسه، همكاران، خانواده
مبلغ قابل پرداخت 17,776 تومان