مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1568
  • بازدید دیروز : 5020
  • بازدید کل : 13104023

48- پروژه کارآفرینی تولید الکل از خرما42ص


48- پروژه کارآفرینی تولید الکل از خرما42ص

فصل اول

کلیات

 

 

 

 

1- 1 مقدمه :

درخت خرما يكي از مقدس ترين و قديمي ترين درختان ميوه شناخته براي انسان است پيدايش درخت خرما در جهان از دوران دوم زمين شناسي آغاز شده اما زمان پي بردن انسان به ارزش غذائي خرما و كاشت درخت آن به شش هزار سال پيش از ميلاد مي رسد.مبداء اصلي اين گياه بدرستي مشخص نيست. بعضي از دانشمندان مبداء اصلي آن را در اسيا و كرانه هاي خليج فارس و گروهي ديگر زيست گاه اصلي خرما را شمال آفريقا يا شبه قاره هند مي دانند. بر اساس شواهد باستان شناسي قدمت كشت نخل خرما در ايران به بيش از شش هزار سال مي رسد. در حال حاضر خرما در هر پنج قاره دنيا و در بيش از 30 كشور كشت و مورد بهره برداري قرار گرفته است.

 

1 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

تولید الکل از خرما

 

محل اجرا :

شهر صنعتی البرز ( قزوین )

 

 

 

1 3 مشخصات متقاضیان :

نام

نام خانوادگی

مدرک تحصیلی

تلفن

       

 

معرفی طرح :

خرما، Phoneixdactylifera، گياهي است از جنس فونيكس و خانواده پالماسه يا نخل. بيشتر گونههاي جنس فونيكس به عنوان گياه زينتي در درون يا بيرون خانهها پرورش داده ميشوند و تنها گونهاي كه ميوه آن مصرف خوراكي دارد همان خرماي معمولي است. اين گياه عمدتاً به خاطر ميوههاي بسيار شيرين و خوشمزهاش در بسياري از نقاط جهان كاشته ميشود. گياهشناسان معتقدند كه به احتمال قريب به يقين خرما از سرزمينهاي حوالي خليج فارس منشا گرفته است. خرما در دوران باستان به فراواني در سرزمينهاي بين دو رود نيل و فرات وجود داشته و گفته ميشود كه محدوده پراكنش آن در دوران پيش از تاريخ از سنگال تا حوضه رودخانه ايندوس در شمال هند را در برميگرفت. شواهد باستانشناسي مربوط به كشت خرما در غرب عربستان به چهار هزار سال پيش از ميلاد مسيح تعلق دارند. خرما در اين نواحي به عنوان نماد باروري و زايش مورد توجه خاص مردم بوده است و چادرنشينها آن را در واحههاي بياباني ميكاشتند.

اعراب خرما را با خود به اسپانيا بردند. بعدها به تدريج خرما از آسيا و عمدتاً خاورميانه به استراليا و قاره آمريكا نيز برده شد. سياحان اسپانيايي نيز خرما را به نيومكزيكو و كاليفرنيا معرفي كردند تا جايي كه كاليفرنيا امروزه يكي از توليدكنندگان خرما است. خرما از قرنها پيش در جنوب ايتاليا، سيسيل و يونان كاشته ميشد اما ميوه قابل توجه و خوراكي در اين نواحي به بار نميآورد. ميوه خوراكي خرما از زمره غذاهاي اصلي مردم الجزاير، مراكش، تونس، مصر، سودان، عربستان، ايران و... به شمار ميآيد. امروزه پيشرفتهاي كشاورزي و تكنولوژي باعث پيشرفت و بهبود صنعت كشت خرما شده است.عراق همواره بزرگترين توليدكننده خرما در جهان بوده و سالانه نزديك به ۶۰۰ هزار تن خرما توليد ميكند. بصره به خاطر ارقام بسيار مرغوب خرما شهرت جهاني دارد. جنس فونيكس در ايران تنها داراي يك گونه است كه همان خرماي معمولي يا خوراكي است. اين گونه در مناطق گرمسيري جنوب ايران كاشته ميشود و داراي فرمهاي اصلاح شده بسياري است. در ضمن گونهها و فرمهاي زينتي چندي نيز از اين جنس به ايران وارد شده است. معروفترين و پرطرفدارترين نوع خرما در ايران خرماي مضافتي بم است. از زمره ساير واريتههايي كه در ساير كشورها متداولترند ميتوان به واريتههاي «هياني»، «خدر اوبي»، «خستاوي»، «مكتوم»، «سعيدي»، «امير حاجي»، «برهي»، «زهدي» و... اشاره كرد. گياه خرما صرف نظر از واريته آن نوعي نخل راست قامت است كه ارتفاع آن به ۳۶ _ ۳۰ متر ميرسد. تنه خرما از بقاياي به جامانده از غلاف برگها به وجود ميآيد. برگهاي خرما پرمانند، بزرگ و به طول شش متر است. هر برگ از درون غلافي خارج ميشود كه توسط شبكهاي از فيبرها احاطه ميشود. گلهاي كوچك و معطر آن روي دو گياه نر و ماده پديدار ميشوند. گلهاي ماده سفيد و گلهاي نر شيري رنگ و چرمياند. هر خوشه بزرگ گل ممكن است حاوي ۱۰۰۰۰ _ ۶۰۰۰ گل باشد.

ميوه خرما مستطيلي شكل با پوستي به رنگ قهوهاي تيره متمايل به قرمز يا زرد _ قهوهاي است. پوست ميوه پس از رسيده شدن بسيار نازك و لطيف ميشود. گوشت آن نيز بسيار شيرين و حاوي يك هسته منفرد و بسيار سخت است.

در اطراف درخت ۱۶ _ ۶ ساله پاجوشهاي بيشماري وجود دارد كه ميتوان با انتقال هر يك از آنها به جاي مناسب، اقدام به تكثير گياه خرما كرد. گياه خرما مقادير زيادي گرده توليد ميكند كه توسط باد جابهجا ميشوند اما مسافت زيادي را طي نميكنند. در نخلستانها هر درخت نر براي بارور ساختن و گردهافشاني ۵۰ _ ۴۸ درخت ماده كفايت ميكند. امروزه در عربستان و نواحي محدودي از آسيا و آفريقا و همچنين كاليفرنيا براي تسهيل عمليات گردهافشاني، از گردهافشاني مصنوعي استفاده ميكنند. اما در گردهافشاني سنتي خوشه گلهاي نر شكفته شده را به طور وارونه روي خوشههاي ماده قرار ميدهند و به وسيله طناب يا نخقيطاني آن را محكم ميبندند تا با رشد خوشه و آويخته شدن آن، خوشه نر سر جايش بماند. در مواردي نيز گردهها را خشك ميكنند و مدت ۶ ماه در شرايط دمايي مناسب نگهداري ميكنند.ميوه خرما را معمولاً تازه مصرف ميكنند يا از آن در تهيه خوراكيهايي مانند كيك، كلوچه، انواع شيريني، نان خرمايي، پودينگ، بستني، مربا، ژله، شربت، شيره، سركه و الكل استفاده ميكنند. از بقاياي دورريختني ميوه نيز در تهيه غذاي دام و طيور استفاده ميكنند. در غنا و ساحل عاج از شيره خرما، ملاس و الكل استخراج ميكنند. ۱۰۰ گرم ميوه تازه خرما داراي ۱۴۲ كالري انرژي است به علاوه حاوي مقادير قابل توجهي كربوهيدرات، پروتئين، كلسيم، فسفر، آهن و... نيز هست. از پودر هسته خرما هم براي تغذيه جوجهها استفاده ميشود. هسته خرما داراي مقادير زيادي پروتئين، چربي، كربوهيدرات، استرول و استرون است. از روغن موجود در هسته در صابونسازي و تهيه محصولات آرايشي استفاده ميشود. در كشورهاي ايتاليا و اسپانيا از برگهاي خرما در انجام آيينهاي مذهبي استفاده ميشود. در شمال آفريقا نيز از برگها براي ساخت كلبه، آلونك، سبد، پرده، بادبزن و وسايلي از اين دست بهره ميگيرند. دمبرگهاي چوبي خرما منبع سلولز است و در ضمن از آن در ساخت جارو، عصا، چوب پنبه ماهيگيري و حتي براي سوخت نيز استفاده ميشود. از تنه نخلهاي قديمي در ساخت برخي از اجزاي داو (انواع قايقهاي بادباني در خليج فارس)، آب برها و پلها كمك ميگيرند. علاوه بر تمامي اينها ميوه خرما داراي مصارف پزشكي نيز هست. خرما به خاطر داشتن مقاديري تنين، ويتامين A، تيامين، ريبوفلاوين، نياسين، اسيداسكوربيك و تريپتوفان و... داراي خواص درماني است و از آن در درمان سرماخوردگي، گلودرد، تب، ناراحتيهاي كبدي و احشايي استفاده ميشود و حتي آن را براي رفع مسموميت با الكل نيز مفيد دانستهاند.

درخت خرما در شرايط آب و هوايي گرم و تمام آفتابي به خوبي رشد ميكند و ميوه ميدهد. در مناطقي كه شرايط چندان مناسب نباشد ممكن است كه درخت خرما رشد كند اما ميوه نميدهد. حداقل دماي مورد نياز در فصل رويش و گلدهي براي خرما در حدود ۵/۱۷ درجه سانتيگراد است و تنها در مناطقي ميوه ميدهد كه فصل رويش در آن گرم و طولاني و بدون بارندگي يا با بارندگي اندكي همراه باشد. گياه خرما نسبت به خشكي مقاوم است اما براي به بار نشستن و توليد محصول مرغوب به آبياري نياز دارد. اين گياه خاكهاي شني، آهكي و رسي را ترجيح ميدهد و در مجموع در بيشتر خاكهاي سنگين و به خوبي زهكشي شده، رشد ميكند. تهويه مناسب خاك از فاكتورهاي مهم رشد خرما است. خرما به طور چشمگيري نسبت به قليايي بودن خاك مقاوم است تا حدي نيز نسبت به شوري خاك مقاوم است. اما شوري بيش از اندازه به شدت بر ميزان محصول و باروري آن تأثير ميگذارد. تكثير درخت خرما از طريق بذر و عمدتاً با انتقال پاجوشهايي كه در اطراف گياه والد به وجود ميآيند، ميسر ميشود.

ميزان محصول نخلهاي ۸ _ ۵ ساله در حدود ۱۰ _ ۸ كيلوگرم است اما اين ميزان در نخلهاي ۱۳ ساله به ۸۰ _ ۶۰ كيلوگرم ميرسد. برخي از ارقام اصلاح شده محصولي معادل ۱۰۰ كيلوگرم هم توليد ميكنند. برداشت محصول خرما عمدتاً با برداشت كل خوشه همراه است. پس از برداشت خوشه آن را در شرايط دمايي مناسبي انبار ميكنند تا ميوهها كاملاً رسيده شوند. ميوه خرما از زمان تشكيل تا هنگام رسيده شدن بايد چهار مرحله را پشت سر بگذارد كه عبارتند از ۱) مرحله نخست كه ۱۷ هفته طول ميكشد و حاصل آن ميوهاي به رنگ سبز، سفت و تلخ است و ذخيره قند آن را گلوكز و فركتوز تشكيل ميدهند. ۲) مرحله دوم شش هفته به طول ميانجامد. در اين مرحله ميوه هنوز سفت است اما رنگ آن به زرد _ نارنجي يا قرمز تغيير مييابد و ذخيره قند آن عمدتاً ساكاروز است. ۳) مرحله سوم كه به آن رطب ميگويند، چهار هفته طول ميكشد. ميوه در اين مرحله نيمه رسيده و به رنگ قهوهاي است. ۴) مرحله چهارم دو هفته طول ميكشد. در اين مرحله ميوه رسيده است و وقتي رنگش هنوز روشن است، برداشت ميشود و براي رسيدهتر شدن در شرايط دمايي مناسب انبار ميشود. شرايط دمايي و طول مدت انبارداري بسته به رقم خرماي برداشت شده فرق ميكند.

خرما ميوه اي بسيار قديمي است و نام آن در كتاب مقدس 42 بار تكرار شده است . اين ميوه پرخاصيت براي مردم كشورهاي اروپايي و آمريكايي تا حدي نا آشنا است و آنرا فقط در كيك و شيريني مصرف مي كنند ولي در خاورميانه و مخصوصا در كشورهاي عربي بعنوان يك غذاي اصلي بكار مي رود .

 

اهميت نخل خرما و جايگاه ان در كشور ايران :

خرما ميوه اي است با ارزش غذائي بالا كه به علت دارا بودن مواد قندي قابل توجه (حدود 70%) علاوه بر مصرف غذايي در صنعت نيز موارد استفاده فراوان دارد. مصارف مختلف خرما در صنعت شامل شيره خرما شهد خرما (عسل خرما )، قند مايع، سركه خرما،الكل، عصاره نوشابه و خوراك دام مي باشد و از هسته آن روغن كربن اكتيو، لوريل الكل، مواد موثر سطحي و از ضايعات آن در تركيب خوراك دام و طيور و از برگ خرما در ساخت انواع ظروف بافتني، حصير و از تنه و چوب خرما در كارخانجات نئوپان سازي و كاغذ سازي و همين طور پوشش ساختمانها و پلها استفاده مي كنند. خرما به عنوان غذاي دوره بحران نظير سيل،زلزله و جنگ و خشكسالي و همچنين به عنوان غذاي اصلي قشر فقير در مناطق محروم و به ويژه در كشورهاي جهان سوم كه با مشكلات سوءتغذيه و گرسنگي مواجه هستند نقش مهمي را ايفا مي كند. علاوه بر موارد فوق خرما به دليل ويژگي هاي منحصر به فرد نظير مقاومت به خشكي و كم آبي،تحمل شرايط نا مساعد آب و خاك در زمره معدود گونه هاي گياهي است كه توانسته گسترش و اسكان انسان در سرزمين هاي گرم و لم يزرع دنياي قديم را امكان پذير سازد.

خرما موارد مصرفی مختلفی دارد که به علت دارا بودن خواص زیاد و مقوی بودن آن نوع مرغوبتر آن مصرف خوراکی دارد و نوع با کیفیت پایین تر آن در تولید نان , کیک , الکل , اسید و خیلی از محصولات دیگر که هنوز یافت نشده اند بکار می روند.

خرما يا به انگليسي DATES ميوه اي است بهشتي و بسيار مقوي ، که مواد معدني بسياري چون آهن ، پتاسيم ،روي ، منگنز، و ويتامين A – B - E را داراست. تحقيقات درباره ي خرمانشان داده که اين ميوه مي تواند پيش گيري بسياري از سرطان ها مانند سرطانکولون، معده و غيره را در پي داشته باشد.يکي از خواص خرما ملين بودن آن است. البته اگر 6 تا 7 عدد خرما را در 2 ليوان آب جوش خيس کرده و صبح و شب آن را صورتگرم بنوشيد و يا مقداري خرما ميل کنيد و بلافاصله يک تا دو ليوان آب گرم روي آنبنوشيد، خاصيت ديگر خرما، خنثي کردن اسيد اضافي معده است از آنجا که که زيادي اسيدمعده باعث ترش کردن و دل درد مي شود، بنابراين هر وقت دل درد گرفتيد مي توانيدفرمول چيني ها در طب سنتي استفاده کنيد.

بدين طريق که 2 تا 3 عدد خرماي تازه و لهشده را در آب جوش بيندازيد بعد آن را هم زده و بنوشيد. خرما را به عنوان ميوه نيزمي توانيد مصرف کنيد. هم چنين حتما براي خواب راحت تر و آرامش بيشتر شام خود را درحدود ساعت 7 بعد ازظهر خورده و قبل از خواب يک عدد خرما و يک ليوان شير گرم ميلکنيد.

خرما براي افراد سالمند و بچه ها بسيار مفيد است سعي کنيد به جاي قند وشکر از خرما براي نوشيدن چاي استفاده کنيد و يا در طباخي از آن استفاده ي بيش تريببريد. ورزش کاران به علت فعاليت زياد، به طور حتم بايد از عصرانه اي مقوي که باخرما باشد استفاده کنند.

براي مثال خرما و شير را به همراه نصف فنجان آب آناناستازه يک قاشق پودر نارگيل ، و يک قاشق آناناس خرد شده ، در مخلوط کن ريخته و معجونفراهم آمده را ميل فرماييد.

صد گرم تازه آن داراي 163 کيلو کالري 0.9 گرمپروتئين ، 0.3 گرم چربي ، 38 گرم گلوسيد ، 30 ميلي گرم فسفر ،1.3 ميلي گرم آهن ، 51ميلي گرم کلسيم و 10 ميلي گرم ويتامين C مي باشد.

صدگرم خشک آن داراي 300 کالري ، 2 گرم پروتئين ، 0.6 گرم چربي ، 73 گرم گلوسيد ، 60 ميلي گرم گوگرد، 50 ميلي گرمفسفر، 650 ميلي گرم پتاسيم ، 65 ميلي گرم منيزيم ، 70 ميلي گرم کلسيم ،2 ميلي گرمآهن ، 2/2 ميلي گرم نياسين ، سديم و ويتامين A آن قابل توجه نيست.

 

1 4 دلایل انتخاب طرح :

این طرح یکی از طرح های جدید و دارای بازده بالا در صنعت میباشد ، در حال حاضر قسمت اعظم نیاز کشور به این محصول در داخل کشور تامین می گردد ، خود کفا بودن در این محصول باعث شده که رقابت در دخال کشور شدید باشد به همین دلیل کیفیت نقش مهمی را در این طرح ایفا می کند.

 

 

1 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :

علاوه بر اشتغالزایی مناسبی که این طرح می تواند ایجاد نماید ، سودآوری اقتصادی آن نیز می تواند قابل توجه باشد و همچنین می تواند صنعت کشور را در این بخش تا حدودی به خودکفایی و عدم نیاز به وارد کردن این محصول سوق دهد .

 

1 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :

تعداد اشتغالزایی این طرح 28 نفر میباشد .

 

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

خرما میوه ای بسیار قدیمی است و نام آن درکتاب مقدس 42 بار تکرار شده است . این میوهپرخاصیت برای مردم شکورهایاروپایی وآمریکایی تا حدی ناآشنا است و آنرا فقط درکیک وشیرینی مصرف می کنند ولی درخاورمیانهو مخصوصا در کشورهای عربی بعنوانیک غذای اصلی بکار می رود .یهودیان معتقدند درخت خرما درفلسطینو یااسرائیلامروزی بفراوانی وجود داشته استبطوریکه در ناحیه بین دریایگالیله ودریای مرده جنگل بزرگی از درخت خرما بوده است .مسلمانان معتقدند کهحضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلماین درخترا خلق کرده اند . در دیانتمسیح، برگ درخت خرما سنبل و نشانه شهادت وروح شهدائی است که در راه دیانت حضرت مسیح جان باخته اند .

 

ترکیبات شیمیایی

خرما دارای 25 درصدساکاروز، 50درصدگلوکز ، و موادآلبومینوئیدی،پکتین و آب میباشد . بعلاوه دارای ویتامینهای مختلف منجمله ویتامین A,B,C,E و مقداری املاح معدنیمی باشد .

 

خواص داروئی:

درخت خرما خواص بیشماری دارد و می توان گفتکه از تمام قسمتهای این درخت می توان استفاده کرد و یک ضرب المثل عربی می گوید کهخواص درخت خرما باندازه روزهای سال است.از برگ و شاخه درخت خرما سبد و فرش تهیه میکنند . از هسته آن نان و ازمیوه خرماشرابوعسل . همانطور که می دانیمخرما تنها میوه ایست که درصحرا وجود دارد و طبیعتاین درخت را به مردم صحرا داده است که تمام احتیاجات خود را از آنر فع می کنند . مردم صحرا هسته درخت خرما را در کرده و از آن نان می پزند یا در این هسته را بوداده و از آن بعنوانقهوه استفاده می کنندزیرا دم کرده آن بسیار مطبوع است و یا حتی این در را در آب برای چند روز خیس کرده وبعنوان غذای مقوی بهشترهای خود می دهند و معتقدندکه این غذا ازگندم و جو مقوی تر است . اعراب از قدیم اعتقاد داشتند که خرما انرژیخورشید راگرفته و در خود ذخیره می کنند و این انرژی با خوردن خرما به بدن آنها منتقل می شود . اعراب از خرمای کال نیز استفاده می کنند و معتقدند که اثرات درمانی بسیاری دردمنجمله خرمای سبز تقویت کننده اعمال جنسی وانرژی زا یم باشد . حتی هسته خرمای سبز را نیز دم کرده و پمادی از آن تهیه می کنند که برای زخمهایآلات تناسلی بکار می رود .

اثر دیگر معجزه آسای هسته خرما از بین بردنتورم پلک های چشم است برای این منظور پمادی از در هسته خرما درست کرده و آنرا رویچشم می گذارند این پماد برای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است .زندگی پرمشغله وناراحتی های روانی که میل جنسی را در بعضی از اشخاص از بین می برد بهترین علاجشخوردن مداو م خرما است که میل جنسی را باین اشخاص باز می گرداند . در زمانهای قدیمهمواره خرما را برای قدرت و انرژی بکار می برده اند و هنوز بهترین میوه برایبازیافتن انرژی و قدرت جوانی است .گلهای درخت خرما نیز خاصیت دارویی دارند . طعمگلهای درخت خرما تلخ است و اثر مسهلی درد

 

مضرات

مواظب باشید درخوردن آن افراط نکنید زیرا دارایقندزیادی است . در این صورت آنهایی کهلوزالمعدهحساس دارند و یا آنهایی که بیماریقند در خانواده آنها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

ردهتک لپه‌ایهانه تنها از لحاظ تفاوت در تعداد لپه‌یها ازدولپه‌ایها متمایز هستند بلکه از نظر اختصاصات دیگری مانند اختصاصات جنینی شناسی، ریخت شناسی و تشریحی نیز با دو لپه‌ایها تفاوت دارند. گیاهان راسته چمچمه داران Spadisiflorole با دارا بودن گل آذینسنبله عادی و محوری ضخیم ساده و یا منشعب به نام میله (اسپادیس) مشخص هستند. دانه‌های این گروه گیاهی آلبومن دارند و وجود چمچمه در گل آذین آنها نشانه‌ای ازچگونگی تکامل در این گروه و نیز معرف به تحلیل رفتن قطعات گل در آنهاست. تیره خرما palmaceae یکی از تیره‌های مهم اینراسته است.


اختصاصات عمومی

گیاهانی به صورت درخت تنه‌ای بدون انشعاب (stipe) ، درانتهای تنه دارای یک دسته برگ با رگبرگهای شاخه‌ای و یا پنجه‌ای هستند. پهنکبرگها در طول رگبرگ ثانوی معمولا دارای پارگی و شکافهای طولی عمیق است. گل آذینمعمولا به شکل اسپادیس منشعب و به صورت سنبله‌ای مرکب است که بوسیله یک چمچمه مشترکو چمچمه ثانوی پوشیده می‌شود. گلها غالبا تک جنسه دارای 3 کاسبرگ ، 3 گلبرگ ، 6پرچم و 3 تا برچه هستند.

این تیره دارای 23 جنس و 1200 گونه است که روی همرفته تیره‌ای بزرگ و بسیار مشخص را در سراسر مناطق استوایی مرطوب تشکیل می‌دهند. مراکز اصلی انتشار نخلها عبارتند از: آفریقا ، آمازون ، سواحل استوایی آفریقا ،آسیا ، هند و مالزی. تیره نخل در دوره کرتاسه ظاهر شده و در طول دوره گسترش تنوعیافته است.

اختصاصات دستگاه رویشی

تنه خرما

تنه‌های راست و استوانه‌ای و به شکلستون: ارتفاع آنها در نارگیلها گاهی تا 80 متر می‌رسد و در انتها تاجیاز برگهای بسیار بزرگ دارند.

تنه‌های بالارونده یا پیچان: بسیارنرم و قابل انعطاف و طنابی شکل هستند، این ساقه‌ها گاهی بوسیله برگهای خادار بهتکیه گاه چسبیده و بالا می‌روند. طول این تنه‌ها که باریک هستند از 100 تا 400متغیر است.

تنه‌های تحلیل رفته و کوتاه: در بعضیاز نخلها که آنها را نخلهای بدون ساقه هم می‌گویند، طول تنه از چند سانتیمتر تجاوزنمی‌کند.

تنه یا ساقه‌های منشعب: در این گروهاستیپ به معنای واقعی وجود ندارد و این دسته از نخل‌ها بسیار نادرند و ساقه دارایانشعابات دو شاخه‌ای است.

 

برگ خرما

تیپ شانه‌ای یا تیپ نخل و نارگیل: دراین تیپ شاخکهای برگ نامنظم و غالبا پاره شده‌اند.

تیپ بادبزنی شکل: در این تیپ ، برگهاعمومی پایا هستند و چندین سال روی ساقه باقی می‌مانند. سقوط آنها مانند دو لپه‌ایهابه صورت یکپارچه صورت نمی‌گیرد بلکه پایین آنها پاره شده و به صورت رشته‌های فیبریبرای مدت طولانی و نامعلوم روی ساقه باقی می‌مانند در اصطلاح لیف خرما را تشکیلمی‌دهند.


اختصاصات تشریحی

استیپ خرما با آنکه قطر زیادی دارد، همیشه ساختار اولیه وبه عبارت دیگر ساختار اصلی ساقه تک لپه‌ایها را حفظ کرده است. دسته آوندی درحلقه‌های هم مرکز محیطی ساقه بسیار زیاد و کوچک هستند و به علت کمی آوندهای چوبی ونداشتنحلقهاسکلرانشیمی در اطرافشان سختی کمتری دارند. دسته‌های آوندی حاشیهساقهپس از پس طی چند میانگره به تدریجمتوجه بخش مرکزی آن شده و در چند گره بعدی وقتی در مرکز قرار گرفتند با یک خمیدگیمتوجه خارج ساقه گردیده وارد برگ می‌شوند. در ساختار برگ همپارانشیمییکنواخت وجود دارد و د زیر سطحرویی آنها پارانشیم نرده‌ای دیده نمی‌شود.

 

ساختار عمومی گل در نخلها

گلهادر اصلهرمافرودیتهستند. نخلها یک‌پایه هستند یا دو پایه. در گونه‌های یک‌پایه مانندنارگیل ،گلهای نر در انتهای اسپادیس یا محور گل آذین و گلهای ماده در قاعده آن قرارمی‌گیرند. گل نر و گلهای ماده خرما باهم تفاوت دارند. یعنی گلهای ماده از گلهای نردرشت‌ترند. میوه همیشه یک برچه‌ایاست و بر حسب حالات مختلف به صورت سته و شفتی است که غالبا با پولکهای همپوش پوشیدهمی‌شود. دانه دارای جنینی کوچکفاقد ریشه‌چه و سرشار از آلبومن است.

 

رده بندی تیره خرما

طایفه phytelephasieae که شامل دوگروه است و گل فاقد پوشش و میوه مرکب و گل دارای پوشش و میوه سادهاست.

طایفه carypheae که شامل دو گروه بهصورت برچه‌های آزاد و برچه‌های پیوسته است مانند جنسخرما

 

طایفه Lepidocarpeae که شامل دو گروه است و میوه محصور در پولکهای همپوش ومیوه برهنه و فاقد پولکهای همپوش است. مانند جنس رافیا

طایفه بوراسهکه شامل دو گروه ،‌برگها بادبزنی شل و دارای تقسیمات پنجه‌ای و برگها دارای تقسیمات شانه‌ای و پرمانند است. مانند جنس لاتانیا.

طایفه Cacoseae ، میوه شفت دارایهسته منفذدار مانند جنس نارگیل.

طایفه Areceae ، میوه شفت دارای هستهفاقد منفذ مانند جنس آرکا.

کاربرد و اهمیت اقتصادی گیاهان تیره خرما

نخلها نقش مهمی در اقتصاد ضعیفمردم مناطق استوایی دارند و از نظر تامین غذا و صنایع محلی حائز اهمیت فراوانهستند. میوه نخل یا خرما در الجزایر ، مصر ، ایران و برخی از کشورهای عربی خوراکیاست. از چوب و برگ نخلها در صنعت استفاده زیادی می‌شود. از شیره عده‌ای از نخلهامانند رافیا در تهیه نوشیدنیها استفاده می‌شود. در آمریکای گرمسیری از آلبومندانه‌های گون‌ای نخل به نامفیت الفاسماکروکارپابه عنوان عاج گیاهی استفاده می‌کنند.

 

روش تولید الکل خرما :

1- ابتدا خرما را با آب مخلوط می کنند به نحوی که به میزان 50% آب و 50% خرما باشد.سپس آن را در معرض حرارت 25 درجه سانتیگراد قرار می دهند که در این حرارت قدرت حلالیت قند بالا رفته و باعث جدا شدن قند خرما می شود.

2- با استفاده از یک دستگاه پرس تفاله و هسته خرما را از شیره حاصله جدا می نمایند که شیره رقیق خارج شده دارای 45% قند می باشد.زمان مورد نیاز این کار 1 تا 2 ساعت پیش بینی می شود.پس از این مرحله شیره و تفاله تفکیک می گردد.

3- در اینجا سه مخزن شیره رقیق موجود می باشد که شیره ها در اینجا ذخیره می شوند و به 2 بخش تقسیم می شوند که بخشی برای تولید الکل و بخشی برای تولید شیره غلیظ استفاده می شوند.

4- در این مرحله با عبور شیره از فیلتر ها ذرات موجود جدا شده و شیره شفاف می گردد.

5- در این قسمت شیره بدست آمده در دیگ های پخت تحت خلاء قرار می گیرند. دمای مورد نیاز 75 80 درجه و فشار مورد نیاز 540 560 میلی متر جیوه و زمان پخت 2/5 ساعت می باشد که غلظت شره را به 70% می رساند.

6- شیره بدست آمده در مرحله 5 در مخازنی که برایآن در نظر گرفته شده است ذخیره می شود.

7- در این مرحله قوطی هایی که برای بسته بندی در نظر گرفته می شود شسته و خشک می شود.

8- عملیات بسته بندی شیره انجام می شود.

9- مخزن رشد مخمر در این بخش می باشد که با آب و نیترات آمونیوم و سایر مواد کمکی جهت تسریع رشد اضافه می گردد.

10-در این بخش به وسیله همزن اکسیژن مورد نیاز جهت رشد مخمر تامین می گردد. مدت زمان مورد نیاز در این مرحله 2/5 ساعت می باشد.

11-در این مرحله شیره بدست آمده از مرحله 3 به فورمنتور هایی که در این مرحله کار گذاشته شده انتقال می یابد و با مخمر هایی که در مرحله 9 و آماده شده اند ترکیب می گردند.فورمنتورها تمام شرایط لازم برای ترکیب را دارا می باشند.به شیره موجود در فورمنتور ها 45% آب اضافه می شود و در نهاین مخمرها قند موجود در شیره را به الکل تبدیل میکنند

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم

روش انجام کار

 

 

 

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :

بازدید از شرکت طراحی فرآیندهای شیمیایی فراتک:

با هماهنگی های صورت گرفته برای بازدید یکی از کارخانه های بزرگ تولید کننده این محصول در داخل کشور اقدیم نمودیم ، در بازدید صورت گرفته به بررسی روش تولید محصول و نقشه های محصول پرداختیم ، ماشئین آلات و سیستم های تولید را مورد بررسی قرار دادیم .

 

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :

ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت و در تولید کالایی مانند این که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، استفاده از ماشین آلات کلاس A جهانی و بهره گیری از نیروی انسانی متخصص می تواند به داشتن خلاقیت و نوآوری در تولید محصول کمک شایانی نماید.

 

 

 

فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

فهرست مواد مصرفی مورد نیاز :

 

 

 

 

 

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

 

توجیه اقتصادی محصول :

 

روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا )

در زمینه فروش محصولات می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر برای جذب بازار فروش جزئی و استفاده از روش فرد به فرد برای فروش کلی محصولات در بازار داخلی .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم

امور مالی طرح

 

 

 

زمین :

 

محوطه سازی :

 

 

 

 

 

ساختمانها :

 

ساختمان و محوطه سازی : 220 + 1580 = 1800

 

 

 

 

میزان سرمایه گذاری :

محاسبه هزینه ها :

هزینه های ثابت و متغییر طرح :

محاسبه سود و زیان ویژه ( ارقام به میلیون ریال )

 

 

 

 

 

تاسیسات مورد نیاز :

 

 

 

 

 

ماشین آلات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی :

وسایل نقلیه :

 

تاسیسات اداری :

 

 

 

 

هزینه های قبل از بهره برداری :

 

 

 

 

 

 

 

 

حقوق و دستمزد پرسنل غیر تولیدی :

 

 

 

 

 

 

حقوق و مزایای پرسنل تولیدی :

 

 

 

 

 

 

 

هزینه سوخت و انرژی :

 

استهلاک و تعمیر و نگهداری :

 

 

 

فصل چهارم

جمع بندی نتیجه گیری

 

 

 

 

 

نتایج حاصله از اجرای طرح :

با توجه به بررسی های انجام شده و مطالعات صورت گرفته که نتایج آن را در جداول بالا مشاهده نمودید و بر اساس مطالعات مشاهده ای صورت گرفته از واحد تولیدی داخلی و با مطالعه بر روی واحد های تولید کننده خارجی می توان به این نتیجه رسید که این واحد تولیدی در صورت بهره مندی از تسهیلات مالی مناسب و در صورت بهره گیری از نیروی انسانی مجرب و متخصص و با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات روز دنیا می تواند به عنوان یک شغل زودبازده مطرح شده و سود دهی ایده آلی را نسیب متقاضی نماید .


مبلغ قابل پرداخت 22,960 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1010

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما