مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 113
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13041776

مقاله 79-پیامبراکرم در قرآن كريم و نهج البلاغه و جلد اول تفسیر کشاف زمخشری140ص


مقاله 79-پیامبراکرم در قرآن كريم و نهج البلاغه و جلد اول تفسیر کشاف زمخشری140ص

چکیده :

پیامبر بزرگوار اسلام ، حضرت محمّد مصطفی (ص) که بنده برگزیده خدا ، خاتم الانبیاء ، مبلغ دین الهی ، معلم آیات حکمت و مربّی و اسوه انسانهاست در زمانی که جهل و تاریکی در حجاز سایه افکنده بود از ملکوت آسمان به زمین فرا خوانده شد و افلاکی ترین فرشته خاکی گردید و تمام عمر با برکت خود را که سرشار از فراز و نشیبهای بسیاری بود در راه هدایت و راهنمایی مردم و دعوت به دین مبین اسلام سپری نمود و با عبودیّت و بندگی ذات حق به عالی ترین درجه عبودیّت دست یافت و به قلّه رفیع کمال انسانی رسید.

در قرآن کریم که معجزه جاویدان پیامبر عظیم الشّان اسلام بوده و به عنوان کتاب هدایت بشری همواره مورد توجّه بوده است درباره پیامبر اکرم (ص) بسیار سخن گفته شده است . اطاعت از پیامبر (ص) در کنار اطاعت از خدا مطرح شده است ، آزار و ایذاء پیامبر اکرم (ص) موجب عذاب دردناک و لعنت خداوند در دنیا و آخرت تلقّی شده و دوستی خداوند مشروط به اطاعت از پیامبر اکرم (ص) گردیده است . خلق و خوی الهی پیامبر اکرم (ص) و رحمت و عطوفت آن حضرت مایه انسجام و وحدت مسلمانان به شمار آمده و با تعبیر«وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ » توصیف شده است . بنا بر آیات قرآن کریم که بیش از 500 آیه را شامل می شود ، وجود پیامبر اسلام (ص) لطفی بر بشریت ، رحمتی برای عالمیان ، الگویی ابدی برای نسل بشر و شاهدی بر همه انبیاء الهی معرّفی شده است .مولای متّقیان حضرت علی (ع) که از دوران کودکی همواره در کنار پیامبر بود در کتاب ارزشمند نهج البلاغه مراحل مختلف زندگانی آن حضرت را طی خطبه های مختلفی به تصویر کشیده و از عظمت و بزرگواری پیامبر (ص) سخن به میان آورده است.

در این رساله سعی شده است تا اخلاق و رفتار و زندگانی پیامبر اکرم (ص) در کتب مقدّس قرآن کریم و نهج البلاغه و همچنین تفسیر کشاف زمخشری بررسی شود و آیات و خطبه ها و تفاسیری که در این زمینه وجود دارد آورده شود. هرچند که هیچ کس نمی تواند مدّعی باشد که این شخصیت بی نظیر عالم امکان را کامل و جامع شناخته است تا بتواند دانش خود را در مورد آن حضرت مکتوب سازد.

 

 

 

 

 

فصل اول

کلیات تحقیق

1-1. مقدّمه :

آنگاه كه جهل و تاريكي در حجازسايه افكنده بود‏، آنگاه كه نوزادان دختر عرب به جرم دختر بودنشان‏ زنده به گورمي‌شدند‏، آنگاه كه كعبه را بتخانه اعظم مي خواندند‏ و آنگاه كه در جامعه عرب نشانياز صداقت و راستي و مهرباني نبود، مهربان ترين فرشته خاكي متولد شد‏‏، از حق آمد وبه حق برانگيخت، تمام كائنات را رنگ خدايي داد، آفتاب جهان فروز وجودش‏، نور علم ورحمت را برزمين گستراند، از توحيد گفت و به خداي يكتا فراخواند، برف ظلمت را آبكرد و نويد بهار داد. قلب عالم امكان شد و جريده هستي. از ملكوت آسمان به زمينفرا خوانده شد و افلاكي ترين فرشته خاكي گرديد‏، خواند:

« اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِى خَلَق، خَلَقَ الْانسَانَ مِنْ عَلَق...». بنده برگزيده حق تعالي شد و نامش بلند و دينش پاينده .آشنا ساخت انسان را با معناي واقعي اش. روشن نمود حقيقت را با آفتاب وجودش در شامتيره زندگي. نبوّت را ختم داد و قرآن را عينيّت.سخن از كيست؟ سخن از بندهبرگزيده خدا ؛ حضرت محمّد مصطفي صلّي الله عليه و آله است، سخن از آخرين پيغام دار وخاتم انبياء است. سخن از كلمه الله الاعظم و كلام تكويني خدا است، سخن از حقيقتيعيني و جاودانه است، سخن از ذخيره‌اي تمام نشدني و حقيقتي است عيني و انساني، كهشناخت ابعاد مختلف شخصيت و دستيابي به عمق سيره و سلوك و سنت آن حضرت به جهاد واجتهادي مستمر نيازمند است. سخن از خاتم الانبياء و قلّه رفيع كمال انساني است، سخناز خليفه الله الاعظم و واسطه ابدي نزول فيض الهي است. سخن از آينه تمام نماي صفاتحسناي حق و نور مطلق خداوند متعال بر عالم و آدم است. سخن از پيامبري است كه اطاعتاز وي همان اطاعت از خدا شمرده شده است، سخن از نبي‌ مكرم است كه آزار و ايذاء ويموجب عذاب دردناك و لعنت خداوند در دنيا و آخرت تلقي شده و دوستي خداوند متعالمشروط به اطاعت از وي گرديده است. سخني از پيامبري است كه خلق و خوي الهي و رحمت وعطوفتش، مايه انسجام و وحدت مسلمانان به شمار آمده و با تعبير «وانك لعلي خلقعظيم»، توصيف شده است. سخن از «عبد خدا» است كه با عبوديت و بندگي ذات حق، بهعالي‌ترين درجه عبوديّت دست يافت و از همه تعلّقات و وابستگي‌ها رها شد و به عنوان«رحمه للعالمين» و عامل رهايي و آزادي مردمان از زنجيرها و بندهاي سخت معرّفي شد.

آري سخن از محمّد مصطفي (ص)؛ مبلغ دين الهي، معلم آيات حكمت و مربي و اسوه انسان هااست.نوشتن درباره بزرگ ترین شخصیتهای آفرینش ، برگزیدگان حضرت حق ؛ نه آنکه آسان نیست ، بلکه بسیار هم دشوار است.کیست که مدّعی باشد آنها را کامل و جامع شناخته است تا بتواند دانش خود را از آن برگزیدگان مکتوب سازد . امابا توکل برخداوند متعال و عنایات خود حضرت (ص) و توجهات حضرت ولی عصر (عج)در نوشتار حاضر سعي دارم در حد بضاعت خويش بتوانم از اخلاق و رفتار ، آداب و سنن برگزيده ترين رسولآسماني و نويد بخش آزادي جاوداني، حضرت محمّد مصطفي (ص) سخن بگويم. اميد است بتوانيمهمواره رهرو دينش باشيم و از پرتو وجودش بهره مند.» (قمی ، 1361 : 3 ).

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم

زندگی نامه ی پیامبراعظم (ص)

2-1. اجداد رسول خدا (ص):

خاندانی که رسول خدا در میان آنها به دنیا آمد از بهترین خاندانهای عرب و شریفترین آنها بود و بزرگترین منصبها و سیادتها در آنها وجود داشت زیرا منصب سقایت و اطعام حاجیان که بزرگترین افتخار و بهترین منصبها بود از راه ارث به خاندان بنی هاشم و عبدالمطلب جدّ آن بزرگوار رسیده بود .

حضرت رسول (ص) از اولاد اسماعیل ذبیح الله است ودر واقع فرزند ابراهیم خلیل الله (ع) است و جدّ بیستم ایشان به عدنان می رسدوخود حضرت فرموده اند : « چون اجداد من به عدنان رسید از ذکر دیگر اجداد خودداری کنید. » (میر عرب ، 1385 : 16 ). دکتر سعید منصوری در کتاب پیامبر رحمت (ص) نسب پیامبر را این چنین معرفی می کند :

«عدنان پدر عرب عدنانی است که در تهامه ، نجد ، و حجاز تا شام و عراق مسکن داشته اند وآنان را عرب معدی ، عرب نزاری ، عرب مضری ، عرب اسماعیل ، عرب شمالی ، عرب متعرّبه ، عرب مستعربه ، بنی اسماعیل ، بنی قیدار و قیدار نیز می گویند که نسب آنها به حضرت اسماعیل ذبیح می رسد . مادر فرزندان اسماعیل ، رعله دختر یکی از جرهمیان به نام مضاض بن عمرو جرهمی بود . قبیله جرهم از اعقاب جرهم بن قحطان بوده و از جنوب به شمال عربستان آمده بودند.

عدنان دو پسر داشت یکی معد و دیگری عک ، که بنی غافق از عک پدید آمده اند . معد بن عدنان چهار پسر به نامهای نزار ، قضاعه ، قنص و ایاد داشت . نزار بن معد سرور و بزرگ فرزندان پدرش بود و در مکّه سکنی داشت و او چهار پسر به نامهای مضر ، ربیعه ، انمار و ایاد داشت و دو قبیله خشعم و بجیله از انمار به وجود آمده اند . مضر بن نزار دو پسر به نامهای الیاس و عیلان داشت ، مادرشان زنی از قبیله جرهم بود، مضر سرور فرزندان پدرش و مردی دانا و بخشنده بود و قبایل بنی ذبیان ، بنی هلال و بنی ثقیف از مضربن نزار منشعب شده اند. پس از مضر بن نزار فرزندش الیاس در میان قبایل وسعت بزرگی یافت واو را سیّد العشیره ، لقب دادند . وی سه پسر به نامهای مدرکه ، طابخه و قمعه داشت. قبایلی را که نسبشان به الیاس می رسد بنی خندف گویند. قبیله های بنی تمیم ، مزینه ، رباب ، خزاعه و اسلم از الیاس بن مضر منفصل شده اند. مدرکه بن الیاس نامش عامر و کنیه اش ابوالهذیل و ابوخزیمه بود. مدرکه چهار فرزند به نامهای خزیمه ، هذیل ، حارثه وغالب داشت . پس از مدرکه فرزند وی خزیمه بن مدرکه بر عرب حکومت یافت و او چهار پسر به نامهای کنانه ، اسد ، اسده ، و هون داشت . پس از خزیمه فرزند وی کنانه بن خزیمه برتری یافت. قبایل بنی لیث و بنی عامر از کنانه بن خزیمه ریشه گرفتند. فرزندان کنانه عبارتند از : نضر ومالک وعبد مناه. پس از کنانه نضر بن کنانه فرزند وی بود که برتری یافت و فرزندانش مالک و یخلد و صلت بوده است. پس از نضر فرزندش مالک است که پسر مالک ، فهر می باشدو فرزندان فهر بن مالک عبارتند از : غالب ، محارب ، حارث ، اسد و دختری به نام جندله . پس از فهر ، پسر وی برتری یافت و فرزندان وی عبارتند از : لُوی و تیم الادرم و فرزندان تیم بن غالب به بنو ادرم بن غالب معروف شده اند. پس از غالب ، فرزند وی لوی برتری یافت و فرزندان وی کعب ، عامر ، سامه ، عوف و خزیمه می باشند. پس از لوی نوبت کعب است که از همه فرزاندان پدرش بزرگوارتر و ارجمندتر بود. پس از کعب نوبت مره بن کعب است و فرزندان وی عبارتند از : کلاب ، تیم و یقظه است . پس از مره پسرش کلاب برتری یافت که پدر یک دختر و دو پسر به نامهای قصی و زهره است .نسب بنی زهره از جمله آمنه مادر بزرگوار رسول اکرم (ص) به زهره بن کلاب می رسد، پس از کلاب فرزند وی قصی بن کلاب امور کعبه و مکه را به دست گرفت و قریش را به عزت و سربلندی رساند و آنها را از جاهای پراکنده در وادی مکه جمع نمودو نزدیک کعبه جای داد. پس از قصی فرزند او عبد مناف برتری یافت وفرزندانش عبارتند از : هاشم ، عبد شمس ، مطلب ، نوفل ، ابوعمرو و شش دختر . پس از عبد مناف هاشم پسر وی سروری یافت. پس از هاشم ، عبدالمطلب بن هاشم سروری یافت فرزندان وی عباس ، حمزه ، عبدالله ، ابوطالب ، زبیر ، حارث ، حجل ، مقدم ، ضرار ، ابولهب ، قشم وشش دختر می باشند . عبد المطلب نخستین کسی بود که در کوه حرا به اعتکاف پرداخت و چون ماه رمضان می رسید به کوه حرا می رفت ودر تمام ماه بینوایان را اطعام می کرد ودر صد وبیست سالگی وفات یافت . »(منصوری ، 1387 :15 ).

2 – 1 – 1 . بيان راز نسب پيامبر توسط امام علي(ع):

امام جعفر صادق (عليه السلام) از حضرت علي (عليه السلام) نقل مي کند که: «آن حضرت در توصيف از آفرينش و نسب محمّد صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمود: خداوند تعالي نور مقدّس حضرت محمّد صّلي الله عليه و آله و سلّم را خلق فرمود، پيش از آنکه آسمانها و زمين و عرش دو کرسي و لوح و قلم و بهشت و دوزخ را بيافريند و قبل از اينکه احدي از انبيا را اراده آفرينش کند به چهار صد و بيست چهار هزار سال، به آن نور دوازده حجاب خلق نمود:

1- حجاب قدرت. 2- حجاب عظمت. 3- حجاب منّت. 4- حجاب رحمت. 5- حجاب سعادت. 6- حجاب کرامت. 7- حجاب منزلت. 8- حجاب هدايت. 9- حجاب نبوّت. 10- حجاب رفعت. 11- حجاب شفاعت.

پس آن نور مقدس را در حجاب قدرت 12 هزار سال جاري داد و او مي گفت: سُبحانَ رَبّيَ الاَعلَي.

و در حجاب عظمت يازده هزار سال و او مي گفت: سُبحانَ عالَمُ السِّر.

و در حجاب منّت ده هزار سال و مي گفت: سُبحانَ مَن هُو قائِم لايَلهو.

و در حجاب رحمت نه هزار سال و مي گفت: سُبحانَ الرَّفيعُ الاَعلي.

و در حجاب سعادت هشت هزار سال و مي گفت: سُبحانَ مَن هُو دائِمُ لايَسهو.

و در حجاب کرامت هفت هزار سال و مي گفت: سُبحانَ مَن هُو غَنيّ لايَفتَقِر.

و در حجاب منزلت شش هزار سال و مي گفت: سُبحانَ العَليمُ الکَريم.

و در حجاب هدايت پنج هزار سال و مي گفت: سُبحانَ ذِي العَرشِ العَظيم.

و در حجاب نبوّت چهار هزار سال و مي گفت: سُبحانَ ربِّ العِزَّه عَمّا يَصِفون.

و در حجاب رفعت سه هزار سال و مي گفت: سُبحانَ ذِي المُلکِ وَ المَلَکوُت.

و در حجاب هيبت دو هزار سال و مي گفت: سُبحانَ اللهُ وبِحَمدِه.

و در حجاب شفاعت دو هزار سال و مي گفت: سُبحانَ رَبيَّ العَظيمِ وَ بِحَمدِه.

پس نام مقدس آن حضرت را بر لوح ظاهر گردانيد وآن نام مبارک چهار هزار سال بر لوح مي درخشيد پس اسم اطهر آن حضرت را بر عرش ظاهر گردانيد و هفت هزار سال در آنجا نور مي بخشيد همچنين در احوال رفعت و جلال مي گرديد تا آنکه حق تعالي آن نور را در صلب آدم جاي داد و از آدم در شيث و از شيث در انوش و از انوش در قينان و از قينان در مهلائيل... تا در ابراهيم خليل الله و ابراهيم در اسماعيل... در عبدمناف و از عبدمناف در هاشم و از هاشم سيد قريش در عبدالمطلّب و از عبدالمطلّب در عبدالله جاي داد و پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم به دنيا آمد.

فاطمه بنت اسد مادر اميرالمؤمنين خندان و شادان وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بدنيا آمد نزد ابوطالب پدر حضرت علي (عليه السلام) آمد و او را به آنچه واقع شده بود خبر داد. پس ابوطالب به وي گفت: مگر از اين امر در شگفتي؟ تو هم باردار مي شوي و وصي و وزير او را مي زايي.» ( رمزی اوحدی ، 1378 : 702 ) .

2-2. پدر رسول خدا (ص):

« پدر بزرگوار آن حضرت عبدالله بن عبدالمطلّب است که مادرش فاطمه دختر عمرو بن عائذ بن عمران بن مخزوم است که یکی از پنج فاطمه ای است که در نسب رسول خدا (ص) می باشند. ابوطالب و زبیر بن عبدالمطلّب و پنج نفر از دختران عبدالمطلّب به جز صفیه مادر زبیر از همین بانو تولد یافته اند. کنیه عبدالله را ابوقشم و ابومحمّد و ابواحمد و لقبش را ذبیح نوشته اند. پدر رسول خدادر سن بیست و پنج سالگی در مدینه نزد دایی های پدرش بین طایفه بنی النجار در خانه ای معروف به دارالنابغه وفات کرد ودر همان خانه نیز دفن شد. گفته شده از عبدالله کنیزی به نام ام ایمن و پنج شتر و یک گله گوسفند و شمشیری کهن و پولی نیز بر جای ماند که رسول خدا(ص) آنها را به ارث برد. »(منصوری ، 1387 :21 ).

بنابر آنچه در اجداد رسول گرامی اسلام ذکر شد می توان اجداد وی را تا عدنان چنین ذکر کرد: «محمّد بن عبدالله بن عبدالمطلّب بن هاشم بن عبد مناف بن قصی بن کلاب بن مره بن کعب بن لوی بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر بن کنانه بن خزیمه بن مدرکه بن الیاس بن نزار بن معد بن عدنان . »(همان ).

2-3. مادر رسول خدا (ص):

«آمنه دختر وهب بن عبد مناف بن زهره بن کلاب است که ده سال پس از واقعه حفر زمزم و یک سال پس از آنکه عبدالمطلّب برای آزادی عبدالله از کشته شدن صد شتر فدیه داد به ازدواج عبدالله درآمد و شش سال و سه ماه پس از ولادت رسول خدا (ص) در سفری که فرزند خویش را به مدینه برده بود تا خویشان مادری وی یعنی بنی عدی بن النجار اورا ببینند ، هنگام بازگشتن به مکّه در سی سالگی در ابواء وفات کرد و همانجا دفن شد. »(همان :22 ).

2-4. تولد رسول خدا (ص):

ابرهای تیره وتار جاهلیت سراسر شبه جزیره عربستان را فرا گرفته بود ؛ کردارهای زشت و ناروا ، کارزارهای خونین ، یغما گری ، فرزند کشی ؛ هرگونه فضایل اخلاقی را از میان برده ، وجامعه عرب در سراشیبی بدبختی عجیبی قرار گرفته بود . فاصله مرگ و زندگی آنان بیش از حد کوتاه شده بود .در این هنگام ستاره صبح سعادت دمید ، و محیط تاریک عربستان ، با میلاد مسعود رسول گرامی (ص) روشن شد ، و از این راه مقدمات و سعادت یک ملت عقب افتاده ، پی ریزی گردید . طولی نکشید که شعاع این نور سراسر جهان را روشن ساخت ، و اساس یک تمدّن انسانی ، در تمام نقاط جهان پایه گذاری گردید .

بنابر بسياري از روايات، در 17 ربيع الاوّلعام الفيل (570 م)، يا به روايتي 12 ربيع الاوّل پيامبر نور و رحمت متولد شد و با ولادتش تازگيهايي در جهان پديد آمد:

«1 -امام ششم (ع) فرمود: «شيطان به هفتآسمان بالا مي‌رفت و خبرهاي آسماني را گوش مي داد، وقتي که عيسي (ع) تولد يافت ازسه آسمان رانده شد، و تا آسمان چهارم مي رفت، و چون حضرت رسول (ص) متولد شد از همهآسمانها رانده گرديد. »

2-بارگاه انوشيروان (ايوان مدائن) شکست و چهارده کنگره آنافتاد.

3 -انوشيروان در خواب ديد که خورشيد در تاريکي شب از طرف حجاز برآمد و ازنردبان چهل پلّه‌اي که سر به کيوان کشيده بود بالا رفت، و همه جا را روشن کرد، جزکاخ او که در تاريکي ماند.

4 -آتشکده آذر گشسب که هزار سال روشن بود، خاموش شد،سرد گشت و مرد.

5 - در يثرب يک يهود بر فراز قلعه اي فرياد کرد: اين ستاره احمداست، ستاره پيامبر جديد است، يهودي هايي که پاي قلعه ايستاده بودند، به سراغ غيبگوو دانشمند خود دويدند.

6 - يک عرب بياباني با ريش سپيد، و قامتي بلند، مهار شترشدر دست، وارد مکه شد، و اين اشعار را ميخواند: «ديشب مکه در خواب بود و نديد که درآسمانش چه نورافشاني و چه ستاره باراني بود.»
7 -در آن شب هر بتي که در هر جايعالم بود، بر رو افتاده بود.

8 -درياچه ساوه که سالها آن را مي پرستيدند فرو رفتو خشک گرديد.

9 -وادي سماوه که سالها بود کسي آب در آن نديده بود، آب در آنجاري شد.

10 -داناترين دانشمند مجوس در خواب ديد که چند شتر صعب، اسبان عربي رامي‌کشتند و از دجله گذشته داخل بلاد ايشان شدند، طاق کسري از ميان شکست و دو حصهشد، و آب دجله شکافته شد و در قصر او جاري گرديد، و نوري از طرف حجاز ظاهر گرديد ودر عالم منتشر شد وپرواز کرد تا به مشرق رسيد.

11-سرير سلطنت پادشاهان، سرنگونشده بود.

12-مجمع پادشاهان در آن روز، غمناک و از سخن بازمانده بودند.

13 -ميان کاهنان و همزادشان که خبرها به آنها مي‌گفتند جدايي افتاد، و ساحران از علمخود نمي‌توانستند استفاده نمايند.

نزديک به فجر صادق، مقارن اين حوادث، جنابآمنه ديد که ستاره هاي آبي، با دنباله هاي ارغواني، به پشت بام خانه‌اش مي‌ريزند،از اين تماشا مسرور شده بود که ناگهان ديد زنهايي نوراني اطراف بالينش نشستند، فکرکرد زنان قريشند، ولي متحيّر بود که چگونه خبر يافته‌اند که او در اين وقت مي خواهدوضع حمل کند ، صدايي به سان زمزمه فرشتگان و صداي ارواح از ميان آنان بلند شد.يکي گفت: من آسيه زن فرعونم، ديگري گفت: من مريم دختر عمرانم...آمنه بر رويآنها تبسّم کرد (پسرش به دنيا آمد). آمنه گفت: صدايي شنيدم که مي‌گفت: اي آمنه بهپسر تو، خلق آدم، معرفت شيث، شجاعت نوح، خصلت ابراهيم، زبان اسماعيل، رضاي اسحاق،فصاحت صالح، حکمت داوود، حشمت سليمان، ملاحت يوسف، تحمّل موسي، طاعت يونس، صبر ايّوب،جهاد يوشع، حبّ دانيال، وقار الياس، عصمت يحيي، و زهد عيسي عطا شده است. »(همان :23 ).

2-5.دوران شیر خوارگی وكودكي رسول خدا (ص):

«محمّد (ص) هفت روز از مادر خود آمنه شیر خوردو روز هفتم ولادت ، عبدالمطلّب قوچی برای وی عقیقه کرد و او را محمّد نامید وبه خاطر اینکه پدر بزرگوارشان(عبدالله) را پيش از تولد از دست داده بود، براي آنكه در فضاي ساده و پاك باديهپرورش يابد و بنابر رسمي كه در مكه رايج بود به زني به نام حليمه از قبیله بنی سعد سپرده شد. حلیمه دو سال تمام رسول خدا (ص) را شیر داد ودر دو سالگی او را از شیر باز گرفت. با حضورمحمّد(ص) در خانه حليمه خير و بركت بر آنها روي آورد. حليمه محمّد(ص) را در سن پنج سالگي بهعلّت علاقه و اصرار مادرش (آمنه)‏، به مكّه بازگرداند. آمنه با محمّد(ص) براي ديدار پدر ومادرش و آرامگاه عبدالله، راهي سفر به مدينه شد، اما در راه بازگشت به مكّه، در محليبنام «ابواء» درگذشت. محمّد (ص) پس از وفات مادر، تحت سرپرستي جدّ بزرگوارشانعبدالمطلّب قرار گرفتند اما او نيز زماني كه محمّد(ص) به 8 سالگي رسيده بود‏، درگذشت واين بار عموی آن حضرت (ابوطالب) سرپرستي محمّد(ص) را بر عهده گرفت. »(همان :24 ).

2-6.سفرهای رسول خدا (ص) تا قبل از ازدواج آن حضرت:

«محمّد(ص) زماني كه 12 سالداشت در سفري تجاري همراه عموي خويش به شام رفت، این سفر در دهم ربیع الاوّل سال سیزدهم واقعه فیل ، اتفاق افتاد. در اين سفر راهبي مسيحي بنام«بحيرا» ، محمد را ديد و نشانه پيامبري را چنان كه در كتابهاي مقدّس خوانده بود، دروي مشاهده كرد. بحيرا براي آنكه به اطمينان بيشتر دست يابد، محمّد(ص) را به لات و عزي (نام دو بت از بتهاي مكه بودند) سوگند داد كه در آنچه از وي مي‌پرسد، جز راست ودرست بر زبانش نيايد. محمّد (ص) در جوابش گفت: «من اين دو بت را كه نام بردي دشمندارم. مرا به خدا سوگند بده!». بحيرا با اين جواب محمّد(ص) يقين پيدا كرد كه وي، آخرينپيامبر خداست كه آمدنش را وعده داده بودند. بنابراين ابوطالب را از آن مهم‏، مطّلعساخت و به او سفارش كرد تا محمّد(ص) را از شرّ دشمنان محافظت کند‏، زيرا وي در آيندهمأموريّت بزرگي بر عهده خواهد گرفت . »(رسولی محلاتی ، 1378 :79 ).

«سفر دوّم رسول خدا (ص) زمانی بود که خدیجه دختر خویلد بن اسد بن عبدالعزی بن قصی که زنی تجارت پیشه بود و از راستگویی و امانت و مکارم اخلاق رسول خدا خبر یافت ، به آن حضرت پیشنهاد کرد که با سرمایه وی و همراه غلام وی میسره برای تجارت رهسپار شام شود رسول خدا (ص) پذیرفت. رسول خدا در شانزدهم ذی الحجّه سال بیست و پنجم واقعه فیل در بیست و پنج سالگی از مکّه بیرون رفت و چون به بصری رسید نسطور راهب وی را دید و میسره را به پیامبری او مژده داد و میسره نیز از آن حضرت کراماتی دید که حین بازگشت به مکّه برای خدیجه نقل کرد.

محمّد (ص) در تمام دوران نوجواني و جواني جز درراه راستي و درستي، پاكي و صداقت گام برنداشت و در صدق لهجه، راستي كردار، ملايمت وصبر و حوصله موجب شگفتي همگان گشت و آن اندازه مورد اعتماد مردم قرار گرفت كه وي را«محمّد امين» مي ناميدند. »(منصوری ، 1387 :27 ).

2-7.ازدواج محمّد ( ص) :

«خديجه دختر خويلد که در ثروت زياد و عفّت وتقوا بي نظير بود، محمّد (ص) را براي تجارت به شام فرستاد که در اين سفر «مسيره»غلام خديجه نيز همراه محمّد (ص) بود. وقتي آنان از سفر پرسود شام برگشتند، «مسيره»در نزد خديجه از امانت و درستي محمّد (ص) حکايتها گفت و فضایل پیامبر را برای خدیجه بیان کرد .خديجه شيفته امانت و صداقتمحمّد (ص) شد و علاقه مندی خویش را برای ازدواج با ایشان اظهار نمود وخواستار ازدواج با وي گرديد. رسول خدا هم با عموهای خویش مشورت کرد وبا عموی خود حمزه بن عبدالمطلب نزد خویلد بن اسد بن عبدالعزی رفت و خدیجه را خواستگاری کرد برخی گفته اند که خویلد آن زمان مرده بود وعموی خدیجه عمربن اسد وی را به رسول خدا تزویج کرد. تاریخ ازدواج دو ماه و بیست و پنج روز پس از بازگشت رسول خدا از سفر شام بود و رسول خدا بیست شتر جوان مهر داد و خطبه عقد را ابوطالب ایراد کرد. درآن زمان خديجه چهل سال و محمّد (ص) بيست و پنج سال داشت. »(همان :30 ).

تا زمانی که خدیجه زنده بود پیامبر (ص) همسر دیگری نداشت و بعد از خدیجه ، همسران دیگری اختیار نمود.

زمخشری در کشّاف گفته است که : « بر پیامبر اکرم (ص) عیب می گرفتند که همسرانش زیاد هستند و در پاسخ به آنها گفته شده ، چگونه همسران آن حضرت را زیاد می دانید حال آنکه او فقط نه همسر برگزیده و داود (ع) یکصد همسر و حضرت سلیمان (ع) سیصد زن آزاد (کد بانو ) و هفتصد کنیز داشته است .» (زمخشری ، 1389 ، ج 1 : 644 ).

2-8.فرزندان محمّد ( ص) از خدیجه :

خدیجه نخستین همسر رسول خدا (ص) بود و تاوی زنده بود زنی دیگری اختیار نفرمود و خداوند از خدیجه دو پسر و چهار دختر به آن حضرت عنایت فرمود. فرزندان آن حضرت به این ترتیب بودند :

1- «اولین فرزند آن حضرت قاسم است و رسول خدا به نام وی ابوالقاسم کنیه گرفت و قاسم نخستین فرزند رسول خداست که در مکّه در سن دو سالگی وفات یافت.

2- زینب دختر بزرگ رسول خدا است که بعد از قاسم متولّد شد و پیش از اسلام به ازدواج پسر خاله خود ابوالعاص بن ربیع درآمد و پس از جنگ بدر به مدینه هجرت کرد و در سال ششم هجرت در مدینه وفات یافت .

3- رقیه پیش از اسلام و بعد از زینب در مکّه تولد یافت و پیش از اسلام به عقد عتیبه بن ابی لهب در آمد و پس از نزول سوره «تبّت یدا ابی لهب »و پیش از عروسی به دستور ابولهب و همسرش ام جمیل از وی جدا گشت وبعد به عقد عثمان بن عفّان درآمد.رقیه در سال دوّم هجرت سه روز بعد از بدر همان روزی که مژده فتح بدر به مدینه رسید وفات یافت.

4- امّ کلثوم در مکّه تولد یافت و پیش از اسلام به عقد عتیبه بن ابی لهب در آمد ومانند خواهرش پیش از عروسی از عتیبه جدا شدودر سال سوّم هجرت به ازدواج عثمان بن عفّان درآمد و در سال نهم هجرت وفات کرد.

5- فاطمه (س) که به نقلی پنج سال پس از بعثت رسول خدا وبه نقلی دیگر پنج سال پیش از بعثت رسول خدا در مکّه تولد یافت ، به همین جهت در سنّ وفات آن حضرت اختلاف است. آن بانوی گرامی در مدینه به ازدواج امیرالمومنین علی (ع) درآمد و پس از وفات رسول خدا به فاصله ای در حدود چهل روز تا هشت ماه وفات یافت و نسل رسول خدا تنها از وی باقی ماند.

6- عبد الله که پس از بعثت رسول خدا (ص) در مکّه متولد شد و طاهر لقب یافت . عبدالله در همان مکّه وفات یافت و پس از وفات او عاص بن وائل سهمی رسول خدا را ابتر خواند و سوره کوثر در پاسخ وی نازل گردید. »(همان :34 ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم

بعثت پیامبراعظم (ص)

3 – 1 . کیفیت نزول وحی :

چهل سال از عمر رسول خدا (ص) گذشته بود که به طور آشکار فرشته وحی به آن حضرت نازل شد و آن بزرگوار به نبوّت مبعوث گردید.

«رسول خدا (ص) هرچه به چهل سالگی مبعوث می شد به تنهایی و خلوت با خود بیشتر علاقه مند می گردید و بيشتر اوقات فراغت را به خارجاز مکّه مي رفت و در دامنه کوهها و ميان غار حرا مي نشست و در آثار صنع خدا وشگفتيهاي جهان خلقت به تفکّر مي پرداخت و با خداي خويش راز و نياز مي کرد و بدین ترتیب صفای روحی بیشتری پیدا کرده و آمادگی زیادتری برای فرا گرفتن وحی الهی و مبارزه با شرک و بت پرستی و اعمال زشت دیگر مردم آن زمان پیدا می کرد .

زمانيکه محمّد (ص) در سن چهل سالگي بود در شبي از شبهاي ماه رمضان، (به روايتي ديگر شبيقبل از 27 ماه رجب) در غار حرا که به عبادت خدا و راز و نياز با آفريننده يکتا مشغولبود، جبرئيل، فرشته وحي بر وي ظاهر شد و آياتي از قرآن را بر محمّد (ص) خواند،جبرئيل از محمّد (ص) خواست اين آيات را بخواند: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِى خَلَق، خَلَقَ الْانسَانَ مِنْ عَلَق، اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَم،الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَم، عَلَّمَ الْانسَانَ مَا لَمْ يَعْلَم ؛بخوان به نام پروردگارت كه - جهان را- آفريد. همان كه انسان را از خون بسته اى خلق كرد. بخوان كه پروردگارت ازهمه بزرگوارتر است، همان كه به وسيله قلم تعليم نمود و به انسان آنچه را نمى دانست،ياد داد.» ( قرآن مجید ،96 :5-1).


مبلغ قابل پرداخت 24,624 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1865

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما