پاورپوئینت ppt در مورد رابطه بین انگيزش، يادگيري و آموزش
شامل 32 اسلاید
سطح دانشگاهی
قسمتی از متن پاورپوئینت ppt در مورد رابطه بین انگيزش، يادگيري و آموزش
چكيده
«انگیزش» عاملی است که رفتار مشخصی را تحریک و هدایت میکند و پاسخی است به این سؤال که اساس یادگیری علم چیست؟ روانشناسان برای انگیزش اهمیت بیشتری نسبت به هوش قائل میشوند. آنان انگیزش را حاصل عواملی مانند مشوّقها، نیازهای درونی،کنجکاوی، برانگیختگی و علتهایی میدانند که فرد برای رویدادها و نتایج اعمال میکند.
در این مقاله، به عوامل بنیادین مؤثر بر انگیزه از قبیل فرهنگ، خانواده، معلم، ویژگیهای یادگیرنده، جوّ کلاس و متغیّرهای آموزشی اشاره و به دنبال آن، به اصل انگیزش در سیرة معصومان(ع)، پرداخته میشود. در پایان، برخی راهکارهای ایجاد انگیزش در دانش آموزان بیان میگردد.
کلید واژهها: انگیزش،یادگیری، مشوق، معلم، خانواده، فرهنگ، سلسله مراتب نیازها.
چه عاملی دانشآموز را وادار به یادگیری میکند؟ چرا دانشآموزان با توانایی و استعداد یادگیری بسیار شبیه به هم، پیشرفت تحصیلی بسیار متفاوتی دارند؟چرا بسیاری از دانشآموزان با وجود توانایی و ظرفیت یادگیری، ترک تحصیل میکنند؟ چرا برخی از معلمان پس از مدتی از حرفه خود احساس نارضایی میکنند؟دربارة یادگیری شرایط بسیاری مطرح شده است.
برخی از آنها، که بیشتر مورد توجه هستند، عبارتند از: شخصیت و تواناییهای دانشآموز، آمادگی، انگیزه، تجارب گذشته، موقعیت و محیط یادگیری، روش تدریس معلم، رفتارهای آموزگار، تأثیر تمرین و تکرار، خصوصیات تکالیف خاص یادگیری، مشوقها و... انگیزش میان همة عوامل مؤثر بر یادگیری، اهمیت بیشتری دارد تا آنجا که گفته شده است، سه عامل مهم در یادگیری عبارتند از: 1. انگیزش؛ 2. انگیزش؛ 3. انگیزش.
تعريف انگيزش
«انگیزش» اسم مصدر از «انگیزیدن» بوده و در لغت به معنای «تحریک»، «ترغیب»، «تحریض» و «هیجان» آمده است. در تعریف انگیزش آمده است:واژه انگیزش در انگلیسی از کلمه لاتین Mover گرفته شده است. این اصطلاح همان گونه که از معنای رایج آن برمیآید، به علت و چرایی رفتار اشاره دارد.
انگیزش را میتوان عامل نیرو دهنده، هدایت کننده و نگهدارنده رفتار تعریف کرد. به زبان ساده، انگیزش چیزی است که فرد را به پیش رفتن وا میدارد؛ در حال پیش رفتن نگه میدارد و تعیین میکند که به کجا باید رفت.
اهميت و ضرورت انگيزش
انگيزش مهمترين شرط يادگيري است .علاقه به يادگيري محصول عواملي است كه به شخصيت و توانايي دانش آموز ،ويژگيهاي تكاليف ،مشوقها و ساير عوامل محيطي مربوط مي شود.چه عواملي باعث مي شود كه برانگيختگي دانش آموزان براي والدين و معلمان با ارزش باشد.دانش آموزان با انگيزه به راحتي شناخته مي شوند.آنها به يادگيري اشتياق داشته ،علاقمند، كنجكاو،سختكوش و جدي هستند. اين دانش آموزان به راحتي موانع و مشكلات را از پيش پاي خود بر مي دارند ،زمان بيشتري براي مطالعه و انجام تكاليف مدرسه صرف مي كنند ،مطالب بيشتري مي آموزند و پس از پايان دوره دبيرستان به تحصيلات ادامه مي دهند.
نقش انگیزش در یادگیری
بسیاری از معلمان ویژگیهای دانشآموزان خوب را در خصوصیاتی نظیر سختکوشی، همکاری و علاقهمندی میدانند و بعضی از آنان این ویژگیها را به داشتن انگیزش دانشآموز منحصر میکنند. بسیاری از معلمان از دانشآموزان سختکوشی صحبت میکنند که ترم تحصیلی را آهسته، ولی پیوسته به پایان میرسانند.
گرايشي بادوام و گسترده براي تلاش در جهت كسب دانش و تسلط ير مهارتهاي مربوط به يادگيري است.جنبه با دوام بودن بسيار مهم است زيرا انگيزش عمومي وقتي ايجاد شد ، در تمام دوره مدرسه ،دانشگاه،محيط كار و موقعيتهاي زندگي واقعي ادامه خواهد يافت.ويژگي گسترده نيز حايز اهميت است زيرا انگيزش عمومي نقش ميانبر زدن را در برنامه درسي دارد.و هر چند ممكن است از يك كلاس تا كلاس ديگر متفاوت باشد فانگيزش مثبت نوعا فراتر از يك موضوع كلاسي خاص است.
پاورپوئینت ppt در مورد رابطه بین انگيزش، يادگيري و آموزش
§انگيزش عمومي براي يادگيري
گرايشي بادوام و گسترده براي تلاش در جهت كسب دانش و تسلط ير مهارتهاي مربوط به يادگيري است.جنبه با دوام بودن بسيار مهم است زيرا انگيزش عمومي وقتي ايجاد شد ، در تمام دوره مدرسه ،دانشگاه،محيط كار و موقعيتهاي زندگي واقعي ادامه خواهد يافت.ويژگي گسترده نيز حايز اهميت است زيرا انگيزش عمومي نقش ميانبر زدن را در برنامه درسي دارد.و هر چند ممكن است از يك كلاس تا كلاس ديگر متفاوت باشد فانگيزش مثبت نوعا فراتر از يك موضوع كلاسي خاص است.
§انگيزش عمومي براي يادگيري
نظریه برانگیختگی
اصطلاح برانگیختگی به حالت تهییج، توجه یا گوش به زنگبودن اشاره میکند. برانگیختگی از معدود متغیرهای انگیزشی است که برای آن شاخصهای قابل مشاهده و قابل اندازهگیری فیزیولوژیکی وجود دارد. معلم در کلاس درس نقش محرک را بازی میکند و میزان تحریکاتی را که یادگیرندگان دریافت میکنند، تاحدودی فراوانی در اختیار دارد.
معنادار بودن مطالب، پیچیدگی و سهولت گفتارهای معلم، طرز نگاه کردن و کیفیت نوشتههای او بر روی تابلو همه به طور مستقیم توجه بر میانگیزد. همچنین معلم ممکن است از طریق ارائة مطالب کسل کننده و روش یکنواخت آموزشی، سطح برانگیختگی دانشآموزان را پایین آورد. از آنجا که سطح برانگیختگی با معناداری، ازگی و پیچیدگی محرکات نسبت مستقیم دارد،هر نوع تغییر در رفتار معلم، که به افزایش این عامل بیانجامد،توجه دانشآموزان را بالا خواهد برد.
ارتباط انگيزه پيشرفت با ساير جنبه هاي زندگي
الف) ارتباط انگيزه پيشرفت با شيوه هاي فرزند پروري
ب) ارتباط انگيزه پيشرفت و پيشرفت تحصيلي
ج) ارتباط انگيزه پيشرفت و شغل
د) ارتباط انگيزه پيشرفت و جنسيت
ه) ارتباط بين انگيزه پيشرفت و منبع کنترل
پ) ارتباط انگيزه پيشرفت و فرهنگ جامعه
ت) ارتباط انگيزه پيشرفت با يادگيري و عملکرد
پاورپوئینت ppt در مورد رابطه بین انگيزش، يادگيري و آموزش
راهکارهای مقابله با مشکل
کمبود انگیزش یادگیری
انگیزش از دیدگاههای گوناگون مورد بحث قرار داده شد. روشن است که هیچ یک از آنها به طور کامل و جامع پاسخگوی مسألة انگیزش نیست. هر کدام ویژگیهای مهمی دارد که به انگیزش کمک میکند. در این بخش، ضمن اشاره به عناصر کلی در ایجاد انگیزش، کاربردیترین عناصر قابل استفاده از دیدگاههای مطرح میشود.عناصر بنیادی فرهنگ، جامعه و خانواده، ویژگیهای معلم و یادگیرنده و متغیرهای مربوط به جوّ کلاسی و متغیرهای آموزشی به طور کلی در انگیزش دانشآموزان تأثیرگذارند. وقتی این عناصر به صورت کامل به کار روند، انگیزش دانشآموز میتواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
راهکارهای ایجاد انگیزش در دانشآموزان
به دانشآموزان کمک شود تا نیازهای کمبود خود را برطرف کنند.
* به دانشآموزان کمک شود تا علاقه به پاسخگویی به نیارهای وجود را در خود ایجاد کنند. (ابراز وجود کند)
* احساس کامیابی در دانشآموران ارتقا یابد.
* در آغاز درس دانشآموزان از اهداف آموزشی آگاه شوند.
* در موقعیتهای مقتضی از تشویقهای کلامی استفاده شود.
* از آزمونها و نمرهها به صورت وسیلهای برای ایجاد انگیزش در یادگیرندگان استفاده شود.
* از خاصیت برانگیختگی مطالب استفاده شود.
* از ایجاد رقابت و همچشمی میان دانشآموزان جلوگیری شود.
پاورپوئینت ppt در مورد رابطه بین انگيزش، يادگيري و آموزش
مبلغ قابل پرداخت 30,551 تومان
برچسب های مهم