مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2421
  • بازدید دیروز : 2385
  • بازدید کل : 13087559

مقاله سواد رسانه ای و شبکه های اجتماعی 20ص


مقاله سواد رسانه ای و شبکه های اجتماعی 20ص

مقاله سواد رسانه ای و شبکه های اجتماعی 20ص

قسمتی از متن

 

فهرست مطالب

 

- کلیات و مفاهیم.. 2

* سواد رسانه ای.. 2

«وضعیت سواد رسانه ای در ایران»3

«ضرورت فراگیری سواد رسانه ی»4

«ابعاد سواد رسانه ای»4

«مراحل کسب سواد رسانه(سطوح سواد رسانه ای)»5

* شبکه های اجتماعی.. 5

«تولید شبکه های اجتماعی»6

«شبکه های عمومی و تخصصی»7

«شبکه های اجتماعی و سواد رسانه ای»7

«شبکه های اجتماعی در ایران»8

* کارکردهای شبکه های اجتماعی.. 9

* بازی های رایانه ای و موبایلی.. 10

«مزایای بازی های رایانه ای»11

«تأثیرات منفی بازی های رایانه ای»12

«رهنمودها»14

«آسیب ها و راهکارها(سوادرسانه ای)»14

«راهکارها»17

* مزیت های آموزشی سواد رسانه ای برای مخاطبان. 20

 


 

سواد رسانه ای و شبکه های اجتماعی

- کلیات و مفاهیم:

* سواد رسانه ای

جوامع امروزی در دهکده ی جهانی و درهم تنیده شده ای قرار دارند و امکان تنهایی و رهایی وجود ندارد. جوامعی می توانند حیات خود را استقرار بخشند که بتوانند به بهترین شکل ممکن از این دهکده بهره گرفته و از مضرات آن دوری جویند.

رسانه ها که فضای کلی و حاکم این دهکده را ایجاد کرده اند، عرضه کننده ی انواع افکار می باشند. تنها راه استفاده از این جریان، انتخاب های عقلانی، ارزشی و فرهنگی است. یکی از این راهبردها«سواد رسانه‌ای» است. بنابراین، با آموزش سواد رسانه ای می توان از فرصت های جهان رسانه ای، خوب استفاده کرد و بخش های مضر آن را دفع نمود. رسانه ها از وزنی بالا در اوقات فراغت آدمیان برخوردارند. این مطالعات و تحقیقات گسترده، حکایت از اهمیت رسانه های جمعی به عنوان یک نهاد مهم اجتماعی دارد. با ظهور رسان های پرقدرت در قرن حاضر، همواره بیم آن می رفت که چنین وسایلی، فرهنگ و سنت های جوامع را نابود کنند. هرچند انتقال ارزش ها و میراث فرهنگی، بخشی از کارکردهای اصلی رسانه ها به شمار می روند؛ ولی از نظر صاحب نظران، این فقط بخشی از کارکرد آنهاست و آنها بیشتر مروّج نوآوری اند.

داشتن اطلاعات و آگاهی های لازم در زمینه ی بهره مندی از پیام های رسانه ای می تواند استفاده ما را از رسانه ها مؤثرتر، پویاتر و لذت بخش تر کند. لذا بهترین راه ممکن برای بقاء در این شبکه ی اطلاعاتی که در سراسر محیط فرهنگی ما ریشه در آینده، حفظ استقلال، اجتناب از انفعال، بهره مندی از تفکری منتقدانه و به عبارت دیگر افزایش توانایی گزینش، انتخاب و چالش با این موج فراگیر است که تنها از طریق تکامل سواد رسانه ای امکان پذیر است.

مارشال مک لوهان برای اولین بار در کتاب خود با عنوان «درک رسانه؛ گسترش ابعاد وجودی انسان»، عبارت «سواد رسانه ای» را بکار برد و نوشت:

«زمانی که دهکده­ ی جهانی تحقق یابد، لازم است انسان­­ها به سواد جدیدی بنام سواد رسانه ای دست یابند.»

جیمز پاتر معتقد است سواد رسانه ای مجموعه ای از چشم اندازهاست که ما بطور فعالانه ای برای قرار گرفتن در معرض رسانه از آن بهره برداری می کنیم تا معنای پیام هایی را که به آنها مواجه می شویم تفسیر کنیم. از نظر او، این چشم انداز معرفتی از راه آشنایی علمی با رسانه ها بدست می آید.

زیل معتقد است سواد رسانه ای عبارت از فهم ساختار و کارکرد پیام های رسانه ای و سازمان هایی که آنها را ایجاد می کند.

یونسکو سواد اطلاعاتی را بعنوان یکی از حقوق اساسی بشر، ضروری برای توسعه ی ملی، رفاه شهروندی، اقتصادی و استاندارهای آموزشی تأیید کرده است.

 

«وضعیت سواد رسانه ای در ایران»

حدود یک دهه از عصر ادبیاتت سواد رسانه ای در کشور ما می گذرد، اما جز مقالاتی محدود، ترجمه ی چند کتاب و یک ویژه نامه ی فصلنامه ی رسانه، بطور جدی و مستقل به این مقوله پرداخته شده است.

به دلایل گوناگون از جمله ناآگاهی دقیق از موضوع سواد رسانه ای و آموزش آن، مسائل مربوط به بودجه ی اجرای چنین برنامه ای، نبود متخصصان کافی و صاحب دانش در زمینه ی سواد رسانه ای، تا هماهنگی میان دستگاه های فرهنگی کشور به منظور اجرای برنامه های مشترک ملی و عدم باور یا الویت دهی به ضرورت آموزش سواد رسانه ای به عنوان راهبردی مخاطب محور، باعث شده است تا بسیاری از مخاطبان و کاربران ایرانی رسانه های سنتی و اینترنت در برابر این رسانه ها منفعل باشند.

 

«ضرورت فراگیری سواد رسانه ی»

فهم و درک انسان ها از اتفاقات و رویدادهای اطراف خود، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. افراد متفاوت ممکن است از یک اتفاق واحد، برداشت و نگرش ثابتی نداشته باشند، زیرا سطح تجربیات افراد مختلف است و رسانه نیز عوامل را از دیدگاه های گوناگون بررسی می کند. برای آنکه مخاطبان اختیار و کنترل خود را به دست رسانه ها نسپارند، باید از سطح دانش و فهمیدن به سطوح بالاتر حرکت کنند و به تولید علم بپردازند و در واقع یادگیری معنادار داشته باشند؛ یعنی بتوانند روابط حاکم میان اجزا و عناصر را درک نمایند و عمیق دانستن را بیاموزند و از تفکر سطحی اجتناب کنند، زیرا محصول یادگیری مهم نیست، بلکه فرایند یادگیری که همان قدرت استدلال، تجزیه و تحلیل، ارزش یابی، خلاقیت و پویایی است، مهم است.

 

«ابعاد سواد رسانه ای»

سواد رسانه ای، فرایندی چند بُعدی است که توانایی هر شخص می تواند در طول هریک از آنها قرار گیرد. ابعاد چهارگانه ی سواد رسانه ای – یعنی ابعاد ادراکی، حسی، زیبایی شناسی و اخلاقی – کاملاً بهم وابسته و پیوسته اند.


مبلغ قابل پرداخت 19,439 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 1389

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما