مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 899
  • بازدید دیروز : 2385
  • بازدید کل : 13086037

پروژه رشته مهندسی فناوری مکانیک خودرو : بررسی سیسیتم های الکترونیکی و هیدرولیکی و جایگزینی آنها درخودرو


پروژه رشته مهندسی فناوری مکانیک خودرو : بررسی سیسیتم های الکترونیکی و هیدرولیکی  و جایگزینی آنها درخودرو

پروژه رشته مهندسی فناوری مکانیک خودرو : بررسی سیسیتم های الکترونیکی و هیدرولیکی و جایگزینی آنها درخودرو

فایل ورد در 95 صفحه

 

 

فهرست

عنوان صفحه

چکیده. 1

فصل اول:مقدمه و آشنایی با سیستم هیدرولیک

1-1 مقدمه. 3

1-2 معرفی سيستم هيدروليك... 4

1-3 کاربردهای سیستم هیدرولیک... 5

1-4 اساس کار سیستم های هیدرولیکی5

1-5 مزایای سیستم هیدرولیکی6

1-6 معایب سیستم هیدرولیکی7

 

فصل دوم:معرفی و بررسی سیستم های هیدرولیکی در خودرو

2-1 سیستم فرمان هیدرولیک... 9

2-2 تقسیم بندی فرمانهای هیدرولیک از نظر محل قرار گیری.. 9

2-3 تقسیم بندی فرمانهای هیدرولیک... 10

2-4 عملکرد سیستم فرمان هیدرولیکی.. 10

2-5 سیستم های هیدرولیکی گیربکس اتوماتیک... 12

2-6 کاربرد هیدرولیک... 12

2-7 فشارهای موجود در گیربکس اتوماتیک... 13

2-7-1فشار خط اصلی.. 13

2-7-2 فشار گاز 13

2-7-3 فشار گاورنر 14

2-8 پمپ‌های هیدرولیک گیربکس های اتوماتیک... 14

2-8-1 پمپ دنده‌ای و روتوری.. 14

2-8-2 فشار خط اصلی.. 15

2-8-3 سوپاپ تنظیم فشار (رگلاتور). 15

2-8-4 سوپاپ های تعویض.... 16

2-9 فشار گاز. 17

2-9-1 سوپاپ گاز مکانیکی.. 18

2-9-2 سوپاپ تعویض معکوس Down Shift Valve. 18

2-9-3 فشار گاورنر. 18

2-10 تنظیم زمان بندی تعویض... 19

2-11 گیربکس اتوماتیک هوشمند AMT.. 20

2-12 جزئيات و قطعات سيستم AMT.. 20

2-12-1 برد الكترونيك... 20

2-12-2 مكانيزم كلاچ برقي.. 21

2-12-3 سيستم تعويض دنده. 21

2-12-4 دسته دنده AMT.. 22

2-12-5 نحوه تعويض مدهاي دسته دنده. 22

2-12-6 مجموعه مكانيزم گاز برقي.. 22

2-13 نحوه كاركرد نرم افزار سيستم AMT.. 23

2-14 سیستم کلاچ خودرو. 24

2-15 سیستم کلاچ هیدرولیکی.. 24

2-16 کوپلینگ هیدرولیکی.. 25

2-17 جریان گردابی و جریان دورانی.. 25

2-18 سیستم مبدل گشتاورهیدرولیکی (تورک کنورتور). 26

2-19 سیستم تایپت هیدرولیکی.. 31

2-19-1 تایپت... 31

2-19-2 تایپت مکانیکی.. 31

2-19-3 تایپتهای روغنی.. 32

2-19-4 لقی گیر. 33

2-20 انواع سیستم تعلیق.. 34

2-20-1 تعلیق غیر فعال. 34

2-20-2 تعلیق خود تنظیم. 35

2-20-3 تعلیق نیمه فعال. 36

2-20-4 تعلیق فعال. 37

 

فصل سوم:بررسی برخی سیستمهای الکترونیکی خودرو

3-1 معرفی سیستم الکترونیکی.. 40

3-2 عملکرد سیستم الکترونیکی.. 41

3-3 دریچه گاز برقی سیستم. 42

3-4 اﻧﻮاع درﯾﭽﻪ ﮔﺎز. 42

3-4-1 دریچه گاز مکانیکی.. 42

3-4-2 دریچه گاز ﺑﺮﻗﯽ.. 43

3-5 ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ دریچه گاز ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ و ﺑﺮﻗﯽ.. 43

3-6 ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎی ﺗﺸﮑﯿﻞ دﻫﻨﺪه درﯾﭽﻪ ﮔﺎز و ﻋﻤﻠﮑﺮد. 44

3-7 سیستم جرقه زنی موتور. 48

3-8 قسمتهای تشکیل دهنده سیستم جرقه زنی موتور. 48

3-9 طرز کار سیستم جرقه زنی موتور. 50

3-10 علائم خرابی سیستم جرقه زنی موتور. 51

3-11 علت خرابی در سیستم جرقه زنی موتور. 52

3-12سیستم پایداری الکترونیکی.. 52

3-13 سیستم ترمز دستی الکترونیکی.. 57

3-13-1 چگونگی کارکرد سیستم ترمز دستی الکترونیکی.. 58

3-13-2 خودروسازانی که از سیستم ترمز دستی الکترونیکی استفاده می کنند. 59

3-13-3 نقاط ضعف سیستم ترمز دستی الکترونیکی.. 59

3-13-4 نکات دیگری در مورد سیستم ترمز دستی الکترونیکی.. 60

3-13-5 ارزش سیستم ترمز دستی الکترونیکی.. 60

3-14 سیستم الکترونیکی سوئیچینگ ASS. 61

3-14-1 عملکرد سیستم ASS. 62

3-15 سیستم فرمان برقی.. 63

3-16 اجزاء تشکیل دهنده سیستم فرمان برقی (EPS ). 63

3-16-1جعبه فرمان. 63

3-16-2 موتور DC.. 64

3-16-3 مکانیزم تقلیل.. 64

3-16-4 سنسور TORQUE.. 64

3-16-5 کنترل یونیت EPS. 65

3-17 سیستم کروز کنترل. 66

3-17-1 مزایای استفاده از کروز کنترل. 66

3-17-2 نحوه کار سیستم. 67

3-17-3 شرایط فعال نشدن کروز. 68

3-17-4 نحوه کار کروز و لیمیتر هنگام فشردن پدال ها68

3-17-5 نكات ایمنی.. 69

3-18 کلاچ گیر هوشمند برقی.. 70

3-18-1کلاج گیر اتوماتیک هوشمند. 70

3-18-2 نحوه عملکرد سیستم کلاچ گیر هوشمند اهاکو. 70

3-18-3 ویژگی های کلاج گیر اهاکو. 72

3-19 تايمينگ متغير سوپاپ.. 73

3-19-1 بسته شدن سوپاپ ورودی 74

3-19-2 باز شدن سوپاپ اگزوز. 75

3-19-3 Overlapیا باز بودن همزمان سوپاپ ها75

3-19-4 تایمینگ متغیر سوپاپ 77

3-19-5 کاربرد. 79

 

فصل چهارم:بحث و نتیجه گیری

4-1 نتیجه گیری.. 82

4-2 پیشنهادت.. 83

منابع. 84

 


 

فهرست تصاویر

شکل 2-1: بخشهای سیستم فرمان هیدرولیک... 10

شکل 2-2: نحوه عملکرد و مدارات سیستم فرمان هیدرولیک... 11

شکل 2-3: برد الکترونیک سیستم AMT.. 20

شکل 2-4: کلاچ برقی.. 21

 

 

 


چکیده:

 

در این پروژه تلاش شده است تا با معرفی سیستم های الکترونیکی وهیدرولیکی موجود درخودرو که بخش قابل توجهی از آنها سیستمهای نوین هستند، به مسئولین صنایع خودروی کشور در جهت افزایش کارامدی و همچنین قدرت رقابت پذیری بین المللی صنایع خودروی کشور کمک شود.

این پروژه شامل چهار فصل می باشد:

فصل اول مقدمه و معرفی کلیات سیستم هیدرولیک

در فصل دوم به معرفی سیستم های هیدرولیکی می پردازیم.

هم چنین در فصل سوم به معرفی برخی سیستم‌های الکترونیکی درخودرو می پردازیم.

فصل آخر نیز مربوط به نتیجه گیری و لزوم عزم جدی جهت بروز کردن صنایع خودروسازی می‌باشد.


  

فصل اول:

مقدمه و آشنایی با سیستم هیدرولیک

 

 

1-1 مقدمه

‎علم الکترونیک ودیجیتال درطول کمتر از40 سال توانسته است با رشد چشمگیر وتوسعه روزافزون جایگاه خود را درمیان صنایع مختلف تثبیت نماید.یکی از این زمینه ها توسعه استفاده ازپردازنده ها وریز پردازنده هادرخودروها است وهمچنان نیز درحال گسترش است از زمان فراگیر میکروکنترلرها و میکرو پروسسورها که حدود 20 سال می گذرد ، در خودروهای پیشرفته دنیا از سیستمهای کنترل الکترونیکی استفاده می شود واین موضوع چند سالی است که در داخل کشورمانیز رشد چشمگیری داشته است .باتوجه به این پیشرفت ها ، تعمیرات آنها نیز نیازمند دانش فنی ویژه ای است که البته این امر خود از مشکلات استفاده ازاین سیستمها نیزمی باشد.

‎برای پایداری خودرو در شرایط بحرانی از سیستمهای پیشرفته ای استفاده می کنند . پایداری خودرو باعث ثبات حرکت خودرو در جادهای مارپیچ و در شرایط بد آب و هوایی می شود که در نتیجه باعث کاهش تصادفات و تلفات جانی رانندگان و افراد می شود. امروزه برای ایجاد پایداری خودرواز سیستمهای پیشرفته الکترونیکی وهیدرولیکی ویا دربیشتر موارد ازترکیب این دوسیستم استفاده میکنند.

 

 

1-2 معرفی سيستم هيدروليك

هیدرولیک شاخه ای از فیزیک است که با خواص مکانیکی سیالات سر و کار داشته و موارد استفاده این خصوصیات را در علوم مهندسی بررسی می کند. با وجودی که فقط در حدود 50 سال از عمر این علم می گذرد، ولی آن را نمی توان شاخه تازه ای از علوم دانست و در حقیقت پاسکال ، دانشمند فرانسوی در قرن هفدهم اصول و قوانین اساسی این علم را پایه گذاشت. عدم توانایی در تولید واشرها و تهیه سطوح کاملا پرداخت شده، شاید دلایل عمده عدم رشد این علم تا قبل از قرن بیستم باشد. با توجه به پیشرفتهای چشمگیری که در طی چند دهه گذشته در ساخت مواد در زمینه ها و روشهای ماشینکاری حاصل شده است، موارد استفاده از سیالات در کنترل حرکات مختلف روز به روز بیشتر می گردد. مجموعه پیشرفتهای فنون در عصر فضا و کامپیوتر در سالهای اخیر سرعت و کارایی سیستمهای هیدرولیکی را به گونه ای چشمگیر دگرگون ساخته است ، ولی مبانی حاکم بر همه دستگاهها و اجزای گوناگون همچنان ثابت است. سیستم هیدرولیکی با آب ، روغن و یا سیالات دیگر کار می کند. در این سیستمها در کنار مایع از هوای فشرده یا برخی گازها و سیالات تراکم پذیر هم می توان استفاده کرد.

نگاهی گذرا بر رشته های مختلف صنعت نمایانگر گستردگی کاربرد هیدرولیک است. به عنوان مثال در کشاورزی ، خودروسازی ، صنایع هوایی ، راه و ساختمان ، صنایع شیمیایی ، صنایع دفاعی ، صنایع چوب ، صنایع دریایی ، جابجایی مواد ، ماشین کاری ، معدنکاری ، بسته بندی ، صنعت نفت ، صنعت چاپ ، لاستیک سازی ، راه آهن ، نساجی ، صنعت فولاد و حتی منازل و مراکز عمومی کاربرد هیدرولیک دیده می شود. مثلا در صنایع هوایی خلبان به یاری هیدرولیک ، باز و بسته شدن چرخها ، سکانهای عمودی ، بالابر ها و بالچه ها را مهار می کند. عملیات ریخته گری تحت فشار یک مرحله ای برای ساخت قطعات سبک از آلومینیوم و منیزیم از نیروی هیدرولیک برای بستن قالبها و تزریق فلز استفاده می کند. بدنه هواپیما را نیز با پرسهای کششی که با نیروی هیدرولیک کار می کند شکل می دهند.

 

 

1-3 کاربردهای سیستم هیدرولیک:

در صنعت کشاورزی : که کشاورز در ضمن راندن تراکتور می تواند از توان سیال استفاده کند و همچنین در دستگاهای نظیر خرمن کوب و کمباین و کلوخ شکن و میوه چین و ماشین حفاری و بیل مکانیکی می توان کاربرد هیدرولیک را مشاهده کرد.

در خودرو سازی : ترمز هیدرولیک و فرمان هیدرولیک و تنظیم پنوماتیکی صندلی و همچنین در مراحل ساخت بدنه و شکل دادن به ورق خودرو که از پرسهای با تنهای مختلف استفاده می شود.

در صنایع هوایی : خلبان با کمک این سیستم ارابه های فرود و شهپرها و سکانهای عمودی و بالا برها و بالچه ها را مهار می کند و بدنه هواپیما هم با پرسهای کششی ساخته می شود و جالب است که برای تست اینکه بدانند بدنه هواپیما سوراخ نشده باشد فشار باد را بین جداره های بدنه قرار می دهند در صورتی که افت فشار داشتیم می فهمیم که جایی از بدنه سوراخ است

صنایع دفاعی : در هدایت تانک ، نفربر و هدایت موشک و ناوها و...

صنایع غذایی : دستگاه های کنسرو سازی و ظروف یکبار مصرف و ...

صنایع چوب : برش الوار و پرداخت سطوح مبلها

جابه جایی مواد ( لیفتراک و جرثقیل و...)

 

1-4 اساس کار سیستم های هیدرولیکی :

اساس کار سیستمهای هیدرولیکی ساده و معمولی و بر سه اصل و سه دسته اجزاء استوار است که عبارتند از :

فشار فقط زمانی ایجاد می شود که بر سر راه سیال مقاومت ایجاد شود.

سیال همیشه مسیر با مقاومت پائین تر را برای جاری شدن انتخاب می کند.

پمپ فقط تولید جریان می کند.

 

 

 

سه دسته اجزاء ذکر شده عبارتند از :

پمپ روغن.

عنصری شامل پیستون که با عضو گردان که به کمک سیال به حرکت در می آید.

با کمک این اجزاء در سیستمهای هیدرولیکی ساده و ابتدایی می توان ترکیبات گوناگون به وجود آورد و به سیستمهای پیچیده تر و کاملتر تبدیل کرد. مثلا از یک یا چند پمپ روغن می توان برای به حرکت در آوردن یک یا چند پیستون استفاده کرد و چندین شیر کنترل را هم در سیستم می توان کار گذاشت.

پیستون عمل کننده می تواند هر نوع حرکت دلخواه را انجام دهد ، معمولا حرکت رفت و برگشتی در مسیر مستقیم کاربرد بیشتری دارد. به کمک موتورهای هیدرولیک می توان حرکت دورانی هم بدست آورد.

سیستمهای هیدرولیکی ویژگیها و مزایای منحصر به فردی دارند که در برآورد نیازهای گوناگون کاری ، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

1-5 مزایای سیستم هیدرولیکی :

  • اتصال اجزاء به یکدیگر با لوله یا شیلنگ و با کمک اتصالات فوری ، به آسانی انجام می شود.
  • از سیال می توان برای ضربه گیری استفاده کرد.
  • طراحی این سیستم ها آسان است.
  • امکان اتوماسیون وجود دارد.
  • بسیاری از حرکتها و فعالیتها با عملکرد ساده شیرها بدست می آیند.
  • توانایی تولید نیروهای بزرگ و امکان انتقال نیرو در حد وسیع.
  • کاهش تلفات انرژی.
  • حرکت پیستون عمل کننده را می توان به سرعت تغییر داد.
  • مشخصه های سیال مانند فشار و دبی به آسانی قابل تنظیم است.
  • کنترلها معمولا ساده و با کارایی بسیار و شکل متمرکز صورت می گیرند و به طور کلی اجزای متحرک مکانیکی در سیستمهای هیدرولیکی اندک اند و این خود به معنی قابلیت اطمینان بالای سیستم و هزینه ناچیز نگهداری است.

 

1-6 معایب سیستم هیدرولیکی :

البته سیستمهای هیدرولیکی معایبی هم مانند قیمت بالای قطعات و همچنین محدودیت در ذخیره انرژی هیدرولیک را دارا می باشند که البته این معایب در بسیاری از اوقات در مقایسه با مزایای مذکور قابل چشم پوشی می باشند.

 


مبلغ قابل پرداخت 25,919 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 1401

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما