مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2075
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13041532

مقاله تفکر سیاسی در قرآن کریم (نقش دولتها در ایجاد و سعادت و آسایش ) 27صفحه


مقاله تفکر سیاسی در قرآن کریم (نقش دولتها در ایجاد و سعادت و آسایش ) 27صفحه

مقاله تفکر سیاسی در قرآن کریم (نقش دولتها در ایجاد و سعادت و آسایش ) 27صفحه

 

فهرست مقاله تفکر سیاسی در قرآن کریم 

مقدمه

تعاریف دولت ، مالکیت و سعادت

الف) مالکیت

ب) سعادت

مبانی جهان بینی و انسان شناختی اصل مالکیت

انواع مالکیت

1- مالکیت حقیقی

2- مالکیت اعتباری (حقوقی)

3- مالکیت امام (دولتی یا حکومتی)

4. مالکیت خصوصی

نقش دولت ها

کلید اول : عبادت و نماز خاشعانه

کلید دوم: نزدیکی به لغویات ممنوع

کلید سوم : از پرداخت زکات امتناع نمی کند.

کلید چهارم : از آلودگی بی عفتی بدورند

کلید پنجم: توبه و رجوع به درگاه الهی دارند.

کلید ششم: رعایت تقوای الهی

موانع سعادت و خوشبختی

نتیجه گیری

منابع:

 

قسمتی از متن مقاله تفکر سیاسی در قرآن کریم

مقدمه

بشر از دیرباز همواره در پی این هدف بوده که از منابع موجود خود حداکثر استفاده و بهره وری را به عمل آورده و مالکیت ، یکی از عناصری است که در تعیین نوع نظام اقتصادی نقش بسزایی دارد. از یکسو خواسته ها و مطالبات فراوان و از سوی دیگر امکانات و منابع محدود در جامعه سبب می شد که روز به روز بر این خواسته های فراوان افزوده شده و مقدار منابع را محدودتر می نماید. نقش دولتها در ایجاد زندگی خوب و سرو سامان دادن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. افزون بر آن سعادت انسان بر استفاده بهینه از منابع موجود از طریق کار و زحمت و تلاش بر آن بوده و قرآن کریم به منزله هادی و چراغ هدایت انسان معرفی شده است در همین رهگذر مالکیت در اسلام، با مبانی اصول و نتایج کاملا متفاوت با سایر نظام اقتصادی و نه تلفیقی از مالکیت سرمایه داری و سوسیالیسم ، به گونه ای طراحی شده که سعادت مادی و معنوی فرد جامعه را در پی داشته است.

در پژوهشی بنا داریم از طریق تامل در آیات قرآنی به این پرسش پاسخ دهیم که نقش دولتها در ایجاد و سعادت و آسایش چگونه تبیین می شود و نیز مالکیت در اسلام به چه نحو پذیرفته و تجویز شده و همچنین محدودیت ها و خطوط قرمز آن کدامند.

فرضیاتی که در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد بشرح ذیل می باشد:

- در آموزه های دینی ریشه مالکیت و مال و ثروت به فطرت انسانها مربوط می شود. انسانها فطرت مالک خویش و مالک هنر خویش هستند.

- دولتها بدنبال سعادت و کمال یافتن بشر در جامعه می باشند.

 

 

 

 

 

تعاریف دولت ، مالکیت و سعادت

دولت

مفهوم دولت (State) تا سده شانزدهم رواج سیاسی نیافته بود. نخستین کاربرد آن در بحث علمی به نیکولو ماکیاولی (1527 - 1969) نسبت داده می شود. یونانی ها به جای آن واژه «پولیس» را به کار می بردند که می توان آن را «شهر - دولت» نامید.

به گفته کاتلین بهتر است آن را «اجتماع شهری» بنامیم تا دولت. متفکرین و پژوهشگران سیاسی در مورد تعریف دولت توافق نظر ندارند و هر یک از منظر خود به دولت نگریسته اند. در نگاه آنان «دولت»؛ طبقه ، نمایشگر طبقات اجتماعی ، جامعه مدنی ، نظام قدرتمند و ... تعریف شده است. بدین قرار دیده می شود که اختلاف عقیده متفکران حوزه علم سیاست درباره تعریف دولت بازتاب عقاید مختلف آنها را راجع به سرشت دولت است. گارنر، دولت را «اجتماع انسانهای کم و بیش زیادی است که سرزمینی را در تصرف دائمی دارند، از کنترل خارجی مستقل یا به تقریب مستقل اند و حکومت سازمان یافته ای دارند که بیشتر ساکنان آن سرزمین به طور عادت از آن اطاعت می کنند» (عالم، 1380 : 7-136)

در تعریف حقوقی گفته می شود: دولت آن واحدی است که ویژگی های زیر را دارد:

1. جمعیت 2. حکومت 3. سرزمین ها 4. حاکمیت (انحصار قدرت ها)

از لحاظ فلسفی سه مکتب فکری وجود دارد:

1. دولت برای ایجاد هماهنگی میان اجزای گوناگون و ضروری جامعه وجود دارد این نظر به فیلسوفانی مانند افلاطون ، ارسطو ، آباء کلیسا تعلق دارد.

2. دولت در نتیجه مبارزه میان نیروهای متضاد اجتماعی پدیدار شده است «مارکس و پیروان» (همان: ص 138)

برای جمع بندی باید گفت دولت ، یک کل انتزاعی و کم و بیش دائمی و حاکمیت صفت دولت محسوب می گردد.

 

الف) مالکیت

مالکیت در لغت به معنی مالک بودن، مالکی، در اصطلاح حقی است که انسان نسبت به شیئی دارد و می تواند هر گونه تصرفی در آن بکند بجز آنچه که مورد استثنای قانون است (معین، 1387 : 946)

حقوق دانان جدید، در تعریف مالکیت، (که بیشتر ناظر به مالکیت اعتباری و فردی است) چنین می گویند: حق مالکیت به مالک اجازه می دهد که اثباتاً هرگونه تصرفی را در ملک خود بنماید، و نفیاً دیگران را از هرگونه تصرفی در آن منع کند» این تعریف، تعریف ملکیت به آثار و احکام است نه تعریف اصل ملکیت، (طاهری، 1375 : 197) قانون مدنی نیز به همین شکل، مالکیت را در دو بخش تعریف کرده، قسمت مثبت آن در ماده 30؛ «هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثنا کرده باشد» و قسمت منفی آن را در ماده 31: «هیچ مالی را از تصرف صاحب آن نمی توان بیرون کرد مگر به حکم قانون» (کمالان، 1393 : 17-16) نیک روشن است که تعریف به آثار و احکام در مسائل حقوقی و موضوعات عینی جامعه، سودمندتر است.

 

ب) سعادت

رضایت کامل در مورد خیری که نصیب نفس انسان شده است. نظر فیلسوفان در مورد حقیقت سعادت متفاوت است. اوسطائیان، سعادت را ارضای کامل امیان و هوسها دانسته اند. افلاطون ، سعادت را پیروی از فضیلت و اپیکوریان ، سعادت را بهره مندی از لذات جنسی دانسته اند. کانت سعادت را اصالت آرمانی می داند که انسان تدریجاً به آن نزدیک می شود. به نظر عده ای نیز آنچه که انسان را سعادتمند می کند . تامین کلیه نیازهای روز افزون معنوی و مادی ، فردی و اجتماعی یک فرد در هماهنگی با افراد دیگر است که از طریق چیرگی بموجب قوانین طبیعی و اجتماعی ، رشد عالی تمدن و تکامل معنوی انسان حاصل می شود (آقابخشی و افشاری راد ، 1379 : 250-249)

هدف از خلقت دنیا و به تعقیب آن خلقت انسان، رساندن انسان به کمال فضیلت و رساندن انسان به بالاترین کمال انسانی است. بنابر همین منطق است که انسان فطرتاً مخلوق کمال جو و سعادت طلب خلق گردیده است. بنابراین همه انسانها می خواهند خود را به سعادت گم شده خود برسانند.

 

مبانی جهان بینی و انسان شناختی اصل مالکیت

دیدگاه های گوناگون مالکیت در نظام های سرمایه داری، سوسیالیسم و اسلام، برخاسته از مبانی ویژه جهان بینی و انسان شناختی هر یک از مکاتب یاد شده است.

در مکتب سرمایه داری، آزادی فعالیت های اقتصادی و مالکیت زاییده اصولی همچون دئیسم، (Deism) پس از عصر نوزایی (رنسانس) و به دلیل نارسایی آموزه های کلیسا، اندیشه های مذهبی مبتنی بر وحی و تدبیرگری پروردگار به تدریج کنار گذاشته شد و اندیشه دئیسم (الهیات طبیعی) جای آن را گرفت. اتکا به خرد انسانی بجای وحی، نفی ارتباط خدا با عالم و در نتیجه جدا شدن انسان از آموزه های ادیان الهی، از ویژگی ها و پیامدهای حاکمیت این اندیشه است. (کاپلسون، 1368 : 179)

ناتورالیسم، (naturalism) با طبیعت گرایی، براساس آن، طبیعت را خداوند چنان قانونمند آفریده که بصورت خودکار به حیات خود ادامه می دهد، رهاورد این اصل، حاکمیت قوانین طبیعی بر امور جهان و جوامع انسانی، در نتیجه آزادی اقتصادی و رهایی از تمام قیود محدود کننده فرد و جدایی اقتصاد از ارزش های والای انسانی است(تفضیلی، 1372 : 70 - 86)

اومانیسم، (humanism) یا انسان مداری، که اصالت را نه به خدا، که به انسان می دهد و تجربه فرد، تنها ملاک شناخت حقیقت بوده و اندیشه ها و خواسته های انسانی، ملاک خوبی ها و بدی ها، قوانین و مقررات می باشد. (دیویس، 1378 : 83)

فرد گرایی (individualism) نظریه ای است که ارزش بالاتری را به فرد در قبال جامعه می دهد و در نتیجه از آزاد گذاردن افراد در عمل به هرآنچه نفع شخصی خود می دانند، حمایت می کند، نمونه آن در عرصه اقتصادی، آن است که دارایی هر شخص از آن خود اوست و به خداوند، جامعه یا دولت تعلق ندارد و وی می تواند هرگونه می خواهد با آن رفتار کند و اصل اخلاقی فایده گرایی (utilitarianism) یا همان اصالت نفع، برسه اندیشه استوار است؛ خوشی و لذت فردی، باید هدف رفتار آدمی باشد، هر خوشی و لذت فردی، تنها برای یک نفر است، و هدف عمل اجتماعی، باید افزایش مطلوبیت کل باشد. بر این اساس، هر فرد، بویژه در فعالیت های اقتصادی، صرفاً به دنبال پیشینه سازی سود و لذت است. (منتظر ظهور، 1376 : 53) بر اساس این اصول، انسان، موجودی بریده از خدا و آموزه های وحیانی، دارای اصالت و مرجعیت تعیین ارزشها و دارای هویت فردی می باشد؛ در این نگرش انسان مالک بی چند و چون خویش و اموال خویش است و خواسته ها و امیال وی، اهداف و ارزش های او را بر می گزیند و پیوسته تابع لذت ها و خوشی های نفس است، از این روی، باور به مالکیت خصوصی با حداقل محدودیت ها، کاملاً طبیعی می نماید.

نقش دولت ها

هر نظام سياسي نگاه مستقل و خاصي به انسان، جهان و جامعه دارد و بر اساس اين نگاه، مباني فكري و فلسفي خود را تحليل و تنظيم مي‌نمايد. همين مباني هستند كه اهداف و وظايف هر نظام را تعيين مي‌كنند. در نتيجه، نظامات، سياست‌ها، خط مشي‌ها و رسالتي كه براي خود برمي‌گزيند، معمولاً با اين اهداف تناسب دارد. در همین چارچوب گروهی از حکومت ها نگاهی عمیق به سیاست رفاه و آسایش و گروهی توجه ویژه ای به امنیت و ارتقاء دانش نظامی دارند. و نیز برخی به عدالت و توزیع و نشر آن بعنوان یک معیار و شاخص معرفی می نمایند.

اسلام، جهان را نظامي قانونمند و هدفمند مبتني بر اصل «از اويي و به سوي اويي» مي‌داند و انسان را نيز جزئي از اين نظام هستي تلقي مي‌كند كه داراي كرامت و شأن فوق‌العاده‌اي است و براي رسيدن به كمال و عبادت خالصانه و مانند آن ، که حکومت و نظام سیاسی نیز جزئی از این نظامات است.

اولین و مهمترین هدف بعثت انبیاء ، رشد و کمال در هر دو بعد مادی و معنوی بسوی خداوند متعال است. یکی از حقوق مردم بر حکومت ، اصلاح و هدایت جامعه آنها در مسیر کمال است، از همین رو امام علی (ع) در قضیه جنگ صفین در علت به تاخیر انداختن جنگ تصریح می فرمایند: «آرزو دارم عده ای از آنها به ما ملحق شوند و هدایت گردند و در لا به لای تاریکی ها ، نور مرا نگریسته ، بسوی من بشتابند» (دشتی ، 1382 : 75)

از این سو جامعه ای که بسوی کمال حرکت کند، زمینه پذیرش حکومت اسلامی را دارد و حکومت اسلامی بر مبنای شرعیت بدنبال رستگاری انسان است و در همین رهگذر، به نظر می رسد که برای کسانی که به رستگاری و سعادت رسیده اند ویژگی خاصی بیان شده است و به اعتقاد نگارنده کلیه موانع خوشبختی و سعادت در قرآن معرفی شده است، که به چند مورد اشاره می نمایم:

 

کلید اول : عبادت و نماز خاشعانه

در منطق قرآن کسانی که در دنیا توانسته باشند خدای متعال را خاشعانه عبادت کنند رهنمود می شوند.بعضی افراد هرچند در دنیا نماز را ترک نمی کنند ولی نماز خواندن آنها دارای ویژگی های خشوع نیست و چه بسا این عدم خشوع در نماز تاثیر واقعی بندگی را در آنها نداشته باشند.

 

قرآن مجید یکی از ویژگی های مومنان رستگار را خشوع در نماز معرفی می نماید: «قَد أَفلَحَ المومِنٌونَ الذِّینَ هٌم فِی صَلاتِهِم خاشِعون» (المومنون 2-1)به تحقیق رستگار شدند مومنان ، آنان که در نمازشان خشوع دارند.

«خاشعون» از ماده «خشوع» به معنی حالت تواضع و ادب جسمی و روحی است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمی در انسان پیدا می شود و آثارش در بدن ظاهر می گردد.

انسان واجب است که مبدا این عالم یعنی خدا تعالی را بسته در اعمالش سعادت دنیا و آخرت خود را در نظر قرار دهد و معلوم است که دعوت دینی ، متعلق به دینی است که عبارت است از سنت عملی برخواسته از اعتقاد (تفسیر المیزان، ج 15 : 8)

عبادت و بندگی انسان را از فحشا و منکرات باز می دارد. به پیامبر اکرم (ص) گفته شد : فلانی هم نماز می خواند و هم خلاف می کند، فرمودند «ان صلاتة تنهاه یوماً» بالاخره نماز او روزی نجاتش خواهد داد (توسلی ، 1384 : 228)

قرآن کریم در تبیین رابطه عبد و عبادت ، عبادت را هدف آفرینش او می داند «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» (ذاریات/56) . انسان همانند هسته ای است که هدف متوسط آن درخت شدن و هدف بالاتر آن به بار نشستن است. (تسنیم ، جلد 1 : 429)

 

کلید دوم: نزدیکی به لغویات ممنوع

«وَ الذَّینَ هٌم عَنِ اللَّغوِ مٌعرِضٌونَ» (مومنون 3) و آنها که از لغو و بیهودگی روی گردانند.

یکی از موانع کمال و رسیدن به سعادت و رستگاری اشتغال به کارهای لغو و بیهوده است . کسانی که در دنیا نتوانسته اند مرز میان کارهای خوب و کارهای لغو و بیهوده را جدا کنند خود را از درجات سعادت محروم ساخته است. البته این نکته حائز اهمیت است ، لغو تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمی شود ، بلکه افکار بیهوده و بی پایه ای که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول می دارد همه در مفهوم لغو جمع است .

 

کلید سوم : از پرداخت زکات امتناع نمی کند.

«وَ الذَّینَ هٌم لِلزَّکاه فاعِلٌونَ» (مومنون /4) و آنها که زکات را انجام می دهند.

در فرهنگ قرآنی کسانی که در زندگی دنیایی خود سهمی از اموال و داشته خود را به عنوان زکات در اختیار نیازمندان قرار می دهند در زمره رستگاران قرار دارند.


مبلغ قابل پرداخت 19,439 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 1455

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما