مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 924
  • بازدید دیروز : 3600
  • بازدید کل : 13089662

مقاله شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی (NLD) در دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی سال تحصیلی 95-94 (ترابی4)


مقاله شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی (NLD) در دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی  سال تحصیلی 95-94 (ترابی4)

مقاله شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی (NLD) در دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی سال تحصیلی 95-94 

نوع فایل: ورد قابل ویرایش (docx)

تعداد صفحات: 20 صفحه 

نکته: این مقاله برای اولین بار در اینترنت توسط سایت http://daneshjooqom.ir قرار داده شده است.

 

قسمتی از متن مقاله شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی (NLD) در دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی سال تحصیلی 95-94 

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی شیوع دانش آموزان با اختلال یادگیری غیرکلامی است.

روش : روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود و جامعه این پژوهش عبارتست از کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه ی تحصیلی سوم، چهارم و پنجم ابتدایی سال تحصیلی 93-94 که در مدارس عادی ابتدایی شهر کرج مشغول به تحصیل هستند. نمونه مورد بررسی در این پژوهش 640 دانش آموز که شامل 354 دختر و 286 پسراست و نمونه گیری به شیوه ی تصادفی طبقه ای انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه جمعیت شناختی و جهت تشخیص افراد مشکوک به اختلال یادگیری غیرکلامی از مقیاس تشخیصی اختلال یادگیری غیرکلامی گلداشتاین(2002) و برای تشخیص نهایی افراد دارای اختلال یادگیری غیرکلامی، از آزمون هوشی وکسلرIII استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون توصیفی- تحلیلی محتوا و تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: نتایج حاکی از آن است که 28/3 درصد افراد نمونه، مشکوک به اختلال یادگیری غیرکلامیو 25/1 درصد افراد نیز علائمی از اختلال جدی را نشان دادند و دارای اختلال یادگیری غیرکلامی بودند میزان شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی در دانش آموزان پسر (74/1) بیش از دانش آموزان دختر (85/0) می باشد.

نتیجه گیری :دستیابی به اطلاعات دقیق در زمینه شیوع این اختلال، متخصصان روان­شناسی، روانپزشکی، مشاوره و سایر رشته­هایی را که در ارتباط مستقیم با این گروه از کودکان به فعالیتهای درمانی یا توانبخشی می­پردازند به برنامه­های مؤثر تجهیز خواهد نمود.

کلیدواژه : اختلال یادگیری غیرکلامی، مقطع ابتدایی.

 

مقدمه:

اصطلاح اختلال یادگیری[1] از نیاز به تشخیص و خدمت به دانش­آموزانی برخاسته است که به طور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه می‌شوند. دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن یا استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری مربوط می‌شود، اختلال دارند (هالاهان[2]، لوید[3]، کافمن[4]، ویس[5]، مارتینز[6]، 2005/1390). اداره­ی آموزش و پرورش ایالات متحده، اختلال یادگیری را چنین تعریف کرده است: اختلال در یک یا چند فرایند اساسی روان­شناختی که در فهم یا کاربرد زبان گفتاری یا نوشتاری، مشکل ایجاد می­کند و ممکن است به صورت توانایی ناقص در گوش دادن، فکرکردن، صحبت­کردن، خواندن، نوشتن، هجی­کردن کلمات یا محاسبات ریاضی ظاهر شود. این اصطلاح شرایطی چون کم­توانی­های ادراکی[7]، آسیب­های مغزی[8]، نارسایی خفیف در کارکرد مغز[9]، نارساخوانی[10] و ناگویی تحولی[11] را دربرنمی‌گیرد. این تعریف آن گروه از دانش­آموزانی را که به دلیل کم­توانی­های دیداری، شنیداری یا حرکتی، همچنین کم­توانی­هوشییا محرومیت‌های محیطی، فرهنگی یا اقتصادی دارای مشکلات یادگیری هستند، شامل نمی­شود (برویت من[12] و دیویس[13]، 2013). اختلال یادگیری را می­توان به دو دسته­ی کلامی و غیرکلامی تقسیم کرد. اختلال یادگیری غیرکلامی[14] (NLD) در متن تجدید نظر شده چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­هایروانی[15] (DSM-IV-TR، انجمن روان­پزشکی امریکا[16]، 2000( و دهمین نسخه طبقه­بندی بین­المللی بیماری­ها[17] (ICD-10، 2011(دارای کدهای تشخیصی نیست. ولی در DSM-IV-TR ملاک­های تشخیصی برای نارساخوانی[18]، نارسانویسی[19] وحساب­نارسایی[20] مشخص شده­اند و اختلال یادگیری غیرکلامی (NLD) مانند اختلال در کارکرد فضایی و شناخت اجتماعی در طبقه اختلال­های یادگیری که به گونه­ی دیگر مشخص نشده­اند[21] (NOS) قرار داده می­شود.از آنجایی که نقایص یادگیری در حیطه­های فوق عموماً با هم رخ می­دهد، موارد مذکور در چهارچوب اختلال یادگیری خاص قرار می­گیرد (پنینگتون[22]، 2009، نقل از برویت من ودیویس، 2011). تعدادی از پژوهشگران، اختلال یادگیری غیرکلامی را به ­عنوان نشانگان خاص در یادگیری و حتی استدلال در نظر می­گیرند و آن را در تشخیصهای رسمی به کار نمی­برند در حالی که عده­ای بر این باورند ایجاد کد تشخیصی رسمی در ارزیابی، درمان، پژوهش و ارائه خدمات در حیطه اختلال یادگیری غیرکلامی، ضرورت به شمار می­رود. باوجوداین، اختلال یادگیری غیرکلامی، در DSM-V و در برنامه­ریزی سال 2012، به عنوان یک اختلال، طبقه­بندی نشده است (سمرود-کلیکمن[23]، 2009، نقل ازبرویت من ودیویس، 2011).

به نظر پلتیر[24] و رورک[25] (2001)ملاکهای مهم در تعیین اختلال یادگیری غیرکلامی عبارتند از: 1. کسب بیشترین نمره در دو خرده مقیاس کلامی سومین ویرایش آزمون هوش وکسلر کودکان[26] ((WISC-III شامل: واژگان، شباهت­ها یا اطلاعات عمومی؛ 2. بی­حسی لمسی ساده در مقابلدرکضعیف انگشت[27]؛ 3. کسب بیشترین نمره در دو خرده مقیاس غیرکلامی WISC-III شامل: طراحی مکعب­ها، تکمیل تصاویر یا برنامه­ریزی؛ 4. عملکرد ضعیف درآزمون لامسه، جهت­یابی راست، چپ و طرفین؛ 5. کسب نمره استاندارد در بخش خواندن، حداقل 8 امتیاز بیشتر از ریاضیات در آزمون پیشرفت تحصیلی انفرادی وکسلر[28] ((WIAT؛ 6. هوش کلامی بیشتر از هوش غیرکلامی با اختلاف حداقل 10 نمره در آزمون WISC-III.

این اختلال در دوران تحول به­تدریج مشخص­تر می­شود و ممکن است به علت برخی از مشکلات تحصیلی یا حرکتی، به طور نادرست، تشخیص داده شود. زیرا احتمال دارد مجموع ملاک­های مذکور به علت آسیب­های عصب­شناختی در ماده سفید مغز به وجود آید (کونینگ[29]و دان[30]، 2003، نقل از برویت من ودیویس، 2011).

روش کار:

این پژوهش، یک مطالعه غیر تجربی، توصیفی- پیمایشی است.جامعه آماری دربرگیرنده تمامی دانش­آموزان سنین 10 سال و 1 روز تا 13 سال دختر و پسر شاغل به تحصیل در دوره دوم ابتدایی (پایه­های چهارم، پنجم و ششم) شهر کرج در سال تحصیلی 94-1393 بود. نمونه­گیری به شیوه تصادفی طبقه­ای انجام شد. حجم نمونه با 95درصد اطمينان با استفاده از مطالعات مشابه و طبق فرمول کوکران براي هر جنس محاسبه گرديد:ابتدا از مدارس ابتدایی شهر کرج،به طور تصادفی و با توجه به تعداد دانش­آموزان مورد نیاز در هر منطقه بر اساس کسر نمونه­برداری، 4 مدرسه دخترانه و 4 مدرسه پسرانه (در هر ناحیه 1 مدرسه دخترانه و 1مدرسه پسرانه) انتخاب شدند. تعداد 640 نفر از دانش­آموزان دختر و پسر دوره دوم ابتدایی به طور تصادفی انتخاب شدند، با مقیاس کم توانی های یادگیری غیرکلامی کودکان (گلدشتاین، 2002) توسط معلم کلاس و با نظارت پژوهشگر به تفکیک برای هر دانش­آموز ارزیابی شدند. دانش­آموزانی که نمره­ی آنها30امتیاز و بیشتر از آن بود (44دختر و 50 پسر ) ، مشکوک به اختلال یادگیری غیرکلامی تشخیص داده شدند.. در مرحله بعد سومین ویرایش آزمون هوشی وکسلر کودکان (WISC-III) به طور انفرادی اجرا شد. دانش­آموزانی که نمره­ی هوش کلامی آنها، با اختلاف بیش از 10 امتیاز بالاتر از هوش عملی بود، و نمره هوشبهر کلی آنها 85 و بالاتر باشد(3 دختر؛ پایه چهارم: 1 نفر، پایه پنجم: 1 نفر، پایه ششم: 1نفر و 5 پسر؛ پایه چهارم:3 نفر، پایه پنجم: 0 نفر و پایه ششم 2 نفر ) به عنوان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی شناخته شدند. جهت تحلیل داده­ها از روشتوصیفی- تحلیلی محتوا و تحلیل واریانس چند متغیری[1] استفاده شد.

 

ابزار گردآوری اطلاعات:

اطلاعات جمعیت­شناختی دانش­آموزان شامل: سن، جنس و پایه­ی تحصیلی توسط پژوهشگر از پرونده ی تحصیلی دانش آموزان استخراج شد .

 

 


مبلغ قابل پرداخت 40,499 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 1405

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما