مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 338
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13042001

اقدام پژوهی چگونه توانستم فرهنگ امربه معروف را در بين دانش آموزان ارتقا دهم


اقدام پژوهی چگونه توانستم فرهنگ امربه معروف را در بين دانش آموزان ارتقا دهم

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه. 1

بيان مسئله. 4

توصیف وضع موجود یا شواهد (1)5

الف) شاخص های کیفی وضع موجود. 6

ب) شاخص های کمی وضع موجود. 6

جمع‌آوری داده‌ها8

پیشینه و یافته های دیگران. 12

پیشینه ی نظری.. 12

پیشینه ی عملی.. 16

تجزیه و تحلیل اطلاعات شواهد (1)16

اهداف اقدام پژوهی.. 17

الف) اهداف کلی.. 17

پیشنهادها و راهکارها18

انتخاب راه حل ها19

اجرای راه حل ها20

توصیف وضع مطلوب (شواهد2)21

الف) شاخص های کیفی وضع مطلوب... 21

ب)شاخص های کمی وضع مطلوب... 21

اعتبار بخشی به اجرای راه حل ها25

نتیجه. 26

پیشنهادها29

فهرست منابع ومآخذ 30

 

 

مقدمه

به طور مسلم زندگي ما انسان‌ها، زندگي جمعي بوده است. اين نوع زندگي كه فوايد زيادي دارد، باعث شده كه انسان‌ها را گرد يك ديگر آورد تا از فوايد و بركات زندگي دسته جمعي، بهره مند گردند. ولي در مقابل محدوديت‌هايي را نيز بر انسان تحميل مي‌كند كه در مقابل آن فوايد، بسيار ناچيز است. از اين رو، انسان از ابتدا به زندگي جمعي روي آورده است.

سرنوشت افراد جامعه در زندگي جمعي به يكديگر ارتباط و پيوند دارد. از اين رو حق نظرات بر اعمال ديگران، يك حق طبيعي و خاصيت زندگي اجتماعي محسوب مي‌شود، توصيه ديگران به كار نيك و پرهيز دادن آنان از كارهاي ناپسند، منافاتي با آزادي و اختيار ندارد و به بهانه‌ي آزادي و به مَثَل معروف عيسي به دين خود و موسي به دين خويش، نمي‌توان حق مسلم نظارت يا همان «امر به معروف و نهي از منكر» را ناديده گرفت كه در بعضي احاديث به آن اشاره شده است.

يك فرد گناه كار در جامعه، همانند كسي است كه با جمعي سوار كشتي شود هنگامي كه كشتي در وسط دريا قرار گرفت، تبري برداشته و به سوراخ كردن موضعي كه در آن نشسته است، بپردازد.

هر گاه به او اعتراض كنند در جواب بگويد، من در سهم خود تصرف مي‌كنم. اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولي نمي‌كشد كه، آب دريا به داخل كشتي نفوذ كرده و يك باره همگي در دريا غرق مي‌شوند.

پيامبر اكرم(ص) با اين مثال جالب، منطقي بودن امر به معروف و نهي از منكر را مجسم ساخته و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعي كه ناشي از پيوند سرنوشت‌ها است، مي‌داند.

و يا اميرالمؤمنين علي(ع) در بخشي سخنان خود، ترك امربه معروف و نهي از منكر را دليل اصلي انحطاط امت‌هاي گذشته مي‌شمارد.

و براي جلوگيري از سقوط جامعه اسلامي مردم را از انجام اين وظيفه كه رمز استمرار و بالندگي تمدن اسلام است فرا مي‌خواند و مي‌فرمايند:

امر به معروف و نهي از منكر را ترك نكنيد كه تبه كاران بر شما چيره مي‌گردند.

حال با توجه به اين مطالب مهمترين چيزي كه به اعتقاد درست شكل مي‌دهد معرفت است كه با اين معرف مي‌شود كه فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر در بين دانش آموزان ايجاد كرد و از آنها يك ناهي به معروف تربيت كرد.

سازمان آموزش و پرورش و به ويژه معلمين عزيز يكي از مهمترين نهادهايي هستند كه مي‌توانند در گسترش فرهنگ امر به معروف در بين دانش آموزان موثر واقع شوند. از آنجا كه تقريباً از هر خانواده نماينده‌اي از اين نهاد در مدارس وجود دارد. چنانچه اين نماينده با همت و توجه معلمين به شكل صحيح تربيت شود، مي‌تواند با تاثير در اطرافيان خود كل جامعه را به سوي كمال در زمينه‌هاي مختلف علمي و فرهنگي و اعتقادي رهنمود شود. معلمين با ايجاد فرصت‌هاي مناسب مي‌توانند با رشد قوه تفكر در دانش آموزان زمينه بهره گيري را مهيا نمايند و با تدوين و اجراي برنامه‌هايي، توان تفكر، نقد و تحليل، ابتكار و خلاقيت دانش آموزان را در حوزه اسلام شناسي، فروع دين و فرهنگ امربه معروف تقويت نمايند.

فطرت كودكان الهي است، اگر مشروع را نامشروع جلوه نكنند، حتماً فرد با راهنمايي، خطاها را درمي‌يابد و مي‌تواند در مجراي صحيح شناخت دين و اسلام و فرهنگ امربه معروف قرار گيرد. بايد براي دانش آموزان امكان بهره گيري از رهنمودهاي مربيان در زمينه اعتقاد به فرهنگ امر به معروف اين واجب فراموش شده در مدارس فراهم شود و زمينه براي آموزش معلمين، فرايند يادگيري علوم ديني و تقويت گسترش فرهنگ امربه معروف به لايه‌هاي عميق تربيتي «يعني» به حيطه گرايش اعتقاد و باور قلبي و فراتر از آن در حيطه عمل و رفتار فراهم شده و در راستاي آن عمل يادگيري به معناي واقعي رخ داده، تربيت دروني حاصل شده و آموزش از سطح معلومات و محفوظات به سطح اعتقاد و عمل، ارتقا مي‌يابد و جنبه پرورش به خود مي‌گيرد، بهترين راه تقويت فعاليت‌هاي فرهنگي با محتواي اسلامي- شيعي و فرهنگ امربه معروف و تكيه بر محتواي غني آيات قرآن، احاديث، دستورات و سيره عملي ائمه معصومين(ع) نگرش صحيح و ايجاد انگيزه قوي در دانش‌آموزان مي‌شود.

امور تربيتي مدارس با توجه به جايگاه انسان سازي كه در مدارس دارد با آينده نگري مي‌تواند قابليت‌هاي بالقوه دانش آموزان را به قابليت‌هاي بالفعل تبديل نموده تا از آنان انسان‌هاي پاك و با تقوا بسازد تا بتوانند در ساختن جامعه‌اي سالم و پاك و با تقوا به خوبي نقش خود را ايفا كنند.

امور تربيتي با مشاركت خود دانش آموزان و با استفاده از زمينه‌هاي متنوعي كه در خود دارد و با ياري بخش‌هاي مشاركتي چون انجمن‌هاي مختلف پرورشي، شوراي دانش آموزي، انجمن امر به معروف، مي‌تواند به اين امور جامه عمل پوشاند.

من در اين اقدام پژوهي سعي كردم ابتدا به بررسي موانع و مشكلاتي كه در گسترش فرهنگ امر به معروف در بين دانش آموزان مواجه بودم بپردازم. سپس با استفاده از روش‌هايي كه در مقالات و كتب گوناگون مطرح شده است و تجربيات و راه كارهاي ابتكاري خودم آگاهي دانش آموزان را در محور موضوع انتخاب شده افزايش دهم.

 

 

 

 

 

 

 

بيان مسئله

اينجانب رباب جعفري با سابقه 25 سال به عنوان معاونت پرورشي دبستان دخترانه پيروزي مشغول به كار مي‌باشم.

اين دبستان داراي 12 كلاس داير مي‌باشدو 323 دانش آموز در پايه‌هاي مختلف به تحصيل اشتغال دارند. دانش‌آموزان، اين آموزشگاه از نظر اقتصادي تقريباً از وضعيت خوبي برخوردار هستند و از نظر اخلاقي و درسي هم دانش آموزان خوبي هستند.

با توجه به تجارب كسب شده در سال‌هاي گذشته و با توجه به اهميت موضوع تصميم گرفتم در ارتباط با موضوع ارايه شده فعاليت نمايم و تجارب كسب شده را كه قطره‌اي از درياست، تقديم نمايم.

آنچه اقدام پژوه را بر آن داشت تا به فكر اين مساله بيفتد به شرح زير مي‌باشد:

  1. اجراي اقدام پژوهي با موضوع فرهنگ امر به معروف، مي‌تواند موضوع مناسب و شايسته‌اي باشد، چرا كه در اين ارتباط بعضاً شاهد هستيم كه ميزان اطلاع و آشنايي دانش آموزان با اين مسأله امربه معروف بسيار كم بوده و در اين زمينه نيز هيچ نوع ماده‌ي درسي، مسئوليت ترويج اين دانش و آگاهي را بر عهده ندارد. اين موضوع از جمله موضوعات پرورشي و رفتاري مي‌باشد. من در پي آن هستم كه در دانش و آگاهي، دانش آموزان تغييري ايجاد كنم كه تاثير مستقيم اين تغيير در رفتار و منش دانش‌آموزان ديده شود.


مبلغ قابل پرداخت 18,554 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۷ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1688

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما