مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1889
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13043552

اقدام پژوهی راه کارهای افزایش یادگیری دانش آموزان پایه هفتم


اقدام پژوهی   راه کارهای افزایش یادگیری دانش آموزان پایه هفتم

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه. 1

بیان مسأله. 3

گردآوری دادهها برای شناخت بهتر وضع موجود (شواهد1)4

توصیف وضع موجود (شواهد 1)5

پیشینه موضوع. 6

تجزیه و تحلیل داده ها7

بیان اهداف... 8

ارائه راه حلهای پیشنهادی.. 8

انتخاب بهترین راه حلها9

اجرای راه حلهای انتخابی.. 10

جمع آوری اطلاعات پس از اجرای راه حلها (شواهد2)17

شاخصه های کیفی وضع مطلوب... 17

شاخصه های کمی وضع مطلوب... 18

تجزیه و تحلیل دادهای شواهد 2 18

نتیجه گیری.. 20

پیشنهادات اجرایی.. 20

ارزیابی.. 21

منابع و مآخذ. 22

پیوست ها

 

 

مقدمه:

حضرت علی (ع): علمی که در کار جلوه کند، برترین دانش است.

مفاهیم ریاضی، یکی از اثربخش­ترین و کارامدترین مواد درسی می­باشد. بطوری که مبینی (1380) به نقل از ریچارد کورانت، در این زمینه می­گوید: «ریاضیات یکی از عالی­ترین تراوش­های اندیشه­ی آدمی است که منعکس کننده­ی اراده­ی انسان و نشان دهنده­ی مسیر عقل و برهان و همچنین بیان کننده­ی میزان علاقه بشر به کمال و زیبایی است.»

نقش بنیادین علم ریاضی در پیشبرد سایر علوم و فنون نیز مورد پذیرش همگان است، به طوری که نرسیدن به هدف­های آموزشی در زمینه ریاضی موجب ضعف، ناتوانی و دست نیافتن به اهداف مربوط به پیشرفت علوم و فنون دیگر خواهد بود. (مبینی، 1380: 15)

ریاضیات در همه زمان­ها و مخصوصاً در سه دهه­ی اخیر به عنوان یک فرایند منطقی در نظام ارتباطی در نحوه­ی رویارویی با اطلاعات و پردازش آنها (استدلال و حل مسأله) در زندگی فردی و اجتماعی نقش مهمی داشته است و در سال­های اخیر با توسعه­ی شتابنده­ی علم و فن­آوری بر اهمیت ریاضی و ضرورت آن بیش از پیش افزوده شده است. (رحمانی، 1380:26)

از نظر معلمان نتایج مربوط به آموزش ریاضیات در مجموع رضایت بخش نیست و از نظر شرکت در فعالیت­های مربوط به تعلیم ریاضیات برای اکثر افراد ناخوشایند است و ترس از اعداد، از بیماری­های شایع در سراسر جهان است. (رحمانی، 1380: 27)

بسیاری از کسانی که از ریاضی می­ترسند به دلیل باورها، نگرش­ها بلکه به علت رویکرد نامناسب خود با ریاضی و مفاهیم و مسائل آن دچار مشکل می­شوند.

تحقیقات از تجربیات علمی نشان داده که بسیاری از دانش­آموزان در سطوح مختلف تحصیلی به ویژه ابتدایی و راهنمایی (متوسطه اول) نمی­دانند چگونه با مفاهیم، تمرین­ها و مسائل ریاضی روبرو شوند و راهبردهای مناسب را در مورد آنها به کار گیرند. بسیاری از آنها براین باورند که همان گونه که یک متن غیر ریاضی مثلاً تاریخ، جغرافی و... را به سرعت و یا به اجمال می­خوانند با ریاضیات نیز باید به همان شیوه برخورد کنند. (اوراتون، 1987، به نقل شهر آرای، 1375).

همچنین تحقیقات نشان داده است که بعضی از کسانی که در، درس ریاضی اضطراب دارند، در آن عملکرد مناسبی ندارند، نتوانسته­اند آنچه در مدرسه آموخته­اند (فرهنگ مدرسه) و آنچه در زندگی (فرهنگ جامعه) تجربه کرده­اند ارتباط لازم و معنی­دار برقرار نمایند. (لازاروس، 1975 به نقل شهرآرای، 1375).

تداعی ریاضی با عدم موفقیت که ناشی از برخورد نامناسب عوامل اجتماعی (خانواده، مدرسه، همسالان) است. بسیاری از مواقع باعث کاهش اعتماد به نفس، عزت نفس و زیر سؤال بردن خود شده است و موجب شده که دانش­آموزان تصور کنند که نه استعداد لازم برای موفقیت در ریاضی را دارا می­باشند و نه تلاش­های آنها مثمرثمر می­باشد.

به نظر آنها کلاس­های ریاضی خشک و غیرقابل انعطاف است و مهمترین ابزاری که در خدمت این کلاس­هاست همان گچ و تخته است. دبیران ریاضی معمولاً افرادی خشک، پرابهت و سخت گیر هستند که دانش­آموزان با شنیدن نامشان به یاد نمره­های کم و داد و فریادهای مکرر می­افتند.

زنگ ریاضی برای بسیاری از آنها دلهره، اضطراب و نگرانی، جریمه و نمره­های منفی پی درپی به ارمغان می­آورد.

طبیعی است که با چنین وضعی هیچ گونه یادگیری و آموزشی با رغبت و علاقه انجام نمی­گیرد.

دانش­آموزان تکالیف ریاضی را به سختی و فقط برای رفع تکلیف، آن هم در صورت بازدید دفتر تمرین از سوی معلم یا سرگروه انجام می­دهند و از حل مسأله و تمرین خود هیچ لذتی نمی­برند و نمی­توانند هیچ آینده­ای برای فراگیری درس ریاضی برای خود ترسیم کنند و مکرر این سؤال را می­پرسند که یادگیری ریاضی به چه دردی می­خورد؟

و این در حالی است که بیشتر کارهای روزانه افراد با قواعد ریاضی حل و فصل می­شود.

با توجه به آنچه بیان شد به عنوان دبیر ریاضی برخود لازم دانستم که با اجرای روش­های نوین و پویا، برقراری ارتباط عاطفی، استفاده از ابزارهای مفیدی چون تشویق آن هم به صورت­های مختلف (کلامی، نمره، جایزه و...)، استفاده از نظرات و تجربیات همکاران محترم هم رشته و... با توجه به امکانات و شرایط موجود در فضای آموزشی دانش­آموزانم را به درس ریاضی علاقه­مند نموده، کاربرد ریاضی در زندگی روزمره را دریابند، انجام تکالیف و حل مسأله برای آنها خوشایند شده و بدین طریق اضطراب، ترس و دلهره از زنگ ریاضی از وجودشان رخت بربندد، علاقه و پشتکار به یادگیری این شاخه ارزشمند از علم و دانش روز به روز در وجودشان بیشتر شود.

 

 

بیان مسأله:

اینجانب خدیجه فرخی با مدرک تحصیلی لیسانس ریاضی با 19 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش ناحیه 2 قم در سال تحصیلی 95- 94 به صورت نیمه وقت به عنوان دبیر ریاضی در مدرسه ملاصدرا (متوسطه اول) مشغول تدریس هستم.

ساختمان مدرسه در سه طبقه طراحی شده است. در این مدرسه 400 نفری، 12 کلاس در پایه­های هفتم، هشتم و نهم (4 کلاس در هر پایه) وجود دارد. فضای آموزشگاه از لحاظ نور، وسعت، امکاناتی چون وسایل سرمایشی و گرمایشی، صندلی، تخته، IT و... شرایط مطلوبی دارد.

تدریس ریاضی کلاس 104 (هفتم) 204 (هشتم) 303 (نهم) بر عهده اینجانب می­باشد.

مسأله­ی مورد بررسی من کلاس هفتم می­باشد.

کلاس 104 (هفتم) با 32 دانش­آموز، از لحاظ اخلاق و رفتار و انضباط با توجه به شرایط فرهنگی و موقعیت جغرافیایی خاص آموزشگاه مطلوب و رضایت بخش می­باشند و از لحاظ درسی نیز مستعد به نظر می­رسیدند.

اما مسأله­ای که در همان اوایل سال تحصیلی ذهن من، دانش­آموزان و بسیاری از والدین آنها را درگیر کرده بود، نمرات سطح پایین آنها در درس ریاضی بود چرا که این دانش­آموزان به لحاظ درسی در دورۀ ابتدایی به صورت توصیفی ارزیابی شده بودند با اصطلاحاتی چون «بسیار خوب، خوب، قابل قبول، نیاز به تلاش بیشتر»

حال این دانش­آموزان با ورود به دورۀ اول متوسطه برای ارزیابی خود در تمامی درس­ها از جمله درس ریاضی با سیستم «نمره دهی» مواجه می­شدند، که برای بسیاری از آنها و خانواده­هایشان غیر قابل قبول و غیر قابل هضم بود.

به طور مثال با دریافت اولین کارنامۀ ماهانه در اواسط آبان ماه موج اعتراض والدین نسبت به دریافت نمرات سطح پایین و ناخوشایند کسب شده توسط دانش­آموزان متوجه من دبیر شد و مکرر این جمله از سوی والدین شنیده می­شد که «دختر من سال قبل در درس ریاضی بسیار خوب یا خوب بوده چرا حالا نمره­ی او این قدر پایین است؟ » (نمراتی چون 3، 4، .........10، 11، 12).

همچنین کسب این نمرات برای خود دانش­آموزان بسیار سخت و غیر قابل قبول و دور از تصور و باورشان بود.

احساس می­کردم که جوی سنگین و ترسناک و دلهره آور از درس ریاضی بر فضای کلاس حاکم شده است بطوری که در برخی از دانش­آموزان نسبت به درس ریاضی یک حالت ترس و انزجار دست داده بود، و به تبع آن نگرش منفی نسبت به یادگیری ریاضی باعث ایجاد حس عدم اعتماد به نفس و خودباوری برای آموزش و یادگیری ریاضی در برخی دانش­آموزان شده بود.

از این رو بر اساس وظیفه و تعهد شغلی خود و احساس مسئولیتی که در برابر دانش­آموزانم داشتم سعی کردم علت را دریافته و سپس به حل آن مبادرت ورزم.


مبلغ قابل پرداخت 18,554 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۷ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1627

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما