مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 527
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13042190

مقاله اعجاز قرآن کریم


مقاله  اعجاز قرآن کریم

فهرست مطالب

فصل اول: طرح تحقيق

مقدمه2

1-1. تعریف مساله3

1-2. سوالهای تحقیق3

1-3.پیشینه ی تحقیق3

1-4. ضرورت انجام تحقیق6

1-5. فرضیه ها6

1-6. هدفها.6

1-7. روش تحقیق6

1-8 . محدودیت های تحقیقی6

فصل دوم: كليات

1-2. تاریخچه8

2-2. معجزه در لغت8

2-3 . تعریف معجزه در اصطلاح.. 9

2-4 . معجزه و واژه های قرآنی آن10

2-4-1. آیه11

2-4-2. بینه12

2-4-3 . برهان13

2-4-4. سلطان14

2-5 . کاربرد لفظ " معجزه" در قرآن15

2-6 . کاربرد واژه اعجاز در روایات اهل بیت (ع)15

2-7. ضرورت و لزوم معجزه16

2-7-1. اثبات صدق گفتار پیامبران16

2-7-1. اثبات کذب جاه طلبان و دروغگویان17

2-8.. شرایط اعجاز17

2-8-1. ادعا نبوت17

2-8-2 . دعوت به مقابله. 18

2-8-3. مطابق با ادعا19

2-8-4. ناتوانی مردم از مقابله20

2-9 . اقسام معجزه20

2-9-1 . امری غیر قابل دسترسی برای بشر. 20

2-9-2 . امری قابل دسترسی برای بشر20

2-9-3. امری غیر قابل دسترس برای بشر به طور کامل21

2-10. تفاوت معجزه با کرامت21

2-11. تفاوت معجزه با سحر و اعمال مرتاضان22

2-12. قرآن معجزه باقیه پیامبر اسلام22

2-13. قرآن معجزه ای متناسب با عصر خود و همه زمان های بعد24

2-14. راز اعجاز قرآن کریم. 26

2-15 . قلمرو تحدی قرآن. 28

2-15-1 .شمول افرادی28

2-15-2 . شمول زمانی28

2-15-3 . شمول احوالی28

2-16 . راز جاودانگی قرآن28

2-17. سر قداست و نقد ناپذیری قرآن. 31

2-18 . وجوه اعجاز قرآن32

2-18-1. فصاحت و بلاغت32

2-17-2 .اعجاز در هماهنگی آیات قرآن33

2-18-3. نظم آهنگ34

2-18-4. اخبار غیبی34

2-18-5 . اعجاز علمی35

2-18-6. اعجاز عام35

2-18-7 . تشریع و قانونگذاری36

2-18-8 . صرفه37

2-18 . تاثیر قرآن بر ماندگاری دیگر کتابهای آسمانی37

فصل سوم: اعجاز قرآن كريم از ديدگاه معصومين (ع)

3-1. مقدمه40

بخش اول: اعجاز قرآن از نظر محتوايي، از ديدگاه معصومين(ع)41

‌3-1-1. مقدمه. 41

3-1-2. هدايتي و معارفي42

‌3-1-2-1. پيامبر اكرم(ص42

3-1-2-3 . امام علي(ع47

3-1-2-4. امام حسن مجتبي(ع53

3-1-2-4. امام حسين(ع54

3-1-2-5. امام سجاد(ع55

3-1-2-6. امام باقر(ع57

3-1-2-7. امام صادق(ع58

3-1-2-8. امام كاظم(ع60

3-1-2-9. امام رضا(ع60

3-1-2-10. نتيجه گيري62

3-1-3 . اعجاز اخبار غيبي62

3-1-3-1 . امام علي(ع63

3-1-3-2 . امام صادق(ع63

3-1-3-3 . نتيجه گيري64

3-1-4 . اعجاز تشريعي65

3-2 . بخش دوم: اعجاز قرآن از نظر ظاهر، از ديدگاه معصومين(ع67

3-2-1. مقدمه67

3-2-2 . پيامبر اكرم(ص68

3-2-3 . امام سجاد(ع68

3-2-4 . امام رضا(ع69

3-2-5 . نتيجه گيري69

 

 

فصل چهارم: بررسي وجوه جديد مطرح شده در اعجاز قرآن كريم در دوران معاصر

بخش اول: اعجاز قرآن/علمي71

4-1-1. مقدمه. 71

4-1-2. اعجاز علمي در لغت71

4-1-3. اعجاز علمي در اصطلاح71

4-1-4. پيشينه‌ي بحث اعجاز علمي72

4-1-5. اشكالات مطرح شده در اعجاز علمي قرآن. 72

4-1-6. پاسخ به اشكالات اعجاز علمي73

4-1-7. رابطه‌ي قرآن با علم75

4-1-8. اشارات علمي، هدف اصلي است يا فرعي75

4-1-9. فوايد ذكر مثال‌هاي علمي در قرآن كريم76

4-1-10. شموليت مطالب علمي قرآن. 77

4-1-11. اعجاز علمي از نگاه قرآن79

4-1-12. اعجاز علمي از نگاه معصومين(ع)81

4-1-13. جمع‌بندي و نتيجه83

بخش دوم: اعجاز قرآن/ نظم آهنگ84

4-2-1. مقدمه. 84

4-2-2. نظم آهنگ در لغت84

4-2-3. نظم آهنگ در اصطلاح84

4-2-4. پیشینه بحث85

4-2-5. نسبت ساحر دادن به پیامبر، از سوی ولیدبن مغیره86

4-2-6. تأثیر موسیقی قرآن بر کلام عرب88

4-2-7. امتیاز موسیقی قرآن بر موسیقی اشعار عرب89

4-2-7-1. تناسب بین کلمات و حروف با اصوات89

4-2-7-2. موسیقی درونی89

4-2-7-3. تأثیر بر شنوندگان89

4-2-7-4. کثرت خواندن ملال نمی‌آورد. 90

4-2-8. تأثیر آهنگ معجزه‌آسای قرآن بر شنوندگان90

4-2-9. داستان شنیدنی سیدقطب92

4-2-10. نگاه معصومین(ع) به نظم آهنگ قرآن93

4-2-11. جمع‌بندي و نتيجه‌گيري96

بخش3: اعجاز قرآن/ عددی98

4-3-1. مقدمه98

4-3-2. اعجاز عددی در لغت98

4-3-3. اعجاز عددی در اصطلاح98

4-3-4. پیشینه بحث اعجاز عددی99

4-3-5. مخالفان اعجاز عددی99

4-3-6. خلاصه‌ای از نظریات رشاد خلیفه. 100

4-3-7. نقدی کوتاه بر نظریات رشاد خلیفه101

4-3-8. نگاه قرآن به اعجاز عددی103

4-3-9. نگاه معصومین(ع) به اعجاز عددی106

4-3-10. جمع‌بندی و نتیجه108

فصل پنجم: جمع بندي و نتيجه گيري

5-1. مقدمه110

5-2. قرآن كتاب تدبر و انديشه است... 110

5-3. لفظ اعجاز در قرآن و روايات111

5-4. روايات اعجاز111

5-5. مهم‌ترين وجه اعجاز قرآن از ديدگاه معصومين(ع112

5-6. وجوه ديگر اعجاز از ديدگاه معصومين(ع112

5-7. وجوه جديد مطرح شده در اعجاز قرآن از نگاه معصومين(ع1134

 

مقدمه

((قُل لَئنِ اجتَمعتِ الأنسُ والجِنُّ عَلی اَن یَاتوابِمثلِ هَذَا القُرآنِ لَا یَاتوُنَ بِمثلهِ وَ لَو کانَ بَعضُهُم لِبعضِ ظَهیراً))[1]

" بگو اگر تمام انس و جن اجتماع کنند تا کتابی همانند قرآن بیاورند , نمی توانند اگرچه نهایت همفکری و همکاری را به خرج دهند"

ستایش خدای را , ستوده صفات , که قرآن را بر اساس علم , مانند کتب پیشین آسمانی با آیات روشن , بر بنده ی خود نازل کرد تا حق را از باطل جدا کند. راهی که از همه راهها مستقیم تر است هدایت فرماید چرا در این کتاب تفکر نمی کنید ؟ پیرو آن شوید و پرهیزکاری کنید.

"بارخدایا ما را از کسانی قرار ده که به ریسمان قرآن چنگ می زنند ; و در فهم متشابهاتش , به پناهگاه محکم و استوارش پناه میبرند , و در سایه بال آن آرام می گیرند ; و به روشنی بامدادش راه میابند , و بدرخشیدن روشنایی آن اقتدا میکنند ; و از چراغ آن چراغ می افروزند , و هدایت را در غیر آن نمی طلبند[2] ."

یکی از مباحث مهم پیرامون قرآن , بررسی اعجاز و ابعاد آن می باشد که از گذشته تاکنون , مفسران و قرآن پژوهان را به اندیشه و تامل واداشته است ; در روره های معاصر مطالعات جدید و گسترده ای در خصوص اعجاز قرآن انجام شده که موجب آشکار شدن زوایای بیشتری از شگفتیهای این کتاب آسمانی گردیده است . ما بر آنیم تا در این نوشتار پس از بحث درباره معناشناسی اعجاز و پیشینه تاریخی آن و کاربرد این واژه در قرآن و روایات اهل بیت , به بررسی مهم ترین وجوه مطرح شده درباره اعجاز قرآن , چه در گذشته و چه در دوران معاصر , پرداخته و دیدگاه معصومین (ع) در این باره را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم . تا مشخص شود که امامان معصوم (ع) به کدام وجوه اعجاز تاکید داشتند آیا از منظر آنها اعجاز قرآن به الفاظ آن برمی گردد یا به محتوای آنها ؟

و نیز آیا در عبارت معصومین (ع) به وجوه جدیدی که در دوران معاصر در خصوص اعجاز مطرح شده , اشاره ای شده است یا نه ؟

1-1 . تعریف مساله :

بررسی روایاتی که از معصومین (ع) در خصوص اعجاز رسیده و تحلیل و طبقه بندی آنها وشناسایی وجوه اعجاز از نظر معصومین (ع) .

 

1-2 . سوالهای تحقیق :

  1. مصادر روایاتی که از معصومین (ع) در خصوص اعجاز رسیده , چه کتابهایی هستند؟
  2. محتوای این روایات چیست و امامان معصومین (ع) به کدام وجوه اعجاز تاکید داشتند ؟
  3. هدف اعجاز قرآن از نظر امام معصوم چه بوده است ؟
  4. اعجاز قرآن از دیدگاه معصوم , غالبا به الفاظ قرآن برمی‌گردد یا محتوای آن ؟
  5. وجوه جدیدی که در دوران معاصر در خصوص اعجاز مطرح شده مانند اعجاز عددی , علمی, آیا در عبارت معصومین (ع) اشاره به آن شده است یا نه ؟

 

1-3 .پیشینه ی تحقیق :

بحث درباره اعجاز قرآن کریم به عنوان متنی مقدس که از سوی خداوند نازل شده و بشر را قدرت آفریدن متنی همانند آن نیست ,به زمان نزول آن بازمی‌گردد و خود قرآن کریم درضمن آیاتی موسوم به "آیات تحدی" به آن تصریح شده است .[3]

برای نخستین بار در اواخر قرن نخست هجری شاهد ظهور اصطلاح معجزه هستیم ; در روایتی از امام سجاد (ع) واژه ی معجزه درمعنای مصطلح آن به کار رفته است.[4]

 

چنان که همین اصطلاح در روایتی از امام رضا(ع) نیز دیده می‌شود که در آن به اعجاز در نظم اشاره شده است.[5]

اما ظاهرا مجادلات کلامی درباب اعجاز قرآن و ظهور اصطلاح معجزه به قرن دوم هجری و پس از واصل من بها (م . 131 ق) شیخ معتزله بازمی‌گردد . این نظریه از واصل نقل شده است که اعجاز قرآن ذاتی آن نیست . بلکه به این است که خدا اندیشه مردم را از معارضه به آن بازگردانده است. [6]

این سخن بعدها مبنای نظریه نظام معتزلی در قول به "صرفه" گردید.[7]

نظام بارد اعجاز در نظم و تالیف قرآن ودر کنار طرح نظریه صرفه که عامل اعجاز قرآن را در بیرون از متن قرآن معرفی می‌کند , خبرهای غیبی موجود در قرآن را نیز جنبه ای از اعجاز قرآن معرفی کرده است .[8]

سپس جا خط به مخالفت با صرفه برخاست وبا نگارش کتاب نظم القرآن , به دفاع از نظریه ی اعجاز در نظم قرآن پرداخت نظم القرآن اکنون در دست نیست .[9]

در آغاز قرن چهارم , محمدبن زیدواسطی در اثری به نام اعجاز القرآن که به دست ما نرسیده نظریه نظم قرآن جاخط را پی گرفت , وی نخستین کسی بود که نام اعجاز القرآن را بر اثرش نهاد.[10]

در همین قرن ابوهاشم جبایی فصاحت را معیار اعجاز قرآن معرفی و آن را به روانی واژگان و نیکویی معنا تفسیر کرد.

ابوهاشم همچنین نبود ناسازگاری و اختلاف میان آیات به تدریج نازل شده قرآن را , دلیل دیگری بر معجزه بودن آن به شمار آورد.[11]

در نیمه دوم قرن چهارم رمانی در رساله اش "النکت فی اعجازالقرآن" به بیان وجوه مختلف اعجاز قرآن پرداخته و در کنار وجوه پیشگفته به "اعجازدر بلاغت" قرآن نیز توجه کرده .[12]

خطابی دانشمند معاصر رمانی نیز با تاکید بر اعجاز در بلاغت قرآن , تاثیر گذاری آیات را برجان مخاطبان و چه دیگری از اعجاز قرآن شمرد.[13]

در آغاز قرن پنجم باقلانی معارف بلند قرآن کریم از پیامبری امی را مورد توجه قرارداد و این جنبه رانیز به دیگر وجوه اعجاز قرآن افزود.[14]

از آن پس بحث درباره اعجاز قرآن با وسعت بیشتری پی گرفته شد و مفسران به گردآوری وجوه گوناگون اعجاز قرآن و شرح و بسط آرای پیشینیان پرداختند و تقریباً تا قرن سیزدهم نظریه جدیدی در باب اعجاز قرآن دیده نمی شود. [15]

جلال الدین سیوطی (متوفای 910)نیز به طور گسترده کتابی در سه مجله ضخیم با عنوان "معترک القرآن فی اعجاز القرآن" به رشته تحریر درآورده است. اخیراً کتابها و رساله ها ی فراوانی در زمینه اعجاز قرآن , نوشته شده که مشهورترین آنها عبارت انداز :"المعجزه الخالده" علامه سیدهبه الدین شهرستانی:"اعجاز القرآن" استاد مصطفی صادق رافعی ,النباء العظیم استاد دراز ,"اعجازقرآن"

علامه طباطبایی . بعلاوه نوشته هایی نیز به عنوان مقدمه تفسیر نوشته اند مانند مقدمه تفسیر "الاالرحمان" شیخ محمد جواد بلاغی و "البیان" استاد آیت الله خویی .[16]

 


1-4 . ضرورت انجام تحقیق :

بررسی کامل روایات و تحلیل و طبقه بندی آنها برای محققان، چگونگی وجوه اعجاز را بیان می‌نماید که دستیابی به چنین نتیجه ای برای محققان ضرورت دارد.

 

1-5 . فرضیه ها :

  1. معصومین مهم ترین بخش اعجاز قرآن را مربوط به متن و محتوای آن می دانند.
  2. مصادر روایات در خصوص اعجاز , کتابهای فریقین می‌باشد.
  3. اعجازقرآن از دیدگاه معصومین (ع) هم به الفاظ قرآن و هم به محتوای آن برمی گردد.
  4. اعجاز قرآن در نظر جمهور علما مربوط به فصاحت فوق العاده و بلاغت در حد اعلی قرآن است.

 

[1]-قرآن کریم , سوره ی اسرا / 88

[2]-صحیفه سجادیه , دعای 42

[3]-دائره المعارف قرآن کریم , ج3 , ص 559

[4]-بحارالانوار, ج11, ص71, ج21, ص238, 239

[5]-عیون اخبار الرضا (ع) ج2, ص286, بحارالانوار , ج 17, ص 211

[6]-دائره المعارف قرآن کریم ,ج3,ص560 به نقل ازکتاب مباحث فی اعجاز القرآن ,ص40

[7]-همان ,ص560 به نقل از التمهید , ج4, ص138-190

[8]- همان, ص 561 به نقل از مقالات الاسلامیین , ج1 , ص 321

[9]- همان, ص 561 به نقل از مباحث اعجازالقرآن . ص 41

[10]-الفهرست , ص 303

[11]-المغنی ص 328

[12]-ثلاث رسائل فی اعجازالقرآن , ص 76

[13]-بیان اعجازالقرآن رافعی, ص 66,67

[14]-همان,, ص 33

[15]-تفسیر ماوردی ج 1,ص30-33 , ابرهان فی علوم القرآن , ج 1 , ص 226

[16]-علوم قرآنی , محمد هادی معرفت ,ص 288,289


مبلغ قابل پرداخت 16,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 2239

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما