مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1906
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13043569

مقاله اهميت و ضرورت مشاوره در مدارس


مقاله اهميت و ضرورت مشاوره در مدارس

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چكيده 1

مقدمه 3

برنامه‌ريزي 5

اهميت و ضرورت مشاوره در مدارس 6

نقش شوراي عالي آموزش و پرورش در پيشبرد نظام تعليم و تربيت 8

نقش وجایگاه شورای عالی آموزش وپرورش در تدوین قوانین ومقررات آموزشی 10

فهرست منابع 13

 

 

چكيده

نياز بشر به مشاوره و راهنمايي در نگاهي به گذشته انسان ديده مي‌شود در پاسخ به اين نياز شايد جوامع قبيله‌اي پيشتاز بوده‌اند. بعدها در تمدن‌هاي اوليه فيلسوفان، روحانيون و ساير نمايندگان خدايان اين وظايف را به عهده گرفته‌اند. اين وظيفه در قرون وسطي به شكل بارزتري در حيطه‌ي مذهب جاي گرفت. در حال حاضر مشاوره در ايران مي‌رود تا كم‌كم جايگاه اصلي خود را باز يابد و به عنوان يكي از حرفه‌هاي ياوري مهم كه در اجتماع داراي كاربرد فراواني است مطرح شود. اين رشد تا حدي رسيده است كه براي اولين بار در منطقه‌ي خاورميانه دوره‌ي تحصيلات تكميلي تأسيس گرديد.

شكل‌گيري راهنمايي و مشاوره با تغيير جامعه سنتي به جامعه صنعتي ارتباط تنگاتنگي دارد. در گذشته جوامع شكل ساده‌اي داشت. در آن جوامع مسائلي چون مشاغل گوناگون، رشته‌هاي تحصيلي متفاوت و مشكلات عاطفي به شكل امروزي مطرح نبود. مشكلات به راحتي حل و فصل مي‌شد، اما با تغيير آن جوامع به جوامع امروزي وضعيت متفاوت شد عامل اصلي اين تغيير فن‌آوري بوده كه با وارد شدن آن به زندگي مردم مسائل جديد مطرح شد. كه از جمله امور مهم جوامع امروزي تعليم و تربيت است.

اهميت اساسي تعليم و تربيت اين است كه ارزش افراد را براي خود و جامعه‌شان افزايش مي‌دهد. در گستره‌ي تعليم و تربيت دانش‌آموزان، مدرسه را جايي جهت تحقق آرزوهاي خود دانسته و از طريق تعليم و تربيت امكان بيشتري جهت ايفاي نقش اساسي خود در جامعه به دست مي‌آورند و نيرو و خصوصيات مورد نياز براي برخورد با تغييراتي كه در جامعه با آنها روبرو مي‌شوند را كسب مي‌كنند. جامعه امروزي كه مبتني بر رشد فن‌آوري است اين نياز را مطرح مي‌كند كه همه بايد از امكانات تعليم و تربيت جهت زندگي در جامعه‌ي امروزي استفاده كنند تعليم و تربيت از طريق توجه به جنبه‌هاي رشدي دانش‌آموزان با توجه به تفاوت‌هاي فردي آنان و از طريق ايجاد وحدت فرهنگي، ثبات اجتماع و موجوديت جامعه را تضمين مي‌كند.

در مدارس موازي با جريان تعليم و تربيت جريان راهنمايي قرار دارد. در اين جريان نيز هدف اساسي شوراها و مشورت است. در اين رابطه به معلم، شاگرد و والدين توجه مي‌شود تا به خوبي از عهده‌ي اين وظيفه‌ي خود برآيند در مدرسه به معلم كمك مي‌شود تا در محيط آموزشي مدارس كمك كند تا دانش‌آموز بدون تأثير زمينه‌هاي منفي نظير تنبيه و با اهميت، جنبه‌هاي مثبت به حل مسائل و مشكلات آموزش‌وپرورش نايل شود و با مشكلات رفتاري خود به درستي برخورد كند. همين‌طور مشورت و راهنمايي به دانش‌آموز كمك مي‌كند تا به راحتي ايده‌ي خود را مطرح كرده ارتباط خوبي برقرار سازد و به انتخاب رشته‌ي تحصيلي مناسب و كسب شيوه‌هاي مطالعه برسد. همين‌طور راهنمايي والدين را در زمينه‌ي برخورد مناسب با مشكلات و دانش‌آموز كمك و ياري مي‌كند به اين شكل با همياري و همكاري يكديگر سعي در رفع مشكلات آموزشي و پرورشي مي‌پردازند.

 


مقدمه

يكي از هدف‌هاي اوليه تعليم‌ و تربيت ايجاد آمادگي جهت ايفاي كاري مفيد و رضايت‌بخش است. در اين صورت لازم است كه مربيان به دانش‌آموزان علاوه بر تسلط بر مهارت‌هاي تحصيلي در فراگيري مفهوم جهت و مسير داشتن در زندگي و تشخيص اين‌كه كار فعاليتي با هدف است و با آنان بايد مشورت كنند هم كمك نمايند. لذا معلمان و مشاوران بايد دانش‌آموزان را در ارتباط دادن تعليمات مدرسه با نيازمندي‌هاي كاري جامعه راهنمايي و ياري دهند.

برقراري بين كلاس درس و كار و حرفه ضروري است و خوب است كه مردم با حمايت مشتاقانه از تعليم و تربيت شغلي همه‌ي جريان را به شركت در ساختن اين پل فرا خوانند تا برقراري اين پل باعث شود كم‌كم مشكلات آموزش‌وپرورش از بين برود. وقتي خانواده‌ها و فرهنگيان عزيز در كنار هم با برگزاري جلسات مختلف و متنوع به گفتن مشكلات آموزشي بپردازند و در اين زمينه با همديگر مشورت كنند كمك مي‌شود تا كم‌كم اين مشكلات از بين برود.

خوشبختانه، درك هرچه بيشتر حرفه‌ي مشاوره و شورا به صراحت اين امر مي‌افزايد كه معلمان به علت تعليماتشان و اعتماد دانش‌آموزان به آنها به طور منحصر به فردي قادر و مجهزند كه بعضي از خدمات مداوم مشاوره‌اي را كه لازمه‌ي رشد حرفه‌اي است فراهم سازند. مشاوره فعاليتي با هدف است و از اين جهت فنون مختلف مشاوره براي هدف‌هاي متفاوتي مناسب خواهد بود. از جمله براي از بين بردن مشكلات آموزش‌وپرورش به طوري كه مشاوره مراجع را قادر مي‌سازد كه از دانش‌آموز در توسعه‌ي مهارت‌ها و رويه‌هاي لازم براي تسلط زندگي روزانه استفاده كند.

مشاور از فنون و وسايل بسياري جهت آموزش مراجعين استفاده مي‌كند ليكن از انواع ديگر تدريس از اين نظر متمايز است كه به منظور تسهيل يادگيري يا تغيير رفتار مراجع يك رابطه فردي اعتمادانگيز را بسط مي‌دهد و به كار مي‌گيرد. اصل مشاور حصول جوي اعتمادانگيز است كه مراجع را قادر مي‌سازد به بررسي آزادانه و صادقانه موقعيتش بپردازد و از طرق مختلف جهت پيشرفت و اصلاح آن استفاده نمايد. از اين رو به مراجعين آموزشي كمك مي‌كنند تا بتوانند به حل مسائل و مشكلات خود بپردازند.

آنچه كه در جهت ضرورت و نقش شوراهاي آموزش‌وپرورش در رفع مشكلات آموزش‌وپرورش نيازمند است وجود ابزار مناسي است در جهت تدوين اين اهداف و راه‌هاي تحقق آن. لذا اين ابزار مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي مرتبط را تشكيل مي‌دهد كه عموماً برنامه‌ريزي اطلاق مي‌شود. به گونه‌اي كه شوراها بتوانند با استفاده از اين برنامه‌ريزي جهت‌گيري مطلوبي را به منظور رفع مشكلات ايجاد كنند و از منابع و امكانات محدود حداكثر كارايي و اثربخشي را بدست آورند.

 


برنامه‌ريزي

برنامه را شايد بتوان يكي از هر استفاده‌ترين اصطلاحات سازماني و عمومي اطلاق كرد ولي آن‌كه برنامه واقعاً چه تعريفي دارد مستلزم كنكاش بيشتري است. برنامه يك تصوير آگاهانه و قابل اجرا از مجموعه فعاليت‌هايي است كه اجراي آنها منجر به نتايج مورد انتظار مي‌شود. هر برنامه لزوماً داراي هدف و نتايج مورد انتظار است و مسلماً بدون وجود هدف اجرا يا عدم اجراي آن بي‌تفاوت خواهد بود. هم‌چنين فعاليت‌هاي غيرآگاهانه را نمي‌توان در شمار فعاليت‌هاي برنامه‌اي اطلاق كرد.

مراحل اصلي فرآيند برنامه‌ريزي را مي‌توان در موارد زير خلاصه كرد:

1. شناسايي مسأله: تشخيص و تشريح اوليه‌ي مسائل و مشكلات، تصميم‌گيري براي عمل و تشريح وظيفه و برنامه‌ريزي، جمع‌آوري اطلاعات، تجزيه و تحليل‌ها و پيش‌بيني‌ها.

2. تدوين برنامه: شناسايي اهداف و موانع، تعيين شاخص‌ها و معيارهاي عملي برنامه، تهيه برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌هاي مختلف.

3. انتخاب برنامه: ارزيابي برنامه‌ها براساس اهداف و معيارها، مقايسه و سنجش برنامه‌ها، انتخاب و تصميم‌گيري در خصوص برنامه مطلوب.


مبلغ قابل پرداخت 16,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1421

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما