مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2780
  • بازدید دیروز : 2385
  • بازدید کل : 13087918

مقاله پلیس اینترپل 26ص


مقاله پلیس اینترپل 26ص

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه. 1

فصل اول : کلیات

1-1- تاریخچه. 3

1-2 – سازمان و تشکیلات اینترپل.. 6

1-2-1- مجموع عمومی.. 6

1-2-2- کمیته اجرایی.. 7

1-2-3- دبیرخانه کل.. 8

1-2-4- اینترپل کشورهای عضو. 9

1-2-5- مشاورین.. 9

 

فصل دوم: قسمت های مختلف دبیرخانه کل

2-1- اداره عمومی.. 10

2-1-1- بودجه. 10

2-1-2- سیستم کامپیوتری دبیرخانه. 10

2-2- پلیس.... 11

2-2-1- گروه اخطارها و اعلامیه های بین المللی.. 11

2-2-2- گروه ثبت کیفری.. 14

2-2-3- گروه تشخیص هویت و انگشت نگاری.. 14

2-2-4- اداره جرایم عمومی علیه اشخاص و اموال.. 14

2-2-5- اداره جرایم اقتصادی و پولی.. 15

2-2-6- اداره مبارزه با قاچاق دارو و مواد مخدر. 15

2-2-7- سیستم اطلاعات استراتژیکی.. 15

2-3- اداره مطالعات و تحقیقات... 15

الف

2-4- پشتیبانی.. 17

2-4-1- دفاتر مرکزی.. 17

2-4-2- هیئت نظارت... 18

 

فصل سوم: هدف ها و اصول همکاری و فعالیت

3-1- هدف های سازمان.. 19

3-2- اصول همکاری.. 19

3-3- همکاری با سایر سازمان های بین المللی.. 20

3-4- تربیت نیروی پلیس و همکاری فنی.. 21

3-5- اولویت ها21

3-6- پیش گیری جرائم.. 22

3-7- قانون جنائی و آیین دادرسی کیفری.. 22

3-8- همکاری در مبارزه با جرائم فرامرزي و بین المللی.. 23

3-9- علائم و نشانه های اینترپل.. 25

3-10- آشنایی با اداره کل پلیس بین الملل ناجا26

مقدمه:

در گذشته های دور ، دیوارهایی که شهر را در خود جایی می دادند و آن را از طوفان و ناامنی ايمني می‌ساختند؛ کافی بود تا قراولان برجها و باروها با چشمانی بیدار به اطراف چشم دوزند تا شهر به یاری گزمگان از گزند دشمن مصون بماند . میرشب در کوچه پس کوچه های شهر و آبادی قدم می زد و خیال مردم را از ترس و ناامنی آسوده می کرد . اما با گذر زمان از اهمیت مرزها و دیوارها کاسته شد ، گویی برجها و قلعه هایی که در حصار دیوارهای بلند قرار داشتند به یادگاری از گذشته مبدل شدند .

محققان علوم اجتماعی بر این باورند که دوره هایی از پس هم آمدند و هر یک ویژگی های خاص خود را داشته اند . ویژگی های عصر سنتی و ماقبل مدرن جای خود را به عصر ماشین و انفجار اطلاعات داد که با شتاب از تمام محدودیت ها و دیوارها گذشت . اگر چه انسان به یاری قدرت آفرینش ابزارها و تکنولوژی ، بر محدودیت های زمان و مکان چیره و فائق آمد و همه منازل کهنه و قدیمی را پشت سر نهاد ، اما به همان نسبت زندگی اجتماعی پیچیدگی های بیشتری یافت و بزهکاری ها و جرم ها نیز متنوع و پیچیده تر گشت .

تحول ساختار اجتماعی از صورت ساده به صورت پیچیده و از صورت های محدود به صورت های گسترده، قواعد رشد و توسعه اجتماعی را آشکار می سازد . مسیر تحول اجتماعی در این شکل از روند خویش تنها تکنولوژی ، علم و ساختارهای اجتماعی را تحت تأثیر قرار نداد ، بلکه شیوه های بزهکاری و جرم نیز با تنوع ، تکثیر و پیچیدگی همراه گردید .

مفهوم فرامرزی جرم که با پیدایی تشکیلات و باندهای فراملی در شکل هایی از جرایم چون قاچاق ، پوشویی ، تروریسم و ... مقارن است .لزوم کنترل جهانی جرم را ملموس و برجسته تر ساخت و لزوم شکل گیری سازمانی جهانی که مجرمین و جنایتکاران را در تمام جهان زیر نظر داشته و مورد تعقیب قرار دهد احساس شد و سازمان اینترپل در اجماع جهانی کشورها تأسیس گردید .

ریموند کندال دبیرکل سومین دوره پنج ساله اینترپل بر این باور بود که جرم هر روز بین المللی تر می‌شود و آندره بوسار یکی دیگر از مسئولان اینترپل می گوید : ما در دنیایی زندگی می کنیم که عبور از اقیانوس اطلس و رفتن به نیویورک با هواپیما تقریباً سریع تر از عبور از خیابان های پاریس با اتومبیل است . تعامل جهانی اگر چه دارای کارکردهای مثبت بسیاری بوده است ، در عین حال مجرمان نیز مجالی افزون و عرصه ای وسیع تر برای رفتارهای نابهنجار خود خواهند داشت و در این زمان همکاری کشورهای جهان در کنار یکدیگر لازم است تا با جرایم بین المللی به مقابله پرداخته و از وقوع آنها پیشگیری کند و این همکاری در غالب سازمان پلیس بین الملل امکان پذیر گردیده است .


فصل اول : کلیات

 

1-1 تاریخچه :

در آوریل سال 1914 اولین کنگره بین المللی پلیس جنائی در موناکو به مدت 4 روز برگزار شد . در جریان برگزاری این کنگره حقوق دانان و افسران عالی رتبه پلیس که از 14 کشور مختلف جهان شرکت کرده بودند ، امکان تأسیس یک دفتر ثبت کیفری بین المللی و هم آهنگ سازی روش های استرداد مجرمین را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند .

در سپتامبر سال 1923 دومین کنگره بین المللی پلیس جنائی در شهر وین به مدت چهار روز برگزار شد . در این کنگره رؤسای پلیس کشورهای مختلف ، از جمله کشورهای اتریش ، دانمارک ، مصر ، ایران ، آلمان ، فرانسه ، یونان و مجارستان شرکت داشتند و نظریات و اطلاعات پلیسی را مبادله کردند و در مورد ضرورت ایجاد یک مجمع بین المللی بحث کردند .

آنان عمیقاً علاقه مند به بررسی پدیده نوین جنایات بین المللی بودند ؛ جنایاتی که اقدامات سنتی پلیس برای جلوگیری از آن روز به روز بی اثرتر می شد . با الهام از بینش و عملکرد دکتر جان شوبر
( Johannes.schober ) رئیس پلیس وین ، تصمیم گرفتند انجمنی تشکیل دهند که از طریق آن ، کشورهای مختلف دنیا بتوانند فعالیت های خود را علیه جنایتکاران بین المللی بنیان گذارند و هم آهنگ سازند .

در جریان برگزاری این کنگره کمیسیون بین المللی پلیس جنائی ( I . C . P . C ) تأسیس شد و اساس نامه آن نوشته و قرارگاه مرکزی آن در شهر وین مستقر شد .

باید یادآور شویم که قبل از به وجود آمدن کمیسیون بین المللی پلیس جنائی ، مسائل و مشکلات مربوط به جلوگیری از مواد مخدر در سطح بین المللی مطرح شده بود و کنوانسیون های بین المللی تریاک
( the international opium conventions ) یکی در سال 1912 و دیگری در سال 1925 امضاء شد . این کنوانسیون ها همکاری بین المللی را برای مبارزه با مواد مخدر ضروری دانسته بودند ، ولی اینترپل بود که عملاً با مسائل قاچاق مواد مخدر درگیر شده بود .

این سازمان در همان اوایل عمر خود دریافت که مسائل مربوط به مواد مخدر ماهیت خطرناکی دارد و نظر اعضای کمیسیون را به خطرات اجتماعی و اقتصادی مواد مخدر جلب کرد . در سال 1926 سومین کنگره بین‌المللی پلیس جنائی که اکنون مجمع عمومی خوانده می شود در برلن برگزار شد و از کشورهای عضو خواست که به مسایل و مشکلات مواد مخدر پایان دهند .

در سال 1930 با برگزاری چهارمین کنگره بین المللی پلیس جنائی قدم دیگری برداشته شد و ایجاد دفتر بین‌المللی مسائل مواد مخدر پیشنهاد شد . هدف این دفتر ثبت و نگهداری پرونده های قاچاق بین المللی مواد مخدر بود و همچنین وظیفه تهیه عکس و اثر انگشت و مشخصات فردی قاچاقچیان مواد مخدر را به عهده داشت.

یکی دیگر از وظایف این دفتر ایجاد همکاری و هماهنگی بین فعالیت های کشورهای مختلف در زمینه مبارزه با قاچاق بین المللی مواد مخدر بود . اینترپل از اولین سال های تشکیل خود نقش تعیین کننده ای در مبارزه با جرایم بین المللی مواد مخدر داشته است ، و نظامی پویا برای جمع آوری و تبادل اطلاعات ضروری برای مبادله مبارزه بین المللی با قاچاق مواد مخدر ایجاد کرده است . پلیس بین المللی در جریان کار خود با جامعه ملل ( League Nations ) همکاری خوب و نقش عمده ای در اجرای موافقت نامه های بین المللی برای مبارزه با مواد مخدر داشته است .

این سازمان در مذاکرات مقدماتی کنوانسیون پیش گیری قاچاق مواد مخدر خطرناک که 26 ژوئن 1936 در ژنو تشکیل شد ، شرکت کرد و همکاری بین دو سازمان مورد تقدیر بود . این همکاری به طور وسیع تر تا سال 1938 ادامه داشت . بعد از وقوع جنگ جهانی دوم دیگر فعالیت برای اینترپل میسر نبود . ولی بعد از جنگ جهانی دوم رئیس پلیس بلژیک گفت : « ما نمی گذاریم ، شعله ای که افروخته بودیم برای همیشه خاموش شود».

فعالیت و ابتکار عمل رئیس پلیس بلژیک موجب شد که در سال 1946 کنفرانس بروکسل برگزار شود و فعالیت های کمیسیون بین المللی پلیس جنائی ( I . C . P . C ) از سر گرفته شود . اساس نامه جدید مورد تصویب قرار گرفت و به علت تنفری که دنیا در جریان جنگ از آلمان نازی پیدا کرده بود و نیز به علت تقسیم آلمان به دو منطقه نفوذ شوروی و آمریکا ، قرارگاه کل آن به پاریس انتقال داده شد . در این اجلاس هفده کشور شرکت داشتند که عبارت بودند از کشورهای بلژیک ، شیلی ، چکسلواکی ، دانمارک ، مصر ، فرانسه ، ایران ، لوگزامبورک ، هلند ، نروژ ، لهستان ، پرتغال ، سوئد ، سویس ، ترکیه ، انگلستان و یوگسلاوی .

علاوه بر این کشورها ، یونان و ایالات متحده آمریکا نیز در سال 1946 عضویت خود را در کمیسیون بین المللی پلیس جنائی تجدید کردند . در سال 1947 عبارت « اینترپل » به عنوان نشانی تلگرافي سازمان مورد پذیرش دفاتر مرکزی کشورهای عضو قرار گرفت . در سال 1949 سازمان ملل متحد اساس نامه مشورتی ( I . C . P . C ) را به عنوان یک سازمان غیر حکومتی تضمین کرد و مقررات ارتباط راه دور پلیسی پذیرفته شد .

در سال 1953 ایستگاه انتشارات رادیویی دایر شد . در اواخر سال 1955 این کمیسیون دارای پنجاه عضو بود . در سال 1956 اسم سازمان از کمیسیون بین المللی پلیس جنائی به سازمان بین المللی پلیس جنائی تغییر یافت . در سال 1960 اجلاس عمومی برای اولین بار در خارج از اروپا تشکیل شد و چند سال بعد از آن کنفرانس منطقه ای در آفریقا تشکیل جلسه داد .

در سال 1967 ساختمان قرارگاه مرکزی آن در سنت کلود گشایش یافت و در این هنگام دارای یک صد کشور عضو بود . چهار سال بعد از آن موافقت نامه ویژه همکاری با سازمان ملل متحد ، به امضاء رسید . در سال 1989 ساختمان جدید قرارگاه کل سازمان در شهر لیون فرانسه گشایش یافت و تعداد اعضای سازمان در این موقع به یکصد و پنجاه کشور می رسید . ساختمان جدید قرارگاه کل در لیون به سیستم جدید کامپیوتری مجهز بود .

اعضای سازمان را می توان به سه گروه تقسیم کرد :

الف ) اعضای انتخاب شده در کنگره وین

ب ) اعضایی که در کنگره وین حضور نداشتند ، ولی بعداً به آن پیوستند .

ج ) اشخاصی که در تخصص حرفه ای خود شهرت بین المللی دارند و انتظار می رود کمک مؤثری به سازمان بکنند .

چنانچه گفته شد تاریخ سازمان بین المللی پلیس جنائی نمایش نامه ای است با پرده های بی شمار ، و فراز و نشیب های زیادی که پشت سر گذاشته است . این سازمان یک سازمان بین حکومت ها نیست ، بلکه انجمنی خصوصی است و بنیان گذار آن نیز رؤسای پلیس شرکت کننده در کنگره وین بودند نه کشورها .

کشورها در بنیان گذاری سازمان بین المللی پلیس جنائی نقش نداشتند و در حقیقت کشور بنیان گذاری وجود ندارد . در نتیجه کشورهای متبوعه اعضای مؤسس را نمی توان کشور مؤسس خواند . از طرف دیگر تمام کشورهای شرکت کننده در کنگره و حتی اعضای بعدی را هم می توان مؤسس تلقی کرد .

نحوه پذیرش اعضای جدید به این شکل است که تقاضای عضویت تسلیم دبیرخانه می شود و دبیرخانه آن را تسلیم مجمع عمومی می کند و تصویب آن منوط به کسب 3/2 آرای حاضر در جلسه است .

اینترپل پنجمین سازمان بزرگ بین المللی جهان از نظر تعداد اعضاست . این سازمان پس از اتحادیه جهانی پست ، فدراسیون بین المللی بسکتبال ، سازمان ملل متحد و فیفا با 186 عضو در سال 2007 ، در رده پنجم قرار دارد .


مبلغ قابل پرداخت 23,328 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1837

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما