مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1515
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13040972

مقاله گياهان دارويي


مقاله گياهان دارويي

بيان مسئله

موضوع اين پژوهش در مورد گياهان دارويي است و ما با سوالاتي از قبيل:

به چه دليل ما بايد از داروهاي گياهي به جاي داروهاي شيميايي استفاده كنيم؟ چرا داروهاي شيميايي علاوه بر مفيد بودن براي بدن مضر نيز هستند؟ انواع داروهاي گياهي كدامند و خواص آنان چيست؟ اهميت استفاده از داروهاي گياهي چيست؟ چرا مردم در گذشته و حتي بسياري امروزه رو به داروهاي گياهي نمي­آورند؟ انواع گياهان دارويي از چه دسته­اي هستند؟ پيغامبران راه الهي و بزرگان دين در مورد اين گياهان چه قضاوتي مي­كردند و آيا به آنها اعتقاد داشتند؟ علت شيوع بيماريهاي مختلف با وجود فراواني داروهاي شيميايي چيست؟ به نظر شما چه راه حلي براي برطرف كردن اين بيماريهاي فراوان است؟، به تحقيق در مورد پاسخ به همين سوالات در چارچوب يك پژوهش مي­پردازيم.

 

اهميت موضوع

بعضي از مردم تصور مي­كنند كه مسؤوليت حفظ سلامتي آنها به عهده پزشكان، بيمارستان­ها، شركتهاي بيمه و يا مسؤولين دولتي است ... اين افراد گمان مي­كنند كه به هنگام بيماري، پزشك برايشان داروي شفابخش تجويز مي­كند و يا اينكه در صورت لزوم آنها را به يك پزشك متخصص ديگر و يا به يك بيمارستان صلاحيتدار معرفي مي­كند تا از گرفتاري و ناراحتي رهايي يابند. اين افراد بايد بدانند و آگاه باشند كه چنين انتظاري صحيح نيست و ديگران مسؤول حفظ سلامتي آنها نخواهند بود، بلكه هر فرد شخصا موظف به حفظ سلامتي خويش است.

بنابراين اگر يك فرد بيمار شود، در بيشتر موارد اولين كسي كه بايد مورد سوال و سرزنش قرار گيرد، خود آن فرد است، زيرا همان فرد است كه تصميم مي­گيرد كه به چه طريقي زندگي كند، چه نوع غذاهايي مصرف نمايد، چه مقدار به فعاليتهاي جسمي و ورزشي بپردازد، و تا چه حد از عوامل مضر و مخرب چون سيگار و مشروبات الكلي دوري جويد.

اگرچه علوم پيشرفته امروزي، اطلاعات مفيد و با ارزشي را در اختيار ما قرار مي­دهد تا بتوانيم به طور بهتر و سالم­تري زندگي كنيم، ولي بايد بدانيم كه تنها راه بهتر زيستن و امكان داشتن جسم و روح سالم­تر، به اجرا درآوردن همين اطلاعات است .... به طور مثال، آگاه بودن در مورد مصرف زياد چربي­هاي حيواني و كلسترول كه باعث بيماري­هاي قلبي و عروقي مي­شود، ما را از ابتلاء به اين نوع بيمارهاي مصون نمي­كند، بلكه به اجرا درآوردن اين اطلاعات يعني پرهيز كردن از مصرف زياد مواد غذايي كه داراي چربي­هاي حيواني هستند، موجب جلوگيري از بيماريهاي قلبي و عروقي مي­گردد.

 

 

تحقيق گياهان دارويي

مشخصات كتاب

آيت­الله نوراني، مصطفي: گياه درماني، جلد 5000، چاپ اول، مؤسسه مكتب اهل بيت (قم- خ معلم- روبروي بيت امام خميني (ره).)، 1380

ناخنك: اين گياه داراي ماده­اي كومارين و اسيدهاي لوتيك مي­باشد. نافع ميگرن، سكته، لقوه، صرع، آنفاركتوس، فلبيت و پري فلبيت است.[1]

تاتوره: اين گياه داراي مواد: هيوسيامين، اسيد داتوريك و آتروپين مي­باشد. اين گياه سمي، خواب آور، نافع خارش، گرمي و اگزما است.[2]

بلادر: اين گياه داراي: اسيد آناكارديك و ماده­اي آلئودزيني مي­باشد. در روايت همراه با ادويه براي بواسير خوني تجويز شده است.[3]

شويد: شويد محلل دياح، ضد چربي خون، مقوي معده و جهت امراض چهاز تناسلي مفيد است. تخم شويد براي تسكين اعصاب، تنظيم قاعدگي و دفع درد كليه و منافذ سوزش معده و درمان زخم معده نيز مفيد است.

«كساني كه چربي خونشان زياد است بايد چند برگ شويد خام را با صبحانه و يا ناشتا بخورند.»[4]

كريمي، رضا: جوان بمانيد، جلد 5000، چاپ دوم، مؤسسه انتشاراتي نسيم حيات، (آدرس: قم- خ معلم- روبروي دبيرستان امام صادق(ع)- پلاك 8.)، 1384.

خواص اسپنه: برنده­اي خلط­هاي سفت و چسپنده، ملطف، مدرشير، بول و حيض، مرطوب، بخارآور و مسكر است. ميگرن اسپنه، تحليل كنندة بادهاي زياد و در اخراج سودا و انواع بلغم بسيار مفيد است.

تعداد خوراك آن تا سه مثقال مي­باشد، بوييدن و ماليدن روغن آن، بدن را گرم مي­­كند و خوردن دانة آن جعت صرع، فلج جنون، فراموشي و ساير امراض سردي، مغزي و عصبي مفيد است. همچنين جهت گرم كردن مغز و بدن، رفع استسقاء، يرقان، سرد، قولنج و سياتيك نافع است.[5]

نكات قابل ذكر:

1) تايپيست بايد با ورد 2003 و در صورت امكان با ويندوز xp كار كند.

2) گياه كنجد (پس از گياه كلم)، گياه زنجبيل (پس از گياه زيتون)، گياه شويد (قبل از گياه شاهي)، گياه اسپنه (پس از گياه اسفرزه)، گياه ناخنك (قبل از گياه ناشتار)، گياه تاتوره (قبل از گياه تونجبيل)، گياه بلادر (پس از گياه بارهنگ) نيز بايد توسط تايپيست، تايپ شود و قابل ذكر است كه همه­اي اين گياهان ذكر شده در فوق داخل برگه­هايي جداگانه مانند همين برگه نوشته شده است.

زنجبيل: از زنجبيل در پيش­گيري درمانهاي سوء هضم به خصوص استفراغ، بيماريهاي مسافرتي و افزايش استفراغ در مدت حاملگي استفاده مي­شود.

به دليل اين كه از توليد تركيبات التهابي كلوترين­ها و پروستاگلندينها جلوگيري مي­كند، در درمان آرتريت و دردهاي ماهيچه­اي مؤثر است.[6]

ادامة اهميت موضوع كه در كتاب گيان شفابخش آمده است.

انسان مي­تواند براي جلوگيري از بيماريهاي فراوان و اين­گونه زندگي كردن، از گياهان و ميوه­ها و سبزيجات كه اكثرا خاصيت دارويي دارند استفاده كند تا هم به رشد جمعيت افزوده شود و از ميزان مرگ و مير كاسته شود و هم از شيوع و انتشار بيماريهاي گوناگون جلوگيري شود؛ ما در اين پژوهش به اشاره­اي تعدادي از اين گياهان پرداخته­ايم و خواص آنان را بيان كرده­ايم.

پژوهشگران: محمد مهدي خالق- محمد رضا اسماعيلي- محمد حسين فعال نظري- محمد مسجدي- رضا مفيدي

 

خواص كنجد و اثرات آن در بدن

كنجد زياد كنندة زور و عامل طول عمر است متجاوز از پنج هزار سال است كه انسان بخواص معجزه آساي اين مائدة بهشتي پي برده پهلوانان قديم آن را براي زياد كردن زور مي­خورند و امروز هم در بين قهرمانان تركيه مورد توجه است و داراي ارزش زيادي است هندي­ها بيش از ساير اقوام براي اين گياه خاصيت و اثرات معجزه آسا قائلند و آنرا زياد كنندة قدرت و عامل طول عمر مي­شناسند و روي اين اصل آنرا در تشريفات مذهبي زياد مي­خورند روغن كنجد دير فاسد ميشود شيره كوبيده آن و گياهان ديگر را جهت رفع سوزش معده مفيد ميدانستند و معتقد بودند ترشي معده را كم ميكند و سودا را از بين مي­برد جوشانده آن را با نخود بازكننده حيض ميدانند و مي­گويند مقوي باء است آب برگ كنجد براي تقويت مو و بلند شدن آن تأثير نيكو دارد و براي اين كار بايستي آب آنرا با كوبيدن يا فشار گرفت و به سر ماليد. مخلوط كردن برگ كنجد با حنا جهت مشكي كردن مو نيز نتايج نيكو و نيز جوشانده برگ آن براي درازي و مشكي شدن مو نافع است روغن كنجد براي جلاي مو بسيار نافع است و بهترين روغنها است دهاتيهائيكه كنجد مي­خورند عمر زيادتري مي­كنند و تا هشتاد سالگي تقريبا جوان هستند براي اولين بار چند دانشمند فرانسوي در تركيه بخواص معجزه آساي اين گياه پي برده و مصرف آن را در اروپا معمول نمودند و امروزه غذاهاي اختصاصي از آن مي­سازند و مي­فروشند و اكنون تركيبي از آن كه به نام تامينا معروف مي­باشد در فرانسه معمول است. تامينا لغتي است تركي به معني كنجد و تركيبي از آن است در سال 1924 يك دانشمند آمريگائي كه در هند بخواص معجزه آساي اين گياه پي برده كه اين گياه داراي مواد سفيده­اي و چربي است و از همه مهمتر اينكه مواد سفيده­اي است و براي كساني كه نمي­خواهند گوشت بخورند خوردن آن تقريبا واجب است وميتوان آن را گوشت گياهي ناميد لسيتبن اين گياه حتي از باقلاي هندي بيشتر است لسيتبن يك چربي فسفرداري است كه وجود آن براي نسوج اعصاب نهايت لزوم را دارد و مغز و غدد بدن انسان احتياج زيادي به آن دارد و همچنين تقويت قوه حافظه بشر احتياج زيادي به اين ماده دارد تقريبا 28 درصد مغز از لسيتبن ساخته شده و مغز انسان بيشتر از ساير حيوانات از اين ماده دارد و سر موفقيت و پيشرفت بشر در عالم تمدن مرهون همين لسيتبن است كه در گوشت و زرده تخم مرغ و گياهان مانند باقلا چيني- ماش- قره ماش خرفه و كنجد وجود دارد در امتحانات تشريحي ثابت شده كه بيماران فكري در اعصابشان مقدار لسيتبن پائين آمده است و در نتيجه خوردن اكسير لسيتبن به سرعت معالجه ميشوند غدد تناسلي نيز كه با مغز و اعصاب زياد مربوطند احتياج زيادي به اكسير لسيتبن دارند و با اين ماده است كه مي­توانند هورمون جواني را بسازند كنجد معدن مواد معدندي قابل جذب است و داراي منيزيم- كلسيم- آهن- سيليس- آلومينيم- برم- مس- نيكل و سديم و چندين فلز و شبه فلز ديگر است كنجد بيشتر در نتيجه داشتن ويتامينهاي زيادي آن است مخصوصا ويتامينهاي (ب B و ف F) كه فراوان دارد غذائي كه بر هر داروئي ترجيح دارد كنجد است كه تقريبا بيشتر مواد مورد نياز ساختمان بدن را دارد لذا يك غداي قديمي و پر ارزش انسان متمدن است داراي خواص گوشت است ولي ضرر گوشت را ندارد قوت جواني- تعادل زندگاني و صحت را به انسان مي­بخشد. كنجد براي مرد- زن- بزرگ و كوچك براي ادامة حيات و طول عمر مفيد است اثر آن در تعويض سلولهاي كهنه بدن بسيار سريع است و در تسهيل تفكر عمل آن قابل تحسين است و در رفع آلامي مانند سرطان- سل- كم خوني كم نظير است و از نان واجب­تر است.[7]

حرف «آ»

آويشن:

اين گياه بسيار مفيد است، گلهاي آويشن كوهي مقوي معده، خلط آور، ضد درد و تشنج و رفع كننده نفخ شكم مي­باشد.

جوشاندة اين گياه در درمان پيچش رود مو اسهال مؤثر است، و همچنين تصفيه كننده خوبي در درمان بي­خوابي و امراض جهاز هاضمه است.

اگر 5 تا 10 گرم آويشن را در يك ليتر آبجوش دم كرده و با كمي عسل به بيماران مبتلا به تنگي نفس و كليه و مثانه و درد مفاصل و سياتيك و خونريزيهاي رحم و ترشحات غيرطبيعي زنان بدهيد در دفع بيماري آنها مؤثر واقع خواهد شد.

و براي جلوگيري از ريزش مو از آويشن دم كرده استفاده مي­كنند.

آووكادو:

گياهي است داراي ويتامين آ و ب و ث، سديم، هيداراتهاي كربن، 20 درصد مواد چرب، كلسيم، فسفر، پتاسيم، كه در تقويت معده، ضد اسهال، التيام بخش، مفيد است. از ميوه، برگ، روغن، تخم آن مواد دارويي مي­گيرند.

اين گياه به شكل به مانند در ابعاد گلابي است، رنگ خارجي آن قهوه­اي مايل به سبز است. در مركز آن دانه مدور با دو لپه، قرار دارد.

گياه نامبرده در برزيل و قسمت گرم آمريكا و غرب هندوستان و در برخي مناطق ديگر دنيا كاشته مي­شود.

آقطي:

نام ديگر اين گياه حماض، ترشه مي­باشد، و داراي عطر خوبي است كه در ارديبهشت گلهاي آن سفيد مي­شود، دم كرده آن بسيار مفيد است، و براي رفع سرفه و تصفيه خون مؤثر است.

براي درمان رماتيسم از جوشانده گلهاي خشك آن استفاده مي­شود. و كمپرس آن براي معالجه جوش، كورك، ورم و خارش پوست خوب است.

ميوه آن ادرارآور است، و مسكن و التيام دهنده است.

شيره ميوه براي درد اعصاب مفيد است.

پوست آن هم براي درمان روماتيسم و بيماريهاي جلدي بكار مي­رود.

حرف «الف»

اسفناج:

اسفناج براي درمان ضعف تجويز مي­شود و ترشحات معده را آسان مي­نمايد و خوردن عصاره­ي اسفناج خام نه تنها معده و روده را پاك و ضد عفوني مي­كند بلكه بدترين سوء هضم را نيز در عرض چند روز معده بكلي برطرف مي­سازد.

اسفناج داراي ويتامين آ و ب1 و ب2 و ويتامين ث2، پ­پ و كلسيم و فسفر پروتئين و چربي و قند و آهن و آهك و يد و بسياري املاح ديگر است.

و به علت داشتن كلروفيل زياد بوي بد دهان را برطرف كرده، كم خوني را معالجه مي­كند، و سريع الهضم و براي جميع امراض سينه و تب­هاي حاره مفيد است. التهاب و رفع عطش مي­كند و انرژي بدن را زياد مي­كند.

و بايد توجه داشت كه براي بيماران مبتلا به سنگ كيسه صفراء و ورم مفاصل ضرر دارد چون داراي اكسالات است.

دمكرده تخم اسفناج به مقدار پنج تا ده گرم براي يك فنجان آب و داروي ملين و مفيدي است كه در معالجه يبوست معجزه مي­كند.

ارزن:

ارزن يكي از غلاتي است كه از لحاظ ويتامين آ بسيار سرشار است نشاسته ارزن از گندم كمتر است، در حالي كه مواد چرب و از ته آن بيشتر است.

و شباهت خاصي با ذرت دارد و از هر حيث تقريبا يكسان هستند اين دو غله غذاي اصلي ساكنين مناطق گرمسيري مي­باشد.

از ارزن نيز مانند گندم يا ذرت آرد تهيه كرده براي پخت نان، نان و شيريني و غيره مورد استفاده قرار مي­گيرد. درمان كننده سينه، تب­بر، تصفيه كننده خون است و همچنين نفخ شكم و دل پيچه را از بين مي­برد. اين گياه بيشتر در غذاي پرندگان استفاده مي­شود.

اسفنج:

تازه اين گياه را با سركه تر كرده بر جراحات تازه مي­گذارند و التيام مي­يابد، و اين گياه داراي ويتامينهاي آ، ب، ب2، ث، و داراي املاح كلسيم، سديم، پتاسيم، يد، مس، و منيزيم است.

 

1- آيت­الله مصطفي نوراني: گياه درماني، صفحه 28.

2- آيت­الله مصطفي نوراني: گياه درماني، ص 28.

1- آيت­الله مصطفي نوراني: گياه درماني، ص 29.

2- رضا كريمي: جوان بمانيد، ص 54.

3- رضا كريمي، جوان بمانيد، ص 82.

1- منصور صابري، كتاب اصول تغذيه و رژيم درماني، ص 451.

1- اسمعيل اژدري: طبيب خانواده، ص 50.


مبلغ قابل پرداخت 13,932 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1549

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما