مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2577
  • بازدید دیروز : 3600
  • بازدید کل : 13091315

مقاله بررسی موفقیت شغلی دانشجویان مرد علوم تربیتی


مقاله  بررسی موفقیت شغلی دانشجویان مرد علوم تربیتی

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول: مسئله يا طرح تحقيق

1-1. مقدمه. 2

1-2. بیان مسئله. 4

1-3. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 4

1-4. اهداف پژوهش.... 6

1-5. سوال های تحقیق.. 7

1-6. تعریف اصطلاحات مهم.. 7

مشكلات و تنگناهاي عرضه ي نيروي كار متخصص.... 12

1. مشكلات و تنگناهاي متاثر از عوامل بيروني.. 12

2. مشكلات و تنگناهاي دروني.. 13

 

فصل دوم: پيشينه ي پژوهش و مروري بر تحقيقات انجام شده

2-1. تحقيقات انجام شده. 15

2-1-1. تحقيقات انجام شده در داخل كشور. 15

2-1-2. تحقيقات انجام شده در خارج از كشور. 24

 

فصل سوم: روش انجام پژوهش

3-1. روش تحقيق.................................................................................................................... 34

3-2. جامعه ی آماری.. 34

3-3. روش تعیین حجم نمونه. 34

3-4. ابزار اندازه گیری.. 34

3-5. طرح تحقیق.. 35

3-6. روایی و اعتبار ابزار پژوهش.... 36

الف) روایی و نحوه ی تعیین آن. 36

ب) اعتبار. 36

3-7. شیوه ی اجرای روش... 37

3-8. روش های تجزیه و تحلیل داده ها37

1. تحلیل توصیفی داده ها37

2.تحلیل استنباطی داده ها38

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

4-1. یافته های حاصل از پرسشنامه های تکمیل شده توسط دانشجویان. 40

4-2. جواب فرضیه های هـ .و . د .ي.. 48

 

فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري

5-1. خلاصه. 50

5-2. بيان يافته ها و بحت پيرامون آن.......................................................................................... 51

5-3. پیشنهادها52

5-4. نتیجه گیری نهایی.. 52

5-5. محدودیت های پژوهش.... 53

نتیجه گیری نهايي.. 54

منابع. 55

الف) منابع فارسي.. 55

ب) منابع خارجی.. 58

 

1-1. مقدمه:

یکی از رسالت های مهم آموزش عالی، تربیت نیروی متخصص و متعهد است، چرا که نیروی متخصص و کارآمد در توسعه هر کشوری نقش اساسی ایفا می کند. لذا ایجاد اشتغال و استفاده از خدمات آن، بایستی در زمره مشغولیت های مهم هر سیستم آموزش عالی باشد تا بتواند با استفاده مناسب از این سرمایه بی بدیل و سرنوشت ساز، کشور را به سمت توسعه روز افزون سوق دهد.

آهنچیان(1382: 377) بیان می دارد: اشتغال دانش آموختگان مراکز آموزش عالی یکی از شاخص‌های مهم برای ارزشیابی درجه اثربخشی آنهاست؛ همچنان که اتحادیه بین المللی دانشگاه‌ها(IAI) نیز بر این امر تاکید می کند. همچنین صاحب نظران مختلفی بر نقش محوری دانشگاه ها در اشتغال، ارائه آموزش های شغلی و به ویژه آموزش های مهارت های کارآفرینی تاکید ورزیده اند.

به عنوان نمونه آیز، ولاسیچ و واتسون(2002: 467) بر این مساله تاکید می ورزند که امروزه آموزش های مربوط به فناوری های جدید اطلاعاتی و سیستم های اطلاعاتی به عنوان یکی از مهارت‌های مهم شغلی بایستی بخش مهمی از هسته اصلی برنامه درسی مربوط به آموزش های شغلی را در رشته های مختلف تشکیل بدهد.

بریسی (2006: 24) اشاره می کند که در نظرسنجی های انجام شده در خصوص فهرست مطلوب‌ترین ویژگی های لازم برای یک مستخدم، عملکرد و نمرات تحصیلی بالای افراد در مقایسه با مهارت های کارآفرینی و نگرش های کاری، رتبه پایینی را به دست آورد. مطالعه ی هایمن(2006) نشان داد که از نظر اعضای هیات علمی مهارت های مدیریتی، شناختی، ارتباطی و مهارت های فردی، یک ساختار مناسب برای مهارت های شغلی محسوب می شود که می تواند به عنوان یک چهارچوب کاری و یک راهنمای مناسب در زمینه تربیت و ارزیابی دانشجویان در دانشگاه باشد و دانشگاه ها بایستی تلاش کنند که این مهارت ها را در افراد توسعه دهند. تاتیلا (2010: 48) می نویسد که تربیت فارغ التحصیلان کارآفرین در آموزش عالی یک ضرورت است. بدریا سنتیاگا(2008) به تحلیل و بررسی فرایند انتقال شرکت کنندگان آموزش های شغلی به بازار کار و شغل می پردازد.

یافته های او نشان داد که آموزش های شغلی در موفقیت افراد تحصیل کرده موثر بوده است. از نظر همرلینک و امری (2006: 2-1)امروزه آموزش عالی نقش مهمی در بازار کار ایفا می کند و پرورش مهارت‌های کارآفرینی دانش آموختگان می تواند نقش عمده ای در رسیدن به این ماموریت داشته باشد.


1-2. بیان مسئله:

می خواهیم در این پژوهش وضعیت شغلی دانشجویان فارغ التحصیل ورودی مرد 1387 دانشگاه قم را بررسی کنیم. در این تحقیق واژه ی وضعیت شغلی با واژه های سرنوشت شغلی موفقیت شغلی یکسان معنا شده است و منظور ما به طور کلی از این واژه ها وضعیت کنونی فرد در زندگی فردی و اجتماعی اوست.

پژوهش نقش آموزش عالی در بر عهده گرفتن نقش های شغلی و اجتماعی در آینده را مورد بررسی قرار داده و این که فرد تخصص یافته توسط آموزش عالی دارای امتیازاتی برای بر عهده گرفتن شغل در آینده است یا این که محدودیت هایی برای او ایجاد می کند. روشن سازی آینده ی رشته ی تحصیلی علوم تربیتی و میزان بازار کار آن (چه به صورت دولتی و چه خصوصی) هدف کلی این پژوهش است.

اهمیت پژوهش از آنجا روشن می شود که افراد با انتخاب رشته آینده ی شغلی خود را نیز به اجبار انتخاب کرده اند حتی می توان گفت که اهمیت این تحقیق به اندازه ی اهمیت زندگی آینده ی افراد است و اگر فرد این انتخاب را براساس علاقه و استعداد انجام ندهد شاید بتواند هزینه های مادی که در طول تحصیل پرداخته را جبران کند ولی جبران هزینه ی فرصت از دست رفته و عمری که در این راه سپری شده امکان پذیر نمی باشد.

 

1-3. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

هدف نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی علاوه بر بالا بردن سطح کیفیت دانش و مهارت‌های افراد تامین آینده ی شغلی آن ها و آینده ی شغلی بر کل زندگی افراد تاثیر مستقیم دارد اگر فردی رشته ی تحصیلی خود را که مقدمه ی پذیرش شغل آینده ی اوست اشتباه انتخاب کند یا براساس علاقه و استعدادش نباشد در آینده با مشکلاتی چون عدم کارایی و بهره وری یا عدم انگیزه روبرو می شود بنابراین اهمیت این تحقیق آگاه سازی افراد از آینده ی شغلی رشته ی تحصیلی که انتخاب می کنند و بازار کاری که در انتظار آن ها است می باشد حتی می توان گفت اهمیت این تحقیق به اندازه ی اهمیت زندگی افراد است چون افراد با انتخاب رشته مسیر زندگی خود را در آینده انتخاب می کنند.

سالانه میلیاردها ریال صرف سرمایه گذاری در آموزش عالی برای تربیت نیروی انسانی متخصص می‌شود. به موازات این سرمایه گذاری نیز هزینه ی فرصت ها را از دست رفته هر یک از شاغلین به تحصیل در این بخش را نباید از نظر دور داشت بنابراین تنها در شرایطی می توان آموزش عالی را اثربخش دانست که دانش آموختگان تقاضای نیروی کار جامعه را اجابت کنند بدین ترتیب میزان اهمیت این بخش که همانند تمرکز بر سرمایه ی انسانی به منظور تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه است مشخص می شود اگرچه در خصوص سرمایه ی انسانی به عنوان یکی از مولفه های اساسی نظام اقتصادی برای توجیه هزینه های آموزش در هر یک از سطوح آموزش عمومی و عالی نظرات متفاوتی مطرح است اما بسیاری از صاحب نظران معتقدند که:

در توسعه ی منابع انسانی مهم ترین نکته در وضعیت عمومی کشور ایجاد تفکیک بین سیاست های مرتبط با ارتقاء سطح دانش و آگاهی های عمومی و سیاست های مربوط به تربیت نیروی متخصص مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی است. در بخش اول توسعه ی منابع انسانی رویکرد سرمایه گذاری اجتماعی دارد که بنا به ماهیت آن به طور طبیعی هزینه ی عمومی تلقی می شود و لازم است از محل مالیات ها تامین گردد در مقابل در بخش دوم اصل بر سودآوری است که تقاضای بخش اقتصادی باید جهت گیری ها و منایع آن را تامین نماید. (درگاهی، 1377، ص 33)

چنان چه نظام اقتصادی نتواند متناسب با تخصص ایجاد شده در دانش آموختگان دانشگاهی، زمینه ی اشتغال آنان را فراهم کند، از یک سو سرمایه ی هنگفتی به هدر رفته و از سوی دیگر منابع انسانی بالقوه ای را که می توانستند از طریق سایر نظام ها با کسب تجربه و مهارت در بازار کار حداقل معیشت زندگی خود را تامین کنند اکنون به عنوان نیروهای سر خورده به نظام اجتماعی تحمیل نماید.

اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی چنان چه به عنوان یکی از مسائل مهم کشور و به تبع آن استان شود، انجام این پژوهش می تواند داده های مورد نیاز برای تصمیم گیری و برنامه ریزی در دو بخش آموزش عالی و اشتغال را فراهم آورد. با توجه به این که یکی از مراحل اساسی هر نوع تصمیم گیری تحلیل وضعیت موجود است انجام این پروژه با تاکید بر اهداف آن ضمن فراهم کردن اطلاعات لازم می تواند وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان و نیز مدل مربوط به آن را طی دوره ی مورد نظر ارائه دهد.

 

1-4. اهداف پژوهش:

هدف کلی:

بررسی وضعیت شغلی(سرنوشت شغلی) دانشجویان مرد رشته ی علوم تربیتی دانشگاه قم در سال ورودی 1387

هدف جزئی:

الف) میزان استخدام افراد فارغ التحصیل این رشته در ارگان های دولتی مربوط به رشته ی خود

ب) میزان استخدام افراد فارغ التحصیل این رشته در ارگان های غیر دولتی(خصوصی) مربوط به رشته ی خود

ج) میزان استخدام افراد فارغ التحصیل این رشته در بازار کار آزاد و غیر مربوط به رشته ی خود

ه) تعیین تاثیر میزان علاقه به موفقیت در تحصیل و ادامه ی آن

و) تعیین تاثیر میزان علاقه به معدل پایان دوره ی کارشناسی

د) میزان افراد بیکار فارغ التحصیل از این رشته

ی) تعیین تاثیر معدل پایان دوره ی کارشناسی در ادامه ی تحصیلات


1-5. سوال های تحقیق:

الف) میزان استخدام افراد فارغ التحصیل این رشته در ارگان های دولتی و مربوط به رشته ی خود چقدر است؟

ب) میزان استخدام افراد فارغ التحصیل این رشته در ارگان های غیر دولتی(خصوصی) مربوط به رشته ی خود چقدر است؟

ج) میزان استخدام افراد فارغ التحصیل این رشته در بازار کار آزاد و غیر مرتبط به رشته ی خود چقدر است؟


مبلغ قابل پرداخت 15,714 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1181

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما