مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 306
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13041969

مقاله آسیب شناسی بیداری اسلامی در شمال آفریقا


مقاله آسیب شناسی بیداری اسلامی در شمال آفریقا

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه: طرح تحقیق

طرح مساله. 1

بررسی آثار. 3

اهداف تحقیق.. 5

روش تحقیق.. 5

تعریف مفاهیم تحقیق.. 6

حدود و نقطه تمرکز تحقیق.. 7

فواید تحقیق.. 7

سازماندهی تحقیق.. 8

 

فصل اول: کلیات

بخش اول : نقد وبررسی مفاهیم. 10

الف) آسیب شناسی.. 10

الف-1- تعریف... 10

الف-2- پیش فرض های آسیب شناسی.. 11

الف-3- اهداف و مقاصد آسیب شناسی.. 12

الف-3-1- بررسی و شناخت آسیبها وعلل پیدایش آنها12

الف-3-2- پیشگیری.. 12

الف-3-3- درمان. 12

الف-3-4- تداوم درمان. 13

الف-4- سه نکته در مورد آسیب شناسی.. 13

ب) بیداری اسلامی.. 15

 

فصل دوم: آشنایی با کشورهای شمال آفریقا

هـ

1) مصر( اخوان المسلمین)24

2) الجزایر (جبهه نجات اسلامی)32

3) تونس... 36

4) لیبی (جنبش سنوسی)42

5) سودان (مهدی سودانی)47

 

فصل سوم: بیداری اسلامی

بخش اول : تاریخچه بیداری اسلامی در جهان اسلام. 53

1- تعریف و پیشینه بیداری اسلامی.. 53

1-1 مفهوم شناسی بیداری اسلامی.. 53

2-1. سیر تحول جهان اسلام در مسیر بیداری.. 56

2- بیداری اسلامی در جهان عرب... 59

بخش دوم: واکاوی عوامل اصلی شکل گیری موج اخیر بیداری اسلامی.. 60

1- عوامل سیاسی.. 60

1-1- دیکتاتوری و فقدان مشارکت سیاسی.. 60

1-2- جوامع ناهمگن قومی – مذهبی.. 62

1-3- وابستگی به غرب... 63

1-4- اعتراض به حمایت از اسرائیل.. 64

2- عوامل اقتصادی.. 64

3- عوامل فرهنگی.. 66

3-1 انقلاب و رسانه ها و شبکه های مجازی.. 67

3-2 بحران هویت... 69

3-3 اسلام عامل معنا بخش و رهایی از بحران. 71

دلایل وقوع قیام های مردمی در منطقه. 80

 

فصل چهارم: آسیب شناسی بیداری اسلامی

چشم انداز آینده، چالش ها و انحرافات بیداری اسلامی.. 83

1- چالش های داخلی بیداری اسلامی و پیامدهای آن. 84

و

1-1- تداوم بحران اقتصادی.. 84

1-2- فقدان الگوی مناسب و ابهام در چشم انداز سیاسی.. 85

1-3- مداخله ارتش و بازگشت استبداد. 85

1-4- فقدان تعامل میان گروههای سیاسی.. 86

1-5- تلاش برای لیبرالیزه کردن جوامع. 87

1-6- مشکلات اقتصادی.. 88

2- چالش های منطقه ای و بین المللی بیداری اسلامی و پیامدهای آن. 88

2-1- خطر تجزیه کشورها88

2-2- حل نشدن مسأله فلسطین.. 89

2-3- مقابله با گسترش اسلام سیاسی.. 90

2-4- شکاف در جبهه مقاومت... 91

2-5- ادغام رژیم صهیونیستی در منطقه. 92

2-6- افزایش تنش های فرقه ای و رشد جریان های افراطی.. 93

انحراف بیداری اسلامی در بعضی کشورها94

آسیب ها و خطرات بزرگ مقابل بیداری اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب... 99

1- آسیب ها و خطرات با ریشه های درونی و بر خاسته از ضعف های خودمان. 99

2- آسیب ها و خطرات ایجاد شده با برنامه ریزی مسقیم دشمن.. 100

جمع بندي.. 105

فهرست منابع. 111

 

طرح مساله:

اسلام برای آفریقا به ویژه شمال آن اهمیت فراوانی داشته است. پیامبر اسلام(ص) نخستین مهاجران اسلام را به آفریقا فرستادند و اولین نامه های آن حضرت هم به این منطقه بود [1]. هم اکنون احساس اسلام خواهی در میان مردم آنجا رو به افزایش است و دلیل این موضوع حضور استعمار و حکام مستبد که تمایلات غربی دارند نیز می باشد. در آغاز فتح آن منطقه مسلمانان ، آن منطقه را (افریقیه) همان نام معروف نزد بیزانسی ها می نامیدند. در ادامه گسترش فتوحات اسلامی به سمت سواحل اقیانوس اطلس و اندلس نام (افریقیه) برای مناطق وسیع فتح شده کوچک بود بنابراین ازآن زمان (مغرب) درجغرافیای سیاسی اسلام وارد شد[2]. با گذشت چند سال ازآغاز تحولات بیداری اسلامی لزوم ارزیابی تهدیدات و آسیبهای متوجه این جنبش اهمیت می یابد . موضوع آسیب شناسی بیداری اسلامی در شمال آفریقا از نگاه مقام معظم رهبری برای تحقیق مورد بحث است .

در خصوص ورود اسلام به آفریقا و شمال آن که اساسا به واسطه (عمروبن عاص) و در زمان حکومتش بر مصر صورت گرفت . همچنین در مورد ورود تشیع به آنجا گذشت که گسترش تشیع در این منطقه به عهد (هادی عباس) 169 هجری و چالش های شدید او با مخالفانش باز می گردد . برخی از این چالش ها عبارتند از : قیام امام حسین (ع) بر ضد حکومت مستبد یزید اموی که سرانجام نظام ستم پیشه بنی امیه را با بحران شدید رو به رو وسرنگون نمود و پس از آن آشوبها به خون خواهی امام حسین(ع) و غیر آن استمرار یافت . مذهب تشیع با ورود (ادریس بن عبدالله) وارد آفریقا شد. مورخان بر این نکته اتفاق نظر دارند که مذهب شیعه را (ادریس) به مغرب آورد لکن در زمان ورود او به منطقه اختلاف است[3] .

در طی سه سال اخیر (دهه آخر قرن 14 هجری شمسی) تحولات سیاسی-اجتماعی در بعضی از نقاط دنیا خصوصا در خاورمیانه و شمال آفریقا به وقوع پیوست که توجه بسیاری از اندیشمندان وصاحبنظران را به خود جلب کرده است . نقطه آغازین این تحولات خودسوزی جوان دست فروش تونسی به نام (بوعزیز) بود که مورد ضرب وشتم قرار گرفت و چرخ دستی اش توسط پلیس مصادره شد و او به خودسوزی دست زد که این موضوع باعث قیام این کشور علیه (زین العابدین بن علی) گردید. بعد از کشور تونس ، کشورهایی مثل : مصر ، لیبی و الجزایر هم وارد انقلاب بیداری اسلامی در این منطقه شد .

بسیاری عقیده شان بر این است که این تحولات مثل آتش زیر خاکستری است که حوادث تونس آن را شعله ور کرد. با شروع تحولات منطقه و شمال آفریقا استعمارگران غربی به ویژه آمریکایی ها ابتدا از این پدیده شگفت زده شدند و تصمیم گرفتند این تهدید را به فرصت تبدیل کنند ولی از قیامهای مردمی در منطقه شمال آفریقا احساس خطر کردند و منافع خودشان را در خطر دیدند و به همین خاطر سعی کردند که این نهضتها ی مردمی را از مسیر اصلی شان خارج کنند[4]. حال اینکه "بیداری اسلامی در شمال آفریقا از نگاه مقام معظم رهبری با چه آسیبهایی روبه رو است" ؟ موضوعی است که در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد.

 

بررسی آثار :

درباره موضوع این تحقیق اثر قابل توجه ای منتشر نشده است . بررسی های اولیه نشان می دهد که پیرامون این موضوع با توجه به اینکه از پیدایی بیداری اسلامی زمانی نمی گذرد اثر علمی مستقلی منتشر نشده است به جز چند کتاب که به صورت کلی به بحث بیداری اسلامی پرداخته اند و تنها می توان از داخل مقالات همایش‌های بیداری اسلامی و مقالات موجود در پایگاههای اینترنتی به صورت پراکنده مطالبی را در این خصوص مشاهده کرد. از جمله آثاری که در این زمینه وجود دارد می توان به سه اثر زیر اشاره کرد :

1) کتاب (جنبش های اسلامی معاصر شمال آفریقا)[5] که به کوشش نصرالله سخاوتی جمع آوری شده است. در این کتاب چهاربخش با موضوعات مختلف در مورد کشورهای شمال آفریقا با موضوعات (هویت تاریخی-فرهنگی شمال آفریقا - حضور غرب در مغرب بزرگ – اولین مقاومت ها – بنیانهای فکری جنبش های اسلامی معاصر شمال آفریقا در سه دهه اخیر) درج گردیده است که می توان تا حدودی ابعاد مختلف بیداری اسلامی در شمال آفریقا را تبیین نماید .نوشته مذکور چندان به بحث بنده اشاره ندارد .

 

2) در میان آثار مکتوب و مقالات موجود در خصوص بیداری اسلامی در شمال آفریقا مقاله (بیداری اسلامی در شمال آفریقا ، وضعیت قدیم و جدید)[6]اثری از مرتضی شیرودی که به بیداری اسلامی در کشورهای شمال آفریقا – تاریخچه این کشورها و بازتاب انقلاب اسلامی ایران در این مناطق پرداخته است . آقای مرتضی شیرودی در این مقاله به این نتیجه رسیده است که انقلاب اسلامی پایگاه اصلی حرکت اسلامی نوین است و مدل ترکیه و ایران بیش از هر مدل دیگر حکومتی پیش روی مردم کشورهای عربی است. تاثیر انقلاب اسلامی ایران به دلیل وجه فرهنگی بیش از ترکیه است .وجه فرهنگی یا رویکرد دینی و معنوی هویت بخش اسلامی و همگرایی کشورهای عربی را در سطح درون سرزمینی و منطقه ای پمپاژ می کنددر حالیکه مدل ترکیه ، دنیامحورانه و مادی گرایانه و غرب مدار است از این رو انقلاب اسلامی ایران پایگاه اصلی حرکت اسلامی نوین است . نوشته مذکور چندان به بحث بنده اشاره ندارد.

 

3) اثر جدید دیگری كه به بحث بيداري اسلامي پرداخته است كتاب (بازگشت به اسلام، ماهيت بيداري اسلامي) تأليف روح اله عباسي مي باشد. در اين كتاب به تاريخچه پيدايش و ادوار بيداري اسلامي، شاخصه هاي بيداري اسلامي در انقلاب‌هاي اخير و آسيب شناسي بيداري اسلامي پرداخته است. اگرچه اين كتاب با تشريح و ريشه هاي تاريخي بيداري اسلامي مي تواند به بررسي موضوع تحقيق كمك شاياني كند اما در هيچ جاي اين كتاب به طور روشن موضوع اين پژوهش بررسي نشده است.[7]

 

اهداف تحقیق :

آشنایی با آنچه در شمال آفریقا در مقطع بیداری اسلامی گذشته است و از نگاه رهبری آسیب هایی که همواره آن را تهدید کرده است، جزو معرف نظری و بهره گیری مجامع علمی است که بخواهد مطالعاتی در این زمینه روشن باشد ،جزو هدف کاربردی محقق است .

 

روش تحقیق :

تحقیق حاضر از انواع پژوهش های توصیفی- تحلیلی است . شیوه جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و استفاده از منابع و مقالات اینترنتی می باشد . منابع این تحقیق از منابع دست دوم بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات نیز فیش می باشد .


تعریف مفاهیم تحقیق :

الف) بیداری اسلامی:

بیداری از نظر لغوی ، بیرون آمدن از خواب می باشد و از نظر اصطلاحی جنبش اصطلاحی است که با شناخت واقعیت های موجود در جامعه اسلامی از دو قرن پیش آغاز شده و در صحنه های علمی و عملی روز به روز تکامل یافته و تا به امروز ادامه یافته و در حال حاضر به عنوان یک واقعیت در صحنه سیاسی جهان اسلام و دنیای بشریت نقش آفرینی می کند.[8]

مقام معظم رهبری در تعریف بیداری اسلامی می فرمایند :

بیداری اسلامی حالت برانگیختگی و آگاهی در امت اسلامی است که منجر به تحولی بزرگ در میان ملت های منطقه شده است . این تحول قیامهایی را پدید آورده است که هرگز در محاسبه شیاطین مسلط بر منطقه و بین الملل نمی گنجد . خیزش های عظیمی که حصارهای استبداد د استکبار را ویران و قوای نگهبان آنها را مغلوب و مقهور نموده است .

ب) آسیب شناسی

آسیب شناسی (pathology) از نظر لغوی از دو واژه پاتو(patho) به معنی رنج ، عذاب و درد و لوژی(logy) به معنی مطالعه تشکیل شده است .

و در اصطلاح عبارت است از مطالعه اختلال در مولکولها ، سلولها ، بافتها و عملکرد که در ارگانیسم های زنده در پاسخ به عوامل آسیب رسان یا محرومیتها رخ می دهد.[9] آسیب شناسی نیز اصطلاحی است در علم پزشکی که به حالت آسیب مندی سلولهای زنده اشاره دارد.[10] ویا به عبارتی به بررسی و شناخت علل ونشانه های بیماریها می پردازد.[11]

ج) بهارعربی

بهار از نظر لغوی یعنی زیبایی ، بهار در اصل (به+ آر ) است به معنی آورنده بهترین ها .

از نظر اصطلاحی بهار عربی ، به انقلاب ها ، خیزش ها ، و اعتراضات در جنوب غربی آسیا وشمال آفریقا در سالهای 2010 تاکنون گفته می شود که تاکنون ادامه دارد این اعتراضات بدان سبب که در کشورهای عرب در حال پیگیری است با عنوان (بهار عربی) یاد می شود . از این جریان در حکومت جمهوری اسلامی ایران با عنوان (بیداری اسلامی) یاد می شود [12].

 

حدود و نقطه تمرکز تحقیق :

تحقیق حاضر از نظر زمانی تحولات دو سال اخیر (دهه آخر قرن 14 هجری شمسی) در تعدادی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا همچون تونس ، مصر ، لیبی ، بحرین و یمن می باشد . اما تمرکز اصلی تحقیق زمان بروز تحولات در منطقه وآسیبهای متوجه این جنبش ها از منظر مقام معظم رهبری است .

 

فواید تحقیق :

این پژوهش می تواند به عنوان یک اثر علمی جدید ، بحث آسیب شناسی بیداری اسلامی را به صورت منسجم و مدون در دسترس ارگان ها و وزارتخانه های مرتبط مانند : وزارت امور خارجه ، وزارت فرهنگ و ارشاد ، معاونت سیاسی سپاه ، نیروی قدس و مراکز علمی و پژوهشی مانند : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دهد .

از نظر علمی ، نیز این پژوهش می تواند ضمن آگاهی بخشی جامعه در مورد ارزیابی آسیب شناسی بیداری اسلامی در کشورهای شمال آفریقا از منظر مقام معظم رهبری ، دست اندرکاران دولت را در اتخاذ تصمیمات واقع بینانه در خصوص بیداری اسلامی و آشنایی با موانع و آسیب شناسی این تحول عظیم در جهان اسلام یاری دهد .

 

[1] .نصرالله سخاوتی،جنبش های معاصر شمال آفریقا،دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام (قم:مرکز چاپ ونشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1389)ص15.

[2] .همان، ص21.

[3] .همان، ص35.

[4] .محمد رضا زارعی تبار، "بیداری اسلامی؛ پروژه یا پروسه"، (قم:1392)ص2

[5] . نصرالله سخاوتی،جنبش های معاصر شمال آفریقا،دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام (قم:مرکز چاپ ونشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1389).

 

[6] .مرتضی شیرودی،"بیداری اسلامی در شمال آفریقا، وضعیت جدیدوقدیم"،(تهران: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی)

[7] . روح اله عباسي، بازگشت به اسلام؛ ماهيت بيداري اسلامي، (تهران: دفتر علم، 1391).

[8]. سید جلال میرآقایی جعفری، (بیداری اسلامی و مظاهر فرهنگی-سیاسی واجتماعی آن) فصلنامه اندیشه انقلاب اسلامی، شماره10،(تابستان 1383) ص50.

[9] . پژمان منتظری،مقاله آسیب شناسی وپاتولوژی،(پاییز1388)، www.pmortazavi.blogfa

[10] . علی دژاکام، تفکر فلسفی غرب از منظر استاد شهید مرتضی مطهری، چاپ دوم، (بی جا: موسسه فرهنگی اندیشه معاصر،1377)،ص4.

[11] . مهشید مشیری، فرهنگ زبان فارسی: الفبایی- قیاسی ،چاپ دوم(تهران: سروش،1371)،ص164.

[12] .دانشنامه آزاد، ویکی پدیا، 11شهریور1391، www.wikipedia.org.


مبلغ قابل پرداخت 15,683 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1685

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما