مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1266
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13042929

مقاله وکیل و وکالت


مقاله وکیل و وکالت

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده. 1

مقدمه. 2

 

فصل اول: وکیل و قانون

گفتار اول: تعریف وکالت... 3

گفتار دوم: وکالت در قوانین.. 3

گفتار سوم: تصمیمات کمیسیون بین المللی حقوقدانان در مورد وکالت... 4

گفتار چهارم: نقش وکیل در امر قانونگذاری.. 4

گفتار پنجم: شجاعت در وکالت... 5

گفتار ششم: مصونیت وکیل و آزادی دفاع. 6

 

فصل دوم: وکیل و مسئولیت

گفتار اول: مسئولیت کیفری.. 7

گفتار دوم: تفاوت مسئولیت مدنی و مسئولیت کیفری.. 8

گفتار سوم: ضمانت اجرایی کیفری وکیل در حقوق فرانسه. 9

گفتار چهارم: ضمانت اجرایی کیفری وکیل در حقوق انگلستان. 10

 

فصل سوم: وکیل و جرم

گفتار اول: عوامل جرم زا12

گفتار دوم: وکیل و جرم ارتشاء. 14

مبحث اول: تعریف جرم رشوه. 14

مبحث دوم: ضمانت اجرای قانونی در مورد رشوه. 15

 

فصل چهارم: وکیل و جرایم کلاهبرداری و خیانت در امانت

گفتار اول: وکیل و جرم کلاهبرداری.. 17

مبحث اول: تعریف جرم کلاهبرداری.. 17

مبحث دوم: ضمانت اجرای قانونی جرم کلاهبرداری.. 17

الف


گفتار دوم: وکیل و جرم خیانت در امانت... 19

مبحث اول: تعریف جرم خیانت در امانت... 19

مبحث دوم: ضمانت اجرای قانونی جرم خیانت در امانت... 20

گفتار سوم: مقایسه جرم خیانت در امانت و کلاهبرداری.. 21

 

فصل پنجم: وکیل و پیشگیری از جرایم

گفتار اول: جرم تحریک موکل علیه وکیل دیگر. 23

گفتار دوم: پیشگیری از وقوع جرم. 24

گفتار سوم: جرم و پیشگیری از وقوع آن از دیدگاه اسلام. 24

گفتار چهارم: پیشگیری از ارتکاب جرایم وکلاء. 25

نتیجه گیری.. 27

منابع. 28

چکیده

در جامعه کنونی ما که فرهنگ مراجعه به وکیل تا حدودی مطرح شده و مردم برای پیگیری مسائل قضایی خود به وکیل مراجعه می کنند و به عباراتی وکیل را امین خود قرار می دهند، وکلاء نیز ممکن است خواسته یا ناخواسته از موقعیت خود سوء استفاده نمایند.

چرا که عده ای از وکلاء با آگاهی کامل از نواقص قانون ممکن است همین موضوع را عامل سوء استفاده خود قرار دهند. فلذا در این تحقیق سعی شده که به مسائل مربوط به وکالت، قوانین مربوطه و مسئولیت وکیل اعم از مسئولیت کیفری و مدنی مطرح شده است که این مسائل و تحقیق حاضر در قالب پنج فصل:

« وکیل و قانون، وکیل و مسئولیت، وکیل و جرم، وکیل و جرائم کلاهبرداری و خیانت در امانت، وکیل و پیشگیری از جرایم» مطرح شده است، که در فصل اول سعی شده به تعریف وکالت در قوانین و نقش وکیل در قانون بحث شود.

و در فصل دوم مسئولیت و مصونیت و ضمانت اجرای کیفری وکیل در حقوق کشورهای دیگر نیز بیان شده است.

و در فصل سوم بیشتر در مورد موضوع جرائم خاصی که بیشتر دامن گیر و کلاء می شود بحث شده است.

و در فصل چهارم به بررسی جرایم کلاهبرداری و خیانت در امانت در محیط وکالت پرداخته شده است.

و در نهایت در فصل پنجم در مورد راههای پیشگیری از جرایم وکلاء بحث شده است، که امید است با مطرح شدن این مباحث تا حدی به ارتقاء جامعه وکالت کشور کمک نماید.

واژگان کلیدی:وکیل، مسئولیت، جرم، پیشگیری

مقدمه

وکالت مصدر و به معنی تفویض کردن و واگذار نمودن می باشد و در اصطلاح چنانکه ماده 656 قانون مدنی می گوید:

«وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود نماید»

در نتیجه عقد وکالت وکیل به جای موکل امر مورد وکالت را انجام می دهد و از نظر حقوقی مانند آن است که موکل خود آن امر را انجام داده باشد. بنابراین برای انجام وکالت باید از طرف موکل اطلاعات، اسناد و مدارک کافی و لازم به وکیل داده شود. تا بتواند ادامه مسیر را یا اصلاً از ابتدای راهی به جای موکل ایفای نقش کند.

براین اساس باید گفت که وکیل باید در انجام وظایف وکالتی مانند اعمال مربوط به خود با کمال دلسوزی عمل کند و چنانکه در اثر عدم اقدام و یا تأخیر در آن و یا تسامع در انجام امور وکالتی خسارتی متوجه موکل گردد وکیل مسئول آن خواهد بود. علاوه بر این مسئولیت حقوقی باید از نظر کیفری نیز در مواردی وکیل را مسئول دانست چرا که همانطوری که بیان شد موکل به وکیل به چشم یک امانت دار نگاه می کند. و او را امین خود می داند و اسناد و مدارک مهم خود را در اختیار او قرار می دهد.

ولی متأسفانه عده ای از وکلاء از اطمینان موکل خود نسبت به خودشان سوء استفاده می نمایند و از مدارک دریافتی از طرف موکل خود بر ضرر موکل استفاده می کنند چرا که ممکن است طرف مقابل موکل با طریقی وکیل را به طرف خود کشانده و با دادن مبالغ بسیار سنگین وکیل را دچار وسوسه ای کنند که از مدارک دریافتی موکل خود علیه خود او استفاده کند، البته این یک نمونه از جرایم احتمالی توسط وکلاء می باشد و جرایم دیگری وجود دارد که هر کدام علل خاص خود را دارد که در این تحقیق به علل ارتکاب این چنین جرایمی توسط وکلا پرداخته شد.

و روشهای پیشگیری از ارتکاب چنین جرایمی اعم از روش های معنوی و روشهای پیشگیرانه کیفری که تا حدودی مانع انجام چنین جرایمی و خطاهایی توسط وکلاء می باشند ذکر گردیده است. امیدوار است که تا حدودی موفق شود و قدمی در راه کم کردن چنین جرایمی باشد.


فصل اول: وکیل و قانون

گفتار اول: تعریف وکالت

در فقه اسلامی وکیل به کسی گفته شده که از طرف موکل خود در کلیه امور و عقود و احکام و دعاوی نیابت و اختیار دارد. به شرط ناتوانی موکل بالفعل و توانایی وی بالقوه[1] و در قانون مدنی ایران وکالت را در ماده 656 چنین تعریف میکند:

«وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود نماید».

گفتار دوم: وکالت در قوانین

الف) قانون اساسی:

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در فصل مربوط به حقوق ملت به دادخواهی و وکالت پرداخته است. در اصل 35 چنین اشعار می دارد.

«در همه دادگاه ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.

ب) قانون مدنی:

قانون مدنی به طور مفصل در فصل جداگانه ای به نام وکالت مباحث مربوط به وکالت را بیان کرده است از ماده 656 الی 683 به بحث وکالت اختصاص دارد. به عنوان نمونه دوم در ماده 633 ق. م آمده است که وکیل نمی‌تواند عملی را که از حدود وکالت او خارج است انجام دهد. یا ماده 666 ق.م چنین می گوید:

«هر گاه از تقصیر وکیل خسارتی به موکل متوجه شود که عرفاً وکیل مسبب آن محسوب می گردد مسئول خواهد بود»

گفتار سوم: تصمیمات کمیسیون بین المللی حقوقدانان در مورد وکالت

کمیسیون بین المللی حقوقدانان[2]که وابسته به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و مرکب از حقوقدانان برجسته جهان است در حدود چهل هزار نفر از حقوقدانان نود کشور با آن همکاری علمی دارند کمیسیون مزبور در کنگره های مختلف در مورد وکالت اظهار نظرهایی کرده است.

مانند کنگره دهلی نو (هندوستان)، کنگره لاگوس (نیجریه)، کنگره ریودوژانیرو (برزیل) که در بند یک کنگره ریودوژانیرو چنین آمده است:

کاردانی و تجربه و دانش وکیل نباید تنها به نفع موکل بکار رود بلکه باید منبع صیانت حقوق اجتماعی باشد.[3]

گفتار چهارم: نقش وکیل در امر قانونگذاری

وکیل مدافع علاوه بر خدمت قانونی ناشی از شغل وکالت یعنی دفاع از حق و پاسداری عدالت و انجام مشاوره‌ها و معاضدت های قضایی وکالت های تسخیری یک سلسله خدمات علمی و اجتماعی دیگر دارد که از آن جمله خدمت به قوه ی مقننه و شرکت در امر قانونگذاری است.

چرا که وکیل دادگستری بیشتر از دیگران با قوانین ارتباط دارد و نقص و عیب قوانین را بهتر می داند، قاضی سعی میکند که قانون نوشته شده را اجرا کند ولی وکیل عیب قوانین را بهتر می داند، قاضی سعی می کند که قانون نوشته شده را اجرا کند ولی وکیل علاوه بر اجرای قانون صحیح سعی دارد که اگر قانونی عیبی و نقصی دارد که همان عیب منجر به خسارت به مردم می شود از اجرای آن توسط قاضی جلوگیری کند. مداخله ی حقوقدانان و وکلاء در امر قانونگذاری سابقه ی قدیم و طولانی دارد برای نمونه از تأثیر مشاوران حقوقی در حقوق رم و همچنین از نقش وکلای مدافع به جهت نظریاتی که در محاکم ابراز می کردند در حقوق یونان می توان یاد نمود.

خدمت به قوه ی مقننه از طرف وکلاء و حقوقدانان تا جایی اثر خود را نمایان ساختند که امروزه در کشور صنعتی و متمدن بزرگی مانند ایالات متحده آمریکای شمالی هیچ قانونی وضع نمی شود مگر اینکه مشاوران حقوقی و کانون وکلاء در باره ی آن نظر بدهند.

وکلای مدافع از راه های گوناگون و از جمله از طریق ابتکار قوانین، تفسیر قضایی، رویه ی علمی، نمایندگی پارلمان در امر قانونگذاری شرکت و فعالیت دارند.[4]

گفتار پنجم: شجاعت در وکالت

شجاعت خصیصه لازم برای وکیل دادگستری است. وکیل دادگستری، آنگاه که لازم بداند، برخلاف جهت آب شنا می کند. دفاع از مخالفین حکومت ها را بر عهده می گیرد. از کسانی دفاع می کند که بخت از ایشان برگشته و مغضوب دولت ها و دولتمردان واقع شده اند با این توضیح روشن می شود که چرا بسیاری از وکلای مدافع، آزادی، آبرو و مال و حتی جان خود را به سر سودای تضمین حق دفاع مردم در جوامع مختلف گذاشته‌اند. که این را نشان می دهد که وکیل باید از شجاعت کافی برخوردار باشد تا بتواند در مقابل زور و قدرت دولتمردان بایستد و حق ضایع شده را باز پس بگیرد البته این شجاعت نباید منجر به انجام خلاف شود یا به فساد وکیل منجر شود به عنوان مثال برای باز پس گیری حق و با استفاده از شجاعت خود دست به امور خلافی بزند که در اینجا به آن وکیل شجاع نمی گویند در واقع دیگر به آن وکیل نمی گویند چرا که باید بر مبنای مشروع و قانونی حق موکل خود را پس بگیرد. تا از این طریق تفسیر صحیح از قانون بدست آید.

 

[1]- الوکیل هو الذی یتصرف لغیره لعجز موکله: التعریفات میرسیه شریف جرجانی، متوفی 816 ه

[2]- Commession Internationale des Juristes.

[3]- کاتبی، دکتر حسینقلی، وکالت، چاپ دوم، تهران، انتشارات آبان، ص 275.

[4]- همان، ص 282.


مبلغ قابل پرداخت 14,580 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1865

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما