مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2374
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13044037

مقاله اعتبار شهادت به عنوان دلیل اثبات


مقاله اعتبار شهادت به عنوان دلیل اثبات

« فهرست مطالب »

 

مقدمه. 1

فصل اول 2

گفتار اول: پیشینه تاریخی بحث . 2

گفتار دوم: شرایط شاهد 5

گفتار سوم: شرایط شهادت . 8

« فصل دوم » 10

گفتار اول: شهادت بر شهادت و رجوع از آن . 10

گفتار دوم: موارد و ارزش شهادت 12

« فصل سوم » 17

گفتار اول: آيين استماع شهادت شهود 17

گفتار دوم: شرايط قاضی برای گرفتن شهادت 19

منابع و مآخذ 20

 

اعتبار شهادت به عنوان دلیل اثبات

مقدمه:

شهادت که در بین ادله اثبات دعوی دارای اهمیت بسزایی بوده با حذف مواد 1306 تا 1311 قانون مدنی که دامنه تأثیر شهادت را در اثبات عقود و ایقاعات و تعهدات محدود کرده بود بار دیگر مقام خود را باز یافته و البته با شرایط مذکور ازم 1313 و سایر شرایط قانونی موثر در اثبات کلیه دعاوی مدنی است و برای استناد به شهادت شهود محدودیتی وجود ندارد. اگر به سابقه تاریخی شهادت مراجعه کنیم در ایام قدیم شهادت دارای ارزش و اعتبار غیر محدود بوده و متداول شدن آن رفته رفته برای انجام معاملات تنظیم سند مرسوم گردید و حاضرین در مجلس معامله شهادت خود را بر وقوع معامله به کیفیت مذکور در سند در پای ورقه تنظیمی می نوشتند. به تدریج که سند عمومیت می یافت از ارزش شهادت کاسته می شد. در حقوق مهم قدیم و در طول قرون وسطی گواهی پایه و اساس قضاوت می بود ولی از زمانی که خط و نوشته توسعه یافت تدریجاً دلیل کتبی جای دلیل شفاهی (شهادت) را گرفت، زیرا هرچه نوشته می شود ملحوظ می ماند مگر آنکه در آن دست ببرند. از این جهت سند بر شهادت رجحان می داشت.

ما در این تحقیق سعی بر آن داشتیم که اعتبار شهادت را به عنوان یکی از دلایل اثبات دعوی تشریح نماییم و این کار تحقیقی شامل 3 فصل است که در فصل اول به پیشینه تاریخی بحث و شرایط لازم برای شهادت ، توضیح داده شده و در فصل دوم به تعدد شهادت و ارزش آن پرداختیم و در فصل سوم نیز به آیین و شرایط لازم برای گفتن شهادت در دادگاه ، اشاره شده است.

 

« فصل اول »

 

گفتار اول: پیشینه تاریخی بحث

اولین بار در سال 1566 مقرر شد که برای هرچیزی که بیش از یکصد لیره فرانسوی ارزش داشته باشد باید حتماً سند تنظیم شود و اثبات خلاف مندرجات اسناد به وسیله شهادت ممنوع شد، ولی در عمل باز هم شهادت بر سند تقدم داشت. این وضع ادامه داشت تا زمان لوئی چهاردهم که این پادشاه یک سلسله اصطلاحات قضایی به عمل آورد و قاعده منع اثبات کلیه امور حقوقی که زاید بر یکصد لیره بود تثبیت کرد. بالاخره که ناپلئون با تنفیذ همین قاعده نصاب را به مبلغ یکصدوپنجاه فرانک تعیین نمود که طبق قانون فوریه 1948 به مبلغ یکصدوپنجاه رانک ترقی داشته است. منظور قانونگذار فرانسه تشویق افراد به این امر بوده که نسبت به اعمال حقوقی خود از ابتدا سند تهیه نمایند تا بدین وسیله از تولید اختلافات جلوگیری شود. در حقوق فرانسه قاعده تحدید موارد شهادت مروبط به نشم عمومی و از قواعد آمره است[1]. در ایران مانند سایر کشورهای اسلامی اعتبار شهادت محدود نبوده و حکام شرع شهادت را البته با شرط عدالت و سایر مشروط شرعی دلیل قاطع و نامحدود می دانند البته برای اثبات امور مختلف و نظر به اهمیت موضوع گواهی عده معینی از شهود لازم است. در قانون اصول مکالمات حقوقی سال 1329 قمری بر طبق ماده 74 (کیفیت اداد و شروط شهادت و اختلاف شهود و اختلاف اظهارات آنها و رد شهود بعد از اداد شهادت یا امتناع آنها از ادای شهادت و سایر مسایل راجعه به شهود موافق شرع انور خواهد بود) در صدر اسلام شارع مقدس دلیل کتبی را تجویز فرموده چنانکه در آیه شریفه 282 سوره بقره می خوانیم: «یا ایها الذین آمنو اذا تدانیتهم بدین الی مسمی فاکتبوه و لیکتب بینکم کاتب بالعدل ولایاب کاتب ان یکتب کما علمه الله فلیکتب ولیملل الذی علیه الحق ولیتق الله ربه ولا یخبس منه سیناً فان کان الذی علیه الحق سفیها او ضعیفاً لولا یستطیع ان یمل هو فلیملل ولیه بالعدل و استشهدو اسهدین من رجالکم فان لم یکویا رجلین قرحل و امراتان ممن ترمنون من الشهداء ان تفیل احدا یهما فتدک احمد یهما الاخری و لایاب الشهداء اذا ما دعوا و لا تسئوا ان تکتبوه صغیراً او کبیراً ای اجله ذلکم عندالله و اقتوم للشهاده و ادنی الاتربا لو الا تکون تجاره حاضره تدکیرو نهاینبکم فلیس علیکم جناح الا تکتبوها و اشهدوا اذا تبا یقم و لا یفار کاتب و لا سهید و ان تفعلوا فانه فسوق بکم و اتقو الله و یعلمکم الله و الله بکل شیئی علیم.»[2]

یعنی: « شما که ایمان آوردید اگر به همدیگر وامی تا مدت معین دادید آن را بنویسید نویسنده ای میان شما به درستی نویسد و نویسنده از نوشتن چنانکه خدایش آموخته دریغ نکند باید بنویسد وکسی که حق بر عهده اوست املا کند از خدا پروردگار خویش بترسد و چیزی از آن نکاهد اگر کسی که حق بر عهده اوست کم خرد یا بی خرد است و املا کردن نمی تواند سرپرست وی بدرستی املا کند و دو گواه از مردان خویش به گواهی می گیرد اگر دو مرد نباشد یک مرد و دو زن از گواهانی که رضایت می دهید تا اگر یکیشان از یاد برد یکی از آنها بخاطر آرد و دیگر بیاورد ، گواهان چون دعوت شوند دریغ نکنند از نوشتن وام- کوچک یا بزرگ به مدت آن مدلول نشوید که این نزد خدا درست تر و برای گواهی دادن استوارتر و برای تردید نکردن شما مناسبتر است مگر آنکه معامله ای نقد باشد که مابین خودتان دهید و گیرید ، گناهی بر شما نیست که ننویسید و چون معامله کردید گواه گیرید نویسنده و گواه زیان نبیند و اگر بکردید ، این بد کاری با خودتان است از خدا بترسید خدا شما را تعلیم می دهد که خدا به همه چیز داناست.»

در ایران قانون شهادت و امارات مصوب تیرماه 1308 مورد اثبات عقود و ایقاعات در به وسیله شهادت محدود به پانصد ريال کرد و در ماده یک قانون مزبور مقرر شد که « هیچ یک از عقود و ایقاعات و تعهدات را مگر در مواردی که قانون مستثنی کرده نمی توان فقط به وسیله شهادت شفاهی یا استشهادنامه اثبات کرد ولی این حکم مانع نخواهد بود که محاکم برای کشف حقیقت و مزید اطلاع از قضیه به اظهارات شهود رسیدگی نمایند.» مقررات مزبور در جلد سوم قانون مدنی آمده است و ازم 1306 ممنوع گشته است که هیچ یک از عقود و ایقاعات و تعهدات را که موضوع آن عیناً یا قیتماً بیش از پانصد ريال باشد نمی توان فقط به وسیله شهادت شفاهی یا کتبی اثبات کرد ولی این حکم مانع از آن نیست که محاکم برای مزید اطلاع و کشف حقیقت به اظهارات شهود رسیدگی کند. در مواد 1307 و 1311 بقیه مقررات حاکی از محدودیت دامنه تأثیر شهادت ملاحضه می شود. مخصوصاً بموجب م 1309 دعوی مخالف با مفاد و مندرجات سند رسمی یا سندی که اعتبارات در محکمه محرز شده با شهادت شهود قابل اثبات نمی باشد.[3]

 

گفتار دوم: شرایط شاهد

بر طبق ماده 1313 قانون مدنی (متخذ از فقه امامیه) در شاهد بلوغ ، عقل ، عدالت ، ایمان و طهارت مولود شرط است.

بلوغ:بطوری که می دانیم اهلیت عبارت از قابلیت انسان است بر دارا شدن حق تکلیف ، ولی برای اجرا آن شخص باید اهلیت قانونی (اهلیت استیفا) داشته باشد. به صریح ماده 1313 شرط اول برای اعمال حق ادای شهادت بلوغ است و بنا به استنباط از ماده 1314 ق م اهلیت برای ادای شهادت پانزده سال تمام است. بر طبق ماده مذکور « شهادت اطفالی را که به سن پانزده سال تمام نرسیده اند فقط ممکن است برای مزید اطلاع استماع نمود مگر در مواردی اطلاع استماع نمود مگر در مواردی که ق شهادت اين قبيل اطفال را معتبر شناخته باشد. و بر طبق ماده 412 آ.د.م «گواهی استماع نمی شود مگر از اشخاصی که مطابق قانون مدنی اهليت اداء گواهی داشته باشند».[4]

 

[1]. شکاری ، دکتر روشنعلی . ادله اثبات دعوی ص 33

[2] - قرآن کریم سوره بقره آیه 282

[3] . دکتر افشار ، دکتر صدرزاده ، ادله اثبات دعوی در حقوق ایران . ص 21

[4] . قانون آيين دادرسی مدنی


مبلغ قابل پرداخت 10,304 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1171

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما