مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 987
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13040444

جامعه شناسی روستای انجدان ( 20 صفحه)


جامعه شناسی روستای انجدان  ( 20 صفحه)

جامعه شناسی روستای انجدان  ( 20 صفحه)

مقدمه:

مطالعه در روابط انسانی و زندگی گروههای اجتماعی از ابتدا به خودی خود هدفی واقعی و مستقل از ملاحظات کاربردی داشت،ولی مطالعه زندگی اجتماعات بشری در ارتباط با محیط،تغییرات،تحولات مناطق روستایی در رابطه با گسترش زندگی مدرن از جمله مسائلی است که مورد مطالعه جامعه شناسی روستایی قرارمی گیرد و از آنجاکه کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود روستا را به عنوان واحد مهمی از تقسیمات اداری و اقتصادی در بطن خود جای داده است که در دهه اخیر اصلی ترین مرکز فعالیت های اقتصادی کشور بوده است. در کتاب جامعه شناسی ده تألیف خسرو خسروی در تعریف روستا چنین آمده است: بنا به تعریف مرکز آمار ایران « ده محلی است که تساعل مجموعه مزارع و باغ و اماکن مسکونی و غیر مسکونی اعم از متصل یا مجزا که معمولاً دارای کدخداست، ولی ممکن است در موقع سرشماری به عللی کدخدا نداشته باشد. (خسروی، خسرو، 1372، 7)

برنامه ریزی های دقیق و جامع برای روستاهای ایران نیازمند اطلاعات وسیع و گسترده ای از محیط و شرایط طبیعی و ویژگی های اجتماعی نشأت گرفته از بنیانهای جغرافیایی است که گروه های برنامه ریز جامعه باید به آن توجه کنند که ریز اطلاعات توسط محققان و پژوهشگران جمع آوری و در اختیار مسئولین قرار گیرد.

در این تحقی سعی برآن است تا با معرفی و بررسی جامعه شناختی روستای انجدان بیشتر با آداب و رسوم مردم این روستا آشنا شویم.

 

 

جغرافیا

موقعیت نسبی:

روستای انجدان در مدار جغرافیایی ۵۰ درجه و 2دقیقه و 38 ثانیه شرقی و ۳۳ درجه و ۵7 دقیقه و 42 ثانیه شمالی در 64 کیلومتری شمال خمین‌، 37 کیلومتری شرق اراک و با همین فاصله از غرب محلات قرار گرفته است‌ . انجدان‌ از روستاهای دهستان مشک‌آباد بخش مرکزی شهرستان اراک ،مرکز استان مرکزی ایران است‌. این روستا در منطقه‌ای کوهستانى قرار دارد که کوه چشمه و کوه برف شاه در اطراف آن است و غارهای کوچک و بزرگ فراوانى در نزدیکى آن وجود دارد ارتفاع انجدان از سطح دریا دو هزار متر است‌ .

گفتني است در انجدان مكرر نشانه و علامات تاريخي از 1300سال پيش ظاهر و مشاهده شده است .

موقعیت ارتباطی روستای انجدان با شهرستان اراک:

موقعیت ارتباطی با شهر بسیار خوب بوده و جاده آسفالته دارد فاصله روستا تا شهر 37 کیلومترمی باشد که مردم بوسیله خودروهای سواری تا روستای امان آباد رفت و آمد می کنندو برسرمسیر روستای انجدان باردیگر سوار خودروهای سورای می شوند،البته در طول مسیر این روستا مینی بوس روزانه یک با رتردد دارد در طی دارد.

اين آبادي بزرگ تاريخي در دامنه كوه واقع شده و نسبت به روستاهاي اطراف خصوصا دهات فراهان مرتفع تر است و سه رشته كوه اطراف شما ،غرب و جنوب و قسمتي از شمال شرقي آنرا محصور كرده همانا جزيره اي از كوه ها تشكيل داده كه فقط شمال غربي باز و هموار است كه به دهات فراهان و خط آهن اراك اتصال دارد.

انجدان معرب واژة انگدان‌، و نام گیاهى است که مادة انگرود یا آنغوزه‌ را از آن مى‌گیرند این گیاه در اطراف روستای انجدان به فراوانى مى‌روید و بدین سبب این روستا را بدین نام خوانده‌اند .

بر اساس مستندات تاریخی ، بویژه سنگ نوشته ها و سنگها ی قبور موجود ،قدمت این روستا به قبل از اسلام بر میگردد.

يكي از قسمت هاي مهم و جالب توجه انجدان همانا بودن آثار تاريخي و جالب توجه كه هنوز به همت ساكنين آنجا حفاظت ميشود(از قبيل مساجد و حسينيه ها كه هنوز مورد استفاده عمومئ است) آن يادگار مهم تاريخي از بازماندگان خلفاي فاطمي مي باشد.

همين آب و هواي مفرح و وضعيت طبيعي خدادادي محل امن و اطمينان بخش انجدان بوده كه بازماندگان خلفاي فاطمي و بسياري از بزرگان و پيشوايان در آنجا اقامت گزيده اند و بطوريكه از سنگ مزارها و سنگ هايي كهن در مساجد و تكايا و جاهاي ديگر نصب شده و ديگر آثار تاريخي و قلعه و تكيه مساجد كه مسجد المستنصر بالله دوم (در محله عليا) و مسجد شاه خليل اول (در محله سفلي ) از آن جمله است ثابت مي شود كه پس از برهم خوردن تشكيلات بدست هلاكو خان مغول و پس از پناه بردن اجدا دو نياكان آقاخان به كوه ها و دشت و در ه ها و جاهاي ديگر در تبريز و گرد كوه دامغان و مخفي گاه هاي ديگر آخرين مقر اقامت خود را در انجدان قرا رداده اند و تا زمان هجرت حسنعلي شا جد اعلاي آقا خان از انجدان به محلات كه تقريبا د رحدود 130 سال پيش است بازماندگان خلفاي فاطمي در حدود 700سال در انجدان اقامت و سكني داشته اند و مورد توجه و احتارمك عموم ايرانيان به ويزه شاهان صفوي بوده اند و با وصلت خانوادگيو حداكثر احترام را نسبت به آنها مرعي مي داشتند.

يك حكم و دستور تاريخي شاه عباس كبير در سقف مسجد (كتيبه آن ) كه متعلق به شاه خليل الله اول بروي تخته سنگ محكمي كه هنوز سالم مي باشد كنده كاري شده كه بخشش سنواتي را از دريافت ماليات و بخشش هاي ديگر را به خليل الله اول نشان مي دهد كه خود اين بهترين علاقه مندي خاص و صميمانه پادشاه صفوي به وي»ه شاه عباس كبير را نسبت به بازماند گان فاطمي كه در پناه امنيت و آسايش آنها در انجدان چند صد سال در خوشي و رفاه مي گذراند ند و نيز ازآثار بسيار ديگر از مساجد ،آرامگاه ها و قبور آنها كه نسل به نسل در آجا زندگي كرده اند با برخي از خطو طشان كهئبا خط خود در دامنه كوهي كنده اند بهتريم يادگار از زندگي آرام و با رفاهيت آنهاست.

از جمله ايوان جلوس شاه خليل الله اول عمارت حاجيه مشرف نسا بيگم خانم همسر شاه خليل الله يكي از شاهزادگان صفوي بوده است كه هنوز پا برجاست.

يك يادگار گرانبهاي ديگر كه هنوز سكنه انجدان به آن احترام فراوان مي گذراند يك نخل بسيار بزرگ و محكم است كه هرساله درايام عاشورا در اوقات عزاداري حضرت سيد الشهدا (ع) درد انجدان و دهات اطراف انجدان برروي دستها بلند شده و پيشاپيش نخل ها و علم ديگر دهات كه با هزاران نفر از عزاداران با اخلاص د ردهات اطراف انجدان تا نزديكي اراك گردش داده مي شودبا احترام فراوان از آن نخل تبرك جسته پس از انجام عزا داري ايام عاشورا با احترام به محل خودش همان حسينيه شاه خليل الله برگردانده مي شود.

از طرف اهالي انجدان و دهات ديگر در شبهاي جمعه و ايام متبركه شمع هاي بسيار در آن حسينيه مبارك روشن مي شود .

از جمله مهترين آثار تاريخي از بازماندگان خلفاي فاطمي كه هنوز در انجدان برجا است عبازتنداز:

بارگاه شاه المستنصر بالله دوم كه داراي يك صندوق مرقد بسيار گرانبهاست كه سه طرف آن با خط بسيار زيباي نسخ تمانم آيه الكرسي حكاكي شده است و در طرف ديگر آن صندوق آمن الرسول بما انزلناه اليه به ربه .... تا آخر آيه و دور تا دور آن كنده كاري شده است و نيز بر روي آن صندوق حك شده است: تربت مطهر مقدس منور حضرت شاه مستنصر بالله دوم

 

تعداد جمعیت و تغییرات آن: جمعیت: « مأخذ: خانه بهداشت انجدان »

طی داده های چند سرشماری و آمارخانه بهداشت جمعیت روستای انجدان با رشد منفی همواره سیری نزولی داشته است.

روستای انجدان در سال 86 دارای 451 نفر جمعیت ساکن در غالب 154 خانوار بوده است. در سال 87 دارای 442 نفر جمعیت در غالب 152 خانواری سیر نزولی نسبت به سال قبل طی کرده است و در سال 88 دارای 410نفرجمعیت درغالب 144خانوار نیزبازهم سیرنزولی نسبت به سال گذشته داشته است و در سال 89نیزجمعیت این روستا به 368نفردر غالب 368نفررسید.

بعد خانوار:

بعد خانوار روستایی انجدان در سال 89 با جمعیتی حدود 368 نفر برابر با 3 نفر می باشدکه کاهش بعد خانوار نسبت به گذشته ریشه در عواملی از جمله مهاجرت و برنامه های بهداشتی در کنترل جمعیت خانواده دارد.

 

مهاجرت:

حرکت و مهاجرت در روستای انجدان به دو شکل موقت و دائمی دیده می شودجمعیت 403نفری این روستا درسال 88با احتساب مرگ و میردرسال 89به 365نفررسیده که این تغییر جمعیتی حاکی از مهاجرت 365نفر از این روستا به شهرهای اراک می باشد که از دلایل عمده آن مهاجرت گروه سنی 20تا 24و 25 تا 29 ساله برای جستجوی کار و دسترسی به امکانات و رفاه بیشتر می باشد.

 

میزان سواد:

تعداد جمعیت 6 ساله و بالاتر روستای انجدان در سال 89 برابر با 347 نفر می باشد که ازاین تعداد134نفر در مقطع ابتدایی،48نفردر مقطع راهنمایی،25نفردر مقطع متوسطه و 2نفرفوق دیپلم و 11نفرسوادمکتب خانه ای (خواندن و نوشتن) دارند.


مبلغ قابل پرداخت 10,800 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1502

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما