مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 167
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13041830

24- چگونه توانستم دانش آموزان را به انشاء علاقه مند کنم


24- چگونه توانستم دانش آموزان را به انشاء علاقه مند کنم

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده1

مقدمه. 2

بیان مساله. 3

اهداف کلی پژوهش:4

اهداف جزئی پژوهش:4

توصیف وضع موجود (شواهد یک)4

الف) شاخص های کیفی وضع موجود. 4

ب) شاخص های کمی وضع موجود. 5

پیشینه تحقیق و ادبیات موضوع. 6

روش های گردآوری اطلاعات جهت ارائه راه حل.. 7

ارائه راه حل ها9

انتخاب راه حل.. 13

توصیف وضع موجود (شواهد2)17

شاخص کمی موفقیت طرح.. 17

ارزیابی از راه حل های اجرا شده:18

نتیجه گیری.. 19

پیشنهادات.. 20

پیوست ها23

چکیده

در سال تحصیلی 90-91 ، به عنوان دبیر درس انشا در مدرسه ی راهنمایی دخترانه ی خدابخشی مشغول و پس از چند جلسه تدریس، متوجه ناتوانی مهارت در نوشتن انشا و بی علاقگی آنها شدم و هرجلسه برتعداد آنها افزوده می شد بنابراین پی گیر مساله شدم. ازمجموع 28 دانش آموز کلاس 8 نفر تقریبا علاقه مند و صاحب انگیزه و توانا در نوشتن و مابقی یا علاقه و انگیزه بسیارپایین و یا اساسا علاقه ای نداشتند و علاوه بر این آشنایی با مهارت نوشتن را نیز نداشتند.

برای راه حل این مساله به جمع آوری اطلاعات به روش های مطالعه و بررسی و تحقیق، گفت و گو و مصاحبه ، تهیه پرسشنامه و مشاهده به راه حل هایی چون کتابخوانی پیرامون موضوعات گوناگون ، دیدن فیلم و نوشتن درباره ی آن ، بهره گیری از تصاویر و انشای تصویری، نقل داستان و خلاصه نویسی آن ، خاطره نویسی ، گزارش نویسی ، نامه نویسی ، سخنرانی دانش آموزان در کلاس ، ارائه موضوعات گوناگون و قابل پسند بر اساس درک دانش آموزان،نبود ارزشیابی دقیق ونبود یک کتاب جامع ومستقل با تمرینات جامع. و درنهایت عدم توجه به سازه و ترکیب بندی واژه ها و شناسایی آنها و بسط و گسترش آنها و نیز شناخت مراحل جمله سازی و بندسازی و تنه سازی را مورد مطالعه و آزمون قرارگرفت، اما گزینه ی آخر بیش از همه پاسخ داد و موفق شدم که تا حد قابل قبولی علاوه برارتقای انگیزه و علاقه ،مهارت نوشتن را د ر وجود دانش آموزان تقویت نمایم و لذا صد صد در اجرای طرح مذکور موفقیت چشم گیری حاصل نموده ام .

 

 

 

مقدمه

انشا از جمله مواد درسی مستقل در دوره ی راهنمایی است و به خودی خود دارای نمره ی مستقل می باشد.بنابراین جایگاه ویژه ای دارد اما متاسفانه اهمیت آن را نادیده می گیرند، در حالیکه همه ی ما بخوبی لمس می کنیم که حتی دانش آموزان و دانشگاهیان نیز از ناتوانی در نوشتن ابراز نگرانی می کنند. شاید بسیاری به دنبال علل آن رفته اند و مطالعه یا تحقیق کرده اند ولی هنوز نتوانسته اند نسخه ی واحدی در یادگیری فرایند نوشتن ارائه نمایند. با وجود آن که این ضرورت به خوبی حس می شود.

حقیر هم به مثابه ی سایر همکاران عزیز از بی توجهی و بی انگیزگی دانش آموزان به درس انشا و مهارت انشا پیوسته در رنج بوده ام. بنا بر رسالت خطیری که برعهده داشته ام درصدد پیگیری علل ناتوانی درانشا و مهارت نوشتن برآمدم تا آن که با مطالعه و تحقیق و جلسات متعدد با همکاران و اساتید این فن و سالها تدریس وحضور درگروه های آموزشی استان توسل جستم تا اینکه تا حدودی قابل توجه و سراسراطمینان از شیوه و روش و متد جدیدی که در این مقاله اشاره نموده ام کمک گرفته و نتایج قابل قبول و رضایت بخشی دست یافتم.

نکته قابل ملاحظه آن که این روش بسیار ساده و قابل تعمیم است اما مدت طولانی ای را می طلبد.در یک جلسه کوتاه نمی توان به تمام قابلیت ها و پتانسیل های مهارت نوشتن دست یافت بلکه تمرینات پی در پی و کالبد شکافی موضوع و بررسی آن از زوایای گوناگون از طریق واژه شناسی و مفاهیم آن و نیز درک نسبت های واژه های در دو قالب وصفی و اضافی و جمله نویسی با رعایت آیین دستور و هم چنین حذف و اضافه و ویرایش آنها وهمچنین بند سازی خوشه ای و تنه سازی ،زمینه را برای انشا و خلاقیت ادبی فراهم می سازد اما هیچگاه از یاد نبریم که بهره گیری از تمام حواس پنج گانه لازمه خلاقیت ادبی است.

بیان مساله

درسال تحصیلی 90-91 به عنوان دبیر ادبیات در مدرسه ی راهنمایی دخترانه ی شهید خدابخشی از توابع ناحیه ی یک آموزش وپرورش استان قم ، واقع در بلوارپانزده خرداد که دارای 9 کلاس بوده ، به تدریس درس انشا مشغول شدم.فضای کلاس مناسب و دارای نورکافی بود.

پس از چند جلسه تدریس متوجه ناتوانی مهارت در نوشتن انشا در موضوعات گوناگون از جانب تعداد زیادی از داشن آموزان شدم، به طوری که انگیزه ای برای نوشتن نداشتند و از نوشتن انشا طفره می رفتند و هرجلسه به تعداد آنها افزوده می شد.

بنابر مسئولیتی که احساس می کردم خود انگیزه ای شد تا بیشتر متوجه موضوع گردم و پیرامون آن گفت وگو،مطالعه و بررسی و تحقیق نمایم تا دلایل آن را دریابم .

نکته ی قابل تامل انجا بود که کلید واژه ها را به خوبی می شناختند و مفاهیم آنها را به درستی می دانستند اما از پرورش آن عاجزو ناتوان بودند و این عامل سبب شده تا علاقه و انگیزه ی خود را از کف بدهند.

بنابراین با مطالعه و تحقیق و کشف زمینه های این ناتوانی مساله در اینجا است که راه کارهای پرورش مطلب را نمی شناسند و این امر به تقویت مهارت انشا نمی انجامد . چنانچه با شیوه ی درستی و با اغاز روش های مناسب آموزش می توان این فصل را از پیش پای برداشت ، که نه تنها موجب افزایش علاقه مندی آنها به انشا بیشتر می گردد و بلکه به کسب این مهارت خلاقیت آنها به مراتب بیشتر خواهد شد و آن کاستی تاحد قابل قبول و امکان بهبود خواهدیافت.

 

 

 

اهداف کلی پژوهش:

ارائه راه کارهای آموزش نوین انشا و ارتقای علاقه مندی دانش آموزان دوره راهنمایی در مهارت نوشتن و راه کارهای تقویت آن.

 

اهداف جزئی پژوهش:

1- بالابردن علاقه مندی و انگیزه در دانش آموزان به منظور نوشتن انشا

2- ارائه راه کارهای توقیت مهارت نوشتن انشا

 

توصیف وضع موجود (شواهد یک)

الف) شاخص های کیفی وضع موجود

بامطالعه و تحقیق ، مشاهده و مصاحبه و گفت وگو پیرامون ناتوانی در نوشتن انشا چنین به دست امد که :

*معلم با نداشتن طرح درس مناسب نمی تواند به اهداف پیش بینی شده در انشا دست یابد.

*معلم با نداشتن شیوه های تدریس نوین راه را برای دست یابی به مهارت نوشتن تنگ کرده است .

* بی توجهی دانش آموزان در شنیدن و نقد انشای هم کلاسی های خویش.

* پی نبردن اهمیت مهارت نوشتن و انشا در پهنه ی زندگی فردی و اجتماعی.

*عدم توجه به موضوعات دلخواه دانش آموزان .

* نبود فرم ارزشیابی دقیق در حوزه ی نوشتن انشا.

* نبود منابع مجزا به عنوان یک کتاب درسی مستقل در حیطه ی ادبیات فارسی بویژه با تمرینات تکمیلی .

*عدم توجه اولیاء و دانش آموزان به درس انشا و مهارت نوشتن و کاربرد آن در سطوح مختلف زندگی اجتماعی .

* نبود انگیزه و اشتیاق وشورونشاط بیشتر برای نوشتن.

* عدم بهره گیری کامل از حواس پنج گانه.

 

ب) شاخص های کمی وضع موجود

ازمجموع دانش آموزان پایه سوم این واحد آموزشی که 28 نفرند، 8 نفر علاقه مند به انشا وتقریبا توانا در امر نوشتن ونگارش پیرامون موضوعات گوناگون می باشند.

12 نفر علاقه مند به انشا، ناتوان در امر نوشتن و نگارش پیرامون موضوعات گوناگون می باشند.

8 نفر دیگر به درس انشا علاقه ندارند و بی انگیزگی سبب شده است تا هرگز انشا ننویسند.

که جدول فراوانی و درصد آنها به شرح زیر است :

جدول 1

فراوانی و درصد دانش آموزان در اوایل سال تحصیلی 90-91


مبلغ قابل پرداخت 18,554 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 3514

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما