مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 58
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13041721

مقاله 9- بررسی زمین شناسی وریخت شناسی یک روستا (روستای نویس قم)


مقاله 9- بررسی زمین شناسی وریخت شناسی یک روستا (روستای نویس قم)

فهرست (کل مقاله 27 صفحه)

الف-1-شناسایی روستا (تاریخچه و سابقه سکونت)

الف-2-ویژگیهای طبیعی جغرافیایی

نقشه عمومی روستا

دما

بارش

 

تعداد روزهای یخبندان

باد

رطوبت نسبی

تعداد ساعات آفتابی

ب-1-منابع طبیعی و محدوده اراضی کشاورزی روستا

ب-2-زمین شناسی

ب-3-حوادث و مخاطرات طبیعی

ب-4-زلزله

ب-5-خشکسالی

ب-6-طوفان

ب-7-منابع آب روستا (آشامیدنی کشاورزی)

ب-8-آب آشامیدنی

ب-9-آب کشاورزی

ویژگی های اجتماعی وتحولات جمعیتی نویس

ج-1-روند تحولات جمعیتی

ج-2-تعداد و بعد خانوار

ج-3-نرخ رشد جمعیت

ج-4-ساختار جنسی جمعیت

 

ج-5-ساختار سنی جمعیت

ج-6-بار تکفل

ج-7-نرخ بیکاری

ج-8-مهاجرت

ج-9-میزان با سوادی

ج-10-دین، مذهب و زبان

ج-11-زاد و ولد و مرگ و میر

مشاغل روستا:

ه-1-آب

ه-2-خاک

ه-3-ارتفاعات

ط-علل پیدایش و مراحل توسعه روستا

ط-1-مالکیت اراضی

ط-2-شبکه ارتباطی روستا با سایر نقاط جمعیتی

ط-3-شبکه تأسیسات زیربنایی ارتباطات و سیستم حمل و نقل

ط-3-1-شبکه دفع آبهای سطحی

ط-3-2-شبکه دفع فاضلاب

 

ط-3-3-شبکه آبرسانی

ط-3-4-شبکه برق رسانی

ط-3-5-شبکه ارتباط رسانی

ط-3-6-شبکه جمع آوری و دفع زباله و فضولات دامی

ط-3-7-شبکه گازرسانی

بررسی امکانات تفریحی و توریستی روستا

منابع و مآخذ

الف-1-شناسایی روستا (تاریخچه و سابقه سکونت)

روستای نویس از روستاهای قدیمی و نسبتاً کهن شهرستان قم بوده که عوامل متعددی چون منابع آب، خاکهای مرغوب و حاصلخیز، اقلیم مناسب و عامل امنیت در پیدایش و شکل گیری آن تأثیر بسزایی داشته اند. راجع به وجه تسمیه روستا در منابع مکتوب مطلبی که قابل استناد باشد یافت نشد، اما برخی از پژوهشگران محلی و افراد بومی روایاتی دارند که در ذیل آورده شده است.[1]

در کتابی که حدود قرن چهارم هجری قمری به عربی ترجمه شده است«نوند» نام محلی است که بعد از «قاهان» و قبل از «کاسوا» آمده است و به نظر می رسد احتمال این که محل یاد شده «نویس» فعلی باشد بسیار است. در کتابی دیگر که در قرن هشتم هجری قمری به فارسی نوشته شده است «نوذر» در ردیف اسامی «کهندان» و «ابردزگو» و «کاسوا» آمده است و در پانوشت همین کتاب «نویز» را معادل «نوذر» قرار داده و در توضیح آن گفته است شاید «نوبران» که یکی از محلهای ساوه باشد و چون از نظر ردیف جغرافیایی در کنار نام «کهندان» و «ابدز» از این محل نام برده شده منظور از «نوذر» و «نویز» همین نویس فعلی باشد. در مدحل دیگری از کتاب تاریخ قم در بخشی که مربوط به رستاق تفرش است در طسق سوم و طسوج جبل محلی به نام «نویسد» » آمده است.1

ولی بزرگان و ریش سفیدان روستا بر این اعتقادند که یکی از وزیران دربار به نام میرزا ابراهیم خان لشکر نویس وقتی دوران خدمتش را در دربار قاجار به سر می برد به این منطقه مهاجرت نموده و در پیرامون دره وزوا سکنی می گزیند. این شخص بعد از اقامت در این مکان اقدام به احداث و ایجاد حمام، مسجد و کارخانه روغن گیری می کند و به مرور زمان افراد مختلفی مبادرت به سکونت در این مکان می نمایند و تشکیل یک جامعه کوچک به نام روستا را می دهند. بنابراین روستای فوق نیز به تبعیت از اسم ابراهیم خان لشکرنویس به نام نویس مشهور و معروف می گردد.2

 

الف-2-ویژگیهای طبیعی جغرافیایی

روستای نویس به لحاظ تقسیمات کشوری (اداری – سیاسی) در شهرستان قم، بخش خلجستان و دهستان قاهان واقع شده است. این روستا در فاصله 84 کلیومتری شهر قم (مرکز شهرستان)، 73 کلیومتری دستجرد (مرکز بخش) و هفت کیلومتری روستای قاهان (مرکز دهستان) استقرار یافته است. ارتباط این روستا با شهر قم، خلجستان و مرکز دهستان از طریق جاده آسفالته صورت میگیرد.

به لحاظ موقعیت ریاضی روستای نویس در طول جغرافیایی 50 درجه و 13 دقیقه شرقی و در عرض جغرافیایی 34 درجه و 43 دقیقه شمالی واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 1700 می باشد.

این روستا از سمت جنوب غربی به دنباله کوه وتوس با ارتفاع 3650 متر که بلندترین کوه استان قم محسوب می شود محدود می گردد. روخانه های دران، دوریه و خامه در پیرامون روستا از مهمترین عوارض طبیعی روستا می باشند که در بیشتر فصول سال پر آب می باشند. علاوه بر عوارض فوق قسمتهای شمال شرقی، شرق و جنوب روستا را عموماً باغات گردو، فندق، توت و بادام در برگرفته اند.

نقشه عمومی روستا

 

 

 

 

 

 

 

 

دما

میانگین حداکثر دمای روزانه ایستگاه قم برابر 3/25 درجه سانتی گراد می باشد که بالاترین دما مربوط به تیرماه با 6/39 درجه سانتی گراد و پایین ترین دما نیز به دیماه با 9/9 درجه سانتی گراد اختصاص دارد. میانگین دمای حداقل روزانه برابر 11 درجه سانتی گراد می باشد که پایین ترین حداقل به دیماه با 2/0- درجه سانتی گراد اختصاص دارد.

حداقل دمای مطلق این ایستگاه با 12- درجه سانتی گراد به آبانماه اختصاص دارد. حداکثر دمای مطلق نیز با 6/45 درجه سانتی گراد به فروردین ماه اختصاص دارد.

 

بارش

متوسط بارش سالیانه این ایستگاه برابر 6/156 میلی متر می باشد که بالاترین میانگین بارش ماهانه به اسفندماه با 29 میلی متر اختصاص دارد. کمترین بارش نیز به ماههای مراد، شهریور و تیرماه اختصاص دارد. حداکثر بارش ماهانه نیز به اسفندماه با 115 میلی متر بارش اختصاص دارد. متوسط بارش فصول این ایستگاه برابر 4/34 میلی متر برای پاییز (1/27 درصد) 4/76 میلی متر برای زمستان (8/48) 3/35 میلی متر برای بهار (5/22 درصد) و 6/2 میلی متر برای زمستان (7/1 درصد) می باشد.

 

تعداد روزهای یخبندان

متوسط روزهای یخبندان این ایستگاه برابر 9/43 روز می باشد که بیشترین تعداد روزهای یخبندان به ماههای مهر، آبان، شهریور و آذر به ترتیب با 5/16، 4/11،7/10 و 3/2 روز اختصاص دارد.

 

 

 

باد

استان قم از جهات مختلف در معرض وزش بادهای مختلفی قرار دارد که در این میان باد غربی به دلیل سرعت و تعداد وزش بیشتر به عنوان باد غالب این ایستگاه مطرح می باشد. باد غربی با 6/16 درصد وزش بادهای بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که این ایستگاه دارای 5/150 روز آرام می باشد.

 

رطوبت نسبی

متوسط رطوبت نسبی این ایستگاه برابر 43 درصد می باشد که بالاترین میزان رطوبت به ماههای مهر، آبان و شهریور به ترتیب با 9/64، 3/60 و 60 درصد اختصاص یافته است و کمترین متوسط نسبی به فروردین ماه با 3/25 درصد اختصاص یافته است.

 

تعداد ساعات آفتابی

متوسط تعداد ساعات آفتابی سالانه این ایستگاه برابر 1/3064 ساعت می باشد که بالاترین ساعات آفتابی به فروردین ماه با 9/363 ساعت اختصاص دارد و کمترین ساعات نیز به آبان ماه با 3/176 ساعت اختصاص دارد.

 

ب-1-منابع طبیعی و محدوده اراضی کشاورزی روستا

روخانه های دوریه، خامه و دران از مهمترین عوامل طبیعی مؤثر در شکل گیری روستای نویس می باشد که بستر اولیه روستا در حاشیه این رودخانه ها بالاخص رودخانه واقع در شرق روستا شکل گرفته است. از دیگر منابع طبیعی روستا می توان به وجود بیشه زارها و مراتع پیرامون بافت و همچنین 12 رشته قنات با طولهای متفاوت (100 تا 500 متر) و معدن سنگ مرمر در جنوب غرب روستا اشاره نمود. قسمتهایی از شمال شرق، شرق و جنوب روستا را در فواصل مختلف اراضی باغی محصور نموده اند. اراضی زراعی روستا در نقاط مختلف روستا به صورت پراکنده بوده و به دلایل مختلف چون شیب زمین از مرغوبیت کمتری برخوردار می باشند و عموماً اراضی زراعی مذکور به صورت آبی کشت می شوند.

 

ب-2-زمین شناسی

در حاشیه دو رشته کوه البرز و زاگرس مناطق وسیعی گسترده شده اند، اما ارتفاعاتی در این اراضی پست ظاهر گشته آند که موجب تأمین آب و تعدیل نسب آب و هوا شده و شهرهایی مانند قم و کاشان در کنار آنها استقرار یافته اند. ظهور این ارتفاعات در منطقه کویری ناشی از عملکرد گسلهای فعال و لرزه زا و بالا آمدن لایه های قدمی از اعماق زمین بوده است. روند این شکستگیها عموماً به موازات زاگرس است و به تدریج در مناطق شمای از روند البرز تبعیت می کنند.

گسلهای فعال ار مناطق جنوب خاوری با نزدیک شدن به منطقه قم از یکدیگر فاصله گرفته و مناطق شمالی و جنوبی استان را پوشش می دهند. چنان که گسل کاشان در جنوب شهر قم به گس ایندس و همچنین راندگی تفرش مبدل می گردد. روند تقریبی شمال باختری – جنوب خاوری در باختر دریای نمک در شمال شهر قم با گردش 30 درجه ای به سمت باختر گسل اصلی کوشک نصرت را پدید می آورد که ادامه باختری آن به سمت گلسهای ایندس و رزن تمایل پیدا می کند. گسلهای ایپک و پرندک جنوبی در شمال باختری منطقه نیز به موازات روند کلی گسل کوشک نصرت ظاهر گشته اند. راندگی های کوچکی به فاصله کمی (5 تا 10 کیلومتر) در جنوب و شمال قم وجود دارند که در افزایش خطر وقوع زلزله این شهر مؤثر هستند. در مجموع عبور گلسهای طولانی و بزرگ از منطقه موجب شده تا خطر زلزله در ناحیه مورد بررسی از اهمیت زیادی برخوردار باشد. بر مبنای مطالعات انجام شده جهت شناسایی گسلهای مولد زمین لرزه و همچنین بر اساس زلزله های به وقوع پیوسته در قرن اخیر میزان شتاب افقی محتمل ناشی از زمین لرزه محاسبه شده و احتمال 64 درصد طی 50 سال آینده در استان قم می بایست انتظار بروز زلزله هایی را داشت که شتابی بین 25 تا 30 درصد شتاب ثقل زمین وآب ها ساختمان ها و تأسیسات وارد می کند. این رقم کمتر از مقدار شتاب محتمل شهرهای مشهد و اصفهان سمت غرب و شهر ساوه افزایش می یابد. برای سازه های خاص و سهم شتاب افقی می بایست در استان قم تا نزدیک 45 درصد شتاب ثقل زمین در نظر گرفته شود ولی احتمال وقوع آن طی 50 سال آینده فقط 10 درصد خواهد بود.

در مجموع استان قم دارای خطر نسبی شدید و متوسط تخریب ناشی از زمین لرزه است. وجود گسلهای فعال در شمال و جنوب شهر قم باعث توسعه ناحیه تخریب شدید به صورت دو بازوی شمالی و جنوبی شده اند. در محاسبات فنی و همچنین تجربه زلزله های رودبار، اردبیل، قائن نشان داده است که سازه هایی با طراحی مهندسی و به ویژه اجرای صحیح در مقابل زلزله هایی با بزرگی هفت ریشتر به خوبی مقاومتی می کنند مگر آن که تغییرات غیر اصولی هنگام اجرا در سازه ها اعمال شده باشد (مانند افزایش ضخامت بتن سقف تا سی سانتی متر و در نتیجه افزودن بار بر ستونها که باعث تخریب ساختمانهای دولتی در قائن گردید). بنابراین ساخت و ساز و توسعه واحدهای مسکونی در سطح استان با محدودیتی مواجه نیست، اگر چه به سمت غرب بر میزان خطر افزوده می گردد. گسترش واحدهای صنعتی پیچیده با تدابیر کم هزین] ای در مقابل خطرات ناشی از زلزله مقاوم خواهند گردید. بدین ترتیب اگر چه تهدید زلزله در استان محرز است ولی طراحی و اجرای صحیح سازه های مهندسی اجازه توسعه در سطوح مختلف را فراهم می آورد.1

 

ب-3-حوادث و مخاطرات طبیعی

کشور ما ایران از جمله کشورهای بلاخیز به شمار می رود که مخاطرات متعددی آن را تهدید می نمایند. روستای نویس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از مهمترین حواد ث طبیعی این منطقه می توان به زلزله، خشکسالی و طوفان اشاره نمود که در ذیل به هر یک از این پدیده ها پرداخته می شود.

 

1. به نقل از وبلاگ روستای نویس.

2 طرح هادی روستای نویس – بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم – 1382.

1. طرح هادی روستای نویس – بنیاد مسکن انقلاب اسلامی – 138..


مبلغ قابل پرداخت 10,692 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1294

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما