مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1775
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13041232

مقاله 33- راه‌كارها و موانـع افزايش شفافيت در بازار سرمايه ايران


مقاله 33- راه‌كارها و موانـع افزايش شفافيت در بازار سرمايه ايران

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده1

مقدمه. 2

مروري بر مطالعات خارجي انجام شده3

وضع كارآيي بازار سرمايه در ايران. 6

بورس بازي در بازار6

تجزيه و تحليل شفاف سازي بازار سرماية ايران. 8

اطلاعات بازار سرمايه از كجا مي آيد؟9

موانع و راهكارهاي عدم شفافيت بازار سرماية ايران. 10

بحث.. 15

نقش بازارهاي مالي در توسعه اقتصادي كشـور18

شفّـاف‌سازي بازار سرمايه و توسعه اقتصادي كشـور19

نتيجه گيري.. 20

پيشنهادها21

منابع مورد استفاده22

راه‌كارها و موانـع افزايش شفافيت در بازار سرمايه ايران

 

چکیده

يكي از مهمترين كاركردهاي بازار سرمايه در كنار ساير بازارهاي مالي ، تنظيم جريان منابع مالي متناسب با ميزان فعاليت‌هاي اقتصادي است. يكپارچه و رقابتي كردن بازارها ، به طوري كه اطلاعات در زمينه قيمت ، حجم معاملات و ... در آن واحـد در اختيار همگان قرار داده شـود باعث خواهـد شـد تا دريچه‌اي بزرگ به سمت بازار سرمايه گشوده شـود و در نتيجه موجب ارتقاء وسعت ديـد سرمايه گذارها در جهت پاسخگويـي سريع به تحولات بازار و در نهايت ، كنترل آن مي‌گردد. در اين مطالعه ، با جمع‌آوري اطلاعات كتابخانه‌اي ، موانع عدم شفّافيت بازار سرمايه ايران، با يك تفكّـر سيستمي مورد بررسي قرار گرفته‌انـد. نتايج بدست آمده نشان داده انـد كه وجود و دخالت دستگاه‌هاي مهم دولتي و يا به عبارتي تصميم‌گيرندگان كلان ، بر رونـد مبادلات بازار سرمايه در قالب ائتلاف ، نقش به سزايـي را در عدم شفافيت اين بازار بازي مي‌كنـد. همچنين در اين مطالعه ، معاملات صـوري ، ارائـه اطلاعات نادرست از سوي شركت‌ها ، ندادن اطلاعات از سوي شركت‌ها و انتشار اخبار كذب به ترتيب عوامل مهم ديگري بوده‌انـد كه بر اين ناكارايـي (عدم شفافيت) مي‌افزاينـد.در نهايت در راستاي گذر از چنين موانعي جهت هر چه كاراتر نمودن بازار سرمايه ايران ، راه‌كارهايي اساسي و اجرايي ارائـه گرديده است.

 

واژه‌هاي كليدي :بازار سرمايه ‌، شفافيت بازار، كارايي بازار، اطلاعات ، ايران

 

 

 


مقدمه

بازار سرمايه به مثابة بخشي از بازار مالي، نقش مهمي را در اقتصاد بازار، بازي مي كند. از طريق چنين بازارهايي است كه پس اندازها در بخش هاي مختلف اقتصاد ملي، براي سرمايه گذاري درصنعت، به شركت ها منتقل مي شوند. به علاوه، بازارهاي مالي چشم انداز آتي بنگاه هاي اقتصادي را ارائه مي كنند. منافع باقوة تجهيز چنين بازارهايي، بسيار زياد است و البته، چنين كاري با چالش هاي بسيار همراه است.توسعة مالي در بسياري از اقتصادهاي بازار در حال رشد،باعث گرديده تا كسري هاي بودجه كاهش يافته وتورم آرام گيرد. در نهايت، اين بازار مي تواند به رفاه عمومي و تقويت ترازنامة خانوارها ‏، كمك شايان توجهي نمايد.در ايران نيز، بخش مالي اهميت خود را يافته؛ به گونه اي كه سهم بانكداري، بيمه و خدمات مالي در توليد ناخالص ملي در حال رشد است و شايد نزديك به يك ميليون نفر، در حوزة خدمات مالي مشغول به كاراند.

رسيدن به رشد و توسعة اقتصادي مطلوب، بدون تجهيز منابع مالي بلندمدت، امري غيرممكن است. در اين راستا، توجه به جايگاه و نقش كليدي بازار سرمايه، از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. بازار سرمايه كه همان بازار عرضه و تقاضاي منابع مالي است، زماني مي تواند نقش حياتي خود را به خوبي ايفا نمايد كه فرايند عرضه و تقاضاي منابع مالي آن از تخصيص بهينه برخوردار باشد.پيش شرط اصلي تخصيص بهينة منابع در بازار سرمايه، وجود كارايي در عملكرد آن است . تفاوت بازارهاي مؤثر و كارآمد سرمايه با بازارهاي ناكارآمد، ناشي از پديدة اطلاعات و ميزان دسترسي به آن است. هر چه اطلاعات هاي مرتبط با بازار سرمايه (به صورت جامع، منسجم و تاثير گذار بر فعاليت بازار)، بيشتر باشد ،تاثيرگذاري بازار سرمايه بر رشد و توسعة اقتصادي نيز بيشتر خواهد شد.

در سال 1956 در حوزة مالي، تعريفي در خصوص كارآيي بازار مطرح شد. در اين تعريف، كارايي بازار سرمايه به حالتي اطلاق مي شود كه قيمت اوراق بهادار در هر لحظه، انعكاس كاملي از همة اطلاعات در دسترس باشد.بر اين اساس در هر بازار كارآ، تمامي اطلاعات بايد به سرعت و فوريت و با كمترين هزينه، در اختيار همگان قرار گيرد. از ديدگاه جونز، بازار كارآ، بازاري است كه در آن، اطلاعات موجود بلافاصله بر قيمت اوراق بهادار تاثير مي گذارد.مفهوم بازار كارآ بر اين فرض استوار است كه سرمايه گذاران در تصميمات خريد و فروش خود، تمامي اطلاعات مربوط را در قيمت سهام، لحاظ خواهند كرد.بنابراين قيمت فعلي سهام، شامل تمامي اطلاعات شناخته شده اعم از اطلاعات گذشته (مانند سود مربوط به سال يا فصل گذشته) و اطلاعات فعلي است. اطلاعات فعلي مي تواند شامل اطلاعاتي باشد كه اعلام شده ولي هنوز اعمال نشده است مانند، خبر تجزية سهام . در چنين بازاري، قيمت اوراق بهادار به ارزش ذاتي آن نزديك مي شود. به عبارت ديگر ويژگي مهم بازار كارآ اين است كه قيمت تعيين شده در بازار، شاخص مناسبي براي ارزش واقعي اوراق بهادار باشد.در چنين بازاري قيمت اوراق بهادار، منعكس كنندة تمام اطلاعات موجود در بازار است.

جهت شفاف سازي اين بازار، بايد زمينه اي براي رشد افرادي فراهم شود كه پختگي لازم را جهت سنجش تاثير اطلاعات بر قيمت اوراق بهادار، داشته باشند. در اين صورت آنها مي توانند آثار اطلاعات خاص و جهت تاثير آنها بر قيمت ها را درك كنند و اثر مجموعة اطلاعات و تغييرات آنها را بر قيمت اوراق بهادار، حدس بزنند. بازاري كه به سمت آن حركت مي كنيم بازاري خواهد بود كه در معرض جريان دو طرفة اطلاعات قرار خواهد داشت. به عبارت ديگر، بازاري خواهد بود كه در هر مقطعي از زمان، عده اي در آن خريدار و عده اي فروشنده اند.در بازاري كه شفافيت لازم را داراست، معاملات با تقليد صورت نخواهد گرفت.

شرايط براي ارائة گستردة اطلاعات و رشد تحليل گر، بايد به گونه اي فراهم شود كه استقلال راي و ارزيابي، براي كارشناسان بازار فراهم شود. افراد متخصصي بايد در بازار وجود داشته باشند، بازار را در همة ابعاد كمي و كيفي گسترش داده و آن را بر پاية تحليل مبتني سازند. بر اين اساس، اين مقاله سعي دارد تا موانع ناكارآيي و به عبارتي عدم شفافيت اطلاعاتي بازار سرمايه را در ايران، مورد بررسي قرار داده و در نهايت به ارائة راهكارهايي بپردازد.

 

مروري بر مطالعات خارجي انجام شده

شفافيت بازار سرمايه، به ميزان اطلاعات مربوط به شرايط بازار و معاملات، در يك مبناي زماني خاص، اطلاق مي شود كه اين شفافيت، اغلب به دو دسته تقسيم مي شود.

1) شفافيت قبل از معامله كه به اعلان و نشر قيمت ها يا ديگر عملگرها و شاخص هاي مرتبط با معامله، بر مي گردد.

2) شفافيت بعد از معامله كه مربوط به افشاي داده ها و اطلاعات معاملات انجام شده، مي باشد.

بازارهايي كه مقدار كمي از اطلاعات را افشا مي كنند، غير شفاف تلقي مي شوند.

مدل ارائه شده توسط پاگانو و روئل (1996)، نشان مي دهد كه شفافيت بازار بايد هزينه هاي پرداختي معامله گران غير رسمي را نسبت به كارگزاران رسمي، كاهش دهد. به علاوه، نيك، نيوبرگر و ويس واناتان(1999)، مدلي را توسعه دادند كه در آن تاكيد مي شود با شفاف سازي بازار سرمايه، مي توان سهم رسيك موجودي سهام را بهبود و هزينه هاي به كارگيري موجودي را كاهش داد. در همين راستا، فلود، هايس من، كودجيك و ماهايو(1999)، شواهدي تجربي را نشان دادند كه شفاف سازي قبل از معامله، تفاضل هاي بين قيمت پيشنهادي و درخواستي را كاهش مي دهد.

بسياري از تحليل گران تئوريكي، پيش بيني مي كنند كه بازارهاي با شفافيت پايين، ممكن است نقدينگي را افزايش دهند. به طور خاص، بلوم فيلد و اٌهارا، عنوان مي كنند كه يك بازار غير شفاف، ممكن است انگيزه هايي را براي بازار سازان فراهم نمايد كه تفاضل هاي بين قيمت پيشنهادي و درخواستي را تا حد ممكن كاهش دهند. زيرا جريان سفارش كه به وسيلة نزديك شدن قيمت هاي پيشنهادي و درخواستي به هم، بالا مي رود؛ اطلاعات باارزشي در مورد ساختار و اساس بازار را در بر مي گيرد. با اين حال، اين محققان در سال 2000، شواهدي تجربي كه به طور كلي دليلي بر ادعاي فوق باشد ارائه نمودند.

شواهد تجربي در مورد بازارهاي دارايي هاي واقعي، ناقص و ناكافي است . اين امر تا حدي به خاطر اين است كه تغييرات ساختاري در شفاف سازي بازارهاي دارايي هاي واقعي، نادر است. جميل (1996)، بازار سهام لندن را بعد از انجام دو تغيير در زمينة شفاف سازي بعد از معامله، مورد بررسي قرار مي دهد و در نهايت، هيچگونه تغييري را در نقدينگي مشاهده نمي كند. تا قبل از 1988، معامله گران بازار بورس لندن، مجبور بودند كه هرچه سريع تر ، معامله هاي كلان خود را گزارش دهند.از سال 1991 تا 1992، آنها مجبور به افشاي معاملات خود در 90 دقيقه شدند. اين در حالي است كه در طول سال هاي 1989 تا 2000، آنها مجبور به افشاي معاملات خود در 24 ساعت بودند. مدهاوان، پورتر و ويور(2004)، به بررسي نقدينگي بازار تورنتو در طول سال 1990 (زماني كه اين بازار،شروع به انشار كتاب سفارشس محدود نموده بود)، پرداختند و مستندات آنها، هزينه هاي اجرايي و نوسان بيشتري را در قيمت ها، بعد ازانجام شفاف ساسزي قبل از معامله، نشان دادند. بوهمر، سعر و يو(2004)، تاثير شروع افشا سازي (اعلان) اطلاعات را در ژانوية 2002 بر روي بازار سهام نيويورك، مورد بررسي قرار دادند. آنها نشان دادند كه معامله گران سفارش محدود، قادرند كه از اطلاعات، براي پالايش و بهبود استراتژي هايشان استفاده نمايند. برعكس يافته هاي مدهاوان، پورتر و ويور، آنها نشان دادند كه نقدينگي، به عنوان معياري براي هزينة معاملات و كارآيي اطلاعاتي قيمت ها، بهبود يافته است. نتايج تجربي بدست آمده از اين مطالعات، ممكن است منعكس كنندة اين پيام باشد كه آنها تغييرات را در شفافيت بازارهايي از سهام كه در حال حاضر كاملاً شفاف هستند، مورد مطالعه قرار داده اند.

مطالعات انجام شده در زمينة مفهوم كارآيي بازار، چنين عنوان مي كنند كه اين مفهوم، براي اولين بار در اوايل قرن بيستم(1900)، در رسالة دكتري رياضي شخصي به نام بچلير، مطرح شد. وي در اولين پاراگراف خود چنين عنوان مي كند كه حوادث گذشته،حال و حتي رخدادهاي بي اهميت آينده، در قيمت بازار، منعكس شده اند. اما اغلب رابطة آشكاري براي تغيير قيمت ها، وجود ندارد . در طول 30 سال گذشته، فرضية بازار كارآ در صدها مطالعه، به وسيلة نويسندگاني چون فاما و فرنچ(1996)، مك كويين، پينگار و تورلي(1996)، ماكيئل(1995)، براون و گوتزمن(1995)، آيكن بري، لاكونيشوك و ورمائلن(1995)،التون،گروبر، دس، و لاوكا (1993)، گوتزمن و ايبوتسون(1994)، جگاديش و تيت من(1993)، چوپرا، لاكونيشوك و ليتر (1992)،سپي(1992)، لي، اشليفر و تالر(1991)، برنارد و توماس(1990،1989)، هريس(1989)، ايپوليتو(1989)، بال و كوتاري(1989)، دبونت و تالر(1989،1987،1985)، هنريكسون(1984)، فوستر، اولسن و شولين(1984)، گروس من و استيگ ليتز(1980)، چارست(1978)، بلك و شواز(1974)، مور(1964) و الكساندر(1991)، مورد بررسي قرار گرفته است. در اين راستا، اكثر مطالعاتي كه در جهت كاهش ناكارآيي بازار انجام شده بودند، بعداً به كمك تجزيه و تحليل هاي منطقي و جامع تر، تشرح گرديدند.


وضع كارآيي بازار سرمايه در ايران

نگاهي گذرا به سه دهة قابل تفكيك در فعاليت بورس اوراق بهادار تهران كه ركن اصلي بازار سرماية كشور محسوب مي شود؛ نشان دهندة آن است كه كارآيي در فعاليت اين بورس، از كمترين جايگاه برخوردار بوده است.بررسي بحث كارآيي بازار سرماية، مربوط به دوران حيات مجدد بورس اوراق بهادار تهران است كه با آغاز اولين دورة برنامة پنج سالة توسعة اقتصادي،اجتماعي و سياسي كشور، همزمان شده است.

كلية تحقيقات انجام شده در مورد وضعيت كارآيي بازار سرمايه، از فقدان سطح ضعيف كارآيي در بورس اوراق بهادار تهران، خبر مي دهند. به عبارت ديگر، بورس اوراق بهادار تهران، حتي از سطح ضعيف كارآيي كه حداقل ميزان كارآيي تعريف شده در بازار سرمايه مي باشد نيز، برخوردار نيست.مهم ترين پيامد چنين وضعيتي، عدم تخصيص بهينة منابع مالي كشور به بخش هاي سودآور اقتصادي براي رشد و توسعة كشور است. تخصيص غير بهينة منابع مالي كشور، سبب اتلاف منابع مالي شده كه نتايج زيانباري را براي اقتصاد كشور در بر خواهد داشت.

با توجه به آماري كه در پي مي آيد نقش بورس اوراق بهادار تهران در مقايسه با ساير بورس هاي معتبر و مطرح، آشكار مي گردد: در كشور آلمان، 58 درصد از سرمايه گذاري ها از طريق فروش سهام و اوراق بهادار، در بورس تامين مي شود. اين رقم در انگليس برابر38 درصد، در مالزي 27 درصد، در كرة جنوبي 19 درصد و در ايران، تنها 5/0 درصد از سرمايه گذاري ها از طريق فروش سهام و اوراق مشاركت، صورت مي گيرد.

 

بورس بازي در بازار

سرمايه گذاران را در بازار سهام، مي توان به دو گروه بزرگ تقسيم كرد. دستة اول، سرمايه گذاراني هستند كه بعد از بررسي دقيق توانايي هاي مالي شركت ها، بر اساس اطلاعاتي قابل اعتماد در خصوص فاكتورهاي اساسي، مثل دارايي ها و عملكرد شركت، سرمايه گذاري مي كنند. اين نوع سرمايه گذاري را بورس بازي منطقي و عقلايي مي نامند كه در مجموع، براي رشد اقتصادي كشور، مفيد است. در ادبيات مالي، اين دسته از معامله گران را در بازار سهام، سرمايه گذاران و اين فعاليت را سرمايه گذاري مي نامند. دستة دوم، كساني هستند كه درصدد كسب سود سريع، آسان و بدون زحمت هستند و به واسطة اين شيوة رفتار، بعضي مواقع سود مي برند و بعضي وقت ها هم متحمل زيان مي شوند. اين دسته، كه ساموئلسون، نام آنها را ناظرين روز به روز و ساعت به ساعت بازار مي نامد، مي فروشند و مي خرند و يا بالعكس. در اين فرايند خريد و فروش، كه باعث حركت بازار مي شود، هيچگونه مطالعه يا تحليلي در خصوص سهام شركتي كه آن را خريد و فروش مي كنند، انجام نمي شود.حداكثر كاري كه اين افراد انجام مي دهند بررسي و مطالعة روند تغيير قيمت ها و تمايل بازار مي باشد. بعضي مواقع نيز، پايه و اساس تصميم گيري آنها جهت خريد و فروش سهام، شايعات فراگير بازار مي باشد.فعاليت اين دسته، در مقايسه با سرمايه گذاري، بورس بازي كوركورانه ناميده مي شود.

واقعيت بازار سهام مدرن، اين است كه ميزان بورس بازي كوركورانه بيشتر از بورس بازي منطقي است و اين نوع بورس بازي در بازار، مسلط است. بعضي مواقع در معاملات پيچيده تر، قضاوت بورس بازانه تحت تاثير شانس، كه نوع خاصي از قماربازي مي باشد، قرار دارد. بورس بازان، تنها و تنها در پي كسب سودي مي باشند كه از نوسان قيمت ها و خريد و فروش چيزهايي كه نه، مي توانند آنها را مصرف كنند و نه مي توانند در تجارت خود از آن استفاده كنند و براي آن هيچ كاري انجام نداده و هيچ ارزشي به آن نيفزوده اند، بدست مي آيد.

معاملات اعتباري در بورس اوراق بهادار كوآلالامپور يكي از مشهورترين معاملات بورس بازي مي باشد كه در بازارهاي مدرن سهام انجام مي شود. اين امر براي بورس بازان اين امكان را فراهم مي آورد تا با ميزان ثابتي از سرمايه، به منظور كسب سود بيشتري با حداقل ريسك، سهام بيشتري را خريداري نمايند.اين نوع مبادلات، در هنگام رونق بازار، يعني هنگامي كه قيمت سهام افزايش مي يابد، صورت مي گيرد. هنگامي كه بورس بازان، حساب هاي اعتباري را ترك مي كنند، نشانگر اين مطلب است كه آنها، ديدي منفي نسبت به آيندة بازار دارند كه اين حالت، در هنگام بروز بحران هاي اقتصادي رخ مي دهد. مشهورترين مثالي كه در اين خصوص مي توان به آن اشاره كرد، بحران سال 1929 بورس نيويورك و بحران اخير كشور مالزي است. بورس بازان در طول مدت پيشرفت و رونق اقتصادي اواخر دهة 1980، در انجام معاملات اعتباري، زياده روي كردند. شاخص سهام بورس كوآلالامپور به صورت مداوم بالا رفت و تنها در اواخر دهة 1993، وقفة كوتاهي داشت.وجود اين بازار پر رونق، بورس بازان را بر آن انجام فعالانة معاملات، تشويق كرد. هدف اصلي بورس بازان كسب سود آني و سريع، در مدت زماني كوتاه است. بنابراين برخي از بورس بازان براي دستيابي به اهداف خود اعمال ناپسندي را به تحت عناوين زير انجام مي دهند.


مبلغ قابل پرداخت 10,854 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1553

دیدگاه های کاربران (1)

دانشجو
۳۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۱۵

با سلام از سایت خوبتون مقاله خوبی بود مرسی

http://daneshjooqom.4kia.ir/

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما