مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 175
  • بازدید دیروز : 3661
  • بازدید کل : 13106291

مقاله 16- شناخت هنرهای ایران


مقاله 16- شناخت هنرهای ایران

فهرست مطالب :

عنوان : صفحه :

 

بخش اول : هنرهای دستی

فصل اول : نقاشی

ـ تعریف نقاشی 1

ـ تاریخ نقاشی 1

ـ درباره رنگ 2

ـ تکنیکهای نقاشی 3

ـ حلالهای رنگ4

ـ سبک های معروف نقاشی 4

ـ اصطلاحات معمول نقاشی 5

فصل دوم : خوشنویسی

ـ خط و خوشنويسي6

ـ خط كوفي8

ـ كوفي بنايي (معقلي)9

ـ خط محقق10

ـ خط ثلث و نسخ11

ـ خط تعليق و ديواني12

ـ خط رقعه15

ـ خط نستعليق 15

ـ ارزشهاي بصري خط كوفي16

ـ ارزشهاي بصري خط ثلث و نسخ16

ـ ارزشهاي بصري خط نستعليق16

ـ ارزشهاي بصري خط شكسته نستعليق16

فصل سوم : تذهیب

ـ تعریف تذهیب 17

ـ مکتبهای تذهیب 17

ـ پیشینه تذهیب 18

ـ چگونگی انجام یک اثر تذهیب 19

ـ ابزارهای تذهیب 20

ـ واژگان تذهیب 23

 

 

فصل چهارم : مینیاتور

ـ مینیاتور و طراحی آن 28

ـ روشهای مختلف طراحی مینیاتور 30

ـ طراحی رنگی 30

ـ بدون رنگ 31

ـ طراحی سفید قلم 31

ـ سیری در مینیاتور ایران 31

ـ گفتگو با استاد حسن تقوی ( هنرمند مینیاتور نا شنوا ) 33

بخش دوم : صنایع دستی

فصل اول : فرش ایران

ـ فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن 35

ـ طرح های آثار باستانی و ابنیه اسلامی 36

ـ طرح های شاه عباسی 36

ـ طرح های اسلیمی 36

ـ طرح های اقتباسی 36

ـ طرح های افشان 37

ـ طرح های واگیره ای ( بندی ) 37

ـ طرح های بته ای ( بته جقه )37

ـ طرح های درختی 37

ـ طرح های ترکمن 38

ـ طرح ها ی شکا رگاهی 38

ـ تلفیقی گل فرنگ ، تلفیقی هندسی و ... 38

ـ نقوش گلستان 44

ـ نقوش لچک و ترنج 46

فصل دوم : سفالگر ی

ـ مقدمه 48

ـ چکیده 49

ـ تقسیم سفال با کفش کنده 49

ـ نقوش سفال در ادوار اسلامی 50

ـ فن و هنر سفالگری 50

ـ مهمترین تکنیکهای تزئین ظروف در نیشابور 52

ـ سفال با پوشش گلی 53

ـ سفالینه یا نقوش رنگارنگ 53

ـ سفالینه با تزئین زرین فام 53

ـ سفالینه با کفش کنده 53

ـ سفالینه یا لعاب یک رنگ 54

ـ کلیاتی درباره سفال اسلامی 54

ـ سفال گبری 55

ـ سفال سلجوقی 56

ـ سفال مینائی ایران 56

ـ سفال دوره عثمانی 56

ـ سفال دوره صفویه ایران 57

ـ هنر سفالگری و بررسی نقوش آن در ادوار اسلامی 57

- بررسی نقوش انسانی با توجه به جهان بینی عرفانی 57

ـ بررسی نقوش انسانی مرتبط با مراسم ماه محرم 58

ـ بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با ادبیات 58

ـ بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با مفاهیم نجومی 58

ـ جام با گلابه ی سفالگری 61

ـ کوزه 62

 

 

فصل سوم : نگار گری

ـ تعریف نگار گری 64

ـ تذهیب 64

ـ تشعیر 65

ـ ابزار و مواد اولیه 65

ـ قلم مو 65

ـ رنگها 66

ـ رنگهای گیاهی 66

ـ رنگهای معدنی 66

ـ رنگهای شیمیایی 66

ـ رنگ گذاری 66

ـ رنگهای جسمی 66

ـ رنگهای روحی 66

ـ بست 67

ـ مراحل کار 67

ـ کارگاه نگار گری سازمان میراث فرهنگی کشور 67

 

فصل چهارم : معرق

ـ معرق 69

ـ معرق زمینه رنگ 69

ـ معرق زمینه پازلی 69

ـ معرق زمینه آجری 69

ـ نازک بری در معرق 69

ـ معرق منبت 69

ـ ابزار کار در معرق 70

ـ مواد اولیه 70

ـ مراحل اجرای یک طرح معرق 70

ـ مختصری از کارگاه منبت و معرق 71

فصل پنجم : خاتم کاری

ـ تعریف خاتم کاری 72

ـ تا ریخچه ی خاتم کاری 72

ـ آثار و نمونه های تاریخی 72

ـ خاتم کاری در ادبیات 73

ـ آشنایی با هنر خاتم کاری 74

ـ تعریف خاتم 74

- قدیمی ترین آثار هنری خاتم کاری شده با قی مانده 74

ـ مواد اولیه در ساخت خاتم 75

ـ وسایل و ابزار کار در هنر خاتم سازی 75

ـ مراحل تولید خاتم75

ـ خصوصیات یک خاتم و محصول مرغوب و هنری 76

فصل پنجم: قلم زنی

ـ تاریخچه 78

ـ وسایل و ابزار قلم زنی 79

ـ روش کار 80

ـ شیوه های قلم زنی 80

ـ کارگاه قلم زنی سازمان میراث فرهنگی 81

بخش سوم : رشته های دانشگاهی

فصل اول : رشته ها

رشته نقاشی 82

ـ مقدمه 82

ـ دروس اختیاری 82

ـ‌ سطوح رشته 83

ـ‌ درس های رشته 83

ـ صنعت و بازار کار 84

رشته هنر های تجسمی 84

ـ مقدمه 84

ـ نحوه آموختن 85

ـ سطوح رشته 85

ـ درس های رشته 85

ـ صنعت و بازار کار 88

رشته صنایع دستی 89

ـ مقدمه 89

ـ سطوح رشته 89

ـ درس های رشته 90

ـ صنعت و بازار کار 91

 

فصل دوم : دانشکده هنر نیشابور

ـ تاریخچه 92

ـ فضاهای آموزشی دانشکده 92

ـ دوره ها ی آزاد 93

ـ رؤسای دانشکده هنر از بدو تأسیس 94

ـ معاونان دانشکده از سال 78 تا کنون 94

ـ مدیران گروههای آموزشی دانشکده از سال 78 تا کنون 94

نتیجه گیری 95

منابع 96

 

نقاشی

 

نقاشیعمل بکار بردنرنگ دانهمحلول در یکرقیق کنندهو یک عامل چسپاننده یکچسببر روی یکسطحنگهدارنده مانندکاغذ،بومیا دیوار است. این کار توسط یکنقاشانجام می شود. این واژه بخصوص زمانی بهکار می رود که این کارحرفهشخص مورد نظر باشد. قدمت نقاشی در بینانسانها ، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است.

در قیاس با نقاشی ،طراحی، سلسله عملیات ایجاد یک سری اثر ونشانه با استفاده از فشار آوردن یا حرکت ابزاری بر روی یک سطح است.

یک روشقابل اجرا برای تزئین دیوارهای یک اتاق با استفاده از نقاشی درساختار جزئیات کارموجود است.

اینمقاله بیشتر درباره نقاشی وری سطوح به دلایل و اهداف هنری است . نقاشی از نظربسیاری افراد، در زمره مهمترین شکلهایهنرقرار دارد.

تاریخ نقاشی

قدیمی ترین نقاشی ها در دنیا که متعلق به حدود 32000 هزارسال قبل می باشد، درگروته شاوهفرانسه قرار دارد. این نقاشی هاکه با استفاده ازافرای قرمزو رنگ دانه سیاه حکاکی و رنگ شدهاند، تصاویری از اسب ها ، کرگدن ها، شیرها، بوفالوها و ماموت ها را نشان می دهند. اینها نمونه هایی ازنقاشی در غارهستند که در تمام دنیا وجوددارند.

امروزه ،بسیاری از آثار شناخته شده و مشهور هنری مانندمونالیزانقاشی هستند. در حال حاضر اختلافنظرهای جزئی در مورد کاملا هنری بودن آثاری که به روشهای غیر سنتی و با روش های غیراز شیوه های کلاسیک خلق می شوند وجود دارد.از لحاظ مفهومی هنرمندانی که ازصدا، نور ،آتش بازی، چاپگرجوهرافشان ،پیکسلهای صفحه مانیتور و حتی پاستل یا مواددیگر استفاده می کنند، یا رنگهای آمیخته با زرده تخم مرغ را بکار می برند، یکسانهستند. در نتیجه به اغلب کارهای هنری ، نقاشی گفته می شود.

درباره رنگ

رنگترکیبی از رنگدانه ، حلال، چسپاننده و در برخی موارد تسریع یا کند کننده ای برای خشک شدن ، بهبود دهنده بافت، تثبت کننده و یا هر ماده اصلاح کننده دیگری است. قبل از آنکه رنگ بر روی بوم قرارگیرد، معمولا ابتدا آن را آغشته به نوعی زمینه (یک لایه پوششی که معمولا از جنسجسومی باشد) می کنند تا چسپندگی با رنگ راافزایش داده و حالت بافت سبدی بوم را برای جلوگیری از تراوش کاهش می دهد. با اینکهانتظار می رود رنگدانه هایی که برای نقاشی بکار می روند ثابت باشند، اما برخی ازنقاشان از رنگهایی استفاده می کنند که دارایرنگدانه های فرارهستند.

ابزارمورد استفاده نقاش شامل انواع مختلفیاست . از جمله :

  • قلم موی نقاشی
  • کاردک
  • پالتاز جنس چوب یا پلاستیک که در هنگامنقاشی رنگ را روی آن قرار داده و استفاده می کنند
  • اسفنج
  • گیره
  • سه پایه
  • قوطیاسپری رنگ
  • اسپری رنگی دارای هوای فشرده

شام آخر اثر لئوناردو داوینچی

به این موارد می توانگچ،مداد گرافیت، پارچه کهنه یا دستمالکاغذی ،آینهکه گاهی برایتغییر زاویه دید و پرسپکتیو و گاهی نیز برای نقاشی شخص از خودش بکار می رود تربانتینیا هر رقیق کننده بی بوی دیگر کهمعمولاً به همراه روغن استفاه می شود) ،مدل یا موضوع و شاید نور پردازی آتلیه رانیز اضافه نمود.

تکنیکهای نقاشی

تکنیکهای نقاشیعبارتند از :

  • رنگ زنی غلیظ
  • آبرنگ
  • لعاب دادن
  • نقاشی یا رنگ مومی ) نقاشی یا رنگی که باموم آب کرده بسازند(
  • نقاشی دیواریکه معروفترین نوع آنفرسکومی باشد.
  • سایش و نقاشی نقطه ای
  • فوماتو
  • سامی – ای
  • کلاژ
  • نقاشی بر روی تخته
  • نقاشی یا اسپریگرافیتی
  • نقاشی با مواد جدید
  • نقاشی با کامپیوتر

حلال های رنگ

حلالماده ای است کهرنگدانه در آن حل یا قرار داده می شود. تقریباً تمامی حلالهایطراحیدر نقاشی نیز قابل استفاده هستند.
برخی از آنها عبارتند از :

  • رنگ روغن، شامل رنگهای جدید قابل اختلاط باآب
  • رنگ اکریلیک
  • سایه روشن
  • رنگ انگشتی
  • مرکب
  • پاستل، شامل پاستل خشک ، پاستل روغنی وموادهای پاستل
  • تمپرارنگهای آمیخته تا زرده تخم مرغ
  • رنگ مومی
  • آبرنگ

سبک های معروف نقاشی

سبک های نقاشیمی توانند با روشهای بکارگیریو یا با توجه بهجنبشهنری که بیشترین تطبیق را با مشخصاتغالب و حاکمی که نقاشی نشان می دهد دارند، مشخص شوند. سبک های معروف عبارتند از:

  • رئالیسم)واقع گرایی(
  • امپرسیونیسم)برداشت گرایی(
  • پوینتولیسم
  • هنر ابتدایی
  • کوبیسم )حجم گری(
  • مدرنیسم )نوگرایی(
  • آبستره ) انتزاعی(
  • پست مدرنیسم )فرا نوین(
  • آوانگارد )پیشگام ، وابسته به مکتب های هنرینوین و غیر سنتی(
  • ساختار گرایی
  • کتاره سخت
  • گرافیتی
  • نقاشیاصیل ایرانی

اصطلاحات معمول نقاشی

این اصطلاحات عبارتند از :

  • تمثیل
  • بادگن
  • پوینیلیسم )گذاشتن نقطه های رنگین روی سطحسفید(
  • فانتزی
  • نقاشی فیگور )پیکر(
  • تصویر سازی
  • صنعتی
  • منظره
  • طبیعت گرا
  • چهره
  • علمی تخیلی
  • طبیعت بی جان
  • سورئالیسم)فرا واقع گرایی(
  • جنگ


خط و خوشنويسي ، انواع آن و ارزشهاي بصري هر يك

خط و خوشنويسي

نقش سازنده و مؤثر هنر خط در پيشبرد علوم و پايه گذاریتمدن و فرهنگ اصيل چنان مؤثر عميق و بنيادين و آن چنان گسترده و نامحدود بوده استكه در وصف نمی گنجد .

ارتقاء سطح دانش بشری در همه موضوعات مرهون هنر خط و نگارشو كتابت است اعجاز اين هنر ، توانست اندوخته های بشری را طی تاريخ در اختيار سراسراين جهان و همة مردمان قرار دهد .
خط توانست فراتر از زمان و مكان و مرزها وفرهنگ ها ، حاضران را با گذشتگان پيوند و اتصال دهد و انتقال علم و انديشة انسانهارا ميسر نموده و تداوم بخشد نگارش و كتابت در طول حيات خود توانسته است افكار ،احساسات ، معلومات و تجربيات گذشتگان را در تاريخ ثبت كند و از دستبرد ، تباهی ،تاراج و زوال محفوظ دارد . تا نسل حاضر از اندوخته های نياكان خود برخوردار و بهرهمند شود .
هنوز از زمان پيدايش و يا اختراع خط ، اطلاع دقيقی در دست نيست . اماآنچه بدون ترديد مشخص است اين است كه خط و يا اختراع علائم نگارش و ترسيمهایقراردادی در بين نوع بشر از مفيدترين و مهم ترين اختراعات و باعث شكوفائی تمدن بشریشده است .

هنر خط ، همانند ديگر دستاوردهای انديشة بشری ، دورانهای مختلفی را طینموده است و پس از سپری نمودن اعصار و قرون طولانی به مرحلة كنونی خود رسيده است . پيدايش خط در آغاز به صورت تصويری و ترسيمی بوده و هر تصوير نمايندة يك انديشه و يايك واقعه محسوب می شده است . سپس مرحلة رمزی آن پيش آمده كه هر حرف نشانگر كلمه وتصويری بوده است .

در آن روزگار 24 الفبای قراردادی بوجود آمد كه همگام بابكاربردن آنها ، از علامتهای پيچ در پيچ هيروگليف نيز استفاده می شده است . از آثارآن دوره ؛ اهرام مصر ، كتيبه ها و نوشته های فراوان در كشور مصر است . پس از مصريان، فنيقيان آن حروف اوليه را به درجة عالی تری رسانده و سپس يونانيان به آن كمالمطلوب را بخشيدند . آنگاه خط آسانتری بنام خط هيراتيكی در حدود 1900 سال قبل ازميلاد مسيح بوجود آمد . پس از آن يك نوع خط مورتيكی جانشين آن گرديد كه اين خطوط رابرروی سنگهای نازك و سفيد حك می كردند .

گرچه نوشتن و حك كردن بر روی اينگونهاجسام سفت ، امری بسيار مشكل بود ، لكن اين دشواری مانع از تحرير نمی شد . كتيبه هاو سنگ نوشته های زيادی از كتابخانه های بابل و ايلام بدست آمده است .
بطور خلاصهدر ايران در عهد هخامنشی خط ميخی در عهد ساسانی خط پهلوی و از عهد ورود اسلام بهايران خطهای كوفی و نسخ و سپس نستعليق رايج بوده است .

در مورد زمان پيدايش خط تاريخ ، مشخصی نمی توان قائل شد ، چونامری تدريجی بوده و طی سالها يا قرنها به صورت مشخص تجلی و ظهور پيدا كرده است ،لكن تشخيص اصل و بنياد و ريشة هر خط ، با استناد به آنچه در دست است ، تا حدودیميسر است .

1ـ كوفی

2ـ نسخ

و خطوط ديگر ، از تأثير گذاری نوعی بر نوعديگر پديدار شده اند .

پيدايش خط كوفی را چنين آورده اند :

لذا می تواندريافت كه خط كوفی ، نتيجه ای از نظم و ترتيب خط حجازی می باشد . ( لازم به ذكر استكه در آغاز ، خط كوفی در كنار خطوط عِبری و سريانی ، جزو خطوط در امپراطوری بزرگايران و روم ، حائز اهميت نبود و وقتی نامدار شد كه خط رسمی دين اسلام گرديد و موردتوجه رسول اكرم ( ص ) و مسلمانان صدر اسلام قرار گرفت . )

خط عربی قبل از اسلام، منحصر به شبه جزيره عربستان بود و توسعة آن با انتشار دين اسلام انجام پذيرفت ودر سرزمينهای فتح شده همپای دين اسلام منتشر شد و مشرق و مغرب را پر نمود و برزبانهای اصلی ممالك غير عرب ، غلبه كرد .

بعد از آن پيوسته سليقه ها و ذوق هایاقوام مختلف كه در شهر كوفه گرد آمده بودند ، دست به كار شدند تا آنكه شيوة كوفی ازحجازی فاصله پيدا كرد و صورت خط حجازی تقريباً به حال ابتدائی خود باقی ماند . ولیخط كوفی ، جلوة بهتری پيدا كرد و در نيمة اول قرن اول هجری ، به آخرين صورت مستقلخود ، رسيد و حروف آن از حروف نسخی آن زمان هم از حيث جلوه ، و هم از جهت ، حروفبهتر شد .
همان طور كه عبريان ، خط مربع ، و سريانيان خط سريانی و نسطوريان خطستر نجيلی را مخصوص كتابهای دينی و علمی خود قرار داده بودند ، مسلمانان نيز ، خطكوفی را كه صورت و هیأتی بهتر يافته ، و مشابه خط ستر نجيلی شده بود ، خاص نوشتنقرآن قرار دادند و بعدها آن را در تزيين مساجد و سكه ها و كتب ، مورد استفاده قراردادند و به دليل احساس نياز هويت برای معماريهای اسلامی ، مساجد و بناهای اسلامی ،كاربردی در كتيبه ها پيدا كرد كه پس از مصرف و كاربرد در كتابت به روی ديوارها وستونها و مناره ها خود را بالا كشيد و هم زمان تزئينی تر شد و به دليل اجتنابطراحان از ايجاد نقوش تحريم شده ، نقش و نگاره هايی به آن اضافه شد و فضاهای خالی ،با گردش های قلم ، فرهنگی جديد را در مقاطع مختلف به وجود آورد . خط عربی به تبعيتاز دين اسلام ، در ممالك دور و نزديك نفوذ كرد تا جايی كه ناحیة وسيعی از جهان ،يعنی آن قسمت از ميان شط فرات ، از مشرق و سواحل اقيانوس اطلس از مغرب ، و سواحلشمالی مديترانه از شمال و خط استوا از جنوب واقع است ، به اين زبان تكلم كرده و بهآن خط كتابت كردند . و بعضی با خط و زبان خود صحبت و به خط عربی كتابت كردند ،مانند ايران .
سلسله فتوحات اسلامی ، از راه آسيای صغير به مصر و به طرف شمالآفريقا و ممالك مغرب ( تونس ، الجزاير ، مراكش ) كشيده شد و تمدن اسلامی و خطوطاسلامی به دنبال آن در اين سرزمينها جايگزين گرديد .
خط در اين نواحی كهاحتمالاً از اوايل قرن دوم بايد متداول شده باشد ، نوعی كوفی و مشتق از آن است و بهخط مغربی معروف ، و از قديمی ترين خطوط اسلامی است كه در تمام آفريقای شمالی ، بهجز مصر و قسمتی از ساير نقاط آفريقای شرقی و مركزی و با جزئی تغيير ، معمول گرديدهاست .

خط كوفي :

چون اسلام در ايران انتشار يافت ، خط كوفی جايگزين خط پهلویساسانی و دين دبيرة اوستايی شد و ايرانيان تقريباً از اواخر قرن اول و اوايل سدةدوم هجری كم كم در نوشته های خود خط كوفی را معمول داشته و آنرا جايگزين خط پهلوینمودند .

خط كوفی ابتدا ، بی نقطه و بدون حركات ( ضمه و كسره و فتحه ) و اِعراببود . اين نقيصه خواندن اين خط را مشكل می ساخت .

ابوالاسود الدؤلی كه از فضلاو ادبای معروف كوفی بود ، و در خدمت حضرت علی ( ع ) به اكتساب علوم پرداخته و درجنگ صفين ملتزم ركاب بود ، و از آن بزرگوار اخذ نحو كرده بود ، از برای تسهيل امرخوانندگان قرآن ، نقطه را وضع نمود و گمان می رود وی اين طريقه را از خطوط كلدانيانو سريانيان اخذ كرده باشد ، زيرا اين طوايف از همسايگان بين النهرين و بابِل بودند، و در كتابت آنها نقطه استعمال می شد . به خلاف خطوط ميخی و پهلوی ايرانيان . وهيروگليف مصريان و فنيقيان كه در كتابت آنان نقطه مستعمل نبود .
صاحب الفهرست مینويسد : (( ابوالاسود به كاتب چنين می گفت : نويسنده ، در موقع نوشتن به هوش باش ومرا ببين ، چون به خواندن در آمدم ، نظر به لبان من نما ، اگر به فتحه و گشودهخواندم ، نقطه را بالای حرف بگذار ، و اگر به پيش خواندم ، نقطه را بگذار بين حرف ،و اگر به زير خواندم نقطه را در زير بگذار . »صاحب اللمعه الشهيمه می آورد : »در صدر اسلام نقطه برای حركات استعمال می شد و واضع او يعقوب رهاوی بود و ايننقاط به جای حركات به كار می رفت . )) خط كوفی در عـصر دولـت عبـاسی ( 132 ـ 656 هـ . ق ) به مرتبة رفيعی از زيبائی در رسم و شكل رسيد ، و انواع خط كوفی از پنجاه نوعمتجاوز شد . مشهورترين آنها ، كوفی محرر ، مشجر ، مربع ، مدور و متداخل بود . نكتةمهم در استفاده از خط كوفی در كتيبه نويسی اين است كه تابع قواعد اكيدی نبود ، بلكهعملاً دست هنرمند را در ابداع و اجرای شكلهای تزئينی آن باز می گذاشت . در ابتدا ،حروف به آذين های سادة برگ و گل منتهی می شد . اين خط بنا بر سليقه و توانايی طراح، به روی اصل آن فرعياتی اضافه می شد ، به اين معنا كه قواعد مفروض به عنوان محورقرار گرفته می شد و دست هنرمند ، نقوش و گل و برگهای منشعب از آن فضاهای خالی راپوشش می داد . شكلهای عمدة اين تزيينات عبارت بودند از : ادامة حروف به صورت برگ ،گل ، بافته ، گره خورده ، به هم تابيده ،در هم پيچيده شده ، شكـل سر انسان ، ياحيوان .

با همه اين تفضيلات خط كوفی از نظر تاريخ نگاران ، به دو دستة بزرگتقسيم می شود :
1ـ كوفی مغربی 2ـ كوفی مشرقی

كوفي مغربي خود به انواع : قيروانی ، تونسی ، جزايری ، سودانیتقسيم می شد .

كوفيمشرقي عبارت است از شيوة عربی و شيوة ايرانی و شيوة مختلط . ( كه شيوة عربی بهاقسام مكی ، مدنی ، كوفی ، بصری ، شامی ، مصری ، منقسم می گردد . )

خط كوفی ويژگيهای مهمی در هنر ايران دارد . يكی از آن ويژگيها اين استكه هيچ هنری تاكنون به اين حد نه فقط در تزئين معماری آثار مقدس و مهم ، بلكه دراشياء كاربردی زندگی روزمره از خط و تزئينات خطی استفاده نكرده و اصلاً هيچ خطی بهاندازة رسم الخط كوفی برای مقاصد تزئينی به اين حد ، مناسب نيست .

كوفي بنايي(معقلي)

نوعی كاربردی از خط كوفی است كه در بناها و معماری هاجلوه گر شده است ، و به دليل استفادة آن در روی بناها ، خط بنائی لقب گرفت و بهصورتهای مختلف پديدار گشته كه به شكل آسان و متوسط و مشكل ، دسته بندی می شود ، ولیمی توان نامهای منحصر ، مربعی يا مستطيلی و متداخل تطبيق نمود . خط معقلی در كتابتمستعمل نبود ، اگر چه مولانا سلطانعلی مشهدی ، معتقد است كه به اين خط كتابت نيز میشد . و آنرا جزو خطوط می آورد .

چون اساس اين خط روی خانه بندی خط كشی می شود ،به اين ترتيب كه اول كاغذ مانند صفحة شطرنجی خط كشی و خانه بندی می شود ، و بعد ازتقسيم خانه ها ، حروف آن مرتب می شود ، و چون اين خط به ترتيب فوق نوشته می شده ،آنرا با آجر روی عمارات به آسانی می چيدند تا هم عبارتی از آن خوانده شود و همديوار عمارت را تزئينی باشد . به اين نسبت آن را خط معماری يا خط بنايی ناميده اند .
معقل در لغت به معنی حصين ( پناهگاه و كوه بلند آمده است ) اين معنی با ايننوع خط بنايی مطابقت دارد و اين نظريه منطقی است كه خط بنايی پس از اينكه به كمالمطلوب رسيد ، معقلی ناميده شده باشد . به نظر می رسد خط معلقی بعد از خط كوفی و ازروی آن استخراج شده باشد ، و قطعاً اين خط برای تزئين بناها از روی خط كوفی استخراجشده كه در كوفی يك دانگ دور است و پنج دانگ سطح ، و در خط معلقی دور نيست و همه سطحاست و چنانچه فرض كنيم اين خط قبل از اسلام به وجود آمده ، بايد كه از خط سترنجيلیكه مادر خط كوفی است استخراج شده باشد .

بهترين خط معلقی آن است كه سواد و بياضآن ، هر دو خوانده شود ، مانند نمونه زير ، يعنی سياهی آن ، چيزی خوانده شود وسفيدی آن چيزی ديگر ، كه هنر طراحی اين خط در آن است ، والا نوشتن معلقی آسان است .


مبلغ قابل پرداخت 10,692 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ آذر ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1162

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما