مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 3199
  • بازدید دیروز : 2122
  • بازدید کل : 13100634

مقاله 11- استاندارد سازی و لزوم توجه به آن


مقاله 11- استاندارد سازی و لزوم توجه به آن

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول: استاندارد سازي و لزوم توجه به آن

مقدمه. 1

استاندارد سازي، مفاهيم و الزامات... 2

استاندارد سازي در برنامه سوم. 4

گروه تضمين كيفيت و استانداردها در برنامه سوم توسعه. 4

عناوين توصيه‌هاي مخابراتي (ITU ). 5

 

فصل دوم: نحوه‌ي ارتباط حوزه‌هاي مختلف شبكه مخابراتي كشور

هيأت مديره. 9

مجمع عمومي (صاحبان سهام). 9

دفاتر ستادي.. 10

1-1 معاونت توسعه و مهندسي:12

2-1 معاونت نگهداري و بهره‌برداري.. 16

3-1 معاونت تداركات و پشتيباني توليد.. 18

5-1 امور ارتباطات سيار. 22

6-1 امور ارتباطات ديتا23

 

فصل سوم: روش‌هاي طراحي، مهندسي و بافت شبكه‌هاي شهري

مقدمه. 24

تعاريف.... 25

انواع طراحي شبكه. 26

هايراكي شبكه‌هاي مخابراتي.. 29

طراحي نامبرينگ شبكه‌هاي شهري.. 31

طراحي روتينگ (مسيريابي) در شبكه‌هاي شهري.. 33

ماتريس ترافيكي مراكز شهري.. 33

ماتريس خطوط ارتباطي بين مراكز شهري.. 36

 

روش‌هاي طراحي مراكز ترانزيت... 38

فصل چهارم: روش‌هاي اجرايي تهيه بسته‌هاي مهندسي در شبكه‌هاي شهري

مقدمه. 44

1. ترانكينگ دياگرام مركز. 45

2-1 روش‌هاي تهيه ترانكينگ دياگرام مراكز. 46

مشترك معمولي (Sub Ordinary ). 49

مشتركين تلفن همگاني (Coin Box). 49

سرويس ويژه (Special Service ). 49

خط (Line ). 50

ترانك.... 50

روش طراحي مراكز داخلي (PBX, PABX ). 51

روش طراحي مراكز داخلي.. 52

سيگنالينگ.... 53

شماره‌گيري Push Button (PB). 53

Congestion Tone و Busy Tone. 54

تهيه Layout Plan براي مركز. 54

سالن سوئيچ.. 55

شكافMDF.. 56

شكاف تغذيه. 56

شكاف PCM.... 57

اطاق MDF.. 58

سالنPCM.... 58

سالن تغذيه. 58

زيرزمين.. 59

 

فصل پنجم: كدهاي خدماتي

مقدمه. 60

1. كدهاي خدماتي از ديدگاه اطلاعاتي.. 62

2. كدهاي خدماتي از ديدگاه محدوده عملكرد. 64

 

چگونگي ارتباط مشتركين با مراكز خدماتي در يك شهر. 65

چگونگي ارتباط مشتركين با مراكز خدماتي بين شهري يا سراسري.. 70

 

فصل ششم: ساختار يك نمونه سوئيچ ديجيتال

مقدمه. 75

ساختار سوئيچS12.. 75

سوئيچ DSN... 76

مزايا78

معايب... 78

سازماندي CE (Control Element. 81

ماژول ASM (Analog Subscriber Module). 82

اجزاي ترمينال.. 84

وظايف ALCB.. 84

وظايف كارت زنگ.... 84

وظايف CTM.... 85

شبكه كلاك (Clock Distribution System). 88

شبكه تن.. 88

ارتباط دو مشتركMF.. 89

حالت‌هاي قرار گرفتن كارت در ماژول.. 90

وظايف.... 91

وظايف P&L.. 92

وظايفDefense. 95

شبكه سوئيچ DSN (Digital Switching Network). 95

 

مقدمه

سرعت كشورهاي پيشرفته در امر دستيابي به تكنولوژي‌هاي جديد مخابراتي و تلاش همه جانبه كشورهاي در حال رشد به منظور حضور در دهكده جهاني مخابرات، مبين انقلاب و دگرگوني عظيمي است كه تمامي ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي هر توسعه‌اي را تحت‌تأثير خود قرار داده است.

در اين ميان عطش مبتني بر نياز جوامع امروزي به پيشرفت ارتباطات تلفني ثابت و سيار با سرويس‌هاي ويژه، دسترسي به بانك‌هاي اطلاعاتي، دسترسي به شبكه‌هاي يكپارچه صوتي، اطلاعات و تصوير گستره وسيعي در زمينه فعاليت‌هاي تحقيقاتي فوق مدرن را بوجود آورده است. تنها راه حل اين پيچيدگي‌ها تدوين و پياده‌سازي استانداردهاي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي است. بر پايه اين باور تلاشي عظيم و گسترده در سراسر دنيا براي استاندارد سازي مخابرات در جريان بوده است تا استانداردهاي بين‌المللي لازم را براي موارد زير تهيه و تدوين نمايند:

- استانداردهاي شبكه‌هاي ارتباطي

- استانداردهاي تجهيزات و سيستم‌هاي ارتباطي در ابعاد عملكردي، ساخت و توليد‌

- استانداردهاي قطعات و ابزارهاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري مورد نياز

- استانداردهاي سيستم‌هاي سيگنالينگ و مدارات واسط بين شبكه‌ها، سيستم‌ها و تجهيزات

صنعت الكترونيك و مخابرات امروزه با تمامي وسعت و گستردگي نامحدودش پيشتاز تمام صنايع مي‌باشد. بر طبق آمارها و اطلاعات موجود در سال 2000 مراودات تجاري در اين صنعت به حد 2000 ميليارد دلار خواهد رسيد. با توجه به ساختار جمعيتي، علمي و اقتصادي كشور ما، داشتن سهمي در حد 1% از اين حجم، حداقل انتظار ملي است. با اين باور و با توجه به سرمايه‌گذاري عظيم، تربيت نيروي انساني زياد در سطح كشور و پيدايش تجربيات ذي‌قيمت در زمينه‌هاي كاربردي و توليد در سال‌هاي اخير، توان بالقوه‌اي براي حضور فعال در بازارهاي جهاني الكترونيك و مخابرات فراهم آمده است.

استاندارد سازي، مفاهيم و الزامات

1. مفاهيم استاندارد سازي:

  • هم‌انديشي و هم‌فكري، تدوين حاصل هم‌فكري‌ها، پذيرش راه‌هاي از پيش تعيين شده، بكار بستن انديشه جمعي صاحب‌نظران براي ايجاد تعادل، ثبات، امنيت، رفاه، اعتماد، نظم و آرامش
  • تعيين و تدوين تمام و يا برخي از خصوصيات و مشخصات هر فرآورده و محصول و نظارت بر رعايت آن در مراحل مختلف توليد و كاربرد
  • تعيين معيارها و موازين دقيق با استفاده از يكسري قواعد مشخص كه بين اعضاي مجمع استاندارد سازي توافق مي‌گردد.
  • تعيين و تدوين مجموعه قواعد، دستورالعمل‌ها و الزامات در روابط بين اجزا با هم و با كل مجموعه
  • ابزاري براي هدايت رقابت‌ها در راستاي بهبود و ارتقاي توليدات، خدمات و سازماندهي

2. الزامات:

  • تنوع توليدات، تنوع كاربردها، تنوع پيكره‌بندي‌ها، تنوع سرويس‌ها
  • تعدد توليدكنندگان
  • پيچيدگي‌هاي فني رو به فزوني، هم‌خواني آنچه كه هست با آنچه كه خواهد آمد.
  • تحول ساختارها و نظام‌هاي استفاده از منابع متناسب با تكنولوژي‌هاي نوين
  • ايجاد نظام‌هاي سيستماتيك
  • ارتقاي كيفيت توليد و اقتصادي كردن آن
  • رويكرد صنايع مخابراتي به طراحي و ساخت ماژول‌هاي مستقل توسط توليدكنندگان مختلف و يكپارچه‌سازي آن‌ها به عنوان يك سيستم كامل

3. محاسن استاندارد سازي:

  • حسن اعتماد (جلب اعتماد استفاده كنندگان از كالا و خدمات)
  • افزايش كارايي و كاهش هزينه‌ها
  • افزايش توان رقابتي
  • پذيرش جهاني (افزايش امكان صادرات)
  • سازگاري جاري
  • سازگاري آتي
  • انعطاف‌پذيري

استاندارد سازي در برنامه سوم

فرآيند استاندارد سازي:

1. تهيه و تدوين استانداردها

2. پياده‌سازي استانداردها

3. تأييد نمونه‌هاي اوليه

4. كنترل و نظارت بر رعايت استانداردها در تمام مراحل توليد و كاربرد

گروه تضمين كيفيت و استانداردها در برنامه سوم توسعه

الف) مجامع بين‌المللي و منطقه‌اي

- اتحاديه بين‌المللي مخابرات

International Telecommunication Union (ITU)

- اتحاديه بين‌المللي استاندارد سازي

International Organization for Standardization (ISO)

- سازمان استاندارد سازي مخابرات اروپا

European Telecommunication Standards Organization (ETSI)

- كميسيون بين‌المللي فني- الكتريكي

International Electrotechnical Commission (IEC)

- اتحاديه مخابراتي آسيا و اقيانوسيه

ASIA, PACIFIC, TELECOMMUNITY (APT)

و

Global Standards Collaboration (GSC)

كه تركيبي است از:

ITU, ETSI, ATSC, T1, TIA, TSACC, TTA, TTC

- مؤسسه استانداردهاي ملي امريكا

American National Standards Institute (ANSO)

- انستيتوي مهندسان برق و الكترونيك

IEEE

ب) مجامع استاندارد سازي ملي در جهان

Australian Communication Authority (ASCA)

Australia

Standards Committee (T1)

USA

Telecommunication Industry Association (TIA)

USA

Telecommunication Standards Advisory Council of Canada (TSACC)

Canada

Telecommunication Technology Association (TTA)

Korea

Telecommunication Technology Committee (TTC)

Japan

عناوين توصيه‌هاي مخابراتي (ITU )

1. توصيه‌هاي سريA : درباره سازماندهي كار ITU

2. توصيه‌هاي سريD : درباره تسهيلات مخابراتي استيجاري، خصوصي، اصول تعرفه‌گذاري و محاسبات در سرويس‌هاي مخابراتي بين‌المللي، كاربرد منطقه‌اي تعرفه‌هاي استاندارد سرويس‌هاي مخابراتي بين‌المللي.

3. توصيه‌هاي سري E : درباره مقررات بهره‌برداري تلفن بين‌الملل، مديريت شبكه تلفن بين‌الملل، كيفيت سرويس و مهندسي ترافيك

4. توصيه‌هاي سريF : درباره بهره‌برداري و كيفيت سرويس‌هاي تلگراف و موبايل، انتقال ديتا، تله كنفرانس و سرويس‌هاي راهنما

5. توصيه‌هاي سريG : درباره ويژگي‌هاي عمومي مدارات و ارتباطات تلفن بين‌الملل، سيستم‌هاي كاربردي بين‌المللي آنالوگ براي شبكه‌هاي ديجيتال، خطوط سيگنال‌هاي غيرتلفني، دستگاه‌هاي ترمينال، سيستم‌هاي رابط ديجيتال و انتقال سيگنال‌هاي تلويزيوني و راديويي

6. توصيه‌هاي سريH : درباره خطوط انتقال سيگنال‌هاي غيرتلفني، انتقال سيگنال‌هاي تلويزيوني و برنامه‌هاي راديويي

7. توصيه‌هاي سريI : درباره ساختار عمومي و قابليت سرويس‌دهي شبكه ديجيتال، سرويس‌هاي مجتمعISDN، وظايف كليISDN و اينترفيس‌هاي مربوطه و اصول نگهداري آن‌ها

8. توصيه‌هاي سري M : دربارهاصول نگهداري سيستم‌هاي انتقال بين‌الملل، مدارات تلفني استيجاري بين‌المللي، نگهداري شبكه عمومي بين‌المللي تلفن، نگهداري سيستم‌هاي ماهواره‌اي دريايي و سيستم‌هاي انتقال ديتا

9. توصيه‌هاي سريN : درباره اصول نگهداري مدارات مختص برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني

10. توصيه‌هاي سريO : درباره مشخصات دستگاه‌هاي اندازه‌گيري

11. توصيه‌هاي سريP : درباره كيفيت انتقال تلفني

12. توصيه‌هاي سريQ : درباره سوئيچينگ و سيگنالينگ تلفن، وظايف و نحوه گردش اطلاعات براي سرويس‌هاي شبكه ISDN، مشخصات سيستم‌هاي سيگنالينگ مراكز ديجيتال شهري، ترانزيت و بين‌الملل، ارتباط كاري بين سيستم‌هاي سيگنالينگ، مشخصات سيستم سيگنالينگ شماره7، شبكه موبايل عمومي، سيستم موبايل ماهواره‌اي

13. توصيه‌هاي سريR : درباره انتقال تلگرافي

14. توصيه‌هاي سريS : درباره دستگاه‌هاي ترمينال سرويس‌هاي تلگرافي

15. توصيه‌هاي سريU: درباره سوئيچينگ تلگرافي

16. توصيه‌هاي سريT : درباره پروتكل‌ها و دستگاه‌هاي ترمينال سرويس‌هاي تلماتيك، روش‌هاي تست براي تطابق سيستم‌هاي تله‌تكس با توصيه‌هاي مربوطه

17. توصيه‌هاي سريV : درباره ارتباط ديتا از طريق شبكه تلفني (مودم)

18. توصيه‌هاي سريX : درباره شبكه‌هاي ارتباط ديتا (شامل سرويس‌ها، تسهيلات، اينترفيس‌ها، انتقال، سوئيچينگ و سيگنالينگ) سيستم‌هاي OSI، سيستم‌هاي انتقال ديتاي موبايل، سيستم‌هاي پردازش، انتقال و ذخيره سازي پيام

19. توصيه‌هاي سريK : درباره محافظت در مقابل تداخل

20. توصيه‌هاي سريL : درباره ساخت، نصب و محافظت كابل‌ها و ساير اجزاي تأسيسات خارج از مراكز تلفن شهري

21. توصيه‌هاي سريZ : درباره زبان MML, CHILL, SDL


فصل دوم

نحوه‌ي ارتباط حوزه‌هاي مختلف شبكه مخابراتي كشور

هيأت مديره

هيأت مديره، هيأتي است كه در رأس آن مديرعامل قرار دارد. وظيفه اين هيأت سياست گذاري و ارايه خط‌مشي به مجموعه تشكيلات مخابرات و تصميم‌گيري و تصويب مصوبات مختلف به منظور توسعه شبكه عظيم مخابراتي كشور با استناد به برنامه‌هاي تدوين دولت و سياست‌هاي درون سازماني مي‌باشد.

مجمع عمومي (صاحبان سهام)

وزارت دارايي، وزارت پست و تلگراف و تلفن و سازمان برنامه و بودجه، صاحبان سهام شركت مخابرات مي‌باشد كه حق نظارت بر عملكرد اين شركت را دارند. در واقع سه وزير بر عملكرد اين سازمان نظارت دارند.


دفاتر ستادي

دفاتري كه مستقيماً زير نظر مديرعامل اداره مي‌شوند عبارتند از :

1. دفتر مديرعامل و هيأت مديره: مسئوليت هماهنگي فعاليت‌هاي بخش‌هاي مختلف را با مديرعامل و اعضا محترم هيأت مديره به عهده دارد و هم‌چنين با تشكيل جلسات در مورد عملكرد بخش‌هاي زيربط تصميم‌گيري مي‌كند. تهيه و تدوين و ابلاغ مصوبات هيأت مديره به عهده اين دفتر مي‌باشد.

2. دفتر حقوقي: وظيفه اين دفتر رسيدگي به كليه امور حقوقي در مورد خريد و فروش تجهيزات، زمين‌ها، مراكز فني و به طور كلي بررسي وضعيت و انعقاد قراردادها مي‌باشد.

3. دفتر تشكيلات روش‌ها: از طريق اين دفتر، تعداد افراد شاغل و شرح وظايف هر يك در اختيار امور استخدامي كل كشور و هم‌چنين شركت مخابرات قرار گرفته و در صورت نياز به افراد جديد براي فعاليت در شركت، رديف خاصي را براي آن‌ها در نظر مي‌گيرد. علاوه بر اين، روش‌هاي مختلف انجام فعاليت نيز توسط اين دفتر بررسي شده و بهترين روش انتخاب و اجرا مي شود، بدين منظور بررسي‌هاي فني و اقتصادي براي ادغام واحدهاي موازي در اين دفتر انجام و تصميم لازم گرفته مي‌شود.

4. دفتر بازرسي و ارزشيابي: اين دفتر موظف به رسيدگي شكايات و نظارت بر چگونگي انجام امور فني و حقوقي و تشكيلاتي و غيره مي‌باشد. علاوه بر آن اين دفتر وظيفه ارزيابي سالانه كاركنان و تخصيص امتياز به آنان و تخلفات را نيز بر عهده دارد.

5. دفتر برنامه‌ريزي و كنترل پروژه‌ها: اين دفتر مطابق برنامه‌هاي هر دوره پنج‌ساله، برنامه‌هاي شركت مخابرات را تدوين و تصويب نموده و سپس به كليه شركت‌هاي سهامي مخابرات استان‌ها ابلاغ مي‌كند. علاوه بر موارد ذكر شده، اين دفتر وظيفه كنترل پروژه‌هاي مخابراتي را نيز بر عهده دارد.

 

6. دفتر حراست: اين دفتر مسئوليت هماهنگي لازم جهت كنترل پرسنل و ايجاد امنيت و حفاظت از ادارات و سازمان‌هاي تابعه را به عهده دارد.

7. دفتر هماهنگي گروه‌هاي مطالعاتي: گروه‌هاي مطالعاتي مختلف شامل: موبايل، ديتا، راديو، فاكس، فيبر نوري، ماهواره و غيره نياز به هماهنگي با يكديگر جهت نيل به هدف افزايش كيفيت و كميت ارتباطات دارند. براي اين منظور، اين دفتر با گروه‌هاي مطالعاتي ITU (دفتر تدوين استاندارد‌هاي مخابراتي) مرتبط بوده و كارشناسان متخصص آن ضمن شركت در جلسات و بررسي سوالات با استفاده از توصيه‌هاي ITU دستورالعمل‌هاي مربوطه را پيگيري مي‌نمايند.

8. كميسيون معاملات: مسئوليت برگزاري مناقصات مختلف در خصوص خريد تجهيزات و نيازهاي متعدد مخابراتي را عهده‌دار مي‌باشد. با روش‌هاي خاص مصوب، مسئوليت انتخاب برندگان و پيمانكاران و شركت‌هاي مختلف و اعلام به قسمت‌هاي ذي‌ربط به عهده كميسيون معاملات مي‌باشد.

9. دفتر روابط عمومي: در اين دفتر علاوه بر ايجاد ارتباط مردمي، هماهنگي‌هاي لازم با ارگان‌ها و سازمان‌هاي مربوطه براي انجام امور علمي، فرهنگي و غيره انجام مي‌گيرد.

10. دفتر حسابرسي: اين دفتر مسئوليت حسابرسي كليه امور اعم از خريد، فروش، واگذاري و پرداخت دستمزد و درآمدها را بر عهده دارد و با دفاتر حقوقي و ارزشيابي در ارتباط است.

در زير مجموعه هيأت مديره شركت مخابرات چهار معاونت قرار دارند كه عبارتند از:

1. معاونت توسعه و مهندسي

2. معاونت تداركات و پشتيباني توليد‌

3. معاونت نگهداري و بهره‌برداري

4. معاونت مالي و اداري

تذكر: به طور كلي تسلسل بخش‌ها در شركت مخابرات به صورت زير مي‌باشد:

اداره‌ها _____ ادارات كل _____ امور ______ معاونت‌ها

 

1-1 معاونت توسعه و مهندسي:

اين معاونت شامل سه امور:

1. طرح و مهندسي

2. نصب و راه‌اندازي

3. نظارت و آزمايش و تحويل

و هم‌چنين دو اداره كل مستقل:

1. اداره كل طرح و مهندسي ساختمان و تأسيسات

2. اداره كل طرح و مهندسي ارتباطات ماهواره‌اي

مي‌باشد كه در زير به شرح عملكرد و وظايف آن‌ها مي‌پردازيم.


1-1-1 امور طرح و مهندسي

كليه امور طراحي و مهندسي و هم‌چنين اجراي طرح‌هاي مربوطه و سفارشات شبكه مخابراتي كشور در اين حوزه انجام مي‌گيرد. در اين مجموعه، چهار اداره كل وجود دارد كه شرح وظايف آن‌ها به قرار زير مي‌باشد:

الف) اداره كل طرح‌هاي جامع و اختصاصي: وظيفه اصلي اين اداره كل تهيه طرح‌هاي جامع و كلان و اختصاصي است. با توجه به روند تكنولوژي و ديدگاه‌هاي آينده‌نگرانه، طرح‌هاي جامع در زمينه‌هاي مختلف ترانسميشن و سوئيچ و .... را تهيه و به قسمت‌هاي ذي‌ربط به منظور تهيه طرح‌هاي تفصيلي اعلام مي‌دارد. هم‌چنين در زمينه طرح‌هاي اختصاصي كه مربوط به نهادها و ارگان‌هاي مختلف مي‌باشد اين اداره كل عهده‌دار مسئوليت بوده و طرح‌هاي اختصاصي را تهيه و تدوين نموده و به سازمان‌هاي ذي‌ربط اعلام مي‌دارد.

ب) اداره كل طرح و مهندسي مراكز سوئيچ: اين واحد وظيفه دارد طرح‌هاي مختلف به منظور ايجاد مراكز سوئيچ شهري، مراكز سوئيچ بين شهري و مراكز سوئيچ بين‌الملل را ارايه دهد. تهيه ماتريس‌هاي ترافيكي، ماتريس‌هاي كانال، طرح‌هاي شارژينگ، روتينگ، نامبرينگ، سيگنالينگ، زونينگ شبكه به عهده اين اداره كل مي‌باشد كه به كمك طراحي سوئيچ، طرح‌هاي ترانسميشن، شبكه كابل، نيرو، ساختمان و غيره شكل مي‌گيرد.

ج) اداره كل طرح و مهندسي سيستم‌هاي انتقال: اين اداره كل پس از دريافت ماتريس‌هاي كانال بين شهري و ماتريس خطوط ارتباطي از اداره كل طرح و مهندسي مراكز سوئيچ، نسبت به تهيه طرح‌هاي انتقال اقدام مي‌نمايد.

 

د) اداره كل طرح و مهندسي نيرو: وظيفه اصلي اين واحد تهيه طرح‌هاي نيرو جهت مراكز مخابراتي از جمله مراكز سوئيچ، ترانسميشن، موبايل، ايستگاه‌هاي متعدد مخابراتي مي‌باشد.

2-1-1 امور نصب و راه‌اندازي

اين واحد طرح‌هاي ارايه شده توسط امور طرح و مهندسي را نصب و راه‌اندازي مي‌كند. سه اداره كل زير نظر اين واحد كار مي‌كنند كه شرح مختصر عملكرد آن‌ها به قرار زير است:

الف) اداره كل نصب و راه‌اندازي مراكز سوئيچ: وظيفه اين اداره كل نصب و راه‌اندازي طرح‌هاي ارايه شده توسط اداره كل طرح و مهندسي مراكز سوئيچ مي‌باشد و پس از تأييد واحد نظارت و آزمايش و تحويل راه‌اندازي مي‌گردد.

ب) اداره كل نصب و راه‌اندازي سيستم‌هاي انتقال: كار اين اداره كل نيز نظير واحد قبل نصب طرح‌هاي ارايه شده توسط اداره كل طرح و مهندسي سيستم‌هاي انتقال و راه‌اندازي آن پس از تأييد، توسط امور نظارت و آزمايش و تحويل است.

ج) اداره كل پشتيباني توسعه و مهندسي: وظيفه اين اداره كل پشتيباني و ايجاد امكانات مي‌باشد. تأمين تجهيزات، لوازم يدكي، همكاري در ارسال تجهيزات و كارهاي لجستيكي به عهده اين اداره كل مي‌باشد.

3-1-1 امور نظارت و آموزش و تحويل

كار اصلي اين واحد نظارت بر طرح‌هاي نصب شده و آزمايشات تجهيزات مخابراتي نصب شده با توجه به استانداردهاي ITU رفع اشكالات و صدور مجوز براي بهره‌برداري از طرح مي‌باشد. سه اداره كل نظارت، آزمايش و تحويل سيستم‌هاي انتقال، نظارت و آزمايش و تحويل مراكز سوئيچ و اداره كل بررسي‌هاي فني و تدوين استانداردها، زير نظر اين واحد مي‌باشد.

 

الف) اداره كل نظارت و آزمايش و تحويل مراكز سوئيچ: اين واحد، آزمايشات لازم را براساس استانداردهاي تدوين شده با توجه به طرح‌هاي اجرايي نصب شده توسط اداره كل نصب و راه‌اندازي مراكز سوئيچ را انجام داده و در صورت بروز اشكالات آن را رفع و پس از حصول اطمينان از درستي عمل، مجوز راه‌اندازي سيستم‌هاي منصوبه را صادر مي‌كند.

ب) اداره كل نظارت و آزمايش و تحويل سيستم‌هاي انتقال: اين واحد، نظارت و آزمايشات لازم براساس استانداردهاي تدوين شده با توجه به طرح‌هاي اجرايي نصب شده توسط اداره كل نصب و راه‌اندازي سيستم‌هاي انتقال انجام مي‌دهد و در صورت لزوم اشكالات آن را رفع و پس از حصول اطمينان از درستي عمل، مجوز راه‌اندازي سيستم‌هاي منصوبه را صادر مي‌كند.

ج) اداره كل بررسي‌هاي فني و تدوين استانداردها: كار اين واحد، تدوين استانداردها و آيين‌نامه‌ها براي كليه تجهيزات مخابراتي است. هم‌چنين بررسي‌هاي فني در خصوص ارتقا كمي و كيفي سيستم‌هاي منصوبه و ارايه راه‌حل‌هاي فني در خصوص افزايش كيفيت سيستم‌هاي منصوبه مخابراتي، براساس استانداردهاي بين‌المللي مي‌باشد.

4-1-1 اداره كل طرح و مهندسي ساختمان و تأسيسات

اين اداره كل پس از آن‌كه طرح‌ها توسط امور طرح و مهندسي آماده شدند، آن‌ها را اخذ و متناسب با اين طرح‌ها تأسيسات لازم را طراحي و ايجاد مي‌كند.

5-1-1 اداره كل طرح و مهندسي ارتباطات ماهواره‌اي

تهيه طرح‌هاي ايستگاه‌هاي زميني به منظور برقراري ارتباطات بين‌المللي و هم‌چنين مذاكره و اخذ توافقات با كشورهاي ديگر، استفاده از امكانات ماهواره‌اي و تهيه طرح‌هاي VSAT و تهيه طرح‌ها با استفاده از امكانات فيبر نوري از جمله وظايف اين اداره كل مي‌باشد.

 

2-1 معاونت نگهداري و بهره‌برداري

اين معاونت دو امور زير را در زير مجموعه خود دارد:

1. امور نگهداري ارتباطات راه دور

2. امور مهندسي عمليات و پشتيباني فني ارتباطات راه دور

و هم‌چنين شامل سه اداره كل مستقل نيز مي‌باشد.

كار اين واحد، بهره‌برداري از طرح‌ها مي‌باشد. در واقع طرح‌ها پس از آزمايش و ارزيابي و راه‌اندازي به اين واحد تحويل داده مي‌شوند.

1-2-1 امور نگهداري ارتباطات راه دور

همان‌طور كه در شكل آمده يكي از سه زير شاخه اصلي معاونت نگهداري و بهره‌برداري اين امور مي‌باشد. وظيفه آن نگهداري از طرح‌هاي اجرا شده مي‌باشد.

الف) اداره كل نگهداري مراكز سوئيچ راه دور: اين واحد وظيفه نگهداري از طرح‌هاي اجرا شده در مراكز سوئيچ راه دور را بر عهده دارد.

ب) اداره كل نگهداري سيستم‌هاي انتقال: اين واحد وظيفه نگهداري از طرح‌هاي راه‌اندازي شده در سيستم‌هاي انتقال را بر عهده دارد.

ج) اداره كل نگهداري ارتباطات ماهواره‌اي: از وظايف اين واحد، نگهداري از طرح‌هاي مربوط به ارتباطات ماهواره‌اي از جمله ايستگاه‌هاي زميني و هم‌چنين VSAT را شامل مي‌شود. وظيفه نگهداري از آن‌ها و فراهم نمودن امكانات ضروري جهت مصرف كننده‌ها، بر عهده واحد نگهداري ارتباطات ماهواره‌اي مي‌باشد.

2-2-1 امور مهندسي عمليات و پشتيباني فني ارتباطات راه دور

اين واحد پشتيباني‌هاي لازم را پس از راه‌اندازي پروژه و طرح‌هاي مربوطه در خصوص نگهداري تجهيزات راه دور تأمين مي‌كند.

الف) اداره كل تعمير وسايل و تجهيزات مخابراتي: از كارهاي اين واحد كه جهت پشتيباني از طرح‌هاي انجام شده صورت مي‌گيرد، تعمير تجهيزات مخابراتي راه‌اندازي شده در صورت بروز خرابي در آن‌ها و ديگر خدمات مي‌باشد.

ب) اداره كل كنترل و هماهنگي ارتباطات راه دور: وظيفه اين واحد ايجاد هماهنگي و نيز كنترل در مواردي از جمله اعلام كد جديد، تست بين دو نقطه، خارج كردن نقاطي از سيستم و يا كنترل روي مديريت سوئيچ راه دور مي‌باشد. در اين مورد بايد متذكر شد كه براي كنترل و چك كردن ارتباطات راه دور از سيستم‌هاي اتوماتيكي واقع در مراكز OMC كه با برنامه‌هاي نرم افزاري كليه عملكردهاي فني را چك مي‌كند استفاده مي‌شود.

ج) اداره كل پشتيباني فني ارتباطات راه دور: اين واحد در واقع در مواردي كه يكي از مراكز قادر به رفع اشكال مركز نباشد وارد عمل مي‌شود و وسايل و پرسنل لازم را در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهد.

3-2-1 اداره كل واگذاري مدارات شبكه‌هاي مخابراتي

دستور مداري واگذاري، دستور يا مجوزي است كه براي ارتباط بين دو نقطه صادر مي‌شود و صدور آن الزامي است در واقع پس از تهيه طرح سوئيچ و انتقال و اجرا، ارايه دستورالعملي براي بهره‌برداري اين واحد دستورالعمل و مجوز آن را تحت عنوان دستور مداري واگذاري صادر مي‌كند.

4-2-1 دفتر ارزيابي عمليات و كيفيت ارتباطات

كار اين واحد نظارت و ارزيابي بر نحوه عملكرد پرسنل تجهيزات منصوبه هم‌چنين كنترل بر سطح علمي پرسنل نگهداري و آموزش‌هايي كه ديده‌اند، مي‌باشد.

5-2-1 اداره كل مشتركين و متقاضيان

وظيفه اين واحد و عملكرد آن در مواردي است كه مشتركين بخش خصوصي در مورد انجام قراردادها و نيازمندي‌ها، نياز به سرويس‌دهي داشته باشند كه هماهنگي اين امور با واحد مذكور مي‌باشد.

3-1 معاونت تداركات و پشتيباني توليد

اين واحد تداركات لازم جهت خريد و تهيه تجهيزات و انعقاد قراردادها و برخورد كلي با پيمانكاران را بر عهده دارد. علاوه بر آن پشتيباني از طرح‌هاي مختلف توليدي ارايه شده را نيز عهده‌دار است.

1-3-1 امور تداركات

اين واحد، تداركات و تمهيدات لازم براي تأمين و فراهم آوردن كالاهاي مورد نياز قسمت‌هاي مختلف شركت مخابرات را فراهم مي‌آورد. اين كار را با مساعدت دو واحد زير مجموعه خود يعني اداره كل خريد قراردادها و اداره كل كنترل و نگهداري كالا صورت مي‌گيرد.

الف) اداره كل خريد و قراردادها: اين اداره كل در رابطه با خريد تجهيزات و عقد قراردادها اقدام مي‌كند و به طور مداوم پيگير سفارشات و تعهدات پيمانكاران ذي‌ربط مي‌باشد.

ب) اداره كل كنترل و نگهداري كالا: پس از خريد كالاي مورد نظر، اداره كل كنترل و نگهداري كالا وظيفه دارد تا كارهاي گمركي آن را انجام داده و انبارهايي را جهت نگهداري كالا اختصاص دهد. هم‌چنين مسئوليت حفظ و حراست، نگهداري و تحويل كالاهاي موجود در انبارها نيز بر عهده اين اداره كل است.

2-3-1 اداره كل طرح‌هاي صنعتي و پشتيباني توليد

اين واحد طرح‌هاي مختلف توليدي را دريافت و مورد بررسي قرار مي‌دهد و پس از تأييد و بررسي در صورت قبول براي سيستم مورد نظر تأييديه فني صادر مي‌نمايد. حمايت و پشتيباني از توليدات داخلي از وظايف اين اداره كل مي‌باشد.

3-3-1 اداره كل ترابري و تعميرات

اين واحد جهت انجام تعهدات شركت مخابرات در مورد ارسال اجناس و كالاهاي مختلف و سرويس‌دهي كارمندان و اختصاص يگان ترابري براي مأموريت‌ها نقش اساسي دارد.


مبلغ قابل پرداخت 8,910 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ آذر ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1283

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما