مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2766
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13044429

سيستم حسابداري حقوق و دستمزد شركت بسته بندي


سيستم حسابداري حقوق و دستمزد شركت بسته بندي

تاريخچه :

اين تحقيق در رابطه با شركت بسته بندي پاژپارس مي باشد كه اندك زماني از تاسيس اين شركت مي گذرد كه ساخت آن در سال 82 شروع و در سال 83 به بهره برداري رسيده است و پرسنل آن 104 نفر مي باشد و محل كارخانه در شهرك صنعتي چناران كيولمتر 50 مشهد مي باشد و دفتر مركزي آن واقع در مشهد بلوار خيام , خيام 10 , نبش زنبق مي باشد كه در اين دفتر 10 نفر حضور دارند. در شركتهاي خصوصي به استثناء مديري و مديران آن بقيه پرسنل آن كارگر مي باشند اما در شركتهاي دولتي به اين اشخاص كارمند گويند و اين تفاوت بين شركتهاي خصوصي و دولتي مي باشد و هدف از تاسيس آن ايجاد اشتغال و درآمدزايي براي نيروي فعال جامعه و خود مي باشد.

 

1ـ1ـ اهميت شناخت قوانين و مقررات

معمولاً بررسي تحولات اقتصادي و اجتماعي و شناخت جامعه و روابطه در هر دوره‌ي تاريخي و قوانين و مقررات جاري آن زمان از اهميت بسزائي برخوردار است همه مي‌دانيم كه قانون كار در هر كشوري از مهمترين قانون بعد از قانون اساسي مي‌باشد. و بي ترديد آگاهي و شناخت دست‌اندركاران از قوانين كار و تأمين اجتماعي صرف‌نظر از قانون اساسي كه همه‌ي مردم بايستي از آن آگاه باشد. هم به لحاظ اجرائي و هم به لحاظ نظري مفيد و مؤثر خواهد بود، زيرا بسياري از اختلافات در محيط هاي كار كه سبب تضييع وقت و منابع مي شود از عدم آگاهي از قوانين و مقررات است. پس لازم است افرادي كه مسئوليتي را مي پذيرند به قوانين و مقررات حوزه‌ي فعاليت خود شناخت كافي پيدا كنند. به عنوان مثال يك حسابدار حقوق و دستمزد علاوه بر اصول حسابداري بايستي اطلاعات دقيق از قوانين (كار، تأمين اجتماعي، ماليات) داشته باشد تا در انجام كارها موفق باشد.

2ـ1 كارگر چه كسي است؟

كارگر از نظر قانون كار كسي است كه در مقابل دريافت حق السعي اعم از مزد، حقوق، سود، كمك عائله‌مندي، هزينه مسكن، خوار و بار، اياب و ذهاب و ساير مزايا به درخواست كارفرما كار مي كند.

3ـ1 كارفرما چه كسي است؟

شخصي است حقيقي و حقوقي كه كارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دريافت حق السعي كار مي كند. كليه‌ي كساني كه عهده‌دار اداره، كارگاه هستند نماينده كارفرما محسوب مي شوند و كارفرما مسئول كليه تعهداتي است كه نمايندگان مذكور در قبال كارگر به عهده مي گيرند.

4ـ1 كارگاه چه محلي است؟

محلي است كه كارگر به درخواست كارفرما يا نماينده او در آنجا كار مي كند از قبيل موسسات صنعتي، كشاورزي، معدني، ساختماني، خدماتي، آموزشي و...

5ـ1 قرارداد كار چيست؟

عبارت است از قرارداد كتبي يا شفاهي كه به موجب آن كارگر در قبال دريافت حق‌السعي كاري را براي مدت موقت يا مدت غيرموقت براي كارفرما انجام مي دهد.

كارهايي كه طبيعت آنها جنبه ي مستمر دارد، در صورتي كه مدتي در قرارداد ذكر نشود قراداد دائمي تلقي مي شود، هر گاه قرارداد براي مدت موقت و يا براي انجام كار معين منعقد شده باشد هيچ يك از طرفين به تنهايي حق فسخ آن را ندارد. براي اينكه قرارداد بين كارگر و كارفرما صحيح باشد رعايت شرايط ذيل الزامي است.

1ـ مشروعيت مورد قرارداد. 2ـ معين بودن موضوع قرارداد 3ـ عدم ممنوعيت قانوني و شرعي طرفين در تصرف اموال و يا انجام كار مورد نظر.

بنابراين قرارداد كار علاوه بر مشخصات فوق الذكر بايستي حاوي موارد ذيل باشد:

1ـ حقوق و مزد مبنا 2ـ ساعات كار و مرخصي و تعطيلات 3ـ محل انجام كار

4ـ تاريخ انعقاد قرارداد 5ـ مدت قرارداد چنانچه براي مدت معين باشد. 6ـ موارد ديگري كه عرف و عادات شغل و محل ايجاب مي كند.


6ـ1 تعليق قرارداد كار چيست؟

چنانچه تعهدات يكي از طرفين موقتاً متوقف شود كار به حالت تعليق درمي آيد و پس از رفع آن قرارداد كار با احتساب سابقه خدمت و از لحاظ بازنشستگي و افزايش مزد به حالت اول برمي گردد اگر چنانچه كارگري توقيف گردد و توقيف وي منتهي به حكم محكوميت نشود در مدت توقيف قرارداد به حالت تعليق درمي آيد و كارگر پس از رفع توقيف به كار خودباز مي گردد. اگر توقيف كارگر به سبب شكايت كارفرما باشد و اين توقيف در مراجع حل اختلاف منتهي به حكم محكوميت نگردد، مدت آن جزء سابقه خدمت كارگر محسوب مي شود و كارفرما مكلف است علاوه بر ميزان ضرر و زيان وارده كه مطابق حكم دادگاه به كارگر مي پردازد، مزد و مزاياي وي را نيز پرداخت كند و تا زماني كه تكليف كارگر از طرف مراجع حل اختلافات مشخص نشده باشد كارفرما بايستي براي رفع احتياجات خانواده وي حداقل 50 درصد از حقوق ماهيانه او را به طور علي‌الحساب به خانواده‌اش پرداخت نمايد. ولي اگر كارفرما پس از رفع حالت تعليق از پذيرفتن كارگر خودداري كند اين عمل حكم اخراج غيرقانوني تلقي
مي شود و كارگر حق دارد مدت 30 روز به هيات تشخيص مراجعه نمايد و اگر كارفرما نتواند ثابت كند كه نپذيرفتن كارگر مستند بر دلايل موجه بوده است به تشخيص هيات مزبور مكلف به بازگرداندن كارگر و پرداخت حقوق و يا مزد وي از تاريخ مراجعه به كارگاه مي باشد و اگر بتواند آن را اثبات كند به ازاي هر سال سابقه كار بايستي معادل 45 روز آخرين مزد به وي پرداخت نمايد و اگر چنانچه كارگر بدون عذر موجه در حداكثر 30 روز پس از رفع حالت تعليق آمادگي خود را براي انجام كار به كارفرما اعلام نمايد و يا پس از مراجعه و ممانعت كارفرما به هيات تشخيص مراجعه نكند مستعفي شناخته مي شود و كارگر حق اخذ سنوات به ازاء هر سال يك ماه آخرين حقوق را دارد.

7ـ1 جبران خسارت و پرداخت مزاياي پايان كار

طبق ماده 29 قانون كار در صورتي كه بنا به تشخيص هيأت حل اختلاف كارفرما موجب تعليق قرارداد از ناحيه كارگر شناخته شود كارگر استحقاق دريافت خسارت ناشي از تعليق را خواهد داشت و كارفرما مكلف است كارگر تعليق از كار را به كار سابق وي بازگرداند. طبق ماده 31 چنانچه خاتمه قرارداد به لحاظ از كارفتادگي كار و يا بازنشستگي كارگر باشد كارفرما بايد بر اساس آخرين مزد كارگر به نسبت هر سال سابقه خدمت، حقوق به ميزان 30 روز مزد به وي پرداخت نمايد.

8ـ1 خاتمه قراردادكار

قراردادكار به يكي از طرق زيرخاتمه مي يابد

1ـ فوت كارگر 2ـ بازنشستگي كارگر 3ـ از كارافتادگي كلي كارگر 4ـ انقضاء مدت در قرارداد كار يا مدت موقت و عدم تجديد سريع يا... 5ـ پايان كار در قراردادهايي كه مربوط به كار معين است 6ـ استعفاي كارگر.

9ـ1 جرائم و مجازاتها

طبق ماده 172قانون كار، كار اجباري با توجه به ماده 6 قانون كار به هر شكل ممنوع است و متخلف علاوه بر پرداخت اجرالمثل كار انجام يافته و جبران خسارت با توجه به شرايط و امكانات خاطي و مراتب جرم به حبس از 91 روز تا 1 سال و جريمه نقدي معادل 50 تا 200 برابر حداقل مزد روزانه محكوم خواهد شد.

طبق ماده 38 قانون كار براي انجام كار مساوي كه در شرايط مساوي در يك كارگاه انجام مي گيرد بايد به زن و مرد مساوي پرداخت شود و تبعيض در تعيين ميزان مزد بر اساس سن، جنس، نژاد و قوميت و اعتقادات سياسي و مذهبي ممنوع است.

كارفرمايان موظفند كه در ازاي انجام كار در ساعات تعيين شده قانوني به هيچ كارگري كمتر از حداقل مزد تعيين شده جديد پرداخت ننمايند و در صورت تخلف ضامن تاديه ما به التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جديد مي باشد.

10ـ1 مستمري بازنشستگان و تعيين سن بازنشستگي

مستمري بازنشستگان تأمين اجتماعي در واقع مجموع پس انداز ماهيانه آنهاست كه به عنوان حق بيمه سهم كارفرما 20% و بيمه بيكاري 3% و سهم كارگر به دولت 3% بحساب سازمان تأمين اجتماعي واريز مي شود.

11ـ 1 شرايط بازنشستگي بيمه شدگان تأمين اجتماعي

الف) بيمه شدگاني كه 35سال تمام سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشند بدون در نظر گرفتن شرايط سني

ب) بيمه شدگان داراي 30سال سابقه پرداخت بيمه در صورت داشتن 50 سال سن براي درمان و 45 سال براي زنان مي‌توانند درخواست بازنشستگي كنند.

ج) افرادي كه حداقل مدت 20 سال متوالي و 25 سال متناوب در مناطق بد آب و هوا كار كرده و كارهاي سخت و زيان‌آور را اشتغال داشته و در صورت داشتن 55 سال سن براي مردان و 45 سال براي زنان مي توانند درخواست بازنشستگي كنند.

و) بيمه‌شدگان داراي حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بيمه قبل از تاريخ تقاضاي بازنشستگي با داشتن 60 سال تمام براي مردان و 55 سال براي زنان مي توانند تقاضاي بازنشستگي كنند.

توجه: در تعيين ميزان مستمري بازنشستگي دو عامل نقش اساسي ايفا مي كند.

الف) سنوات پرداخت حق بيمه ب) حقوق و مزاياي مبناي كسر حق بيمه

12ـ غرامت دستمزد ايام بيماري

غرامت دستمزد ايام بيماري به وجوهي اطلاق مي شود كه براي جبران دستمزد بيمه شده در زمان بيماري و عدم اشتغال به كار پرداخت مي شود هر بيمه شده در طول مدت كار و فعاليت ممكن است چندين بار به علت بيماري و يا حوادث ناشي و غيرناشي از كار به طور موقت از گردونه توليد خارج مي شود. غرامت دستمزد ايام بيمار مبلغي است كه براي تأمين معاش بيمه شده و خانواده وي در طول ايام بيماري و عدم توانايي موقت اشتغال به كار از طرف سازمان تأمين اجتماعي پرداخت مي شود. افرادي كه بيمار مي شوند و از مرخصي استعلاجي استفاده مي كنند مدت زمان مرخصي هيچگونه حقوقي از كارفرما، دريافت نمي كنند و حقوق اين مدت به عهده سازمان تأمين اجتماعي مي باشد و نام كارگر در مدت زمان بيماري از ليست بيمه آن ماه حذف مي شود.

1ـ12ـ1ـ شرايط دريافت غرامت دستمزد در ايام بيماري

بيمه شدگاني كه تحت معالجه و يا درمانهاي توانبخشي قرار مي گيرند چنانچه برحسب تشخيص پزشكان معتمد تأمين اجتماعي به طور موقت قادر به كار نباشند با رعايت شرايط زير استحقاق دريافت غرامت دستمزد را خواهند داشت.

الف) عدم اشتغال به كار، اگر بيمه شده با وجود بيماري به كار اشتغال ورزد، غرامت دستمزد به وي تعلق نمي گيرد.

ب) عدم دريافت مزد يا حقوق در طول مدت بيماري.

ج) در تاريخ اعلام بيماري به شعبه تأمين اجتماعي را به بيمه شده با كارفرما قطع نشده باشد.

د) زماني كه استراحت بيمه شده بيماري يا حادثه توسط پزشك معتمد سازمان تأمين اجتماعي تاييد شده باشد.

2ـ12ـ 1 ـ نحوه محاسبه ميزان غرامت دستمزد ايام بيماري

ميزان غرامت دستمزد ايام بيماري بيمه شدگان بر اساس آخرين مزد يا حقوق روزانه آنان در دوران پيش از بيماري به شيوه ي زير محاسبه مي شود:

غرامت دستمزد ايام بيماري بيمه شده متأهل يا متكلف بر مبناي 34 آخرين مزد يا حقوق روزانه وي پرداخت مي شود. غرامت دستمزد ايام بيماري بيمه شده مجرد در صورتي كه به هزينه سازمان بستري مي شود، بر مبناي 12 آخرين مزد و حقوق روزانه و در غير اين صورت بر مبناي 23 آخرين حقوق يا دستمزد روزانه وي محاسبه و پرداخت مي شود. آخرين مزد يا حقوق روزانه عبارت است از جمع كل حقوق و مزاياي وي كه بعد از آن بيمه پرداخت شده است در آخرين 90 روز قبل از استراحت تقسيم بر روزهاي كاركرد .

13ـ1ـ كمك هزينه بارداري و مرخصي زايمان

بانوان بيمه شده مشمول قانون تأمين اجتماعي در دوران استراحت ايام حاملگي مي‌توانند از غرامت دستمزد دوران بارداري بهره‌مند شوند. ضمناً اين مدت جزء سوابق بيمه‌اي آنان محسوب مي شود. ميزان مرخصي زايمان حداقل تا 3 فرزند و براي هر فرزند 4 ماه است و غرامت دستمزدها هر ماه از اين دوران مقابل دو سوم آخرين مزد يا حقوق روزانه بيمه شده است كه حداكثر براي چهار ماه جمعاً قبل يا بعد از زايمان بدون كسر سه روز اول پرداخت مي شود.

14ـ1 مقرري بيكاري

موضوع بيمه بيكاري در كشور ما بسيار جوان است با اين وجود ايران سومين كشور خاورميانه مي باشد كه اين نوع حمايت بيمه اي را براي كارگران خود قرار داده است.

مطابق بيمه بيكاري تمام افراد تحت حمايت پوشش قانون كار كه مشمول تأمين اجتماعي هستند به جزء صاحبان حرفه و مشاغل آزاد، بيمه شدگان اختياري ، اتباع خارجي) زير پوشش نيز قرار دارند و كارفرمايان اين افراد ملزم به پرداخت حق بيمه آنها هستند.

از نظر قانون ، بيكار، بيمه شده‌اي است بدون ميل و اراده بيكار شده و آماده كار مي‌باشد. اين گونه بيكاري ناشي از تقصير بيمه شده نيست بلكه به واسطه عواملي چون موانع طبيعي مانند سيل، زلزله، جنگ و آتش سوزي و يا به خاطر جابجايي كارگاه و يا ماشين آلات آن با هدف كاستن وابستگي و افزايش توليد بپيوند.

تشخيص ارادي و غير ارادي بودن بيكاري بيمه شدگان به عهده اداره كار و امور اجتماعي محل اشتغال بيمه شده است و شعبه تأمين اجتماعي بر اساس راي و نظر ادارات كار و امور اجتماعي در خصوص برقراري بيمه بيكاري اقدام مي كند.

1ـ14ـ1 مدت پرداخت مقرري بيمه بيكاري

مدت پرداخت مقرري بيكاري از زمان برقراري آن براي بيمه شدگان متأهل يا مجرد بر اساس جدول زير تعيين مي شود.

 

 

 

سابقه پرداخت بيمه

مدت زمان پرداخت مقرر بيمه بيكاري

مجرد

متأهل

از 6 تا 24 ماه

6 ماه

12 ماه

از 25 تا 120 ماه

12 ماه

26 ماه

از 121 تا 180 ماه

18 ماه

26 ماه

از 181 تا 240 ماه

24 ماه

36 ماه

از 241 ماه به بالا

36 ماه

50 ماه

جدول 1ـ1

در مورد سقف مدت زمان پرداخت مقرري بيمه بيكاري تنها يك استثنا وجود دارد افراد مسن مشمول قانون بيكاري كه 55 سال و يا بيشتر سن داشته باشند. در صورتيكه كار ديگري به آنها پيشنهاد شود مي توانند تا رسيدن به سن بازنشستگان از مقرري بيمه بيكاري استفاده نمايند.

15ـ كمك هزينه ازدواج

سازمان تأمين اجتماعي به منظور جبران قسمتي از هزينه ازدواج بيمه شدگان مبلغي را به عنوان كمك هزينه ازدواج به افراد واجدالشرايط پرداخت مي كند. اين كمك هزينه به بيمه شدگاني كه براي اولين بار ازدواج مي كنند پرداخت مي شود و ميزان آن معادل يك ماه متوسط مزد يا حقوق بيمه شده است و در صورتي كه عروس و داماد هر دو بيمه شده بوده و واجد شرايط مقرر باشند كمك هزينه ازدواج به هر دو زوج پرداخت مي شود.


1ـ15ـ1 شرايط پرداخت كمك هزينه ازدواج

شرايط پرداخت كمك هزينه ازدواج به اين شرح است:

1ـ در تاريخ ازدواج رابطه استخدامي بيمه شده با كارفرما قطع نشده باشد.

ـ در 5 سال قبل از ازدواج، بيمه شده حداقل بيمه 720 روز كار را به تأمين اجتماعي پرداخته باشد.

ـ عقد ازدواج دائم بوده و در دفاتر رسمي ازدواج به ثبت رسيده باشد.

ـ ميزان كمك هزينه ازدواج (متوسط مزد يا حقوق بيمه شده) به صورت زير محاسبه مي شود:

مجموع مزد يا حقوق مبناي كسر حق بيمه دو سال قبل از ازدواج

= كمك هزينه ازدواج

24


حسابداري حقوق و دستمزد:

در شركتها و كارگاه كارگران زير نظر كارفرما يا نمايندگان آن به فعاليت مي پردازند و با توجه به فعاليتي كه طي ماه داشته‌اند حقوق و دستمزد دريافت مي كنند، كارگاههاي كوچك چون مقدار كارگران زياد نيست پرداخت حقوق و دستمزد نياز به يك سيستم حسابداري پيچيده نيست ولي در كارگاههاي بزرگ وجود يك سيستم حسابداري قوي و پيچيده ضروري است كه تمامي حسابها و فعاليت‌هاي شركت را ثبت و ضبط نمايد، در كارگاههاي بزرگ هر ماهه با توجه به اطلاعاتي كه از قسمت هاي كارگزيني و قسمت هاي مربوط به حقوق و دستمزد به دايره حسابداري ارسال مي‌گردد ليست حقوق كارگران تهيه و حقوق آنها پرداخت مي شود.

1-2 حقوق و مزاياي مستمر و غيرمستمر

كارگران شركت ها و مؤسسات علاوه بر حقوق مبنا و حقوق اصلي مزاياي ديگري هم دريافت مي كنند مانند حق اولاد، حق مسكن، خواروبار، جذب، سختي شرايط كار و... به مزايايي كه هر ماهه كارگر از كارفرما دريافت مي كند مزاياي مستمر مي كنند و مواردي كه هميشگي نيست و بستگي به موقعيت و شرايط خاص درد، مزاياي غيرمستمري مي گويند.

2ـ2 مزد يا حقوق چيست؟

مزد ثابت عبارتست از مجموع مزد شغل و مزاياي ثابت پرداختني به تبع شغل، در كارگاههايي كه داراي طرح طبقه بندي و ارزيابي مشاغل نيستند منظور از مزاياي ثابت پرداختي به تبع شغل مزايايي است كه بر حسب ماهيت شغل يا محيط كار و براي ترميم مزد در ساعات عادي كار پرداخت مي گردد از قبيل مزاياي سختي كار، مزاياي سرپرستي، فوق العاده شغل و... ولي مزاياي رفاهي و انگيزه‌اي از قبيل كمك و هزينه مسكن، خواربار، حق اولاد، پاداش افزايش توليد و سود سالانه جزء مزد ثابت و و مزد مبنا محسوب نمي شود. مزد ممكن است بر اساس قرارداد روزانه يا هفتگي يا 15 روز يكبار پرداخت مي شود اگر پرداخت مزد به صورت ماهيانه باشد حقوق هم مي گويند. در ماههاي سي و يك روز، حقوق و مزايا بر اساس سي و يك روز پرداخت مي شود. حقوق و دستمزد مشمول بيمه تأمين اجتماعي و ماليات مي باشند و ماليات آن بر اساس جدول مالياتي حقوق كه هر ساله با ضريب سال جاري اعلام مي شود محاسبه مي شود.

3ـ2 مدت كار و مدت اضافه كاري چيست؟

ساعات كار عادي كارگر 8 ساعت در شبانه روز يا 44 ساعت در هفته يا 176 ساعت در ماه مي باشد. طبق ماده 59 قانون كار و تأمين اجتماعي ارجاع كار اضافي به كارگر زماني مجاز است كه شرايط زير را داشته باشد.

الف) موافقت كارگر ب) پرداخت 40% اضافه بر مزد هر ساعت كار عادي

ضمناً ساعات اضافه كاري كارگر از 4 ساعت نبايد، بيشتر باشد مگر در مواردي استثنايي با توافق كارگر اگر كارگري بيش از 44 ساعت در هفته يا 176 ساعت در ماه كار كند آن ساعات اضافه به عنوان اضافه كاري محسوب مي شود.

4ـ2 نوبت كاري

طبق ماده 55 كار و تأمين اجتماعي كار نوبتي عبارت است از كاري كه در طول ماه گردش دارد به نحوي كه نوبت هاي آن در صبح يا عصر و يا شب واقع مي شود. طبق ماده 56 اگر كارگري نوبت كاري او صبح و عصر واقع شود 10% و اگر نوبت كاري صبح و عصر و شب قرار مي گيرد 15% و اگر نوبت كاري صبح و شب يا عصر و شب باشد 5/22% علاوه بر مزد به عنوان فوق العاده نوبت كاري دريافت خواهد كرد.


5ـ2 شب كاري

طبق ماده 53 كارهايي كه زمان انجام آن از ساعت 6 بامداد تا 22 باشد كار روز مي‌گويند و كارهايي كه زمان انجام آن بين 22 تا 6 بامداد قرار گيرد كار شب گويند. اگر قسمتي از ساعت كار در شب و قسمتي در روز باشد كار مختلط گويند اگر كارگري نوبت كاري نباشد و ساعت كار او بر ساعت كار عادي او تعلق مي گيرد.

6ـ2 حق اولاد

حق اولاد معادل سه برابر حداقل مزد روزانه كارگر ساده در مناطق مختلف براي هر فرزند در ماه پرداخت مي شود حق اولاد حداكثر تا 2 فرزند بيمه شده پرداخت مي شود مشروط بر آنكه :

1ـ6ـ2ـ بيمه شده حداقل سابقه‌ي پرداخت 720 روز كار را داشته باشد.

2ـ6ـ2ـ سن فرزندان او از 18 سال كمتر باشد و يا منحصراً به تحصيل اشتغال داشته باشد. تا پايان تحصيل يا در اثر بيماري يا نقص عضو طبق گواهي كميسيون‌هاي پزشكي موضوع ماده 91 قانون كار و تأمين اجتماعي قادر به كار نباشند حق اولاد مشمول ماليات مي شود ولي مشمول بيمه نمي شود. طريقه بدست آوردن حق اولاد بدين صورت است حداقل حقوق سال 80 مبلغ 567900 ريال مي باشد. اگر حداقل حقوق را بر 30 روز تقسيم كنيم يك روز حداقل حقوق به دست مي آيد و اگر يك روز حقوق را بر 3 ضرب كنيم حق اولاد براي يك فرزند بدست مي آيد.

حق اولاد يك فرزند در سال 80 56790=3×18930 18930=

 

حق اولاد دو فرزند در سال 80 13580=2×56790


7ـ2 حق خواربار و مسكن

حق خواروبار مسكن مبلغي است كه هر سال توسط هيات دولت تعيين مي شود حق خوابار و مسكن براي افراد مجرد و متأهل متفاوت است حق خواربار براي افراد مجرد و متأهل به ترتيب (400و800) ريال و حق مسكن به ترتيب (8000 و12000) ريال مي‌باشد. حق خواروبار مسكن مشمول بيمه و ماليات مي شوند.

نكته: بر اساس مصوبه هيئت وزيران از آبان ماه سال 80 حق مسكن مجردين و متأهلين به ترتيب 20000 ريال و 40000 ريال تعيين شده است.

8ـ2ـ مأموريت

كارگري كه به خارج از محل خدمت اعزام مي شود فوق العاده مأموريت تعلق مي‌گيرد به شرط اينكه حداقل 50 كيلومتر از محل كارگاه اصلي دور شود و يا ناگزير باشد حداقل يك شب در محل مأموريت بماند. فوق‌العاده مأموريت نبايد كمتر از اين مبناي روزانه كارگر باشد و همچنين كارفرما موظف است وسيله يا هزينه اياب و ذهاب آن را تأمين نمايد.

9-2 اياب و ذهاب و كمكهاي غيرنقدي

كارفرما در صورت دوري كارگاه و عدم تكافوي وسيله نقليه عمومي بايستي براي رفت و برگشت كاركنان خود وسيله‌ي نقليه مناسب در اختيار آنها قرار دهد يا هزينه رفت و برگشت آنها را پرداخت كند ارزش مزاياي غيرنقدي مستمر مانند غذا و پوشاك و نظاير آنها طبق آئين نامه اي كه به پيشنهاد هيات مديره به تصويب شوراي عالي خواهد رسيد بطور مقطوع تعيين مي گردد.


10-2تعطيلات و مرخصي ها

كارگران 6 روز هفته را كار مي كنند و روز جمعه تعطيلي هفتگي آنها با استفاده از مزد
مي باشد. در صورتي كه روزهاي كار هفته كمتر از شش روز باشد مزد روز تعطيل هفتگي يك ششم مجموع مزد دريافتي كارگر در روزهاي كاركرد خواهد بود علاوه بر تعطيلات رسمي روز كارگر جزء تعطيلات رسمي محسوب مي شود. كارگري كه روز جمعه كار مي كند در مقابل عدم استفاده از تعطيلي روز جمعه 40% اضافه بر مزد دريافت خواهد كرد.

مرخصي استحقاقي كارگران با احتساب 4 روز جمعه جمعاً يك ماه مي باشد و ساير روزهاي تعطيل جزء ايام مرخصي محسوب نمي شود . براي كار كمتر از يكسال مرخصي استحقاقي به نسبت كاركرد محاسبه مي شود. طبق ماده 65 قانون كار و تأمين اجتماعي مرخصي سالانه كارگراني كه به كارهاي سخت و زيان‌آور اشتغال دارند 5 هفته مي باشد كه در دو نوبت و در پايان هر شش ماه صورت مي گيرد. كارگران بيش از 9 روز از مرخصي را نمي تواند ذخيره كنند.

كارگران در موارد زير حق برخورداري از سه روز مرخصي با استفاده از مزد دارند.

الف) ازدواج دائم ب) فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان

مدت مرخصي استعلاجي كه به تاييد سازمان تأمين اجتماعي رسيده باشد جزء سوابق كار و بازنشستگي كارگر محسوب مي شود.


11ـ2 عبدي و پاداش پايان سال:

عيدي عبارتست از مبلغي كه هر ساله توسط هيات دولت بر اساس حقوق و دستمزد كارگران تعيين مي گردد و براي پرداخت عيدي سقفي را قرار مي دهند كه از مبلغ عيدي تعيين شده مبلغ 100000 ريال از ماليات معاف و مابقي آن مشمول ماليات مي‌باشند.

12-2 كسور قانوني چيست؟

كسور قانوني وجوهي هستند كه كارفرماها موظفند هر ماهه از حقوق كارگران كسر كنند و به سازمانهاي مربوطه ارسال نمايند كسور قانوني شامل: الف) ماليات حقوق و مزاياي كارگران ب) حق بيمه هاي اجتماعي ج) بدهي كارگر به صندوق اجرا (اجرائيات)

1ـ12ـ2ـ ماليات

ماليات يكي از كسور قانوني مي باشد كه توسط كارفرما از حقوق ـ اضافه كاري ـ حق اولاد ـ خوابار و مسكن و مزاياي ديگري كه مشمول ماليات مي شود هر ماهه كسر مي‌گردد و به حوزه‌هاي مالياتي محل پرداخت مي گردد.

مواردي كه از ماليات معاف مي باشند عبارتند از:

1ـ حقوق بازنشستگي وظيفه و مستمري و پايان خدمت، خسارت اخراج و بازخريد خدمت و وظيفه يا مستمري پرداختي به وارث.

2ـ هزينه‌ي سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل و فوق العاده هاي بدي آب و هوا، محروميت از تسهيلات زندگي، محل خدمت، اشتغال خارج از مركز، مرزي، شرايط محيط كار، نوبت كاري، كشيك، جذب و همچنين مزاياي ارزي و اشتغال مأمورين در خارج از كشور. (در موارد ذكر شده در رديف 2 به جز هزينه‌ي سفر و فوق العاده مسافرت مابقي موارد در بخش خصوص تا 30 درصد مقرري با مزد اصلي از ماليات معاف مي باشد و مانده آن مشمول ماليات مي باشد.

3) مسكن و اثاثيه معادل 25 و بدون اثاثيه 20% حقوق و مزاياي مستمر نقدي مشمول ماليات است ولي مسكن واگذاري در محل كارگاه يا كارخانه جهت استفاده كارگران و خانه هاي ارزان قيمت سازماني خارج از كارگاه يا كارخانه اي كه مورد استفاده‌ي كارگران قرار مي گيرد و همچنين ساير مزاياي غيرنقدي يا وجوهي كه تحت عنوان اياب و ذهاب يا تغذيه به كارگران پرداخت مي شود معاف از ماليات مي باشد.

4) وجوه حاصل از بيمه بابت جبران خسارت بدني و معالجه معاف از ماليات است.

5) عيدي سالانه يا پاداش آخر سال تا ميزان يكصدهزار ريال معاف است.

6) وجوهي كه كارفرما بابت هزينه‌ي معالجه كاركنان خود به افراد تحت تكفل آنها مستقيماً يا به وسيله‌ي حقوق بگير به پزشك يا بيمارستان به استناد اسناد و مدارك مثبت پرداخت
مي كند معاف از ماليات است.

2ـ12ـ2ـ حق بيمه هاي اجتماعي

كسور قانوني حق بيمه هاي اجتماعي مي باشد كه هر ماهه توسط كارفرما از حقوق و مزاياي مشمول بيمه كارگر كسر مي كند، حق بيمه تأمين اجتماعي سهم كارگر كه از حقوق ناخالص او كسر مي شود 7% مي باشد و علاوه بر اين كارفرما بايستي 20% از حقوق ناخالص كارگر را به عنوان سهم كارفرما و 3% به عنوان بيمه بيكاري از طرف خودش هزينه كند بدين معني كه فقط 7% ماهيانه از حقوق ناخالص كارگر كسر مي‌شود 20% و 3% را كارفرما خودش پرداخت مي كند. مجموع درصدهاي فوق الذكر كه 30% مي باشد هر ماهه در فرم بيمه درج مي شود و به همراه چك مربوطه به سازمان تأمين اجتماعي ارسال مي گردد.

علاوه بر سهم كارگر (7%) و سهم كارفرما(20%) و سهم بيمه بيكاري (3%) ، دولت هم (3%) تحت عنوان سهم مشاركت دولت به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت مي كند و سازمان تأمين اجتماعي در قبال اين پرداخت ها كارگران را تحت پوشش خود دارد و به آنها خدمات ارائه مي دهد كه به شرح زير مي باشد.

1ـ2ـ12ـ2ـ دفترچه‌ي بيمه

هر كارگر و افرادي كه تحت تكفل او باشد. يك دفترچه‌ي اختصاصي تأمين اجتماعي دارند كه در زمان مراجعه به پزشك بستري شدن و بيمارستان از آنها استفاده مي كنند و زمان پرداخت حق ويزيت دريافت دارو از داروخانه درصدي از آن مبلغ تعيين شده را پرداخت مي كند.

2ـ2ـ12ـ2ـ مستمري بازنشستگان

مستمري بازنشستگان در واقع مجموع حق بيمه هايي است كه سنوات خدمت كارفرمايان از حقوق كارگران كسر و به حساب سازمان تأمين اجتماعي واريز كرده اند. مبلغ مستمري بازنشستگان به سنوات پرداخت حق بيمه و حقوق و مزاياي مبناي كسر حق بيمه بستگي دارد.

3ـ2ـ12ـ2ـ انواع بيمه

1ـ بيمه تأمين اجتماعي 2ـ بيمه‌ي آينده‌ساز 3ـ نيروهاي مسلح4ـ بيمه خدمات درماني

كاركنان بخش خصوصي تحت پوشش بيمه‌ي تأمين اجتماعي مي باشد ولي كاركنان بخش دولتي تحت پوشش بيمه‌ي خدمات درماني مي باشند كه هر ماهه 30% از مبلغي كه توسط هيات دولت براي بيمه كامل تعيين شده براي خود كارمند و افراد تحت تكفل او و حداكثر تا 3 فرزند هر ماهه از حقوق كارمند كسر و به حساب سازمان بيمه خدمات درماني پرداخت مي شود. البته به خاطر داشته باشيم كه حقوق بازنشستگان و موظفين از محل كسور سهم كارمند و دولت است كه به حساب صندوق اجرا واريز نمايد.

13ـ2ـ صورت دستمزد (حقوق و مزايا) چيست؟

صورت دستمزد همان فرم بيمه است كه هر ماهه پس از پرداخت حقوق توسط حسابدار حقوق و دستمزد بر اساس ليست حقوق ماه جاري تنظيم مي شود و پس از مهر و امضا كارفرما به انضمام چك‌هاي (20%، 7%، 3%) به شعبه تأمين اجتماعي محل ارسال مي گردد.

14ـ2ـ نحوه‌ي تنظيم فرم بيمه

ابتدا مشخصات هويتي كارگاه و كارفرما درج مي شود و بعد از آن مشخصاتي از هويت كارگر درج مي شود در قسمت روزهاي كاركرد ماه تعداد روزهايي كه كارگران كار كرده‌اند درج مي شود و تاريخ شروع و خاتمه آنها مشخص مي شود در قسمت دستمزد و مزاياي حقوق روزانه‌ي كارگران و حقوق ماهيانه‌ي آنها درج مي شود، در قسمت حقوق و مزاياي مشمول، حقوق و مزايايي كه مشمول بيمه مي شود درج مي‌كنيم و در قسمت حقوق و مزاياي مشمول و غيرمشمول تمامي مواردي كه به كارگر پرداخت مي شود چه مشمول بيمه شود و چه مشمول بيمه نشود در اين قسمت درج مي‌شود و در ستون حق بيمه بايستي ستوني كه حقوق و مزاياي مشمول بيمه در آن درج شده را 7% ضرب كنيم و در اين ستون بنويسيم. در اين ستون ساير كسور مربوط به كسر ماليات حقوق است و ستون ماده قابل پرداخت، مابه تفاوت ستون به حقوق و مزاياي مشمول و غيرمشمول از ستون حق بيمه و ساير كسورات بعد از اينكه موارد فوق را براي همه‌ي كارگران محاسبه كرديم در قسمت پايين ليست جمع 7% را مي آوريم و در قسمت حق بيمه‌ي كارفرما همان مبلغ 20% و در قسمت 3% بيمه‌ي بيكار مبلغ بيمه‌ي بيكاري آورده
مي شود و در نهايت تمامي آنها با هم جمع زده مي شوند و توسط كارفرما مهر و امضا مي شوند تا با چك مربوطه به شعبه‌ي بيمه تأمين اجتماعي ارسال گردد.

30≠ 3%+20%+7%

15ـ2 جريمه ديركرد كسور قانوني

كارفرمايان كليه كارگاههاي مشمول قانون تأمين اجتماعي مكلفند صورت مزد كه همان فرم بيمه كه شامل حقوق و مزاياي مشمول بيمه و تعداد روزهاي كاركرد كارگران مي باشد و شامل كسور كارگر و كارفرما و بيمه بيكاري مي باشد را حداكثر تا پايان آخرين روز ماه بعد به همراه چك مربوطه به شعبه سازمان تأمين اجتماعي محل تحويل دهد. در غيراين صورت ملزم به پرداخت جريمه نقدي از 5% تا 20% حق بيمه مي باشند و كليه‌ي جرائم وصولي موضوع اين قانون به حساب خزانه داري كل واريز مي گردد و دولت مكلف است همه ساله معادل مبلغ جرائم واريز شده را در قانون بودجه منظور و براي تعميم بيمه هاي اجتماعي در اختيار تأمين اجتماعي قرار دهد.

كارفرمايان علاوه بر ارسال صورت دستمزد به سازمان تامين اجتماعي بايستي ماليات و كسور، از حقوق كارگران را از تاريخ پرداخت تا سي روز بعد به وزارت امور اقتصادي و دارايي تحويل دهند و گرنه مشمول جريمه نقدي مي شوند.

16ـ2 نحوه محاسبه ماليات حقوق بر اساس جدول مالياتي

كارگران علاوه بر حقوق مبنا مزاياي ديگري هم ماهيانه دريافت مي كنند كه بعضي از آنها مشمول بيمه و ماليات نمي شوند و برخي ديگر مشمول مي شود و اين وظيفه كارفرماست كه حقوق و مزاياي مشمول ماليات كارگر را مشخص و ماليات آن را كسر كند. در قسمت
معافيت هاي مالياتي مواردي كه مشمول ماليات نمي شوند و يا مزاياي مشمول ماليات را بر اساس جدول مالياتي محاسبه مي كنند.

هر ساله مبلغ معافيت هاي مالياتي توسط هيات دولت اعلام مي شود و حقوق و مزايايي كه بالاتر از معافيت ها مي باشند با نرخ هايي كه اعلام شده است ماليات حقوق و مزايا كسر مي گردد.

17-2 كسور توافقي چيست؟

غير از كسور قانوني كسور ديگري هم است كه بايستي توسط كارفرما از حقوق كارگر كسر شود البته با توافق كارگر و كارفرما طبق ماده 45 قانون كار و تامين اجتماعي كارفرما فقط موارد زير مي توانند كارگر را برداشت كند.

1ـ مواردي كه قانون صراحتاً اجازه داده است. 2ـ هنگامي كه كارفرما مبلغي را به عنوان مساعده، كارگر پرداخت كرده است. 3ـ اقساط و وامهايي كه كارفرما طبق ضوابط به كارگر داده است. 4ـ اشتباه واريزي به حساب كارگر 5ـ اقساط بدهي شركت تعاوني 6ـ اجاره بها
خانه هاي سازماني و غيره.

نحوه‌ي پرداخت حقوق و دستمزد

1ـ3ـ قسمت هاي مختلف يك كارگاه يا شركت

كارگاه ها و موسسات داراي قسمت هاي گوناگوني مي باشند از جمله قسمت توزيع و فروش، قست اداري، كارگزيني، زمان سنجي، برنامه ريزي ، ثبت اوقات كار، مالي و حسابداري و... اكنون آنچه مورد نظر مي باشد قسمت حسابداري حقوق و دستمزد و قسمت هاي وابسته به آن است. بنابراين پرداخت حقوق و دستمزد كارگران يا آخر هر هفته يا هر 15 روز يكبار يا ماهيانه مي باشد كه در طي هر پرداخت اتفاقي ممكن است صورت پذيرد.

1-1-3 قسمت كارگزيني

قسمت كارگزيني در زمينه تهيه و تدوين و يا اصلاح دستورالعمل ها و آيين نامه هاي استخدامي و فرم هاي پرسشي كه با قانون و كار و تأمين اجتماعي منطبق است فعاليت مي كند و وظيفه دارد هر گونه تغيير و تحولي در آئين نامه ها و دستورالعمل ها صورت گرفت به قسمت حسابداري حقوق دستمزد ارسال فرمايد و قسمت حسابداري حقوق و دستمزد را كنترل كند.

2ـ1ـ3 قسمت زمان سنجي

قسمت زمان سنجي محاسبه زمان استاندارد براي ساخت يك واحد محصول را به عهده دارد. اطلاعات اين قسمت براي پرداخت طرح تشويق يا پارچه كاري و پاداش صد در صد لازم است.

3ـ1ـ3ـ قسمت ثبت اوقات كار

در قسمت ثبت اوقات كار هر يك از كارگران داراي كارت حضور و غياب هستند كه زمان ورود و خروج آنها با آن مشخص مي شود و يا اگر كارگري بيش تر از ساعات اضافه كاري و به وسيله اين كارت مشخص مي شود. وظيفه اين قسمت است كه اطلاعات مربوط به ورود و خروج و غيبت و مرخصي تاخير را به قسمت حقوق و دستمزد ارسال نمايد تا در ليست حقوق درج شود تا به كارگران به نسبت كاركرد حقوق پرداخت شود تا در اين بين حق كارگر يا كارفرما ضايع نشود.

4ـ1ـ3 قسمت برنامه‌ريزي

قسمت برنامه ريزي با استفاده از زمان استاندارد محصول، برنامه توليد را براي هر سفارش يا مرحله توليد تهيه مي كند.


2ـ3 دفاتر روزنامه، كل و معين چيست؟

شركتها و مؤسسات در زمينه هاي گوناگوني فعاليت مي كنند و تمامي فعاليت هاي مالي آنها خريد و فروش و...) در دفاتر ثبت و ضبط مي گردد. تا مشخص كنند كه آيا شركت در طي سال چقدر فعاليت داشته و سود و زيان شركت چقدر بوده است و آيا براي صاحبان سرمايه و سهامداران مقرون به صرفه است كه به فعاليت خود ادامه دهند و يا شيوه جديدي به كار گيرند. تمامي اين اطلاعات از ثبت و ضبط فعاليت‌هاي مالي كه در دفاتر فوق الذكر بيان شد صورت گيرد.

1ـ2ـ3 دفتر روزنامه

دفتر روزنامه يك دفتر رسمي است كه نام آن در قسمت بالاي آن نوشته شده است و داراي ستون تاريخ است كه روز و ماه در آن درج مي شود به خاطر داشته باشيم در قسمت تاريخ زمان وقوع معامله ثبت مي شود و نه زمان ثبت سند، و داراي ستون شرح مي باشد كه بايست هر معامله شرح آن معادله نوشته مي شود و ستون عطف آن يا ستون دفتر كل كه شماره دفتر كل نوشته مي شود و داراي دو ستون بدهكار و بستانكار است كه موقع ثبت سند آن حسابهايي كه ماهيت بدهكار دارند را بدهكار مي كنيم و آن حسابهايي كه ماهيت بستانكار دارند بستانكار
مي كنيم.



2ـ2ـ3 دفتر كل

دفتر كل يا به صورت يك دفتر است يا مجموعه‌ايست از كارتها كه براي هر يك از حسابها يك صفحه از دفتر كل اختصاص داده مي شود يعني براي هر حساب يك يا چند صفحه از دفتر كل را به آن اختصاص مي دهيم شكل دفتر كل مانند دفتر روزنامه است ولي ثبت آن متفاوت است بدين صورت كه وقتي حسابها را از دفتر روزنامه به دفتر كل منتقل مي كنيم اگر ماهيت بدهكار داشت در قيمت بدهكار و اگر بستانكار بود در قسمت بستانكار ثبت مي كنيم و در نهايت مانده‌گيري مي كنيم. و مانده آن حساب را در قسمت باقيمانده مي نويسيم.

3ـ2ـ3 دفتر معين

در شركتها و موسسات كوچك كه فعاليتهاي وسيعي ندارند نياز چنداني به دفتر معين ندارند ولي شركتهاي بزرگ باين دفتر نياز پيدا مي كنند و براي اينكه ريزفعاليتها در آن نوشته مي شوند البته بعضي از حسابها دفتر معين دارند.

3ـ2ـ3 ليست حقوق چگونه تنظيم مي شود؟

وقتي كه اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد از قسمت هاي وابسته به دايره‌ي حسابداري حقوق و دستمزد ارسال شد وظيفه حسابدار حقوق و دستمزد است كه همه‌ي موارد را به تفكيك محاسبه كند و در ليست حقوق درج كند ولي خوشبختانه امروز، رايانه كارها راحت‌تر كرده است بدين صورت كه كاربر فقط اطلاعات را وارد سيستم مي كنند رايانه تمامي محاسبات را دقيق انجام مي دهد و در ليست حقوق جايگزين مي كند.

اكنون به توضيحات تكميلي ليست حقوق مي پردازيم.

ليست حقوق فرمي است كه داراي مشخصات هويتي كارگران و مشخصات حقوقي آنهاست كه مي بايست توسط حسابدار حقوق و دستمزد، حقوق مبنا و مبلغ اضافه كاري پس از محاسبات ساعات اضافه كاري و مزاياي مستمر و غيرمستمر در آن درج شود و در متون حقوق و مزاياي مشمول بيمه، حقوق و مزايايي كه بيمه به آن تعلق مي‌گيرد جمع مي شود و در ستون حقوق و مزاياي مشمول ماليات مواردي كه مشمول ماليات مي شود جمع مي شود و ستوني كه مربوط به بيمه سهم كارگر مي شود از حقوق و مزاياي مشمول بيمه 7% بيمه گرفته مي شود و در اين ستون درج مي شود و از حقوق و مزاياي مشمول ماليات، ماليات گرفته مي شود و در آن ستون درج مي شود و در نهايت كسور قانوني و توافقي از حقوق و مزاياي ناخالص كسر مي شود و مبلغ بدست آمده خالص پرداختي مي باشد كه به كارگران پرداخت مي شود.

4ـ3 روش ثبت ليست حقوق در دفاتر روزنامه و كل

پس از اينكه ليست حقوق تنظيم گرديد نوبت سند حقوق و ثبت در دفاتر روزنامه و كل فرا مي رسد. ابتدا حقوق و مزاياي مشمول و غيرمشمول كسر كنيم مانده آن خالص حقوق و دستمزدي مي باشد كه به كارگران بايستي پرداخت شود بدين صورت:

 

هزينه حقوق و دستمزد ×××

حق بيمه پرداختي ××

ماليات حقوق پرداختي ××

وام ضروري ××

بدهي سهام ××

مساعده ××

حقوق و دستمزد پرداختي ××

ثبت هزينه حقوق در حسابها

به خاطر داشته باشيد كه ثبتي كه بدهكار مي شود در مقابل آن ثبتي بستانكار مي‌شود كه نشاندهنده فعاليتي مي باشد كه اين ثبت بايستي در دفتر روزنامه نوشته شود اگر ثبت زير را مشاهده كنيد متوجه مي شويد دفتر روزنامه چيست؟ و نشاندهنده‌ي چه فعاليتي است.

حق بيمه پرداختي ××

بانك ××

پرداخت حق بيمه توسط بانك كارفرما

ثبت فوق نشان مي دهد كه چك بيمه توسط كارفرما صادر شده و براي تحويل به سازمان تامين اجتماعي حاضر است در اين مقاله دفتر كل را به شكل T مي آوريم كه سمت راست آن بدهكار و سمت چپ آن بستانكار است.

اكنون كه ثبت هزينه حقوق در حسابها ثبت شده است و مبلغ كسور قانوني و توافقي و خالص حقوق پرداختني مشخص شده است بايستي تك تك حسابهايي كه در مقابل هزينه حقوق و دستمزد بستانكار شده اند توسط بانك كارفرما پرداخت و به دستگاههاي مربوطه و يا اشخاص تحويل شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

بيمه پرداختي ××

بانك ××

بابت پرداخت حق بيمه كارگر

حقوق پرداختي ××

بانك ××

ثبت بابت پرداخت حقوق كارگران و غيره.

وقتي كه تمامي پرداخت ها توسط كارفرما صورت گرفت آنها را در دفتر كل ثبت مي كنيم اگر دقت كنيد متوجه مي شويد حسابهايي كه توسط بانك پرداخت شده (آن حسابهايي كه در مقابل هزينه حقوق و دستمزد بستانكار بودند) حالت بدهكار دارند و در مقابل آنها بانك بستانكار شده است و مانده آنها صفر شده و حساب آنها بسته شده است (كشيدن دو خط زير دفتر كل(T) نشان دهنده بسته شدن حساب است و حساب پاس شده و مانده آن صفر مي شود.)

مشاهده مي كنيم كه سهم بيمه كارگر 7% و سهم بيمه كارفرما 20% و سهم بيمه بيكاري 3% هر ماهه بايستي در صورت دستمزد و درج شود و به همراه چك مربوط به شعبه تامين اجتماعي محل ارسال گردد در ليست حقوق فقط 7% سهم كارگر مشخص شده است و از حقوق ناخالص او كسر گرديده است ولي بيمه سهم كارفرما و بيمه بيكاري آن مشخص نشده است و علت آن اين است كه اين مبالغ از حقوق كارگر كسر نمي گردد بلكه اينها يك هزينه است براي كارفرما كه بايستي توسط آن به سازمان تأمين اجتماعي ارسال گردد.

 

 

 

 

هزينه بيمه ××

حق بيمه پرداختي ××

بابت ثبت 20% سهم كارفرما

 

هزينه بيمه ××

حق بيمه پرداختي ××

بابت ثبت 3% بيمه بيكاري

ثبت هاي فوق كه در دفتر روزنامه ثبت شد هزينه‌ي بيمه مشخص گرديد، كه كارفرما چقدر بابت سهم 20% و 3% بايستي پرداخت كند و اكنون كه موقع پرداخت است بدين صورت ثبت مي شود.

حق بيمه پرداختي 20% ××

حق بيمه پرداختني 3% ××

بانك ××

ثبت بابت پرداخت حق بيمه سهم كارفرما و بيمه بيكاري

 

 

 

اكنون حساب بيمه پرداختي بسته شده و در مقابل بيمه بيكاري و بيمه سهم كارفرما بانك بستانكار شده است بدين معني است كه هزينه‌ي بيمه توسط كارفرما پرداخت شده و چك بيمه كه شامل 7% سهم كارگر و 20% سهم كارفرما و 3% بيمه بيكاري مي باشد بايستي به همراه صورت دستمزد و تامين اجتماعي ارسال گردد.

تذكر: اگر به قسمت معافيت هاي مالياتي برگرديم موارد معاف از ماليات مشخص مي شود مثل نوبت كاري كشيك، ماموريت و...

وقتي كه محاسبات ماليات حقوق تمام شود مبالغ بدست آمده در ستونهاي مخصوص آنها درج مي شود در ستون جمع حقوق و مزايا تمامي مواردي كه مشمول ماليات و بيمه مي شوند و آنهايي كه مشمول ماليات و بيمه نمي شود با هم جمع مي زنيم در ستون جمع حقوق و مزايا جمع مي كنيم و تمامي كسور توافقي و قانوني را در محل كسور نوشته و در قسمت جمع كسور جمع مي كنيم و در آخر اگر جمع كسور را از جمع حقوق و مزاياي هر كارگر كسر كنيم خالص حقوق و دستمزد پرداختني او بدست مي آيد.

پس از آنكه ليت حقوق و دستمزد تنظيم شد موقع ثبت سند حسابداري حقوق و دستمزد و ثبت در دفاتر روزنامه و كل فرا مي رسد.

ابتدا بر اساس ليست حقوق جمع ستون جمع حقوق و مزايا (جمع تمامي مواردي كه در ماه مربوطه به وي پرداخت شد)را به حساب هزينه ي حقوق و دستمزد بدهكار مي كنيم و در مقابل تمامي كسور قانوني و توافقي را بستانكار مي كنيم و مابه التفاوت هزينه ي حقوق دستمزد و كسور قانوني و توافق را خالص و حقوق پرداختني مي باشد كه به كارگران پرداخت مي شود.

 

 

 

 

هزينه حقوق و دستمزد ×××

حق بيمه پرداختني سهم كارگر ××

حق ماليات و حقوق پرداختني ××

بدهي وام ضروري××

خالص حقوق پرداختني ××

ثبت بابت هزينه ي حقوق كارگران

 

 

 

بعد از اينكه حق بيمه كارگر مشخص شد بايستي سهم كارفرما و بيمه بيكاري هم مشخص شود بنابراين بر اساس حقوق و مزاياي مشمول بيمه كارگران بايستي سهم كارفرما و بيمه بيكاري محاسبه شود بدين صورت:

حق بيمه سهم كارفرما = 20% × حقوق و مزاياي مشمول بيمه بر اساس ليست حقوق

حق بيمه سهم بيمه بيكاري = 3% × حقوق و مزاياي مشمول بيمه بر اساس ليست حقوق

بنابراين همان مبلغي را كه در 7% سهم كارگر ضرب شده است را مي توانيم در 20% و 3% ضرب كنيم.

اين 20% و 3% براي كارفرما هزينه‌ي بيمه محسوب مي شود براي اينكه اين مبالغ را بايستي از خودش پرداخت كند.

 

 

 

 

هزينه بيمه ×× هزينه بيمه××

حق بيمه پرداختني ×× حق بيمه پرداختني ××

 

ثبت بابت سهم 20% كارفرما ثبت بابت سهم 3% بيمه بيكاري

 

 

 

اكنون كارفرما موظف است تمامي ثبت هايي را كه در مقابل هزينه حقوق و دستمزد هزينه‌ي بيمه بستانكار شده آن را توسط بانك صندوق پرداخت كند.

 

حق بيمه پرداختني ××

بانك (صندوق) ××

پرداخت حق بيمه سهم كارگر

حق ماليات حقوق پرداختني ××

بانك (صندوق) ××

پرداخت ماليات حقوق كارگر

  انتشار : ۶ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1295

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما