مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1993
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13043656

هتل داری و انواع هتل ها


انواع اتاقهاي موجود در هتل:

سوئيت Suite

به اتاقي گفته مي شود که قسمت جلوي آن متخص پذيرايي و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته ،‌ در بعضي هتل ها قسمت پذيرايي در پايين و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد (دوبلکس) البته مي توان در سوئيت يک آشپزخانه کوچک نيز داير نمود .

 

آپارتمان Spartment :

عبارت است از يک هال و پذيرايي با دو يا سه اتاق خواب که هر کدام داراي دو تخت است . در صورتي که دو اتاقه باشد ،‌ معمولاً يک اتاق (دبل) يک تخت دو نفره و اتاق ديگر توئين ،‌ دو تخت يک نفره خواهد داشت . هر آپارتمان يک حمام مشترک دارد و يک آشپزخانه کوچک . در قسمت پذيرايي به تعداد کافي صندلي يا مبل راحتي قرار مي‌دهند .

 

استوديو Studio :

به اتاقهايي گفته مي شود که در بدو ورود به شکل اتاق پذيرايي ديده مي شود ولي در صورتي که مبلها يا کاناپه ها را به صورت تختخواب در آورند حکم اتاق خواب را خواهد يافت ، از اين رو روزها اتاق پذيرايي و شبها اتاق خواب است.

البته کاناپه ها طوري ساخته شده است که مي توان بالش و پتو و ملحفه را داخل آن جاي داد . اتاق استوديو حمام نيز دارد ، استوديو هم مي تواند آشپزخانه کوچک داشته باشد .

 

کنکتد روم Connected Room :

دو اتاق تو در تو را مي گويند ، هر دو اتاق به راهرو اصلي هتل راه دارد و هر کدام به تنهايي يک اتاق کامل است و حمام جداگانه اي هم دارد ، اين دو اتاق به وسيله يک در از وسط به هم متصل است . چنانچه يک خانواده چهار نفره ، يک اتاق کنکتد روم بگيرند ،‌ بچه ها در يک اتاق و پدر و مادر در اتاق ديگر اقامت خواهند نمود و بدون اين که درب راهرو اصلي را باز کنند ، از درب وسط دو اتاق مي توانند با هم در ارتباط باشند .

 

کابانا Cabana :

اتاقي است هم کف ،‌ که پنجره آن به محوطه اي باز مي شود که متصل به استخر شناست . چنين اتاقي مي تواند براي تعويض لباس از اتاق مخصوص خود استفاده نمايد .

 

فيستاسوئيت Fiesta Suite :

اتاقي است که در هتلهايي که سالن عروسي دارند ،‌ پس از پاپان مجلس ، براي استراحت و خواب شب عروسي در اختيار عروس و داماد قرار مي دهند معمولاً مخارج اين سوئيت هم قبلاً جزو هزينه هاي مجلس عروسي منظور مي شود و حساب جداگانه اي ندارد .

 

 

 

 

انواع سالن

 

سالن کنفرانس

Conference

سالن سمينار

Seminar

سالن جشن

Ballroom

سالن جشن کوچک

Junior Ballromm

سالن مد

Fashion Show

سالن تئاتر

Amphitheater

سالن کنسرت

Concort

سالن با موزيک زنده

Club with Live Band

سالن غذاخوري

Dinning

سالن تفريحات – ورزشي

Health Clup

سالن تشريفات

Entertaimment

کلوپ مشرف به استخر

Cabana Clup

سالن جشن ها و عروسي

Banquet

سالن نمايش

Show Room

پيش فضاي سالن جشن

Ballroom Foyer

رستوران عرضه غذاهاي ويژه

Specialty Restaurant

رستوران روي بام

Rooftop Restaurant

رستوران با فضاي باز مياني

Atrium Restaurant

رستوران چند منظوره (روباز و بسته )

Rundezvous

رستوران يا کافي شاپ روباز فرانسوي (کنار پياده رو)

Brasserie

رستوران داراي سبک خاص

Theme Restaurant

سالن صرف نوشيدني

Cocktail Lounge

رستوران نمايشي

Grill Room

رستوران هاي سنتي

Traditional Restaurant

کافي شاپ

Coffee Shop

تريا

Teria

عرضه غذاهاي سبک

Snack Bar

عرضه غذايي سريع

Fast Food

سلف سرويس

Self Service

اغذيه

Sandwitch Shop

رستوران غذاهاي بيرون بردني

Take Away

سرو داخل اتومبيل

Stopping

قهوه خانه

Coffe House

مجموعه اي از سرو غذاهاي سريع

Food Court

فضاهاي ضروري و مورد نياز براي هتل :

اين فضاها به سهم خود داراي اهميت ويژه اند و شامل موارد زير مي شوند :

  • دفتر هيئت مديره
  • دفتر مديريت و منشي مديريت
  • لابي هتل Lobby
  • دفتر Front Office Manager
  • محل صندوق Feont Office Cashier
  • دفتر رزرويشن
  • دفتر امور مالي هتل (حسابداري)
  • دفتر مديريت رستوران
  • دفتر مديريت جشنها
  • دفتر Public Relations
  • دبيرخانه
  • کارگزيني
  • اتاق کنترل مرکزي
  • محل براي کافي نت
  • اتاق مخصوص مسئولين کامپيتور (پشت باني)
  • محل Server کامپيوتر و UPS
  • اتاق Food And Beverage Manager
  • محل Bell Desk در قسمت لابي Lobby (نزديک آسانسورها)
  • محل نگهداري چمدان ها Luggage
  • دفتر امور مالي هتل (حسابداري ) Acconunt Department
  • سالن Exhibition براي نمايشگاه هاي بخصوص
  • سالن Restaurant رستوران ،‌ کافي شاپ ، کنفرانس ،‌ جشنها Banquant
  • سالن کتابخانه
  • محل براي بازي و سرگرمي کودکان در فضاي باز و سالن در فضاي بسته براي زمستان ها
  • محل بازي کامپيوتري و ...
  • محلي براي درمانگاه و کمک هاي اوليه
  • محل رک موزيک و Paging رسپشن
  • محل تلفن خانه و سانترال تلفن
  • آرايشگاه مردانه و زنانه
  • تلفن عمومي لابي
  • اتاق مدير فروش
  • محل استقرار حفاظت هتل
  • محل Travel Agency
  • فروشگاه هاي مختلف (نياز مسافرين)
  • Pantry در لابي
  • فضا براي سونا و استخر و وسايل ورزشي
  • Room Service در طبقات ،‌ و قفسه هاي مربوطه
  • محل خانه داري در طبقات
  • اتاق سرپرست خانه داري
  • دفتر مسئول تدارکات
  • فضا براي هواساز
  • تايم کيپر Time Keeper
  • اتاق هاي اداري
  • انبارها و انبار نوشابه و تاسيسات
  • مسکن کارکنان
  • غذاخوري کارکنان
  • دوش کارکنان
  • رخت کن کارکنان لاکرها
  • محل براي تاکسي سرويس
  • آشپزخانه
  • اتاق مخصوص شف آشپزخانه
  • محل نانوائي
  • محل شيريني پزي
  • قصابي
  • محل خدمات روم سرويس در آشپزخانه
  • محل سالاد زني و دسر
  • محل سرويس دهي صبحانه
  • محل ظرف شوئي
  • لاندري
  • لنين روم Linen Room
  • نمازخانه
  • چاهک براي ‌آسانسورها (مسافربر ، کارکنان ، غذابر ، پارکينگ به لابي ، لابي به رستوران بالاي بام چنانچه موجود است )
  • فضا براي موتورهاي آسانسورها
  • اتاق مهندسي و تاسيسات
  • اتاق تعميرات (تعميرگاه)
  • محل تابلوهاي برق اصلي و داخلي
  • محل ايستگاه گاز
  • محل استقرار ترانسفورهاتورهاي شرکت برق ويژه هتل
  • محل ژنراتور برق
  • منبع آب ذخيره سرد و گرم
  • محل منبع گازوئيل
  • سردخانه بالاي صفر زير صفر
  • محل موتورخانه و چيلر
  • دودکش موتورخانه شوفاژ
  • فضا براي دودکش و هود آشپزخانه براي کباب پز، فر مرکزي ، دم کن ها
  • دودکش لاندري براي خشک کن ها ،‌ ديگ بخار
  • دودکش براي Pantry کافي شاپ ، لابي
  • داکت براي لوله هاي تاسيسات
  • فضا براي شوت ملافه ها و زباله
  • فضا براي هواکش توالتها و حمامهاي هتل
  • دستشوئي توالت براي بخشهاي مختلف (لابي ، رستوران ،‌ کارکنان و ... )
  • دفع زباله (کوره زباله سوز يا سردخانه زباله )
  • محل سپتيک تانک و فضا براي تخليه چربي گير آشپزخانه

فضاها و وسايل و توضيحات لازم

انبار:

انبار مواد غذايي ، انبار نوشابه ها ،‌ انبار قسمت مهندسي ، انبار خانه داري ، انبار ميزهاي ميهماني ،‌ انبار ظروف هتل ،‌ انبار وسايل و لوازم تنظيف ( پودر ، صابون ،‌ لوازم شستشو و غيره ) انبار وسايل اسقاطي .

رستوران :

لوازم رستوران عبارتست از :

ميز

صندلي

ميز کمکي

ميز چرخدار

ميز مقسم

ميز صندوق

ميز سرويس

صندلي مخصوص اطفال

ظروف مختلف سرويس

گلدان برال گل

هواکش براي خارج شدن دود

 

جالباسي يا محل نگهداري پالتو :

اين محل بايد قبل از ورود به رستوران در قسمت ورودي رستوران تعبيه شود ، تا مشتريان بتوانند برخي از اشياء خود نظير پالتو ،‌ کت ، کلاه و يا بسته هاي مختلف را در آنجا قرار دهند .

صحيح آنست که اتاق کوچکي با يک نفر مسئول که براي تحويل گرفتن پالتو چتر و دادن شماره اينکار را انجام دهد . مسئول اين قسمت بايد بر اموال مهمانان به دقت نظارت و از ربوده شدن وسايل جلوگيري کند .

 

تريا :

محل صندوق

آبدارخانه

محل ظروف تميز

محل ظروف کثيف

محل شستن ظروف

محل براي پيش خوان

محل براي يخچالها و فريزر و گاز براي پخت و پز

‌ سماور آب جوش و غيره

توالت دستشويي مردانه – زنانه .

 

گريل روم :

کليه فضاهاي تريا + فضاي بيشتري براي پخت و پز بايد در نظر گرفت .

 

 

سالن جشنها يا عروسي ها :

شامل لابي قبل از سالن ، محل نگهداري پالتو ، چتر ، کلاه ، اتاق مخصوص عقد عروس و داماد ، محل آرايشگاه ،‌ آشپزخانه ،‌ آبدارخانه ، انبار براي ميزهاي ميهماني روميزي و غيره . سالن غذاخوري ، سالن پذيرايي ،‌توالت زنانه و مردانه .

 

لابي ( محل نشيمن ):

بخش بسيار مهمي از ساختمان هتل را بدين نام ميخوانند . اين بخش همچون شناسنامه اي نمايانگر وضعيت هتل شمرده مي شود . نخستين معرف هتل که مي تواند بيننده و مسافر يا ميهمان را مفتون و فريفته خود سازد همين بخش است . از ديدگاه يک بيننده دقيق و با تجربه ، که زيبايي و پسنديدگي از نظرش به دور نمي ماند ، اين قسمت از هتل مي تواند او را به خود جلب نمايد و يا از خود براند .

اهميت اين بخش با ميزان اعتبار و منزلت تمامي هتل و امکانات آن برابري مي کند . کنترل هتل در امر ورود و خروج ميهمانان نيز از لابي آغاز مي شود . لابي که به منزله قسمت ورودي و مدخل هتل تلقي مي شود ،‌ خود شامل قسمت عمده اي از تاسيسات و محل استقرار بسياري از تشکيلات ضروري هتل مي باشد . ميهمان يا مسافر ، در ابتداي ورود ، خود را در محوطه لابي مي بيند و با يک نظر اجمالي به اطراف و جوانب خود ، به درجه اهميت و وضعيت هتل پي مي برد و با يک ديد کامل و دقيق ، از مشخصات و موقعيت هتل آگاه مي شود .

پس به همان نسبتي که اتاقها در حد آبرومندانه اي نگهداري مي شود ،‌ توجه بيشتري هم به قسمت لابي که مشخص کننده ابهت و عظمت هتل است ،‌ مبذول گردد تا از تمام جهات ،‌ زيبا و دلپسند و جذاب باشد .

زيباييهاي آرشيتکتي ، دکور ، نور ،‌ رنگهاي شاد ،‌ هواي مطبوع ،‌ مبلمان راحت و با دوام و در عين حال زيبا و خوش رؤيت ، در درجه اول بايد مورد نظر قرار گيرد و نهايت سعي و کوششي را بايد به عمل آورد تا اين قسمت که گوياي وضعيت داخلي هتل و اتاقها مي باشد حد اعلاي درجه عظمت و زيبايي را در خود جاي دهد .

مهمتر اين که علاوه بر مراجعه مسافران براي گرفتن اتاق ، اين محل ،‌ يعني لابي هتل ،‌ محل ملاقات ميهمانان و انتظار آنان براي ديدن دوستان و استراحت مسافران مي باشد که بايستي با داشتن مبلمان راحت و با دوام و آبرومند ، براي اين منظور اختصاص داده شود . کنترل هتل در امر ورود و خروج ميهمانان نيز ، از لابي آغاز مي شود .

محل فرانت آفيس (ميز رسپشن ) بايد به گونه اي قرار داده شود تا پس از ورود ميهمان يا مسافر ، بتواند خود را نشان دهد و ميهمان در جستجوي اين قسمت برنيايد . لازم است که فضا و مساحت کافي براي اين بخش در نظر گرفته شود تا هنگام ازدحام و شلوغي آن از ايجاد هر گونه مزاحمت پيشگيري شود .

مي بايست که محل مناسبي را در اين بخش براي لوازم و اثاث مسافرين اختصاص دهند تا از بروز اين مشکلات جلوگيري شود .

همان هنگام که ساختمان بخش لابي هتل ساخته مي شود مي بايد که قسمت اتاقهاي کادر اداري بخش لابي نيز در نظر گرفته و ساخته گردد . اين کار به همان اندازه با اهميت است که محل و فضاي لازم براي مديريت هتل و مديريت فرانت آفيس يا امور مالي و تلفنخانه و غيره را بايد در نظر گرفت .

بهتر آن است که دستشويي جداگانه براي اين قسمت نيز در نظر بگيرند . بخش فرانت آفيس در قسمت لابي هتل قرار دارد و اين قسمت که به طور شبانه روزي فعاليت مي کند و تعطيل نمي شود توسط يک مدير فرانت آفيس اداره مي‌گردد .

در بخش لابي مي توان محلي براي نشستن و رفع خستگي اشخاص در نظر گرفت و چاي ،‌ کيک يا بستي سرو نمود . يادآور مي شويم که نبايد تمامي فضاي اين قسمت را براي پذيرايي اختصاص داد بلکه لازم است که يک قسمت را نيز براي افرادي که مي خواهند بنشينند و تمايلي هم به خوردن يا نوشيدن چيزي ندارند در نظر گرفته شود . لازم به گفتن نيست که اين قسمت همانند يک سالن انتظار است و نبايد چيزي در آن سرو گردد .

لابي که محل مراجعه و نشستن و ملاقات تعداد زيادي از مسافران و ميهمانان و مراجعان براي ديدن دوستان و استراحت مسافران مي باشد ،‌ بايستي مبلمان راحت و با دوام و آبرومند براي اين منظور اختصاص داده شود و قسمتي از آن داراي مغازه ها و فروشگاهها و قسمتهاي مختلف ديگر باشد ، که حتي المقدور تمام نيازهاي ميهمانان را برآورده سازد ، از قبيل :

کافي نت

سرويس تاکسي براي کرايه دادن اتومبيل

سالن آرايش بانوان و آقايان

کيوسک هاي تلفن

داروخانه و وسايل بهداشتي

فروشگاه روزنامه و مجله و کتب مصور کودکان و نوجوانان و نوشت افزار و تمبر و پاکت پستي

کارت پستال

فيلم عکاسي

شعبه بانک

صنايع دستي

گل فروشي

شيريني فروشي

فرش فروشي

بوتيک

محل فروش سيگار و کبريت

اشياء عتيقه

محل رزرو بليت

صندوق پست

صندوق پيشنهادها و انتقادات و غيره

تخته تابلو اطلاعات هتل که نقشه اي از شهر نيز روي آن نصب مي شود ،‌ بايد نزديک در ورودي هتل قرار داده شود .

در لابي ، نزديک آسانسور ،‌ يک ترازو قرار داده شود که مسافر در صورت تمايل خودش را وزن کند ،‌ ضمناً چون هنگام مسافرت معمولاً هر مسافر مي تواند بيست کيلو بار بدون کرايه همراه داشته باشد .

 

در نتيجه

بخشهاي مختلف لابي:

گل فروشي

داروخانه

شيريني فروشي

آرايشگاه

بوتيک

فرش فروشي

خرازي

عکاسي

صنايع دستي

روزنامه فروشي

واکس کفش

تاکسي سرويس

کابين تلفن

محل پرستاري بچه هاي مسافران و محل کمکهاي اوليه

محل چمدان مسافرين Luggage

سالن تلويزيون

سالن اينترنت Internet و کتابخانه و نمازخانه

محل مبلمان شده براي نشستن

توالت دستشويي عمومي

 

 

 

دفاتر و کادر اداري :

حسابداري

کارگزيني

دبيرخانه

روابط عمومي

حفاظت

کنترل

بايگاني

اتاق هيئت مديره و شرکاء

اتاق مديريت هتل و معاونت

اتاق منشي

اتاق مديريت فرانت آفيس

اتاق مدير رستورانها و جشنها

اتاق دبيرخانه

اتاق تلفن خانه و فکس

توالت و دستشويي

 

 

 

فرانت آفيس :

رسپشن ، صندوق ، اطلاعات ،‌ کانسريج ،‌ محل صندوقهاي امانت ، اتاق رزرويشن و تلفنخانه و مدير فرانت آفيس ،‌ محل دستگاههاي راديويي اتاقها و سانترال تلفنخانه .

 

اتاق کنترل مرکزي :

محلي است که کنترل دوربين هاي حفاظت ، پخش موزيک ، تابلو اعلان خطر آتش سوزي ، Server کامپيوتر مربوط به شبکه LAN پخش ويدئو مرکزي و ماهواره در اين اتاق مي باشد در هتل هاي بزرگ چنانچه اين مهم پيش بيني نشود مديريت هتل با مشکلات زيادي روبرو خواهد شد .

 

کافي نت :

محل مسئول کافي نت

محل تعداد کامپيوترها

ميزهاي مخصوص قرار دادن کامپيوتر

محل نصب UPS

خط تلفن

محل نصب پرينتر

 

 

 

سونا :

لابي پذيرش و تحويل حوله و دمپايي ، محل رخت کن لاکرها ،‌ محل سونا خشک ، محل سونا بخار ،‌ محل بدن سازي ، محل دوشهاي انفرادي ، محل استخر ،‌ جگوزي ،‌ محل تريا ، محل قرار دادن دستگاههاي اتومات فروش سکه اي ، محل نصب تجهيزات سونا ، توالت و دوش که درب دوش ها کوتاه ساخته مي شود .

 

روم سرويس Room Service :

در هر يک از طبقات هتلها اتاقي به نام " روم سرويس "Roomservice وجود دارد و همانطور که از نامش پيداست براي سرو کردن غذا در اتاق مورد استفاده قرار مي گيرد . اتاق سرويس محلي است که هنگام تحويل غذا به مسافران آسانسور مخصوص ، غذا را ابتدا از آشپزخانه به آنجا حمل مي کند و از آنجا غذا را به اتاقهاي مختلف سرو مي نمايند . اين اتاقها مجهز به يخچال گاز و ظروف مخصوص غذا براي اتاقهاي همان طبقه مي باشند تا هنگام حمل غذا به اتاقها فاصله اي که ايجاد مي شود غذا سرد نشود و از يخچال نيز براي سر نگهداشتن نوشابه ها و غذاهاي سرد استفاده مي‌شود.

 

فضاهاي لازم براي هر يک از طبقه ها :

اين فضاها فهرست وار عبارت اند از :

اتاق خانه داري

محل روم سرويس

محل شوت ملافه و زباله

فضا براي بالنهاي اطفاء حريق و شيلنگ هاي آتش نشاني که بايد به صورت توي کادر نظر گرفته شود

محل براي پلکان اضطراري

محل پله ها

فضا براي تابلوي برق فيوزهاي هر طبقه

اتاق براي وسايل نظافت و شستشو و توالت عمومي در راهروها

بخش ويژه اي را در هتلها براي تاکسي سرويس در نظر مي گيرند که معمولاً اين قسمت نزديک به در ورودي ولي جدا از ميز رسپشنيست قرار دارد . يک خط تلفن مخصوص را نيز به اين بخش اختصاص مي دهند تا چنانچه مسافري بخواهد به طور مستقيم تماس بگيرد با مشکل روبرو نگردد و همچنين بتوان فعاليت اين بخش را به طور اختصاصي و جدا از ميز رسپشنيست اداره نمود و از بروز ازدحام و ايجاد شلوغي در اطراف رسپشنيست جلوگيري کرد .

 

اتاقها :

محل ميز آرايش ، کمد لباس ، حمام ، فضا براي تعداد تخت و پاتختي ها ، فضا براي مبلمان ،‌ فضا براي جاي چمدان ، محل براي استقرار تلويزيون ،‌ يخچال ،‌ چراغ مطالعه و آباژور .

طراحي ميز توالت در اتاق بايد به گونه اي باشد که موقع استفاده پشت به پنجره ننشيند چرا که اين موقعيت باعث مي‌شود در طول روز تصوير در آينه به خوبي ديده نشود .

 

 

 

سالن کتابخانه :

قسمت کتابخانه هتل بسيار اهميت دارد زيرا مسافراني از مليتهاي مختلف به هتل وارد مي شوند و طبعاً چند روزي در هتل به سر مي برند و علاقمنداند اوقات بيکاري خود را به مطالعه بگذرانند لذا کتابخانه منظور آنان را تأمين مي کند . کتابخانه کاملاً منطبق با اصول کتابداري جديد به صورت قفسه هاي باز يا بسته اداره مي شود و کتاب به زبانهاي مختلف در آن وجود دارد .

 

قسمت پرستاري کودکان مسافران :

چون اغلب اتفاق مي افتد که يک خانواده مسافر هنگام خروج از هتل اطفال خود را نمي خواهند همراه ببرند و يا حتي اتفاق مي افتد که خود آنها شب به هتل بر نمي گردند ولي مي خواهند اطفالشان در هتل بمانند و راحت باشند ، يک قسمت براي پرستاري و مراقبت از اطفال مسافرين در هتل اختصاص داده مي شود .

اين مهم باعث خواهد شد که ضمن اينکه کودکان در يک محل بخصوص سرگرم خواهند شد و از بازي کردن در محيط هاي عمومي جلوگيري خواهد شد و مهمانان بدون بچه در آرامش بهتري هستند و ضمناً منبع در آمد خوبي براي هتل خواهد بود .

اين قسمت عبارت از يک سالن است که چند پرستار بچه ،‌ که در کار خود تجربه دارند آن را اداره مي کنند .

در هتلهايي که چنين سالني وجود ندارد ، پرستاران مربوط از اطفال مسافران در اتاق خود آنها نگهداري مي کنند و هنگامي که مسافر مراجعت کرد پرستار وظيفه اش تمام مي شود و اتاق را ترک مي کند .

 

بخش لاندري ( خشک شويي هتل ) Laundry :

قسمت لباسشويي هتل که معمولاً نزديک شوت ملحفه بايد قرار گرفته باشد ، محلي است که لباسهاي مسافران يا وسايل مربوط به امور خانه داري يا رستوران هتل از قبيل روميزي ها ، دستمال هاي سفره ، ملحفه ، روبالشيها ، اونيفورم پرسنل يا لباسهايي که از خارج مي آورند کلا در اين قسمت شستشو مي شود .

در مورد کف سازي محل لباسشويي ، بايد توجه کنند که از هر طرف شيب ملايمي به طرف کفشوي‌ و گريل کف و فاضلاب داشته باشد تا در هيچ نقطه اي از کف محل لباسشويي ، آب نايستد و جمع نشود .

کف لاندري بايد گريل پيش بيني شود . در اين بخش انبار کوچک داخل Linen Room يا Laundry براي قرار دادن مواد شوينده و پاک کننده پيش بيني مي کنند و محلي براي دفتر لباسشويي ، محلي براي تحويل و دريافت لباس مسافرين و يونيفرمها ، لباسهاي ناشسته و شسته Linen Room ، و محلي براي ملحفه ها ، روبالشي ها ، روتختي ها و انواع حوله ها ،‌ روميزيها و دستمال سفره هاي تميز و کثيف ، محل خياط خانه پيش بيني مي شود .

لاندري هتل بايد کاملاً جدا باشد و تابلو برق لاندري داخل خود لاندري قرار گيرد . لوله ديگ بخار به لاندري کشيده شود . بهتر است اين محل طوري طراحي شود که کاملاً جدا به عبارتي وقتي که لاندري تعطيل است مسئول آن بتواند درب آن و برق آن را که مستقل است قفل نمايد .

 

نکات قابل توجه در طراحي بخش لاندري :

  • فضاي لازم با توجه به تعداد اتاق ها ، سالن ها پس از محاسبه ماشين آلات
  • تعبيه شوت از طبقات جهت صرفه جويي در نيروي انساني
  • نور کافي جهت ديد انواع لکه ها بر روي البسه و ملزومات شستني
  • آفتاب براي ضد عفوني محل کار
  • هواکش جهت خروج هواي آلوده کارگاه
  • خروجي فاضلاب ، مشرف بودن بر فاضلاب اصلي جهت هدايت پس آب هاي شستشو
  • نزديکي به آسانسور جهت حمل ملزومات شستني هتلي به قسمت هاي مربوطه
  • تعيين اتاقي بزرگ جهت لينين روم ، محل نگهداري حاصل کار لاندري در آنجا

 

دراي کلينينگ روم Dry Cleaning Room :

اتاق و محل ديگري را جهت نصب ماشين خشک شويي و دستگاه لکه گيري در نظر مي گيرند که کليه مراحل لکه گيري و شستشو با پرکلراتيلين به وسيله ماشين خشک شويي در آنجا انجام مي گيرد .

 

دستگاهها و وسايلي که در قسمت لباسشويي بايد نصب يا آماده شود :

عبارت است از :

ماشين آبشوئي ها

خشک شوئي

سفيدشويي

خشک کن ها

غلطک اتو

سانتري فوژها

اتو پرس

مانکن اتو

وان و ميز مخصوص لکه گيري

ديگ بخار

قفسه ها و جالباسي هاي مخصوص براي لباسهاي شسته شده و اتو شده

قفسه با سبدهاي مخصوص براي لباسهاي کثيف .

 

آمفي تئاتر يا سالن کنفرانس :

اين فضاها و مکانها به اختصار از اين قرارند :

لابي

محل فروش بليط

محل نگهداري پالتو ، چتر و کلاه

فضا براي ميز اطلاعات و فضا براي نمايش تئاتر و فيلم و اسلايد

فضا براي گريم هنرپيشگان و رخت کن و محل استقرار خبرنگاران محل و فضاي کافي براي انجام ترجمه همزمان به زبانهاي مختلف

محل براي تريا و پذيرايي و دستشويي مردانه و زنانه

وجود سالن کنفرانس

سالن مورد نظر بايد وسايل لازم را براي برگزاري کنفرانسها و سمينارها و ايراد سخنرانيها دارا باشد . از وسايل ضروري آن ،‌ داشتن تريبون در محل مشخص و ميز و صندلي کافي مي باشد که مقدار آن بستگي به بزرگي يا کوچکي سالن دارد و به نسبت احتياج بايد تهيه و آماده شود .

در ترتيب چيدن ميزها و صندليها بايد فواصل معيني را براي سهولت رفت و آمد ، در نظر گرفت و تمام قسمتهاي دور سالن بايد جايي براي وصل کردن ميکروفون داشته باشد زيرا در صورت تشکيل سيمنارها جلوي هر دو نفر ،‌ وجود يک ميکروفون از وسايل ضروري محسوب مي شود . البته مي توان از ميکروفون هاي بدون سيم هم استفاده کرد در صورتيکه جلسات خصوصي نباشد .

نور و روشنايي سالن بايد به بهترين صورت و به اندازه کافي تأمين شده باشد . در مورد نصب پريز برق در قسمتهاي مختلف و متعدد ، پيش بيني لازم به عمل آيد . بخصوص در محلهاي نزديک تريبون نياز به استفاده از پريز برق بيشتري احساس مي شود که در مسايل مربوط به نمايش اسلايد يا فيلم ،‌ مشکلي پيش نيايد .

ضمناً بايد توجه داشت که ترتيب چيدن ميزها و صندليها در سالن مزبور ، به منظور برگزاري سمينار يا کنفرانس يا سخنراني متفاوت خواهد بود و هر کدام شکل و ترتيب خاصي را ايجاب مي نمايد .

 

امکانات لازم در فضاي سبز :

اين امکانات و فضاها عبارت اند از :

فضا براي بازي کردن کودکان

وجود سرسره ،‌ تاب ، الاکلنگ

فضا براي پارکينگ و دفتر مخصوص مسئول پارکينگ

درب مخصوص براي رفت و آمد کارکنان و انبار و بيرون بردن زباله از هتل

محل دفع زباله

محل مخصوص تايم کيپر ، Time Keeper .

و محل دوچرخه ها و موتورسيکلت کارکنان

محل ترانسفورماتور اختصاصي شرکت برق براي هتل

محل ايستگاه گاز شهري براي هتل

چراغ هاي پارکينگ و محوطه

محل پذيرايي در تابستان ها

صوت محوطه

تلفن در محوطه

دستشويي و توالت

محل وسايل باغباني

نصب لوله هاي پرچم جلوي درب ورودي

محل نگهباني

 

محل موتور برق اضطراري :

اين محل بايد در جايي قرار گيرد که صداي آن در مواقعي که روشن است به اتاق ها سرايت نکند و اين محل بايد طوري طراحي شود که در زمستان گرم باشد زيرا چنانچه در اتاقي قرار داشته باشد که هواي آن سرد باشد ممکن است در مواقعي که برق شهر قطع مي شود به علت سرد بودن موتور به طور اتومات روشن نشود .

 

فضاهاي لازم براي کارکنان :

اين محل ها عبارت اند از :

محل لاکرهاي رخت کن کارکنان

غذاخوري کارکنان

دوش

توالت زنانه و مردانه

 

آشپزخانه :

تعدادي از لوازمي را که معمولاً در آشپزخانه هتلها مورد استفاده قرار مي گيرد به شرح زير نام مي بريم :

ميز حرارت ، ديگ حرارت ، نان بري ، کره ساز (چهار گوش کردن آن) ، دستگاه مخصوص تزئين و بريدن و قطعه کردن کره ، دمکن ، گريل ، جوجه گردان ، اجاق ، سالاماندر ، بن ماري ، گرم کن ظروف ، کباب پز ، فرهاي مخصوص ، اجاق خوراک پزي ، ماشين ظرفشويي ، ديگ يا ماشين بخار (توليد کننده بخار) ، اجاق ماکرويو، گريل ، ماهي سرخ کن ، سيب زميني سرخ کن ، فرها ، داغ کن سريع (فوري) ، فرهاي مخصوص تهيه انواع شيريني ،آبميوه گيري ، ماشين مخصوص تهيه چيپس ، ماشين مخصوص تهيه پوره سيب زميني ، سيب زميني پوست کني و سيب زميني بري و نان بري ، Toster نان ، يخ ساز و سرد خانه ، يخچالهاي مختلف ، بستني ساز ، ميزهاي کار و آماده سازي ، قفسه هاي آب چکان ،‌ قفسه هاي مخصوص ظروف ؛ قفسه هاي مخصوص فنجان ها ، کابينت براي ظرف ، ميز غذاهاي برگشتي ،‌ ظروف و کارد و چنگال ،‌ درباز کن ها و قوطي باز کن ، چرخ گوشت ،‌ همزن هاي برقي ( مخلوط کن ) ،‌ آسياب برقي ، اره برقي براي بريدن گوشت و استخوان ؛ و قطعه قطعه کردن گوشت ؛ ميز کار بزرگ ، مجهز به کشوهاي متعدد ، تخته کار آشپزخانه براي پرش ، ماشين برش کالباس و نان ،‌ کارد و ساطور به اندازه هاي مختلف و چاقو تيز کن ، قوطيهاي مخصوص ادويه ، صافي ها ، سرخ کن ها ،‌ ظروف مسي ، رويي ، لعابي ، پلاستيکي ، ملامين ،‌ جاروها و برسها ،‌ ديگ هاي مختلف قابلمه ،‌ ماهي تابه ،‌ پارچ ها ،‌ ترازو ،‌ الکها و وسايل تميز کاري و ... آسانسور مخصوص حمل غذا .

توجه داشته باشيد تمام هتلها به کليه اين لوازم نياز ندارند ، از طرفي هتلهايي وجود دارد که به لوازم بيشتري نيازمند است ، بديهي است تعداد و انواع وسايل آشپزخانه بستگي به احتياج واقعي هتلها دارد .

در آشپرخانه بايد براي هر کاري محل مناسبي در نظر گرفت و جاي پختن غذا و شيريني و قصابي از هم جدا باشد و حتماً بايد صورتي از کليه لوازم و وسايل آشپزخانه تهيه شود و سپس با توجه به نقشه اي که قبلاً روي کاغذ کشيده شده محل هر يک از وسايل آشپزخانه را تعيين نموده و نشان داد که محل قرار گرفتن فرها و اجاقها کجاست و اين کار را طوري بايد انجام داد که اجاقها و فرها در جايي از آشپزخانه واقع شود که از يک طرف غذا آماده ‌، و از طرف ديگر خارج شود . فرها و اجاقها در محلي از آشپزخانه نصب و قرار گيرد که از لحاظ کار و رفت و آمد دائم کارگران و کارمندان ، مشکلاتي به وجود نيايد .

وسايل نصب شده از قبيل فر مرکزي ، دم کن ها ،‌کباب پر و ... بايد طوري نصب شود که کارکنان آشپزخانه از برداشتن قدم هاي اضافي و شانه به شانه شدن جلوگيري شود . محل ظرفهاي کثيف هم نبايد فاصله اي از محل ظرفشويي داشته باشد که از رفت و آمد و صرف وقت زياد جلوگيري شود .

بين در رستوران و آشپزخانه ، محلي در نظر گرفته مي شود به نام « محل تحويل غذا از آشپزخانه » که محل مراجعه گارسن ها ، جهت تحويل گرفتن غذا و بردن آن به رستوران براي ميهمانان و مشتريان مي باشد .

اين محل در نقشه ساختماني هتل و طرح آشپزخانه ، طوري پيش بيني شده است که گارسن ها نتوانند به داخل آشپزخانه وارد شوند ، يعني قسمتي از فضاي اين محل ، به پيشخوان اختصاص داده شده به نحوي که پيشخوان ،‌ بين آشپزخانه و محل تحويل غذا به صورت حايل واقع شده است و آشپزخانه را از محل تحويل غذا ، مجزاً ساخته و مانع از آن مي شود که گارسن ها مرتباً به آشپزخانه وارد و از آن خارج شوند

 

پارکينگ :

عواملي که در اندازه پارکينگ و متراژ آن تأثير دارد مشتريان دائمي رستورانها ، کافي شاپ ها ، فروشگاهها و مجموعه ورزشي است .

از نکات مهم ؛ پيش بيني پارکينگ در ساعات مختلف است به اين نکته نيز بايد توجه داشت که براي پارکينگ در ساعت هاي نيمه شب از خيابان هاي اطراف هم مي توان استفاده نمود که در اندازه پارکينگ محاسبه مي شود . هنگام ساخت پارکينگ تعداد کارکنان را نيز بايد در نظر گرفت و ضمناً محلي را براي پارک اتوبوسها که مسافرين گروهي را مي آورند بايد در نظر داشت .

 

 

 

 

آسانسور :

در قسمت مربوط به ساختمان هتل ،‌ لزوم کار گذاشتن آسانسور براي حمل غذا از آشپزخانه به طبقه هاي بالا تريا آسانسور خاص پرسنل و کارکنان هتل يادآوري شده است . همچنين از آسانسور ، براي حمل مسافران به اتاق هاي خود ، در طبقات مختلف استفاده مي شود .

 

نورپردازي :

مسئله تأمين نور هتل ،‌ در قسمتهاي مختلف آن يکي از مسائل فني و هنري و در عين حال بسيار حساس و ظريف است که نياز به تأمل و دقت و ظرافت طبع و ذوق و سليقه دارد .

همچنين تأمين نور هتل در رفاه و آسايش مسافران و راحتي کار کارکنان تأثير به سزايي دارد .

از لحاظ نور لازم و کافي بايد حد معمول و متعارفي را در نظر گرفت و از افراط و تفريط پرهيز کرد ، و نبايد به آن فکر بود که پرداخت هزينه زياد دليلي بر پسند مردم و نشانگر اهميت بيشتر هتل است .

نور بايد از نظر کمي و کيفي علاوه بر تأمين روشنايي مورد نياز ، زيبايي دکور را به نحو چشمگيري افزايش دهد و آرامش روحي و جسمي و سلسله اعصاب را به وجود آورد .

چنانچه به راهروها نور کمتري داده شود خود به خود نوعي حالت بازدارنده ايجاد مي کند و مسافرين وادار مي شوند که آهسته صحبت کنند و حتي الامکان سکوت را رعايت يا لااقل با صداي ملايم گفتگو نمايند .

معمولاً در راهروهاي هتل ،‌ در طول روز ، از نور سقف يا ديوارها ، استفاده مي شود و در شب از نور ديگري که از فاصله نيم متري به کف راهروها مي رسد برخوردار مي شوند .

ولي اتاقها بايد از نور کافي برخوردار باشد . بخصوص سلف سرويس و پيش خوان آن يا بالاي فرهاي آشپزخانه حتماً بايد نور زياد و مناسب داشته باشد . معمولاً براي اين منظور از نورافکن نيز استفاده مي کنند .

 

استفاده از رنگ ها براي طراحي در هتل داري :

رنگ هميشه مطابق با نور بايد انتخاب شود زيرا که اين دو رابطه بسيار نزديک با يکديگر دارند . اين دو در کنار هم پيامهاي روان شناسي گوناگوني را در سطوح محرک و غير محرک انتقال مي دهند . رابطه متقابل اين دو نشأت گرفته از اين حقيقت است که رنگي که ما مشاهده مي کنيم به خاطر نور و انعکاس نور مي باشد . به عبارت ديگر وقتي رنگ خاصي را در منبع نور ديگري مشاهده کنيم آن رنگ کاملا متفاوت با رنگ اوليه است ( به عنوان مثال رنگ در زير فلورسنت مشاهده شود يا نور لامپ نئون ) يا وقتي که در نور مسقتيم يا غير مستقيم مشاهده گردد با يکديگر متفاوت است . منابع مختلف نور داراي رنگهاي مختلفي مي باشند .

 

هال ورودي :

در زمينه اي از نورهاي محيطي مي توان قسمت پذيرش را با شدت نور متفاوت يا رنگ متفاوت چنان طراحي کرد که در فضاي هال ورودي بيشترين نظر را جلب کند .

 

 

 

پذيرش :

فضاي اين قسمت بايد پذيرا و خوشايند باشد و در آن از نورهاي گرم و صفحات نوراني در زمينه ي عمودي استفاده شود . نورهاي سقفي به کمک نورهاي ميز و ديگر نورهاي محيطي بايد چنان تعديل شوند که چهره هاي مراجعان و کارکنان ملايم و زيباتر جلوه کند و مخوف و هراس انگير به نظر نرسد .

 

نماي ظاهري هتل

تبليغ شهري :

يکي از نکات ظريف و مهم که موفقيت يک مدير هتل در جلب مشتري بدان بستگي دارد ، نماي ظاهري دورنما و منظره يا چشم انداز هتل است . بينايي و احساسي که از اين آيينه روح به انسان دست مي دهد نقش عمده اي را در برداشتهاي بعدي او بر عهده دارد .

دورنماي يک متل يا هتل براي تمام کساني که بدان مي نگرند به نوعي بايد جالب توجه باشد و بتواند دقت و تحسين يا شگفتي و اعجاب آنها را به خود جلب نمايد که هدف از تأسيس هتل يا متل نيز ، کشش و جذب هر چه بيشتر واردين و مشتريان است .

ساختمان و وضع ظاهري يک هتل بايد طوري تزيين و برافراشته باشد تا براي آنهايي که نياز به اقامت هم ندارند توجه برانگيز و جالب نظر باشد ، همين نوع توجه است که از نظر روانشناسي با نام توجه غير ارادي شناخته مي شود .

ابعاد و اندازه هاي يک تابلو که نام هتل بر آن نقش بسته باشد ،‌ رنگها و ديگر زيبايي هاي شاخص و چشمگير ، هر يک به خوبي مي تواند توجه رهگذران دور يا نزديک را به آساني جلب کند .

وجود چمنهاي سرسبز ، گلهاي دلفريب فصل ، نحوه تزيين و رنگ ساختمان ، ابعاد و اندازه هاي در و پنجره ، رنگ پرده و کرکره ها همگي مي توانند در جلب توجه بينندگان يا رهگذران و به ويژه واردين به هتل تأثير داشته باشند .

 

برخي اندازه هاي هتل :

  • ارتفاع ديوار کوب ها در اتاق ها يا راهروها و کليه قسمتهاي هتل 2 متر
  • ارتفاع چراغ بالاي آينه دستشويي ها 190 سانتي متر
  • ارتفاع کليه کليدهاي روشنايي و پريزها در آشپزخانه ها و پانتري ها 120 سانتي متر
  • ارتفاع کليد و پريز برق در کليه سرويس ها 110 سانتي متر
  • ارتفاع کليد و پريز برق در آشپزخانه هاي اوپن اتاقها 110 سانتي متر
  • ارتفاع کليه پريز برق ها داخل اتاق ها 70 سانتي متر بغير از پريز برق براي کولر (در صورتيکه براي هر اتاق کولر گازي پيش بيني مي شود )
  • ارتفاع کليد روشنايي در داخل اتاق ها 110 سانتي متر بجز سر تخت ها که همان 70 سانت مي باشد .
  • برق نيمه شب تا صبح با لامپ 15 در ارتفاع 70 سانت در هر 50/1 متر پيش بيني شود . اين برق براي مواقع اضطراري نيز مورد استفاده قرار مي گيرد .
  • ارتفاع ميز رسپشن 110 سانت
  • ارتفاع ميز رسپشن از داخل 85 تا 90 سانت
  • سطح ميز رسپشن 55 تا 60 سانت
  • توضيح اينکه ميزهاي رسپشن هتل چنانچه سيستم گردش کار کامپيوتري است ،‌ بايد با توجه به نوع هتل ، اندازه ، درجه هتل طراحي نمود .
  • در ورودي اتاق هاي هتل 85 سانت (بازشو) بدون در نظر گرفتن چارچوب در سرويس ها 75 سانت
  • ارتفاع پاتختي اتاق ها 50 سانت
  • ارتفاع در ورودي اتاقها 220 سانت دستگيره در 90 سانت
  • ارتفاع دستشويي 85 سانت
  • ارتفاع پله ها 16 تا 18 سانت
  • ارتفاع سقف آشپزخانه 5 متر
  • در هر 24 ساعت 400 ليتر مصرف آب ريزي هر نفر
  • يک متر مکعب براي هر اتاق دبي مصرف آب محاسبه مي شود .
  • براي 90 اتاق لوله انشعاب آب حدود يک ويک چهارم اينچ يا يک لوله 1 اينچ براي 90 اتاق البته با منبع ذخيره 80 هزار لييتر به بالا ، پيش بيني مي شود در صورت آب مستقيم بدون منبع حداقل لوله 3 اينچ ، پيش بيني مي شود .
  • البته بايد توجه داشت که منبع آب ذخيره بايد حدود يک سوم آن براي آتش پيش بيني شود که فقط توسط پمپ آتش مي توان از آن قسمت استفاده نمود .
  • سردخانه 30 تن يعني حدود 6 متر مکعب ( هر متر مکعب 5 تن مي شود )
  • براي حدود هر 50 اتاق يک کابين تلفن در لابي پيش بيني شود .

 

خدمات کلي :

کارکنان با لباس رسمي و با نظارت مديريت حضور دارند .

مهارت هاي فني و اجتماعي با استاندارد بسيار بالا ، پاسخگوي نيازها و درخواست هاي ميهمانان است .

 

شرايط کلي پذيرش ميهمانان :

قسمت پذيرش به صورت 24 ساعته ( شبانه روزي ) فعال است .

کارکنان قسمت پذيرش از لباس رسمي و متحد الشکل استفاده مي کنند .

تسويه حساب ميهمان بلافاصله پس از درخواست او انجام مي شود .

کارکنان قسمت پذيرش آموزش ديده اند و حضوري حرفه اي دارند . سطح شناخت کارکنان نسبت به کار و وظايفشان، در نحوه عملکرد آنها مشهود است .

تلاش شود تا ميهمانان با تسهيلات هتل آشنا شوند . اطلاعات کافي در اختيار ميهمانان قرار گيرد .

 

حفظ و نگهداري وسايل و خدمات باربري :

نصب صندوق در داخل اتاق ها الزامي است . طرز استفاده از آنها بايد در اختيار ميهمانان قرار گيرد .

خدمات باربري در صورت نياز توسط کارکنان با لباس رسمي (يونيفرم) انجام مي شود . هنگام ورود و خروج براي حمل وسايل به ميهمان کمک مي شود .

همواره باربر شب وجود دارد . وجود دربان الزامي است .

رستوران :

حداقل يک رستوران بايد براي ميهمانان وجود داشته باشد . اين رستوران جدا از غذاخوري کارکنان است .

حدمات و سرويس با رعايت جزئيات ارائه مي شود .

 

خدمات عمومي اتاق (Room Servise) :

نوشيدني ها و غذاهاي سبک در تمام 24 ساعت شبانه روز در دسترس باشد .

خدمات اتاق (Room Servise) در صورت درخواست ميهمان ارائه مي شود . همه ي جزئيات مورد نياز ميهمان بايد براي اطلاع او در دسترس باشد .

کيفيت مناسبي براي خدمات غذا خوردن در اتاق وجود داشته باشد . در صورت لزوم ميز غذاخوري و صندلي فراهم شود و خدمات با چرخ دستي انجام پذيرد .

سيني هاي مورد استفاده بايد مناسب و قابليت حمل همه اقلام را داشته باشند .

از وسايل مناسب براي گرم ماندن غذا و حفظ کيفيت آن استفاده شود .

مجموعه اي از سيني و چرخ دستي آماده وجود داشته باشد .

بردن فوري سيني غذاي خورده شده و ساير ظروف بنا به درخواست ميهمان

آنچه از اهميت ويژه برخوردار است ، اين است که کارکنان به شيوه اي حرفه اي اين خدمت را ارائه دهند و از رضات ميهمان در زمينه خدمات ارائه شده اطمينان حاصل شود .

صبحانه کامل در هنگام صبح و گلچيني از غذاهاي سرد و گرم در ساعات کار رستوران به اين شيوه (RoomServise) ارائه مي شود . جزئياتي که ميهمان بايد بداند و محدوديتهايي که در اين سرويس ممکن است وجود داشته باشد به اطلاع ميهمان برسد . اين گونه اطلاعات را مي توان در پوشه اتاق قرار داد .

 

کيفيت کلي اتاق خواب ها :

کيفيت بسيار خوب با استاندارد عالي وسايل و تناسب در تزيين اتاق

تزئين ديوارها و پوشش آنها از کيفيت بسيار خوب برخوردار باشد .

استفاده از وسايل با کيفيت بسيار خوب نشان دهنده سطح بالاي يک هتل چهار ستاره است .

 

ابعاد و اندازه هاي اتاق :

اتاق در ابعاد قابل قبول نمي تواند مساحتي کمتر از 9 متر مربع داشته باشد . راحتي ميهمان براي حرکت کردن در اتاق بسيار مهم است .

براي ارزيابي قابل قبول بودن اندازه ي اتاق ، بازرس فضاي قابل استفاده ي اطراف وسايل را در نظر مي گيرد . نبايد مانعي موقع حرکت وجود داشته باشد .

اتاق هاي خانوادگي بايد جادارتر و بزرگتر باشند .

درها و کشوها بايد کاملاً راحت باز و بسته شوند .

پيش آمدگي هاي شيب دار و سقف ها نبايد به قسمت هاي اصلي اتاق وصل شوند .

وسايل بايد طوري در اتاق چيده شود که استفاده ي عملي از آنها ميسر باشد .

استفاده ي آسان و راحت از وسايل بي آنکه لازم باشد که مثلاً وسايلي مثل تلويزيون و يا سيني چاي جابه جا شود .

همه ي اتاق خواب ها با فضاي کافي و ارائه ي خدمات لازم .

همه ي اتاق خواب ها فضاي کافي براي خدمات اتاق (Room Servise) داشته باشند .

 

گرمايشي ، سرمايشي و تهويه ها :

دماي اتاق همزمان با ورود ميهمان تنظيم شود .

استفاده از کولر گازي و سيستم تهويه مطبوع براي هتل هاي سه ستاره به بالا الزامي است .

 

روشنايي اتاق ها :

اتاق ها بايد داراي نور کافي باشند . کليدهاي چراغ در کنار در ورودي تعبيه شود . چراغ هاي مطالعه با کليدهاي قابل کنترل در محل مناسب براي هر شخص نصب شده باشد ممکن است ميهمانان تخت خوابهاي دو نفره از يک چراغ مشترک استفاده کنند .

مسئله نورپردازي و تأثير نور دو مسئله قابل توجه هستند . از حباب يا آباژور براي همه ي چراغ ها استفاده شود مگر اينکه چراغ تزئيني باشد .

پيش بيني سيستم برق اضطراري الزامي است .

ترجيحاً دو چراغ کنار تخت هاي يک نفره نور داشته باشند .

از قسمت تخت خواب ، نور اتاق قابل کنترل باشد .

 

 

 

پنجره ها :

حداقل يک پنجره براي ورود نور طبيعي و جريان هوا اتاق وجود داشته باشد . پنجره ها بايد نسبت به اندازه فضاي اتاق مناسب بوده و راحت باز و بسته شوند . ايمني پنجره هاي طبقه اول (و درهاي ايوان ) بايد در هنگام باز بودن پيش بيني شده باشد. ( در صورتي که پنجره باز باشد ، امکان ورود براي افراد از پنجره ممکن نباشد ) .

پنجره تمام اتاق ها بايد طوري باز شود که سر يا بدن ميهمان با آن برخورد نکند . پنجره هاي مشرف به خيابان بايد شيشه دو جداره داشته باشند . در جايي که پنجره ها بسته هستند ، دستگاه تهويه ي هوا بايد کار کند . اگر برخي از اتاق ها مشرف به نورگير بزرگ داخلي باشد ، پنجره اتاق به سمت نورگير قابل قبول است ، اما مساحت نورگير نبايد کمتر از 12 متر باشد . پنجره هايي که باز مي شود ، حتما بايد توري داشته باشند .

 

مبلمان اتاق ها :

روي ميز بايد جادارتر بوده و فضاي بيشتري داشته باشد .

ميز ناهارخوري مناسب پيش بيني شده باشد تا ارائه خدماتي از قبيل خدمات اتاق (Servise Room) امکان پذير شود . ساير متعلقات آن از قبيل صندلي و روميزي نيز وجود داشته باشد . اندازه ميز بايد متناسب با ظرفيت اتاق پيش بيني شود تا بتوان از آن به عنوان ميز ناهارخوري هم استفاده کرد .

پيش بيني فضاي مناسبي در اتاق براي جاسازي کمد الزامي است .

چوب رختي هاي مناسب به ميزان کافي براي آويزان کردن هر نوع لباسي مهيا باشد .

 

وسايل نشستن در اتاق :

اتاق ي

  انتشار : ۷ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1292

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما