مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 88
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13041751

رشد گردشگري


رشد گردشگري محلي توسعه ي گردشگري شهري

 

مقدمه

محور سند چشم انداز 20 ساله كشور: ايران بايد تا 20 سال ديگر به قدرت برتر منطقه تبديل شود آرزويي كه رسيدن به آن نيازمند تدوين واجراي برنامه هاي مفيد اقتصادي است.

كارشناسان اقتصادي معتقدند ، براي دستيابي به رشد اقتصادي و از بين رفتن اتكا به اقتصاد تك محصولي نفت بايد شاخصه هاي ديگري يافت تا از اين راه بتوان به اهداف برنامه هاي بلند مدت نظام دست يافت. يكي از اين شاخصه ها ، جاذبه هاي گردشگري است.

كارشناسان اقتصادي ، گردشگري ايران را يكي از ده قطب گردشگري مهم در دنيا به شمار آورده اند كه با برخورداري از سابقه ديرين تمدن و فرهنگ ، طبيعت و شرايط اقليمي گوناگون و عوامل ديگر از اين دست ، توانايي قرار گيري در جايگاه مناسب نقاط پر جاذبه ي گردشگري در جهان را دارا است . اما با اين توصيف كشور ايران علي رغم در اختيار داشتن جاذبه هاي قابل توجه، از جايگاه مناسبي در بازارهاي گردشگري برخوردار نيست.

با كنكاش در آثار گذشته كه برخي از آنها همانند سفر نامه ها و شعرهاي شاعران نامدار به موضوع گردشگري توجه كرده اند در مي يابيم كه شهرهاي ايران در تمامي سده ها شاهد گردشگراني بوده اند كه يا در عرصه ي تاخت و تاز و يا براي تجارت و بازرگاني به وسيله ي جاده ها وراه هاي تجاري ايران با مردمان و شهرهاي اين سرزمين آشنا شده اند . در زمان هخامنشيان جاده ي مشهوري به نام راه شاهي به طول 2500 كيلومتر ساخته شد كه مسافران حق تردد از اين راه داشتند . در اين مسير كاروان مي ساخت .سراها ،چاپار خانه ها و ايستگاههاي شاخته شده بود كه مسافران از آن ها بهره مي گرفتند. جاده ي ابريشم نيز كه از چين آغاز و با عبور از فلات ايران به درياي مديترانه منتهي مي شد ، جهانگردان و بازرگانان آن زمان را بهره مند مي ساخت.

امروز با وجود آهنگ رشد و توسعه بسياربالاي شهرها كه از فرآيندهاي درحال تكوين و گريزناپذير درايران محسوب مي شود بهبود جذب گردشگر ميسر نشده است درحالي كه تا اواخر دوران قاجار سير تكويني جهانگردي و گردآوري منابع بسيار در باره ي فرهنگ ايران مشاهده شده است . تعريف گردشگري شهري افول گردشگري در ايران زمينه هاي پيدايش گردشگري در شهرها و نقش مديريت شهري و پيامدهاي مثبت و منفي آن مباحثي است كه محورهاي گفتگوي زير را شكل داده اند . گردشگري شهري يا تفريح شهري بخشي از گذراندن اوقات فراغت شهروندان است كه حد فاصل گذران فراغت در خانه و خارج از شهر و آبادي است گردشگري شهري آن قسمت از گذران فراغت است كه درمحدوده سكونت شهروندان در فضاهاي باز درون شهري محقق مي گردد و به عنوان بخشي از نيازها و فعاليت هاي فراغتي مستمر عموم شهروندان به صورت روزانه يا هفتگي محسوب مي شود. از اين نظر گردشگري شهري از گذران فراغت درخانه و فضاهاي سربسته باگردشگري درمقياس ملي و بين المللي متمايز است .

امروزه گسترش فضاهاي باز جمعي و ايجاد مراكز فراغتي به ويژه فضاهاي گردشگري به يكي از اهداف بر نامه ريزي فراغت تبديل شده است كه علاوه بر تامين اهداف اقتصادي و زيست محيطي، نقش موثري در تعادل بخشي به گذران فراغت و تامين سلامت جسمي و رواني جوامع دارد . گردشگري درميان فعاليتهاي فراغتي از بيشترين تنوع و تحرك، از يك سو، و وسيع ترين پهنه مكاني و فضايي از سوي ديگر برخوردار است. شايد بتوان گفت كه گردشگري به خصوص گردشگري شهري به گونه اي تمام فعاليت هاي فراغتي ديگر را باخود همراه دارد و بدين سبب برنامه ريزي و مديريت گردشگري از امور حساس و پيچيده و چند وجهي است كه توجه ويژه مديران شهري را مي طلبد .

اما چه شاخصهايي سبب مي شود شهر واجد خصوصيات لازم براي پذيرش گردشگر شود؛ همان گونه كه بيان شد گردشگري شهري بخشي از گذران فراغت شهروندان است كه موجب ارضاي نيازهاي فراغتي مستمر آنان در فضاهاي باز درون شهر و محيط پيرامون شهر مي شود . گردشگري شهري بخش جدايي ناپذير از خدمات شهر ي مورد نياز شهروندان دائم و غير دائم شهري را تشكيل مي دهد و براين اساس، درحيطه ي وظايف برنامه ريزي و مديريت شهري واقع مي شود . از سوي ديگر گردشگري شهري باارزش هاي محيط طبيعي و ميراث فرهنگي وتاريخي هر شهر داراي ارتباط تنگاتنگي است كه ازاين منظرتوجه به استقلال به اين امر درطرح هاي توسعه و عمران شهري ضروري مي نمايد بايد توجه كرد كه گردشگري شهري و كيفيت و كميت آن يكي از شاخصهاي مهم توسعه و عمران شهري به شمار مي آيد اما دركل براي تحقق گردشگري شهر در شهرها مي بايست گردشگاه و مجموعه هاي گردشگاهي درون شهري و برون شهري و حومه ايي به تناسب به وجود آيند وتسهيلات و تجهيزات گردشگري نيز در يك شهربه تناسب طيف گردشگران فراهم شوند .

نحوه ي شكل گيري شهر، تاريخچه ي آن روند جمعيتي ساختار ها و زيرساختها مربوط به آن آداب و رسوم حاكم برآن ودريك فرهنگ غالب از اجزايي هستند كه مي توانند سليقه هاي گوناگون انساني را به خود جذب كنند .رشد سريع كالبدي شهرها تسلط حركت سواره بروز پديده حاشينه نشيني و حومه نشيني جدايي از محيط طبيعي و افزايش فاصله ميان محل كار و سكونت و جدايي از كار و فراغت از عواملي مي باشند كه شهر را ملزم به دانستن خصوصيات گردشگري مي كند . كاهش هويت فضايي واجتماعي در شهرها و آلودگي شديد محيط زيست و مانند آن تامين نيازهاي اجتماعي و فرهنگي و رواني شهروندان را به سختي ميسر مي سازد . اين امر خود گسترش روحيه ي خرسندي احساس تنهايي تنش رواني شهر گريزي شهرستيزي و آسيب هاي اجتماعي را باعث مي شود . در اين ميان موضوع چگونگي گذران اوقات فراغت تامين امكانات و تسهيلات گردش وتفريج وساماندهي فضاي آن، محوري اصلي در برنامه ريزي شهري طراحي محيط و مديريت شهر تبديل شده است .

واجد ويژگي هاي گردشگري بودن يك شهر حامل منافع شخصي اجتماعي اقتصادي و محيطي است به اين شكل كه رهايي از فشار وتنش افزايش سلامت و بهداشت رواني رشد خلاقيت و خودشكوفايي رشد مهارت ها و آموزش ها و نيز تكامل شخصيت افراد را به عنوان منافع شخصي حاصل از گردشگري شهري مي توان بر شمرد از سوي ديگر تقويت وابستگي هاي خانوادگي و توسعه روابط جمعي پرورش روحيه ي اجتماعي افزايش كارواشتغال توسعه و عمران نواحي روستايي و دور افتاده توسعه خدمات و تاسيسات زيرساختي گسترش رفاه عمومي جلوگيري از تخريب منابع طبيعي و ميراث فرهنگي جلوگيري از تصرف و اشغال درنواحي شهري ترويج و اموزش فرهنگ زيست محيطي و تقويت همكاري نهادهاي مديريت شهري و زيست محيطي نيزاز منافع اجتماعي اقتصادي و محيطي گردشگري شهري به شمار مي آيند .

 

توجه به گردشگري شهري و پيامدهاي حاصل از آن

گسترش گردشگري بنا به اهميت پيچيده و چند بعدي خود با اثرات گوناگون مثبت و منفي و نتايج متعارض همراه است بنابراين به مطالعه و ارزيابي همه جانبه نياز دارد . مهم ترين ابعاد و اثرات توسعه گردشگري را مي توان درسه ميدان زيست محيطي اثرات اقتصادي و اثرات اجتماعي و فرهنگي آن جست .

درحال حاضر وظايف برنامه ريزي و مديريت توسعه ي گردشگري دركشور درسطح هاي گوناگون محلي ملي و فرا ملي بر عهده نهادهاي مختلفي است كه هر يك داراي ساختار بخشي اند و از اين نظر اقدامات آن فاقد هماهنگي و همكاري لازم است. با توجه به نبود يك رويكرد جامع و مديريت يكپارچه در سياست هاي كلان توسعه گردشگري در كشور مي توان گفت كه هنوز جايگاه گردشگري شهري در نظام برنامه ريزي توسعه و عمران به درستي تعريف و و تبيين نشده است.

به طور كلي مي توان مشكلات بنيادي در توسعه گردشگري را فقدان رويكردي جامع و هماهنگ در توسعه گردشگري محلي و بين المللي ناهماهنگي ميان نهادهاي شهري زيست محيطي ايرانگردي و ميراث فرهنگي نقش كم رنگ دولت و شهرداري ها در توسعه گرشگري شهري نقش ضعيف برنامه ريزي شهري و منطقه اي در تامين زيرساخت ها و تسهيلات گردشگري نارسايي وناهماهنگي در قانون ها و تشكيلات اجرايي توسعه گردشگري حضور كم رنگ بخش خصوصي وضعف مشاركت در زمينه ي گردشگري و نيز كافي نبودن آموزش تبليغ و اطلاع رساني برشمرد .

 

مديريت شهري و شبكه هماهنگ گردشگري شهري

برنامه ريزي و مديريت توسعه ي گردشگري با توجه به اهداف و اصول توسعه پايدار گردشگري ، دانشي ميان رشته اي به شمار مي آيد كه به همكاري رشته هاي گوناگون علمي و همكاري بخش ها و نهادهاي گوناگون مسئول در توسعه و عمران شهري نيازمند است . جوهر برنامه ريزي و مديريت گردشگري شهري شناسايي منابع و عوامل موثر در توسعه ي گردشگري واستفاده بهينه و پايدار از آن هاست كه در راستاي تامين نيازهاي فراغتي عامه شهروندان و بازيد كنندگان در مقياس محلي ملي و فراملي به كار مي رود .

بنابراين محورهاي اصل برنامه ريزي ومديريت گردشگري به تعيين سلسله مراتب برنامه ريزي و گردشگري تعيين مقياس برنامه ريزي شناسايي عوامل اصلي موثر در توسعه گردشگري و تدوين سياست ها و روش هاي نگهداري ظرفيت منابع گردشگري مربوط مي شود كه در اين مينان مديريت شهري نقش بسيار مهم و موثري را در ايجاد هماهنگي و تعامل در اين نهاد موثربرعهده خواهد داشت .

مي توان جازبه هاي گردشگري ايران را به گروه هاي طبيعي تاريخي زيارتي اجتماعي و فرهنگي تقسيم كرد . اين گروهها از جمله : منابع و جاذبه هاي طبيعي ، شامل منابع آبي مانند: رودخانه ها درياچه ها چشمه ها آبشارهاي طبيعي منابع جنگل جلگه ها كوهستان و كوير و اقليم هاي سردسير گرمسير و معتدل هستند . منابع تاريخي و يادماني سكونت گاههاي باستاني بناهاي تاريخي و يادمان هاي هنري را از اين دست مي توان بر شمرد. در باره ي منابع اعتقادي و زيارتي مي توان زيارتگاهها و مكان هاي مقدس مسلمان و ساير اديان ونيز آرامگاه پيشوايان ديني ، علمي و هنري را به گردشگرمعرفي كرد ونيز به دليل گوناگوني اقوام وفرهنگ هاي محلي فرهنگ عشايري هنرها و آئين هاي محلي و بومي و نيز صنايع متنوع دستي و محلي مي توان جاذبه هاي فراواني را براي گردشگران درنظر گرفت . اگر به تجربه هاي ديگر كشورها دقت شود در شهرهايي كه ويژگي هاي ياد شده را ندارند، مديران شهري به ايجاد و توسعه پارك هاي چند منظوره ايجاد مجموعه هاي فرهنگي – ورزشي وفرهنگ سراها ايجاد انواع موزه هاي طبيعي تاريخي و هنري و تبديل بناهاي با ارزش قديمي به مراكز فرهنگي و هنري ايجاد وساماندهي مسيرهاي پياده و دوچرخه سواري ،راسته هاي تفريحي بهسازي و نوسازي بافت هاي تاريخي ساماندهي و طراحي دره ها سواحل درياها و رودخانه و نيز به ايجاد بناهاي يادماني اقدام مي كنند .

 

 

پيامدهاي توجه به مقوله ي گردشگري شهري

با توجه به سه پيامد اجتماعي و فرهنگي اقتصادي و زيست محيطي در امر گردشگري مي توان از راه گردشگري شهري هويت قومي و بومي را معرفي و هنرهاي سنتي و بومي و نيز ادبيات عمومي را تقويت كرد . ايجاد اشتغال و معرفي مشاغل جديد از دستاوردهاي مهم پرداختن به امر گردشگري است افزايش اشتغال سبب كاهش نا برابري هاي اجتماعي مي شود و تعادل اقتصادي را فراهم مي سازد . در حوزه ي زيست محيطي نيز با افزايش گردشگري مي توان بهسازي شرايط زيست محيطي تقويت نهادهاي مربوط به اين حوزه جلب مشاركت هاي عمومي را كه موجب حفظ اراضي كشاورزي و اراضي تحت حفاظت است را فراهم كرد .

 

http://daneshjooqom.4kia.ir/

  انتشار : ۷ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1223

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما