مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 3625
  • بازدید دیروز : 5020
  • بازدید کل : 13106080

تجارت الکترونیک


مقدمه:

اينترنت يک بستر اطلاع رساني و يک بانک وسيع اطلاعاتي مي باشد و شبکه عظيمي است که خود از ميليونها شبکه کوچک ديگر تشکيل شده است. اطلاعات موجود روي اينترنت به شخص يا شرکتي که آنها را در شبکه قرار داده باشد بستگي دارد. به اين ترتيب نمي توان گفت که صددرصد اطلاعات مشخصي روي شبکه وجود دارد، ولي به دليل وسعت اين شبکه احتمال وجود اطلاعات مورد نظر شما در اينترنت، بسيار بالا مي باشد.

اينترنت راه جديد و جالبي را براي تجارت ايجاد کرده است که هيچ شرکتي نمي تواند از آن غافل بماند. اولين مورد، پست الکترونيک است که نقش مهمي را در مکاتبات تجاري ايفا مي کند. سرعت و کاهش هزينه ها دو مورد از مهمترين مزاياي آن مي باشد. شرکتها براي فروش کالا يا سرويس دهي به مشترکين خود، يا در تماس بودن با توزيع کنندگان و نمايندگان، و دسترسي به بازارهاي جديد جهاني و کالاهاي جديد نيز مي توانند از آن استفاده کنند.

پيش بيني مي شود که چنانچه شرکتها در کشورهاي در حال توسعه تا ظرف 5 سال آينده در اينترنت حضور نداشته باشند، ضرر جبران ناپذيري را متقبل خواهند شد و امکان نابودي آنها توسط شرکتهاي رقيب وجود دارد. زيرا شرکتهاي کشورهاي پيشرفته با داشتن امکانات و استفاده از آخرين تکنولوژي، و سرمايه کافي مي‌توانند رقيب سرسخت و شکست ناپذيري براي جهان سوم باشند.

تجارت در اينترنت نيازمند يک بررسي و پيشرفت با يک برنامه دقيق مي باشد که اين خود نيز احتياج به زمان و هزينه اي مشخص در سال اول دارد. تبليغات نادرست در مورد اينترنت انتظارات بي جايي در متقاضيان به وجود آمده است. برخي از افراد تصور مي کنند که اينترنت مي تواند فروش جهاني آنها را چندين برابر کند، در حالي که اين کار مدتها وقت مي برد و فروش تنها امکان اينترنت نيست. با برقراري يک پايگاه در اينترنت مي توان برخي از هزينه هاي تبليغات خارج از کشور، از قبيل چاپ بروشور و ارسال آن را کاهش داد. براي مثال شرکتهاي خودروسازي براي به نمايش گزاردن امکانات و معرفي مدلهاي جديد وسايل نقليه خود از اينترنت استفاده مي کنند.

بسياري معتقدند که تجارت الکترونيک، تجارت سنتي را از بين خواهد برد، ولي اين نظريه درست نيست، زيرا تجارت الکترونيک يک تکنولوژي جديد است که مي تواند به تجارت سنتي و پيشرفت آن کمک کند. به ياد داشته باشيد که در شروع توسعه رايانه هاي شخصي بسياري بر اين باور بودند که با آمدن رايانه به بازار،‌ منشي‌ها کار خود را از دست خواهند داد!

پيشينه رايانه و تجارت الکترونيک در دهه اخير شاهد تحولات زيادي بوده است. ارسال کاتالوگ و بروشور امري نسبتاً پر هزينه و وقت گير است که بسياري از شرکتها هنوز درگير آن مي باشند. اين شرکتها اخيراً براي ارائه سرويس سريعتر و پاسخگويي با هزينه کمتر به تکنولوژي جديد رو آورده اند.

بسياري از شرکتها از شبکه هاي بسته (BBS) Bulletin Board System استفاده مي کردند. اين شبکه ها بيشتر در محيط هاي داس (DOS) رايج بودند. حسن اين نوع شبکه ها اين بود که شما با يک نرم افزار ساده که کارش شماره گيري و شبيه سازي محيط بود، مي توانستيد از هر رايانه اي با آن شبکه تماس بگيريد.

اين نوع شبکه ها امکانات وسيعتري داشتند؛ از جمله دريافت سفارش، جست و جو در موجودي انبار، برقراري تماس و مکالمه با ديگر کاربران، که در اصل بخشي از شبکه اينترنت از اين جا رونق پيدا کرده است، ولي متأسفانه شبکه هاي بسته محدود بودند و در هر تماس فقط از امکانات يک شبکه مي شد استفاده کرد. همچنين هر کدام از آنها سيستمهاي مخصوص خود را داشتند و اين جدا بودن، فاصله شان را با اينترنت زياد کرد تا حدي که بسياري از آنها بعد از مدتي چنانچه به اينترنت ملحق نشدند، منحل شدند. در ضمن هزينه تماس با اين شبکه ها هم مربوط به مکان جغرافيايي آن شبکه بود و اين که از کجا با آن تماس مي گرفتند و درست به اندازه هزينه يک تلفن تمام مي شد.

از سال 1994 که استفاده از اينترنت براي عموم آزاد شد، شرکتهاي خصوصي اعم از بزرگ و کوچک به اين شبکه وارد شدند. در سال اول تعداد اين شرکتها زياد نبود، ولي به تدريج تعدادشان به طور تصاعدي افزايش يافت. در حال حاضر حدود هفتاد و پنج درصد از اطلاعات روي وب را شرکتهاي تجاري تشکيل مي دهند، و حدود پانزده درصد آن مربوط به اطلاعات دانشگاه ها و مراکز دولتي و خيريه و مطالب علمي- فرهنگي است و کمتر از يک درصد آن اطلاعات شخصي و غيره مي باشد.

در ابتدا از اينترنت فقط به عنوان يک بستر اطلاع رساني استفاده مي شد و اطلاعات و امکانات آن ثابت (Static) بودند، و به دليل عدم امنيت، فروش از طريق اين شبکه کمتر انجام مي گرفت.

با پيشرفت تکنولوژي، امکانات اين شبکه از حالت ثابت به حالت چند رسانه اي (Dynamic and Multimedia در آمد؛ به طوري که در موقع اتصال به يک پايگاه شما مي توانيد براي خريد کالايي کليک کنيد و کالاي مورد نظر را انتخاب نماييد. سپس با ارسال آدرس خود، هزينه حمل محاسبه شده در چند ثانيه براي شما ارسال مي شود.

در حال حاضر اشتراک خط تلفن 6% رشد ساليانه دارد، در حالي که رشد ساليانه اينترنت (تعداد ميزبان) 81% است که بعد از آن بالاترين رشد نصيب تلفن همراه با 52% رشد در سال مي باشد. نمودار شماره 4-1 نشانگر رشد اينترنت مي باشد. در سال 1981 فقط 213 عدد رايانه ميزبان اينترنت بوده اند و آخرين آمار در 5 ژوئيه سال 1999 نشان مي دهد که اين تعداد به بيش از 56 ميليون ميزبان رسيده است که در کل به حدود 190 ميليون کاربر سرويس مي دهد.

به همين ترتيب در سال 1990 فقط 20 کشور به اينترنت متصل بودند، ولي آخرين آمار نشانگر اتصال بيش از 226 کشور مي باشد. با توجه به شروع اينترنت در آمريکا و فراهم بودن امکانات سخت افزاري و بسترهاي اطلاع رساني بديهي است که بيشترين تعداد ميزبان در کانادا و آمريکا هستند که معادل 65% کل ميزبانهاي دنياست. اروپا بعد از آمريکاي شمالي حدود 23% و ژاپن، استراليا، نيوزيلند 4/6% از کل ميزبانهاي جهان مي‌باشند.

 

مقدمه:

شايد تا امروز صدها کتاب[1] در آمريکا و اروپا در اين مورد نوشته شده است، ولي ترجمه آنها براي ايران کاملاً مناسب و درست نيست. تکنولوژي در کشورهايي همچون ايران بسيار گرانتر از کشورهاي پيشرفته مي باشد و در حال حاضر فقط تعداد کمي از خانه هاي ايران داراي رايانه هستند و از آن تعداد کمتر از 01/0 متصل به اينترنت مي باشند. علاوه بر اين مشکلات، ناهماهنگي نرم افزارهاي فارسي نيز کار را دشوارتر مي سازند.

تجارت الکترونيک در کشورهاي در حال توسعه بسيار متفاوت مي باشد. اين تفاوت هم در مورد شيوه استفاده و هم در مورد نحوه فروش پديدار مي باشد. مطلبي که مهم است اين که کشورهاي در حال توسعه براي ورود به چنين عرصه اي مي بايست بستر اطلاع رساني کشورشان را تقويت و گسترده کنند. در ضمن قوانين مربوط به تجارت الکترونيک نيز مي بايست به صورت جدي بررسي و ايجاد شود.


فصل اول

شيوه هاي تجارت الکترونيک:

تجارت الکترونيک هنوز بسيار جوان مي باشد و فقط در شاخه ها يا کشورهاي خاصي جا افتاده و استفاده مي‌شود. براي مثال در سال 1997 صنعت جهانگردي و توريسم مسئول 20 تا 30% از فروشهاي مجازي بوده است و انتظار مي رود که در سال 2002 اين رقم به بيش از 30 ميليون دلار برسد. نمودار شماره 1-2 نيز نشانگر اين است که در بين کشورهاي آسياي شرقي مالزي، با بيش از 1 بيليون دلار، سنگاپور 800 ميليون دلار و فيليپين و اندونزي هر دو حدود 200 ميليون دلار در آمدهاي متفرقه از تجارت الکترونيک خواهند داشت. تجارت الکترونيک را مي توان به سه دسته تقسيم کرد:

الف. (B-to-B) Business to Business:

پيش بيني شده است که 70 الي 80 % از مبادلات انجام گرفته در اينترنت بين شرکتها بوده است. اين رقم با توجه به اين نکته است که تا مدتي نه چندان پيش اين شرکتها از شبکه هاي خصوصي و شيوه هاي EDI براي کار خود استفاده مي کردند، ولي به زودي با پيشرفت اينترنت اين شبکه هاي خصوصي تبديل به Extranets شدند. اکسترانت ها شبکه هايي هستند که متصل به اينترنت هستند ولي با سخت افزار و نرم افزارهاي مشخصي به نام Firewall محافظت مي شوند.

شرکتهاي بسياري در حال حاضر انجام امور توزيع، فروش و کارهاي مربوط به مشترکين خود را از اين طريق انجام مي دهند و با توجه به هزينه پايين آنها نسبت به شبکه هاي خصوصي، تعداد و استفاده از آنها روز به روز افزابش مي يابد. مبناي ايجاد و استفاده از چنين شبکه هايي انتظار فروش بيشتر نمي باشد، بلکه اين پايگاه ها مبادلات را آسانتر و نسبت دخالت کارکنان را کاهش مي دهد و بدين ترتيب هزينه ها کاهش يافته و بازدهي و نظم افزايش مي يابد.

ب. (B-to-C) Business to Consumer:

اين روش فروش يا عرضه مستقيم نيز محبوبيت خاص و روزافزوني را در اينترنت پيدا کرده است. فروشگاه‌هاي مجازي توانسته اند از طريق اينترنت اقلامي مثل: کتاب، نوار، فيلم، دارو و ... را به مکانهاي جغرافيايي گسترده‌تري بفروشند. در شروع، اين فروشها مختص به فروش داخل کشور بود اما فروشهاي جهاني امروز افزايش قابل توجهي داشته اند.

ج. (C-to-C) Consumer to Consumer:

فروش در بين کاربران، با توجه به جهاني بودن اينترنت و هزينه هاي بسيار ناچيز تبليغات در اين شبکه يکي ديگر از شيوه هاي جالب تجارت الکترونيک در اينترنت مي باشد. در چنين روشي کاربر به صورت رايگان يا پرداخت مبالغ بسيار ناچيز، تبليغي براي خريد يا فروش کالاي مورد نظر خود مي کند که در بسياري از مواقع فروشنده و خريدار خود يک کاربر اينترنت است.

با توجه به آمار و ارقام موجود هنوز هيچ شرکتي سود خالصي را بابت فروش محصولات خود در اينترنت (به غير از چند مورد غير اخلاقي) اعلام نکرده است. گر چه بيشتر شرکتها سالانه افزايش فروش خود را از طريق اينترنت بين 400% اعلام کرده اند، ولي هنوز به طور قاطع نمي توان پيش بيني کرد که اينترنت چه اثر و نتيجه‌اي براي کشورهاي در حال توسعه و حتي پيشرفته خواهد داشت.

نکته اي که براي کشورهاي در حال توسعه مهم مي باشد اين است که اينترنت مي تواند نقش مهمي را براي صادرات ايفا کند. چرا که اغلب کشورهاي پيشرفته به صورت گسترده اي از اينترنت براي تجارت استفاده مي‌کنند و به همين ترتيب درصد بالايي از جمعيت آن کشور نيز با اينترنت آشنا، متصل و از آن استفاده روزمره مي کنند.

آفريقا که به عنوان يک قاره، کمترين تعداد تلفن را نسبت به جمعيت دارد، رشد نسبتاً‌ خوبي را در تجارت الکترونيک مشاهده کرده است. کشور آفريقاي جنوبي در سال 1999 درآمدي بالغ بر 1 بيليون دلار از تجارت الکترونيک نصيب خود کرد. هندوستان بدون شک يکي از موفق ترين کشورهاي در حال توسعه در تجارت الکترونيک بوده است. با توجه به نيروي متخصص که مسلط به زبان انگليسي مي باشند هندوستان خود را به يک بازار بزرگ توليد نرم افزار تبديل کرده است که بالغ بر 1 بيليون دلار درآمد سالانه ايجاد مي کند.

تجارت ايران در اينترنت را هم مي توان به چند دسته تقسيم کرد، ولي در هر صورت قبل از هر کاري مي‌بايست از خود بپرسيد که آيا عرضه کنندگان يا درخواست کنندگان کالاي شما دسترسي به اين شبکه دارند يا خير؟

اين سه مورد عبارتند از:

1. عرضه کالا يا سرويس در داخل کشور (بازار داخلي)؛

2. عرضه کالا يا سرويس براي مصرف در خارج از کشور (صادرات)؛

3. خريد کالا يا سرويس براي مصرف در داخل کشور (واردات).

 

1. عرضه کالا يا سرويس در داخل کشور (بازار داخلي):

براي اين منظور به اولين نکته اي که بايد توجه داشته باشيد اين است که چه تعدادي از متقاضيان شما داراي رايانه هستند و به اينترنت متصل مي باشند و از اين تعداد چند نفر براي خريد کالاي شما از اينترنت استفاده خواهند کرد.

چنانچه براي فروش و عرضه کالاي خود پايگاهي در اينترنت ايجاد مي کنيد، بايد دسترسي به اين پايگاه از طريق اينترنت و شبکه هاي داخلي فراهم باشد. خريد از اين پايگاه مي بايست ساده باشد،‌ همچنين هزينه و زمان خريد از اين پايگاه بايد متناسب با ميزان صرفه جويي در زمان خريد از فروشگاه ها در شهر باشد. و در ضمن هزينه هاي فروش کالا از طريق شبکه بايد کمتر از يک برابر و نيم هزينه هاي معمولي باشد.

 

2. عرضه کالا يا سرويس براي مصرف در خارج از کشور (صادرات):

در سالهاي اخير، بيشتر شرکتها و سازمانها منابعشان را بيشتر به فرايند توليد و نيز توزيع فرآورده اختصاص داده‌اند و توجه کمتري به منافع حاصل از توسعه تبادل اطلاعاتي درون سازماني و برون سازماني خود داشته‌اند. بالاترين ميزان استفاده از اينترنت را صادرات و فروش محصولات در بازارهاي جديد جهاني تشکيل مي‌دهد. با توجه به اين که براي صادرات، ارتباطات شما بايد بيشتر با شرکتهاي توليدي و واردکنندگاني که معمولاً به اينترنت متصل هستند باشد، پس ديگر نبايد نگران دسترسي عموم مردم به اينترنت بود. چرا که حتي در کشورهاي در حال توسعه، بيشتر شرکتهاي تجاري به اينترنت متصل مي باشند و شما براي فروش کالاي خود به صورت عمده مي توانيد از اينترنت به عنوان يک وسيله بسيار ارزان استفاده کنيد.

چنانچه محصول شما از نظر قيمت و کيفيت نيز قابل رقابت باشد، مي توانيد از اينترنت براي فروش کالا يا سرويس خود به صورت تک فروشي نيز استفاده کنيد. تک فروشي کالا در اينترنت مخارج اوليه سنگيني دارد،ولي چنانچه بازار فروش شما در آمريکاي شمالي و کشورهاي پيشرفته باشد، مي توانيد از فروش و سود سرشاري بهره مند شويد.

اگر خريدار کالاهاي شما در کشورهاي ديگر باشند، قبل از انجام هر کاري بايد ميزان اتصال مصرف کنندگان خود را به اينترنت در هر کشوري بررسي کنيد و سپس اقدام به معرفي کالاي خود نماييد.

 

3. خريد کالا يا سرويس براي مصرف در داخل کشور (واردات):

با توجه به اين که حدود 75% از اطلاعات موجود در اينترنت، اطلاعات تجاري مي باشند که بيش از 70% آن اطلاعات مربوط به توليد کنندگان و صادر کنندگان مي باشد، مي توان با استفاده از موتورهاي جست و جو و ارسال پيامهاي درخواست (Demand/Buy) ، با توليد کنندگان و صادر کنندگان بسياري آشنا شويد. پايگاه‌هاي تجاري، براي جلب مشتري بيشتر، امکان ارسال پيامهاي درخواست را رايگان کرده اند تا بتوانند از توليد کنندگان و صادر کنندگان حق عضويت و تبليغات دريافت کنند.

با توجه به اين امر، اينترنت ضمن داشتن هزينه هاي کمتر و جوابهاي سريعتر، مي تواند کارايي بسيار بالاتري براي تجار داشته باشد.


فصل دوم

مراحل تجارت در اينترنت

 

مقدمه:

ابتدا بهتر است براي شروع، به بررسي مراحل تجارت در اينترنت و مقايسه آن با تجارت سنتي بپردازيم. فهرست کارهايي که مي بايست انجام شود در جدول زير ذکر شده است. اين موارد ترتيب خاصي ندارند و شايد براي همه يکسان نباشند، ولي بيشتر موارد ذکر شده عام و مفيد مي باشند و انجام آنها بستگي به نياز، بودجه و امکانات موجود دارد. حتي يک خواروبار فروشي، نياز به انجام بسياري از اين موارد دارد که از جمله مي توان به شناخت بازار محلي و شناخت رقبا و تبليغات محلي از طريق پخش آگهي در منازل، نام برد.

موارد معمول در تجارت سنتي:

1. ثبت اسم و اجاره مکان اداري؛

2. ارسال اطلاعات خود به کتابهاي راهنما؛

3. طراحي و تهيه بروشور يا کاتالوگ؛

4. درج آگهي در مجلات و روزنامه هاي مربوطه براي اين که مشتريان و متقاضيان را از وجود محصولات خود مطلع نمايد؛

5. استفاده از کتابهاي راهنما براي ارسال بروشورها به افراد و شرکتهاي مشخص که خواستار مصرف يا توزيع کالاي شما باشند؛

6. عضويت در مجلات، روزنامه ها و خبرنامه هاي مربوط به صنف شما؛

7. شناخت رقباي خود در بازار و آشنايي با محصولات مشابه و قيمتهاي آنها؛

8. ايجاد يک بانک اطلاعاتي در زمينه هاي: متقاضيان، رقبا، توزيع کنندگان؛

9. مدير فروش و بازاريابي؛

10. مدير فني و روابط عمومي؛

11. پيگيري و بررسي آمار فروش، درخواست و شکايات.

براي شرکتهاي تجاري بزرگتر، انجام موارد ديگر مثل درج آگهي در مجلات، ثبت اسم در کتابهاي راهنما،تهيه بروشور و کاتالوگ، داشتن مدير فروش و بازاريابي، هر کدام جاي خود را دارند و از اهميت مشخص و بالاتري نيز برخوردارند.

موفقيت هر شرکتي به عوامل زيادي بستگي دارد. يکي از اين عوامل بازاريابي و فروش مي باشد. براي فروش بيشتر، مي توان از تک تک موارد ذکر شده استفاده کرد. با توجه به اين که بسياري از اين موارد مخارج بالايي در بردارند، شايد انجام آنها در يک زمان امکان پذير نباشد، ولي با برنامه ريزي دقيق و انجام هر يک از اين موارد، در اولويت خود، مي توان نتيجه مثبتي گرفت.

تجربه نشان داده است که کمترين مدت حضور در اينترنت بين 6 ماه تا 1 سال است. يکي ديگر از عوامل پيشرفت، بررسي پايگاه و آمار آن مي باشد، تا بهتر با نحوه مراجعه و استفاده از پايگاه خود آشنا شويد. در اصل آمار به عنوان يک عامل مهم به طور کامل در فصل پنجم بررسي خواهد شد.

  • بررسي بازار:

قبل از اين که شرکتي را ايجاد کنيد، مي بايست ميزان درخواست کالا يا سرويس خود و ميزان درآمد و شيوه‌هاي خريد و زندگي مردم و شرکتها را بررسي کنيد. اين نوع آمارهاي اوليه به شما کمک مي کنند تا برنامه ريزي دقيق و شمرده اي را براي شروع کار خود داشته باشيد، تا از روز اول براي مشتري جلب توجه کنيد.

  • ثبت اسم (Domain Name Registeation):

به همان ترتيب که در شروع بايد شرکت خود را ثبت نماييد و مکاني اداري- تجاري تهيه کنيد، مي بايست براي خود پايگاهي(Web Site) در اينترنت داشته باشيد.

مي توان اينترنت را با يک شهر مقايسه کرد:

1. شما مي توانيد يک واحد را در يک آپارتمان اجاره کنيد؛ در اين صورت آدرستان با اسم آن آپارتمان مشخص خواهد شد. در اينترنت نيز اين حالت نشان مي دهد که شما فضاي خود را از يک شرکت سرويس دهنده اجاره کرده ايد، مانند:

www.neda.net/folad/

2. در حالت دوم مي توانيد يک ساختمان کامل يا يک خانه را اجاره يا خريداري کنيد، که نشانگر مستقل بودن شما باشد و مي توانيد آن را در اينترنت با ثبت اسم شرکت مقايسه کنيد. ثبت اسم شرکت در اينترنت پايگاه شرکت شما را مستقل جلوه مي دهد و حتي اگر شما پايگاهي را از يک سرويس دهنده اجاره کنيد، آن سرويس دهنده مي تواند به طريقي پايگاه شما را راه اندازي کند که کاربران متوجه اين نکته نشوند که شما پايگاه را اجاره کرده ايد. مانند اين که آن شرکت براي پاسخگويي به متقاضيان شما، امکان اداره خود را با آرم و اسم شما معرفي کند.

3. در آخرين حالت چنانچه نياز باشد و ميزان استفاده شرکت يا سازمان شما از اينترنت بالا باشد، مي توانيد يک خط استيجاري براي اتصال به شبکه اينترنت تهيه کنيد و بعد از ثبت اسم در اينترنت رايانه اي را در شرکت به عنوان يک سرويس دهنده اختصاص دهيد.

گر چه ثبت اسم در اينترنت جلوه اي بسيار زيباتر و حرفه اي تر به شرکت شما مي بخشد، ولي مخارج بسيار بالايي دارد و در برخي مواقع کاري غير ضروري است. هزينه واقعي ثبت اسم در اينترنت 35 دلار آمريکا براي يک سال مي باشد که 2 سال اول اجباري است. اين اسامي شامل پسوندهاي edu, net, org, com و غيره هستند که به عنوان اسمهاي بين المللي و آمريکايي شناخته مي شوند. ثبت اسم در کشورهاي ديگر با پسوند آن کشور نيز امکان پذير است.

براي مثال ثبت اسم اينترنتي در انگلستان به عهده شرکت Name-lt مي باشد که هزينه آن 100 پوند انگلستان در سال است. در بعضي از موارد ثبت اسم شرکت در آمريکا ارزانتر تمام مي شود، ولي در موارد ديگر به دليل مسائل انتقال ارز و ديگر هزينه هاي بانکي و اداري اين کار پرهزينه تر مي شود.

انتخاب اسم بسيار مهم و يکي از جلوه هاي شرکت و پايگاه شما خواهد بود. براي مثال ثبت اسم پايگاه سازمان مديريت صنعتي که توسط شرکت فعلي مهندسي ارتباطات رايانه پيوند انجام شده بود را مي توان به عنوان بدترين انتخاب اسم نام برد. براي شروع اين سازمان نام خود را imiran.com ثبت کرد ولي از اين اسم فقط براي مکان وب استفاده مي کرد و براي پست الکترونيک اسم imiran2.com را ثبت کرد. سپس بعد از 2 سال بدون برنامه ريزي قبلي و اعلام به استفاده کنندگان از پايگاه وب آنها، اسم پايگاه وب و پست الکترونيک خود را به imiorg.com تغيير داد. چنين تغييراتي بدون شک بسيار مضر و به دليل بي برنامه بودن مي باشد که موجب هزينه هاي اضافي و بيهوده است.

جالب تر و قابل توجه تر اين است که حتي اسم جديد انتخاب شده به نظر بي پايه و گمراه کننده مي آيد، چرا که در ادامه imi که مخفف نام سازمان مديريت صنعتي است عبارت org آمده است که مشخص کننده مؤسسه يا ارگان (organization) مي باشد و پسوندي است که مؤسسه هاي خيريه و مطالعاتي از آن استفاده مي کنند. به دنبال انتخاب چنين کلمه اي نام پايگاه با پسوند com ثبت شده است که مشخص کننده يک شرکت تجاري- بين المللي مي باشد، بنابراين بازديد کننده نمي تواند هويت آن پايگاه را تشخيص دهد.

در نهايت تصميم گيري در مورد ثبت اسم، چگونگي و انتخاب اسم، يکي از موارد مهم مي باشد که بهتر است قبل از شروع به کار انجام دهيد. به دليل آن که اگر شش ماه يا يک سال بعد تصميم بگيريد که اسم را ثبت يا عوض کنيد هزينه هاي جانبي بسياري نيز به غير از هزينه ثبت خواهيد داشت. اين هزينه ها مي توانند چاپ مجدد کارت، سربرگ، بروشور و ارسال آدرس جديد به موتورهاي جست و جو که از وجود آن مطلع شده‌اند، باشند. تغيير نام پايگاه شما درست مانند تغيير ناگهاني مکان فيزيکي شما در شهر مي باشد.

 

  • ساختار يک پايگاه:

چه بعد از ثبت يک شرکت و چه قبل از ثبت آن مي بايست در مورد مکان شرکت برنامه ريزي شود. براي مثال بايد در نظر بگيريد که مي خواهيد در چه محدوده اي از شهر باشيد. اين انتخاب بستگي به رفت و آمد کارمندان و مشتريها دارد. مکان بايد در محلي انتخاب شود که کارمندان به سادگي بتوانند سرکار خود حاضر شوند و در ضمن ترافيک محل نيز بايد به صورتي باشد که موجب نيامدن مشتري نيز نشود. به همين ترتيب مکان مورد نظر مي بايست سالنها و اتاقهاي مناسب براي کار داشته باشد و چنانچه نياز باشد، امکان وسعت در طبقات ديگر نيز باشد. در پايان، امکانات موجود در آن مکان، مثل دربان، تعداد خطوط تلفن، تأسيسات سرما و گرما و غيره نيز براي رفاه شما مهم است که همه اينها در قيمت نهايي تأثير خواهند گذاشت.

يک پايگاه در اينترنت نيز بسيار شبيه به يک مکان فيزيکي است. شايد مکان جغرافيايي پايگاه شما در اينترنت چندان تفاوتي نداشته باشد و در هر کجا که باشد کاملاً فعال و کارا خواهد بود، ولي چنانچه پايگاه شما در ايران باشد و مشتريهاي شما در آمريکاي شمالي، اين فاصله در دريافت و ارسال اطلاعات بي تأثير نخواهد بود و در مواقعي که ترافيک شبکه بالا باشد،‌ احتمالاً تعداد زيادي از مشتريها دچار مشکل خواهند شد.

ترافيک و سرعت ارسال به مسئله ديگري نيز وابسته است و آن سرعت اتصال سرويس دهنده شما به شبکه مي‌باشد. هر چه اين سرعت پايين تر باشد، هنگام درخواستهاي زياد، اين سرويس دهنده دچار مشکل خواهد شد. به طور ميانگين شرکتهايي که سرعت اتصال آنها کمتر از 8 مگابايت در ثانيه است، نمي توانند سرويس خوبي را ارائه دهند. موارد رفاهي از قبيل دربان، تأسيسات گرما و سرما را با امکانات پشتيباني نرم افزاري مي‌توان مقايسه نمود.

براي مثال شرکت Demon در انگلستان سرويس پشتيباني 24 ساعته را در اختيار مشتريان خود مي گذارد، در حالي که شرکت Virtual Computers تنها يک نفر براي فروش و يک نفر براي پشتيباني هزاران مشتري دارد.

نرم افزارهاي موجود از قبيل Linux , Front page FTP,Windows NT موارد ديگري هستند که امکانات يک سرويس دهنده را افزايش مي دهند و انتخاب بيشتري در اختيار شما مي گذارند.

در پايان، مقدار و طراحي اين فضا مي بايست در نظر گرفته شود. يک پايگاه با فضاي کم شايد در کوتاه مدت به صرفه باشد، ولي با هر گسترش نياز به افزايش دارد که هر بار مشمول نامه نگاري و پرداختهاي مجدد و بيشتري خواهد بود.

يک مکان خوب نيازمند يک ساختار محکم با برنامه ريزي براي توسعه است. اين ساختار درست مانند اسکلت يک ساختمان است، که در اين جا از نظر جايگزيني اطلاعات در کشورهاي (directories) مختلف و نامگذاري با جداسازي اطلاعات اصلي از اطلاعاتي که روزانه تغيير مي کنند، مي باشد. يک ساختار خوب اضافه کردن و حذف کردن مکان را بسيار ساده مي کند و مي بايست اين اجازه را به صاحب آن بدهد که با استفاده از صفحه هاي آماده (Style Sheet) اطلاعات خود را به يک مکان اضافه کند. اين طراحي به مراتب سخت تر از طراحي گرافيکي صفحات وب است.

  • طراحي کاتالوگ:

يکي از مراحل مهم در بازاريابي و فروش کالا در جهان، نحوه عرضه آن مي باشد. شرکتها مبالغ سنگيني را سالانه براي تبليغات خود پرداخت مي کنند، و براي طراحي کاتالوگ، بروشور و غيره تا جايي که امکان دارد با بهترين شرکتهاي تبليغاتي قرارداد مي بندند. بايد به اين نکته توجه کنيد که هزينه هاي اينترنت بايد تا حدي در بخش هزينه هاي تبليغاتي و تأسيساتي شما قرار بگيرند. با توجه به اين امر همان طور که براي بروشور خود از شرکتهاي تبليغاتي استفاده مي کنيد براي اين کار هم مي بايست از شرکتهاي پر تجربه در اين امر استفاده کنيد. امروزه هر کسي با کمي استعداد مي تواند يک صفحه طراحي کند و با توجه به نرم افزارهاي موجود در بازار ايران چنين کاري هزينه بسيار پاييني خواهد داشت؛ به همين دليل هم شرکتهاي متعددي بدون تجربه کافي در طراحي گرافيک و دانش اصول طراحي وب، در بازار جهاني شروع به فعاليت کرده اند که با قيمتهاي گوناگون يک کار غير حرفه اي براي شما انجام مي دهند. بهترين حالت تصميم گيري در مورد يک شرکت نگاهي به مکان خود شرکت و نمونه کارهاي انجام شده مي باشد.

براي مثال شرکت مهندسي ارتباطات رايانه پيوند را در نظر بگيريد که آدرس پايگاه آن www.payvand.net مي باشد. اين پايگاه بعد از يک سال تأسيس هنوز در دست طراحي مي باشد. اين پايگاه براي نمايش متن ساده انگليسي آن را به عکس تبديل کرده است، که حجم را بالا مي برد و سرعت ارسال را کاهش مي دهد.

صفحه هاي داخل اين پايگاه از جمله صفحه مشتريهاي آنها از نظر اندازه متن و گرافيک بسيار ناهماهنگ مي‌باشد و با يک نگاه به برخي از مشتريهاي آنها (عکس شماره 1-3) متوجه مي شويد که حتي طراحي پايگاه آن مشتريها توسط شرکتهاي ديگر انجام شده است که يا ادعايي بيش نمي باشد يا کارهاي قديمي است که ديگر وجود ندارند. براي مثال پايگاه www.caspianstudies.com و پايگاه www.islamcpo.com دو مورد مي باشند که اخيراً توسط شرکتهاي ديگر مجدداً طراحي شده اند، ولي هنوز اسم اين شرکتها در فهرست مشتريهاي شرکت پيوند باقي است و با اين امر شايد شما فريب استعداد و تواناييهاي چنين شرکتهايي را بخوريد.

بسياري از اتصالهاي ديگر شرکتهاي معرفي شده، غير فعال مي باشند و در هيچ کدام ذکر نشده است که چه کاري براي کدام شرکت انجام شده است. نمونه ديگر، پايگاه هاي معرفي شده www.idro.org (عکس شماره 2-3) که متعلق به سازمان گسترش و نوسازي مي باشد. اين پايگاه يکي از بهترين مثالها به عنوان طراحي بد، ابتدايي و بي قاعده مي باشد. رنگ آميزي اين پايگاه و استفاده از عکسهاي متحرک در اين پايگاه بسيار ناهماهنگ و حجيم مي باشند. هنگامي که پايگاه Websitegarage روي آن گزينش کاملي انجام داد، طراحي و سرعت اين پايگاه را بسيار پايين شناسايي کرد و در کل آن پايگاه را ضعيف و ناقص دانست. ولي بايد به اين نکته توجه کنيد که در اينترنت اولين چيزي که مردم با آن روبه رو مي شوند صفحه وب شماست که معرفي کننده شرکت و محصولات شما خواهد بود. اين صفحه بايد جذاب، ساده، گويا و قابل اجرا در محيط‌هاي مختلف باشد.

همان طور که اشاره شد گر چه مي توان به آساني يک صفحه وب طراحي کرد، ولي يک صفحه جذاب را فقط يک گرافيست مي تواند طراحي کند و به همان ترتيب براي طراحي يک صفحه جذاب قابل اجرا در محيط هاي مختلف، آن گرافيست مي بايست با نرم افزارها، شرايط و امکانات اينترنت نيز آشنا باشد. اگر اين کار را خودتان انجام بدهيد درست است که هزينه هايتان را کاهش داده ايد، ولي در عمل شايد اين صرفه‌جويي ضرر بزرگتر و يکي از عوامل شکست شما در اينترنت باشد.

يک مکان وب نبايد جايگزين کاتالوگها يا بروشورها بشود، بلکه مي بايست مکمل آنها باشد و حتي به عنوان در دسترس گذاشتن آخرين اطلاعات و تحولات يک شرکت باشد.

 

* چگونه يک صفحه وب جذاب طراحي کنيم:

هيچ قاعده خاصي براي تهيه صفحه وب وجود ندارد و همان گونه که شما مي توانيد يک صفحه خوب با نرم‌افزارهاي پيشرفته طراحي کنيد، به همان ترتيب هم مي توانيد آن صفحه را دستي و يا با کدنويسي طراحي نماييد. تعدادي از نرم افزارها که براي طراحي صفحه هاي وب استفاده مي شوند عبارتند از:

Hotdog, HTML Edit Macromedia, Webweaver

Microsoft Front Page هم يکي از همين ابزارها مي باشد، ولي اين برنامه کدها را بيش از حد تغيير مي‌دهد و مشکلات خاصي را در طراحي صفحه ها به وجود مي آورد. با توجه به اين که عکسها و شکلها نقش مهمي را در زيباسازي يک پايگاه ايفا مي کنند، بايد در استفاده از آنها دقت زيادي کرد. در کدنويسي HTML بسياري از مواقع اين امکان وجود ندارد که صفحه اي را که در Photo shop, Free hand, Corel و غيره طراحي کرده ايد، اجرا کنيد. به همين دليل مي بايست عکسها را از هم جدا کرد و در کنار هم قرار داد.

يک صفحه زيبا بايد چه در حالت گرافيک و چه در حالت متن بتواند زيبايي خود را نشان دهد. در موقع استفاده از عکس بايد به اين موضوع توجه داشته باشيد که تا آن جا که امکان دارد حجم عکسها پايين باشد و کيفيت (Resolution) آنها در حد 70 تا 90 DPI. چنانچه مي خواهيد از عکسهاي متحرک (Animation) براي زيبايي بيشتر با تبليغات استفاده کنيد تا آن جا که امکان دارد مي بايست حجم آنها را پايين نگه داريد و فقط مکانهايي که تغيير مي کند، تعريف و اضافه شوند.

در بخش پرچمهاي تبليغاتي که عکسهاي متحرک مي باشند، توضيحات بيشتري در مورد طراحي اين گونه عکسها داده شده است. در موقع اضافه کردن عکس به صفحات خود، از گزينه Alt براي توضيح مختصري در مورد آن عکس استفاده کنيد تا هنگامي که شخصي پايگاه شما را به صورت متن مشاهده مي کند، متوجه شود که آن عکس چيست و آيا برايش کارايي دارد يا خير؟ همچنين ابعاد يک عکس را بايد مشخص کرد تا چنانچه شخصي تصميم بگيرد صفحه شما را بدون عکس مشاهده کند، تنظيم آن صفحه به هم نخورد. به اين معنا که وقتي ابعاد عکسي را مشخص مي کنيد در موقع نشان دادن، صفحه مرورگر مکان خالي را به طول و عرض آن عکس اضافه مي کند و به اين ترتيب تنظيم صفحه شما به هم نمي ريزد. در ضمن اين عمل، ارسال و اجراي صفحه را در مرورگر سريعتر مي کند.

براي زيباسازي و ايجاد امکانات بيشتر در صفحه خود مي توانيد از امکانات DHTML , Java, Active X, VRML نيز استفاده کنيد، ولي به ياد داشته باشيد که هر چقدر حجم اطلاعات يک صفحه بالاتر برود زمان ارسال و دريافت آن طولاني تر خواهد شد، و به اين ترتيب امکان منصرف شدن شخص از ديدن صفحه شما هم بيشتر مي شود. و هر چه صفحه شما ساده تر باشد، مشاهده آن با مرورگرهاي مختلف راحت تر و نمايان‌تر خواهد بود.

يک صفحه خوب بايد در درجه اول گويا باشد؛ به اين معنا که فقط اطلاعاتي را که نياز است در اختيار درخواست کننده بگذارد. همچنين امکانات و فهرستهاي کافي نيز در اختيار او قرار دهد تا استفاده کننده بتوانند به سادگي به اطلاعات ديگر دسترسي پيدا کند. براي اين منظور مي شود از تصاوير براي معرفي بخشهاي مختلف استفاده کرد.

اين تصاوير مي توانند به آرايش يک صفحه کمک کنند. بنابراين مي توان تمام اين امکانات را به صورت متن نيز قرار داد تا چنانچه شخصي که از محيط متن استفاده مي کند، يا نمايش عکسها در مرورگر وب او غير فعال مي باشد، بتواند بدون نياز به فعال کردن تصاوير به مطالب مورد نظرش دسترسي پيدا کند و در پايگاه شما به راحتي گذر کند. با توجه به افزايش روزافزون ترافيک در اينترنت يک صفحه وب خوب مي بايست داراي کدهاي HTML و تصاويري با حجم پايين باشد تا ارسال و دريافت آن براي درخواست کننده، زمان و هزينه زيادي نداشته باشد.

در آخر، يک صفحه خوب بايد به صورتي تهيه شده باشد که در مرورگرهاي مختلف و ويرايشهاي مختلف آن قابل اجرا باشد و حتي چنانچه نياز باشد اين صفحه ها در دو يا سه حالت براي مرورگرها ويرايشهاي مختلف طراحي شوند تا بتوان صفحه زيبايي را در اختيار درخواست کنندگان بيشتر و وسيعتري قرار داد.

در بسيارلي از مواقع امکان طراحي براي ويرايشهاي مختلف وجود ندارد و به همين دليل مي بايست از آمار موجود براي بررسي و نتيجه اوليه کمک گرفت و پس از طراحي مي بايست آمار هفتگي را به صورت دايم پيگيري نمود و مکان را براساس تغيير و نياز بازديدکنندگان بازسازي کرد و به روز رساند.

بسياري از نرم افزارهاي طراحي وب، واژه هاي مخصوص به مرورگر مورد علاقه خود را دارند که در بسياري از مرورگرهاي ديگر قابل اجرا نمي باشند. براي مثال بسياري از امکانات پيشرفته موجود در Front Page 2000 مثل Hover button در مرورگرهايي همچون Netscape قابل اجرا نمي باشند، زيرا اين امکانات اضافي در HTML ويرايش چهار وجود ندارند و بيشتر با استفاده از Dynamic HTML(DHTML) ، جاوا و اکتيوايکس ايجاد مي شوند که در تمامي مرورگرها قابل اجرا نيستند.

يکي از نکات بسيار مهم در قابليت مرورگرها ايجاد جدول مي باشد. در بيشتر طراحيهاي مبتديها اين امر را مشاهده مي کنيد که عکسها با مقدار زيادي زمينه خالي و يک رنگ وجود دارند. در طراحي حرفه اي مي‌بايست عکسها را به صورتي در جدول قرار داد که قسمتهاي مختلف آن از هم جدا شوند و در کنار هم قرار گيرند و در مکانهاي خالي، سلولهاي مورد نياز را با زمينه اي هم رنگ حاشيه آن عکس ايجاد کرد و تعداد نقطه هاي آن سلول را نيز مشخص نمود.

به عنوان مثال به مکان www.caspianstudies.com برويد. عکس شماره 3-3 صفحه اول اين پايگاه مي‌باشد. عکس شماره 4-3 نشانگر حالت طراحي اين صفحه است. توجه داشته باشيد که کل صفحه در يک جدول طراحي شده است و برخي از عکسها مثل آرم اين مکان به چند تکه تبديل شده و در کنار يکديگر قرار داده شده اند و ديگر سلولها با انتخاب رنگ زمينه پر شده اند تا هماهنگي لازم را داشته باشند. (طراحي صفحه اول اين پايگاه در فلاپي اين کتاب وجود دارد.) لازم به ذکر است در طراحي يک پايگاه که با جدول طراحي شده است، مي بايست که رنگ آميزي عکسها با 16 رنگ اصلي تطبيق داشته باشد. در غير اين صورت زمينه‌هاي رنگي در نمايشگرهاي (Monitor) کم قدرت و چند رنگ، ناهماهنگ خواهند بود.

مورد ديگر، استفاده از Frame مي باشد. اين نوع طراحي براي مکانهايي که فهرست آنها بسيار زياد مي‌باشد، بسيار مفيد است و سرعت عمليات ارسال را به دليل کمتر شدن حجم بالا مي برد. در مکان www.eagle-clothing,com که توليد کننده پوشاک است، از امکان Frame استفاده شده است. اين Frame در اين جا به نگه داشتن فهرست کمک مي کند که در زيبايي صفحه نقش مهمي را ايفا مي کند. کد طراحي Frame در شکل شماره 5-3 نشان داده شده است و صفحه اول اين پايگاه در عکس شماره 6-3.

* طراحي، زيبايي و امکانات چند رسانه اي:

هيچ حداکثري براي مقدار هزينه در طراحي و زيباسازي وجود ندارد. براي زيباسازي مي توان ميليونها تومان صرف کرد، ولي اگر کاربر فرصت يا دانش استفاده از آن را نداشته باشد اين هزينه بي ارزش و حتي مضر نيز هست.

امکانات زيبايي و چند رسانه اي با موارد ذيل امکان پذير مي باشد:

1. www.java.com Java (به انتهاي کتاب نيز مراجعه کنيد).

2. www.macromedia.com Shockwave

3. فيلم quicktime.apple.com

4. پخش صوت www.realaudio.com

5. پخش ويدئو www.vdlive.com

6. طراحي سه بعدي www.netscape.com (Live 3D)

حالا اگر تصميم گرفتيد که اين کار لازم است و معتقد هستيد که متقاضيان پايگاه شما با آن مشکلي نخواهند داشت، بهتر است دست به کار شويد. اولين نکته اين است که بدانيد اين کار شما نيست و بايد از طراحان و برنامه نويسان حرفه اي کمک بگيريد.

دومين نکته اين که چنين طراحي هنوز گران مي باشد و ثانيه اي 100 تا 200 هزار تومان هزينه خواهد داشت. قبل از عقد قرارداد گشتي در اينترنت بزنيد و نمونه هاي مختلف را از نظر حجم، مدت و شيوه طراحي و ارسال در نظر بگيريد و با مقايسه آن با نمونه اي از شرکتهاي ديگر تصميم آخر خود را بگيريد.


  • بررسي مشکلات طراحي:

يکي از کابوس هاي هر طراح وب، ناسازگاري مرورگرهاي وب مي باشد. با توجه به اين که اين مرورگرها در ويرايشهاي پنجم و ششم خود مي باشند، ولي هنوز با هم ناسازگار مي باشند و بدتر از همه اين که هر نفر از يک مرورگر يا يک ويرايش متفاوت استفاده مي کند. آخرين آمار (Mag 2000) نشان مي دهد که 52% کاربران از مرورگر IE ويرايش 4 استفاده مي کنند، در حالي که فقط 26% از مرورگر Netscape ويرايش 4 استفاده مي کنند. به همين ترتيب ميزان استفاده از IE ويرايش 3 شش درصد Netscape ويرايش 3 چهار درصد، مي باشد. در کل مرورگر IE خيلي بي نظم تر از مرورگر Netscape مي باشد.

در طراحي صفحه هاي وب مي بايست مطمئن شويد که اين صفحه در مرورگرها و ويرايشهاي مختلف آن قابل اجرا مي باشد. يکي از موارد ناهماهنگي بين نت اسکيپ و اينترنت اکسپلورر در نمايش text input boxes , drop down menu مي باشد. مرورگر نت اسکيپ اين موارد را نسبت به اکسپلورر بزرگتر نشان مي دهد و در طراحي جداول و پرسش نامه ها اين ناهماهنگي مشکلات زيادي را به وجود مي آورد.

مورد ديگر Dynamic HTML مي باشد. اين قسمت از کدنويسي آن قدر مشکلات زيادي به وجود آورده است، که امروزه، حتي با وجود پايگاه هايي که اين مشکلات را حل مي کنند، ديگر کسي از آن استفاده نمي‌کند. دو نمونه از اين پايگاه ها عبارتند از:

www.dhtml-zone.com

www.dynamicdrive-com

ولي مشکلات در اين جا به پايان نمي رسند و با رايج شدن سيستم عاملهاي جديد مثل Linux و iMac اين ناهماهنگي ها بيشتر هم مي شوند. براي مثال قلمها در iMac نسبت به Pe هميشه يک اندازه کوچکتر مي‌باشند.

در نتيجه صفحه اي که طراحي کرده ايد، شايد حتي در رايانه منزلتان به صورت ديگري نمايش داده شود و سخت بتوان يک صفحه که در تمام مرورگرها جذاب باشد طراحي کرد. گر چه سادگي بهترين حالت مي‌باشد، ولي براي اطمينان مي توانيد از پايگاه هايي استفاده کنيد که طراحي و هماهنگي صفحه هاي شما را آزمايش مي کنند و يا در مورد طراحي اطلاعات کافي در اختيار شما مي گذارند. اين پايگاه ها عبارتند از:

www.dansteinman.com/dynduo/

www.watson.addy.com

www.weblint.com

val.svc.webtechs.com

  • ارسال به موتورهاي جست و جو:

در حال حاضر بيش از هزار موتور جست و جو وجود دارد. اين موتورهاي جست و جو در حالتها و قابليتهاي مختلف، و در زمينه هاي متفاوتي فعال هستند. تعداد محدودي از اين موتورهاي جست و جو عام مي باشند که بيشتر مردم از اين موتورها استفاده مي کنند. اين موتورها عبارتند از: hotbot, yahoo, altavists, lycos, infoseek, webcrawler, northern light, search, snap, google, alltheweb, excite, find, comfind و ...

براي اين که جويندگان بتوانند شما را در اينترنت پيدا کنند، مي بايست اطلاعات و پايگاه خود را به موتورهاي جست و جو معرفي کنيد. هر موتور جست و جو در صفحه اصلي خود ارتباطي (Link) را در اختيار شما قرار داده است تا بتوانيد پايگاه خود را به آن موتور جست و جو معرفي کنيد. اين عمل به صورت دستي براي بيش از 20 يا 30 پايگاه هزينه اتصال بسيار بالايي خواهد داشت و در ضمن وقت گير خواهد بود. برخي از پايگاه ها 10 موتور جست و جوي اول را براي جذب شما و به عنوان نمونه به طور رايگان در اختيارتان قرار مي دهند، ولي ارسال به ساير موتورهاي جست و جو هزينه هاي متفاوتي از 50 تا 200 دلار براي هر صفحه دارد.

پايگاه www.websitegarage.com شايد يکي از بهترين پايگاه هاست. در اين پايگاه شما مي توانيد يک صفحه را به صورت رايگان به 10 موتور جست و جو ارسال نماييد.

ساير موتورهاي جست و جو به پايگاه هاي تخصصي تقسيم مي شوند. براي مثال www.ankaboot.com که فقط مربوط به پايگاه هاي ايراني مي شود. موتورهاي جست و جوي متفاوتي در کشورهاي مختلف و براي هر کشور و به زبان همان کشور ايجاد شده اند. امکان بررسي و تفکيک اين موتورها به صورت دستي بسيار دشوار است و در صورتي که مايل به معرفي پايگاه خود به طور جامع مي باشيد، بهتر است که از پايگاه هاي مربوطه يا شرکتهاي سرويس دهنده، خواستار انجام اين کار بشويد.

آخرين تحقيقات در مورد موتورهاي جست و جو در وب نشان مي دهد که اين پايگاه ها فقط درصد پاييني از اطلاعات موجود در وب را شناسايي کرده اند. در حال حاضر بيش از چند بيليون صفحه اطلاعات در بخش وب وجود دارد.

به گزارش نشريه نيچر (Nature) موتورهاي جست و جو درصد کمي از اين اطلاعات را شناسايي کرده اند. براي مثال، موتور جست و جوي Altavista تنها 5/15 درصد از اين اطلاعات را پوشش مي دهد، hotbot 5/11 %، yahoo 4/7% ، excite 6/5% ، Lycos 5/2% و بالاترين پوشش را موتورهاي جست و جوي Northern light و Fast دارند که در حدود 16 تا 20 درصد مي باشد. ولي طبق آمار به دست آمده موتور جست و جوي Northern light بالاترين ميزان جست و جوي نادرست و ارتباطات غلط را نيز دارد. نمودار شماره 8-3 نشانگر پوشش موتورهاي جست و جوي مختلف مي باشد.

موتورهاي جست و جو ضمن اين که در مورد معرفي شما در اينترنت نقش مهمي را ايفا مي کنند، ابزارهاي بسيار مفيدي براي جست و جوي متقاضيان جديد و رقباي شما نيز مي باشند. با توجه به اين که هر موتور جست و جو به حالت خاص خود عمل مي کند و مقدار مشخصي از صفحه هاي موجود را پوشش مي دهد، مي‌بايست براي دسترسي به اطلاعات وسيع تر و کامل تر در هر جست و جو از چندين موتور استفاده کرد و با طريقه استفاده از هر موتور جست و جو نيز کاملاً آشنا بود. اين موتورها همانند فهرست شرکتهاي تجاري در زمينه‌هاي مختلف هستند. مثل کتاب آبي، کتاب سفيد و کاتالوگهاي نمايشگاه ها. چنانچه در اين فهرستها ذکر نشده باشيد، کسي شما را پيدا نخواهد کرد و نمي توانيد انتظار زيادي از چنين تجارتي داشته باشيد.

موتورهاي جست و جو در فصل هفتم به صورت مستقل و کامل بررسي شده اند. بنايراين هر چه قدر که پاپگاه شما زيبا، جذاب و منبع اطلاعاتي خوبي باشد، اگر آنها را در موتورهاي جست و جو معرفي نکرده باشيد و کاربران آن را پيدا نکنند، پايگاه شما بيهوده و بي ارزش خواهد بود.

پايگاه www.submit-it.com بسيار پر طرفدار است. اين پايگاه در 20 موتور جست و جوي اول شما را به صورت رايگان معرفي مي کند. به طور کلي براي معرفي هر صفحه به بيش از چهارصد موتور جست و جو 60 دلار آمريکا دريافت مي کند.

 

 

جدول شماره 9-3: نحوه و درصد آشنايي کاربران با پايگاه هاي مختلف

شرح

درصد استفاده

موتورهاي جست و جو

80%

ارتباط هاي ديگر (other links)

8%

روزنامه، مجله و متون چاپ شده

60%

دوستان و آشنايان

55%

فهرستهاي پستي

50%

گروه هاي خبري

50%

امضا در نامه الکترونيک

30%

تلويزيون

10%

 

براي اين که بتوانيد در تبليغات و نحوه معرفي پايگاه خود تصميم مطلوبي بگيريد بهتر است بدانيد که کاربران چگونه با پايگاه ها آشنا مي شوند. جدول شماره 9-3 نشانگر اين است که کاربران چگونه با پايگاه هاي مختلف آشنا مي شوند و به آنها م

  انتشار : ۸ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1226

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما