مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2972
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13044635

آشنایی با خواص سوره های قرآن


آشنایی با خواص سوره های قرآن

سوره الليل

به معني شب است و نام نود و دومين سوره قرآن مجيد مي‌باشد. نام اين سوره از آيه اول آن گرفته شده. اين سوره در آغاز بعد از ذكر سه سوگند مردم را به دو گروه تقسيم مي‌كند: انفاق كنندگان با تقوا و بخيلاني كه منكر پاداش قيامتند. در بخش ديگري از اين سوره و بعد از اشاره به اين معني كه هدايت بندگان بر خداست، همگان را از آتش فروزان دوزخ مي‌ترساند و در آخرين بخش كساني را كه در اين آتش مي‌سوزند و گروهي را كه از آن نجات مي‌يابند با ذكر اوصافشان معرفي مي‌كند. اين سوره در مكه نازل شده و بيست و يك آيه دارد.

سوره الضّحي

ضحي به معني روز و روشنايي روز و نيز نام نود و سومين سورة قرآن مجيد است. اين سوره را «ضُحي» مي‌نامند زيرا كه خداوند در آغاز آن به ضُحي سوگند ياد كرده است. اين سوره به مسألة «انقطاع موقت وحي» و نيز كمك به يتيمان و نيازمندان و نيز شكر و سپاس و اظهار نمودن نعمت‌هاي الهي مي‌پردازد. اين سوره مكي است و داراي يازده آيه مي‌باشد.

سره الشّرح

شرح، به معني گسترش دادن است. نام نود و چهارمين سورة قرآن است. در اين سوره موضوع شرح صدر رسول خدا(ص) مطرح شده است و در آية اول خطاب به رسول خدا(ص) مي‌فرمايد: آيا ما سينة تو را گشاده نساختيم. نام اين سوره از آية اول آن گرفته شده است. در اين سوره به مواهب خداوند به پيامبرش اشاره شده است. شرح صدر، برداشتن بار سنگين، آوازه بلند، از جمله مواهب الهي است كه در اين سوره بيان شده است. اين سوره در مكه نازل شده و هشت آيه دارد. نام‌هاي ديگر اين سوره الم نشرح و انشراح مي‌باشد.

امام صادق(ع): فرمود: هركس زياد سوره‌هاي شمس و الليل و الضحي و الم نشرح را در روز يا شب بخواند هيچ چيز در گرد او نباشد مگر اينكه در قيامت بنفع وي شهادت دهد حتي مو و پوست و گوشت و خون و رگ‌ها و اعصاب و استخوان‌ها و تمام آنچه از اعضا و جوارح او را كه زمين به پشت گرفته، همه بنفع وي شهادت دهند و خداوند فرمايد شهادت شما را بنفع بنده‌ام پذيرفتم و طبق آن حكم راندم رهسپار شويد با او بسوي بهشتم تا هر كجا را كه از آن مي‌پسندد اختيار نمايد و اين را به او ارزاني داريد بدون هيچ منّتي از جانب من، بلكه پاداشي است از روي مهر و احسان براي او، پس گوارا باد، گوارا باد، بر بندة من.

سوره التّين

«تين» به معني انجير است و نام نود و پنجمين سورة قرآن مي‌باشد. نام اين سوره از آيه اول آن گرفته شده است. اين سوره در حقيقت بر محور آفرينش زيباي انسان و مراحل تكامل و انحطاط او دور مي‌زند و اين مطلب با سوگندهاي پرمعنايي در آغاز سوره شروع شده است و بعد از شمردن عوامل پيروزي و نجات انسان، سرانجام با تأكيد بر مسألة معاد و حاكميت مطلقة خداوند پايان مي‌گيرد. اين سوره در مكه نازل شده و هشت آيه دارد.

امام صادق(ع) فرمود: هركس در نمازهاي واجب يا نافله‌اش سورة والتين را بخواند هر كجا از بهشت را كه بپسندد به او خواهند داد ان‌ شاءالله.


سوره العلق

به معني خون بسته شده است و نام نود و ششمين سوره قرآن مجيد مي‌باشد. نام اين سوره از آيه اول آن گرفته شده است. اين سوره به نقل اكثر مفسرين، اولين سوره‌اي است كه بر پيامبر(ص) نازل گشته است.

امام صادق فرمود: هركس سورة «اقرا باسم ربك» را در روز يا شب قرائت كند و در آن روز يا شب از دنيا برود شهيد مرده باشد و خداوند او را از قبر شهيد برانگيزد و شهيد زنده گرداند و مانند آن كس باشد كه در ركاب پيغمبر(ص) با شمشير خويش در راه خدا جهاد كرده باشد.

سوره الهُمزه

به معني عيبجو و نام صدو چهارمين سوره قرآن مجيد است. نام اين سوره از آيه اول آن گرفته شده است. اين سوره به كساني اشاره دارد كه تمام تلاش خود را متوجه جمع مال كرده و كساني را كه دستشان از آن خالي است به ديدة حقارت مي‌نگرند و آنها را مسخره مي‌كنند و سپس سرنوشت دردناك اين ثروت‌اندوزان مستكبر را بيان مي‌نمايد. اين سوره در مكه نازل شده و 9 آيه دارد.

امام صادق(ع) فرمود: هركس «ويل لكل همزه» را در نمازهاي واجب خود بخواند فقر و تنگدستي را از او دور سازد و روزي او را بسويش براند و مرگ بد را از او دفع نمايد.

سوره الفيل

به معني فيل يا پيل و نام صد و پنجمين سوره قرآن مجيد است و نام اين سوره از آيه اول آن گرفته شده است. داستان اصحاب فيل و سرنوشت آنان در اين سوره بيان شده است كه چگونه به اراده خداوند و بوسيله پرندگاني، سپاه ابرهه كه براي ويران كردن خانه خدا از يمن بطرف مكه حركت كرده بود، نابود شدند. اين سوره در مكه نازل شده و ده آيه دارد.

 

امام صادق(ع) فرمود: هركس در نمازهاي واجب خود سورة فيل را بخواند شهادت دهد در قيامت بنفع وي هر دشت و كوه و ريگزاري به اينكه وي از نمازگزاران است و منادي حق ندا دهد كه راست گفتيد دربارة بندة من شهادتتان در حق او پذيرفته گشت، او را داخل بهشت گردانيد و از وي حساب نكشيد، زيرا از كساني است كه من او و عملش را دوست مي‌دارم.

سوره قريش

قريش نام يكي از قبايل عرب است و حضرت محمد(ص) در آن قبيله ظهور كرد. نام قبيله قريش در سورة صد و ششم كه به نام «قريش» موسوم است مذكور افتاده. بعضي گفته‌اند لفظ قريش از تقريش به معني مجتمع ساختن مأخوذ است چون قصي افراد پراكنده اين قبيله را جمع كرده است قبيله او به اين نام موسوم شده‌اند و بعضي قريش را از «قرش» به معني تجارت كه شغل عمده آنها بوده مشتق مي‌دانند. اين سوره در مكه نازل شده و چهار آيه دارد.

امام صادق(ع) فرمود: هركس سورة «لايلاف قريش» را زياد قرائت كند خداوند روز قيامت او را سواره بر اسبي بهشتي وارد محشر سازد، تا بر سفره‌هاي نور بهشتي بنشيند.

سوره الكوثر

به معني خير كثير، حوضي در بهشت يا حضرت فاطمه زهرا(س) و نام صدو هشتمين سوره قرآن مي‌باشد. نام اين سوره از آيه اول آن گرفته شده است. در اين سوره خداوند به پيامبر(ص) بشارت نعمت‌هاي فراوان از جمله كوثر داده و دشمنان ايشان را ابتر (مقطوع و بي‌دنباله) دانسته است. اين سوره در مكه نازل شده و 3 آيه دارد.

امام صادق(ع) فرمود: هركس در نمازهاي واجب و مستحبش قرائت وي سورة «انا اعطيناك الكوثر» قرائت كند، خداوند او را در قيامت از حوض كوثر سيراب فرمايد و مكانش با رسول خدا(ص) زير شجرة طوبي باشد.

سوره النصر

به معني ياري كردن و نام صد و دهمين سوره قرآن مجيد است. نام اين سوره از آية اول آن گرفته شده است. در اين سوره خداوند بشارت و نويد پيروزي عظيمي را به رسول خدا(ص) مي‌دهد كه به دنبال آن مردم گروه گروه به دين خدا وارد مي‌شوند. اين سوره در مكه نازل شده و 3 آيه دارد.

امام صادق(ع) فرمود: هركس سورة «إذا جاء نصر الله و الفتح» را در نماز مستحب يا واجب خود بخواند خداوند وي را عليه همة دشمنانش ياري فرمايد و روز قيامت با نامة گويا كه خداوند از قبر او بيرون آورده باشد به محشر آيد و آن امان نامه‌اي است براي عبور از پل دوزخ و از آتش و خروش آن و در آن روز بر هيچ چيز نگذرد جز اينكه وي را بهر خير و نيكي مژده دهد تا اينكه داخل بهشت گردد و در اين جهان درهاي خير به روي او باز گردد آنقدر كه هرگز آرزو نداشته و بر قلبش خطور نكرده بوده.

 

http://daneshjooqom.4kia.ir/ 

 

 

  انتشار : ۸ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1196

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما