مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2315
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13043978

استفاده از اينترنت در جهت بهبود عملكرد دانش‌آموزان


استفاده از اينترنت

استفاده از اينترنت در جهت بهبود عملكرد دانش‌آموزان:

فعاليت‌هايي از اين قبيل جزء لاينفك درس‌هاي مبتني بر اينترنت بوده و اين فعاليت‌ها مرتبط با يك استاندارد شناخته شده هستند كه معلمان براي سال‌ها به آن متكي بوده‌اند. معلم طبقه‌بندي بلوم اين فعاليت‌هاي خاص را مي‌توان تحت عنوان «كاربرد دانش» طبقه‌بندي نمود و معلمان مي‌توانند گستره و عمق دروس خود را ارزيابي كرده و نيز با استفاده از يك دفتر ارزيابي شبيه به اين نمونه عملكرد دانش‌آموزان خود را نيز ارزيابي نمايند. چگونگي اين عمل در اين مقاله مشخص مي‌شود.

چالش‌هاي مرتبط با تكنولوژي‌هاي جديد

اتخاذ يك تكنيك در كلاس ايجاد كننده‌ي فرصت‌ها و چالش‌هاي جديدي براي معلمان مي‌باشد. برنامه‌هاي كامپيوتري مهارت و تمرين از طريق مراجعه به سايت‌ها در شبكه‌هاي جهاني جايگزين شده كه امكان استفاده از مشاركت و چندرسانه‌اي را در جهت جمع‌آوري و تثبيت دانش فراهم مي‌سازد. منابع تكنيكي، ايجاد دروسي كه مهارت‌هاي تفكر سطح بالاتر، تحليلي و انتقادي و نيز حل مشكلات واقعي را ارتقا مي‌بخشد، ممكن مي‌سازند كه اغلب در محاسبات امروز دنيا يافت مي‌شوند‌. (بلاسي، هينيك، ميلمان و واشينگتن، 1999)

معلمان خاص با استفاده از ابزار صحيح براي كنترل عملكرد دانش‌آموزان داراي فرصتي براي هدف قرار دادن نيازهاي فردي و كنترل پيشرفت به عنوان پيشرفت دانش‌آموزان از طريق برنامه‌هاي آموزشي مبتني بر منبع اينترنتي مي‌باشند.

چالش‌هاي جنبش‌هاي استاندارد

همان‌گونه كه تأكيد بر روي آموزش استانداردها و پيامدها متداول است، نظر مربي به جاي تست‌هاي استاندارد چندگزينه‌اي به سوي برآوردهاي مبتني بر عملكرد دانش‌آموزان معطوف شده است. احتمال توسعه و تقويت مهارت‌هاي تفكر در سطوح بالاتر با استفاده از اينترنت و از طريق وجود سايت‌هاي فعال و مشاركت‌هاي كلاسي موجود در اينترنت افزايش يافته است.

گرچه بررسي در مورد تأثير تكنولوژي بر روي عملكرد دانش‌آموزان داراي نتيجه‌اي قطعي نمي‌باشد، اما پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه چندين بخش حاصله افزايش خواهد يافت. بر طبق نظريه‌ي بلاسي و همكارانش (1999)، «اين بخش‌ها شامل مهارت‌هاي تفكر سازنده، مهارت‌هاي برقراري ارتباط پيشرفته‌تر، مهارت‌هاي تحقيقاتي و مهارت‌هاي اجتماعي مي‌باشد.» (P.5 )

دسترسي به سايت‌ها در شبكه جهاني به دانش‌آموزان اين امكان را مي‌دهد تا با استفاده از مشاركت و چندرسانه‌اي‌ها به جمع‌آوري و تثبيت اطلاعات بپردازند.

با استفاده از شبكه به ايجاد ارتباط بين اطلاعات پيشين و اطلاعات جديد بپردازيد.

جمع آوري فردي يا گروهي اطلاعات

طبقه‌بندي اطلاعات

پيش‌بيني نتايج براساس تحقيق شبكه‌اي

اصلاح تحقيق آن‌لاين همان‌گونه كه نياز است.

معلمان و دانش‌آموزان مي‌توانند با استفاده از اينترنت به واكنش ديگر دانش‌آموزان در شبكه جهاني دسترسي داشته و واكنش خود را نيز به ديگران برسانند.

اين تأكيد، مربيان را در جهت توسعه‌ي طرح درس‌ها با استفاده از اينترنت دچار چالش كرده كه پيشرفت مهارت‌هاي تفكر سطح بالاي لازم در بسياري از محاسبات موقعيتي، مورد هدف آن مي‌باشد. به عنوان مثال، مي‌توان از شبكه‌ي جهاني به عنوان يك منبع اطلاعاتي براي معلمان و دانش‌آموزان استفاده نمود تا از آن در جهت ارتقا آموزش‌هاي كلاسي استفاده نموده و از طريق چندرسانه‌اي به ارائه، اطلاعات بپردازند. معلمان مي‌توانند به ارزيابي اين نتايج پرداخته، اما اين شيوه بسيار پيچيده‌تر از شيو‌ه‌هاي تست‌گيري استاندارد مي‌باشد. بنابر عقيده‌ي بلاسي و همكارانش (1999)، «تست‌هاي استاندارد، يك ابزار مناسب براي اندازه‌گيري انواع خاص شيوه‌هاي آموزشي مي‌باشند، اما مربيان بايد اين سوال را بپرسند كه آيا اين نتايج و شيوه‌ها در عصر جديد نيز مفيد واقع مي‌شوند.» (P.3 )

هاني، ام‌سي‌ميلان واسپيلوگل (1995)، كاربردهاي واقعي تكنولوژي جديد را مورد تأكيد قرار داده‌اند:

«شواهد نشان مي‌دهد، در صورت استفاده مؤثر، كاربردهاي تكنولوژي مي‌تواند از طريق جذب دانش‌آموزان در امور پيچيده اما صحيح، آن هم در موقعيت‌هاي آموزش گروهي، تفكرهاي سطح بالا در آن‌ها را تقويت نمايد.» (P.3 )

در دسترس بودن سايت‌هاي تعاملي و همكاري با ديگر معلمان و كلاس‌ها در مورد تمامي موضوعات و مدارج، طراحي درس‌ها را آسان‌تر ساخته است. (به جدول 1 و 2 مراجعه شود)

ارزيابي عملكرد دانش‌آموزان با استفاده از مهارت‌هاي تحقيقاتي انتقادي، سطح بالا و بر مبناي مشكلات،‌با مشكلات بيشتري روبروست.

«اين مسئله فرآيندهاي آموزشي و فراگيري در خلال سيستم‌هاي پيچيده تثبيت مي‌شوند، امري واضح است و چالش بر سر ايجاد مدل‌هاي ارزيابي است كه اين پيچيدگي را منعكس نمايد.» (بلاسي و همكارانش، P.4 )

امتيازها و نتايج تعليم بر مبناي روش‌هاي اينترنتي

امتيازات تعليم بر مبناي اينترنت چيست و چه نتايجي در پي استفاده از برنامه‌هاي سنتي وجود دارد؟ بر طبق عقيده‌ي استون (نقل شده در پاوروچل، 1999)، شبكه جهاني از طريق سه شيوه مي‌تواند در بهبود آموزش مؤثر باشد:

1) از طريق توسل به شيوه‌هاي فراگيري در دانش‌آموزان كه احتمالاً افزايش انگيزه‌ي فراگيري در آن‌ها مي‌باشد.

2) از طريق ايجاد دردسر كمتر به دليل ارتباط غير هم زمان

3) از طريق ايجاد يك زمينه سازنده در جهت توسعه‌ي مهارت‌هاي تفكر سطح بالا كه براي غلبه بر فقدان كلي سازماندهي اطلاعات در شبكه لازم مي باشد. (P.23 )

و كاربرد واقعي را فراموش نكنيد: «اينترنت به دانش‌آموزان كمك مي‌كند تا به جستجوي دنياي پيرامون خود و فراتر از محيط كلاسي،‌آن هم از طريق دسترسي به منابع وسيع و اطلاعاتي بپردازند كه ايجاد كننده‌ي زمينه‌ي تحقيقات و بررسي‌هاي علمي مي‌باشد و امكان برقراري ارتباط بين دانش‌آموزان و كارشناسان را فراهم مي‌كند.» (هاني و همكارانش، 1995،P.5 )

مشاركت كلاسي

به منظور تبادل نظريات كلاسي، پروژه‌ها و برقراري ارتباط با معلمان و دانش‌آموزان در سرتاسر دنيا به سايت زير مراجعه كنيد:

http://www.epals.com/idex.htm/

اين وب سايت اين امكان را فراهم مي‌كند تا معلمان مشاركت كلاس را بر طبق رتبه، موقعيت و حيطه موضوعي ترتيب دهند.

 

ايجاد دروس بر مبناي اينترنت و محاسبات

دسترسي به اينترنت براي مربيان اين امكان را فراهم مي‌كند تا به توسعه و تحقق دروس مشابه با نمونه‌ي موجود در جدول 1 بپردازند. يك درس تكنولوژي/ عملي/ هنرهاي زباني منتخب از اينترنت.

اينترنت به دانش‌آموزان كمك مي‌كند تا به جستجوي دنياي پيراون با استفاده از منابع وسيع و اطلاعاتي بپردازد.

 

جدول1. نمونه‌اي از طرح درس اينترنتي

ساختار موضوع رتبه‌ي8

 

اهداف بخش

P دانش‌آموزان از طريق مراجعه به تجمع‌هاي بسيار بزرگ تحت عنوان «ساختار موضوعي» و يافتن 3 وب سايت كه تأمين كننده‌ي اطلاعات جانبي است، به تحليل ساختار موضوع خواهند پرداخت.

P از مهارت‌هاي هنرهاي زباني بهره گيريد. فرم‌هاي ارزيابي وب را براي 3 وب سايت تكميل نماييد. با استفاده از اطلاعات به تهيه يك مقاله‌ي روزنامه‌اي در مورد ساختار موضوعي بپردازيد. يكي كپي از آن را به كلاس مشاركتي تعيين شده بفرستيد. به واكنش طرف مقابل پاسخ داده و واكنشي را براي آن در نظر بگيريد.

P نمايش چندرسانه‌اي را با استفاده از يافته‌هاي خود و نيز يافته‌هاي فرد مقابل در مشاركت تهيه نماييد.

P دانش‌آموزان از مهارت‌هاي تكنولوژيكي بهره خواهند برد. برنامه‌هاي موجود، وب سايت‌هاي ارزيابي، تأمل بين برنامه‌ها، مشاركت با ديگر كلاس‌ها، تهيه نمايش چندرسانه‌اي.

مدت بخش: 12-8 روز

دانش‌آموزان بايد قادر باشند تا:

P اشيا را با توجه به ويژگي‌هاي آن‌ها طبقه‌بندي نمايند.

P درك كنند كه مواد در سه حالت وجود دارند: جامدات، مايعات و گازها

P تفاوت بين تغيير فيزيكي و شيميايي را درك نمايند (ايجاد شده در خلال مقاله‌ي روزنامه‌اي ونمايش آن)

P به طور موفقيت‌آموزي با رقيب خود مشاركت كرده و عكس‌العمل لازم را ارائه دهند.

P نمايش چندرسانه‌اي را آماده كرده و ارائه نمايند.

P به پرسش همكلاسي‌ها و رقيب‌هاي مشاركتي خود پاسخ دهند.

مواد

P آزمايشگاه كامپيوتر كلاسي به همراه دسترسي به اينترنت

P نرم افزار: استوديوي بزر

P فرم ارزيابي شبكه‌اي

P معلم طبقه‌بندي تكنولوژي براي ارزيابي

P آدرس‌هاي اينترنتي براي مشاركت با ديگر كلاس‌ها

 

 

 

جدول2. توسعه و ارزيابي درسي

1. براي طراحي درسي همانند جدول1، كلاسي مشاركتي را با سايتي در اينترنت ترتيب دهيد. اين بخش، كلاسي است كه به موضوع يكساني در پايه‌ي آموزشي يكسان مي‌پردازد. دانش‌آموزان مي‌توانند به تبادل اطلاعات بپردازند. (http://www.epals.com/inden.htm مراجعه شود)

2. از يك فرم ارزيابي سايتي استفاده نماييد. چنين فرم‌هايي به دانش‌آموزان فرصت را مي‌دهد تا به بررسي انتقادآميز اطلاعات موجود در سايت از نظر زماني و صحت بپردازند. اين مهارت‌ها در بخش ارزيابي علم طبقه‌بندي تكنولوژي در جدول 3 مورد بررسي قرار گرفته‌اند. فرم ارزيابي سايت را مشاهده نماييد. (جدول 2a )

3. قبل از ارائه درس به بررسي اين‌كه آيا فراهم كننده‌ي فرصت براي دانش‌آموزان در جهت پيشرفت بر طبق علم طبقه‌بندي تكنولوژي است، بپردازيد (جدول 3). هر درس بايستي تثبيت مهارت‌هاي تفكر سطح بالا را تسهيل سازد.

4. به ارزيابي عملكردي بپردازيد. حداقل هر سه ماه يك‌بار به نظارت بر پيشرفت هر دانش‌آموز بپردازيد. اين مسئله ارزيابي پيشرفت با استفاده از تكنولوژي به منظور توسعه‌ي مهارت‌هاي تفكر اقتصادي و سطح بالا را شامل مي‌شود. ثبت دقيق و نموداري عملكرد و پيشرفت براي دانش‌آموز، رقيب و نيز معلم مفيد واقع مي‌شود. از علم طبقه‌بندي تكنولوژي در جدول 3 به منظور اندازه‌گيري رشد و عملكرد فردي استفاده نماييد.

جدول 2a. ارزيابي سايتي: مدرسه راهنمايي

اطلاعات دانش‌آموز نام: تاريخ:

موضوع:

ارائه اطلاعات:

URL از صفحه‌ي سايت:

نام صفحه‌ي سايت:

تاريخ ساخت صفحه سايت:

پست الكترونيكي مؤلف

پيدا كردن آدرس صفحه‌ي سايتي آسان بود؟ بله خير

آيا اين سايت، ليستي از سايت‌هاي مفيد ديگر را نيز در اختيار شما قرار داد؟ بله خير

آيا تصاويرها و صداها به شما در درك اطلاعات كمك مي‌كند؟ بله خير

آيا شاهد هيچ غلط املايي بوديد؟ بله خير

در صورت مثبت بودن پاسخ، اشتباهات را ذكر نماييد.

آيا به نظر شما اطلاعاتي را كه به آن دست يافتيد، صحيح مي‌باشد؟

دليل آن را توضيح دهيد.

 

تذكرات

آيا اين سايت را براي يك كلاس مناسب مي‌دانيد؟ بله خير

«كاربرد‌هاي تكنولوژي، در صورت استفاده مؤثر، مي‌تواند از طريق جذب دانش‌آموز در امور پيچيده اما صحيح، آن هم در موقعيت‌هاي آموزشي گروهي، تفكرهاي سطح بالا در آن‌ها را تقويت نمايد.»

(http://www.d262.k12.id )

درس پيشنهادي در جدول3، پوشش دهنده‌ي تمام سطوح در «علم طبقه‌بندي تكنولوژي» مي‌باشد. اين درس دانش‌آموزان را به استفاده از مهارت‌هاي تفكر سطح بالا در هنگام استفاده از شبك‌هاي جهاني به منظور انجام تكاليف و مشاركت در فعاليت‌ها دچار چالش مي‌سازد.

مربيان مي‌توانند دروس مشابهي را انتخاب كرده و آن‌ها را با كاربردهاي شخصي خود تطبيق دهند (به جدول2 مراجعه نماييد).

معلمان مي‌توانند پيشرفت دانش‌آموزان را از طريق تكميل «علم طبقه‌بندي تكنولوژي» بسنجند. (جدول 3)

اين مدل ارزيابي مي‌تواند در جهت نموداربندي پيشرفت دانش‌آموزان به هنگام انجام فعاليت‌هاي ثبت شده در درس و با استفاده از اينترنت و دسترسي به سايت‌هاي جهاني مورد استفاده قرار گيرد.

امتياز ديگر براي ارزيابي، استفاده از اينترنت به منظور دستيابي به واكنش ديگر دانش‌آموزان در سطح جهاني و از طريق مشاركت و نيز ارائه ي واكنش لازم به ديگران مي‌باشد. معلمان مي‌توانند به سايت‌هاي دسترسي يابند كه تأمين كننده‌ي رهنمون‌هاي آموزشي بوده و چت روم‌هايي را شاهد باشند كه هدف آن استفاده از اينترنت در كلاس مي‌باشد (بخش مربوط به منابع اينترنتي را مشاهده كنيد).

منابع اينترنتي براي معلمان

كتابخانه‌اي كاربردي براي معلمان، دانش‌آموزان و رقيبان آن‌ها

ياهو ليگانز

كلاس جهاني

فهرستي از سايت‌هاي اينترنتي طرح درسي براي معلمان 12- k

پيوندي با سايت‌هاي آموزشي

منابع اينترنتي : منابع آموزشي

جدول3. علم طبقه‌بندي تكنولوژي

محاسبه‌ي عملكرد دانش‌آموزان

توانايي آموزش سلسله مراتب/ كاربرد كامپيوتري

اطلاعات

P تحقيق و تقويت ...

P دانش در مورد نظريات اصلي

P دانش در مورد تاريخ، حوادث، مكان‌ها

P مفاهيم تكنولوژيكي و آكادميك

درك مفاهيم

P جستجو در بين اطلاعات موجود در شبكه و خواندن آن‌ها به منظور درك مفاهيم

P سايت‌هاي معتبر را شناسايي كرده و يادداشت نماييد.

P سايت‌ها را طبقه‌بندي نماييد.

P به تعبير، مقايسه و تقابل حقايق بپردازيد.

P نتايج را پيش‌بيني كنيد. از سايت‌هاي تعاملي در جهت توسعه‌ي درك مفاهيم استفاده نماييد.

P براي مشخص كردن درك مفاهيم با متخصصان در تماس باشيد.

P اطلاعات را تفسير كرده و ديدگاه‌هايي را ارائه دهيد.

 

كاربرد

P ارتباط بين اطلاعات قبلي و بررسي سايت را گرد هم آوريد.

P گردآوري فردي يا گروهي اطلاعات

P اطلاعات را طبقه‌بندي نماييد.

P نتايج را بر مبناي تحقيق اينترنتي پيش‌بيني نماييد.

P تحقيق آن‌لاين را اصلاح نماييد البته در صورت نياز

P عكس‌ها، سوالات، كليپ‌ها و گردش‌هاي واقعي مجازي را براي استفاده در نمايش انتخاب نماييد.

P شكل نمايش اطلاعات را انتخاب نماييد: روزنامه، كلاژ، سايت

تحليل

P طبقه‌بندي اطلاعات .... (متن، تصاوير، كليپ‌ها)

P اطلاعات كيفيتي را از اطلاعات خارج از رده يا مغرضانه تفكيك نماييد.

P پاسخي را براي سوالات با استفاده از مشاركت و تحقيق از متخصصان فراهم نماييد.

تركيب

P اطلاعات سايت‌هاي مختلف را تلفيق نماييد.

P اطلاعات را به منظور رسيدن به رهنمون‌هاي مفيد اصلاح نماييد.

P به طراحي و ايجاد سايت‌ها، پروژه‌هاي تعاملي، نمايشات تصويري و فنون رو آوريد.

P مقالات،‌پروژه‌ها، نمايشات تصويري، نمايشات تعاملي را تهيه نماييد.

P متون با معني را از اطلاعات جمع‌آوري شده بنويسيد.

P به توضيح و تركيب يافته‌ها بپردازيد.

ارزيابي

P به ارزيابي، ارزش و كيفيت آن‌چه كه ارائه شده بپردازيد.

P به مقايسه و تفكيك اطلاعات سايت‌هاي مختلف بپردازيد.

P با استفاده از منابع مختلف، صحبت اطلاعات را تصديق نماييد.

P تفاوت بين اطلاعات عيني و ذهني را مشخص نماييد.

P با استفاده از اطلاعات قبلي به تقويت اطلاعات بپردازيد.

P يافته‌ها را خلاصه كنيد.

ارزيابي رشد و عملكرد فردي دانش‌آموزان در هنگام كار با دانش‌آموزان ناتوان امري ضروري است. براي اندازه‌گيري اين اجزا در هنگام ثبت كاربرد تكنولوژي در دروس، يك چك ليست طبقه‌بندي مفيد مي‌باشد. اين امر به تصوير كشيدن پيشرفت دانش‌آموزان را ممكن ساخته و ثبت دقيق آن‌ها را ممكن مي‌سازد.

 

تذكر: برگرفته از علم طبقه‌بندي بلوم (برگرفته از برنامه مهارت‌هاي آموزشي، 1999، موجود در سايت نيز پايين كادر صفحه‌ي 42 نوشته شده)

معلمان مي‌توانند با استفاده از طبقه‌بندي تكنولوژزي در جدول 3 به چك كردن دروس خود قبل از كلاس پرداخته تا اطمينان حاصل نماييد كه رويارويي با هر مرحله براي دانش‌آموزان ممكن است.

 

استفاده از اينترنت در جهت موفقيت

اينترنت يك ابزار آموزشي بوده كه مي‌تواند در جهت گسترش فرصت‌هاي آموزشي و توسعه‌ي مهارت‌هاي تفكر سطح بالا مورد استفاده قرار گيرد. از طريق انطباق درس‌هاي موجود در شبكه، مشاركت با ديگر كلاس‌ها و دست‌يابي به واكنش ديگر دانش‌آموزان و معلمان، معلمان مي‌توانند استراتژي‌هاي آموزشي خود را به طور قابل توجهي گسترش دهند. استفاده از يك چك ليست مصور همانند طبقه‌بندي تكنولوژي (جدول3)، تبديل سطحي از مسئوليت‌هاي كلاسي به كاربرد تكنولوژي پيشرفته را ممكن مي سازد.

اين چك نيست هم‌چنين به عنوان ابزاري براي اندازه‌گيري پيشرفت فردي مورد استفاده قرار گرفته و در گزارش‌هاي سه ماهه از پيشرفت‌هاي دانش‌آموزان ثبت مي‌شود.

معلمان با استفاده از حمايت‌هاي اطلاعاتي موجود در اينترنت (جعبه‌ها را مشاهده نماييد) فرصت مي‌يابند تا به توسعه دروسي بپردازند كه تأمين كننده‌ي دستورالعمل‌هاي مؤثر و تجارب غني براي دانش‌آموزان مي‌باشد.

http://daneshjooqom.4kia.ir/

  انتشار : ۸ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1138

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما