پروش هاي آموزش خلاقيت به دانش آموزان
1 -تجارب دانش آموزان را به موقعيت هاي خاص محدود نکنيم..
کار هاي بديع و تخيلات دانش آموزان را مورد تشويق قرار دهيم، سوالهايي از آنها بپرسيم که مشوق تفکر واگرا باشند، و از تکرار روش هاي معمول و متداول بپرهيزد. سوالهايي که که راه حل هاي متعدد داشته باشد مشوق تفکر واگرا و خلاقيت است. ما معلمين رياضي ، بايد رياضي را آنطور که هست به ديگران ياد دهيم . بايد توجه کنيم که رياضيات تنها مجموعه اي از حقايق نيست که به شکل قضيه يا مسئله به ديگران نشان داده شود .و رياضي تفکر است که به وسيله مجموعه اي از قضا يا و مسائل بايد آن تفکر را در کساني که خواستارآن هستند به وجود آوريم تا هر کس به هر مقدار رياضي که مي داند بتواند با مسائل برخورد کند.
2 -براي طرح سوالها و انديشه هاي غير معمول و بديع ارزش قائل شويم ..
دانش آموزان خود را تشويق کنيد تا سوال هاي گوناگون از ما بپرسند. فراتر از اطلاعات دانش هاي معمول فکر کنند و راه هاي مختلف براي مسائل پيشنهاد دهند دانش آموزان را دراظهارانديشه هاي اصيل و بديع تشويق کنيم و با اظهار نظرهاي غير قالبي ، غير متداول و تازه ي آنها با خوشرويي و با احترام برخورد نماييم ، حتي اگر فراتر از تصورات خود باشند .
وقتي که رياضيات به صورت ساخته و پرداخته و در آن هر سوالي با جواب صريح و متکي بر دليل توسط خود معلم به دانش آموز ارائه شود ، ديگر دانش آموز حق هيچ نوع اظهاري ندارد زيرا سخن معلم درست است و دليلي براي درستي آن ارائه داده و چون و چراي دانش آموز رد مي شود. بايد به دانش آموز فرصت داده شود تا در جريان يادگيري فعال باشد و ببيند که چگونه تعريفي تکامل پيدا مي کند .
بايد حدس زدن و آزمون را که شيوه ي علمي و خلا قانه است به دانش آموزان در رياضيات و هندسه آموزش داد.
3 -فرصت هايي براي خود آموزي و يادگيري اکتشافي در اختيار دانش آموزان قرار دهيم..
يکي از ويژگيهاي افراد آفريننده ،استقلال شخصي و توانايي پيدا کردن راه حل مسايل به طريق اکتشافي و از راه خود آموزي است . اگر تنها حفظ کردن مطالب ، راه حل هاي قالبي مورد تاييد معلمان واقع شوند،؛ دانش آموزان به حفظ مطالب تشويق خواهند شد ،اما اگر انديشه هاي اصيل مورد تاييد قرار گيرند ، دانش آموزان به فعاليت هاي خلاق مبادرت خواهند کرد . کلاس بايد جايگاه کشف کردن باشد به دانش آموزان اجازه دهيد که خود مسئله و يا قضيه اي ارائه دهند هر چند ساده باشد مهم اين است که فکري تازه و کشفي جديد به وقوع بپيوندد . رياضيات بايد طوري تدريس گردد که حس کنجکاوي را در فرا گيران به طوري تداوم بخشد که هميشه در پي يافتن عقايد تازه دررياضي و کشف مطالب جديد باشند، هر چند که اين مطالب قبلا به وسيله ي ديگران کشف شده باشد .
4 -نسبت به تفاوت هاي فردي دانش آموزان با احترام برخورد کنيم..
برخورد درست معلمان با دانش آموزان در رشد استعدادهاي خلاق آنها تاثير فراوان دارد از وادار کردن دانش آموزان به رقابت و هم چشمي با يکديگر بپرهيزيم. هر يک از دانش آموزان داراي استعداد و قريحه هاي خاص خود هستند که شايد از اين جنبه با دانش آموزان ديگر متفاوت باشند در پرورش اين استعدادهاي ويژه در دانش آموزان بکوشيم .
5 -رفتارهاي خلاق را براي کودکان قرار دهيم..
پژوهشهاي انجام شده نشان داده اند که روش آموزش از طريق سرمش دهي بيشتر از روشهاي مرسوم آموزشي منجر به ايجاد رفتارهاي خلاق در ياد گيرندگان مي شود .
6 -از روش هاي و فنون ويژه بالا بردن سطح آفرينندگان استفاده کنيم..
تعدادي روش و فن آموزشي وجود دارند که با استفاده از آنها در پرورش استعدادهاي خلاق کودکان بسيار موثرند. معروفترين آنها روش ((بارش مغزي)) است. در اين روش معلم مسئله اي را به دانش آموزان مي دهد و از آنها مي خواهد تا هر چه راه حل براي مسئله به ذهنشان مي رسد بگويند. معلم دانش آموزان را براي دادن راه حل ها و اظهار نظرهايي مختلف تقويت مي کند ولي پيش از ارائه تمامي راه حل ها از سوي دانش آموزان ،درباره آنها هيچ گونه اظهار نظري نمي نمايد. روش ديگر آموزش ((مهارتهاي پژوهشي )) است. آموزش مهارتهاي پژوهشي به طرح آزمودن فرضيه از سوي ياد گيرنده گان کمک مي کند. روشهاي درست طرح فرضيه به وسيله دانش آموزان منجر به ايجاد طرز تفکر خلاق در آنها مي شود.
برخورد درست معلمان با دانش آموزان بررشد و استعدادهاي خلاق آنها تاثير فراوان دارد. از وادار کردن دانش آموزان به رقابت و هم چشمي با يکديگر بپرهيزيم. هر يک از دانش آموزان داراي استعداد و قريحه هاي خاص خود هستند که شايد از اين جنبه با دانش آموزان ديگر متفاوت باشد. در پرورش اين استعدادهاي ويژه در دانش آموزان بکوشيم.