مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2414
  • بازدید دیروز : 2206
  • بازدید کل : 13044077

عوامل فرار دختران


چکیده :

 

معضل فرار دختران از جمله آسیب های اجتماعی است که آینده و سرنوشت فرزندان برخی خانواده ها را با تهدید جدی مواجه کرده است.

این تحقیق شامل بررسی علل و عوامل فرار دختران از خانه می باشد. هدف ما در این تحقیق آگاه ساختن هر چه بیشتر خانواده ها از چگونگی برخورد با فرزند جوانشان و همچنین آگاهی از علل وعواملی است که باعث فرار و گریز آنان از خانه می شود. مثل اعتیاد والدین، فقر، انحراف جنسی، ازدواج اجباری، خشونت والدین، طلاق و جدایی والدین، روابط عاشقانه.

 

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی دکتر انور صمدی زاده، استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در نیمه ی دوم سال 83 در مورد پدیده دختران خیابانی و عواملی که آن ها را به این سرنوشت می کشاند.

1- 9/36 درصد فرار از خانه به دلیل اختلاف با پدر و فرار از کتک خوردن.

2- 3/15 درصد به دلیل اختلاف با پدر.

3- 52 درصد دختران فراری ساکن شهر تهران.

4- 13 درصد فرارها به دلیل عشق و عاشقی.

5- 5/6 درصد فرار به دلیل اختلاف با نامادری و ناپدری.

6- 5/6 درصد به دلیل مشکلات در ازدواج.

 

بنابه گفته یک افسر نیروی انتظامی دخترانی که تصمیم به فرار می گیرند از سرنوشت شوم خود بی خبر و غافلند. فرار یک دختر از خانه برای مدّت زمان طولانی در خوشبینانه ترین شرایط مساوی است با اعتیاد و مرگ در گوشه ای پنهان و همچنین دخترانی هم هستند که بوسیله ی باندهای تبهکار در آخر خط به شکلی فجیعی سر به نیست می شوند.

 

 

مقدمه:

هرکس با دل و زبان و دست و دیگر امکانات خویش از فساد پیشگیری ننماید مرده ای بین زندگان است. برکسی پوشیده نیست که امروزه میزان جرایم و انحرافات اجتماعی، ناپایداری زندگی زناشویی، گرایش به مواد مخدر در تمام اجتماعات دامنه وسیعی را به خود اختصاص داده و هر روز گسترده ترمی شود. ریشه ی جرم و جنایت را می توان تا سپیده دم تاریخ بشری به واپس برد.

از آن زمانی که آدم و حوا به علّت ارتکاب عمل نهی شده ای چون خوردن گندم یا سیب از بهشت رانده شدند و پسرشان قابیل برادر خود هابیل را به قتل رساند، جرم آغاز راه کرد و تا آن زمانی که آدم با نگاهی حیرتناک و پرسش آمیز، صحنه ی دریده شدن برّه آهویی گریز پا را در چنگ و دندان جانوری برافروخته از هراس گرسنگی دید، شالوده ی جامعه جرم آفرین هم ریخته شد. از همان لحظه دردناک تاریخی به این سو، جنایت همان جنایت باقی ماند امّا همواره رنگ عوض کرد و سایه ی خود را بر گستره ی گیتی افکند.

 

بیان مسئله:

خانواده مهمترین و محکمترین تکیه گاه برای دختران محسوب می شود، اما گاهی ممکن است خانواده ها به دلیل بی توجهی و بی تعهدی دختران خود را به دختران فراری تبدیل می کنند.

جوانی دوره ی بحران است و زمان شورش و قیام و عصر تغییر عقاید و ایدئولوژی های جوان که در آن فرد به شناخت بیشتری نسبت به خود و محیط خود دست می یابد و با این شناخت، فلسفه ی زندگی او تغییر می کند و در نتیجه معیارهای او دگرگون شده و سعی می کند خود را با این معیارها هماهنگ سازد و به همین دلیل ممکن است با معیارهای والدین خود اختلاف پیدا کند.

گرچه ممکن است در نگاه اول فرار دختران پدیده ای فردی به حساب آید امّا با توجه به پیامدهای سویی که برای جامعه به دنبال دارد باید آن را از آسیب های اجتماعی به حساب آورد.

پس می توان فرار جوان را به عنوان محصول طبیعی نابهنجاری رفتاری جوان و خانواده اش از یک سو و جامعه از سوی دیگر بررسی کرد.

اصلاح شناسی :

این دختران در این محدوده سنی (22- 15) خصوصیات رفتاری دارند که از عوامل اجتماعی و روانی و فیزیولوژیکی حاصل می شوند:

1- شناساندن و معرفی خود به دیگران به عنوان فردی مستقل و بالغ

2- ایجاد و تقویت روابط مناسب با دیگران که در مواردی به زندگی زناشویی منجر می شود

3- پی بردن به ارزش های زندگی اجتماعی و یادگیری مهارت های لازم برای زندگی گروهی

4- بیان مسئله به طور مستدل در رعایت جنبه های اخلاقی و احساس مسئولیت بیشتر در قبال خود و دیگران

5- بررسی امکانات شغلی آینده و تقبل و آمادگی برای ایفای نقش زنانگی

6- یادگیری روش های صحیح ارضای نیازهای جنسی.

فرار

تعاریف فرار:

فرار از لحاظ قانونی:هر کودک یا نوجوان کمتر از 18 سال که بدون رضایت و اجازه والدین یا وصی قانونی، محل زندگی خود را ترک کند بزهکار و رفتار او ناسازگار تلقی می شود.

فرار از لحاظ روانشناختی:زیر پا گذاشتن مقررات خانواده به علّت ترس، خشم یا انتقام جویی در برابر وضعیت آشفته خانواده یا محیط زندگی یا تحصیل فرد می باشد که در نتیجه کودک یا نوجوان محل و شرایط دیگری را غیر از خانواده و خانه خودش برای زندگی ترجیح می دهد.

فرار از لحاظ رفتاری:فرار از منزل رفتاری است که برخی نوجوانان در شرایط بحرانی و موقعیت های رنج آور و غیرقابل تحمل به آن مبادرت می کنند.

در نهایت:فرار را می توان نوعی مخالفت نوجوان با وضع موجود و در مقابل افراد با نفوذی چون والدین، برادر یا خواهر بزرگترو ...نیز به نوعی رفتار نابهنجار از جانب نوجوان دانست و در پاره ای موارد زیاده طلبی، گروکشی و تلاش برای تمکین والدین در مقابل نوجوان دانست.

 

انواع فرار:

فرار را می توان از دیدگاه محیطی که فرد از آن می گریزد به دو دسته زیر تقسیم کرد:

1- گریز از خانه: عده ای از نوجوانان به علت وجود اختلاف بین والدین، طلاق و جدایی والدین، وجود نامادری و ناپدری، اعتیاد والدین، ترس از تنبیه و توبیخ، مرگ یک از والدین، ازدواج اجباری، عدم سلامت روانی، بدست آوردن موقعیت اقتصادی بهتر، جلب توجه و محبت خانواده، خیال پردازی، فقر مادی و فرهنگی، کمبود عواطف، عدم وجود محیط امن در خانواده، ناخواسته بودن کودک، نارضایی از جنسیت و بسیاری علل دیگر از محیط خانه فرار می کنند.

2- فرار از مدرسه: حالتی که کودک یا نوجوان بدون عذر موجه مثل بیماری و یا علت دیگری از حضور در مدرسه خودداری کرده و این غیبت غیرموجه روزهای متوالی ادامه یابد. عدم رغبت به مدرسه رفتن، سخت بودن درس، عدم فهم و درک مطلب درسی، تجربه های مکرر شکست در امتحانات، ترس از تنبیه از طرف مسئولان مدرسه، عدم توجه به مشکل دانش آموز به وسیله معلم و انتظارات و فشارهای والدین، مقایسه کردن و ....و نهایتاً فرار از مدرسه بدون آگاهی والدین است.

 

در دسته بندی دیگری نیز می توان فرار را براساس هدف به 3 دسته تقسیم کرد:

1- فرار عکس العملی: نشانگر این است که رابطه بین فرد و محیط مختل شده است و فرد از فرار به عنوان وسیله ای برای بیدار کردن و هشدار دادن استفاده می کند.

2- فرار برای درست زندگی کردن: گاهی جوانان خانواده را مانعی برای درست زندگی کردن و مانع آزادی و استقلال خود می داند. او می خواهد یکسری فعالیت های دلخواه خود را انجام دهد و به قول معروف می خواهد خودش باشد امّا خانواده از خود بودن و آزادی او ممانعت می کند.

3- فرار برای آینده سازی: در این حالت جوان می خواهد زندگی اش را چنان بسازد که خودش می خواهد. معمولاً این فرار از سن 9 سالگی در ذهن نوجوان خطور می کند زیرا از این سن میل به استقلال و آزادی در خارج از محیط خانواده و خانه پدید می آید.

 

عوامل مؤثر در فرار:

مهمترین علّت فرار دختران نابسامانی خانواده و محیط خانوادگی است زیرا خانواده به عنوان کوچکترین اجتماع بشری ساختاری دارد که عناصر درون آن به هم وابسته اند و تعادل درون سیستم خانواده متقابل است. از سوی دیگر یکی از مهمترین عواملی که می تواند به شخصیت و روند رشد نوجوان یا جوان صدمه بزند حرکت ناهنجار و اختلاف والدین است.

عوامل دیگر مؤثر در فرار دختران شامل علل زیر است:

1- طلاق و جدایی والدین:از عوامل مهم و مؤثر در آشفتگی محیط خانه و خانواده طلاق است. معمولاً این دختران حاضر نیستند پدر و مادرشان را معرفی کنند و در برخی موارد به دروغ می گویند که از دست ناپدری و نامادری گریخته اند.

2- مرگ و میر والدین:از عوامل مهمی است که در شکل گیری روحیات، تفکّر، درک و...کودکان تأثیر بسیار دارد.

3- انحرافات والدین:انحراف والدین مثل اعتیاد، انحرافات جنسی و غیره نقش بسزایی در شکل گیری تفکر فرار دارد و از آنجا که والدین الگوی رفتار فرزندان هستند هرگونه انحراف در آنان خطرناک ترین عنصر مؤثر در انحراف فرزندان محسوب می شود.

4- فقدان یک رابطه عاطفی میان والدین و فرزندان:از عوامل مهم و تحریک کننده در فرار دختران است. معمولاً دختران خصوصیات و وضعیت روانی، جسمی، عاطفی و احساسات خاصی دارند که وقتی احساس کنند که به نیاز عاطفی شان در خانه پاسخ داده نمی شود از محیط خانواده دلزده شده و به ناچار در خارج از خانه به جست و جوی محبت پرداخته و به انحراف کشیده می شوند.

5- اعمال خشونت پدران:خشونت پدر باعث بروز عکس العمل هایی از سوی پدر است که در نتیجه ی آن دختر خانواده احساس می کند که دیگر در خانه جایی ندارد و فرار کند.

6- ضعف فرهنگی:ضعیف بودن عناصر فرهنگی که تفسیری غلط از شرایط را ارائه نموده اند زمینه ساز علل گرایش به فرهنگ فرار شده است.

7- فقر و بیکاری:دختران فراری بعلّت فقر و نیاز مالی در پی دستیابی به خواسته های خویش به سادگی تن به هر کاری داده و اغفال می شوند.

8- عدم موفقیت تحصیلی:کودکان و نوجوانان که از لحاظ تحصیلی دارای سطح پایینی بوده و شکست های مکرر امتحانات از ترس تنبیه و توبیخ والدین خود فرار از خانه را راه حلی برای مشکل خویش قرار می دهند.

پرجمعیت بودن خانواده ها، تعصبات خاص و سخت گیری های بی مورد خانواده ها، شیوه های فرزند پروری سهل انگارانه یا مستبدانه، بی سرپرستی، ناپدری یا نامادری، مشکلات اجتماعی- اقتصادی، رشد سریع جمعیت، عدم امید به آینده و نداشتن تفریحات سالم از عوامل دیگری است که سبب می شود که فرد برای خود پناهگاهی پیدا کرده و فرار کند.

 

دختر فراری کیست؟

اصولاً دختر فراری به دختران جوان و نوجوانی اطلاق می شود که به دلیل شرایط نامساعد زندگی در خانواده و در اثر فشارهای روحی، روانی و عاطفی و بعضاً دختران شهرستانی به دلیل عدم وجود اوقات فراغت و تفریحات سالم و فریب ظواهر شهرها به امید تشکیل یک زندگی بهتر از محل زندگی و خانواده خود فرار کرده و به شهرهای بزرگ پناه می آورند. این دختران معمولاً در رده سنی بین 15 تا 22 سال قرار دارند. متأسفانه اکثر این افراد بی سواد و یا کم سواد هستند و یا تا دوره ی راهنمایی درس خوانده اند. در بین این دختران کسی که دارای مدرک دیپلم باشد به ندرت یافت می شود.

این دختران علاوه بر داشتن بهره هوشی پایین تر نسبت به گروه همسال خود دارای ویژگی های روحی- روانی خاصی هستند مثل حساسیت هیجانی، بی اعتمادی اضطراب آمیز، گسیخته خویی و نیز اطاعت و تسلیم اند. بسیار منفعل و وابسته و بسیار ترسو هستند. از نظر اجتماعی و ارتباط با دیگران نیز خود را با کفایت می دانند. این دختران به واسطه پایین بودن سطح نشاط و شادی اجتماعی دچار افسردگی شدید بوده و تمایل به خودکشی در این دختران میزان بالایی دارد.

بیشترین مواد مصرفی دختران فراری هرویین و تریاک و بیشترین میزان نرخ بزهکاری مربوط به انحراف جنسی است.

نخستین پناهگاه آنان پس از فرار به ترتیب: پارک ها، خانه یک دوست، رفتن به مکانی برای خود فروشی، فرار با دوست پسر به شهر دیگر.

95 درصد آنان ساکن در شهرها، 65 درصد ساکن استان تهران هستند. بیشترین میزان فرار مربوط به تهران و سپس استان های خوزستان، کردستان و لرستان است. بیشترین میزان فرار در تهران مربوط به مناطق مرکزی و جنوبی شهر است.

74 درصد آنان مجرد، 24 درصد اغفال شده و 2 درصد متأهل هستند.

این دختران حتی اگر به خانه برگردند، دوباره فرار می کنند، وقتی یک دختر اقدام به فرار می کند بعد که به خانواده برگشت داده می شود به دلیل فرهنگ خاص حاکم، دیگر از سوی خانواده پذیرش نمی شود و بالطبع این موضوع منجر به فرار دوباره او می شود.

انواع و اشکال دختران فراری :

1- گروه اول:دخترانی که رسماً عنوان فوق را پذیرفته و برچسب فراری را با شخصیت خود عجین کرده اند.

2- گروه دوم:در پوششی رسمی و در محدوده ی کوچکی اقدام به فرار از محیط ارزشی و هنجاری حاکم بر خود کرده و این دختران صبح تحت پوشش یک برنامه رسمی و ارایه هدف موجه به والدین از منزل خارج شده و با تأمین مالی از سوی والدین و با خیالی راحت بسوی فرهنگ خاص دختران فراری از پارتی های مختلط گرفته تا انواع مفاسد اعتیادآور جذب می شوند. این گروه صبح که از خانه خارج می شوند فقط برای دقایقی که از کنترل والدین رها شوند دست به جانشینی هدف می زنند و در نتیجه از رنگ صورت گرفته تا طرز بیان به نوع های مختلف متفاوت شده و در معرض معاشرت های نامشروع قرار می گیرند.

 

آسیب شناسی پدیده فرار:

انسان موجودی است اجتماعی و در طول حیات خود همواره نیازهایی دارد که به تنهایی نمی تواند آن را تأمین کند و باید کمک سایر افراد جامعه را برآورده سازد و برای این نیز لازم است که با دیگران در ارتباط باشد و این ارتباط در سطح گسترده آن نیازمند حکومت نظم خاص می باشد و هر جامعه ای سعی دارد تا نظم را تعریف و امنیت اجتماعی را مستقر نماید و در حقیقت امنیت ملی و اجتماعی برای حفظ نظم در جامعه می باشد.

هر جامعه ای با الهام از فرهنگ ملی و تعالیم دینی و باورهای عمومی مردم و آرمان کلی افراد آن جامعه دارای یک سری هنجارهای اجتماعی هست که بیانگر ارزش های اجتماعی آن ضمانت اجرایی نیز منظور می شوند. لکن قسمت اعظم ارزش های اجتماعی دارای ضمانت اجرایی نبوده و صرفاً اخلاق و ارزش های معنوی بر آن حکومت دارند و افراد جامعه تحت تأثیر فرهنگ و آموزه های اخلاقی عملکرد خود را با ارزش های موجود هماهنگ می نمایند. به عبارت دیگر بدون اینکه از یک نظام نظارتی واهمه ای داشته باشند به صرف باورهای مذهبی و ارزش های اخلاقی که به آن ها اعتقاد دارند به طور داوطلبانه و با اختیار خود از ارتکاب اعمال ضداخلاقی و ضد اجتماعی خودداری می نمایند. در این حالت آموزه های مثبت فرهنگی و اخلاقی افراد به مثابه پلیس فردی رفتارهای شخص را از درون او کنترل می کند. این نوع رفتار سنجی نتایج بسیار مفیدی در صحت و سلامت جامعه و حفظ ارزش و اخلاقیات جوامع دارد. سعی دولت ها همواره بر این بوده که افراد جامعه را به نحوی تربیت و آموزش دهند که به طور ارادی از ارتکاب به اعمال ضد اجتماعی و ضد ارزشی احتراز نمایند و جامعه ای سالم داشته باشند.

هرچند اندیشمندان جوامع همواره افراد آن جامعه را به عبارت حق و حقوق خود و دیگران و حفظ نظم و امنیت دعوت می کنند لکن عده ای نیز هستند که به علت های گوناگون نمی توانند خود را با نظم اجتماعی و ضوابط و مقررات آن هماهنگ سازند و مرتکب افعالی می شوند که ضد اجتماعی هستند و نظر به اینکه اعمال ضد اجتماعی آنان محل نظم اجتماعی موجود بوده و با هنجارهای مقبول جامعه همخوانی ندارد، اینگونه اعمال آن ها انحراف نامیده می شود.

انحرافات رفتاری در سطوح کوچک آن معمولاً تأثیر زیادی در جامعه ندارند امّا همین انحرافات کوچک اگر به موقع شناسایی و راهکار مناسب برای مهار و پیشگیری آن اتخاذذ نگردد به سرعت شیوع پیدا کرده و به صورت آسیب های جدی اجتماعی جامعه را مورد تهدید قرار می دهند.

 

منشاء و مبانی آسیب های اجتماعی :

هرچند که منشاء مختلف اجتماعی ممکن است در جوامع مختلف تا حدودی متفاوت باشند امّا عوامل مؤثر بر بروز و شیوع آسیب های مختلف اجتماعی در کلیه جوامع مشترکات زیادی هم با یکدیگر دارند، بیکاری و فقر اقتصادی، بی اعتقادی به مبانی دینی، نیازهای جسمی روحی و روانی و نیز اختلافات رفتاری در صورتی که به موقع با آن ها مقابله نشود آسیب جدی بر پیکر جامعه وارد می آورند و سرآغاز آسیب های اجتماعی بی شماری خواهند بود. در حال حاضر پدیده فرار دختران از آسیب های اجتماعی مهم است که اخلاق و تعهد و شرم عمومی را مورد هدف قرار می دهد و اگر به سرعت با این مهم برخورد نشود در جامعه نهادنیه شده و به صورت رفتاری بهنجار رخ خواهد داد.

 

پیشگیری :

با عنایت به نقش انکارناپذیر و حساس در تربیت آینده سازان جامعه و اینکه بانوان اساساً دارای طبع ظریفی می باشند و همواره با تهدیدات پیچیده ای مواجه و موقعیت اجتماعی آنان بسیار حساس می باشد و از سوی دیگر به سبب فراغت طبع آنان و تهدیدات اجتماعی بر علیه این قشر که به تعبیری همای سعادت جوامع بشری هستند. لازم است که نهادهای اجتماعی محیطی امن برای زندگی و نقش آفرینی آنان ایجاد نمایند تا بتوانند ضمن آنکه در محیط های کار و حوزه های مسئولیت خویش نقش مؤثری ایفا می نمایند. در کنار آن آموزه های مثبت فرهنگی مذهبی اخلاقی را نیز به فرزندان منتقل نمایند و به همین منظور لازم است که جامعه به نحو مؤثری با پدیده فرار دختران و زنان برخورد و مقابله نماید و ضمن بکارگیری روش های مؤثر مقابله از بروز مجدد آن پیشگیری نماید. بر این اساس ما برای پیشگیری از این پدیده ضد اجتماعی طرح های مختلفی را از کارشناسان جامعه شناسان و حقوق دانان را مطرح می کنیم.

سیده فاطمه محبی پژوهشگر و کارشناس ارشد علوم اجتماعی در طرح پیشگیری خود اقدامات زیر را لازم می داند:

1- توجه و رسیدگی به نهاد خانواده و سعی در رفع مشکلات مختلف تربیتی، اقتصادی، فرهنگی آنها از طریق درست.

2- احیای سنت های دینی و حاکمیت ارزش های اجتماعی اسلامی نظیر وجوب احترام به والدین و رسیدگی به خویشان و...

3- نظر به اینکه با استناد به اطلاعات و تحقیقات، بیشتر دختران از خانواده های نابسامان بوده اند به کارگیری تمام تمهیدات جهت پیشگیری و کاهش نرخ طلاق از طریق تقویت مراکز مشاوره و فرهنگ سازی جهت شرکت در کلاس های آموزشی حقوق و تکالیف همسران قبل از عقد رسمی، ضروری است.

4- اعمال مجازات های بسیار سنگین، علنی و جدی برای باندهای فساد، اغفال، تجارت جنسی.

5- قانونمند نمودن نحوه درج اخبار مربوط به بخش حوادث و ممانعت از سوء استفاده از بیان جزئیات فرار به دلیل بدآموزی و اشاعه منکرات.

6- به کارگیری نیروهای مردمی و سازمان های غیردولتی جهت اطلاع رسانی از وضعیت دختران تحت خشونت و نیز حمایت های مالی به کودکان بی سرپرست.

7- تقویت نظارت های اجتماعی رسمی و دولتی و نیز نظارت های مردمی و محلی از جمله امر به معروف و نهی از منکر جهت پاکسازی فضای جامعه و تعدیل آزادی های اجتماعی.

 

یک کارشناس تعلیم و تربیت نیز برای پیشگیری از معضل فرار دختران از خانه می گوید:

1- نمایندگان ویژه و دلسوز و مسئولان خداترس مخفیانه و به تنهایی سری به کوچه و برزن بزنند تا بدانند و ببینند که مردم چه می کنند.

2- رسانه های عمومی و به ویژه صدا و سیما جهت گیری عمومی خود را برای طرح و اصلاح مسائل اجتماعی سیاسی خانواده ها تدوین کنند و طی این طرح برنامه سازان را برای اصلاح امور تشویق نمایند و جلوی نشر برنامه های مضر را بگیرند.

3- دستگاه اقتصادی با سرعت و با استفاده از بسیاری درآمدهای سرگردان طرحی را برای ساماندهی امور معیشتی مردم وامانده و جوانان بی کار ارائه دهند.

4- مجازات افراد خاطی، مفسدان اقتصادی آدمفروشان هرزه، توزیع کنندگان مواد مخدر در دستور کار جدی دستگاه قضایی وارد شده و اشد مجازات برای آنان در نظر گرفته شود.

 

در طرح دیگری محقق و پژوهشگر برای پیشگیری از فرار لازم می داند که:

1- جلوگیری از تخصیص بودجه ها به صورت از هم گسیخته.

2- پاسداری از حقوق افراد جامعه.

3- تحقق دعوت به خیر توسط مسئولین در دو عرصه: دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت.

4- رسیدگی به دارایی مسئولین و همسر و فرزندان آنان.

5- محکوم کردن جرم اندیشی و مطرود کردن سرکوفت و تحقیر کردن.

6- تهیه اطلاعات و آمار در خصوص آسیب دیدگان.

7- معرفی متولی واحد و جلوگیری از این دست و آن دست شدن.

8- متقاعد ساختن سیستم بانکی به کاهش نرخ بهره های سهم.

9- ایجاد فرصت های شغلی دایمی و نه مقطعی.

10- مقابله بارانت خواری.

11- مجاب نمودن مسئولین به اعطای تسهیلات تبصره ای قوانین بودجه های سالانه.

12- برخورد با مدیریت های سیاسی جریانگر.

13- استوار ساختن خدمات بر شالوده رضایت مندی مردم.

14- استحکام بخشیدن به باورهای دینی و اسلامی.

15- ترویج مبانی دینی و روش های نوین.

 

پیشگیری را می توان در دو وجه:

1- کیفری. 2- غیرکیفری طرح ریزی کرد.

1- ابتدا باید کارکرد اصلاحی و درمانی زندان توجه شود و بعد به کارکرد کیفری آن عنایت شود.

2- بخش اعظم نیروی دولت باید صرف برنامه ریزی و اجرای این پیشگیری شود خارج از نظام کیفری و از طریق آموزش، رواج بهداشت و درمان در جامعه، تقسیم ثروت، ایجاد مسکن و مبارزه با بیکاری، جامعه به نحوی ساماندهی شود که افراد اصلاً مرتکب جرم نشوند.

 

مراکز مداخله در بحران چیست؟

مراکز مداخله در بحران های اجتماعی (اورژانس اجتماعی) در سازمان بهزیستی از ابتدای سال 1378 و به منظور نگهداری و ارزیابی روانی- اجتماعی دختران فراری به منظور پیشگیری از فرار آنان راه اندازی شد و بعد از آن تعداد این مراکز به تدریج توسعه پیدا کرده است.

از فعالیت های مراکز مداخله در بحران کار تحقیق و پیشگیری می باشد. گروه تحقیق با حضور در مدارس و در جلساتی که با دانش آموزان برگزار می کنند آگاهی های لازم را در ارتباط با خطرات ناشی از استفاده مواد مخدر و همچنین مشکلاتی که ممکن است پس از فرار یک دختر از منزل برایش پیش بیاید تشریح می کنند و راهنمایی های لازم را ارائه می دهند. گروه تحقیق از طریق ارتباط با مسئولان پرورشی مدارس، دخترانی را که مشکل دارند شناسایی کرده و مشاوره و راهنمایی لازم به این افراد داده می شود.

به گفته یکی از مسئولین هم اکنون 4 مرکز مداخله در بحران در تهران و نزدیک به 200 مرکز مربوط به سازمان بهزیستی، به مشکلات کودکان و دختران فراری رسیدگی می کنند. دخترانی که قصد فرار از منزل را دارند برای مشاوره با مراکز بهزیستی با شماره تلفن 148 یا 3711111 تماس بگیرند.

 

درمان:

با توجه به آماری که نشان می دهد 90 درصد دختران فراری یک هفته بعد از فرار مورد تعرض جنسی قرار می گیرند و رابطه ی نامشروع هم بیشترین جرم این دختران می باشد و با توجه به اینکه باندهای فساد، شبکه های قاچاق مواد مخدر و شبکه های قاچاق زنان و غیره در کمین این دختران قرار دارد باید برای درمان و رهایی بخشیدن آنان از این وضعیت دردناک و بازگرداندن آنان به خانه چاره ای اندیشید.

در طی سال های اخیر که معضل دختران فراری به طور جدی مورد بررسی قرار گرفته است طرح های مختلفی را برای درمان آنان پیشنهاد کرده اند. طرح خانه های سلامت یکی از این طرح هاست که هم اکنون در کشور اجرا شده است.

 

خانه سلامت :

سازمان بهزیستی با توجه به این که ریشه مشکلات دختران فراری یا در معرض آسیب با مسائل خانوادگی مرتبط است طرح خانه های سلامت را در 18 استان اجرا کرده است. هدف از تأسیس این مراکز تشخیص و جایگزینی و بازتوانی دختران فراری است.

در این مراکز دختران آسیب دیده به تفکیک گروه های سنی و حداکثر 6 تا 7 نفر با هم در محیطی که کاملاً شبیه خانواده است زندگی می کنند و هر کدام تحت نظر محققان و کارشناسان با توجه به مسئله تحصیلی و اشتغال تا 24 ماه فرصت بازگشت به خانواده و محیط های خانوادگی خود را دارند. اگر شرایط مناسب شد به خانه باز می گردند و یا قرنطینه شده و به مراکز بهزیستی می روند و بهتر است اینگونه افراد قبل از آلوده شدن خودشان را به این مراکز معرفی کنند.

حمایت های اجتماعی که در اختیار آنان قرار می گیرد شامل تخصیص مکان هایی برای پناه دادن موقت به دختران فراری است تا در آن ها ضمن یافتن سر پناه و غذا، از امکانات بهداشتی و درمانی و همچنین مشاوره و مددکاری بهره مند شوند.

از کارهای مهم مراکز زنان آسیب دیده خدماتی از قبیل توانمند سازی فردی، توانمند سازی خانواده، استقلال فردی، مسائل ازدواج، بازگشت به خانواده، اشتغال پایدار و مسائل روانشناسی، روانپزشکی و مددکاری می باشد.

البته این مراکز هم مشکلات فراوانی دارند که مهمترین این مشکلات کمبود بودجه و سرمایه برای تهیه امکانات و مکان های لازم و استخدام مددکار و روانشناس در مراکز بهزیستی می باشد که باید برای این مشکلات هم چاره ای اندیشید.

 

مجتمع بازتوانی دختران در معرض آسیب به نام ارشاد :

این مکان به عنوان سرپناه موقتی دختران 29- 14 ساله ای است که از چند ماه تا چند سال در خوابگاه های این مجتمع شب و روز را تکرار می کنند.

مرکز حمایت بازپروری زنان آسیب دیده سال 65- 1364 پایه گذاری شد با این هدف که زنانی که آن زمان در خانه های فساد به صورت حرفه ای کار می کردند ساماندهی شوند و از وضعیت اجباری که برای امرار معاش داشتند بیرون بیایند. این مسئولیت بر عهده بهزیستی قرار داده شد. در سال های بعد زنان و دختران فراری در معرض آسیب یا آسیب دیده که اغلب متعلق به خانواده های نابسامان، معتاد و زندانی یا بی سرپرست به مجموعه ساکنان موقتی این خانه پیوستند. این زنان و دختران کسانی بودند که بدون آنکه بخواهند از طرف خانواده یا اجتماع مورد آسیب قرار گرفته بودند.

در مجتمع ارشاد، آسیب یعنی آزار جنسی، تجاوز، تهدید از طرف خانواده یا محیط.

در سال 80 دختران در معرض آسیب از کنار زنان حرفه ای آسیب دیده جدا شده و تفکیک گردیدند. چند تایی از دختران این مرکز خود معرف هستند. آنها خودشان را به نیروی انتظامی معرفی کرده اند و گفته اند در وضعیتی هستند که در خانواده امنیت جانی یا جنسی ندراند. اصلاً خانواده ای ندارند که از آنها نگهداری کنند و یا کسانی که در حال حاضر مسئولیت نگهداری آنها را پذیرفته اند، صلاحیت سرپرستی آنها را ندارند.

نیروی انتظامی این دختران را به مراکز مداخله در بحران معرفی کرده و این مرکز طبق تشخیص خود در صورت لزوم این افراد را به یکی از مراکز ارشاد می فرستند.

افرادی که در خانه های سلامت و بازپروری هستند آنهایی هستند که از سوی دادگاه و سیستم قضایی و یا نیروی انتظامی ارجاع شده اند اما این به آن معنی نیست که جامعه هدف فقط همین افراد هستند.

ارشادی ها طبق دستورالعمل ها می توانند تا 8 ماه در این مرکز بمانند تا نوتوانی پیدا کرده و ترخیص شوند و البته این زمان گاهی به دو تا سه سال هم می رسد تا مددجو بتواند به مرحله استقلال برسد. اگر مشکل خانواده رفع شده باشد و صلاحیت سرپرستی دخترشان را داشته باشند یا ترخیص به ازدواج شوند یا ترخیص به استقلال.

طبق دستورالعمل پس از ترخیص تا 6 ماه وضعیت مددجو پیگیری می شود.

 

تداوم درمان :

تنها راه تداوم درمان این است که با توانمند سازی فردی، توانمند سازی خانواده، استقلال فردی اشتغال پایدار و مددکاری و مسائل روانشناسی و روانپزشکی راههای حل مسأله و مقابله با مشکلات را به این جوانان و نوجوانان بیاموزیم.

 


نتیجه گیری و جمع بندی :

وقتی که یک دختر اقدام به فرار می کند بعد که به خانواده برگشت داده می شود به دلیل فرهنگ خاص حاکم دیگر از سوی خانواده پذیرش نمی شود و بالطبع این موضوع منجر به فرار دوباره او می شود.

این دختران در ارتباطی که با بزهکاران و شبکه های فساد می یابند و درآمدهایی که از راه خلاف کسب می کنند و طرد آنان از سوی خانواده کمتر حاضر به برگشت می شوند. اکثر این دختران بعد از فرار به خانه باز نمی گردند و اگر برگردانده شوند نیز دوباره اقدام به فرار می کنند.

مدیر مرکز نگهداری دختران فراری تهران گفت: دخترانی که پیشینه اقامت در مراکز نگهداری دختران فراری را دارند دختران دیگر را ترغیب به فرار از خانه می کنند.

با توجه به این گفته ها آنچه مسلم است درمان چنین افرادی جز در موارد محدودی امکان پذیر نخواهد بود.

پس می توان گفت که باز هم پیشگیری بهتر از درمان است و بهترین راه پیشگیری از چنین معضلی از راه های آموزش های فرهنگی، بهبود اقتصادی و اجتماعی است.

 

 

 

 

 

منابع:

روزنامه های کثیرالانتشار: گویه، جمهوری اسلامی، همشهری، جام جم، کیهان، اطلاعات، ایران.

کتاب های : 1- فرار دختران، نویسنده: صادق برزگر

2- دختران فرار چرا؟ نویسنده: ربابه اکبری

 

سایت های اینترنتی:

  1. ZANAN IRAN. COM
  2. ISNA. NET
  3. JAMYAMONLINE. NET
  4. IRAN DIALY. NET
  5. AFABEYAD. NET
  6. HAMBASTEGI. NET

 

پایان نامه های:

1- بررسی علل فرار دختران از خانه در سنین جوانی در شهرستان قم.

2- بررسی فرار دختران (25- 18) ساله از خانه.

 

  انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 319

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما