مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2307
  • بازدید دیروز : 3600
  • بازدید کل : 13091045

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران


فهرست مطالب

عنوان صفحه

 

چکیده. 1

مقدمه. 1

شرایط کشور قبل از انقلاب اسلامی.. 2

وضعیت اقتصادی ایران، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی:3

دستاوردهاي داخلي انقلاب اسلامي.. 4

الف - تحقق آرمان هاي والاي اسلامي.. 4

ب - رفع اختناق از عموم مردم و به ويژه مسلمانان. 5

ج - به ارمغان آوردن رحمت ميان اقشار مختلف جامعه. 6

دستاوردهاي انقلاب اسلامي در عرصه بين الملل.. 7

الف - دستاوردهاي مخصوص شيعيان. 7

ب - دستاوردهاي مخصوص مسلمان. 8

ج - دستاوردهاي مخصوص طرفداران اديان مختلف... 8

دست آوردهای فرهنگی انفلاب اسلامی.. 8

الف- نفی مظاهر فرهنگی غرب و مقابله با تهاجم فرهنگی.. 8

ب- عمومی شدن آموزش و ارتقای سطح علمی جامعه. 9

دست آوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی.. 10

الف- بازسازی اقتصاد تک محصولی.. 10

دست آوردهای نظامی انقلاب اسلامی.. 11

الف) دفاع قهرمانانه در مقابل حملات رژیم بعث... 11

ب)تشکیل سپاه و بسیج :11

ج)خودکفایی نظامی.. 12

ملاک پيشرفت در انقلاب اسلامي.. 12

کارآمدي نظام جمهوري اسلامي در آينه آمار. 13

خلاصه و نتيجه گيري.. 16

منابع. 17

 

 

 

چکیده

بیش از سی سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد. این انقلاب پدیده ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم ، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اکنون پس از گذشت سه دهه از عمر گرانمایه ی این شجره ی پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دست آوردهای آن پرداخته شود تا برخی نینگارند که به سادگی به بار نشسته و در حفظ آن کوشاتر باشند.

این انقلاب عظیم، دست آوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال ها طول می کشد تا همه ی آثار و نتایج این پدیده ی الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد. در این مقاله گوشه ای از ابعاد وسیع آن مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه

پيروزي انقلاب اسلامي، که مرهون رهبري هاي مدبرانه ي امام خميني رحمه الله، حضور يکپارچه ي مردم متدين، و آموزه هاي پوياي دين مقدس اسلام و مکتب تشيع بوده است، تأثير فراواني بر تحولات داخلي، منطقه اي و جهاني داشته است، به طوري که با اندک تأملي مي توان به اين دستاوردها پي برد.

انقلاب اسلامي آنچنان قدرت هاي جهاني را در حيرت فرو برد و بر صورت ستمگران سيلي نواخت که برخي از آن ها هنوز هم نتوانسته اند تعادل خود را به دست آورند. به همين سبب، از روي سرگرداني و حيرت، گاهي نعره مستانه سر داده، تهديد به جنگ مي کنند و گاهي از روي عجز و ناتواني تقاضاي مذاکره و سازش مي نمايند. بايد سال ها، و شايدقرني بگذرد تا بتوان اين حادثه ي عظيم تاريخي را به طور کامل تبيين و بازشناسي کرد. براي فراهم ساختن زمينه تحقق چنين جامعه اي، هزاران پيامبر از جانب خداوند مبعوث گرديدند و در جهت ابلاغ رسالت تلاش هاي فراواني کردند؛ ولي در ايجاد جامعه ي ايدئال چندان موفقيتي نداشتند. تنها نمونه اي که بر اساس آيات قرآن کريم مي توان از آن ياد کرد، حکومت حضرت سليمان عليه السلام است. با اين وجود، بسياري از ما، همانند ماهي در آب که از اهميت آب غافل است، از وجود چنين نعمت بزرگي غافليم که البته بايد از باب:

وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ؛ و از نعمت پروردگار خويش [با مردم] سخن گوى،

به بيان عظمت اين انقلاب پرداخت تا همگان نسبت به نعمتي که به آنان عطا شده، از آگاهي لازم برخوردار شوند.

 

شرایط کشور قبل از انقلاب اسلامی

برای درک بهتر دستاوردهای کشور در ابعاد مختلف، لازم است مروری گذرا داشته باشیم به شرایط کشور در آن روزگار، شرایطی که می‌تواند برای ارائه قضاوت بهتر و دقیق‌تر در مورد عظمت دستاوردهای انقلاب اسلامی در مقایسه وضعیت فعلی کشور با وضعیت قبل از انقلاب و نیز سایر کشورهای همسطح، موثر واقع شود.

به عنوان مثال؛ تا قبل از انقلاب اسلامی، ایران در عرصه تولید و علم و دانش فاقد جایگاه جهانی بوده و تولیدات صنعتی و تکنولوژیکی آن نیز بسیار محدود و عمدتاً در حد مونتاژکاری خلاصه شده بود. ساختار حکومتی و سیاسی کشور نیز تا 200 سال قبل از انقلاب، در بدترین شرایط ممکن قرار داشته و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامه برکاته) ، طی این مدت، ایران کشوری بود که نه تنها در مورد نظام بین المللی هیچگونه نقشی بر عهده نداشت، بلکه با دخالت علنی دول غربی و شرقی در امور مهمی مانند؛ عزل و نصب شاهان ایران (از جمله پهلوی اول و دوم)، عملاً امکان تصمیم گیری در اداره امور داخلی نیز از حکام وقت سلب شده بود.

در این دوران بی کفایتی و ناکارآمدی حکومت‌ها به قدری آشکار بود که در جریان حوادثی مانند؛ جنگ جهانی اول و دوم و جنگهای بین ایران و شوروی، علاوه بر تحمیل قراردادهای ننگین ترکمنچای و گلستان، بخشهای زیادی از شهرهای جنوبی، شمالی و غربی و حتی پایتخت کشور بدون کمترین مقاومت از طرف دولت وقت، تحت اشغال بیگانگان قرار گرفت.

در همین ایام روسای جمهور سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی به خود اجازه می‌دهند تا بدون هماهنگی و اطلاع قبلی دولت ایران وارد تهران ‌شوند و بر سر تقسیم غنائم جنگ جلسه مشترک برگزار ‌کنند، بدون اینکه کمترین ارزشی برای نظام حکومتی کشور قائل شوند و حتی پس از اطلاع شاه از حضور آنها در پایتخت و درخواست ملاقات، با چنان تکبر و نخوتی با میزبان بی‌اطلاع خود برخورد می‌کنند، که وی با سرافکندگی تمام، محل را ترک می‌کند.

به این موارد باید سایر دخالتهای حقارت آمیز نظام سلطه از جمله؛ تحمیل قانون شرم‌آور کاپیتولاسیون و یا کودتای 28 مرداد و همچنین غارت و چپاول منابع طبیعی و سایر منافع ایران توسط بیگانگان و دست نشاندگان حکومت را نیز افزود، مواردی که بیانگر اوج ذلت و سرسپردگی حکام مرعوب حاکم بر کشور بوده است.

 

 

وضعیت اقتصادی ایران، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارشکنی‌های بیگانگان سبب شد تا درآمدهای نفتی کشور به شدت کاهش یابد، به‌گونه‌ای که بعد از انقلاب اسلامی، تولید نفت کشور از 6 میلیون بشکه در روز به 4 میلیون و صادرات آن از 5/5 میلیون بشکه به 4/2 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد و متقابلاً میزان مصرف داخلی با افزایش بیش از سه برابری مواجه و بتدریج از نیم میلیون بشکه به 6/1 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

در آن ایام؛ فشارها در حدی بود که به رغم تلاشهای فراوانی که برای رفع این مشکل انجام پذیرفت، در سال 1365 از تنها منبع درآمد کشور یعنی نفت، فقط 6 میلیارد دلار عاید کشور شد و با رشد تدریجی بهای نفت، این مقدار در سال 1386 به70 میلیارد دلار افزایش یافت و مجدداً پس از تحریمهای اخیر با کاهش شدید تا حد 57 میلیارد دلار مواجه شد که بخش عمده آن در بانکهای خارجی بلوکه شده است.

به این ترتیب در مقطعی از تاریخ انقلاب، سطح درآمد سرانه حاصل از فروش نفت که قبل از آن 700 دلار بود، به 120 دلار رسید و این در حالی است که ارزش جهانی هر دلار که در آخرین سال ماقبلِ انقلاب برابر 300 ین ژاپن بود، پس از انقلاب به علت آشفتگی وضعیت اقتصادی جهان، به‌تدریج تا حد 100 ین کاهش یافت، یعنی علاوه بر بحران‌های تحمیلی به کشور و کاهش تولید و صادرات نفت، ارزش واحد پول پایه در مبادلات نفتی نیز بشدت تنزل یافته و کسری درآمد کشور مضاعف گردید.

این وضعیت در حالی شکل گرفته بود که اولاً درآمد ارزی کشور تا حدود یک پانزدهم کاهش حقیقی داشته، یعنی اگر در سال 1386 مبلغ 700 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم، با 24 میلیارد دلار دریافتی در رژیم گذشته برابر بوده و این در شرایطی ‌است که در آن سال تنها 70 میلیارد دلار از محل صادرات نفت درآمد کسب کرده‌ایم و ثانیاً هزینه مقابله با صدها توطئه خُرد و کلان مانند؛ جنگ، به ایران تحمیل شده بود و ثالثاً جمعیت در حال افزایش کشور که از 35 میلیون نفر قبل از انقلاب به بیش از 75 میلیون نفر بالغ گردیده بود، اینک به منابع و امکانات جدید نیاز داشت و رابعاً همگام با ارتقاء سطح آگاهی مردم و رشد تکنولوژی و گسترش دستاوردهای انقلاب، دامنه توقعات و تنوع انتظارات جامعه نیز بشدت افزایش یافت.

طبیعی است بروز این وضعیت، موانع و مشکلات زیادی را در مسیر دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی ایجاد و فرصتهای فراوانی را در جهت رشد و پیشرفت جامعه از مسئولین کشور سلب نمود، رهبر معظم انقلاب (دامه برکاته) در این رابطه در سخنرانی‌های مختلف از جمله؛ در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه تهران در تاریخ 14/11/90، ضمن تاکید و یادآوری توطئه‌ها و خباثتهای دشمنان انقلاب و با اشاره به برخی فرصت‌طلبی‌ها و کم‌کاری‌های رخ داده در نظام اداری و اجتماعی کشور، در مورد دستاوردهای کسب شده می‌فرمایند: «همه این پیشرفت‌های علمی و اجتماعی و فنی در شرایط تحریم اتفاق افتاده است؛ این خیلی مهم است. دروازه‌های علم را، دروازه‌های فناوری را بر روی ما بستند، راهها را مسدود کردند، محصولات مورد نیاز ما را به ما نفروختند و ما اینجور پیشرفت کردیم.

بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که بر خلاف تصور عوام، علیرغم تمام مشکلات مورد اشاره و فراز و فرودهای فراوان بخش اقتصادی، در نهایت وضعیت اقتصادی کشور پس از انقلاب از رشد متوازن و پرشتابی برخوردار بوده و با اینکه به علت پیشرفت تکنولوژی‌های نوین، نیازها و خواسته های زندگی مردم متحول و دچار تعدد و تنوع قراوان شده است، اما طی این مدت، قدرت خرید مردم به طور نسبی افزایش یافته است، به طوریکه در قیاس با حقوق دریافتی یک کارمند دیپلمه دولت که در سال 56 بین700 تا 1000 تومان بود، هم‌اکنون این مقدار به حدود 1 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است.

با توجه به توضیحات فوق؛ از آنجا که در نظام جمهوری اسلامی ایران، معنویت و ارزشهای اخلاقی و اسلامی، اصلی‌ترین عامل کسب موفقیت شناخته می‌شوند، لذا ابتدا به بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه می‌پردازیم و سپس موفقیت‌های کسب شده در سایر عرصه‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

دستاوردهاي داخلي انقلاب اسلامي

الف - تحقق آرمان هاي والاي اسلامي

با وقوع انقلاب اسلامي، زمينه اي فراهم گرديد تا ارزش ها و احکام اسلامي جامه ي عمل به خود پوشاند و جامعه اسلامي رنگ الهي به خود بگيرد. اين دستاورد عظيم، حرکت چندين هزارساله انبيا و اولياي الهي را در جهت استقرار حکومت ديني به ثمر نشاند. يکي از دستاوردهاي اين نظام آن است که ارزش هاي والاي اسلامي، روز به روز، از جايگاه رفيع تري در جامعه برخوردار مي شوند، عدالت بيش از هر زمان ديگري مورد توجه قرار مي گيرد، از وجود تبعيض هاي ناروا کاسته مي شود، شايسته سالاري بر امور جامعه ي اسلامي حکم فرما مي گردد، و روحيه ايثار و فداکاري ترويج مي شود.

در سايه ي اين دستاورد و رحمت الهي بود که در صحنه دفاع مقدس ما شاهد جان فشاني ها و ايثار از خود گذشتگي بوده ايم که از تمام زندگي مادي خود چشم پوشي کرده، قدم در راهي گذاشتند که جز سختي و مرارت و محروميت دنيوي چيز ديگري را به همراه نداشت. همين افراد علي رغم تمام اين مشقات، هنگامي که نعمت هاي بسيار عظيم خداوند را مشاهده مي کنند که به سبب چنين مقاومتي به ملت سرافراز ايران ارزاني داشته است، آرزو مي کنند که اي کاش تمام عمر آنها در جبهه ها گذشته بود. اينان با پيروي از انبياي الهي سعادت معنوي و اخروي را دنبال مي کنند و از بهره هاي مادي و رفاه اين جهاني مي گذرند و در اين راه نه تنها اهميتي به زندگي مادي نمي دهند؛ بلکه عاشقانه زندگي دنيوي خود را به عنوان هديه ي کوچکي به پيشگاه محبوب خويش تقديم مي دارند. اين امر ناشي از اثر تربيتي حرکت انبيا در ميان آنان است که اين چنين شيفته ي شهادت گرديده اند و لذت هاي دنيا براي آن ها ارزشي ندارد. به سبب همين تفکرات و انديشه ها بود که آنان ره صد ساله را در يک شب پيمودند و خود را به درجه اي رساندند که اولياي الهي پس از سال ها رياضت به آن دست ميابند.

با توجه به اينکه، تحقق آرمان هاي والاي اسلامي، مهم ترين دستاورد انقلاب اسلامي به شمار مي رود، مردم و مسئولين نظام جمهوري اسلامي بايد نقش اساسي را در حفظ اين دستاورد ايفا کنند، از نظر شما مردم براي حفظ اين دستاورد چه وظيفه اي دارند؟ مسئولين در اين زمينه چه تکاليفي بر گردن دارند؟ با دوستان خود به گفت و گو بنشينيد و ضمنافتن پاسخ اين سؤالات، مشخص سازيد که آيا اين دو دسته به وظايف خود در اين مورد عمل کرده اند يا خير.

 

ب - رفع اختناق از عموم مردم و به ويژه مسلمانان

يکي از برکات عظيم اين انقلاب، رفع اختناق از اکثريت مردم اين مرز و بوم بود. به جز افراد سرسپرده رژيم سابق، ساير اقشار جامعه در اختناق و فشار به سر مي بردند و بسياري از افراد در معرض رفتارهاي ظالمانه آن رژيم قرار داشتند. از اين جهت، اين انقلاب، برکاتي را هم براي مسلمانان کشور و هم براي غيرمسلمانان به ارمغان آورد. زماني عظمت اين مسأله درک خواهد شد که مراتب ظلم و ستمي که آن رژيم براي مردم در نظر گرفته بود، مورد ارزيابي قرار گيرد.

يکي از ثمرات اين انقلاب را بايد برکاتي دانست که تنها، براي مسلمانان کشور حائز اهميت است. مسلمانان در رژيم سابق دچار محدوديت هاي زيادي بودند و قادر به انجام آزادانه ي بسياري از تکاليف ديني خود نبودند و حتي از نوشتن و بيان برخي از مسايل ديني محروم بودند. با پيروزي انقلاب اسلامي، اين مانع برداشته شد و مسلمانان اين مرز و بوم اين آزادي راافتند که بتوانند وظايف ديني خود را، آن گونه که اسلام خواهان آن است، انجام دهند.

در اثر اختناق موجود در آن زمان، عناصري يافت مي شدند که اسلام را به صورت تحريف شده ترويج مي کردند و کسي هم قدرت جلوگيري از آن را نداشت. کار به آن جا کشيده شده بود که نشريه اي به نام فرقان، با صراحت، حضرت امام خميني رحمه الله را مورد اتهام قرار داده، او را يکي از همکاران استعمار معرفي کرد. آنان آيات و احاديث را آن گونه که خود مي خواستند، ابلاغ مي کردند و قرآن را طبق خواسته خود تفسير مي کردند. در کنار اين گروه، گروهک هاي چپ گرا و کمونيست ديگري نيز حضور داشتند که به شدت عليه اسلام تبليغ مي کردند.

براي مردم ايران در آن دوران، رهي براي سرنگوني آن رژِيم جز دعا باقي نمانده بود! با استمرار عمر آن رژيم، برخي نااميد گشتند و دعاهاي خود را غير قابل استجابت احساس مي کردند. در زمان انبياي الهي نيز چنين وضعيتي وجود داشته است و مردم تصور مي کردند که فرستادگان خداوند، وعده هاي پوچ داده اند و حتي خود فرستادگان الهي نيز نسبت به اجابت دعاي خويش مشرف به يأس و نوميدي مي شدند؛ ولي پس از مدت زماني، خداوند پيروزي را براي آنان به ارمغان مي آورد:

حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُواْ جَاءهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاء؛

تا هنگامى كه فرستادگان [ما] نوميد شدند و [مردم] پنداشتند كه به آنان واقعاً دروغ گفته شده، يارى ما به آنان رسيد. پس كسانى را كه مى‏خواستيم نجات يافتند.

در آن زمان که ديگر اميدي به سرنگوني آن رژيم غول پيکر وجود نداشت، خداوند به ياري مردم ايران شتافت و خواسته آنان را محقق ساخت. ستاره اي طلوع کرد و برقي بدرخشيد و ظلمت آن رژيم منحوس را در هم شکست.

 

ج - به ارمغان آوردن رحمت ميان اقشار مختلف جامعه

يکي از بزرگترين برکاتي که بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نصيب ملت ايران گرديد، وحدت اقشار مختلف مردم بود. وحدتي که در اوايل انقلاب در ميان اقشار مختلف جامعه تحقق يافت، باعث شد تا اوضاع و احوالي رؤيايي در تاريخ بشريت به وجود آيد. پيش از پيروزي انقلاب، در سرماي زمستان و در زمان اعتصابات، جوانان اين مرز و بوم ساعت ها در صف مي ايستادند تا ظرف نفتي فراهم آورند و آن را در اختيار همسايگاني قرار دهند که توان ايستادن در آن صف ها را نداشتند. در آن زمان حتي رهبر کبير انقلاب و بزرگ ترين شخصيت قرن، تنها به همان ميزان جيره بندي که براي همگان وجود داشت، اکتفا مي کرد. در همان زمان که در اثر جنگ، مواد غذايي کشورمان محدود گرديد وجيره بندي هايي در نظر گرفته شد، آن رهبر عظيم الشأن از گوشت يخ زده اي استفاده مي کرد که فقيرترين افراد جامعه از آن بهره مي بردند. در جهان کمتر موردي را نظير اين گونه موارد مي توان يافت و اين گونه حکايت ها را بايد در افسانه ها جست و جو کرد. اين احساس يگانگي و وحدت، که بين اقشار ملت در سايه انقلاب اسلامي به وجود آمد، بايد حفظ گردد تا همچنان نظام پابرجا باقي بماند.

به نظر شما، آيا آن وحدت و انسجام ابتداي تشکيل نظام جمهوري اسلامي، همچنان باقي است؟ اگر پاسخ منفي است، علت آن را در چه مي دانيد؟ و اگر پاسخ مثبت است، نمونه هايي را ذکر نماييد که اين امر را به وضوح نشان دهد.


 

دستاوردهاي انقلاب اسلامي در عرصه بين الملل

ارمغاني که انقلاب اسلامي، به برکت رهبري هاي مدبرانه امام خميني رحمه الله به همراه آورد، منحصر به داخل کشور نبود؛ بلکه کل جهان را تحت تأثير خود قرار داد. دستاوردهاي اين حرکت بزرگ تاريخي در عرصه روابط بين الملل را مي توان متوجه گروه هاي مختلفي دانست که به برخي از آنها اشاره مي شود:

الف - دستاوردهاي مخصوص شيعيان

شيعه همواره در طول تاريخ، در ميان امت اسلامي و ساير ملل، تحت ستم و فشار بود و شيعياني که در ميان گروه هاي ديگر زندگي مي کردند، دوست نداشتند که به عنوان شيعه معرفي شوند. علت هم آن بود که در طول تاريخ، اتهام هاي زيادي به شيعيان نسبت داده شده بود و دفاع در مقابل اين هجمه ي گسترده ي تبليغاتي نيز امکان پذير نبود.

حتي در سالهاي اواخر عمر رژيم پهلوي، به دليل کمک هاي آن رژيم به رژيم صهيونيستي، شيعيان ايران متهم به حمايت از يهود گرديدند و «برادر خوانده ي يهود» خوانده شدند.

با پيروزي انقلاب اسلامي، شيعيان و پيروان اهل بيت عليهم السلام در ميان ساير مسلمانان احساس عزّت و سربلندي کردند. و همين عزّت است که در رأس دستاوردهاي اين انقلاب قرار دارد:

وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ؛ 69 عزّت از آن خدا و از آن پيامبر او و از آن مؤمنان است.

از اين رو بايد تلاش شود تا اين شرف و عزت، با جان و دل مورد محافظت قرار گيرد.

بي ترديد، نظام ايده آل در انديشه ي اسلامي، همان نظامي است که خداوند منان، وعده داده است که به دست مبارک حضرت ولي عصر تشکيل خواهد شد و افتخار نظام جمهوري اسلامي نيز آن است که گام هايي را در جهت نزديک شدن به آن نظام و فراهم شدن بستر و زمينه اي مناسب براي تحقق آن برداشته است. در صورتي که روند حرکت اين نظام همچنان صعودي باشد، اميد مي رود که اين نظام به اهداف عالي خود دست يابد. بررسي دستاوردها و نتايجي که اين نظام در داخل و خارج از کشور به بار نشانده است، حکايت از آن دارد که پيشرفت محسوسي در اين زمينه وجود داشته و در راستاي تشکيل حکومت جهاني آن حضرت، اقدامات شايسته اي صورت گرفته است. اين امر مبشّر پيروزي انقلاب اسلامي در دست يابي به اهداف خود مي باشد و از اين رو مردم و مسؤولين نظام بايد از خداوند متعال سپاس گزار باشند که به آنان اين توفيق را عطا فرموده که توانستند اين نظام را به سمت هدف مطلوب خود هدايت کنند.

به نظر شما، با استقرار حاکميت جمهوري اسلامي در ايران، آيا علاوه بر مواردي که ذکر گرديد، تغيير محسوسي نسبت به وضعيت شيعيان در جهان پديد آمده است؟ در اين زمينه با دوستان خود به بحث بنشينيد و با ذکر موارد متعدد، اين مسأله را مورد بررسي قرار دهيد.

 

ب - دستاوردهاي مخصوص مسلمان

نهضت اسلامي مردم ايران، نه تنها عزت شيعيان و اميد به ظهور منجي عالم بشريت را به همراه داشت؛ بلکه باعث سربلندي و عزت ساير مسلمانان نيز گرديد. تا پيش از انقلاب اسلامي، مسلمانان در کشورهاي غربي و محافل مسيحي، از مسلمان بودن خود شرم مي کردند؛ به خصوص، اگر کسي از آنان ملتزم به احکام شرعي از قبيل نماز، روزه و ساير واجبات بود، به مرتجع بودن متهم مي گرديد. اما با پيروزي انقلاب اسلامي مسلمانان به مسلمان بودن خود افتخار مي کنند و از آن احساس غرور مي نمايند.

 

ج - دستاوردهاي مخصوص طرفداران اديان مختلف

انقلاب اسلامي ايران، نه تنها عزت اسلامي را براي مسلمانان جهان به ارمغان آورد؛ بلکه طرفداران اديان ديگر را نيز به تکاپو انداخت و آنان را نسبت به دين داري خويش مفتخر ساخت؛ به طوري که حتي برخي از رؤساي جمهور اروپا، و به عنوان نمونه، رييس جمهور اسبق اتريش، با صراحت اعتراف کردند که بعد از حرکت امام در ايران، آنان نيز به ديندار بودن خود، افتخار مي کنند. برخي از اسقف هاي بزرگ مسيحي نيز با صراحت اظهار داشتند که حرکت امام در ايران به آنان جرأت داد تا آشکارا به ترويج دين و خداپرستي بپردازند.

 

دست آوردهای فرهنگی انفلاب اسلامی

الف- نفی مظاهر فرهنگی غرب و مقابله با تهاجم فرهنگی

استعمار نو، شگردهای خود را برای غارت اموال و منابع کشورهای جهان سوم بر پایه ی سلطه ی فرهنگی استوار ساخته است؛ بیگانه ساختن مسلمانان از فرهنگ اصیل اسلامی، از بارزترین توطئه های استعمارگران در تثبیت سلطه بر کشورهای اسلامی بوده است.

امام خمینی (ره) با درک عمیق از علل عقب ماندگی مسلمانان، آن ها را چنین مورد خطاب قرار می دهد: «چنان غرب در نظر یک قشری از این ملت جلوه کرده است که گمان می کنیم غیر از غرب، دیگر هیچ چیز نیست. این وابستگی فکری ، عقلی و مغزی غربی، منشأ اکثر بدبختی های ملت ها و ملت ما نیز است».

پس از انقلاب اسلامی ، احیای فرهنگ اسلامی و ارزش های آن مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر مراکز آموزشی کشور، رسانه های گروهی اعم از صدا و سیما ، روزنامه ها ، مجلات و حتی سینما ، تئاتر و سایر وسایل هنری و فرهنگی در جهت رشد فرهنگی جامعه ی اسلامی به کار گرفته شدند.

یکی از مظاهر بارز مقابله با تهاجم فرهنگی غرب ، تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی در ایران بود . شرکت های چند ملیتی، با غارت منابع داخلی ما - اعم از نیروی کار ، مواد اولیه ارزان و ...- فقر و تنگ دستی را بر سراسر کشور ما گسترده بودند . در داخل کشور نیز مرفهین بی درد و وابسته به نظام طاغوت ، سرمایه ی کشور را در دست داشتند. در این کشور حاکمیت سرمایه و سرمایه داری برقرار بود .

دست آورد انقلاب در این زمینه دگرگون ساختن ملاک های برتری اجتماعی، از بعد اقتصادی به تقوا بود. حضرت امام خمینی (ره) بارها و بارها با ذکر رنج های بی شماری که بر اقشار محروم اجتماع رفته، اصرار داشتند که بزرگ ترین افتخار در نظام اسلامی خدمت به محرومین است .

یکی دیگر از دست آوردهای فرهنگی انقلاب، مشخص شدن جایگاه واقعی زن مسلمان در خانه و اجتماع بود. براساس خودباختگی فرهنگی و رواج ارزش های غربی در عصر پهلوی ، هویت زن مسلمان ایرانی مورد تهدید واقع شده بود به تدریج در جامعه فرهنگ برهنگی و بی عفتی رواج می یافت و از فعالیت های اجتماعی و مفید زنان کاسته می شد .

پس از انقلاب اسلامی جایگاه زن در جامعه ی اسلامی تبیین شد و همان گونه که زنان در جریان انقلاب فعالیت داشتند پس از انقلاب نیز به جایگاه واقعی که مسئولیت در برابر مصالح اجتماعی و سیاسی جامعه و حضور فعال در صحنه های مختلف بود دست یافتند.

 

ب- عمومی شدن آموزش و ارتقای سطح علمی جامعه

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رغم هیاهوی زیادی که در تبلیغ رشد فرهنگی کشور و مبارزه با بی سوادی می-شد، درصد بسیار زیادی از مردم ایران، حتی در شهرها بی سواد بودند. در نظام جمهوری اسلامی به خصوص پس از پایان جنگ نهضت مدرسه سازی و افزودن فضای آموزشی به وسیله ی دولت رشد شتابنده ای یافت به طوری که هر سال بیش از صد هزار متر مربع به فضای آموزشی کشور اضافه می گردد.

نهضت سوادآموزی در باسواد کردن میلیون ها نفر از کسانی که از نعمت خواندن و نوشتن محروم بودند. موفقیت چشم-گیری داشته است. تعداد دانشجویان، قبل از انقلاب اسلامی 160 هزار نفر بود و اکنون به بالای یک میلیون نفر رسیده است که این آمار نشان از رشد فرهنگی مردم و آموزش نیروهای متخصص و مورد نیاز کشور دارد . در راستای همین رشد فرهنگی ، قدرت ابتکار و خلاقیت اقشار ملت به ثمر نشسته است به طوری که جهان هر ساله شاهد پیروزی های نخبگان ایرانی در رشته های مختلف در سطوح جهانی است .

 

دست آوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی

الف- بازسازی اقتصاد تک محصولی

اقتصاد ایران در رژیم پهلوی، نمونه ی کامل اضمحلال اقتصاد ملی کشورهای جهان سوم در نظام سرمایه داری بین الملل بود. کشوری که در اواخر عمر رژیم پهلوی با فروش بی دریغ نفت ، تلاش داشت به معیارهای رشد و توسعه ی غربی دست یابد.

در همین راستا کشاورزی ایران که در گذشته ی نه چندان دور، نیازهای مردم را تأمین می کرد در سایه ی واردات محو شد و در پرتو حاکمیت هزار فامیل ، اقتصاد ایران به زایده ی نظام سرمایه داری جهانی تبدیل گشت. ولی انقلاب اسلامی از همان روزهای اول روح برابری و نفی استثمار را در پیکر نیمه جان اقتصاد کشور دمید و هر چند جنگ تحمیلی باعث شد که مدتی این برنامه به عقب بیفتد ولی پس از پایان جنگ طی، دو برنامه ی 5 ساله با هماهنگی مردم و دولت، سازندگی آغاز گردید.

حجم سازندگی در این مدت کوتاه به حدی سریع بوده که اعجاب جهانیان را بر انگیخته است علاوه بر بازسازی خرابی-های جنگ تحمیلی که یک نمونه ی کوچک آن از بین رفتن چندین شهر و صدها روستای کشور را شامل می شد، طرح های بزرگی اجرا شده که از جمله آن ها می توان از مجتمع فولاد مبارکه ، فولاد اهواز ، سد ساوه ، سد مارون و سد پانزده خرداد و کارخانجات متعدد سیمان ، نیروگاه های مختلف برق ، راه آهن بافق ، بندر عباس و سرخس - مشهد - جین ، پروژه های مختلف در امور کشاورزی ، صنعتی - پالایشگاهی ، نفت و گاز و پتروشیمی و - نام برد که هر کدام نیاز به توضیح فراوان دارند .

راه اندازی این طرح ها و هم چنین طرح هایی که تا پایان برنامه ی دوم توسعه به بهره برداری می رسد تا حد زیادی چهره ی مملکت ما را دگرگون می کند . به ثمر رسیدن این طرح ها باعث می گردد کشور ما از اقتصاد تک محصولی نجات یافته ، صادرات غیر نفتی افزایش یابد و ثروت کشور در مسیر عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه قرار گیرد.

 

 

 

دست آوردهای نظامی انقلاب اسلامی

الف) دفاع قهرمانانه در مقابل حملات رژیم بعث

پس از پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی و ایادی داخلی آن، برای ساقط نمودن جمهوری اسلامی توطئه های فراوانی را به اجرا در آوردند که همه ی این توطئه ها به شکست انجامید. از جمله ی این توطئه ها می توان از هجوم گسترده-ی نظامی رژیم «بعث عراق» نام برد که با دفاع قهرمانانه ی نیروهای مسلح و مردم ، نقش بر آب شد و متجاوزان با خفت و خواری بیرون رانده شدند .به رغم برتری فوق العاده ی نیروهای مسلح ما اعم از ارتش ،‌سپاه و بسیج از لحاظ فرماندهی ،‌معنویت، روحیه و.. نسبت به دشمن متجاوز ، ما توانستیم به اهداف کامل خود دست یابیم .

به هر حال در طول تاریخ کشورمان، این اولین جنگی بودکه بر ما تحمیل شد ولی در پایان آن ،متجاوز با همه ی پشتوانه ای که داشت نتوانست به ذره ای از اهدافش دست یابد ضمن این که در پایان جنگ با اعلام دبیر کل سازمان ملل مبنی بر متجاوز بودن رژیم بعث ، پیروزی ایران در سطح جهانی به ثبوت رسید . بهترین تحلیل در مورد دست آورد جنگ تحمیلی، از امام خمینی (ره) است که فرمودند : «ما انقلاب مان را در جنگ به جهان صادر نموده ایم.

ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ایم ما در جنگ پرده از چهره جهان خواران کنار زدیم. ما در جنگ دوستان و دشمنان مان را شناخته ایم. ما در جنگ به این نتیجه رسیده ایم که باید روی پای خودمان بایستیم. ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم ... تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آن چنانی بر خوردار شد و از همه مهم تر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت .»

 

ب)تشکیل سپاه و بسیج :

یکی از افتخارات انقلاب اسلامی تشکیل سپاه و بسیج به فرمان امام خمینی (ره) بود. این دو نهاد مقدس از بدو تشکیل، درگیر جنگ های ناخواسته و تحمیلی از سوی ابرقدرت ها و مزدوران داخلی آن ها در کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان ... و در نهایت متجاوزان رژیم بعث عراق بودند و توانستند با اهدای خون پاک شان درخت انقلاب را آبیاری کنند وآن را از گزند ضد انقلاب محفوظ بدارند.در سایه ی این فداکاری ها بود که سپاه و بسیج در قلب امت مسلمان بیش از پیش جای گرفت و مظهری از اخلاص و تعهد و ایثار شد .

 

به طوری که امام خمینی (ره) در دیدارهای مختلف از آن ها این چنین یاد می کردند:«من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی گردد اگر سپاه نبود کشور هم نبود... ای کاش من هم یک پاسدار بودم. بسیج لشکر مخلص خداست من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخار این است که خود بسیجی ام ... بسیج میقات پا برهنگان و معراج اندیشه، پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گم نامی و بی نشانی گرفته اند.»

 

ج)خودکفایی نظامی

در حال حاضر بیشتر جنگ افزارهایی که در ارتش و سپاه به کار گرفته می شود ساخت کارخانجات داخل است پیشرفت-های قابل ملاحظه ای که در تولید انواع موشک ها ، توپ ها ، خمپاره اندازها ، تهیه قطعات یدکی هلکوپترها و هواپیماها و سیستم های کنترل را داری. توسط ارتش، سپاه و وزارت دفاع صورت گرفته نمونه های روشنی از خودکفایی نظامی است .

علاوه بر تولید تجهیزات نظامی، کشورمان در حال حاضر از نظر تعمیر و نگهداری و مدرنیزه کردن سلاح های جنگی و آموزش افراد، به مرز استقلال دفاعی رسیده به طوری که می توان گفت نیروهای مسلح ایران در حال حاضر در ردیف قوی-ترین ارتش های دنیا قرار گرفته است.

 

ملاک پيشرفت در انقلاب اسلامي

از آن جا که مهم ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي، فرهنگي بوده است. براي بررسي پيشرفت انقلاب اسلامي بايد بيش از هرچيز عوامل فرهنگي و فکري را در مورد توجه قرار داد. بنابراين براي بررسي و ارزيابي ميزان رشد انقلاب اسلامي، نمي توان به گسترش فعاليت هاي اقتصادي استناد کرد. صنعت بسياري از نقاط جهان پيشرفت کرده است؛ ليکن اين امر ارتباطي با مسلمان بودن يا نبودن آنها نداشته است، بلکه شرايط و انگيزه هاي خاصي باعث اين رشد شده است. در کشور ما نيز اگر در صنعت، پيشرفتي مشاهده شود، نمي توان آن را صد در صد به پاي انقلاب گذاشت. عکس اين مطلب نيز صادق است و مشکلات اقتصادي را نبايد به گردن انقلاب انداخت، زيرا بسياري از کشورهاي غيرمسلمان نيز به اين آفت ها مبتلا شده اند.

بنابراين، در صورتي که آمار نشان از آن داشته باشد که درصد افکار متمايل به اسلام افزايش يافته است، مي توان ادعا کرد که انقلاب پيشرفت کرده است، وگرنه نمي توان چنين ادعايي را داشت. البته تنها ازبعد کميت نبايد به قضاوت نشست، بلکه بايد به کيفيت نيز نظر کرد، زيرا در مورد ارزيابي افزايش يا کاهش پايبندي افراد نسبت به زمان اول انقلاب، به آساني نمي توان از روش هاي آماري بهره گرفت، بلکه نياز به فرمول هاي پيچيده اي است که تحليل کيفي را نيز دربر داشته باشد.

البته گاهي اسلامي بودن انقلاب، زمينه را براي رشد انسان ها فراهم مي سازد و آنان را وامي دارد تا توانايي ها خود را بروز دهند؛ به عنوان نمونه، مي توان ادعا کرد که اسلامي بودن انقلاب، زمينه ي رشد جوانان را فراهم کرده است. براي اثبات اين مدعا، بايد با روش علمي ثابت کرد که اسلامي بودن انقلاب باعث شده است تا جوانان اين مرز و بوم، به جاي عشرتکده هابه سمت آزمايشگاه هاو به جاي مراکز فساد به سمت کتابخانه ها روي آورند.

در صورت اثبات چنين مطلبي مي توان اين ادعا را پذيرفت که رشد جوانان در اين زمينه، يکي از ثمرات انقلاب است.

اگرچه ملاک هاي متفاوتي براي پيشرفت در انقلاب اسلامي ذکر گرديده است اما هر کس که به اين بحث پرداخته، زاويه ي خاصّي را مد نظر قرار داده و اساس پيشرفت يا عدم پيشرفت انقلاب را به آن مورد خاص پيوند زده است. از نظر شما، چگونه مي توان پيشرفت انقلاب اسلامي را مورد ارزيابي قرار داد؟ در اين زمينه، چه ابعادي را بايد مورد توجه قرار داد؟ آيا ارتباطي ميان ملاک هاي مختلف مي توان ايجاد کرد؟

 

کارآمدي نظام جمهوري اسلامي در آينه آمار

هرچند که مهم ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي، دستاوردهايي فرهنگي بوده است، ليکن عملکرد سال هاي پيشين نظام جمهوري اسلامي حاکي از آن است که در حوزه هاي ديگر نيز موفقيت هاي چشمگيري براي ملت ايران به دست آمده است که در اين جا به برخي از آن موارد اشاره مي شود:

1.هرچند که توليد و توزيع مواد مخدر در کشور همسايه ي ايران، افغانستان، از رقم بالايي برخوردار است و اين امر جوانان ايران را به شدت تهديد کرده و مي کند، ليکن به قدري در اين جهت نظام جمهوري اسلامي از خود حساسيت نشان داد که در سال 1382 از سوي سازمان بين المللي مبارزه با مواد مخدر، ايران به عنوان موفق ترين کشور در امر مبارزه با مواد مخدر معرفي گرديد. اين در حالي است که در زمان رژيم پهلوي، درباريان نقش مهمي در معاملات مواد مخدر ايفا مي کردند.

2.نظام جمهوري اسلامي ايران، علي رغم توطئه هاي هميشگي قدرت هاي بزرگ جهان از طريق تحريم اقتصادي، به راه انداختن جنگ عراق عليه ايران، کودتا و اموري از اين قبيل، در عرصه هاي مختلف کارآمدي خود را نشان داده است. به عنوان نمونه، رشد توليد ناخالصي داخلي، در سال 1368 برابر با 9514/6 ميليارد ريال بوده است که در سال 1375، به 14649 ميليارد ريال (يعني 6/4 درصد رشد متوسط سالانه) افزايش يافت.

3.در بخش کشاورزي، از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، شاهد رشد ارزش افزوده بخش کشاورزي بوده ايم، به طوري که ارزش افزوده ي اين بخش از 2746 ميليارد ريال در سال 1368 به 3822/9 ميليارد ريال در سال 1375 رسيده است که از متوسط رشد سالانه اي معادل 4/84 درصد برخوردار است. اين رشد در سال هاي 78، 79 و 80 نيز به ترتيب، 13/54، 12/56 و 12/09 درصد بوده است.

در زمينه ي دستاوردهاي بخش کشاورزي بايد خاطرنشان سازيم که در حيطه ي کشاورزي و دامداري، بنابر آمار رسمي دولت در سال 1356، دولت فقط توان تأمين مواد غذايي مردم خود را براي 33 روز در سال داشت و ناچار بود تا باقي مواد غذايي را از خارج وارد کند؛ ولي هم اينک کشورمان به رغم رشد سريع جمعيت، به مرز خود کفايي رسيده است؛ به گونه اي که با توجه به اين که توليد گندم در سال 1356، 5/1 ميليون تن بوده و کشورمان سال ها از بزرگ ترين وارد کنندگان گندم در دنيا محسوب مي گرديد، در سال 1383، با توليد بيش از 14 ميليون تن، توانست در توليد اين محصول استراتژيک به خود کفايي دست يابد.70

4.بر اساس سرشماري هاي عمومي در سالهاي 1355، 1365 و 1370 از افراد 6 ساله و بيشتر، نسبت باسوادان به ترتيب 47/47، 61/78 و 74/06 درصد بوده است. در سال 1382 نيز اين نسبت به 85 درصد رسيده است.

5.در بخش آموزش عالي نيز شاهد رشد چشمگيري بوده ايم، به طوري که تعداددانشجويان، که در سال تحصيلي 1357 - 1356 فقط 160000 نفر بوده است، در سال 1374 - 1373 به 478450 نفر رسيده است. البته اين آمار بدون توجه به آمار دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي است که با احتساب دانشجويان اين دانشگاه، هم اينک حدود 2 ميليون دانشجو در کشور وجود دارد. براين اساس، تعداد طرح هاي تحقيقاتي و نيز شمار محققان کشور، سال به سال رشد فزاينده اي داشته است و تدوين مقالات در نشريات معتبر داخلي و خارجي نيز به شدت رو به افزوني بوده است.

6.رشد دانشجويان تنها رشد کمي نبوده است، بلکه از جهت کيفي نيز موفقيت هاي بي شماري نصيب دانشجويان در المپيادها و ساير عرصه هاي رقابتي شده است، به طوري که در بسياري از رقابت ها دانشجويان ايراني از دانشجويان کشورهاي صنعتي نيز پيشي گرفته اند.

7.در اين ميان نبايد از تأسيس مراکزي غفلت ورزيد که براي گسترش تفکر شيعي و اسلامي، طلاب و دانشجويان خارجي را زير پوشش خود گرفته اند.

8.در بخش عمران و سازندگي نيز کشورمان پس از پيروزي انقلاب اسلامي جهش بزرگي را نشان مي دهد؛ به طوري که هم اينک 95 درصد روستاهاي کشور از نعمت برق برخوردارند. در اين حوزه، نکته قابل توجه آنکه کشورمان در مراحل احداث شبکه انتقال و توزيع برق به خود کفايي رسيده است و علاوه بر تأمين نيازمندي هاي داخلي، دانش فني و محصولات توليدي شرکت هاي ايراني به بسياري از کشورهاي جهان و حتي کشورهاي اروپايي صادر مي شود. در زمينه ي گازرساني نيز هم اينک 38 ميليون نفر از جمعيت کشور تحت پوشش گازرساني قرار گرفته اند و مردم بيش از 400 شهر و 750 روستا از نعمت گاز طبيعي برخوردار گرديده اند. ظرفيت روزانه پالايشگاهي گاز طبيعي کشور نيز از 23 ميليون متر مکعب در سال هاي پيش از انقلاب، به 132 ميليون متر مکعب در سال 1374 رسيده است. در بخش سد سازي نيز قابل توجه است که تعداد سدهاي در حال بهره برداري در طول دوران پيش از پيروزي انقلاب فقط 13 سد بود که اين ميزان در پايان سال 1381 به 126 سد رسيد. در بخش آب و فاضلاب نيز از مجموع جمعيت شهري کشور در سال 1357، 74/6 درصد تحت پوشش آب آشاميدني سالم قرار داشتند که اين رقم در پايان سال 1381 به 97/7 درصد رسيد. در مورد شبکه فاضلاب نيز در سال 1357، تنها 8/5 درصد از جمعيت شهري زير پوشش قرار داشتند، ليکن در پايان سال 1381، اين نسبت به 18/7 درصد افزايش يافت. همچنين نبايد از توسعه چشمگير عمراني روستاهاي کشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي غافل ماند.

9.در اين جا تنها به بخشي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي اشاره شد و دستاوردهاي بزرگ تر را ما در عرصه هاي ديگري همچون صنعت و معدن، کشاورزي و دامپروري، بهداشت و درمان، ساختمان و مسکن، بازرگاني، امور دفاعي، تربيت بدني، فرهنگ و سياست (در عرصه هاي داخلي و خارجي) پس از پيروزي انقلاب اسلامي شاهد بوده ايم که حاکي از کارآمدي نظام جمهوري اسلامي دارد.71

البته ذکر اين دستاوردها به معناي نفي کاستي ها نيست؛ بلکه تنها به اين معناست که انقلاب اسلامي نه تنها توانست از بعد فرهنگي تأثيري عميق بر روح و انديشه مردم برجاي گذارد، بلکه در عرصه هاي مختلف فرهنگي، سياسي و اجتماعي تحولاتي اساسي ايجاد کرده است.

 

 

خلاصه و نتيجه گيري

1.انقلاب اسلامي، در عرصه هاي داخلي و بين الملل دستاوردهاي فراواني را به همراه داشته است که شناخت آن ها مي تواند حقايق پيش و پس از انقلاب را بهتر نمايان سازد.

2.در عرصه داخلي، انقلاب اسلامي موجب تحقق آرمان هاي اسلامي گرديد و اختناق را از سر اکثريت مردم کشور برطرف ساخت.

3.در عرصه بين الملل و در ارتباط با شيعيان، انقلاب اسلامي موجب شد تا شيعيان از اتهامات نسبت داده شده به آنان در قبل از انقلاب رهايي يابند و احساس عزت نمايند. همچنين با وقوع انقلاب اسلامي اميد شيعيان به ظهور حضرت حجت افزايش يافت.

4.در عرصه بين الملل و در ارتباط با مسلمانان، انقلاب اسلامي عزّت مسلمانان را به همراه داشت و عمل به تکاليف شرعي، به سبب خارج شدن مسلمين از انزوا، تسهيل گرديد.

5.در عرصه ي بين الملل و در ارتباط با اديان ديگر، انقلاب اسلامي باعث تحرک دينداران در جهان گرديد و اکنون متدينان به دين خود مباهات مي کنند.

6.مهم ترين دستاورد انقلاب اسلامي، دستاوردهاي فرهنگي بوده است، ازاين رو در ارزيابي پيشرفت انقلاب بيش از هرچيز بايد به عوامل فرهنگي و فکري توجه داشت و رشد انسان ها در حوزه هاي گوناگون را نيز بايد در سايه ي رشد فرهنگي و پاي بندي به باورها و ارزش هاي اسلامي، مورد تحليل و ارزشيابي قرار داد.

 

 

منابع

امرايي، حمزه، انقلاب اسلامي ايران و جنبش هاي اسلامي معاصر، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامي، چ1، 1383.

درآمدي بر نظام ارزشي و سياسي اسلام، قم: مرکز انتشارات مؤسسه ي آموزشي و پژوهشي امام خميني رحمه الله، 1383.

کلانتري، علي اکبر، رويش؛ درآمدي بر کارآمدي نظام جمهوري اسلامي، قم: دفتر نشر معارف نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري، چ1، 1383.

مصباح يزدي، محمدتقي، انقلاب اسلامي، جشي در تحولات سياسي تاريخ، تدوين و نگارش: قاسم شبان نيا، قم: مرکز انتشارات مؤسسه ي آموزشي و پژوهشي امام خميني رحمه الله، چ1، 1384.

پي نوشت ها :

  انتشار : ۶ خرداد ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 983

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما