تفاوت سواد علمی فناورانه
تعریف:
یکی از موضوع هایی که امروزه توجه بسیاری از متخصصان آموزش و پرورش جهان را به خود جلب کرده است ، موضوع سواد علمی – فناورانه است .
سواد علمی – فناورانه ، به مجموعه ای از دانستنی ها و مهارت ها در زمینه علوم و فناوری از دانستنی ها و مهارت ها در زمینه علوم و فناوری گفته می شود که هر اسنانی برای زندگی کردن به آن نیاز دارد . آنچه امروزه در رسانه ها سواد علمی – فناورانه نامیده می شود ، در واقع یافتن توانایی حل مسابل و مشکلاتی است که جامعه بشری با آن مواجه است و هر اسنانی ، به عنوان عضوی از این جامعه ، می تواند نقشی مثبت یا منفی در مقابل این مسایل ایفا کند ، مشکلاتی همچون : کاهش منابع ماده و انرژی ، لزوم یافتن منابع جایگزین برای این دو منبع حیاتی ، آلودگی محیط زیست ، بازیافت مواد اولیه پس از مصرف و بسیاری مسایل دیگر .
از همه این مسائل مهم تر ، نیازی به نام توسعه پایدار است که بستگی عمیق به سطح سواد علمی –فناورانه مردم جامعه دارد . امروزه ، متخصصان توسعه شناسی ، بر عامل نیروی انسانی کارآمد و دارای سطح بالای سواد علمی – فناورانه ، به عنوان یکی از عوامل اساسی توسعه پذیری جامعه تاکید می کنند و گاهی آن را به عنوان مهم ترین عامل توسعه و پیش شرط تحقق آن بر می شمارد . از این رو در جهان امروز ، تمامی کشورها می کوشند سطح سواد علمی – فناورانه جامعه خود را بهبود بخشند تا ازنی راه بتوانند ، زمینه توسعه پایدار را در کشور خود فراهم کنند.یکی از عواملی که مستقیما بر سطح سواد علمی –فناورانه مردم هر جامعه اثر می گذارد ، کیفیت آموزش علوم در نظام آموزش و پرورش آن کشور است . ارتباط بین سطح سواد علمی –فناورانه مردم یک جامعه و کیفیت آموزش علوم در دوره آموزش رسمی در آن جامعه ، ارتباطی کاملا نظامدار است و تا حدود زیادی به مشخصات و ماهیت سواد علمی – فناورانه مربوط می شود .
لذا ، قبل از تعیین این ارتباط نظامدار میان سواد علمی –فناورانه و کیفیت آموزش علوم ، باید مشخصات و خصوصیات سواد علمی – فناورانه را مورد توجه بیش تری قرار دهیم . این خصوصیات عبارتند از :
به همین علت یکی از عواملی که به طور مستقیم برارتقای سطح سواد علمی وفناورانه ی مردم جامعه اثرمی گذارد،کیفیت آمو زش علوم درنظام آ.پ است.
1- سواد علمی – فناورانه یک نیاز همگانی است .
همه انسان ها در هر شرایط محلی ، شغلی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی ، برای زندگی کردن به فراگیری مجموعه ای از اطلاعات در زمینه علم و فناوری نیاز دارند . آموختن این مجموعه از اطلاعات که به آن سواد علمی – فناورانه اطلاق می شود ، لازمه توانایی بشر برای زندگی کردن در قرن آینده خواهد بود .
2- سواد علمی فناورانه برای افراد مختلف ، متفاوت است .
کسب سواد علمی – فناورانه گر چه برای همگان ضروری است ، اما مصادیق اطلاعات مورد نیاز هر فرد ، با فرد دیگر متفاوت است و به شرایط محیطی ، شغلی ، سنی و بسیاری از شرایط دیگر بستگی دارد . مثلا یک کشاورز ، یک پزشک ، یک راننده لوکوموتیو و یک خانم خانه دار ، همگی به دانستن اطلاعات فراوان در زمینه شغلی خود نیاز دارند ، اما اطلاعات هر زمینه با اطلاعات سایر زمینه ها تا حد زیادی متفاوت است .
3- سواد علمی –فناورانه پیوسته در حال تغییر است .
با پیشرفت علم و فناوری و توسعه جوامع ، محدوده عماکرد و مصادیق سواد علمی و فناورانه برای هر فرد ، دائما در حال تغییر است . یعنی ، هر انسانی باید دائما در پی کسب اطلاعات جدیدتری باشد که مورد نیاز است . به عبارت دیگر ، سواد علمی – فناورانه مورد نیاز هر فرد در زندگی آینده او ، از هم اکنون روشن نیست و دائما در حال تغییر است 0
4- آموختن سواد علمی به عنوان یک فرآورده ، تنها در یک برهه زمانی مشخص از زندگی هر شخص ، غیر ممکن است .
· در دوره آموزش مدرسه ای نمی توان کلیه اطلاعات مورد نیاز هر دانش آموز را دراختیار او قرار داد ، چرا که :
اولا ، ما نمی دانیم او در آینده در چه شرایطی از نظر شغلی ، جغرافیایی ، اجتماعی و غیره قرار خواهد گرفت .
ثانیا ، نمی دانیم که در آینده چه تحولاتی در زمینه دانش بشری رخ خواهد داد .
بنابراین ، آموختن همگی مصادیق سواد علمی – فناورانه مورد نیاز دانش آموزان در دوران آموزش عمومی امری محال است و یادگیری باید در تمام عمر ادامه یابد .
1.سواد علمی وفناورانه نیازی همگانی است
درهمه ی شرایط اقتصادی،اجتماعی،سیاسی وشغلی برای زندگی کردن به فراگیری مجموعه ای از دانستنی ها ومهارتهادر زمینه علم وفناوری نیازدارند.
2.سواد علمی وفناورانه برای افرادگوناگون متفاوت است
برای مثال،کشاورز،معلم،راننده،خانم خانه دار و....
3.سوادعلمی وفناورانه پیوسته درحال تغییراست
4.آموختن سوادعلمی به عنوان وسیله ای کاربردی وتنها در دوره ی زمانی مشخصی از زندگی هرفرد غیرممکن است.
به همین علت آموختن همه ی مصادیق سواد علمی وفناورانه مورد نیازدانش آموزان در دوران آموزش عمومی امری محال است ویادگیری باید در همه عمر ادامه یابد.
الف-ماهیت علوم تجربی
1-عمومی وفردی
•ب-مفاهیم کلیدی علوم
منبع: برگرفته از سایت http://daneshjooqom.ir و http://psdkart.ir
برچسب های مهم