مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1541
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13040998

مقاله درباره خود کشی


آيا تاكنون درباره خودكشي فكر كرده ايد؟ عجيب است اما آمارها مي گويند كه تقريبا همه انسان ها در طول عمر خود حداقل يك بار به خودكشي فكر مي كنند. اما آيا واقعا اين راه مناسب است؟ خواندن اين مقاله به همه كساني كه به اين مساله فكر مي كنند مي آموزد كه چگونه بدون خودكشي به آرامش دست يابند.

بسياري از افرادي كه به خودكشي فكر مي كنند در واقع از مدت ها قبل به بيمار افسردگي مبتلا شده اند و به دليل ابتلا به اين بيماري است كه به خودكشي فكر مي كنند. دقت نماييد در واقع افرادي كه به خودكشي فكر ميكنند دچار يك بيماري شده اند كه خودكشي عارضه اين بيماري است. توجيه وجود مشكلات و مصيبت ها و غيره به نظر دلايل منطقي براي توجيه عقلاني تفكر خودكشي است در حاليكه علت اصلي وجود بيماري است. چه بسا افرادي كه مشكلات بسيار بسيار بيشتري دارند و هرگز به اين مساله فكر نمي كنند. پس هشدار مهمي كه افراد داراي اين فكر و همراهيان و اعضاي خانواده اين افراد بايد به آنان بدهند، اين است كه قانع شوند كه اين تفكرات خود ناشي از يك حالت بيمارگونه هستند نه نتيجه قهر طبيعت و شرايطي كه بايد تصميمي مانند بسياري از تصميمات زندگي براي آن گرفت.

خود کشیهميشه بايد اميد داشت

اگر فردي به دنبال افسردگي شديد به خودكشي فكر كند، چه علايمي خواهد داشت. پرسشنامه زير كمك كننده است:

پرسشنامه ارزيابي افسردگي و خطر خودكشي

آيا احساس بي ارزشي، گناه، بي فايده بودن و نااميدي شديد وجود دارد؟
آيا بيشتر روزها احساس افسردگي، بي انگيزگي و ياس شديد وجود دارد؟
آيا به انجام شغل هميشگي و بودن با دوستان صميمي ديگر تمايلي نيست؟
آيا مقدار خواب خيلي زياد شده است يا مشكل در به خواب رفتن رخ داده است؟
آيا اشتها به غذا نسبت به قبل خيلي بيشتر يا كمتر شده است؟
آيا احساس كمي انرژي، خستگي دايمي و ضعف همه روز وجود دارد؟
آيا بيمار احساس بي قراري مي كند و نمي تواند يك جا ثابت بنشيند؟
آيا احساس عدم توان انديشيدن و تصميم گيري در فرد وجود دارد؟
آيا بيمار بيش از معمول گريه مي كند؟
آيا فرد احساس پوچ بودن و بي ارزش بودن زندگي را دارد؟
اگر به دو مورد يا بيشتر از سوالات بالا پاسخ مثبت داده شود، و اگر علايم بيان شده براي بيش از 2 هفته يا بيشتر به طول انجاميده اند، بيمار احتمالا به افسردگي باليني مبتلا شده است. نكته خوب اين است كه غالبا با درمان افسردگي، افكار خودكشي نيز از ياد مي روند.

نكته مهم
اگر احساس تمايل به خودكشي را در خود احساس مي كنيد و نمره مثبت از پرسشنامه بالا دريافت كرده ايد، آن را جدي بگيريد. اين علايم مانند يك حمله قلبي ناشي از بيماري بوده و به همان اندازه خطرناك هستند، بيمار نبايد تصور كند كه اين يك مساله روحي و يا مشكلات زندگي است كه فرد را منطقا به اين افكار سوق داده است. بهتر است بلافاصله با اولين مركز مشاوره اجتماعي-رواني در محل رنندگي خود تماس بگيريد، به بخش پشتيباني زنده اين وبسايت مراجعه كنيد و يا به يكي از اعضاي خانواده يا دوستي كه حامي شما است، اطلاع دهيد.
علايم هشدار دهنده

مانند بسياري از بيماري هاي جسمي، بيماري هاي رواني نيز علايم هشداردهنده اي دارند كه زنگ خطري براي جلوگيري از عوارض شديد بيماري هستند و بايد دقت شود. در همين راستا، افكار و احساسات زير برخي از اين علايم هستند:

درگيري ذهني به خاتمه دادن زندگي
فكر كردن به اينكه چطور مي شود خودكشي كرد
صحبت كردن يا نوشتن مطلب يا درباره قصد خودكشي
فكر كردن به مرگ به عنوان تنها راه باقيمانده براي حل مشكلات
يك احساس آزاردهنده براي عملي كردن فكر و يا انديشيدن به تشييع جنازه خود
تمايل شديد به بخشيدن داشته هاي خود به ديگران
تمايل شديد به انجام اعمال خطرناك مانند رانندگي با سرعت خيلي زياد
اشتباه از جانب كيست؟

غالب افراد دچار افكار خودكشي چنين استلال ميكنند كه شكست در زندگي و ناتواني در مقابله با بحران هاي آن يا بداقبالي و بدشانسي روزگار موجب شده است كه فرد دچار نااميدي مفرط و ميل به خاتمه حيات شود. در حاليكه همانطور كه گفته شد اين افكار صرف علايم افسردگي شديد بعنوان يك بيماري رواني هستند نه هيچ چيز ديگر.

از عهده اين بيماري نمي توان به تنهايي برآمد

مانند بسياري از بيماري هاي جسمي و روحي، در اين بيماري نيز بيمار نمي تواند به تنهايي از پس علايم برآيد و نياز به درمان توسط يك فرد متخصص و آموزش ديده وجود دارد. كه مراجعه به روانپزشك، درمانگاه روانپزشكي، مراكز آسيب هاي اجتماعي بهزيستي و پزشك خانواده بسيار ضروري و موثر است. كلا بيماري هاي رواني و همچنين افكار خودكشي اصطلاحا انگ ناميده مي شوند و بيماران از بيان اين دسته از مشكلات سلامتي احساس شرم، ترس و حتي خجالت مي كنند. اين مساله كه در بسياري از مواقع توسط اطرافيان و والدين اين افراد نيز تقويت مي شود يكي از مهم ترين دلايل مزمن شدن، درمان هاي غلط و عارضه دار شدن اين بيماري ها است كه در راس اين عوارض نيز خودكشي قرار دارد.

درمان ميسر است اما گاهي با روان درماني و جلسات مشاوره و گاها درمان دارويي و حتي در موارد بسيار شديد بستري در مراكز درمان بيماري هاي رواني. اما نكته مهم اينجاست كه اين بيماري ها و اين افكار قابل درمان هستند و بيماران مي توانند پس از مدتي به دوباره به زندگي بازگردند. اين به معني خاتمه مشكلات و يا حل همه آنها نيست زيرا انجام چنين امري در توان هيچ كسي نيست اما با تغيير نگرش بيمار به زندگي و جهان اطراف و درمان بيماري افسردگي ، بيمار به تلاش و كوشش براي ساختن فردايي بهتر براي خود بازخواهد گشت.

علت افكار خودكشي چيست؟

همانطور كه گقته شد در اغلب افراد ابتلا به بيماري افسردگي است كه منجر به ايجاد افكار خودكشي در فرد مي شود. اما بيماري افسردگي خود دلايل بسيار زيادي دارد كه در ادامه ذكر خواهد شد. از طرف ديگر احساس تنهايي و نبود حمايت و پشتيباني و محبت از سوي ديگران نيز دليل مهمي براي بروز اين افكار است.

مرگ يكي از عزيزان

احساس غم و ياس طولاني مدت پس از مرگ يكي از عزيزان يكي از شايع ترين دلايل غم طول كشيده اي است كه در اصطلاح علمي به آن سوگ گفته مي شود. كه البته در همه انسان ها بروز آن طبيعي است اما اگر بيش از شش ماه بدون كاهش ادامه پيدا كند بايد مورد ارزيابي قرار گيرد.

تغيير عمده در زندگي

از دست دادن شغل، نقل مكان به يك محل جديد براي زندگي، رخ دادن يك شكست بزرگ در زندگي مانند كارهاي اقتصادي، تحصيل و امثال آن.

اعتياد

سوء مصرف داروها و مواد مخدر و الكل كه منجر به اعتياد شود يكي از علل شايع افسردگي و بروز افكار خودكشي مي باشند.

سابقه خانوادگي

مانند بسياري از بيماري هاي جسمي، وجود سابقه خانوادگي افكار خودكشي و بيماري افسردگي به خصوص در اقوام درجه يك باعث افزايش احتمال در فرد مي شود.

بيماري هاي جسمي

درد و رنج ناشي از بيماري هاي شديد جسمي مانند سرطان و همچنين ناراحتي و احساس ياس از درمان پذير بودن آن بيماري باعث بروز افسردگ در افراد مي شود.

داروها

اگرچه داروها غالبا با هدف درمان بيماري ها تجويز مي شوند اما بروز افسردگي مي تواند به عنوان عارضه جانبي يك دارو كه براي مساله ديگري تجويز شده است بروز نمايد. برخي از داروهايي كه براي درمان فشار خون بالا، مشكلات و بيماري هاي قلبي و همچنين برخي از مسكن ها و داروهاي درمان آلرژي چنين عارضه اي دارند.

هورمونها و مواد شيميايي بدن

هورمون ها مواد شيميايي هستند كه از غدد دروني بدن براي انجام فعل و انفعالات خاصي ترشح مي شوند و غالبا به صورت يك پيغام رسان براي رساندن يك پيام از نقطه اي از بدن به نقطه اي ديگر با ترشح مواد شيميايي به داخل جريان خون عمل مي نمايند. همچنين هورمون هاي متعددي كه در بدن وجود دارند در بسياري از موارد به صورت دو به دو برعكس و در مقابل يكديگر عمل مي نمايند كه بنا به نيازهاي روزمره مختلف بدن با يكديگر در تعادل قرار ميگيرند تا سلامتي اعضا و سيستم بدن حفظ شود. مثلا هومورن گلوكاكون باعث افزايش ميزان قند خون و برعكس هورمون انسولين باعث كاهش قند خون مي شود.

اما برخي مواقع به دلايلي ميزان ترشح اين هورمون ها دچار تغييراتي مي شود كه باعث بروز افسردگي در بيمار مي شود. به عنوان مثال ميزان ترشح هورمون ها كه همواره به نحوي در تعادل با يكديگر عمل مي نمايند پس از زايمان يا يائسگي در خانم ها دچار عدم تعادل مي شود. يا كاهش ميزان ترشح هورمون غده تيروئيد كه در گردن قرار دارد، منجر به بروز افسردگي مي شود.

درمان افسردگي و افكار خودكشي

پزشكان در موارد شديد و نياز به درمان سريع علايم افسردگي غالبا از داروهاي ضدافسردگي (AntiDepressant) استفاده مي كنند. كه ترجيحا بهتر است توسط پزشك متخصص روانپزشكي تجويز شود. اما توجه به چند نكته ضروري است.

تاثير داروها ممكن است چند هفته به طول بيانجامد و تا آن موقع بيمار تغيير چنداني در حال خود احساس نكند، اما بايد مقاومت كرده و به مصرف داروهاي خود ادامه دهد.

داروها را بايد دقيقا براساس دستور پزشك مصرف نمود و بدون مشورت پزشك هيچ تغييري اعم از كاهش يا افزايش حتي در حد يك قرص هم نبايد شخصا اعمال شود. همچنين بيمار بايد درباره ساير داروهايي كه به دلايل ديگر مصرف مي كند حتي داروهاي گياهي و قرص هاي جلوگيري از بارداري به پزشك خود اطلاع دهد. زيرا داروها مواد شيميايي هستند كه بر روي يكديگر تاثيرات مثبت و منفي بسياري مي گذارند.

مصرف الكل، داروهاي روانگردان، داروهاي شادكننده، قرص هاي اكس و هرگونه ماده مخدر و يا محرك و نيروزا نبايد همراه با اين داروها مصرف شود كه تاثيرات ناگواري بر اين مساله خواهند داشت.

در صورت عدم احساس بهبودي در مدت زماني كه پزشك تخمين زده است و يا بروز هرگونه ناراحتي جديدي كه ممكن است ناشي از عوارض جانبي دارو باشد بايد به پزشك معالج اطلاع داده شود.

اظهارات يكي از بيماران:
هنگامي كه داروها به تدريج اثر مي كنند، احساس عجيبي به من دست داد. مانند آن كه مه غليظي در حال برطرف شدن باشد، احساس مي كردم كه در حال تبديل به انسان ديگري هستم. يك انسان جديد و متفاوت

مشاوره و روان درماني

جالب اينجاست كه همانطور كه بيماري هاي رواني به دليل آنكه ماهيا روحي، رواني و غيرجسماني دارند، تظاهرات آنها نيز از سوي بيماران غيرجسمي تلقي مي شوند و بيماران برخوردها و واكنش هاي غير پزشكي در مورد آنها اتخاذ مي كنند. درمان اين بيماري ها نيز اگرچه مانند بسياري بيماري هاي جسمي مي تواند از طريق دارو صورت پذيرد اما درمان هاي روان درماني و مشاوره و يا اصطلاحا غيرارگانيك نيز كاربرد و تاثير بسيار بالايي دارند.

پژوهشگران اثبات كرده اند كه در بسياري از ناراحتي ها و بيماري هاي جسمي اين روش درماني تاثيري نزديك به درمان دارويي دارد. در روان درماني و مشاوره درباره تفكر، رفتارها و احساسات بيمار بحث و گفتگو مي شود تا بيمار احساس بهتري نسبت به خود و فرايندهاي ذهني خود پيدا نمايد و كيفيت زندگي وي بهبود يابد و بتواند به روابط اجتماعي و اميد بازگردد.

مشاوره با تجزيه و تحليل احساسات درك بهتري از خود به بيماري مي دهد و بيمار مي آموزد كه احساس خود را بهتر بيان نموده و مديريت نمايد. بيمار مي آموزد كه بر خشم و نگراني هاي خود مسلط شود و اجازه رشد و غلبه افكار پوچ گرايانه را به ذهن خود ندهد.

دوره روانشناسي

در جلسه مشاوره روانشناسي بيمار فرصت مي يابد كه احساسات و عواطف خود را بيان نمايد. بيمار بايد با صداقت كامل و بدون هيچ پرده پوشي انچه در درون وي مي گذرد را در اختيار مشاور بگذارد. بيماران در اين جلسات مي اموزند كه چگونه بر خشم و هيجانات خود غلبه كرده و راه هاي جديدي براي حل مشكلات خود را خواهند آموخت.

انتخاب مشاور

نكته مهم در مشاوره مراجعه به مشاور روانشناسي يا پزشك روانپزشك ورزيده و قابل اعتمادي است كه هم در كار خود تبحر داشته باشد و هم از فاش كردن اسرار افراد خودداري كند و توان مديريت بحران هاي حاد روحي را داشته باشد. ممكن است زمانبر و يا دشوار باشد اما بهرحال بيمار و همراهيان وي بايد وقت بگذارند و مشاوري مناسب و خبره را كه بيماري نيز بتواند به وي اعتماد كند و با آرامش خيال مشكلات دروني خود را به وي بگويد. حتي ممكن است بيمار مجبور شود كه به چند مشاوره مراجعه نمايد تا بتواند مشاور مناسب خود را انتخاب نمايد. مشاوره بايد به نوعي باشد كه بيماري بتواند همه حرف هاي خود را به راحتي به وي بگويد.

انواع مشاوره

مشاوره خصوصي: در اين جلسات غالبا بيمار به تنهايي با يك منخصص مشاوره روانشناسي به بحث و گفتگو مي پردازد.

گروه درماني: در اين نوع مشاوره افرادي كه داراي مشكل مشابهي هستند دور هم جمع شده و با حضور يك متخصص مشاوره افراد به بحث و تبادل نظر مي پردازند اين روش به بيماران كمك مي كنند تا ببنند كه آنها تنها كساني نيستند كه چنين مشكلي دارند و همچنين از تجربيات و راه حل هاي ديگران نيز آگاه مي شوند.

مشاور خانواده: در اين نوع مشاوره كه غالبا براي مشكلات خانوادگي، ازدواج و روابط بين اعضاي خانواده به تنهايي يا با حضور همسران و يا اعضاي خانواده برگزار مي گردد سعي در حل مشكلات و يافتن راه حل هاي جديد مي شود.

مشاوره ترك اعتياد: در بسياري از مراكز ترك اعتياد، مشاوريني حضور دارند كه به بيماران براي ترك اعتياد و كمك به يافتن راه هاي سالم شدن و دوري از مواد مخدر و يا ساير انواع اعتياد كمك مي شود.

مشاوره با معتمدين: برخي اعضاي خانواده و افراد سرشناس و داراي جايگاه اجتماعي مناسب نيز بعنوان مي توانند مرجع مناسبي براي مشاوره درباره مسائل روزمره زندگي، مسائل و مشكلات اقتصادي و امثال آن هستند.

اقدامات لازم در طول درمان

بيمار بايد در حين انجام روش هاي فوق به مسائل ساده اما مهمي توجه داشته باشد:

بيمار بهتر است از حضور در محل هايي كه وي را افسرده نموده و يا خاطرات تلخ وي را تداعي مي كند، پرهيز نمايد. و در صورت امكان از هر تغيير عمده در زندگي مانند نقل مكان به محلي جديد براي زندگي و يا تغيير شغل خودداري كند. مگر آنكه همان مساله مهمترين عامل بروز افسردگي و افكار مزاحم باشد.
بيمار 2 تا 3 هدف كوچك و شادكننده براي خود انتخاب نمايد، اهدافي كه هم براي وي راضي كننده باشد و هم دست يابي به آن ساده باشد بعنوان مثال رفتن به يك كوهپيمايي موردعلاقه و فتح قله.
بيمار نبايد خود را بهيچ عنوان با ديگران مقايسه نمايد و موفقيت هاي زندگي خود و ديگران را براي خود در ترازو بگذارد
بيمار بايد تلاش مفرطي براي مثبت انديشي و نگرش مثبت به زندگي انجام داده و افكار خوب و مثبت بكند. اين مساله به تغيير روحيه و احساس وي درباره جهان اطراف كمك مي كند. در هنگام بروز افكار منفي به خود بگويد آيا راه ديگري براي انديشيدن به اين مساله وجود دارد؟ و البته همواره راه ديگري وجود دارد.
با دوستان نزديك خود ارتباط برقرار كرده و درباه احساسات خود با آنان صحبت كند.
فعاليت هايي را انجام دهد كه در وي اميد و انتظار براي آينده را تقويت كند مانند پركردن يك جدول مسابقه دار و انتظار براي مشاهده پاسخ آن و يا پيگيري برنام هاي دنباله دار تلويزيوني
فعاليت ها و چيزهايي كه توجه وي را جلب مي كند كشف نمايد و به آنها بپردازد.
زماني را براي افرادي كه آنان را دوست دارد و از بودن با آنها لذت مي برد اختصاص دهد.
درمان هاي كمكي

بيماران در كنار اقداماتي كه بيان شد با توجه به سلامتي عمومي خود بدن خود براي عبور از بحران و رسيدن به شادي و نشاط دوباره براي تلاش و پويايي ياري مي كنند:

درمان اعتياد به الكل و مواد مخدر با مراجعه به مراكز بازتواني ترك اعتياد ( مراكز ترك اعتياد مورد تاييد سازمان بهزيستي كشور در اين آدرس از طريق جستجوي نام شهر در راهنمای اطلاعات سازمان و انتخاب گزينه مراكز ترك اعتياد از منوي پايين افتادني قابل مشاهده است.

تنظيم يك برنامه غذايي سالم و مقوي با كم كردن مصرف شكر، چربي ها و غذاهاي سرخ شده و مصرف بيشتر ميوه و سبزيجات تازه، تقاضا از پزشك براي تجويز داروهاي تقويتي و مكمل غذايي
انجام ورزش هاي سبك و مفرح به طور منظم
استراحت كافي براي كسب انرژي و استراحت روان و كاهش استرس

  انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1157

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما