مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1691
  • بازدید دیروز : 5020
  • بازدید کل : 13104146

انواع و گونه های مختلف نژادی مو


انواع و گونه های مختلف نژادی مو

محدوده گونه های مختلف نژادی مو بسیار وسیع است و گسترهای از موهای مجعد با فرهای ریز و سخت تا موهای بسیار لخت و صاف را شامل می شود. رنگ و شکل ظاهر مو نیز بسیار متفاوت است. اما چه دلیلی برای این تفاوت ها وجود دارد؟

تیپ و نوع موی هر فرد از والدینش به ارث می رسد. مویی که امروزه بر سر هر فرد روئیده است وابسته به نژاد یا اختلاط نژادی است که در قبلی صورت پذیرفته و به خوبی بیانگر محلی است که پیشینیانش در آن مکان میزیستند. در روزگاران بسیار گذشته و در دوران تکامل انسان، سه گروه نژادی پایه از انسان ها بر روی کره زمین میزیستند. این نژادها در سطح کره زمین پخش شدند و اختلاط های نژادی متعددی را به وجود آورده اند.

این اختلاط نژادی به خصوصی در کشورهایی که بیشترین تعداد مهاجرت را داشتند، همانند آمریکا در طول چند صد سال گذشته بیشتر به وجود آمده است.

دانشمندان سه تیپ از مو را در جمعیتهای امروزی انسان شناسایی نموده اند و موی هر فرد را وابسته به این سه نژاد می دانند:

۱- آسیایی ها

۲- کائو کازوئیدها (قفقازی ها)

۳- آفریقایی ها

این سه نوع و تیپ مو نه تنها دارای تفاوتهایی در ظاهرشان هستند بلکه تفاوتهای واضحی در پاسخ به آسیبهای فیزیکی و شیمیایی نیز دارند.

 

موی آسیایی:

آسیایی ها مردمی از شرق هستند (در دسته بندی بینالمللی به مردم شرق آسیا، آسیایی میگویند) برای مثال مردمی از چین، ژاپن و کره. مردمی که دارای موهای صاف و معمولاً سیاه هستند.

موی (کائوکازوئید) قفقازی:

گروه کائو کازوئید دارای گونه های بسیار متعدد تری در بین سه گروه نژادی هستند در این گروه گسترهای از مردم سفید پوست شمال غربی اروپا تا مردمانی با تنوع مختلف در شبه قاره هند یافت می شوند. موهای افراد این گروه ممکن است موج دار یا صاف باشد و قطر بسیار متنوعی را نیز دارا باشند. رنگ موی آنها از سیاه تابلوند رنگ پریده که تقریباً سفید و روشن است متغییر بوده و ممکن است درجات متفاوتی از تیره گی را شامل شود.

 

موی آفریقایی:

مردم آفریقایی اصالتشان از آفریقا است. موهایشان سیاه و به شدت فر بوده تمایل به پرز مانند و خشک بودن دارند و به راحتی و به شدت با حرارت و مواد شیمیایی آسیب می بینند.

متخصصان به درستی و به طور کامل در نیافته اند که چرا مویی صاف یا مویی مجعد می روید یا علت تفاوت مو در کودکی و بزرگسالی چیست، اما مشخص شده است که فاکتورهای متعددی در این امر دخالت دارند که عبارتند از:

1- مسیری که فولدرهای بزرگ کراتینی در تار مو در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

2- وضعیت قرارگیری با لب یا پیاز مو در فولیکولی، برای مثال در موی آفریقایی پیاز مو در کنار مو قرار گرفته است و در نتیجه تار مو با زاویه حاده نسبت به فولیکول می روید.

3- رشد غیرمنظم پیاز مو که از یک طرف باعث رویش و از طرف دیگر باعث فر شدن مو می شود.

4- شکل (shape)ظاهری فولیکول مو که صاف است یا موج دار

5- تعداد پیچ و تابها در هر طول مو

همه انواع مو حتی موهای صاف مردم آسیا نیز با رشد خود دچار پیچ و تاب می شوند. تعداد این پیچ و تاب های حاصل شده در طول مو، تعیین کننده مقدار موج دار بودن و فرفری بودن(curly) آن است و هرچه این پیج و تابها بیشتر باشد مو داراری موجهای بیشتری خواهد بود. برخی از موهای آفریقایی در هر سانتیمتر ۱۲ بار بیشتر از یک موی قفقازی پیج و تاب (twist) دارند.

در موهای مردم آسیایی دسته های به هم متصل کراتین در مو همگی صاف و مستقیم هستند. تارهای مو تمایل به ضخیم بودن دارند و تقریباً کاملا استوانهای هستند. دسته های به هم پیوسته کراتین در موهای مردم قفقازی به صورت مخلوط است: اکثر این دسته ها مستقیم و صاف و تعدادی از آنها نیز دارای فر و موج دار هستند. نسبت بین این دو دسته از تجمع کراتین ها بسیار گوناگون است و به همین علت هم تنوع بسیار زیادی در انواع مختلف اشکال مو در این گروه دیده می شود. تار مو در این گروه از افراد معمولا دارای شکلی بیضوی یا تخم مرغی است.

موهای بافر ریز و فشرده مردم آفریقا دارای پیچ و تابهای به مراتب بیشتری از دیگر گروه هاست. تار مو به صورت واضحی بیضوی و دارای لبه های مشخصی است. کوتیکول در لبه های خود به وضوح دارای پیچ خوردگی است که این وضعیت آن را مستعد آسیب پذیری می کند. این شکل غیرمعمول دلیلی برای مستعد بودن موهای آفریقایی به همه آسیبهای فیزیکی و شیمیایی است. چنین موهایی به مراقبت و نگهداری بهتر و بیشتر و نرم شدن و حالت دهی بسیار خوب و کامل نیازمندند.

تیپ و نوع مخلوط و میکس :

در طول بیش از هزاران سال این سه گروه در هم آمیخته آند. اکنون در بین نسل های امروزی درهمه نژادها، انواع گوناگونی از اختلاط را در رنگ و نوع مو میتوان ديد.

موی صاف یا موج دار ؟

در بین ۳ نژاد مختلف، قفقازی ها دارای انواع و اشکال متفاوت تری از مو در بین همه نژادها هستند. مو در این نژاد میتواند کاملا صاف، پیچ دار(crinkly)یا موج دار باشد و گاهی اوقات ممکن است مجعد باشد و یا به نحوی زیبا در بین همه این انواع قرار گیرد. موی بلوند تمایل به صاف بودن دارد و با افزایش تیرگی در آن تمایل به موج دار بودن نیز در آن افزایش مییابد. موهای بلند با رشد بیشتر خواص متفاوت تری از خود بروز می دهند. در ماه اول یا دوم رشد یک موی جدید ممکن است صاف باشد ولی پس از ان ممکن است شروع به مجعد یا موج دار شدن کند.

موی خشک یا چرب ؟

موی چرب ناشی از افزایش ترشح طبیعی چربی یا به عبارت دقیق تر سبوم است که از غدد موجود در پوست سر ترشح می شود (غدد سباسه). سبوم به داخلی فولیکول ها نفود می کند و در طول تار مو و در سطح آن انتشار مییابد.

سبوم به داخل تار مو جذب نمی شود. احساس چربی در مو متأثر از حجم مواد چربی موجود بر روی آن است. در زمانهای خاصی همانند بلوغ، تغییراتی اساسی در ترشح و ساخت سبوم رخ میدهد و این امر همان گونه که میدانیم از افزایش مقدار ترشح هورومون های آندروژن در خون متأثر است. در بعضی از مواقع ممکن است مو به مراتب چرب تر بوده و به شستشوی بیشتری از قبل نیاز داشته باشد. عدم از بین بردن چربی خود میتواند مشکل افرین باشد (۱۴-۱۶ و ۳۹).

پوست سر در این زمان مقادیر بیشتری از چربی را تولید میکند. در موهای بسیار کوتاه به دلیل اینکه سطح کوچکتری برای پخش چربی وجود دارد این چربی میتواند بیشتر مشکل آفرین باشد.

در اغلب موارد شامپو نزدن باعث بروز چربی اضافی شده، که باعث تجمع بیش از حد مواد ناشی از آلودگی های محیطی و باکتری ها(میکروارگانیسم ها) بر روی سر می شود.

غدد مترشحه چربی را به هیچ وجه نمی توان از تولید و ساخت چربی متوقف کرد. ترشح چربی نه به رژیم غذایی وابسته است و نه با فاکتورهای دیگری قابل کنترل است. در واقع راه حل کنترل چربی موی سر، شستشو در وقت نیاز و تمیز نگهداری مو و کف سر در حالت و وضعیتی خوب و مناسب است. شستشوی مداوم و همیشگی باعث ازدیاد ساخت چربی نمی شود و شامپوهای طراحی شده برای موهای چرب به گونهای فرمولاسیون می شوند تا بدون هر گونه آسیبی به تار مو چربی طبیعی را بردارند.

موی خشک مویی است که دارای رطوبت کافی نیست. خشکی مو معمولاً به علت بیش از حد تحت تأثیر پدیده هوازدگی (weathering)قرار گرفتن کوتیکول و افزایش نفوذپذیری آن بوده و در نتیجه از دست دادن تدریجی یا عدم نگهداری آب به وسیله کورتکس رخ میدهد. این اتفاق را در موهای بلند بیشتر میبینیم، زیرا مدت زمان بیشتری از رویشش گذشته و بیشتر در معرض پدیده ودرینگ قرار گرفته است. خشکی موی سر در خانمها بیشتر از مردان رخ میدهد که به دلیل تمایل بیشتر خانمها به نگداری و داشتن موهای بلند است. خشکی مو ممکن است در زمان استفاده مکرر و متوالی عوامل شیمیایی به کار رفته بر روی سر برای صاف، فر، رنگ کردن یا غیره بیشتر دیده شود.

موی خشک، درخشان و براق نیست و به سختی قابل آراستن است و فقط به حالت دهنده های قوی پاسخ میدهد. حالت دهنده (conditioning)،لبه های فلس کوتیکول را محافظت می کند.

منبع: http://daneshjooqom.ir و www.psdkart.ir

 

  انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1126

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما