کارآفرینی کارگاه کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو
Entrepreneurship Project workshop production of air filter
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول...... 8
کلیات....... 8
مقدمه :... 9
نام کامل طرح و محل اجرای آن :....... 9
محل اجرا :.... 9
مشخصات متقاضیان :..10
دلایل انتخاب طرح :... 10
وضعیت و میزان اشتغالزایی :....... 11
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :... 11
ناموکدمحصولات... 11
دراشکالزیرچندنمونهازفیلترهايهوانشاندادهشدهاست............................................................................ 12
دسته بنديمحصول.................................................................................................................................................. 12
درحالتکلیفیلترهايهوابهچهارگروهعمدهزیرتقسیم بنديمیشوند :......................................................... 12
شمارهتعرفهگمرکی................................................................................................................................................. 13
شرایطوارداتمحصول........................................................................................................................................... 14
بازار OEM............................................................................................................................................................... 14
بازار OES................................................................................................................................................................ 14
بازار AM................................................................................................................................................................. 15
بررسیوارائهاطلاعاتلازمدرزمینهقیمتتولیدداخلیوجهانیمحصول....................................................... 15
بررسیقیمتهايداخلی............................................................................................................................................. 15
درطرححاضرقیمتمتوسطانواعفیلتربهصورتزیردرنظرگرفتهشده است:.............................................. 16
بررسیقیمت هايجهانیفیلترهوا.......................................................................................................................... 16
معرفیمواردمصرفوکاربرد................................................................................................................................... 17
درجدولزیرجمع بنديمواردکاربرداینمحصولخلاصهشدهاست............................................................... 18
همانطوربکهپبشترنبزاشارهگردبدبازارقطعاتخودروکهفیلترهوانیزدرآنجايدارد خودبهگروه هايزیرتقسیم بنديمیگردد: 18
بازار OEM :........................................................................................................................................................... 19
بازار OES :............................................................................................................................................................... 19
بازار AM :................................................................................................................................................................ 19
بررسیکالاهايجایگزینوتجزیهوتحلیلاثراتآنبرمصرفمحصول............................................................ 20
-1-9 کشورهايعمدهتولیدکنندهومصرفکنندهمحصول.................................................................................. 20
-1-9-1 کشورهايعمدهمصرفکننده................................................................................................................. 20
درجدولبالابرايبرآوردحجممصرفبهشیوهزیررفتارشدهاست :............................................................... 21
بازار OE :................................................................................................................................................................ 21
بازار AM :................................................................................................................................................................ 21
کشورهايعمدهتولیدکننده..................................................................................................................................... 21
شرایطصادرات........................................................................................................................................................ 22
وضعیتعرضهوتقاضا............................................................................................................................................. 23
بررسیظرفیتبهرهبرداريوروندتولیدازآغازبرنامهسومتاکنون.................................................................... 23
بررسیظرفیت هايبهره برداري............................................................................................................................. 23
بامراجعهبهاطلاعاتوزارتصنایعومعادن،ظرفیتبهره برداريدرسطحکشوربه صورتجدولزیرجمع بنديشدهاست: 23
بررسیروندظرفیتنصبشدهتولیدفیلترهوادرکشور...................................................................................... 24
باتوجهبهجدولفوقوبااستنادبرتاریخبهره برداريازواحدهايفعالکشور،روند ظرفیتنصبشدهکشوردرجدولزیرجمعبنديشدهاست:.................................................................................................................................................................................. 24
بررسیروندتولیدواقعیفیلترهوادرکشور.......................................................................................................... 25
بررسیسطحتکنولوژيتولیددرواحدهايفعال.................................................................................................... 26
فیلترهايمورداستفادهدرانواعخودروهابهگروه هايزیرتقسیم بنديمیشوند :............................................... 26
نگاهیبهراندمانتولید)درصداستفادهازظرفیتاسمی ( درواحدهايفعال...................................................... 26
کشورهاوشرکت هايسازندهماشین آلاتمورداستفادهدرتولید....................................................................... 27
بررسیوضعیتطرحهايجدیدوطرحهايتوسعهدردستاجرا...................................................................... 27
وضعیتکلطرحهايدرحالایجادتولیدفیلترهوادرکشور................................................................................ 28
بررسیوضعیتطرحهاییکهدارايپیشرفتبیش ازصفرهستند.......................................................................... 29
پیشبینیعرضهدربازارآیندهکشور......................................................................................................................... 30
الف( پیشبینیعرضهواحدهايفعال....................................................................................................................... 30
ب ( پیشبینیعرضهواحدهايدرحالایجاد.......................................................................................................... 30
باتوجهبهجدولبالا،ظرفیتطرحهايدرحالایجادکهدرآیندهبهظرفیتنصبشده کشوراضافهخواهدشد،بهصورتزیرقابلپیشبینیاست :.................................................................................................................................................................................. 31
بررسیروندوارداتمحصولازآغازبرنامهسومتاآخرسال1385................................................................... 31
بررسیروندمصرفازآغازبرنامهتوسعهسومتاکنون........................................................................................... 32
برآوردمیزانمصرفدرصنایعخودروسازي........................................................................................................... 32
برآوردروندمصرفدربازارخدماتپس ازفروش خودرو................................................................................. 34
بررسیروندصادراتازآغازبرنامهتوسعهتاآخرسال1385............................................................................. 34
بررسینیازبهمحصولبااولویتصادراتتاپایانبرنامهتوسعهچهارم............................................................... 36
الف( پیش بینیتقاضادربازارخودروسازان.......................................................................................................... 36
ب ( بازارخدماتپسازفروشخودرو................................................................................................................ 36
جمع بنديپیش بینیتقاضايبازارداخلدرآینده................................................................................................. 37
باجمع بنديتقاضايبازارخودروسازانوبازار AM پیش بینیتقاضايبازارداخلدرآینده بهشرحجدولزیرآمدهاست :37
جمع بنديونتیجه گیريمطالعاتبازاروپیشنهادنهاییدرمورداحداثواحدهايجدید از نگاهتوجیهپذیريبازار37
نتیجه گیرينهاییامکان پذیريایجادواحدهايجدیدازنگاهتوجیهپذیريبازار.............................................. 38
باعنایتبرمطالعاتصورتگرفته،نتیجه گیريمیشودکهاحداثواحدهايجدید تولیدفیلترهوا،تنهادرشرایطزیرتوجیهپذیرخواهدبود: 38
بررسیاجمالیتکنولوژيوروشهايتولیدوعرضهمحصولدرکشورومقایسه آنبادیگرکشورها................... 39
نگاهیبهروش تولیدفیلترهايهوا.......................................................................................................................... 39
مجموعهفیلترهايمورداستفادهدرصنعتخودروبهدوگروهعمدهتقسیممیگردند:....................................... 39
روش تولیدفیلترهايپلاستیکی................................................................................................................................ 39
روشتولیدفیلترهايپلاستیکیرامیتوانبهصورتفرایندزیرنمایشداد :........................................................ 39
شرحهرکدامازمراحلتولیدرامیتوانبهصورتزیرارائهکرد :........................................................................ 40
آمادهسازيمواداولیهپلیمري(رزین(.................................................................................................................... 40
برش کاغذبهاندازهموردنیاز.................................................................................................................................. 40
رمدهیکاغذبهشکلکنگره.................................................................................................................................... 40
فرمدهیکاغذکنگرهشدهبهشکلرول.................................................................................................................. 41
تزریقموادپلیمريدرقسمتفوقانیوتحتانیکاغذکنگرهورولشده............................................................... 41
روش تولیدفیلترهايفلزي....................................................................................................................................... 42
روشتولیدفیلترهايفلزيرامیتوانبهصورتفرایندزیرنمایشداد :............................................................... 42
برش ورقفلزي ...................................................................................................................................................... 42
فرمدهیورقبریدهشدهبهوسیلهقالبوتولیدرولفیلتر.................................................................................... 43
جوشکاريورقیادرزکوبیآن................................................................................................................................ 43
پانچوفرمدهیقطعهبالاوپایینفیلتر.................................................................................................................... 43
تزریققطعاتپلاستیکی........................................................................................................................................... 43
فرم دهیکاغذ........................................................................................................................................................... 44
مونتاژفیلتر................................................................................................................................................................ 44
نگاهیبهسطحتکنولوژيمورداستفادهدرتولیدفیلترهوا.................................................................................... 44
الف( فیلترخودروهايسبک................................................................................................................................... 45
دراینگروهازفیلترسازيدوتکنولوژيمورداستفادهقرارمیگیرد :.................................................................... 45
تکنولوژيتماماتوماتیک........................................................................................................................................... 45
تکنولوژيسنتی......................................................................................................................................................... 45
ب ( فیلترخودروهايسنگین.................................................................................................................................. 45
ج ( فیلترخودروهاي صنعتی.................................................................................................................................... 45
تکنولوژيبالا............................................................................................................................................................ 46
تکنولوژيمتوسط...................................................................................................................................................... 46
تکنولوژيپایین......................................................................................................................................................... 46
معیارمهمدرتعیینسطحتکنولوژيمورداستفادهدرساختفیلترهايهوارا میتوانبهشرحزیردسته بنديکرد : 47
مقایسهروش تولیدمعمولکشورمانبادیگرکشورهايجهان................................................................................ 47
روشهايتولیدمورداستفادهدرسایرکشورهاموردمقایسهقرارگیردنتایجزیرحاصل خواهدشد :............... 47
تعییننقاطقوتوضعفتکنولوژيهايمرسومدرتولید........................................................................................ 48
مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 49
مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 49
شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافتجواز تاسيس.......................................... 49
1- اشخاص حقيقی................................................................................................................................................ 49
2- اشخاص حقوقی............................................................................................................................................... 50
مدارك مورد نياز:...................................................................................................................................................... 50
اصلاحیه جواز تاسیس :............................................................................................................................................ 50
تعریف:...................................................................................................................................................................... 51
صدور پروانه بهره برداری :...................................................................................................................................... 51
مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 52
برآوردحداقلظرفیتاقتصاديطرح...................................................................................................................... 52
لحاظکردننقطهسربسرتولید................................................................................................................................. 53
لحاظکردنحداقلسودموردانتظار....................................................................................................................... 53
الف–ظرفیتاسمی................................................................................................................................................ 53
ب–ظرفیتعملی................................................................................................................................................... 54
فصل دوم................................................................................................................................................................... 55
روش انجام کار.......................................................................................................................................................... 55
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :............................................................................................ 56
فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :.................................................................................................. 56
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :................................................................. 57
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان................................................................................................ 58
فصل سوم.................................................................................................................................................................. 59
امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 59
سرمایه گذاری ثابت طرح :....................................................................................................................................... 60
خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 60
هزینه زمین :.............................................................................................................................................................. 60
هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 61
هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................. 61
هزینه ماشین آلات و تجهیزات :.............................................................................................................................. 62
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :...................................................................................................................... 63
هزینه تجهیزات آزمایشگاهی :.................................................................................................................................. 63
وسایلاداريوخدماتی............................................................................................................................................ 63
ماشین آلاتحملونقلدرون/ برونکارگاهی....................................................................................................... 63
هزینه هايقبلازبهره برداري................................................................................................................................. 64
هزینه هايپیشبینینشده.......................................................................................................................................... 64
هزینه سرمایه گذاری ثابت :...................................................................................................................................... 64
مواد اولیه مورد نیاز :................................................................................................................................................ 65
برآوردمواداولیهعمدهموردنیازسالیانهومنابعتأمینآن..................................................................................... 65
معرفینوعومیزانمواداولیهعمده........................................................................................................................ 65
درجدولزیرمواداولیهعمدهمصرفیدرفیلترهاآوردهشدهاست...................................................................... 65
معرفیمنابعتأمینمواداولیه.................................................................................................................................... 65
برآوردقیمت هايمواداولیهمصرفی....................................................................................................................... 66
بررسیتحولاتاساسیدرروندتأمیناقلامعمدهموردنیازدرگذشتهوآینده.................................................. 66
رزینها..................................................................................................................................................................... 66
فولادها....................................................................................................................................................................... 67
کاغذصافی................................................................................................................................................................ 69
پیشنهادمنطقهمناسببراياجرايطرح................................................................................................................. 69
انتخابمحلاجرايیکطرحتولیديعموماًبراساسمعیارهايزیرصورتمی گیرد :..................................... 69
بازارهايفروش حصول............................................................................................................................................ 69
الف ( بازارخودروسازان.......................................................................................................................................... 70
ب ( بازارخدماتپس ازفروش خودرو................................................................................................................ 70
بازارتأمینمواداولیه................................................................................................................................................ 71
احتیاجاتونیازمندي هايدیگرطرح.................................................................................................................... 72
امکاناتزیربناییموردنیاز..................................................................................................................................... 72
حمایتهايخاصدولتی........................................................................................................................................... 72
باجمع بنديمطالعاتمکانیابی،محلاجرايمناسباجرايطرحدرجدولزیرآمدهاست............................. 73
بررسیوتعیینمیزانآب،برق،سوخت،امکاناتمخابراتیوارتباطی........................................................... 73
برآوردبرقموردنیازوچگونگیتأمینآن............................................................................................................. 73
برآوردآبموردنیازوچگونگیتأمینآن............................................................................................................. 74
برآوردسوختمصرفیموردنیازوچگونگیتأمینآن......................................................................................... 74
برآوردامکاناتمخابراتیوارتباطیلازموچگونگیتأمینآن............................................................................. 74
برآوردامکاناتزیربناییموردنیاز.......................................................................................................................... 74
نیازمنديطرحبهراهرامیتواندرحالتزیرموردبررسیقرارداد :................................................................... 75
عبورومرورکامیونهايحاملمواداولیهومحصول................................................................................................ 75
عبورومرورکارکنان................................................................................................................................................. 75
سایرامکاناتمانندراهآهن،فرودگاهوبندر........................................................................................................... 75
وضعیتحمایت هاياقتصاديوبازرگانی.............................................................................................................. 75
حمایت هايتعرفهگمرکیومقایسهآنباتعرفه هايجهانی................................................................................. 75
حمایتهايمالی.......................................................................................................................................................... 76
فصل چهارم............................................................................................................................................................... 77
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 77
نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 78
عواملمزیترقابتیکهدرصنعتقطعهسازيامکانایجادآنهاوجودداردبهشرحزیراست:.......................... 80
در این طرح به بررسی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
مطالعاتامکان سنجی،مطالعاتکارشناسیاستکهقبلازاجرايطرح هايسرمایه گذاري اقتصاديانجاممی گیرد. دراینمطالعاتازنگاهبازار،فنیومالیواقتصاديطرحمورد بررسیوآنالیزقرارگرفتهونتایجحاصلازآنبهعنوانمبناییبرايتصمیم گیري سرمایه گذارانمورداستفادهقرارمی گیرد. گزارشحاضرمطالعاتامکان سنجیمقدماتیتولیدفیلترهوابرايانواعخودرومیباشد. کهدرقالبمتدولوژيعلمیمطالعاتامکان سنجیتهیهگردیدهاستومطابقمتدولوژيفوق، ابتدامحصولموردمطالعهبهطوردقیقمعرفیشدهوسپسبررسی هايلازمرويبازارآن صورتخواهدگرفتودرادامهمطالعاتفنیدرخصوص چگونگیتولیدوامکاناتسخت افزاريونرم افزاريموردنیازنیزشناساییشدهودرنهایتظرفیت هاياقتصاديوحجم سرمایه گذاريموردنیازبراياجرايطرحبرآوردوارائهخواهدشدتابااستفادهازآنسرمایه گذرانوعلاقهمندانمحترمبتوانندکلیهاطلاعاتموردنیازراکسبودرجهتانجامسرمایه گذارياقتصاديبادیدبازومسیرشفافاقدامنمایند. امیداستاینمطالعاتکمکیهرچند کوچکدرراستايتوسعهصنعتیکشورمانبعملبیاورد.
تولیدفیلتر هوا
نام |
نام خانوادگی |
مدرک تحصیلی |
تلفن |
درکشورماتوسعهصنعتخودروازسال1371 شروعشدهوسیاستهايدولتدر گسترشاینصنعتوکسبسهمازبازارجهانیمیباشد. توسعهصنعتخودروسببتوسعه صنعتقطعهسازيدرکشورشدهاستبطوریکههماکنونحدود1700 قطعهسازدرکشور2 درصدازتولید/ فعالیتمینمایند. صنعتخودروحدودچهاردرصدوصنعتقطعهسازيناخالص داخلی کشورراتشکیلمیدهندودراینمیانقطعاتتندمصرفخودروکه محصولموردمطالعهنیزدرآنخانوادهقراردارد،ازبیشترینسهمدرقطعهسازيبرخوردار میباشند.
توسعهصادراتازدیگرسیاستهايدولتاستکهقطعاتخودرونیزدراینحرکتقرار دارند. نگاهویژهمسئولینبهصادراتقطعاتخودرو،ایجادستادویژهتوسعهصادراتاین قطعاتدرسازمانتوسعهتجارتایرانوبسیاريازموارددیگر،نشانازوجودحرکتعظیم درتوسعهتولیدوصادراتقطعاتخودرومیباشد. بنابراینمیتوانگفتکههرچندقطعات خودرودرردیفکالاهاياساسیواستراتژیکقرارندارندولیاینقطعاتدرردیفکالاهاي مهموحساسکشورقراردارند.
محصولموردمطالعهیکقطعه ايازقطعاتخودرومحسوبمیشود. ازاینرواهمیت استراتژیکآننیزدرردیفصنایعوبازارخودروطبقه بنديمیگردد.
تعداد اشتغالزایی این طرح 31 نفر میباشد .
محصولموردمطالعهطرححاضر،تولیدفیلترهوابرايانواعخودروهايسبک،نیمه سنگینوسنگینمیباشد. فیلترهوایکقطعه ايدرخودرواستکهعهده دارتصفیههوايوارده بهموتورخودروبهمنظورترکیبباسوختواحتراقآنمیباشد. فیلترهاعموماًداراي صفحه ايکاغذيهستندکهآغشتهبهبرخیموادشیمیاییمومیشکلشده اند. اینفیلترهادر مسیرگذرهواازمحیطبهموتورخودروقراردادهمیشود،بهطوريکهدرهنگامعبورهوااز آن،کلیهگردوخاكها،غبارمعلقآب،دودوغیرهگرفتهشدهوهوايتمیزواردموتورمی گردد.
فیلترهوایکقطعهمصرفیدرخودرواستوعلتآنایناستکهبهمرورگردوخاك، دودهودیگراجراممعلقدرهوارويفیلتررسوبکردهوسببکاهشودرنهایتازبین بردن قدرتتصفیهفیلترمیشودودراینزماناستکهعمرسرویسدهیفیلتربهپایانرسیدهو لذابایکفیلترتازهتعویض میگردد. عمرسرویسدهیفیلترکاملاًبستگیبهمیزانکارکرد خودرودارد. لازمبهذکراستکهکلیهخودروهابدوناستثناءازفیلترهوااستفادهمی نمایندو بهعبارتدیگرهیچخودروییبدونفیلترهوایافتنمی شود.
فیلترهايهواعلاوهبرخودرودرسایرموتورهاياحتراقینیزکاربرددارند. موتورهاي مورداستفادهدرکشاورزي،موتورهايمورداستفادهدرصنعت،قایقها،سم پاشها،ژنراتور برق،لیفتراك ها،جرثقیل هاو... کهازموتوراحتراقی)بنزینی–گازوئیلی–گازي( استفاده می نمایند نیزازفیلترهايهوااستفادهمیکنند.
دراشکالزیرچندنمونهازفیلترهايهوانشاندادهشدهاست
درحالتکلیفیلترهايهوابهچهارگروهعمدهزیرتقسیم بنديمیشوند :
ماهیتکاروعملکردهرچهارگروهفیلترباهمدیگریکساناستوآنچهکهسببتفکیکآنها میگرددساختمانفیلتر،روشتولیدوابعادظاهريآنهامیباشد.
وزارتبازرگانیبهعنوانمتولیسیاست گذاريصادراتووارداتازکشوروهمچنین تعیینکنندهقانونیمقرراتآن،هیچگونهشمارهتعرفهمستقلیبرايقطعاتموردمطالعهارائه نکردهاست. اینوزارتخانهکلیهقطعاتمنفصلهخودروراصرفنظرازنوعونامآنهادریک مجموعهکلیطبقه بندينمودهوشمارهتعرفهوحقوقوروديبهشرحزیررابرايآنهاتعیین نمودهاست.
همانطوريکهجدولبالانشانمیدهدبرايقطعهموردمطالعهشمارهتعرفهوحقوق وروديمستقلیرانمیتوانارائهکرد.
بامراجعهبهکتابمقرراتوارداتوصادراتوزارتبازرگانی،نتیجه گیريشدهاستکه محدودیتخاصیبرايوارداتقطعاتصنعتیوجودنداردوباتوجهبهاینکهقطعاتمورد مطالعهنیزدرفهرستقطعاتصنعتیخودرووغیرهطبقهبنديمیشودلذامشمولاینعدم محدودیتواقعمیگرددولذاکلیهواردکنندگانمیتوانندبههرتعداداقدامبهواردسازياین قطعاتبنمایند.
درصفحهقبلذکرشدکهمطابقمقرراتمنتشرشدهازسويوزارتبازرگانی،هیچگونه محدودیتقانونیبرايواردسازيقطعاتصنعتیوجودندارد،لیکنلازماستبهموردبسیار مهمزیرتوجهشود.
الف- بازارقطعاتخودرودرکشورمانبهسهگروهAM - OES - OEMتقسیممیگرددوشرایطخریداینگروههابهصورتزیراست.
دراینبازاربهطورکاملقطعاتازداخلکشورتهیهمیشودولذادرصورتیکهامکان ساختداخلبرايقطعه ايموجودنباشد. خودروسازخودرأساًاقدامبهواردسازيقطعهمورد نیازمینماید. لذاوارداتتوسطغیروفروشآنبهخودروسازاتفاقنمیافتد)خودروساز
قطعاتوارداتیراخریدنمیکند(
شرایطاینبازارنیزمشابهشرایطعنوانشدهبرايبازارOEM است.
دراینبازارشرایطرقابتیبرقراراست. لذادرصورتیکهقطعاتوارداتیقابلیترقابتبه لحاظکیفیوقیمتبهمواردمشابهداخلیراداشتهباشند،امکانوارداتوجودخواهد داشت.
باتوجهبهمطالبذکرشده،میتوانعنوانکردکهعملا" امکانوارداتوفروشقطعات در بازار OES وOEMتنهابرايشرکت هايخودروسازقابلانجامبودهولیدربازار AMواحدهايمختلفامکانواردسازيوفروشقطعاتمنفصلهخودروراداراهستند.
ب- فیلترهوادرگروهقطعاتتندمصرفخودرو( fast move ) طبقه بنديمیگردند،لذا مصرفآندربازارخدماتپسازفروشبسیاربیشترازبازارخودروسازاناستبطوریکه بخشعمدهاینقطعاتدربازار AM , OEمصرفمیشودوازاینرومیزانوارداتدرصورت وجودمزیترقابتیقابلانجامخواهدبود.
بررسیوارائهاطلاعاتلازمدرزمینهقیمتتولیدداخلیوجهانیمحصول
درجدولشمارهچهارمواردکاربردفیلترهواآوردهشدهاستوهمانطوريکهدرآن قسمتنیزذکرگردیدموردمصرففیلترهواکلیهجاهاییاستکهموتورهاياحتراقیدرآن وجوددارد. ازاینرومشاهدهمیگرددکهتنوعبسیاربالاییازانواعخودروودیگرموارد مصرففیلترهاوجودداردکهاینبازارعظیممصرفکنندهانواعبسیارمتنوعیازفیلترهاي هوامیباشد. بنابراینبهمنظورتسهیلمطالعاتوایجادقابلیتتعریفقیمتها،مجموعه فیلترهايمورداستفادهدربازاربهگروههايمشابهازنظرمشخصاتومواردکاربرد طبقهبنديشدهوسپسبرايهرطبقهقیمتهاارائهخواهدشد. مطالبفوقدرجدولزیرآمده است :
دراینقسمتلازمبذکراستکهیکیازعواملمهمدرقیمتفیلترهوا،نشانتجارياست بطوریکهمحصولاتبابرندمعتبرازقیمتحدودا" بیستدرصدبالاترازقیمتهمانمحصولات ولیباناممتفرقهدربازارهستند. ازاینرودرجدولذبلمتوسطقیمتهاآوردهشدهاست.
درطرححاضرقیمتمتوسطانواعفیلتربهصورتزیردرنظرگرفتهشده است:
فیلترهايپلاستیکی15000 ریال
فیلترهايفلزي80000 ریال
قیمتهايجهانیفیلترهايهوابسیارمتنوعبودهوتابعنوعفیلتر،نشانتجاريوکشور سازندهمیباشد. ولذانمی توانقیمت هايمشخصیرادراینجاارائهکرد. لیکندرمجموع دسته بنديزیردرموردقیمت هاقابلارائهاست.
همانطوريکهدرقسمتمعرفیمحصولنیزذکرگردید،فیلترهايهوابهعنوانیکیاز قطعاتخودرومحسوبمیگردندکهدرساختخودرووهمچنینبهعنوانقطعاتمصرفیدر دورهبهره برداريازآنمورداستفادهقرارمیگیرد. فیلترهوایکقطعهتندمصرفاستکه دورههاينسبتاًکوتاهدررويخودروهايتردديتعویض میگردد. درموردسایرزمینه هاي کاربردفیلترهوابایدگفتکههرکجاموتورهاياحتراقیوجوددارد،بهطوراجتنابناپذیردر رويآنموتورازفیلترهوااستفادهشدهاست.
درجدولزیرجمع بنديمواردکاربرداینمحصولخلاصهشدهاست.
همانطوربکهپبشترنبزاشارهگردبدبازارقطعاتخودروکهفیلترهوانیزدرآنجايدارد خودبهگروه هايزیرتقسیم بنديمیگردد:
اینبازارراخودروسازانکشورتشکیلمیدهندکهشرکتهايتأمینکننده آنهااقدامبهتأمینقطعاتموردنیازخودازقطعه سازانمینمایند. شرکت هايساپکو )تأمین کنندهشرکتایرانخودرو( شرکتسازه گسترسایپا)تأمینکنندهشرکتسایپا( شرکتاپکو)تأمینشرکتایرانخودرودیزل( ازشرکتاصلیفعالدراینبازاربهشمارمی آیند.
اینبازارخدماتپسازفروشخودروهامیباشدکهوابستهبهشرکت هايخودروسازاست. سازمانخدماتپسازفروشایرانخودرو)ایساکو( ،شرکتسایپایدك، شرکتگسترشخدماتپارسخودرو،مزدایدكازشرکت هاياینگروهمحسوبمیشوند.
اینبازارقطعاتخودروشاملکلیهلوازمیدکیفروشهايمختلفدرسطحکشورمیباشدکهبهصورتآزاد) بدونارتباطخاصباخودروسازان( اقدامبهفروش قطعاتخودرومی نمایند. میزانمصرفدرهرکدامازبازارهايخودرومتفاوتاستکهمطالعاتبیشتردراین خصوص دربخشدومگزارشارائهخواهدشد.
بررسیکالاهايجایگزینوتجزیهوتحلیلاثراتآنبرمصرفمحصول
فیلترهوایکقطعه ايازمجموعهقطعاتخودرواستکهحضورآندررويکلیهخودروها امرياجتنابناپذیرمیباشد. اینقطعههیچگونهجایگزیننداردوازطرفدیگرامکانحذفآن ازرويخودرونیزوجودندارد.
-1-9 کشورهايعمدهتولیدکنندهومصرفکنندهمحصول
فیلترهوایکقطعهمصرفیدرخودرواستکهدرردیفقطعاتتندمصرف(Fast Move) تقسیمبنديمیگردد. ازاینروهمانطوريکهدرقسمتمعرفیکاربردهاي محصولنیزذکرشد،مصرفدرنزدخودروسازانوهمچنیندربازارخدماتپسازفروش خودروصورتمیگیردکهازنگاهحجممصرفمیتوانگفتکهمیزانمصرفدربازار خدماتپسازفروشبسیاربالاترازبازارخودروسازياست. ازاینرواینقطعهدرکلیه کشورهايجهانوصرفنظرازاینکهکشورفوقتولیدکنندهخودرواستیانه،مصرفدارد ولیدراینقسمتکشورهاییکهدارايبیشترینمصرفدرسطحجهانهستندانتخابودر جدولزیرجمعبنديشدهاست.
درجدولبالابرايبرآوردحجممصرفبهشیوهزیررفتارشدهاست :
هرخودروتولیديتعدادیکعددفلیترهوامصرفدارد. لذابهتعدادخودروهايتولیدي کشورهانیازبهفیلترهوامیباشد. لذابرايتعیینمصرفدراینبازار،تعدادخودروهاي تولیديهرکشوربااستفادهازنشریاتتخصصیخودرودرکشورماناستخراجوسپسبا ضربآندرعددیک،نتیجهدرجدولفوقواردشدهاست.
ضریبمصرففیلترهوادرهرخودرويترددي،ششاست. یعنیاینکههرخودروبهطور متوسطسالانه6 باراقدامبهتعویض فیلترهوايخودمینماید. بنابراینبرايتعیینمصرف در اینبازار،ابتداتعدادخودروهايتردديکشورهابااستفادهازنشریاتتخصصیکشور جمع آوريوسپسباضربآندرعدد6 نتیجهدرجدولشمارهپنجواردشدهاست.
کشورهايعمدهتولیدکنندهخودرو،بهنوعیکشورهايعمدهتولیدکنندهفیلترهوانیز محسوبمیگردند. لذابااستنادبرامرفوق،کشورهايعمدهتولیدکنندهفیلترهوادرجدول زیرجمعبنديشدهاست.
فیلترهوا،یکقطعهمصرفیدرخودرواست. ازاینروبازارجهانیآنتابعفضايحاکمبر بازاراینصنعتمیباشدوورودبهاینبازارنیزمستلزمبرخورداريازتواناییهاو شایستگی هاییاستکهذیلاًبهآنهااشارهشدهاست:
بررسیظرفیتبهرهبرداريوروندتولیدازآغازبرنامهسومتاکنون
بامراجعهبهاطلاعاتوزارتصنایعومعادن،ظرفیتبهره برداريدرسطحکشوربه صورتجدولزیرجمع بنديشدهاست:
بررسیروندظرفیتنصبشدهتولیدفیلترهوادرکشور
باتوجهبهجدولفوقوبااستنادبرتاریخبهره برداريازواحدهايفعالکشور،روند ظرفیتنصبشدهکشوردرجدولزیرجمعبنديشدهاست:
مبلغ قابل پرداخت 12,960 تومان