فهرست:
چكيده3
مقدمه. 4
بیان مسئله. 5
اهمیت موضوع. 6
اهداف گزارش تخصصی 7
هدف اصلی :7
اهداف جزئی :7
مقایسه با وضع مطلوب :7
جمع آوری اطلاعات... 7
الف)مشاهده رفتارها وبررسی عملکرددانش آموزدرمدت معین:7
ب)مطالعه پرونده تحصیلی دانش آموز:8
ج)پرس وجو از همکاران:8
تجزیه وتحلیل وداده ها8
بررسی راه حل های موجود وانتخاب راه حل جدید. 10
اجرای طرح جدید و نظارت بر آن.. 11
ارزیابی بعد از اجرای طرح.. 12
نقاط قوت... 12
نقاط ضعف... 13
نتیجه گیری.. 14
پیشنهادات... 15
پیشنهادات لازم برای اجرای طرح عبارتنداز:15
منابع.. 20
ناآرامی در کلاس درس با مسایلی چون جابه جا شدن روی نیمکت، صحبت با نفر کناری، پشت سری و...، ایجاد صدا مانند ضرب گرفتن روی میز یا جامیز، ساییدن کف پا به زمین، نقاشی کردن روی میز، دفتر، کتاب و... مشخص می شود. اغلب این دانش آموزان به آموزگار خیره می شوند، نکات درسی را یادداشت می کنند، اما در تمام این مدت، نمی دانند چه می نویسند و فقط به صورت غیرارادی چیزی را شنیده و یادداشت می کنند، اما در حقیقت در رویای خود غوطه ور هستند (نمونه ای از رویایی شدن).
بر اساس آمار روانشناسان آموزشی ۵ تا ۱۰ درصد دانش آموزان مبتلا به «ناتوانی در تمرکز و بیش فعالی» (ADD) هستند و به این ترتیب، در هر کلاس تقریباً ۲ نفر از دانش آموزان مبتلا به ADD هستند.
این عارضه بیماری نیست، بلکه به صورت ژنتیکی، کودک فعال تر از همسالان خود است. اگر چه اغلب این کودکان در زمره کودکان با ضریب هوشی بالا قرار می گیرند، اما از کودکی به دلیل وجود این مسأله، کم حوصله و بی دقت بوده، زودتر از همسالان خود از تماشای تلویزیون، بازی و... خسته شده و دایما در حال تحرک هستند. با وجود همه این نکات، بسیار سریع الانتقال بوده و گیرایی بالایی دارند و شاید یکی از دلایل این بی حوصلگی و خستگی آنها همین مسأله باشد.
در دوران مدرسه، این عارضه کماکان همراه کودک است. طبق اعلام مرکز روانشناسی _ آموزشی آمریکا نقش آموزگار و والدین تأثیر مهمی در درمان این کودکان دارد. توجه به این نکته ضروری است رفتارهای افراد مبتلا به «بیش فعالی» غیر ارادی است و از سر لج بازی، شیطنت نامطلوب و... نبوده و به عبارتی رفتارها «هدفمند» و به قصد «آزار» نیستند. اینجانب سید مسعود رضوی آموزگار پایه پنجم ابتدایی آموزشگاه محمدی کاشانی در کلاسم با دانش آموزي به نام زینب برخورد كردم كه از مشكل بيش فعالي و كمبود توجه رنج مي برد بنابر اين تصميم گرفتم در رابطه با اين موضوع به تحقيق و پژوهش بپردازم .
نکات کلیدی :
دانش اموز – بیش فعال - راهکارها
در نظام آموزشی کشور با آغاز سال تحصیلی در بعضی از خانوادهها مشکلی به نام کودکان بیش فعال مطرح میشود. بیش فعالی اختلالی است که در 5 تا 8 درصد کودکان دیده میشود. این عارضه در پسرها سه برابر دخترها است. کودکان بیش فعال بسیار پرتحرک، بیقرار و ناآرام هستند و نمیتوانند برای مدتی در یک جا آرام بگیرند. دایم در حال راه رفتن، حرکت و جنب و جوش هستند. بی مهابا اشیا را پرت میکنند، ظروف را میشکنند. بدون احساس خطر، کارهای پرمخاطره و خطرناک انجام میدهند.
کودک بیش فعال قبل از سن دبستان در منزل کنترل و یا تحمل میشود، ولی با ورود به مدرسه این مشکلات نمود بیشتری پیدا میکنند. این کودکان در مدرسه با رفتارهای خود موجب برهم خوردن نظم کلاس شده و در روند معمول کلاس ایجاد اختلال میکنند. معمولا حوصله انجام تکالیفشان را ندارند. از طرف دیگر برخورد اولیای دبستان با دانش آموز بینظم باعث انزجار کودک بیش فعال از مدرسه میشود. به طوری که اغلب این کودکان تمایلی به رفتن به مدرسه را ندارند.
عارضه بیش فعالی اغلب با کم توجهی و نقص در تمرکز همراه است. این نقص باعث میشود که کودکان مبتلا، تمرکز و توجه کافی و لازم روی موضوعات نداشته باشند. نمیتوانند وظایفی که به عهدهشان است بطور کامل انجام دهند. فراموشکارند و اغلب در یافتن وسایل شخصیشان مشکل دارند.
با گام اول در رفتار مناسب با کودکان بیش فعال و کم توجه، شناخت ابعاد مختلف این عارضه توسط والدین و معلمان است. گام بعدی برخورد مناسب با این کودکان است که نیازمند زمان، پشتکار، سعی، همکاری و هماهنگی زیادی است. بنابراین والدین و معلمان در برخورد با کودکان باید همواره مدارا کنند و با نشاط، شوخ و مهربان باشند.
اینجانب تصمیم دارم روی یکی از دانش آموزان بیش فعالم به نام زینب کار کنم و او را کنترل نمایم.
در بعضی از خانوادهها کودک بیش فعال مورد تنبیه و یا سرزنش قرار میگیرد. این امر میتواند موجب افسردگی و همچنین کاهش اعتماد به نفس کودک شود و مشکلات مضاعفی را در زندگی آینده کودک به وجود آورد. در صورتی که با پذیرش این اختلال از طرف والدین و در پیش گرفتن رفتاری اصولی میتوان از عوارض آن کاست و کودک را برای ورود به مدرسه و پس از آن به جامعه آماده نمود.
حتی میتوان از این اختلال به عنوان یک فرصت استفاده نمود و آن را به ابزاری برای پیشرفت کودک تبدیل کرد. برای مثال از انرژی فوقالعاده کودک در فعالیتهای مفید مانند ورزش استفاده نمایید. ورزشهایی که هم مورد علاقه کودک باشد و هم مانند دو، فوتبال و شنا، نیاز به انرژی زیاد داشته باشد. بدیهی است که تشویق والدین باعث پیشرفت کودک در رشته ورزشی مورد علاقهاش خواهد شد.
هر کودکی دارای تواناییهای خاص خود است. برای موفقیت کودکتان سعی کنید تواناییها و استعداد او را کشف کنید و سپس برای ظهور و شکوفایی استعدادهای او فضا ایجاد کنید. این استعدادها ممکن است در زمینههای مختلف اعم از فعالیتهای ورزشی، هنری، فنی و ... باشد. با فراهم نمودن زمینه رشد کودک در این فعالیتها و تشویق او برای انجام آنها، به تدریج اعتماد به نفس کودک تقویت شده و اختلالات رفتاری او کم رنگتر خواهد شد.
مبلغ قابل پرداخت 7,774 تومان
برچسب های مهم