پاورپوئینت ppt در مورد آشنایی با هنر حجاری و پیکرتراشی در ایران
27 اسلاید
به همراه عکس
سطح: دانشگاهی
قسمتی از متن
پیکر تراشی یا به انگلیسی Sculpture خوانده می شود که از کلمه Sculper به معنی تراشیدن مشتق شده است . در حالیکه مجسمه سازی فقط تراشیدن نیست بلکه فرم دادن شی ای است که ماده اولیه آن سنگ – موم و یا فلز باشد .
حجّاری، هنر کندن نقش بر سنگ و صنعت بریدن آن برای کاربرد در معماری و نیز هنر و صنعت ساختن اشیای سنگی می باشد.
حَجَر در عربی به معنای سنگ است. در فارسی، واژه سنگتراشی مترادف حجاری بهکار رفته و در اصطلاح هر نوع کار با سنگ را دربرمیگیرد. این مقاله تنها بهکاربرد سنگ در معماری و ساختن ظروف سنگی میپردازد. در مورد ساختن مجسمههای سنگی، کندن خطوط و اشکال ظریف بر سنگهای گرانبها، کندن نقش بر سنگ در ابعاد بزرگتر برای تزیین بنا و تهیه سنگ قبر، منبتکاری سنگی و سنگاب ذیل مدخلهای خاصشان بحث خواهد شد و در اینجا، به اجمال به برخی نکات در این حوزهها اشاره خواهد شد.
قدیمی ترین مواد در دسترس بشر
سنگ از قدیمترین مواد در دسترس بشر است که از دوره پارینه سنگی برای ساختن ابزارها و اسلحه و در بنّایی و معماری مورد استفاده قرار گرفت. نوع سنگ و مکانی که سنگ از آن بهدست میآید، هنرمند یا کارگاهی که حجاری را برعهده دارد و روند کار در ارزشگذاری حاصل کار مهم است.
ابزارسازی، نخستین تجربه بشر
نخستین تجربه بشر در حجاری و سنگتراشی در ابزارسازی بوده است. به این ترتیب که با ایجاد تراشهایی در سنگ خشنترین ابزاری را ساخت که به ساطور ابزار و قلوه ابزار معروف است. ملازمت حجاری با زندگی روزمره انسان در این دوران به حدی بود که در تداول عامه، این نخستین دورههای تمدن انسان ابزارساز را، بهسبب همین بهکارگیری سنگ به عنوان مادّه اولیه تهیه دستافزار، « عصر حجر » نامیدهاند
مراکز مهم حجاری
هماکنون مشهد و قم مراکز مهم حجاری هستند. سنگ مورد استفاده هنرمندان قم مرمر است که شاید ادامه سنّت ساخت ظروف مرمری در بینالنهرین باشد. سنگ بهکار رفته در ظروف سنگی مشهد نوعی سنگ سیاه (ترکیبی از تالک و میکا) و به سنگ هرکاره نیز مشهور است. معادن عمده این سنگ در حومه شهر مشهد، در منطقه زکریا، حوالی کوهسنگی و منطقه خلج قرار دارند. درباره پیدایش و رونق سنگتراشی در مشهد باوری وجود دارد که براساس آن، ساختن ظروف سنگی به توصیه امام رضا علیهالسلام برای درمان و پیشگیری از بیماری تراخم اهالی صورت پذیرفته است. محصول عمده این حجاران دیگهای بزرگ و کوچک، سرقلیان، هاون، حوضچههای سنگی، شمعدان، سرمهدان، تبرزین، کاسه و بشقاب و قدح، گلدان، قلمدان و زیرسیگاری است در آناطولی نیز ساخت دیگهای سنگی معمول است
آثار معروف سنگی پیش از اسلام
حجاری از روشهای متداول برش سنگ و به کارگیری آن در مصالح بنا بوده است. اهرام ثلاثه مصر یکی از کهنترین آثار باستانی جهان از سنگ میباشد که از نیمه دوم هزاره سوم قبل از میلاد برجای مانده است. بناهای سنگی دیگری نظیر ستونهای کاخ رامسس دوم، از آثار حدود ۱۲۶۰ قبل از میلاد و نیز تختجمشید و کعبه زردشت در ایران از آثار معروف سنگی پیش از اسلام هستند که از سنگهای سخت طبیعی ساخته شدهاند.
نخستین نمونههای حجاری دوره اسلامی
از نخستین نمونههای حجاری در دوره اسلامی میتوان به تزیینات کاخ المشَتّی یا کاخ زمستانی در اردن از سده اول هجری اشاره کرد که یادآور روشهای گوناگون برخاسته از سنّتهای پیشین است. کتیبه عریضنمای بنا نقوشی ملهم از هنر رومی و بینالنهرینی دارد .
قصر اُخَیضِر در همین دوره نیز نمونه دیگری از کاربرد هنر حجاری در معماری اولیه اسلامی است. محراب مسجدجامع قرطبه ، از سده سوم، نیز از درخشانترین نمونههای معماری اسلامی است در دوره عباسی نیز کندهکاری و حجاری روی مرمر رواج داشت،
روشها و ابزارهای حجاری
روشها و ابزارهای حجاری در کاربردهای گفته شده با اندک تفاوت در عملکرد و شکل، در همهجا شبیه هم است.
← ابزار استخراج سنگ
در مرحله نخست، ابزارها و وسایلی برای استخراج سنگ در روش سنّتی انفجاری بهکار میرفته است که عبارتاند از دیلم، میلگوشی برای سوراخ کردن سنگ به منظور باروتگذاری، پتک، چکش، کلنگ، پرگار، نردبان و فرغون. این مرحله سنگشکنی نام دارد. سنگشکنی با وجود سختی کار، از پیشههای پیشپا افتاده محسوب میشده است که برای انجام دادن آن به ابزار بسیاری نیاز نیست. نخست با دیلم یک رشته سوراخ در سنگ ایجاد میکردهاند. سپس با ریختن باروت در این سوراخها و انفجار آنها سنگ را از کوه جدا مینموده و با پاک کردن سنگ از قطعات اضافی، آن را آماده کار میکردهاند
مبلغ قابل پرداخت 12,960 تومان
برچسب های مهم