مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2158
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13041615

ارتباط ميان فردي


مقدمه:

عصري كه هر لحظه اش درگرو تغييرات شگفت انگيز است، ارتباط حرف اول را مي زند. تحقيقات نشان مي دهد كه حدود 75% از اوقات روزانه ما به نحوي در تماس و ارتباط با ديگران مي گذرد. به همين دليل كيفيت زندگي هر كس بستگي به كيفيت ارتباطات او با ديگران دارد. به طور كلي ارتباط مجموعه اي از مهارت هاست. اما مهمترين آنها درك نقطه نظرهاي طرف مقابل و تفهيم نقطه نظرهاي خويش است. براي اينكه به درستي ديگران را درك كنيد، به مهارت ديگري نياز داريد و آن فن دقيق گوش كردن است. تحقيقات نشان مي دهد كه حدود 60% از سوء تفاهم ها و اختلافات در محيط كار و خانه ناشي از خوب گوش نكردن است چرا كه سرسري شنيدن موجب مي شود كه بيش از نيمي از پيام، نشنيده از دست برود. (نويسنده: کريس کول، مترجم: محمدرضا آل ياسين، 1384، ص9)

ارتباط كلامي يا كلام تاييد و تصديق:

ارتباط كلامي يا كلام تاييد و تصديق، يكي از قدرتمندترين نوع زبان احساسي (عشق) مي باشد. چون در آن فرد به زبان ساده بيان مي كند آنچه را كه احساس مي كند.

Article/fa/whatislove.htmHttp://www.Persianspring.org/

ارتباط ميان فردي:

براي شناخت ارتباط ميان فردي، ابتدا لازم است تعريف مختصري از ارتباط ارائه شود. ارتباط عبارتست از انتقال مفاهيم يا معاني و يا هرگونه پيام از شخصي به شخص ديگر، هر قدر ميزان انتقال پيام دقيق تر و روشن تر و مطابق نظر فرستنده پيام صورت بگيرد، بهمان ميزان ارتباط مي تواند موثر باشد. پس مي توان گفت، در ارتباط موثر معني و مفهومي كه در ذهن فرستنده است و قصد دارد آن را ارسال كند، با آنچه گيرنده از پيام فرستنده دريافت مي كند، يكي باشد. در تعريف ارتباطات انساني بايد مفاهيم مورد توجه قرار گيرند.

1- خلق نمادها و استفاده از آنها، 2- تسهيم تجارب و دانسته هاي خود با ديگران، 3- فراگرد تفهيم و تسهيم معني، ارتباطات مي تواند از نوع (ارتباط درون فردي) يا (ارتباط ميان فردي) باشد.

درارتباط درون فردي هر يك از ما ابتدا با خود يك ارتباط دروني برقرار مي كنيم. مانند حس كردن گرسنگي يا تشنگي، در واقع در سايه ارتباط دورن فردي است كه احساس گرسنگي يا تشنگي درك مي شود. ارتباط با خود عملي مداوم و پيوسته است و ما معمولاً كمتر به آن توجه مي كنيم.

ارتباط ميان فردي- اينگونه ارتباط بين يك شخص با اشخاص ديگر برقرار مي شود. هدف از برقراري اين نوع ارتباط، مي تواند حل مسائل و مشكلات خود با ديگران، رفع تضادها و تعارضات، رد و بدل كردن اطلاعات، درك بهتر و ... باشد. در اين گونه ارتباطات نقش گيرنده و فرستنده پيام بطور مداوم جابه جا مي شود. چراكه باز خورفوري و سريع است. http://www.majdnia.persianblog.com))

مهارتهاي ارتباطي:

براي ارتباط موثر برقرار كردن مجموعه مهارتهايي لازم است. اولين گام مهارت گوش دادن است، اين گوش دادن با شنيدن فرق مي كند زيرا شنيدن فرآيندي است روان شناختي كه همراه با همدلي و انعكاس احساسات است ولي شنيدن پديده اي ادراكي است.

مردان يك سوم زنان صحبت مي كنند و در صحبت هايشان بدون عواطف و احساسات هستند ولي زنان در صحبت هايشان مي توانند به راحتي انعكاس عواطف را دريافت كنند. وقتي مردي مخاطب باشد فقط گوش مي كند و نمي تواند همزمان با گوش دادن كار ديگري انجام دهد ولي زنان اينگونه نيستند. در مورد اين مهارت بايد در مورد بافت و چگونگي شرايط آگاهي داشته باشيم زير هر كلمه معنا و مفهومي دارد كه در بافت و مضمون خاصي موثر است. به هنگام برقراري ارتباط بايد مضمون را هم دريابيم و براي خوب گوش دادن بايد مضامين را فهميد تا به معاني رسيد:

در مورد شخص گوينده علاوه بر اصل موضوع مواردي است كه مي تواند در دريافت مضمون به مخاطب كمك كند نظير: تن صدا، وضع لباس، و شرايط و ... مهارت دوم خوب حرف زدن است. اينكه با توجه به بافت بدانيم صحبتي كه مي كنيم چه تاثيري خواهد گذاشت وبه بافت ذهني و ساحت ذهني شخص مخاطب پي برد چرا كه هر كس ساحت ذهني اوست.

مهارت سوم همگامي است يعني هنگام گوش دادن به فرد مقابل با همگامي خود بطور مثال با گفتن كلماتي مثل خوب، آهان، بقيه اش و يا تكان دادن سر و ... با او ارتباط برقرار كرده و تشويق به صحبت نماييم.

مهارت چهارم تقديم در ارائه نظرات است. اينكه به ديگران اجازه بدهيم كه قبل از ما نظراتش را مطرح كند.

مهارت پنجم پرهيز از مطلق گويي است چرا كه ارتباط موثر را خدشه دار مي سازد. ازكلماتي نظير: هميشه، هرگز، هيچ وقت استفاده نكنيم و هميشه جايي براي نسبيت باقي بگذاريم. (http://kaj-sic.blogfa.com/post-11.aspx)

بطور كلي ارتباطات به سه دسته اساسي تقسيم شده است:

1- ارتباط با خود.

2- ارتباط با ديگران.

3- ارتباط جمعي يا عمومي.

 

1- ارتباط با خود:

هر يك از ما، ابتدا با خود ارتباط مي سازيم و اين يك جريان تفهيم و تفاهم دروني است و يك ارتباط دروني (حل مشكلات دروني، برنامه ريزي براي آينده، عملكرد عاطفي، ارزيابي خود و ديگران، روابط ميان خود و ديگران).

2- ارتباط با ديگران:

در فراگرد ارتباط ما ارتباط بين يك شخص و انسانهاي ديگر را مشاهده مي كنيم و آن هم به دلايل گوناگون صورت مي گيرد (حل مشكلات خود با ديگران، رفع نيازهاي اجتماعي، رد و بدل كردن اطلاعات و ...).

هر انسان با خود مسائل و پيچيدگي هاي زيادي را به همراه خواهد آورد و در تقابل با ديگران اين پيچيدگي به مراتب وسيع تر و گاه بگونه اي مسئله ساز جلوه گر مي شوند.

ارتباط با ديگران در شرايط رسمي و ارتباط چهره به چهره (communication face-to-face) است و بر دو نوع مي باشد:

1- ارتباط كلامي (Verbal communicatoin)

2- ارتباط غير كلامي (Nonverbal communication)

كه در اين ارتباط فرستنده و گيرنده پيام ممكن است جاي خود را با يكديگر به طور مداوم عوض كنند.

3- ارتباط جمعي يا عمومي:

نوعي از ارتباط است كه براساس آن فرد با تعدادي كثيري از انسانهاي ديگر ارتباط برقرار مي كند. اين ارتباط فراگرد، تفهيم، تفاهم و تسهيم معني با شمار كثيري از انسانهاي ديگر است (امروزه توجه زيادي به اين ارتباط مبذول مي شود) مثل سياستمداران. (http://humanresource68.persianblog.com)

انواع بيان:

4 نوع بيان وجود دارد: بيان مشاهدت، بيان افكار، بيان احساسات، بيان نيازها.

1- بيان مشاهدات:اين زبان دانشمندان و كارآگاهان است. بيان مشاهدات يعني گزارش آن چه حواستان به شما مي گويد. در اين زبان هيچ گونه گمان پردازي، استنباط يا نتيجه گيري وجود ندارد.

2- بيان افكار: افكار شما جمع بندي ها يا استنباط هايي هستندند آنچه شنيده، خوانده، يا ديده ايد. افكار شما تلاشي هستند براي انسجام دادن به مشاهدات شما، تا به اين ترتيب بتوانيد بفهميد واقعاً چه اتفاقي در حال وقوع است.

3- بيان احساسات: شايد مشكل ترين بخش در گفتگو يا ارتباط، بيان احساسات باشد.برخي از مردم علاقه اي به شنيدن احساسات ديگران ندارند. اين قبيل افراد هنگامي كه ديگران احساساتي مي شوند كسل يا آزرده مي شوند.

4- بيان نيازها: تلاش براي داشتن رابطه اي صميمانه، بي آنكه از نيازهايتان حرفي به ميان آوريد، مانند رانندگي با ماشيني است كه فرمان ندارد. نيازها، پيش داوري كننده يا داراي مفهوم منفي نيستند. بيان نياز فقط اظهاراتي ساده درباره چيزي است كه به شما كمك يا شما را خوشحال مي كند. (نويسندگان: ميترمک‌کي، مارتا ديويس، پاتريک فانينگ، مترجمين: دکتر سيد حميدرضا نقوي، محمد شهاب شمس، 1382، ص 46،47،48،49 )

پيام كامل:

پيام كامل، در برگيرنده هر 4 نوع بيان، يعني بيان مشاهدات، افكار، احساسات و نيازها هستند. (همان منبع، ص50)


معرف هاي كلامي:

كلمات خاصي هستند كه در مفهوم يك جمله، تغييرات ظريفي ايجاد مي كنند اغلب كلماتي كه از آنها به عنوان معرف كلامي استفاده مي كنيم عبارتند از مسلماً، بيشتر، اكنون، هنوز، كمي، تازه و دوباره و ... معرفهاي كلامي غالباً آزردگي و نارضايتي پديد مي آورند. (همان منبع، ص 93 )

تقويت كننده هاي كلامي:

تصديق/ تاكيد، مثل گفتن بله، مي فهمم و متشكرم.

تحسين/ حمايت، بسيار عالي، حمايت مي كنم.

توسعه پاسخ، بسط دادن و پروراندن پاسخ طرف مقابل.

مهارتهاي پايه:

گوش دادن: گوش كردن يكي از مهارتهاي بنيادي براي ايجاد و حفظ ارتباط است. اگر شنونده خوبي باشيد خيلي زود متوجه مي شويد كه ديگران به سوي شما كشيده مي شوند.

انواع گوش كردن: واقعي و نمايشي.

ساكت بودن، هنگامي كه ديگران صحبت مي كند، به معني گوش كردن واقعي نيست. گوش كردن واقعي داراي 4 شرط است.

1- درك كردن 1 نفر. 2- لذت بردن از مصاحبت با كسي. 3- فرا گرفتن يك مطلب.

4- دلداري دادن يا كمك كردن به ديگري.

در گوش كردن نمايشي:

مثلاً: 1- به مردم وانمود كنيد كه به حرفهاي آنها علاقه مند هستيد تا شما را دوست داشته باشند.

2- گوش مي كنيد تا كسي هم به حرفهاي شما گوش دهد. 3- گوش مي كنيد تا نقاط ضعف ديگران را دريابيد يا از آنها امتياز بگيريد.

موانع گوش كردن 5 تا است

1- مقايسه:مقايسه گوش كردن را بسيار دشوار مي كند. زيرا كه شما دائم در تلاش هستيد تا بفهميد چه كسي باهوش تر يا تواناتر و يا اينكه از سلامت عاطفي بيشتر برخوردار است.

2- خواندن ذهني: كسي كه سعي مي كند ذهن افراد را بخواند نمي تواند توجه چنداني به آن چه مردم مي گويند داشته باشند. در حقيقت او به گفته هاي افراد بي اعتماد است.

3- تمرين كردن: وقتي سرگرم تمرين آن چه مي خواهيد بگوييد هستيد، وقت كافي براي گوش كردن نداريد و تمام توجه شما معطوف مي شود به آماده كردن و شكل دادن به صحبت هاي بعديتان است.

4- پالايش كردن: وقتي سرگرم پالايش حرف هاي كسي هستيد به برخي از نكات گوش مي دهيد مابقي را نشنيده مي گيريد.

5- قضاوت كردن: انگ زدن تاثير بسيار زيادي دارد. اگر شما كسي را بي عرضه يا نادرست فرض كنيد به آنچه كه مي گويد توجه نخواهيد كرد. (همان منبع، ص 8 ، 9 ، 11 ، 12 ، 13 )

تماس چشمي در زبان كلامي:

براي اينكه علاقه خود را به شنيدن سخنان فرد ديگر نشان دهيد، بايد تماس چشمي شما با او مناسب باشد. افراط در تماس چشمي موجب اعمال فشار و كاهش در آن نمايانگر عدم اعتماد به سخنان گوينده و عدم تمايل به شنيدن بقيه آن است. (نويسنده: گريس کول، مترجم: محمدرضا آل ياسين، 1384 ، ص183 )

نفوذ كلام با استفاده از فن اِن، اِل، پي:

يكي از بارزترين شيوه هاي نفوذ كلام، شناخت سيستم روحي افراد و تقليد از آن است. براي اين كار بايد به دقت به افراد چشم بدوزيد، به سخنان آنها گوش فرا دهيد و ببينيد كه غالباً از چه نوع كلماتي استفاده مي كنند و چگونه آنها را در قالب الفاظ مي ريزند. آنگاه با استفاده از همان نوع كلمات و تقليد از لحن صدا، تغييرات چهره، حالات و حركات چشم ها به گونه اي با آنها صحبت كنيد كه با نحوه فكر و عملكرد ذهنيتان مطابق باشد. اين فن را برنامه ريزي عصبي، كلامي يا ان ال پي مي گويند. (همان منبع، ص80)

تاكيد كلامي:

منظور ما از تاكيد كلامي استفاده از آن جنبه هاي از زبان است كه سخنگو براي جلب توجه شنوندگان نسبت به برخي نكات و اطلاعات مهم به آنها متوسل مي شود مثل اولاً، ثانياً، بالاخره، اصلي و ... . ( نويسنده: هارجي، ساندرز، ديکسون، مترجمان: خشايار بيگي، مهرداد فيروزبخت، 1377 ، ص 13 )

زيبايي و جذابيت كلام:

بعضي صداها پرمايه و غني، برخي ديگر آواز گونه، تعدادي گرم و دلنشين، گروهي آكنده از افاده، و سرانجام پاره اي هم سرد، بي احساس و يكنواختند. كيفيت صدا را به گونه اي تقويت كنيد كه وقتي لب به سخن مي گشاييد شنوندگان جذب شونده با ميل و رغبت به شما بنگرند، با علاقه و اشتياق به سخنان شما گوش فرار دهند و پيامتان را به درستي درك كنند. (همان منبع، ص 15)

موانع ارتباط:

محيط نامناسب، هر گونه ارتباطي را از ارزش و اعتبار ساقط مي كند. شرايط كاري پرسروصدا، حواس پرتي، تقارن گفتگوها و رفت و آمدهاي پي در پي از جمله موانعي هستند كه در سر راه ارتباط ما قرار مي گيرند. (همان منبع، ص 93)


كاركرد مهم زبان: انديشيندن، ارتباطات

زبان، كلمات را به عنوان وسيله انتقال معني متجلي مي كند. اما پيش از اداي هر كلمه و جمله اي ما درباره آن مي انديشيم. پس زبان دو كاركرد دارد: «انديشه» و «ارتباط»، حيوانات فاقد اين دو هستند و انساني كه از اين توانمندي ها نتواند بخوبي بهره ببرد شبيه حيوانات غيرناطق است.

در عصر اطلاعات و ارتباطات براي ارتقاء مهارت هاي ارتباطات كلامي و نوشتاري نيازمند يادگيري در 3 حوزه نوشتاري هستيم.

1- درست نويسي. 2- ساده نويسي. 3- خلاصه نويسي.

درست نويسي بيشتر بر رعايت قواعد دستور زبان تاكيد مي كند و ساده نويسي به معني توجه به مخاطبان انبوه است مخاطباني كه از خواندن مطالب دشوار و پيچيده پرهيز مي كنند. پس بايد از مجهول نويسي دوري كرد. ريختن بحر در كوزه همان خلاصه نويسي است.

(http://media.blogfa.com/8506.aspx)

زبان و تفكر:

زبان از يك سري نمادهاي معني دار منظم (واج- واژك و واژه) ساخته شده كه براي شناخت جهان و ايجاد ارتباط با ديگران به كار مي روند. ساختار منظم اوليه زبان را دستور زبان رقم مي زند، و شامل الگوها و قواعدي است كه بيان كننده انديشه و افكار ما است. دستور زبان شامل 3 مولفه كلي است بدين قرار:

1- آواشناسي يا صوت شناسي (يا واج كوچكتر واحد صوتي) واژك و نقش آن در معناي كلام.

2- تركيب واژه ها در ساختار كلام (جمله سازي) كه ناظر بر قواعد جمله سازي در تمام زبانها از كلمات و عبارات است.

3- معاني و بيان: يعني قواعد ناظر بر معاني كلمات و مفهوم جملات.

 

1- نظريه روف به نام «فرضيه نسبي زبان شناسي:

طبق اين نظريه انديشه و تفكر به زبان و كلام وابسته است. طبق اين نظر فرهنگ هاي متناوب و زبانهاي مختلف از هستي داراي شناختهاي متفاوتي مي باشند.

2- نظريه ياسيل برنشتاين:

اين زبان شناس مدعي است كه عليرغم يكسان بودن زبان اين نحوه تفكر است كه زبان و كلام را مي سازد. (تأليف: محمود نيك زاد- سال 1382 – ص 95، 96 و 97).

نقش جنسيت در ارتباط:

اختلاف بين سبكهاي ارتباطي زنان و مردان، در اصل تفاوت فرهنگي است. دخترها و پسرها هر يك با فرهنگي جداگانه رشد مي كنند. تانن و ديگران نحوه برقراري ارتباط را در دخترها و پسرها، در سنين مختلف از پيش دبستاني گرفته تا سن بلوغ مورد مطالعه قرار داده ند و به اين نتيجه رسيده كه اين دو گروه با فرهنگ هاي كاملاً متمايز و متفاوت بزرگ مي شوند.

زنان و دختران از هنگامي كه زبان باز مي كنند:

1- به دنبال برقرار كردن رابطه هستند. 2- خود رابه طور متقارن، در برابر ديگران فرض مي كنند.

3- همكاري و وابستگي در گروه را بيشتر دوست دارند. 4- به اتفاق آراء تصميم مي گيرند.

5- سخت در طلب صميمت هستند. 6- در خلوت راحت تر صحبت مي كنند.

7- مشكلاتشان را در ميان مي گذارند. 8- نسبت به ديگران توجه و علاقه نشان مي دهند.

از سوي ديگران مردان و پسران:

1- به دنبال موقعيت هستند. 2- با يكديگر به طور غيرمتقارن به عنوان رقيب رفتار مي كنند.

3- خودرايي و استقلال را ترجيح مي دهند. 4- در طلب قلمرو هستند. 5- در جمع راحت تر صحبت مي كنند. 6- مشكلاتشان را نزد خودشان نگاه مي دارند. 7- مي خواهند مشكلات را حل مي كنند.

8- تقاضاي كمك، راهنمايي يا نصيحت نمي كنند. (نويسندگان: ميتومك كي، مارتاديويس، پاتريك فانينگ- مترجمين: دكتر سيد حميد رضا نقوي، محمد شهاب شمس- سال 1382 – ص 147، 148).

برقراري ارتباط:

براي برقراري موفقيت آميز ارتباط، تنها 2 قانون اصلي وجود دارد. نخست اين كه بايد آن چه را مايليد بگيريد، بدهيد. يعني توجه، احترام، علاقه و محبت كه شما خواستار، آن هستيد، همان چيزي هايي هستند كه بايد به ديگران ارزاني شان داريد. دوم اينكه بايد بيش از توجه به درون خود به بيرون توجه داشته باشيد. بايد به جاي مرور كردن جواب بعدي خودتان در ذهن، يا نگران بودن درباره وضعيت موها يا درباره دستپاچگي خودتان به حرفهاي طرف مقابل گوش فرا بدهيد. انجام اين 2 كار، يعني دادن آن چه مايليد بگيريد و معطوف نگاه داشتن توجه تان به طرف مقابل، در عمل بسيار مشكل تر از آني است كه به نظر مي رسد. ترس از غريبه ها، اغلب ميزان دستپاچگي و توجه شما را به خود افزايش مي دهد. مهم نيست چقدر تلاس مي كنيد، اما توجه تان اغلب معطوف به رفتار ظاهر خودتان است. (همان منبع، ص 252)

سخنراني در جمع:

سخنراني موثر در جمع، مستلزم دانستن برخي مهارت هاي خاص ارتباطي است.

هدف از سخنراني:

نخستين مرحله در نگارش سخنراني اين است كه از خودتان بپرسيد: هدف از اين سخنراني چيست؟ متوجه خواهيد شد كه اغلب سخنرانيها به منظور اطلاع رساني و يا براي متقاعد كردن افراد انجام مي گيرند. زماني كه هدف اوليه تان را تعيين كرديد و فهميديد كه قصدتان اطلاع رساني است يا متقاعد كردن افراد زماني که هدف اوليه تان تعيين کرديد و فهميديد که قصدتان اطلاع رساني است يا متقاعد کردن افراد، مي بايد هدف تان را در يك جمله كامل براي خودتان خلاصه كنيد. اغلب مفيد است كه هدف از سخنراني تان را در قالب اهداف رفتاري بيان كنيد.

موضوع سخنراني:

مرحله بعدي اشاره به موضوع است به طور كلي، هر چه سخنراني مختصرتر باشد بهتر است. اگر نمي توانيد محتواي سخنرانيتان را در يك جمله خلاصه كنيد، احتمالاً سخنرانيتان بيش از حد طولاني خواهد بود. طبق يك سري از تحقيقات مخاطبان عادي مي توانند فقط يك موضوع اصلي و حداكثر 3 موضوع فرعي را دنبال كنند. اگر اضافه براين مقدار چيزي بيان شود، هدر دادن وقت و انرژي خواهد بود.

شيوه ارائه سخنراني:

هدف وموضوع سخنراني تان معمولاً به شما خواهد گفت كه ارائه آن به چه سبكي موثر خواهد بود. 4 سبك گوناگون براي سخنراني وجود دارد:

1- سبك في البداهه: كه در آن فرصتي براي آماده كردن خودتان نداريد و بايد في المجلس مطلبي را بيان كنيد.

2- سبك سردستي: كه در آن نطقي از پيش آماده كرده ايد اما آن را كلمه به كلمه به خاطر نسپرده ايد.

3- سبك حفظي: كه در آن شما سخنرانيتان را از بر و كلمه به كلمه مطابق با متن اصلي ايراد مي كنيد.

4- سكب كتبي: كه در آن مكتوب سخنراني تان را با صداي بلند قرائت مي كنيد.(همان منبع، ص 247، 248 و 249)

 

 

 

 

منابع

 

منابع فارسي

  1. کليد طلايي ارتباطات- نويسنده: کريس کول، مترجم: محمدرضا آل ياسين، 1384، انتشارات هامون.
  2. مهارتهاي اجتماعي در ارتباط ميان فردي- نويسندگان: هارجي، ساندرز، ديکسون، مترجمان: خشايار بيگي، مهرداد فيروزبخت، 1377 ، انتشارات رشد.
  3. پيام ها- نويسندگان: مک‌کي، ديويس، فانينگ، مترجمين: دکتر حميدرضا نقوي، محمد شهاب شمس، 1382، انتشارات سينا.
  4. دانستنيهاي ضروري روان شناسي- تأليف: محمود نيك زاد- سال 1382 – ص 95، 96 و 97، انتشارات کيهان.

منابع اينترنتي

www.nemaye.com عنوان مقاله (زبان کلامي)

http://www.majdnia.persianblog.com عنوان مقاله (دريچه اي به سوي ارتباطات)

http://www.Persianspring.org/Article/fa/whatislove.htm عنوان مقاله(ارتباط کلامي)

http://kaj-sic.blogfa.com/post-11.aspxعنوان مقاله (برقراري ارتباط موثر)

http://humanresource68.persianblog.com عنوان مقاله (ارتباطات)

http://media.blogfa.com/8506.aspx عنوان مقاله (کارکردهاي زبان)

  انتشار : ۷ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1307

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما