فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه ..... .2
1-1 بیان مسئله... ..3
1-2اهداف تحقيق .... 5
1-3 ضرورت و اهمیت موضوع ... . 6
1-4 سوالات و فرضیه های تحقيق.. .. 7
- سوالات تحقیق.... ...7
- فرضیه های تحقیق. ...... 8
1-5 مدل تحقیق .... .. 9
1-6تعریف مفاهیم.. ... 9
1-7روش تحقیق ... ...10
1-8 قلمرو تحقیق .. .. 10
1-9 جامعه آماری و حجم نمونه ..... . 10
1-10 محدودیت ها و مشکلات تحقیق .. 11
فصل دوم: ادبيات تحقيق
مقدمه ... .... 14
2-1مفهوم و تاریخچه تبلیغات .. ...15
2-1-1 تبلیغ چیست.. ... 15
2-1-2 تاریخچه تبلیغات در جهان و ایران...... ... 17
- نشانه های تبلیغات در آثار باستانی ... 17
- تبلیغات بازرگانی در جهان... .. 19
2-1-3 تاریخچه تبلیغات در ایران .. ... 20
عنوان
صفحه
- تبلیغات فروشندگان سیار تبلیغ در بازارهای محلی .......... 20
- اجرای آگهی های تجاری در جراید و توزیع اوراق چاپی ................ 20
- شروع تبلیغات به معنای واقعی ..................................... 21
- سالهای 1327 تا 1337 .................................................... 22
- وضعیت تبلیغات تجاری ایران از سال 1335 به بعد ................ 22
-وضعیت¬تبلیغات¬تجاری در ایران پس¬از انقلاب¬تا پایان¬جنگ¬ایران¬وعراق 1357-1367 23
- وضعیت تجاری پس از جنگ .................................................... 23
2-2 اهداف و انواع تبلیغات ................................................. 26
2-2-1 اهداف تبلیغ .................................................................. 26
- آگهی اطلاع دهنده ....................................................................... 26
- آگهی متقاعد کننده...................................................................... 26
- آگهی یادآوری کننده.............................................................. 26
2-2-2 تمهیدات تبلیغ .......................................................... 28
2-2-3 انواع تبلیغ .......................................................................33
- انواع تبلیغات براساس منبع ................................................... 33
- انواع تبلیغ براساس اثر و نتیجه آن ...................................... 37
- انواع تبلیغ براساس محدوده و تحت پوشش .................................. 38
2-3 فنون تبلیغات و جاذبه¬های آن ................................................. 43
2-3-1فنون تبلیغات .................................................................. 43
- فن حیثیت ..................................................................... 44
- فن تحریف ............................................................. 44
- فن ناامنی (نا ایمنی) ................................................45
2-3-2 انواع جاذبه های تبلیغ ............................................ 46
- جاذبه احساسی ............................................................46
- جاذبه خنده و طنز ........................................................................ 47
- جاذبه ترس .................................................................................. 49
- جاذبه اخلاقی ........................................................................ 51
- جاذبه یک جنبه ای و دو جنبه ای ............................................. 51
2-4 شیوه ها و عناصر تبلیغات ..................................................... 54
2-4-1شیوه های اجرایی تبلیغات بازرگانی ..................................... 54
- موزیکال ...................................................................................... 54
- ارائه تاییدیه ............................................................................ 54
- داستان¬گویی ................................................................. 54
- مستندات علمی ..................................................................... 54
- تبلیغ دو تکه .................................................................55
- شایستگی فنی .............................................................55
- نمای نزدیک ......................................................................... 55
- رتوسکوپ ............................................................................. 55
- مقایسه .............................................................................. 55
- حل مشکل .................................................................... 55
- فرد سخنگو ....................................................................... 56
- سبک زندگی ......................................................................... 56
- برش از زندگی روزمره ....................................................... 56
- انیمیشن .............................................................................. 56
- مصاحبه با مشتری ............................................................... 56
- سریالی ............................................................................. 57
- خیال پردازی ..................................................................... 57
2-4-2 عناصر موجود در تبلیغات بازرگانی ..................................... 57
- موسیقی ............................................................................ 57
- رنگ ................................. 57
2-5 ابزارهای تبلیغاتی ........................................................ 60
2-5-1 طبقه بندی ابزار تبلیغاتی...............................................60
- ابزار انسانی ......................................................................... 60
- ابزار غیر انسانی ...........................................................60
- ابزار انسانی-غیرانسانی ......................................... 60
2-5-2 نوع دیگر طبقه بندی ............................................... 61
- ابزار تبلیغی چاپ شونده .............................................. 61
- ابزار تبلیغی برقی و فرستنده ای ........................................................ 61
- ابزار تبلیغی نصبی-ثابت و متحرک ............... 61
2-5-3 تفکیک انواع ابزارهای تبلیعاتی ......................... 61
- نامه های پستی ....................................... 61
- پوستر، تراکت، کاتولوگ ............................ 61
- روزنامه¬ها .................................................62
- مجله¬ها 62
- کتابهای اطلاعاتی .................................. 62
- رادیو ........................................................ 63
- تلویزیون ....................................................... 63
- تلویزیون در ایران ......................................................64
- فیلمهای ویدئویی و دیسکتهای کامپیوتری .............................. 65
- سینما ................................................................... 65
- شبکه های ماهواره ای ...................................................................... 65
- اینترنت .......................................................................66
2-5-4- ابزارهای تبلیغی نصبی – ثابت و متحرک ..................... 66
- آگهی های نصبی ثابت ............................................. 66
- تبلیغ در ایستگاههای قطار، مترو، فرودگاهها و ورزشگاهها ......... 67
- تبلیغ در تابلوهای سوپرمارکتها .................................. 67
- دیوارنویسی یا نقاشی روی دیوار .............................................................................67
- تابلوهای پشت بامی .................... 68
- آگهی های نصبی متحرک ............................................. 68
- آگهی در هوا ........................................................... 68
2-5-5 تبلیغ در مسابقات ورزشی توسط ورزشکاران و در کناز زمین های ورزشی 69
2-6 شناخت مخاطب ......................................................... 71
2-6-1 اهمیت و ضرورت شناخت مخاطب ................................. 71
2-6-2دسته بندی مخاطبان .......................................72
- دسته بندی مخاطبان بر مبنای ویژگی¬های زیستی- اجتماعی .... 72
- دسته بندی مخاطبان بر حسب باورها و اعتقادات .................... 72
- دسته بندی مخاطبان براساس نگرش و طرز تلقی ............. 73
2-6-3 دسته بندی مخاطبان از لحاظ پذیرش پیامهای ارتباطی ............... 73
2-7 چارچوب نظری ......................................................................... 77
2-7-1تئوری¬های مطرح شده پیرامون رسانه و تبلیغات بازرگانی 77
- تئوری رسانه ....................................................... 77
- تئوری تبلیغات .................................................................... 79
2-8 مطالعات پیشین ............................................... 83
فصل سوم- روش شناسی تحقیق
مقدمه ............................................ 86
3-1 روش تحقیق ...........................................................................86
3-2 جامعه آماری و حجم نمونه ...................................................... 87
3-3 ابزار جمع آوری اطلاعات ..................................................... 87
3-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها ......................................................... 87
فصل چهارم- یافته های تحقیق
مقدمه ................................89
4-1 تجزیه و تحلیل توصیفی.......................................... 92
- جداول یک بعدی .......................................................... 92
4-2 تجزیه و تحلیل استنباطی ............................................... 115
- جداول دو بعدی...........................................................................115
فصل پنجم – نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه ......................................................................................... 121
5-1خلاصه یافته ها و نتیجه گیری ....................................................... 121
5-2 پیشنهادها ......................................................................... 126
ضمائم ...............................................................................127
فهرست منابع و ماخذ ........................................................................... 133
چکیده انگلیسی
فهرست جدولها
عنوان |
صفحه |
تجزیه و تحلیل توصیفی – جداول یک بعدی |
|
4-1-1جدول توزیع فراوانی و درصد جنس پاسخگویان ............................................ |
92 |
4-1-2 جدول توزیع فراوانی و درصد گرایش تحصیلی پاسخگویان ............................. |
93 |
4-1-3 جدول توزیع فراوانی و درصد میزان شغل پاسخگویان ...................................... |
94 |
4-1-4 جدول توزیع فراوانی و درصد وضعیت تاهل پاسخگویان ................................. |
95 |
4-1-5 جدول توزیع فراوانی و درصد میزان تماشای برنامه های شبکه پنج .................. |
96 |
4-1-6 جدول توزیع فراوانی و درصد مدت زمان تماشای شبکه پنج ............................ |
97 |
4-1-7 جدول توزیع فراوانی و درصد تماشای تبلیغات شبکه پنج ................................. |
98 |
4-1-8 جدول توزیع فراوانی و درصد کارآمدی شیوه های ارائه تبلیغات ...................... |
99 |
4-1-9 جدول توزیع فراوانی و درصد کارآمدی شیوه های بصری تبلیغات .................. |
100 |
4-1-10 جدول توزیع فراوانی و درصد کارآمدی شیوه های کلامی ............................. |
101 |
4-1-11 جدول توزیع فراوانی و درصد دنبال کردن تبلیغات به علت گیرایی برنامه ها .. |
102 |
4-1-12 جدول توزیع فراوانی و درصد تماشای برنامه های پربیننده ............................. |
103 |
4-1-13 جدول توزیع فراوانی و درصد خرید کالاها بعلت تکرار تبلیغات .................... |
104 |
4-1-14جدول توزیع فراوانی و درصد میزان اعتماد به محتوای پیام ها ........................ |
105 |
4-1-15جدولتوزیع فراوانیو درصد میزان اعتماد مخاطبان بهعلت معتبربودن پیام تبلیغ |
106 |
4-1-16جدول توزیع فراوانی و درصد ارائه اطلاعات کافی در مورد کالاها و خدمات . |
107 |
4-1-17 جدولتوزیـع فراوانی و درصـد میزان آگاهی تهیه کنندگان تبلیغات از شیوهای ارائه تبلیغ........................................................................................................... |
108 |
4-1-18 جدولتوزیعفراوانیودرصدعلاقهمندیبه خرید کالاهای تبلیغ شده از تلویزیون |
109 |
4-1-19 جدول توزیع فراوانی و درصد مطلوبیت ساختار پیام های تبلیغی .................. |
110 |
4-1-20 جدول توزیع فراوانی و درصد تغییر کانال در زمان پخش آگهی .................... |
111 |
4-1-21 جدول توزیع فراوانی و درصد کارآمدی شیوه های اجرای تبلیغ .................... |
112 |
4-1-22 جدول توزیع فراوانی و درصد عوامل توجه به پیا م های تبلیغی ..................... |
113 |
تجزیه و تحلیل استنباطی – جداول دو بعدی |
|
4-2-1 جدول توزیع دو بعدی متغیرهای فرضیه 1 ....................................................... |
115 |
4-2-2 جدول نتایج آزمون خی دو برای بررسی فرضیه 1............................................. |
115 |
4-2-3 جدول دو بعدی متغیر های فرضیه 2 ............................................................. |
116 |
4-2-4 جدولنتایج آزمون خی دو برای فرضیه 2 ..................................................... |
116 |
4-2-5 جدول توزیع دو بعدی متغیر های فرضیه 3 ................................................... |
117 |
4-2-6 جدول نتایج آزمون خی دو برای بررسی فرضیه 3 ........................................... |
117 |
4-2-7 جدول توزیع دو بعدی متغیر های فرضیه 4 ...................................................... |
118 |
4-2-8 جدول نتایج آزمون خی دو بررسی فرضیه 4 ................................................... |
118 |
4-2-9 جدول توزیع دو بعدی متغیرهای فرضیه 5 ...................................................... |
119 |
4-2-10 جدول نتایج آزمون خی دو برای بررسی فرضیه 5 .......................................... |
119 |
مقدمه
رسانههای جمعی به شکلها و چهره های متفاوتی با گروههای مختلف اجتماعی، قومی، شغلی و سنی ارتباط برقرار میکنند و به ایفای نقش های متفاوتی در سطح جوامع میپردازند. با گستردهتر شدن رسانهها دامنهی وظایف آنها نیز گسترش یافته است. در هر دورهای متناسب با فعالیت و وسایل ارتباط جمعی برای آنها نقشهایی را قائل بودهاند فرضا" هارولد لاسول سه نقش خبری، همبستگی اجتماعی و انتقال میراث فرهنگی را برای رسانهها در نظر میگیرد. کمی بعد چارلز رایت نقش سرگرمی را نیز به آن اضافه میکند.
یکی از انواع بسیار مطرح تبلیغات، تبلیغات بازرگانی است که با آگاهی دهی به مردم ضمن یاری رساندن به آنها در تصمیمگیری و انتخاب باعث ایجاد رقابت سالم بین تولید کنندگان شده و چرخش اقتصادی را تسهیل می کند.
بايد به خاطر داشت كه تبليغات عنصر مهمي از فرهنگ ما است زيرا زندگي روزمره ما در اجتماع يا خانواده را منعكس مي كند و سعي در تغيير آن دارد. تبليغات بازرگاني در هر رسانه اي ، بيانگر اوضاع و شرايط اقتصادي سياسي و فرهنگي و الگوي مصرف ، رونق توليدات داخلي ، سمت سوي روابط و تجارت خارجي و نيز تحولات تكنولوژيك جهاني و داخل است . لذا به راحتي مي توان دريافت معنايي كه در تبليغات گنجانده مي شود به طور ضمني بيانگر ساختار بازار ، ارزش هاي فرهنگي و باورهاي اجتماعي هر جامعه و تحولات آن است.
بدون شك تصور دنياي بدون تبليغات ممكن نيست. در شرايطي كه جهان با توليد انبوه و روز افزون كالاها و عرضه نامحدود خدمات روبروست، توليد كنندگان ناگزيرند براي تداوم حيات خود و براي رقابت با سايرين، به انواع شيوهها متوسل شوند و موثرترين شگردها تبليغات تجاري است.
در دنيایی كه نيروهاي عظيم اقتصادي در صدد هستند تا بازارهاي كوچك را ببلعند و سيطره خود را فراتر از مرزها بگسترانند، در دوراني كه پيام هاي بازرگاني ، مرزهاي سياسي را پشت سر ميگذارند
و توليدات و خدمات داخلي كشورها را كم رنگ جلوه ميدهد، آيا مي توان به تبليغـــات بازرگاني پشت كرد؟
اندكي تدبير و دور انديشي به ما ياد آور ميشود كه راه حل چيزي جزء « شناخت» و« درك بهتر» تبليغات نيست و اين امر جز با پژوهش و جز با بازنگري حاصل نمي شود.
1-1 طرح مسئله
امروزه تبليغات با بشر امروزي عجين گشته و به سختي مي توان زندگي بدون تبليغات را در جهان امروز تصور کرد. از دیدگاه ارتباط شناسی تبلیغ همانند ارتباط فراگردی است مقید به شرایط زمانی و مکانی که با ویژگیهای اجتماعی قابل شناخت است. دو تن از صاحبنظران ارتباط شناسی تعریف جامع زیر را از تبلیغ دادهاند، تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب شده که به منظور شکل دادن به دریافت، دست کاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبــان با نیت مورد نظر مبلغ صــورت می گیرد(سیدحسینی 1377 ص.96)
تبلیغات یکی از پنج عامل اساسی در ارتباط است که بوسیله آن پیامهای دیدنی و شنیدنی به اطلاع مردم رسانیده میشود تا بوسیله نفوذ در آنها مردم را وادار به خرید کالا یا خدماتی نموده، تمایل و علاقه آنها را نسبت به افکار، نظرات، اعتبار و اشخاص مورد نظر است جلب نماییم. (محمدیان 1379 ص.19)
در واقع بیشتر کتب ارتباطات و تبلیغات در تعریف نهایی تبلیغ آوردهاند که هدف تبليغات ترغيب مخاطب به پذیرش یک فکر و یا مصرف كالا با توليد انبوه است. به همين علت تبليغات بايد به روشي صورت گيرد كه بتواند مخاطب را جذب نمايد و نه به گونه اي كه اثر بازگشتي منفي داشته باشد.
برای ارسال پیامهای بازرگانی از وسایل تبلیغاتی گوناگون نظیر بورشورها، آگهی های مطبوعاتی (روزنامه، مجله)، وسایل نصبی (پوستر، انواع تابلوها، نصب آگهی بر روی وسایل نقلیه)، هدایا تبلیغاتی، استفاده از ویترینها جهت نمایش؛ وسایل دیداری و شنیداری (رادیو، تلویزیون و سینما) و ... میتوان استفاده نمود تا از این طریق پیامهای بازرگانی را به مخاطبان رساند. البته صاحبان آگهی معمولا" با بررسی و مطالعه دقیق بر روی طرق مختلف تبلیغاتی یک یا چند تا از آنها را انتخاب مینمایند. اما یکی از وسایل تبلیغاتی که امروزه مخاطبان عام و خاص بسیاری را به خود جلب نموده
است رسانه تلویزیون است که این رسانه به عنوان یکی از پرمخاطبترین وسایل ارتباط جمعی علاوه بر پخش برنامه های مختلف مسئولیت پخش پیامهای بازرگانی را نیز برعهده دارد.
تلویزیون با جاذبه های صدا، تصویر و حرکت قصد دارد مخاطبان را نسبت به خرید کالا تشویق و ترغیب نماید و در فرآیند تصمیم گیری آنها جهت خرید دخالت نماید. اما گاهی این تبلیغات نه تنها جذاب نیست و مخاطب را به خود جلب نمیکند بلکه سبب کسالت و ناراحتی او میشود به نحوی که بینندگان عکسالعملهائی را نظیر کم کردن صدا، تعویض کانال و حتی در موارد شدیدتر خاموش کردن تلویزیون را از خود نشان میدهند که شاید یکی از مهمترین دلایل آن عدم شناخت مخاطب، نیازها و نظرات اوست. لذا با شناخت مخاطب، علایق او و شناخت تاثیرگذاری پیام میتوان شرایط مناسبی برای تبلیغات ایجاد کرد.
يكي از شرايط تاثير گذاري تبليغات در رسانههاي عمومي به ويژه تلويزيون رضايت مخاطب از برنامه است، برنامه بايد چنان جذاب و گيرا باشد كه مخاطب را ترغيب به ديدن برنامه و در نهايت تبليغات نمايد.
باید گفت که در كشورهای غربی تبليغات عامل رونق تجارت، صنعت و ارتقاي كيفي توليد و كاهش قيمت قلمداد مي شود و منطبق با اصول و سياست هاي اقتصادي ، فرهنگي و سياسي آن كشورهاست در حالي كه در ايران جايگاه تبليغات در عرصه هاي اقتصادي ، فرهنگي و سياسي برای بسیاری از افراد نامشخص است به صورتي كه صدا و سيما به بخش آگهي تبليغي كالاهاي خارجي نيز مي پردازد و با انتخاب سياست هاي جديد مبني بر پخش آگهي هاي ميان برنامه اي و زير نويس عملا ميزان تبليغات را افزايش داده است.
تلويزيون يكي از وسايل بسيار معتبر و حساس تبليغاتي است بويژه در كشور ما كه تلويزيون دولتي است و نزد مردم از اعتبار و اطمينان بالايي برخوردار است، تلويزيون با پخش آگهي هاي تبليغاتي قبل، بعد و بين برنامه هاي پر بيننده ميتواند توجه ميليون ها نفر را به خود جلب كند و از اين نظر حائز اهميت است.
با توجه به موارد بیان شده، باید گفت که محقق در این پژوهش سعي خواهد كرد، تا میزان توجه دانشجویان ارتباطات را به پیام های بازرگانی پخش شده از شبکه پنج رسانه ملی مورد بررسی قرار دهد و همچنین این امر که آنان تا چه حد به كيفيت و صداقت در پيام هاي بازرگاني پخش شده از سيماي محلي اعتقاد دارند.
1-2 اهداف تحقيق
گسترش روز افزون تبليغات در عصر صنعتي شدن و گسترش حوزه نا محدود تاثير گذاري بر مخاطبين باعث شده كه تحقيق در اين خصوص اهميت داشته باشد. تبليغات امروزه با زندگي بشر گره خورده است و محققان سعي مي كنند با روش هاي علمي و تجربي تاثير تبليغات را با توجه به نقشي كه در زندگي بشر دارد را تحليل و بهترين شيوه را براي تبليغات ارائه نمايند.
در ميان وسايل ارتباط جمعي تلويزيون از اهميت بالايي برخوردار است زيرا تلويزيون رسانه عمومي و همگاني است. تلويزيون دیوارها را از بين برده و به داخل حريم منازل افراد وارد شده است و مخاطبين نيز به صورت غير ارادي آماج اهداف پيام هاي اين رسانه قرار گرفته اند، به ويژه در رسانه هايي كه از طرف دولت حمايت مي شوند مخاطب با حجم بيشتري آماج اين پيام ها قرارمي گيرد. بنابراين هدف عام به اين معنا كه تحقيق انجام شد وسيله اي خواهد بود براي رسيدن به يك هدف كلي تر، دستيابي به يك سلسله دستاوردها كه بر اساس آن بهتوان به راه حل هاي مطلوب در زمينه مورد نظر دست يافت.
در اين مطالعه بررسی ميزان توجه دانشجویان ارتباطات به پيام هاي بازرگاني پخش شده از شبکه پنجم رسانه ملی به ما كمك مي كند كه در مورد چگونگي تبليغات، كيفيت و محتواي آنها گزارشي به دست آوریم. به طور كلي اهداف اين بررسي در سطوح عام و خاص زير قابل بيان است.
- سنجش ميزان توجه دانشجویان ارتباطات در زمينه پيام هاي بازرگاني، كه آيا اصولا دانشجویان به تبليغات بازرگاني شبکه پنج توجه دارند
- بررسي جذابيت پيام هاي بازرگاني پخش شده از شبکه پنج، يعني اينكه پيام هاي بازرگاني پخش شده از جذابيت و قابليت تاثير گذاري بر مخاطبين را دارند. يا اينكه جذاب بودن يا نبودن پيام موجب دفع يا جذب مخاطب به سوي پيام ميشود.
بررسي اينكه برنامه هاي تلويزيوني به چه ميزان جذابيت دارند. يعني اينكه آيا برنامه اي كه از شبکه پنج پخش ميشود و پيام بازرگاني كه قبل از برنامه، یا در ميان برنامه و بعد از آن پخش ميشود
چقدر در تاثير گذاري پيام بر مخاطب مهم هستند يعني بررسي رابطه مطلوب بودن برنامه توليدي با تاثير گذاري پيام بازرگاني .
- بررسي اينكه افراد فارغ از جذابيت، كيفيت، پيام بازرگاني و جذابيت و كيفيت برنامه توليدي چقدر به صورت غير ارادي به پيام هاي بازرگاني پخش شده از تلویزیون توجه ميكنند يعني اينكه افراد بدون توجه به ساير برنامه هاي پخش شده از تلویزیون صرفا به پيام بازرگاني توجه دارد.
و آخر اينكه بررسي ميزان تاثير گذاري برنامه پر بيننده و شاخص پخش شده از شبکه پنجم چقدر در توجه دانشجویان ارتباطات به پيام هاي بازرگاني موثر است.
1-3 ضرورت و اهميت موضوع
فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی، جامعهی اطلاعاتی را شکل داده است و ظهور این جامعه شرایطی را پیش روی مخاطب قرار داده است یکی از زمینه های مطرح تبلیغات بازرگانی است که با امکانات و فن آوریهای جدید دارای ویژگی خاص برای تبلیغ کالا و معرفی پدیده های تولیدی جدید شده است.
در دنياي امروز آمارهاي تبليغات نشان دهنده كاربرد روز افزون و تعيين كننده پيام هاي مطبوعات، راديو و تلويزيون در زمينه هاي مختلف است. می توان گفت که ضرورت پخش آگهي هاي تبليغاتي نمايانگر حمايت از صاحبان كالا و خدمات مورد نياز جامعه است.
بنابراین کارگزاران تبلیغات بازرگانی تلاش می کنند با استفاده از شیوه های مختلف تبلیغات از آخرین فن آوری های ارتباطی و رسانه ای برای معرفی کالا بهره گیرند.
اعتبار صدا و سيما به عنوان رسانه فراگير و مورد اعتماد مردم ايجاب مي كند كه در پخش آگهيهاي تبليغاتي دقت و توجه ويژه اي به محتوا، زبان و ساختار پيام منطبق با معيارهاي جامعه داشته باشد. لذا در اين امر اصل بر صداقت، راستگويي و معرفي دستاوردهاي جديد در ايجاد زمينه رقابت مناسب براي رقابت سالم است. بنابراين، به خاطر اهميت موضوع تبليغات تلويزيوني و ارتباط آن با مخاطب انتخاب اين موضوع ضروري است. تمایل به گسترش تبلیغات بازرگانی به سبب سودآوری بالای آن فعالیتی اقتصادی محسوب شده و امروزه بیشترین درآمد اقتصادی کشورها تابع تبلیغات بازرگانی آنها میشود بنابراین تبليغات موجب تقويت اقتصاد كشور و اشتغال زايي ميشود و توجه مخاطب به اين پيام هاي بازرگاني نيز اهميت دارد.
ضرورت رعايت ايجاز و اختصار، موثر بودن پيام و توجه پخش پيام، سازندگان اين گونه پيام ها را ملزم مي سازد كه از حداكثر دانش و تكنولوژي بهره گيري نموده و با زبان هنر و با پشتوانه ارزشمند انساني به تحقق اهداف فوق كمك كنند و همچنين با برخورداري از بهترين امكانات فني و تجهيزات توليد و پخش صدا و تصوير زمينه توليد و پخش پيامهاي تبليغاتي و ارائه آن به مخاطبان خود را فراهم كنند.
1-4 سوالات و فرضيه های تحقيق
سؤالات تحقيق
تبليغات كوششي است كم و بيش نظام مند براي تاثير گذاري بر عقايد نگرش ها و رفتار مخاطبان.
با توجه به اينكه هدف تبليغات تغيير نگرش مخاطب ميباشد . بعضي از تبليغات بازرگاني سيما باعث تغيير نگرش و رفتار مخاطب در جهت مطلوب يا غير مطلوب ميشوند و اين سؤال پيش ميآيد كه دانشجویان ارتباطات به چه ميزان به تبليغات بازرگاني پخش شده از شبکه پنجم توجه ميكنند اين امر به عوامل و دلايل خاصي مربوط ميشود كه خود به دو دسته تقسيم مي شوند يكي خود پيام و ديگري خود مخاطب است، يعني گاهي پيام داراي نقاط ضعفي است كه باعث تغيير نگرش مخاطب در جهت مطلوب نمي شود و نيز گاهي مخاطب ويژگي هاي خاصي دارد كه پيام را نميپذيرد و ما در اين تحقيق سعي مي كنيم كه ميزان توجه مخاطب را نسبت به پيام هاي تبليغاتي پخش شده از شبکه پنج را بسنجيم. ما در اين تحقيق سعي خواهيم كرد به چند سؤال اصلي پاسخ دهيم.
1- آيا پخش آگهيهاي بازرگاني در شبکه پنج سوء استفاده از علاقه و كنجكاوي مخاطب نسبت به برنامه هاي شهری و منطقه ای نيست؟
2- آيا برنامه هاي شبکه پنج گيرايي لازم را دارد كه بيننده براي تماشاي ادامه برنامه، پخش آگهيهاي تبليغاتي را نيز تحمل كند؟
3- آيا بيننده نسبت به تبليغات بازرگاني اعتماد دارد كه به عنوان منبع آگاهي دهنده استفاده نمايد؟
4- آيا هدف از پخش آگهي هاي بازرگاني آگاهي دهي به مخاطب و تقويت اقتصاد كشور است؟
5- آیا محتوای تبلیغ بازرگانی در میزان مصرف کالاها و یا ارایه یک ایده و فکر تاثیر دارند؟
6- عوامل تاثیر گذار در جلب اعتماد مخاطب در تبلیغ کدامند؟
فرضيه هاي تحقيق
1- پخش پيام بازرگاني در زمان پخش برنامه پر بيننده از شبكه پنج سیما موجب توجه بيشتر مخاطبان به پيام بازرگاني مي شود.
2- شيوه هاي تصويري مناسب در ارائه پيام بازرگاني در ميزان توجه مخاطب به پيام بازرگاني تاثير دارد.
3 ـ ساختار مطلوب درارائه پیام بازرگانی در میزان توجه افراد به این پیامها نقش دارد.
4- بین شیوه های کلامی مناسب در ارائه پیام بازرگانی و میزان توجه افراد رابطه وجود دارد.
5- هر چه به محتوای پیام بازرگانی اعتماد بیشتری باشد میزان توجه مخاطب نیز بیشتر می شود.
1-5 مدل تحقيق :
در این پژوهش نظریه هایی از اندیشمندان پیرامون رسانه و تبلیغات مطرح گردیده و مورد توجه قرار گرفته که در فصل دوم بطور کامل بیان شده است.
شکل زیر یک مدل ارتباطی ساده در خصوص پیامهای بازرگانی می باشد
|
|||||
|
|
1-6 تعريف مفاهيم :
رسانه : دارای مفاهیم بسیاری است اما بطور کلی می توان گفت رسانه ابزار و روشی است که بتوان برای انتقال پیام بکار رود. (محمدی فر، 1377 : 80)
تبليغ: یک اقدام برنامه ریزی شده و همه جانبه برای جلب اعتماد افراد در راه رسیدن به مقصود معینی است و هدف اصلی آن ارائه اطلاعات درست و دقیق به مخاطبان است که به منظور ترغیب و متقاعد سازی یا امتناع مردم به کار میرود. (محمدی فر، :80)
تلويزيون: یکی از موثرترین وسایل ارتباط جمعی است که علائم و اطلاعات را بوسیله موج الکترومغناطیسی از ایستگاه فرستنده اصلی از راه دور دریافت میکند.(سازگار، 1355 : 22)
تبلیغات بازرگانی: تبلیغات بازرگانی به معنی اطلاع رساندن، پیام دادن و آگاه کردن مشتریان احتمالی یک کالا یا خدمت در مورد صفت و ویژگیهای آن کالا یا خدمت و اثرگذاری برفرآیند تصمیم گیری اوست به طوری که او را به خرید کالا یا استفاده از خدمات معین راغب سازد.(اسدی،1377: 23)
1-7 روش تحقيق:
در این تحقیق از روشهای بررسی اسناد و مدارک علمی (Documents) و روش تحقیق پیمایشی (Survey) بهره گرفته شده است.
1-8 قلمرو تحقيق:
تحقیق حاضر در فاصله زمانی بهمن 1387 لغایت شهریور 1388 به روش پیمایشی انجام شده و با استفاده از ابزار پرسشنامه از دانشجویان مقطع فوق لیسانس که مشغول به تحصیل در رشته ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مجتمع ولیعصر(عج) پرسش بعمل آمده است .
1-9 جامعه آماري و حجم نمونه :
در اين بررسي جامعه آماري عبارتست از دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در مقطع تحصیلی فوق لیسانسورودی سال 1386 که در رشته ارتباطات اجتماعی مشغول به تحصیل می باشد.
حجم نمونه در این تحقیق با جامعه آماری برابر می باشد. یعنی تمام شماری انجام خواهد شد، که این تعداد برابر با 133 نفر در دو گرایش روزنامه نگاری و تحقیق در ارتباطات اجتماعی می باشد.
1-10 محدويت ها و مشکلات تحقيق
قطعا" در هر تحقیقی دست محقق برای انجام آن کاملا" باز نخواهد بود. در مراحل مختلف هر تحقیق از شکل گیری طرح اولیه مورد بررسی در ذهن گرفته تا تعمیم نتایج حاصله به کل جامعه مورد نظر مشکلاتی گریبانگیر مجری خواهد بود. در این جا همانند هر تحقیق دیگری مشکلاتی وجود داشت از جمله :
- از آنجا که انجام این پژوهش بصورت تمام شماری بوده دسترسی به تمام افراد جامعه مورد نظر کار بسیار مشکلی بود.
- عدم استفاده از نتایج این تحقیق در دیگر شهرها، و دیگر مناطق کشور به جز جامعه آماری این پژوهش
- غنی نبودن منابع در زمينه موضوع مورد پژوهش در کتابخانه های قابل دسترس برای دانشجويان
مقدمه
تبلیغات تجاری نوعی از ارتباط است که از سوی شخصی حقیقی یا حقوقی معینی با هدف معرفی، جلب توجه و تشويق نسبت به کالا، خدمت، نیاز، موسسه و یا آموزه ای با استفاه از وسایل گوناگون خطاب به توده، گروه و یا فرد صورت میگیرد. ( همایون 1379: 263)
محمود محمدیان درکتاب مدیریت تبلیغات از دید بازاریابی میگوید تبلیغات یکی از پنج عامل اساسی ارتباط است که بوسیله ان پیامهای دیدنی و شنیدنی باطلاع مردم رسانده میشود تا بوسیله نفوذ آنها مردم را وادار به خرید کالا یا خدمات نموده و تمایل و عقاید آنها را نسبت به افکار، نظرات و اعتبار و اشخاصی که مورد نظر است جلب نمائیم.
تلویزیون از رسانه هایی است که مخاطب عام و خاص بسیاری داشته و پر مخاطب ترین رسانه شناخته شده است که پخش پیامهای بازرگانی را نیز بعهده دارد. در این فصـل ضمن بیان تاریخچـه و مفهـوم تبلیغات اهداف و انواع تبلیغات و همچنین فنون و جاذبههای تبلیغات به بیان شیوهها و عناصر تبلیغات و ابزارهای تبلیغاتی پرداخته میشود و از آنجائیکه در آگهیهای بازرگانی هدف جلب نظر مخاطب و تشویق او به خرید کالا است شناخت یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که هنگام تهیه پیام بازرگانی باید مورد توجه قرار گیرد و عدم شناخت کافی نسبت به مخاطب و دیدگاههای او نسبت به پیامهای تبلیغات بازرگانی منجر به پخش ناموفق پیام میگردد. بنابراین در این فصل بخشی نیز به شناخت مخاطب اختصاص داده شده است و پس از بیان چارچوب نظری مطالعات پیشین نیز مطرح گردید.
2-1 مفهوم و تاريخچه تبليغات
2-1-1 تبليغ چيست
- تبلیغ در کلام از مصدر بلغ و به معنی آگاهی دادن یا مطلع کردن می باشد و به کسی که در این راه فعالیت میکند مبلغ یا تبلیغ چی گفته میشود.(راستگو، 1380 : 19)
- یک واژه عربی بر وزن تفعیل و مصدر متعدی از ریشه بلغ می باشد. از نظر لغوی به معنی رسانندگی است و مبلغ به معنای «رساننده» میباشد. (خندان، 1369 : 10)
- در واژه نامههای غربی، تبلیغ به معنای نشر عقاید اطلاعات، شایعات، به منظور کمک کردن و یا لطمه وارد ساختن به شناخت نهاد یا اعتقاد یا شخصیت معین و یا عقاید، حقایق یا اتهاماتی است که بطور مشخص جهت پیشبرد هدفهای شخصی یا عقیم ساختن پیشرفت هدفهای دیگراان انتشار مییابد آمده است. (رزاقی، 1377 : 6)
- تبليغ عبارت است از: انتشار حقایق و اخبار و افکار و ارایی با وسایل تبلیغاتی مختلف (مانند مطبوعات و رادیو و ...). (سکری، 1370 : 97)
- تبلیغات، کوششی کم و بیش نظام مند، برای تحت تاثیر قرار دادن عقاید، نگرش ها و یا اعمال دیگران با استفاده از نمادهایی چون کلمات و اشارات، پلاکاردها، بناهای یادبود، موسیقی، لباس، آرایش مو، نشانها، طرحهای روی سکهها، تمبرهای پستی و نظایر آنهاست. وجه تمایز عده تبلیغات با گفتگوهای معمولی و تبادل آزادانه عقاید، تاکید زیادی بر هدفمندی و قابلیت نفوذ فعالیت های تبلیغاتی است. (رستمی، 1379 : 404)
- «ابلاغ» در لغت به معنی «رساندن» است، و «تبلیغ» از نظر لغوی «رسانندگی» است و مبلغ «رساننده» است، رساننده پیامها و آموزه های ویژه تبلیغی. (زورق، 1368 : 39)
- لاسول 1972 تبلیغات را چنین تعریف میکند: «تبلیغات، عبارت است از مدیریت نگرشهای جمعی از طریق دستکاری نمادهای مهم.» در واقع میتوان گفت: تبلیغات کوشش، کم و بیش، عمدی و سنجیده ای است که هدف نهایی آن، نفوذ بر عقاید یا رفتار افراد برای تامین مقاصد از پیش تعیین شده است»، (دادگران،1377 : 49)
- دوب، چنین توضیحی درباره تبلیغات ارائه میدهد: «اقدامات منظمی که فرد یا افراد ذینفع از راه تلقین، برای نظارت بر وضع های روانی گروهایی از افراد و در نتیجه، نظارت بر اعمال آنها، به عمل میآورند.» (تاثیر تبلیغات بر فرهنگ، 1377 : 6)
- تبلیغ جریانی است که فرد در یک فراگرد یا فراشد اجتماعی آن را انجام میدهد و برای رساندن یا رسانیدن افکار و اندیشه های ذهنی یک فرد به شخص دیگر. به عبارت دیگر تبلیغ یعنی رساندن یک تفکر، اندیشه، رفتار یا یک اعتقاد به اذهان اشخاص دیگر به منظور هماهنگ کردن و همنوا ساختن تفکر، اندیشه، رفتار و اعتقاد آنان به آرمان های خود به طوری که آنان را تحت تاثیر قرار دهد که گویی خود اوست و یا نماینده اوست.( رستگار مقدم، 1379 : 108)
- تبلیغ تجاری، عبارت است ا برانگیختن تقاضای یک محصول یا خدمت از طریق خبر، یا ایجاد جو مساعد برای کالا از طریق رادیو و ... که بابت آن، پولی توسط تهیه کننده یا فروشنده پرداخت نمی شود.( کاهلر، 1370 : 312)
- مهندس بلوریان تهرانی در مقاله خود «آموزش و تخصص در تبلیغات بازرگانی» در تعریف تبلیغات میگوید:
تبلیغات بازرگانی به معنی اطلاع دادن، ابلاغ کردن، پیام دادن و مطلع کردن است. امروزه، در بسیاری از کتابهای علمی مدیریت، از لفظ تبلیغات، کمتر استفاده میشود و به جای آن واژه «ارتباطات (Communications) به کار میرود. ارتباط، فرآیندی رفتاری در علوم اجتماعی است و به معنی ارسال پیام از جانب یک فرستنده از طریق یک رسانه، و به قصد اثرگذاری بر اعمال و رفتار و عقیده یک یا چند گیرنده است. در حقیقت، ارتباط به معنی کوششهای دیداری، نوشتاری، شنیداری، گفتاری و حرکتی است، که به قصد تفهیم و اثرگذاری بر اعمال ، رفتار، ذهنیات، تفکرات و قضاوتهای گیرنده صورت میگیرد و از طریق رسانههای عمومی یا خصوصی، صوتی یا تصویری و کتبی یا شفاهی به مخاطب ارسال میشود.
اما تبلیغات بازرگانی، با توجه به مولفه های فوق کوششهای سازمان یافته و منظم عنصری مشخص و مسئول، به منظور ارسال پیام، ذکر مشخصات و نکات مثبت، قیمت، کیفیت، خدمات و سایر ویژگیهای سازمان، کالا یا خدمت است و به قصد اثرگذاری بر رفتار خرید، ترجیحات یا تمایلات مصرف کننده در برابر دریافت حق الزحمه، از طریق رسانههای موثر انجام میشود. بدیهی است که چنین فرآیندی، از هر عامل یا فعال غیر متخصصی برنمیآید، و یا در این صورت، به نتیجه مطلوب نمی رسد.(بلوریان تهرانی، 1379 : 352)
- تبلیغات تجاری یا بازرگانی(Advertising) اصطلاحی است که به طور معمول برای فروش عمده کالا، ارائه وسیع خدمات، فروش اطلاعات و مشاوره به کار میرود و امروزه تقریبا" همه اینها با بهرهگیری از ظرفیت رسانه های جمعی انجام میگیرد. در حال حاضر تبلیغات تجاری بیشترین و وسیعترین نوع فعالیت تبلیغاتی را در بر میگیرد.( حکیم آرا، 1379 : 98)
- تبلیغات عبارت است از: ارتباط و معرفی غیر شخصی محصولات یا خدمات از طریق رسانههای عمومی در مقابل دریافت وجه برای موسسات انتفاعی یا غیر انتفاعی و یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده اند.(کیگان، 1380 : 384-385)
- تبلیغ بازرگانی، به معنای به کارگیری شیوه های گوناگون برای شناساندن کالا، محصول و یا برنامه نمایشی خاصی به مردم و مورد تحسین و تمایل قراردادن آن است. هدف از انجام تبلیغات تجاری، اثر گذاشتن بر افرادی است که خریدار محصولی خاص هستند. در تبلیغات تجاری، از تمامی وسایل سمعی – بصری مانند مطبوعات، رادیو و تلویزیون استفاده میشود.(حسینیپاکدهی،1379:119-120)
- آگهی تجاری آن چنان شکلی از ارتباطات است که تجار و بازرگانان با کمک وسایل ارتباطی آن را به کار میبرند تا خریداران احتمالی و مردمی که قصد استفاده از خدمت و یا خرید کالاهای مشابه دیگررا دارند به سویخرید کالای خاصو یا خدمت خاصیکشانده شوند.(میرسعیدقاضی، 1370 :24)
2-1-2 تاريخچه تبليغ در جهان و ايران
- نشانههای تبليغات در آثار باستانی
تاریخ پرنشیب و فراز جوامع انسانی، گواهی میدهد که تبلیغ و ارتباط فکری و اعتقادی در هیچ عصر و زمانی از هیچ جامعه ای جدا نبوده است. حتی جوامع ساده و ابتدائی نیز ناگزیر بودهاند پیامهای خود را در رابطه با مسائل مشترک حیاتی به هر نوع ممکن، اعم از نقوش، حجاری، دود، آتش، شیپور، تصاویر، پرچم ها، کلمات، اشارات، شایعات، جارچی ها، کبوتران و دیگر سمبل ها و رمزها و ابزارها به همنوعان خود منتقل کنند. آثار بر جای مانده از نسل های پیشین طی هزاران سال حتی عصر حجر و دهها هزار سال پیش از این و خطوط و تصاویر منقوض بر سنگها و انبیه تاریخی و حتی کوزههای سفالین و ظروف و سکههای بدست آمده، در اعماق ویرانهها و نوشتهها و کتیبهها و دیوارهای آثار باستانی، نشانگر آن است که افراد و جوامع انسانی به منظور ایجاد ارتباط و ارائه و توسعه افکار و عقاید خویش و نیز انتقال آن به نسلهای بعدی از پای ننشسته و بر آن بودهاند که حیات تاریخی خویش را در استمرار زمان با حیات ادبی و اعتقادی تداوم بخشند، که این نیز همگام بودن تبلیغات و ارتباطات را با زندگی نوع بشر بازگو کند. دایرةالمعارف کالیرز در این باره مینویسد:
تاریخ تبلیغات، تاریخچه گسترش آگاهانه و عمومی عقاید است. علامات، سخنوری، سمبلها، آرزوها، رنگآمیزیها و نقاشیها، کندهکاریهای ابتدائی و علامات ارتباطی به شیوۀ ابتدائی، وسایل تبلیغاتی بود که پیش ازاختراع خط بکار میرفت. با انضمام روشهای پیشرفته ارتباطات به روشهای سابق، به مهمترین عامل در تبلیغات تبدیل شد. به هر حال تا قرنها توانایی خواندن و نوشتن، محدود به افراد اندکی بود و اکثر نویسندگان نیز کارگزاران مذهبی بودند. آنان که پیشه و اختیارشان به آنها فرصت لازم برای نوشتن با دست را داده بود، بنابراین نمونههای ابتدائی تبلیغات ماهیت مذهبی داشته باشند. آموزشهای بودا، تورات، انجیل و قرآن از این قبیلاند. البته کاربرد ابتدائی تبلیغات منحصرا" مذهبی نبوده است و افراد کارآزموده در نویسندگی بارها به خدمت فرماندهان جنگی، پادشاهان و حاکمان درآمدند تا اهداف ایشان را در صلح یا جنگ به پیش ببرند، نمونه این تبلیغات که برای بی آبرو کردن دشمن یا رقیب، جلب پشتیبانی مردم یا برای تجلیل از یک حاکم طراحی شدهاند بسیار فراوان است. در یونان و روم باستان که در برههای از زمان از آزادیهای فکری قابل توجهی برخوردار بود، نوشتههای فلسفی مانند نوشتههای «استویس» و «اپیکور» مقالات سیاسی مانند مقالات «پلاتو» و «ارسطو» تاریخ و بیوگرافی مانند تاریخ «هرودوت» و «پلو تارچ» و درام و شعر و حماسه سرایی، همه در زمره تبلیغات بودند، زیرا مطالبشان عقاید قابل بحثی بودندکه تبلیغ میشدند. در هر صورت از نظر وسعت و شکوه تبلیغات دنباله روان ادیان بزرگ، مقام ارجمندی را در تبلیغات به خود اختصاص دادهاند. بنا به آنچه از مطالعات تاریخی به دست میآید، تبلیغات، علاوه بر زمینههای اعتقادی، در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز مورد توجه قرار داشته است. در تواریخ آمده که فراعنه مصر بر دیوار معابد و اهرام، رموزی را نقش میکردند که نشان دهنده اخبار سیاسی و پیروزیهای جنگی بود و نیز رموزی که دال بر عبادات و معادلات بود.
دانشمندان باستان شناس، در آثار باستانی عراق، نشریاتی متعلق به 1800 سال قبل از میلاد یافتند که کشاورزان را به چگونگی افشاندن بذر و برداشت حاصل و مبارزه با آفات نباتی راهنمائی میکرده است. این نشریات شباهت زیادی به نشریاتی داشت که وزارت کشاورزی در کشورهای پیشرفته برای توجیه کشاورزان دارند.
از قدیمترین ادوار تمدن و فرهنگ انسان، فلاسفه، نویسندگان، هنرمندان، شعرا، خطبا از دانش و فن و هنر خود در مسئله تبلیغات بهره میجسته و در این زمینه کتابها نوشتهاند، بنابر آنچه در تواریخ آمده است: نخستین جریده رسمی به منظور تبلیغات در سال 91 قبل از میلاد در چین صادر شد. نیز نشریه «وقایع رسمی» (اکتادیورنا) در روم به سال 58 قبل از میلاد بوجود آمده، همچنین در رم از طریق خواندن و نوشتن لوحههایی که منتشر میشد و یا بر دیوار نصب می گردید، مردم بدینوسیله از اخبار و اعلانهای رسمی اطلاع مییافتند. (رهبر، 1370 : 158-155)
- تبليغات بازرگانی در جهان
تبلیغات تجاری، پیشینهای به قدمت آغاز رقابت خرید و فروش دارد. در قرن پانزدهم میلادی، که اروپا در آستانه تجدید حیات قرار داشت و آسیا با تمدنی بزرگ در سراشیبی سقوط قرار گرفته بود. پیش از پیدایش مطبوعات و رسانه های چاپی، شکلهایی از تبلیغات تجاری وجود داشت. صنعتگران آسیایی و اروپایی، نشانههایی را بر روی کالاهای تولیدی خود کندهکاری میکردند. این کندهکاریها که نوعی علامت تجاری محسوب میشد ویژگی صاحب کالا و تولید کننده آن بود.
علایم و نشانههایی از این دست، توجه تعداد زیادی از بی سوادان را جلب میکرد، تا جایی که هرگاه مرغوبیت نسبی مییافت، همه به دنبال صنعتگری بودند که آن را ساخته بود. گذشته از این عوامل، نشانه های متداول در آن زمان، به نوعی نمادهای مشترک بومی و محلی تبدیل شده بود.
نخستین آگهیهای چاپی، اعلامیههای مصور ساده و ابتدائی بود که بازرگانان، توزیع میکردند. جارچیان، این اعلامیهها را که قرن های میانه و سالهای بعد از آن، تنها وسیله تبلیغاتی بود، در محلهای پر رفت و آمد میخواندند که این کار نیز، خود نوعی تبلیغات به شمار میرفت (همایون، 1377 : 244-245)
2-1-3 تاريخچه تبليغات در ايران
با مختصر مطالعهای در گذشته می توان سیر تکامل تبلیغات تجاری ایران را به سه دوره تقسیم کرد:
1- تبلیغات توسط فروشندههای سیار و بازارهای محلی، تبلیغ به شیوه های ابتدائی.
2- اجرای آگهیهای تجارتی در جراید و توزیع اوراق چاپی
3- شروع تبلیغات به معنای واقعی (اسدی، 1372 : 59)
- تبليغات توسط فروشندگان سيار، تبليغ در بازارهای محلی
تبلیغات تجاری شکل محدود و ابتدایی آن در کشور ما یک فن پرسابقه و قدیمی است. از صد سال پیش فروشنده های دورهگرد در کوچهها جمع و یا عدهای را در میدانها دور خود گرد میآوردند و برای خرید کالا تشویق مینمودند. در این دروه تبلیغات برای فروش کالا محدود به تبلیغ شفاهی نمیگردید بلکه دیوارهای شهر و ده وسایلی بودند که این فروشنده های محلی از آن برای تبلیغ کالای خود استفاده می کردند .
در دهات و قصبات ایران رسم دیگری برای فروش و تبلیغ کالاها برقرار بود. در هر یک از دهات همجوار به نوبت بازاری تشکیل میشد که نام روزی را که آن بازار تشکیل میشد روی آن مینهادند. مانند شنبه بازار، یکشنبه بازار و غیره ... در این بازارها که پر از افراد دهات و قصبات همجوار بود برای عرضه کالاها از کلیه فنون شناخته شده آن زمان برای تبلیغات استفاده میشد.(اربابی،1350: 69)
- اجرای آگهیهای تجارتی در جرايد و توزيع اوراق چاپی
اولین بار در ایران آگهی های تجارتی توسط روزنامه اطلاعات در دهه اول سال 1300 هجری شمسی منتشر شد. در این موقع هنوز تبلیغات تجاری در ایران شناخته شده نبود و صاحبان فروشگاهها و کالاها در تنها وسیله تبلیغات آن زمان یعنی روزنامه اطلاعات آگهیهای ساده مطالب خود را چاپ میکردند و گروههای تاتری و بزمهای خانوادگی نوعی آگهی دستی به شکل اعلامیه نیز تهیه میکردند و در خیابانها بدست مردم میدادند و یا روی دیوارها نصب میکردند. در آگهیهای روزنامهای بندرت تصویری دیده میشد و اگر هم وجود داشت خیلی ابتدائی و ساده بود.(اربابی،1350 :70-71)
مبلغ قابل پرداخت 20,250 تومان