مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 450
  • بازدید دیروز : 2800
  • بازدید کل : 13148470

مقاله151-طراحی معماری مرکز تحقیقات برنج کشور 95ص


مقاله151-طراحی معماری مرکز تحقیقات برنج کشور 95ص

فهرست مطالب

 

فصل اول: کلیات ..... 1

مقدمه ........ .2

1-1) تبیین موضوع پروژه ... .2

1-1-1)معرفی موضوع پروژه ....2

2-1-1)معرفی برنج .... 4

1-2-1-1)گیاهشناسی برنج .. .....4

2-2-1-1) شرایط مناسب کشت برنج .. ..5

2-1)ضرورت طرح موضوع ...6

3-1) معرفی سایت پروژه ... ........8

4-1) روش جمع آوری اطلاعات پروژه ... ...8

5-1) معرفی روش و فرایند طراحی . .....9

نتیجه گیری .... .. 9

فصل دوم: مبانی نظری طرح .... .11

مقدمه .....

1-2) تئوری های مرتبط با مراکز تحقیقاتی ....... .12

1-1-2) تعاریف اولیه ی تحقیق .. ...12

1-1-1-2)مفهوم تحقیق و محقق ... ...12

2-1-1-2) عوامل تعیین کننده در زمینه ی یک کار تحقیقاتی .. 13

3-1-1-2) دسته بندی تحقیقات و مراکز تحقیقاتی ....14

4-1-1-2) اساسنامه ی مرکز ملی تحقیقات کشور .. ..15

2-1-2) شرح وظایف سازمان ترویج ، آموزش و تحقیقات کشاورزی ...............................................19

2-2) معرفی نمونه هایی از مراکز تحقیقاتی ..........................................................................................20

1-2-2) معرفی و تحلیل نمونه های داخلی مراکز تحقیقاتی ............................................................20

1-1-2-2)مرکز تحقیقات برنج آمل ........................................................................................................21

2-1-2-2) مرکز تحقیقات برنج گیلان .................................................................................................. 28

2-2-2) معرفی و تحلیل نمونه های خارجی مراکز تحقیقاتی ..........................................................30

1-2-2-2)مرکز ملی تحقیقات هواشناسی ...........................................................................................30

2-2-2-2): مرکز تحقیقات بالینی لیبسون ..........................................................................................34

3-2) معیارهای نظری برای طراحی مراکز تحقیقاتی ............................................................................39

نتیجه گیری .................................................................................................................................................. 40

فصل سوم : بستر طراحی ................................................................................................................42

مقدمه ...............................................................................................................................................................43

1-3) مطالعات اقلیمی سایت پروژه ...........................................................................................................43

1-1-3) سیمای اقلیمی مازندران ..............................................................................................................43

1-1-1-3) دما ...............................................................................................................................................44

2-1-1-3) رطوبت ........................................................................................................................................44

3-1-1-3) ميزان بارندگي ..........................................................................................................................45

4-1-1-3) تابش آفتاب ..............................................................................................................................46

2-1-3)سیمای اقلیمی شهر بابلسر ..........................................................................................................47

1-2-1-3) توزيع زماني و مكاني بارش .................................................................................................. 47

2-2-1-3)نم نسبي .....................................................................................................................................47

3-2-1-3) يخبندان ....................................................................................................................................48

4-2-1-3) درجه حرارت ............................................................................................................................48

5-2-1-3) باد ..............................................................................................................................................48

3-1-3) پوشش گياهي ................................................................................................................................49

4-1-3) زمین شناسی ..................................................................................................................................49

5-1-3) سوانح طبیعی...................................................................................................................................50

2-3) مطالعات کالبدی فضایی شهر ..........................................................................................................50

1-2-3) روند و جهت توسعه ی کالبدی شهر .........................................................................................50

1-1-2-3)روند شکل گیری و مراحل توسعه ی شهر ...........................................................................50

2-1-2-3)عوامل طبیعی محدود کننده ی توسعه ی شهری ........................................................... 50

3-1-2-3)عوامل مصنوعی محدود کننده ی توسعه ی شهری .......................................................... 51

2-2-3)ساختار فضایی کالبدی شهر .........................................................................................................51

1-2-2-3) عناصر خطی ..............................................................................................................................51

2-2-2-3) عناصر پهنه ای ..........................................................................................................................52

3-2-2-3) نظام حمل و نقل و شبکه ی ارتباطی ..................................................................................52

3-3) معرفی و تحلیل شاخصه های معماری شهر .................................................................................52

1-3-3) معماري بومي مازندران ................................................................................................................52

1-1-3-3)شرايط محيطي حاكم بر معماري سنتي مازندران .............................................................53

2-1-3-3)روش هاي عمده ساخت بناهاي مسكوني سنتي ................................................................53

2-3-3) مفاهيم سنتي معماري منطقه ...................................................................................................54

1-2-3-3) خانه ............................................................................................................................................54

2-2-3-3) ايوان و تالار ................................................................................................................................54

3-2-3-3) بام..............................................................................................................................55

4-2-3-3) حصار ...........................................................................................................................................55

3-3-3) معماري خانه هاي شهري ............................................................................................................55

4-3) معرفی سایت با نقشه و تصویر .........................................................................................................56

1-4-3) معرفی سایت با نقشه ....................................................................................................................57

3-4-2) معرفی سایت با تصاویری از داخل و خارج آن ........................................................................58

5-3)احکام حاصل از قوانین شهری و اقلیم .............................................................................................62

نتیجه گیری ....................................................................................................................................................63

فصل چهارم : برنامه ریزی فیزیکی ..............................................................................................65

مقدمه ...............................................................................................................................................................66

1-4) لیست فضاهای مورد نیاز مرکز تحقیقات برنج .............................................................................66

2-4)مساحت فضاهای خرد و کلان ...........................................................................................................71

3-4)دیاگرام روایط فضایی مرکز تحقیقات برنج .....................................................................................76

نتیجه گیری ....................................................................................................................................................76

فصل پنجم : فرایند طراحی ...........................................................................................................78

مقدمه ...............................................................................................................................................................79

1-5) تحلیل سایت ........................................................................................................................................79

2-5) مکان یابی بنا در سایت .....................................................................................................................80

3-5) ایده های اولیه .....................................................................................................................................81

4-5) تحلیل گزینه ی برتر ..........................................................................................................................88

5-5) ملاحظات سازه ای مجموعه .............................................................................................................89

6-5) سناریوی حرکت در فضا...... .............................................................................................................90

فهرست الفبایی منابع و مآخذ...... ..............................................................................................................93

 

 

 

فهرست تصاویر

فصل اول: کلیات ..................................................................................................................................1

1-1) موقعیت مازندران در کشور ................................................................................................................7

2-1) موقعیت بابلسر در مازندران .................................................................................................................7

فصل دوم: مبانی نظری طرح ........................................................................................................ 11

1-2) نمایی از ساختمان در حال ساخت مرکز تحقیقات برنج آمل ..................................................21

2-2) نمایی از ساختمان قدیمی مرکز تحقیقات برنج آمل .................................................................24

3-2) مزرعه ی آزمایشی مرکز تحقیقات برنج آمل ..............................................................................25

4-2) گلخانه ی مرکز تحقیقات برنج آمل ..............................................................................................25

5-2) گلخانه ی مرکز تحقیقات برنج آمل ..............................................................................................26

6-2) پلان ساختمان در دست احداث مرکز تحقیقات برنج آمل ........................................................27

7-2) مقطع ساختمان در دست احداث مرکز تحقیقات برنج آمل ....................................................27

8-2) نمای ساختمان مرکز تحقیقات برنج گیلان ..................................................................................28

9-2) نشاء برنج در حال آزمایش ................................................................................................................30

10-2) محقق در حال کاشت نشاء برنج ...................................................................................................30

11-2) مرکز ملی تحقیقات هواشناسی .....................................................................................................31

12-2) مرکز ملی تحقیقات هواشناسی .....................................................................................................32

13-2) مرکز ملی تحقیقات هواشناسی .....................................................................................................32

14-2) مرکز ملی تحقیقات هواشناسی .....................................................................................................33

15-2) مرکز ملی تحقیقات هواشناسی .....................................................................................................33

16-2) مرکز ملی تحقیقات هواشناسی .....................................................................................................34

17-2) سایت پلان مرکز تحقیقات بالینی لیپسون ................................................................................36

18-2) نمای مرکز تحقیقات بالینی لیپسون ...........................................................................................36

19-2) پرسپکتیوی از مرکز تحقیقات بالینی لیپسون ...........................................................................37

20-2) پرسپکتیوی از مرکز تحقیقات بالینی لیپسون ...........................................................................37

21-2) پرسپکتیوی از مرکز تحقیقات بالینی لیپسون ...........................................................................38

22-2) پنجره ی امید مرکز تحقیقات بالینی لیپسون ...........................................................................39

فصل سوم : بستر طراحی ........................................................................................................................42

1-3) سایت منتخب برای طراحی مرکز تحقیقات برنج کشور .............................................................57

2-3) دید کلی به سایت پروژه ....................................................................................................................58

3-3) مسیر سواره ی اصلی به سایت .........................................................................................................58

4-3) مسیر سواره ی فرعی به سایت ........................................................................................................59

5-3) کوچه ی 11 متری پشت سایت ......................................................................................................59

6-3) دید از غرب ( بلوار دانشگاه ) به سایت ...........................................................................................60

7-3) دید از شمال به سایت ........................................................................................................................60

8-3) دید از داخل سایت به بیرون ............................................................................................................61

9-3) دید از داخل سایت به بلوار دانشگاه ................................................................................................61

10-3) پوشش گیاهی سمت غرب سایت .................................................................................................62

فصل پنجم : فرایند طراحی ............................................................................................................78

1-5) تحلیل سایت ........................................................................................................................................79

2-5) مکان یابی بنا در سایت .....................................................................................................................80

3-5) ماکت اتودی اول .................................................................................................................................84

4-5) ماکت اتودی اول .................................................................................................................................84

5-5) ماکت اتودی دوم .................................................................................................................................85

6-5) ماکت اتودی دوم .................................................................................................................................85

7-5)ماکت اتودی سوم .................................................................................................................................86

8-5) ماکت اتودی سوم ...............................................................................................................................87

9-5) ماکت اتودی سوم ...............................................................................................................................87

 

10-5) ماکت نهایی........................................................................................................................................91

11-5) ماکت نهایی ......................................................................................................................................92

12-5) ماکت نهایی .....................................................................................................................................92

 

 

فصل اول: کلیات

مقدمه

1-1) تبیین موضوع پروژه

2-1)ضرورت طرح موضوع

3-1) معرفی سایت پروژه

4-1) روش جمع آوری اطلاعات پروژه

5-1) معرفی روش و فرایند طراحی

 


مقدمه :

در فصل نخستین رساله، ابتدا موضوع پروژه به تفصیل معرفی و هدف از انتخاب موضوع بیان می گردد و اهداف و وظایفی که برای این پروژه در نظر گرفته شده به اختصار توضیح داده می شود تا بر ضرورت طرح تاکید گردد.

اطلاعات اولیه ای که برای انجام پروژه به آن ها نیاز داریم نیز در این فصل گردآوری شده است. در ادامه مکانی که برای پیاده سازی طرح در نظر گرفته شده همراه با ذکر دلایل عنوان می شود. در پایان روش هایی که به کمک آن اطلاعات این رساله جمع آوری شده بیان می گردد.

 

1-1)تبیین موضوع :

برای بیان موضوع رساله، معرفی موضوع پروژه و معرفی برنج به صورت مختصر به عنوان جزو پایه ای این تحقیق ضروریست. معرفی اولیه به همراه اهداف و وظایف در نظر گرفته شده برای پروژه در زیر آورده شده است :

 

1-1-1)معرفی موضوع پروژه :

موضوع در نظر گرفته شده برای پروژه ی طرح نهایی ، طراحی مرکز تحقیقات برنج می باشد که شامل یک عملکرد اصلی و دو عملکرد فرعی است . عملکرد اصلی مجموعه عملکرد پژوهشی بوده و عملکرد های فرعی عبارتند از عملکردهای آموزشی و فرهنگی . هر سه ی این عملکرد ها بر روی محصول برنج متمرکز شده اند . در این پروژه سعی براین است که ضمن برآورده کردن نیازهای مبتنی بر عملکردها ، پا را از قالب مراکز تحقیقاتی رایج فراتر گذاشته و نگاهی همه جانبه به این محصول با ارزش داشته باشیم . محور اصلی چنین مجتمعی را باید بر اهداف و وظایف زیر استوار کرد :

اهداف:

  • "بهبود و توسعه ی تحقیقات برنج مشتمل بر آب و خاک ، فنی و مهندسی ، آفات و بیماری ها ، تهیه و تولید بذر برای رسیدن به امنیت و سلامت غذایی
  • توسعه ی بهره برداری از فنون پیشرفته ی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در تحقیقات برنج
  • برنامه ی جامع افزایش بهره وری ، کاهش ضایعات و بهبود کیفی تولید برنج
  • حفاظت و جمع آوری ، ارزیابی ، احیا ، توسعه و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی برای افزایش پایدار تولید برنج
  • احداث ، توسعه ، تکمیل و تجهیز محیط تحقیقات برنج
  • توسعه ی شبکه ی اطلاع رسانی در زمینه ی برنج در کشور
  • ارتقا نقش و جایگاه سازمان تحقیقات برنج در تولید علم و فناوری در کشور
  • ارائه ی آموزش های تقاضا محور متناسب با نیازهای برنامه های توسعه ای بخش کشاورزی برنج"]1 [
  • وظایف:
  • "تحقيق در زمينه افزايش متوسط عملكرد ارقام برنج
  • توليد ارقام مقاوم به تنش هاي زنده و غير‌زنده
  • ارتقاي كيفيت ارقام
  • حفظ ذخاير توارثي
  • تحقيق در زمينه امكان توليد برنج هيبريد
  • استفاده از فن آوري هاي جديد (بيوتكنولوژي) در اصلاح برنج
  • تحقيق در زمينه جايگزيني روش هاي نوين مبارزه با آفات، بيماريها، علفهاي هرز و مطالعه در زمينه كنترل بيولوژيكي آفات و بيماري هاي برنج
  • تحقيق در زمينه تغذيه و تعيين منابع ژنتيكي متحمل به عدم توازن عناصر غذايي
  • تحقيق در زمينه طبقه بندي خاك شاليزار
  • تحقيق در زمينه كاهش ضايعات و استفاده بهينه از اين ضايعات
  • تحقيق در مكانيزاسيون، تجهيز و نوسازي اراضي و استفاده بهينه از منابع آب و خاك و استحصال روغن از سبوس برنج"]1[

 

2-1-1)معرفی برنج :

1-2-1-1) گیاهشناسی برنج :

"برنج گياهي است كه داراي ارقام زودرس (طول دورة رشد 130 تا 145 روز)، متوسط ‌رس (150 تا 160 روز) و ارقام ديررس (170 تا 180 روز) مي باشد. ريشة برنج سطحي و افشان بوده و حداكثر در عمق 20 تا 25 سانتي‌متري خاك نفوذ مي‌نمايد. ساقة برنج بندبند و تو خالي بوده و در فواصل مختلف ساقه جداره‌هاي سختي قرار دارد كه در آن قسمت‌ها ساقه توپر مي‌باشد و گره نام دارد. تعداد گره‌ها در اين گياه از 10 تا 20 عدد تغيير مي‌يابد. برگهاي اين گياه كشيده و داراي رگبرگهاي موازي بوده و بدون دمبرگ است و قاعدة برگ پهن تر از ساير نقاط آن مي‌باشد. و قسمتي از ساقه گياه يا تمام محيط آنرا احاطه كرده كه آنرا غلاف يا نيام مي‌نامند. ارتفاع بوته‌هاي برنج در ارقام مختلف از 50 تا 150 سانتي‌متر و گاهي اوقات تا 200 سانتي‌متر تغيير مي‌يابد. برگهاي اين گياه متناوب بوده و در دو جانب متقابل ساقه قرار دارند. تعداد برگها در ارقام مختلف برنج متفاوت بوده، در ارقام زودرس 14 تا 15 برگ ، در ارقام متوسط‌رس 16 تا 17 برگ و در ارقام ديررس تعداد برگها 18 تا 19 برگ بر روي هر ساقه مي‌باشد."]2 [

 

 

2-2-1-1)شرایط مناسب کشت برنج :

"میانگین دمای مورد نیاز برنج هنگام رشد باید بین 20 تا 37 درجه سانتیگراد باشد. پایین بودن دما در اوایل فصل زراعی یا آبیاری مزرعه با آب سرد سبب می‌شود که زمان رسیدن دانه‌ها به تأخیر افتد. بالا بودن دما هم موجب کاهش تعداد سنبلچه‌های بارور و وزن دانه‌ها می‌شود . نور هم یکی از عوامل مؤثر در رشد گیاه است. شدت نور در اوایل فصل زراعی شاید عامل محدود کننده ‌ای برای رشد برنج به حساب آید. اما با نزدیک شدن به پایان فصل زراعی ، بویژه موقع تشکیل خوشه ، رقابت برای جذب نور بین بوته‌ها افزایش می‌یابد. مناسب‌ترین میزان رطوبت برای گلدهی گیاه برنج ، 70 تا 80 درصد است . رطوبت کمتر از 40 درصد ، عامل بازدارنده‌ای برای گلدهی گیاه به شمار می‌رود. وزش باد و ریزش باران و تگرگ ، در زمان گلدهی زیانبار است. همچنین بارندگی موقع برداشت محصول هم عملیات مربوط به خشک شدن محصول را به تأخیر می‌اندازد. برنج ، کلا گیاه آب دوستی به شمار می‌رود، ولی آبزی نیست. آب مورد نیاز برنج از سایر غلات بیشتر است. هشتاد درصد آب مورد نیاز محصول برنج تولید شده در جهان بویژه در نقاط استوایی ، از آب باران تأمین می‌گردد. 20 درصد باقی مانده را از آب رودخانه و آب چاه تأمین می‌نمایند. نتایج بدست آمده نشان داده که اگر دمای آب کمتر از 19 درجه سانتیگراد باشد، زمان رسیدن دانه به تأخیر می‌افتد. اگر هم از 30 درجه بیشتر باشد، گسترش ریشه و میزان عملکرد گیاه برنج به دلیل محدود بودن اکسیژن موجود در آب ، کم می‌شود و بازدهی گیاه کاهش می‌یابد.برنج در خاکهای مختلف ، از فقیر تا غنی که تنها آب مورد نیاز گیاه تأمین باشد به عمل می‌آید. البته مقدار آب مصرفی در خاکهای سبک بیش از خاکهای سنگین است. مناسب‌ترین خاک برای کشت برنج ، خاک رسی با لایه غیر قابل نفوذ در عمق 50 تا 150 سانتیمتری و همراه با مقدار زیادی مواد آلی است. برنج اصولا نسبت به شوری خاک و شوری آب مقاوم است."]2 [

 

 

2-1)ضرورت طرح موضوع:

در شرایط کنونی جهان که رقابت های فشرده ی بین المللی بر تمام زمینه ها سایه افکن شده است ، به نظر می رسد برای بقا و تداوم حیات جز نظم بخشیدن به فعالیت های اقتصادی و مجهز شدن به سلاح علم و اندیشه گزینه ای فرا روی انسان قرار ندارد.

بدین ترتیب حفظ ثروت های طبیعی ، قوام بخشیدن به ارزش های سنتی و فرهنگی و همزمان وسعت بخشیدن به دایره ی فعالیت های بین المللی در غالب علم و عمل ، از اصول اولیه ی پایداری در قرن جاری خواهد بود. در این راستا کشور ما با وجود غنای منابع خدادادی ، موقعیت جغرافیایی و توانایی های بالقوه ی نیروی فکری و انسانی ، به علت غفلت و عدم برنامه ریزی صحیح ، از فرصت ها استفاده ی لازم را نبرده و بالتبع از قافله ی جهانی عقب افتاده است و ما را وامدار نسل هایی آتی خواهد کرد . مزیت های نسبی کشور در زمینه ی برخی محصولات کشاورزی و عدم توجه کافی به آنها ، نمونه ی بارزی از عدم برنامه ریزی صحیح ما از فرصت های موجود در عرصه ی بین المللی است . و در این میان محصول برنج نیز مورد چنین غفلتی قرار گرفته است .

برنج از دیرباز دارای نظام های خاص اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در مناطقی از کشور ایران می باشد . بدین ترتیب لازم است برای تثبیت جایگاه کشور به عنوان یک قطب تولید این محصول ، ساختارهای تولید ، فراوری و تجارت آن را متناسب با نیازهای روز بین الملی و در چارچوب اصول علمی تغییر داد و به طور کلی نظام های تولید برنج را از حالت معیشتی به شکل اقتصاد نوین درآورد .

به منظور ایجاد هماهنگی فعالیت های پژوهشی و اقتصادی و ارتقائ سطح علمی دست اندرکاران تولید ، فراوری و بازاریابی برنج و در نتیجه تثبیت جایگاه کشور در سطح بین المللی و امکان رقابت در عرصه های جهانی و نهادینه کردن دانش بومی در نظام های تولیدی این محصول تاسیس مجتمع علمی - پژوهشی و فرهنگی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود .

 

3-1)معرفی سایت پروژه :

1-3-1) مکان یابی سایت پروژه :

سايت مورد نظر در استان مازندران ، شهرستان بابلسر واقع شده است ." شهر بابلسر در موقعيت جغرافيايي 52 درجه شرقي و 36 درجه عرض شمالي قرار دارد . اين شهر در كرانه جنوبي درياي خزر و حد انتهاي دلتاي رودخانه بابلرود واقع است . (شکل 1و2)"]3 [

تصویر 1-1 : موقعیت مازندران در کشور

ماخذ : نگارنده

 

نصویر 2-1 : موقعیت بابلسر در مازندران

ماخذ : نگارنده

 

 

 

 

2-3-1)برخی از دلایل انتخاب سایت :

"شهر بابلسر به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و نزدیکی به ساحل و بافت خاک، با توجه به باتلاقی بودن اراضی در طول فصل و ته بند بودن اراضی در تمام طول سال، بهترین برنج کشور را از نظر عطر و طعم و پخت دارا می باشد. در همین راستا موسسه ی تحقیقات برنج کشور با همراهی جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر و فریدون کنار اقدام به طرح تسریع انتقال یافته های تحقیقاتی برنج در بابلسر نموده اند. با توجه به نیاز موجود شهر بابلسر برای آموزش به کشاورزان و تحقیق در مورد تهیه و تولید برنج در این منطقه، شهر بابلسر برای پیاده سازی این پروژه انتخاب شده است."]4 [

 

4-1)روش جمع آوری اطلاعات پروژه :

روش های به کار گرفته شده در جمع آوری اطلاعات در این پروژه به سه دسته ی کلی مطالعات کتابخانه ای ، مطالعات میدانی و یافته های اینترنتی تقسیم بندی می شود . در تمامی فصول به کارگیری هر سه ی این روش ها مورد نیاز بود .البته با توجه به این که موضوع پروژه تا کنون کمتر در ایران مورد بحث بوده ، مطالعات میدانی نقش پررنگ تری در این پروژه به خود گرفته است . در فصل دوم ( مبانی نظری طراحی ) تئوری ها در غالب مطالعات کتابخانه ای پیاده شده اند ، تحلیل نمونه های خارجی در غالب مطالعات اینترنتی و تحلیل نمونه های داخلی شامل مطالعات میدانی گردیده اند . در فصل سوم ( بستر طراحی ) مطالعات کتابخانه ای مباحث اقلیمی و معرفی شاخصه های شهر را پوشش داده و تحلیل معماری شاخصه ها و معرفی سایت به مدد مطالعات میدانی صورت گرفته است . در فصل چهارم ابعاد استاندارد برای طراحی از تلفیق هر سه ی این مطالعات به دست آمد .

 

 

5-1)معرفی روش وفرایند طراحی :

مراحلی که در این پروژه طی شد تا مرکز تحقیقات برنج از یک موضوع به یک طرح معماری تبدیل شود از قرار زیر می باشد :

  • انتخاب موضوع
  • طرح سوالاتی از این قبیل : برای چه کسانی ؟ با چه اهدافی ؟ در کجا ؟ و... ( تهیه ی پروپوزال )
  • هدف گذاری و برنامه ریزی برای نیل به اهداف
  • انتخاب بستر مناسب برای پروراندن موضوع
  • جمع آوری اطلاعات ، اسناد و مدارک مورد نیاز
  • تنظیم و طبقه بندی اطلاعات به دست آمده
  • تبیین ایده به کمک اطلاعات جمع آوری شده
  • ارائه ی طرح اولیه متناسب با ایده ی مورد نظر
  • حرکت رفت و برگشت از ایده به طرح و از طرح به ایده
  • بررسی مجدد اطلاعات و تکمیل کاستی ها
  • تکمیل طرح

 

نتیجه گیری :

در این فصل با موضوع پروژه و اهداف و وظایف در نظر گرفته شده برای آن آشنا شدیم. همچنین سایت مناسب برای پیاده سازی این طرح را انتخاب نمودیم. این اطلاعات اولیه زمینه ساز ورود به فصول بعدی می باشد.

 


منابع و مآخذ :

www.RRI.ir .1

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC.2

3.طرح جامع شهر بابلسر

. http://www.berenge.com/Articles/Education/Ed3/Ed3.aspx4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم: مبانی نظری طرح

مقدمه

2-1) تئوری های مرتبط با مراکز تحقیقاتی

2-2) معرفی نمونه هایی از مراکز تحقیقاتی

3-2) معیارهای نظری طراحی مراکز تحقیقاتی

 

 

 

 

 

مقدمه :

به این دلیل که تحقیق عنصر اصلی این پروژه محسوب می شود، در این فصل به بیان تعاریف اولیه ی تحقیق می پردازیم. از آنجایی که مرکز تحقیقات برنج کشور زیر مجموعه ی سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی است، شرح وظایفی که این سازمان برای مراکز تحقیقات در نظر گرفته را عنوان می کنیم. در ادامه نمونه هایی از مراکز تحقیقاتی ایران و جهان را نقد و تحلیل می نماییم تا در پایان بتوانیم معیارهای ثابتی برای طراحی این مراکز بیابیم.

 

2-1)تئوری های مرتبط با مراکز تحقیقاتی :

این تئوری ها در دو قالب دسته بندی شده اند :

تعاریف اولیه ی تحقیق شامل مفهوم تحقیق و محقق، دسته بندی مراکز تحقیقات، اساسنامه ی مرکز ملی تحقیقات و ...

شرح وظایف سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی

شرح و بسط این تئوری ها در ادامه آورده شده است.

 

1-1-2)تعاریف اولیه ی تحقیق :

1-1-1-2)مفهوم تحقیق و محقق :

"واژه ی تحقیق به علت گشوده بودن دامنه ی فعالیتش دارای تعاریف متنوع و مختلفی است . تحقیق در فرهنگ عمید به این صورت معنی شده است : راست و درست کردن ، به حقیقت امری رسیدگی کردن ، رسیدگی و باز جویی کردن . تحقیق عبارتست از یک عمل منظم که در نتیجه ی آن پاسخ هایی برای سوال های مورد نظر مطرح شده در موضوع تحقیق به دست می آید . تحقیق به معنی تمرکز دقیق بر روی یک موضوع معین و تشخیص نیاز و رسیدن به نتیجه ای با سعی و خطاهای مکرر است . چنانچه مشهود است در تعاریف فوق همه در یک نکته اشتراک نظر دارند و آن روح حقیقت جویی و نوآوری در مسئله ی تحقیق است . "]1 [

"پژوهشگر یا محقق دانشمندی است که در رشته ی تحقیقاتی منتخب خود و رشته های وابسته به آن دارای دانش وسیع چند بعدی و دارای قدرت دستیابی به همه ی یافته های قبلی و مدون دانشمندان قبل از خود بوده ، دارای تبحر و تجربه ی طولانی ، ذهنی باز ، فکری آزاد از تعلقات مادی و دنیوی ، آزاد اندیشی ، آگاهی از مسائل و مشکالات و نیاز های جامعه ی خود و جهان ، قدرت بالای خلاقیت تحقیقاتی و ابداعی و عشق وعلاقه ی وافر به پژوهش است . به طور کلی مهمترین ویژگی های یک محقق را در سه گروه زیر می توان خلاصه کرد :

  • شناخت و درک فراگیر در موضوع مطروحه
  • قدرت علمی و عملی تجزیه و تحلیل سریع و دقیق مسائل و موضوعات
  • قدرت کاربرد موثر و عملی نتیجه ی تحقیقات خود و دیگران"]2 [

2-1-1-2)عوامل تعیین کننده در زمینه ی یک کار تحقیقاتی :

"عوامل تعیین کننده ی اهداف و سیاست ها در امر تحقیق و توسعه در هر کشوری عبارتند از :

  • جغرافیای طبیعی و انسانی کشور
  • مدیریت سیاسی کشور
  • نظام فرهنگی و عقیدتی کشور
  • موقعیت ژئوپلتیک ( جغرافیای سیاسی ) کشور
  • بازار عرضه و تقاضای جهانی
  • هویت تاریخی کشور

هر یک از این عوامل خود به تنهایی دارای ارزش و نقش ویژه می باشند اما مسئله ی مهم در این است که حوزه ی فعالیت های تحقیق و توسعه را فصل مشترک وجوه نام برده تعیین می کند."]3 [

3-1-1-2)دسته بندی تحقیقات و مراکز تحقیقاتی :

"تحقیق به طور کلی از لحاظ وسعت کاربرد به دو تقسیم بندی ، تحقیقات بنیادی و تحقیقات کاربردی می باشد .

تحقیق بنیادی عبارتست از کار دانشمندانی که مطالعات و بررسی های خود را بدون ملاحظه ی کاربرد خاصی دنبال می کنند و این امر تنها به دلیل کشف رازهای طبیعت صورت می گیرد .

تحقیق کاربردی تحقیقاتی است نظیر تحقیقات پایه ای ، با در نظر داشتن مورد استفاده ی علمی آن ها . ریشه ی این نوع تحقیق را باید در نیازهای روزمره ی جامعه یافت .

پژوهش بنیادی و کاربردی در حیطه ی عمل به سه صورت به کار برده می شوند :

1- پژوهش ابتکاری و نوجویی : که به منظور کشف و یافتن آنچه بر دیگران مجهول است صورت می گیرد .

2- پژوهش گسترشی : که به منظور تکمیل آنچه بر دیگران به اجمال معلوم است صورت می گیرد .

3- پژوهش تقلیدی : که به منظور تلاش و جستجو جهت رسیدن به آنچه که دیگران به طور کامل به آن دست یافته اند صورت می گیرد ."]4 [

"عمده ی مراکز تحقیقاتی مشغول به کار در بین گروه های زیر جلوه گر می شوند :

1- مراکز تحقیقاتی بخش خصوصی : این مراکز با عشق و علاقه به تحقیق و با هزینه های شخصی یک محقق یا یک گروه از محققین تشکیل می گردد و دارای انگیزه های واقعی و ناب تحقیق می باشند . در مراکز تحقیقات خصوصی معمولا موضوعات یا طرح های مورد تحقیق ، از طرف کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی پیشنهاد می گردد .

2- مراکز تحقیقات صنایع : این مراکز در کارخانه های بزرگ صنعتی و در اثر درک نیاز واقعی به انجام تحقیقات کاربردی که لازمه ی ادامه ی حیات اقتصادی واحد صنعتی و رقابت با رقبای فعالتر می باشد ،تشکیل می گردد و از پشتوانه ی مالی وسیعی که نتیجه ی فعالیت اقتصادی و به ویژه بازگشت سودهای کلان در اثر تحقیقات می باشد ، برخوردار است .

3- مراکز تحقیقات دانشگاهی : که به دو صورت به تحقیق می پردازند :

  • تحقیقات متمرکز دانشگاهی : در بسیاری از دانشگاههی پیشرفته ی جهان و بعضی از دانشگاههای ایران ، مراکز تحقیقاتی در رشته های علمی یا فنی خاص و به منظور دستیابی به اهداف معین تشکیل شده است . در این مراکز از وجود کادر عامی دانشگاه ها ( استاد ، دانشیار ، استادیار ، مربی ) و دانشجویان از یک طرف و پژوهشگران تمام وقت که بدین منظور استخدام می گردند از طرف دیگر استفاده می شود . بودجه ی تحقیقاتی این مراکز از طرف دانشگاه یا موسسات دولتی و خصوصی برای انجام پروژه های خاص تامین می گردد.
  • تحقیقات منفرد : تحقیقات منفرد و پراکنده ای در سطح تمام دانشگاه های ایران و جهان ، توسط کادر علمی و دانشجویان انجام می گیرد که در آن استاد دنباله ی تحقیقات فوق لیسانس یا دکترای خود را به ویژه با اهداف اداری و ترفیعات شغلی پی می گیرد."]5 [

4-1-1-2)اساسنامه ی مرکز ملی تحقیقات کشور :

"ماده 1 - به منظور تشویق ، تقویت و توسعه و هماهنگ نمودن تحقیقات علمی و فنی در سطح کشور و ارزیابی تحقیقات وتعیین الویت های تحقیقاتی و نیز تمرکز و ادغام سازمان و بودجه ی موسسات تحقیقاتی ( شامل مراکز ، سازمان ها ، بنیادها و دفاتر تحقیقاتی ) در کلیه ی زمینه ها ی علمی و فنی و همچنین استفاده ی موثر از امکانات تحقیقاتی کشور و تشویق وحمایت محققان و مخترعان ایرانی و کاربرد نتایج تحقیقات و اختراعات و کوشش در ایجاد و انتقال تکنولوژی مورد نیاز و متناسب با شرایط فرهنگی جامعه ی اسلامی و انقلابی ایران ، سازمانی به نام مرکز ملی تحقیقات تاسیس می گردد .

ماده 2 - مرکز تحقیقات وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی بوده ولی دارای سازمان و تشکیلات مستقل خواهد بود .

ماده 3 - سازمان و تشکیلات داخلی مرکز ملی تحقیقات از ادغام مراکز زیربط در موسسه ی تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی و دفاتر وابسته به معاونت پوهش های علمی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وجود می آید و به تایید سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه خواهد رسید .

ماده 4 - مرکز ملی تحقیقات دارای شورایی به نام شورای عالی تحقیقات کشور خواهد بود که با تغییر وظایف و ترکیب اعضا جایگزین شورای پژوهش های علمی کشور که بر اساس تصویب نامه ی شماره ی 7692 مورخ 2 / 4 / 1354 هیات وزیران در وزارت علوم و آموزش عالی تشکیل شده ، می گردد .

ماده 5 - وظایف شورای عالی تحقیقات کشور به شرح زیر تعیین می گردد :

الف ) تعیین اهداف ، سیاست ها و خط مشی های کلی تحقیقات .

ب ) تعیین الویت ها و ضوابط تحقیقات .

ج ) ایجاد هماهنگی در اجرای طرح ها و برنامه های تحقیقاتی و ارزشیابی آن ها .

د ) نظارت کلی در اجرای طرح ها و برنامه های تحقیقاتی و ارزشیابی آن ها .

ه ) بررسی و تصویب طرح ها و برنامه های تحقیقاتی مورد نیاز که به شورای عالی پیشنهاد می گردد

و ) بررسی و تایید برنامه های تحقیقاتی موسسات تحقیقاتی وابسته به مرکز ملی تحقیقات .

ز ) بررسی و تصویب اساسنامه ی موسسات تحقیقاتی .

ح ) توجیه اعتبارات تحقیقاتی .

ط ) تعیین ضوابط تخصیص بودجه و اعتبارات تحقیقاتی و کمک های مالی دولت به محققان و مخترعان و موسسات تحقیقاتی .

ی ) ارجاع طرح ها و برنامه های تحقیقاتی مورد نیاز به محققان و موسسات تحقیقاتی .

ک ) بررسی و صدور مجوز برای ایجاد موسسات تحقیقاتی مورد نیاز و یا لغو اجازه ی فعالیت آن ها

ل ) فراهم کردن موجبات تشویق و حمایت از محققان و مخترعان .

م ) فراهم کردن موجبات تشویق و توسعه ی تحقیقات مورد نیاز .

ن ) ایجاد تسهیلات لازم برای کاربرد و استفاده از نتایج تحقیقات و اختراعات .

س ) بررسی و اظهار نظر در مورد پیشنهادات ثبت اختراعات .

ع ) شناخت امکانات و نیازهای تحقیقاتی کشور .

ف ) بررسی کمی و کیفی نیروی انسانی موجود و برنامه ریزی نیروی انسانی مورد نیاز در نظام تحقیقاتی کشور .

ص ) شناخت وابستگی های علمی و صنعتی کشور و برنامه ریزی تحقیقات در جهت رفع وابستگی ها .

ق ) کوشش در جهت گسترش مرزهای علوم و فنون .

ر ) کمک به نشر و انتشار نتایج تحقیقات .

ش ) کسب آگاهی و استفاده از تجربیات تحقیقاتی کشورهایی که در سال های اخیر به مرحله ی خودکفایی رسیده اند .

ت ) ارتباط و برقراری تماس و مبادلات علمی و فنی با موسسات تحقیقاتی و علمی داخل و خارج از کشور .

س ) اظهار نظر در مورد سایر امور تحقیقات علمی و فنی که از طرف دولت و یا سازمان دولتی و غیردولتی و یا اعضای شورای عالی پیشنهاد می گردد .

ماده 6 - شورای عالی تحقیقات کشور برای انجام وظایف خود نسبت به تشکیل شوراها ، کمیته ها ، کمیسیون های تخصصی اقدام می نماید و می تواند قسمتی از اختیارات خود را به آن ها محول نماید.

ماده 7 - مرکز ملی تحقیقات نقش دبیرخانه ی اجرایی شورای عالی تحقیقات کشور را بر عهده خواهد داشت و رئیس مرکز ملی تحقیقات ، دبیر کل شورای عالی تحقیقات کشور نیز خواهد بود .

ماده 8 - ترکیب اعضای شورای عالی تحقیقات کشور به شرح زیر می باشد :

الف ) وزیر فرهنگ و آموزش عالی ( رئیس شورای عالی )

ب ) وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه

ج ) معاون پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی ( دبیر کل شورای عالی و رئیس مرکز ملی تحقیقات )

د ) معاون پژوهشی وزارت صنایع و معادن

ه ) معاون پژوهشی وزارت کشاورزی

و ) معاون پژوهشی وزارت بهداری

ز ) دو نفر از روسای موسسات تحقیقاتی در رشته های مختلف به انتخاب وزیر فرهنگ و آموزش عالی

ح ) دو نفر از روسای دانشگاه ها با انتخاب شورای مرکزی دانشگاه ها

ط ) روسای کمیسیون های تخصصی شورای عالی تحقیقات کشور

ماده 9 - بودجه و اعتبارات مصوب شورای پژوهش های علمی کشور و مراکز ذیربط در موسسه ی تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی و موسسات تحقیقاتی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی در سال 1361 در ردیف بودجه ی مرکز ملی تحقیقات منظور خواهد شد .

ماده 10 - مرکز ملی تحقیقات و شورای عالی تحقیقات کشور دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و تابع مقررات قانون تاسیس و اساسنامه ی مربوط و آیین نامه های اجرایی مخصوص به خود می باشد .

ماده 11 - آیین نامه ی اجرایی ، طرز کار شورای عالی ، شرح وظایف و پست های سازمانی مرکز ملی تحقیقات پس از تصویب در شورای عالی و تایید مراجع ذیربط قابل اجرا می باشد. "]6 [

 

2-1-2)شرح وظایف سازمان ترویج ، آموزش و تحقیقات کشاورزی :

  1. "مطالعه و تحقيق به منظورتوسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بخش كشاورزي و ارتقاي جايگاه آن در اقتصاد ملي وتوسعه روستايي و عشايري.
  2. تعيين سياست‌ها و راهبردهايكاربردي و توسعه‌اي تحقيقات و آموزش، در چارچوب راهبردها و سياست‌هاي بخش كشاورزي ونظارت بر حسن اجراي آنها .
  3. تصويب يا پيشنهاد مقررات،ضوابط و تعرفه‌هاي مرتبط با وظايف و فعاليت‌هاي تحقيقاتي و آموزشي وزارت جهادكشاورزي .
  4. هدايت، راهبري و انجامكليه تحقيقات و آموزش‌هاي علمي - كاربردي و توسعه‌اي در زمينه ماموريت‌ها، اهداف،وظايف و فعاليت‌هاي وزارت جهادكشاورزي .
  5. مطالعه، بررسي و ارزشيابياثرات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي طرح‌ها و فعاليت‌هاي تحقيقاتي و آموزشي سازمان .
  6. تدوين و مديريتبرنامه‌هاي راهبردي تحول آفريني، كارآمدي و بهينه‌سازي ساختارها، فرآيندها وفعاليت‌هاي سازمان.
  7. هدايت، راهبري،برنامه‌ريزي و اجراي فعاليت‌ها و تدوين استانداردهاي تحقيقاتي و آموزشي سازمان.
  8. هدايت و راهبريبرنامه‌هاي آموزشي براي اصلاح هرم نيروي انساني شاغل در بخش كشاورزي.
  9. برنامه‌ريزي و راهبريارتباطات و همكاري‌هاي تحقيقاتي و آموزشي وزارت جهاد كشاورزي با مجامع، موسساتعلمي، تحقيقاتي و آموزشي داخل و خارج از كشور .
  10. برنامه‌ريزي، هدايت،نظارت و ارزشيابي راهبردي موسسات و مراكز وابسته و تابعه .
  11. هماهنگي و همكاريتحقيقاتي و آموزشي با معاونت‌هاي اجرائي وزارت جهاد كشاورزي و ساير موسسات و شركتهاي دولتي وابسته و تابعه وزارت متبوع .
  12. ايجاد فرصت‌هاي مطالعاتيو زمينه‌هاي آموزشي در چارچوب همكاري‌هاي تحقيقاتي و آموزشي با دانشگاهها، موسسات ومراكز پژوهشي و آموزشي داخلي و خارجي .
  13. برنامه‌ريزي راهبردي برايپشتيباني برنامه‌ها و طرحها در ستاد، موسسات و مراكز تحقيقاتي و آموزشي وابسته وتابعه سازمان .
  14. مديريت جمع‌آوري،اطلاع‌رساني، نشر آمار، اطلاعات و يافته‌هاي تحقيقاتي و آموزشي سازمان.
  15. انجام ساير وظايف مربوط ومرتبط در چارچوب اهداف و ماموريت‌هاي سازمان."]7 [

2-2)معرفی نمونه هایی از مراکز تحقیقاتی :

در این قسمت از فصل، به بررسی نمونه هایی از مراکز تحقیقاتی می پردازیم تا با درک نقاط مثبت و منفی آنها بتوانیم مسیر درست طراحی یک مرکز تحقیقاتی را نشان دهیم. برای این منظور دو مرکز تحقیقاتی داخل کشور و دو مرکز تحقیقاتی خارج از کشور انتخاب و تحلیل شده است. نتایج این بررسی ها در ادامه آمده است.

 

1-2-2)معرفی و تحلیل نمونه های داخلی مراکز تحقیقاتی :

مراکز تحقیقاتی داخل کشور که برای تحلیل و بررسی انتخاب شده اند عبارتند از :

- مرکز تحقیقات برنج عامل

- مرکز تحقیقات برنج گیلان

انتخاب این مراکز به منظور نزدیکی به موضوع پروژه صورت گرفته است.

 

1-1-2-2)مرکز تحقیقات برنج آمل :

تصویر 1-2 : نمایی از ساختمان در حال ساخت مرکز تحقیقات برنج آمل

ماخذ : نگارنده

"مرکز تحقیقات برنج آمل زیر نظر معاونت تحقیقات کل کشور ، و به صورت هیات امنایی اداره می شود . این هیات متشکل از نهاد های زیر می باشد :

  • وزارت علوم
  • وزارت کشاورزی
  • مدیریت کل کشور

این مرکز شامل 5 بخش تحقیقاتی بوده که چهار بخش آن را فنی - تحقیقاتی تشکیل می دهد که عبارتند از :

  • تحقیقات اصلاح بذر
  • تحقیقات گیاهپزشکی
  • تحقیقات خاک و آب
  • تحقیقات فنی - مهندسی

و یک بخش آن خدمات فنی – تحقیقاتی ( پشتیبانی ) می باشد .

هر بخش تحقیقاتی خود متشکل از آزمایشگاههای مورد نیاز می باشد که به صورت تیتروار در زیر آورده شده اند .

  • بخش تحقیقات اصلاح بذر شامل :
  • آزمایشگاه فیزیولوژی
  • آزمایشگاه کشت بافت
  • آزمایشگاه کیفیت
  • بخش تحقیقات گیاهپزشکی شامل :
  • آزمایشگاه علف های هرز
  • آزمایشگاه آفات
  • آزمایشگاه بیماری ها

بخش تحقیقات خاک و آب شامل :

  • آزمایشگاه خاک شناسی
  • بخش تحقیقات فنی مهندسی شامل :
  • آزمایشگاه صنایع غذایی
  • آزمایشگاه و کارگاه ماشین های کشاورزی
  • آزمایشگاه آبیاری

علاوه بر آزمایشگاه های مورد نیاز هر بخش دارای یک دفتر مسئول بخش ، چندین اتاق کارشناس و بایگانی بخش نیز می باشد . "]8[

روند انجام پروژه های تحقیقاتی در این مرکز به این صورت است که طرح های تحقیقاتی مختلف در سطح کارشناسی ارشد و دکتری به این مرکز ارجاع داده می شود . هر بخش تحقیقاتی شامل یک عضو هیات علمی می باشد که این عضو در تمامی پروژه های تحقیقاتی ثابت بوده و متناسب با پروژه ی ارجاع داده شده یک تیم تحقیقاتی گرد می آورد . اعضای این تیم تحقیقاتی در هر پروژه متغیر می باشند .

این مرکز علاوه بر انجام کارهای تحقیقاتی به امر آموزش نیز مبادرت می ورزد و دارای دو سیستم کلی آموزشی می باشد :

کلاس های انتقال یافته : این کلاس ها برای کارشناسان بخش کشاورزی و به منظور انتقال آخرین یافته های تحقیقاتی به سایر محققین و دست اندرکاران تشکیل می گردد و به صورت دوره های کوتاه مدت یک روزه ای تا یک هفته ای می باشند .

کلاس های روز مزرعه : این کلاس ها برای کشاورزان و سر زمین برگزار می گردد .کلاس های روز مزرعه در روزهای جمعه و بر روی مزرعه های آزمایشی تشکیل می گردد .این کلاس ها نیز دائمی نبوده و به صورت دوره ای هستند .

لیست فضاهای کلی مرکز تحقیقات برنج آمل به شرح زیر می باشد :

  • بخش اداری

تصویر 2-2 : نمایی از ساختمان قدیمی مرکز تحقیقات برنج آمل

ماخذ : نگارنده

 

  • چهار بخش فنی – تحقیقاتی
  • بخش پشتیبانی
  • کتابخانه ی تخصصی
  • مزرعه ی آزمایشی

تصویر 3-2 : مزرعه ی آزمایشی مرکز تحقیقات برنج آمل

ماخذ : نگارنده

  • گلخانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تصویر 4-2 : گلخانه ی مرکز تحقیقات برنج آمل

ماخذ : نگارنده

 

 

 

 

 

 

 

 

تصویر 5-2: گلخانه ی مرکز تحقیقات برنج آمل

ماخذ : نگارنده

این مجموعه هم اکنون در چهار ساختمان مجزا در حال فعالیت است که به گونه ای نا متناسب در یک سایت گرد آورده شده اند . ساختمان کنونی به منظور یک مرکز تحقیقاتی طراحی نشده و جوابگوی نیازهای محققین نمی باشد ، لذا ساختمان جدیدی برای این مجموعه در دست احداث است .کارفرمای این مرکز تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی بوده و کار طراحی آن را مهندسین مشاور نوی بر عهده دارند . در ادامه به تحلیل ساختمان در دست احداث می پردازیم .

به صورتی که در عکس زیر مشاهده می شود پلان ساختمان در دست احداث ، یک پلان سه بخشی است .هر بخش آن دو طبقه بوده و دارای زیر زمین نیز می باشد .بخش بزرگتر این مجموعه به کاربری اداری اختصاص داده شده است و دو بخش کوچکتر مختص آزمایشگاه ها و خدمات لازم برای آزمایشگاه ها بوده و دارای کاربری تحقیقاتی است . همان طور که در شکل مشاهده می شود آزمایشگاه ها در دو سمت راهروی باریکی جایابی گشته اند . زیر زمین ها نیزبه خدمات تحقیقاتی از جمله خشک کن و پوست کن اختصاص داده شده اند .

تصویر 6-2 : پلان ساختمان در دست احداث مرکز تحقیقات برنج آمل

ماخذ : نقشه های فاز 2 مرکز تحقیقات برنج آمل

 

شکل زیر یک مقطع از ساختمان در دست احداث را نشان می دهد :

تصویر 7-2 :مقطع ساختمان در دست احداث مرکز تحقیقات برنج آمل

ماخذ : نقشه های فاز 2 مرکز تحقیقات برنج آمل

 

 

 

 

2-1-2-2)مرکز تحقیقات برنج گیلان :

تصویر 8-2 : نمای ساختمان مرکز تحقیقات برنج گیلان

ماخذ : http://www.rrii.ir/index_persian.php?act=about

 

"موسسه تحقیقات برنج کشور با جمع آوری ارقام بومی و ثبت مشخصات آنها با هدف تهیه لاین های خالص از طریق روشهای گزینش توده ای و انفرادی از سال 1339 در گیلان و 1342 در مازندران آغاز گردید. با ورود ارقام خارجی به ایران در سال 1342 و شروع دورگ گیری تحقیقات برنج وارد مرحله جدیدی شد . در این راستا محققین اقدام به مطالعه خصوصیات ژنتیکی برنج برای انتخاب والدین برتر جهت دورگ گیری بر طبق اهداف به نژادی نمودند . این اهداف شامل تولید ارقام پرمحصول با کیفیت مناسب پاکوتاه زودرس مقاوم به ورس آفات و بیماریها بوده است . تحقیق در زمینه گیاهپزشکی برنج در گیلان با تشکیل آزمایشگاه بررسی آفات و بیماریهای گیاهی و به دنبال آن مطالعه کنترل شیمیایی علف های هرز بیماری بلاست و ارزیابی واکنش تعدادی از ارقام برنج در مقابل این بیماری آغاز شد . با ظهور کرم ساقه خوار برنج تحقیق در مورد کنترل این آفت مهم به فعالیت های یاد شده اضافه گردید . پژوهش پیرامون مسائل خاک و آب با اهداف کلی مطالعه و تحقیق عوامل خاکی بر افزایش عملکرد در واحد سطح و آشنایی مناطق مستعد کشاورزی و کار برنج با تاسیس اداره حاصلخیزی خاک آغاز گردید . تحقیقات این بخش به طور عمده در زمینه بررسی فرآیندهای زیست شناسی و شیمیایی عناصر در خاک گیاه ، مطالعه عوامل محدودکننده رشد ، توصیه کودی مناسب برای گیاه برنج بر اساس ویژگی های خاک و رقم و نیز بررسی روابط آب خاک و گیاه متمرکز بوده است .

در سال 1370 بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی به منظور انسجام بخشیدن به فعالیتهای مرتبط با امور مهندسی در زراعت برنج شامل مکانیزاسیون مدیریت آبیاری صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات تاسیس شد . قبل از تاسیس موسسه تحقیقات برنج کشور فعالیتهای پژوهشی در بخش های مختلف به طور مستقل انجام می گرفت . با ایجاد مراکز تحقیقات کشاورزی در استانها و سپس با تشکیل شورای هماهنگی تحقیقات برنج کشور در سال 1369 فعالیتهای تحقیقاتی با انسجام بیشتری دنبال شد .

در ادامه تلاشهای مذکور موسسه تحقیقات برنج کشور در سال 1372 به مرکزیت گیلان تاسیس و در سال 1373 به طور رسمی شروع به کار کرد این موسسه دارای پنج بخش اصلاح و تهیه بذر، خاک و آب ، گیاهپزشکی ، فنی مهندسی کشاورزی و خدمات فنی و تحقیقاتی می باشد . در این راستا نظر به سطح بالای کشت برنج در استان مازندران همزمان معاونت موسسه با بخشهای تحقیقاتی مشابه ستاد موسسه در آمل تاسیسگردید .

ستاد موسسه و معاونت تحقیقات برنج کشور دارای 8 محقق در سطح دکتری 36 کارشناس ارشد و 18 کارشناس تحقیقاتی در مقطع لیسانس می باشد . هدایت فعالیتهای تحقیقاتی برنج در سایر مناطق کشور نیز به عهده این موسسه می باشد .

نتایج حاصل از تحقیقات برنج در زمینه های مختلف از طریق اجرای طرح های تحقیقی ترویجی و طرح های مشابه و متعاقب ان انتشار گزارش های پژوهشی به طور مستقل و نشریات ترویجی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و معاونت ترویج و نظام بهره برداری به شالیکاران انتقال می یابد . موسسه تحقیقات برنج کشور در راستای توسعه همکاری های بین المللی قرارداد مشترکی با موسسه بین المللی تحقیقات برنج واقع در فیلیپین دارد . دو موسسه در زمینه تبادل اطلاعات کارشناس و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت تربیت نیروی انسانی در مقطع دکتری و اجرای طرح های تحقیقاتی بین المللی همکاری دارند ."]9[

تصویر 9-2 : نشاء برنج در حال آزمایش

ماخذ : http://www.rrii.ir/index_persian.php?act=about

 

 

تصویر 10-2 : محقق در حال کاشت نشاء برنج

ماخذ: http://www.rrii.ir/index_persian.php?act=about

 

2-2-2)معرفی و تحلیل نمونه های خارجی مراکز تحقیقاتی :

مراکز تحقیقاتی خارج از کشور که برای تحلیل و بررسی انتخاب شده اند عبارتند از :

مرکز ملی تحقیقات هواشناسی

مرکز تحقیقات بالینی لیپسون

1-2-2-2)مرکز ملی تحقیقات هواشناسی :

"مرکز ملی تحقیقات هواشناسی بر قطعه زمینی کوچک در دامنه ی رشته کوه های راکی، در نزدیکی بلدور، کلرادو واقع شده است . معمار آن I.M.Pei می باشد . ساخت آن از سال 1961 آغاز شد و تا سال 1967 به اتمام رسید . سیستم ساختمانی این مر کز تحقیقاتی سازه ی بتنی است . ساختمان به سبک مدرن طراحی شده است . این بنا در اقلیم سرد احداث شده و بر زمینه ی متن کوههای رورال .برای هماهنگی با کوههای اطراف رنگ غالب منتخب برای مجموعه قهوه ایست .بر خلاف S.O.M در آکادمی نیروی هوائی که از شیشه های رفلکت براق درنمای آن استفاده شده است Pei در طراحی این مرکز از دیوار های بلند بتونی که از سنگریزه های تیره قرمز قهوه ای درآن استفاده کرده که متناسب با رنگ کوه های اطراف باشد. در این مرکز حدود 500 دانشمند در آزمایشگاه های شخصی و مجزا مشغول بژوهش هستند.

ویژگی های بارز این ساختمان به شرح زیر می باشد :

احداث بلوک های مجزا برای فعالیت های مختلف ، فرم های خلاصه شده در غالب مکعب هایی با ارتفاعات متغیر ، فرم های بر انگیزاننده با سطح خشن که تداعی گر خشونت کوهستان است ."]10 [

 

تصویر 11-2 : مرکز ملی تحقیقات هواشناسی

ماخذ : http://www.archiplanet.org/wiki/N_Center_for_Atmos_Researc

تصویر 12-2: مرکز ملی تحقیقات هواشناسی

ماخذ : http://www.archiplanet.org/wiki/N_Center_for_Atmos_Researc

تصویر 13-2 : مرکز ملی تحقیقات هواشناسی

ماخذ : http://www.archiplanet.org/wiki/N_Center_for_Atmos_Researc

تصویر 14-2 : مرکز ملی تحقیقات هواشناسی

ماخذ : http://www.archiplanet.org/wiki/N_Center_for_Atmos_Researc

تصویر 15-2 : مرکز ملی تحقیقات هواشناسی

ماخذ : http://www.archiplanet.org/wiki/N_Center_for_Atmos_Researc

 

تصویر 16-2 : مرکز ملی تحقیقات هواشناسی

ماخذ : http://www.archiplanet.org/wiki/N_Center_for_Atmos_Researc

 

2-2-2-2)مرکز تحقیقات بالینی لیبسون:

"در پرتغال ،در نزدیکی نقطه ای که رودخانه Tagus به اقیانوس آتلانتیک می بیوندد، یک مرکز تازه تاسیس تحقیقات سرطانی و مراقبت های بالینی آغاز به کار کرده است . Charles Correa آرشیتکت دیزاین این طرح بود ، و RMJM Hilier به عنوان معمار طراحی آزمایشگاهی و کلینیکی و Cinsiste به عنوان آرشیتکت record، در طراحی 50000 متر مربعی مرکز تحقیقات سرطانی بیماران و تسهیلات تحقیقاتی با یکدیگر همکاری نمودند .

Colin Mosher معتقد است که دیزان این طرح آن را با ملت مرتبط می کند و این یک طرح تحقیقی هیجان انگیز در میان ملتی است که به سوی تحقیقات و کشفیات می رود.

مرکز تحقیقات یک باسخ معمارانه به نیازهای بزشکی می باشد.این مرکز گنخایش بیش از 400 بیمار را دارد. و بیش از 500 دایشمند و 300 کارمند در آن مشغول به کارند، که بهترین دانشمندان و بزشکان را در شاخه های عصب شناسی و سرطان شناسی را از سرتاسر برتغال و خارج را گرد هم آورده است. که شامل آزمایشگاه هائی در رابطه با تحقیقات بالینی، مراقبت های ambulatory ، vivarium ، auditorium ، سالن کنفرانس و سایر تسهیلات آموزشی، و محوطه نمایشگاه می باشد.

طرح شامل سه ساختمان با کارائی بالا می باشد که از انرژی مطلوب و مدیریت منابع استفاده می کند. تیم طراحی با استفاده از سنسورهای نوری و skylights روشنائی روز را به حد اکثر رسانده و سقف را بالا برده برای clerestory که نور بیشتری به داخل ساختمان بیاید. آنها همجنین آب رودخانه Tagus را از اشعه سرد کننده عبور داده اند(در سقف) به منظور خنک سازی ساختمان و نیز کف های رادیاتوری فضای کلینیک را گرم می کند. و تیم طراحی در نظر دارد توربین های بادی در بام نصب کند. و تمامی بنجره ها برقی می باشد.

ساختمان A مراکز تشخیصی، درمانی و بهبود را در طبقات بائین وآزمایشگاه های تحقیقی و امور اداری در طبقات بالا را در خود جای میدهد. ساختمان B آدیتوریم، رستوران و محوطه نمایشگاه را در سطح ورودی در خود جای می دهد، و در سطح بالاتر مرکز کنفرانس و مرکز ساختمان را از طریق یک بل شیشه ای به آزمایشگاه متصل می کند. ساختمان C یک آمفی تئاتر رو باز می باشد که رو به رودخانه است و برای اجراهای عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

این بروژه از طبیعت خود لیسبون الهام گرفته شده است. طراحان تلاش بسیاری کردند تا از نسیم و چشم انداز رودخانه و اقیانوس نهایت استفاده را ببرند.

طراحان تلاش کردند که فضای داخلی کلینیک را به دو بخش کاملا مجزای عمومی و خصوصی تقسیم کنند، این عمل آزادی کافی به بیمارانی می دهد که تمایل به تعامل با افراد فامیل خود و یا دیگر بیماران را دارند. همچنین تسهیلات لازم برای بیمارانی که تمایل به تنهائی در طول دوره ی درمان خود دارند را فراهم می کند. همچنین باغی به ابعاد 40*80 نیز طراحی شده است که فضای کافی برای انواع گونه های گیاهی در آن وجود دارد که سمبلی از حیات و اشتیاق است.تمامی اتاق های انتظار مجهز به ارتباطات اینترنتی می باشد که مکانی برای یادگیری را در ذهن بیننده تداعی می کند. ."]11 [


مبلغ قابل پرداخت 19,440 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 839

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما