مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 163
  • بازدید دیروز : 2093
  • بازدید کل : 13153668

50- کارآموزی آموزش ساخت پرتال34ص


50- کارآموزی آموزش ساخت پرتال34ص

فهرست مطالب

عنوان صفحه

 

فصل اول..... .. 1

آشنایی با محیط 1

فصل دوم....... ... 2

مقدمه........ .... 2

پرتال چیست؟..... .... 3

تاریخچه پرتال... 5

جنبه های کار کردی یک پرتال... ..... 8

معماری پرتال........ 22

مزایای پرتال سازمانی؟....... .. 24

تفاوت پرتال سازمانی با وب سایت؟.... 28

مردم به پرتال اعتماد ندارند. ... 31

منابع............. ...... 34

 

 

فصل اول:

آشنایی با محیط کار:

شرکت رفان یک شرکت تولید کننده قفل و دستگیره می باشد.که من در قسمت اداری و کامپیوتری ان مشغول به کار بودم.وظیفه من در این شرکت ابتدا اموزش ساخت و در نهایت ساخت پرتال بود که به سرپرستی اقای مهندس محمد تهرانی انجام شد.محل کار اموزی در میدان افسریه کوچه شرکت واحد کوچه باسکول پلاک 2 واقع شده است.

 

 

فصل دوم:

مقدمه: :

بهبود و ايجاد اصلاحات در اداره حکومت ها و بخش دولتي موضوعي اساسي در دنياي تجارت امروزاست. لزوم پاسخ گويي به تغييرات ناشي از جهاني شدن، امور اقتصادي و تجارت جهاني، گسترش جوامع و انتظارات مشتريان به ويژهً با پيشرفت هاي دو دهة ي اخير در زمينه فناوري اطلاعات، روندي تکاملي در کشورهاي مختلف پاگرفته است. سرعت اين تغيير و تکامل در کشورهاي مختلف متفاوت است. اين تکامل دربرگيرنده طيف وسيعي از اهداف و چشم اندازها جهت بهبود عملکرد دولت ها در زمينه هاي قوانين و مقررات، شفافيت در اداره حکومت ها، سازندگي و مشارکت عمومي است.
پيشرفتهاي انجام گرفته در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT)، در راستاي جامعه اطلاعات تغييرات زيادي در انتظارات شهروندان، ساختار سازمان ها، فرهنگ، علوم و فرآيندهاي کاري ايجاد نموده است. دولت ها به دنبال به کارگيري ابزارها و راهکارهاي مبتني بر (ICT) جهت پاسخگوئي به نياز شهروندان هستند.

تاثير دولت الکترونيکي به طور ساده اداره بهتر کشور با افزايش بازدهي سياست هاي دولت، ارتقاء سرعت و کيفيت خدمات دولتي، تعاملات بيشتر با شهروندان و افزايش بهره وري کليه فرآبندهاي دولتي است.

حال دولت الکترونيکي يکي از مهم ترين محورهاي کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در دنيا است. اين اهميت در کشور ما که دولت بزرگ ترين بنگاه اقتصادي و نهاد فرهنگي است، به مراتب بيشتر است. در تعريف دولت الکترونيکي مي توان گفت که: دولت الکترونيکي به معناي به کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در بخش هاي مختلف دولت، به منظور افزايش بهره وري و ارتقا سطح خدمات رساني است.

پورتالچیست؟

عبارت پرتال به معنى درگاه و در مى باشد . درحقیقت وظيفهيك سايت پرتال جمع آورى اطلاعات از منابع مختلف و ايجاد يك درگاه واحد براى دسترسىبه كتابخانه اى از اطلاعات و خدمات دسته بندى و اختصاصى شده مى باشد . پرتال ها بااين هدف ايجاد
مى شوند كه كاربران اينترنت بتوانند گردش خود را در اينترنت ازطريق يك مدخل مدرن و ساختيافته شروع نموده و هر موقع كه اراده كنند بدون هيچ مشكلىبه نقطه شروع بازگردند.

در يك دسته بندى كلى عملكرد ها و قابليتهاى اصلى يكسيستم پرتال عبارتند از :
- دسترسى به اطلاعات مورد نياز

- ارتباط با ديگركاربران

- دسترسى به برنامه هاى كاربردى مجزا

انجام امور روزمره كارى ،شهر ى ، ادارى و...

بنابراين يك سايت پرتال بايد علاوه برقابليتهاى زيربنايى همچون امنيت ، سرعت ، و دقت ، سرويسهاى متععدى نيز در اختيار كاربران ومديران سايت قرار دهد . عمده اين سرويسها عبارتند از:

1- سرويس مديريتمحتوا2- سرويس پست الكترونيك

2- سرويس كنفرانس الكترونيكى

3- سرويسجستجو

4- سرويس عضويت در سايت

5- سرويس نظر سنجى

6- سرويس تكميل وارسال فرم هاى الكترونيكى

7- سرويس پرداخت اينترنتى

8- سرويس خبر

بايد توجه داشت كه يك پرتال موفق تنها شامل مجموعه اى از منابع اطلاعاتىنيست بلكه تركيب درستى از سرويس هاى اصلى فوق الذكر است .

انواع پرتال :- پرتال هاى شركتى : Corporate Portal

دسترسىاختصاصى به اطلاعات خاصى از يك شركت يا
كمپانى خاص را فراهم مى كند

- پرتالهاى تجارى : Commerce Portal

از مقوله تجارتالكترونيك پشتيبانى مى كند .

- پرتال هاى شهرى

: City Portal

دسترسى به خدمات و اطلاعات يك شهر را ممكنمي سازد .
- پرتال هاى فراگير

: Pervasive Portal
دسترسى از طريق تجهيزات فراگير مثل سازد.PDA را ممكنمى

 


خلاصه تاریخچه پرتال:

اگر در دنیایکامپیوتر به عقب بازگردیم، زمانی را خواهیم یافت که در آن سیستم های نرم افزاری بهگونه ای متحول شدند که دیگر لازم نبود برای کار با یک برنامه، برنامه های دیگر بستهشوند، یعنی می توانستیم همزمان از چند برنامه کاربردی استفاده کنیم بدون آنکه بامشکلی مواجه شویم.امکانی که قبل از آن وجود نداشت. تاریخچه پرتال ها از همان زمانآغاز شد و نسلهای تکامل یافته آنها یکی پس از دیگری پا به عرصه دنیای اطلاعاتگذاشتند.

 

نسل اول پرتال ها

اولین پرتال ها، کهاز آنها تحت عنوان نسل اول نام برده می شود، بر فراهم نمودن محتویات ایستا، مستنداتو همچنین خوراکهای اطلاعاتی زنده در صفحات وب مبتنی بودند. مثالهای نمونه این نسلسایت های yahoo یا Excite است. این پرتالها در محیطی به هم پیوسته، اهدافمشابهی را دنبال کرده و صفحه واسط مشخص و منحصر به فردی را برای دستیابی به مجموعهاطلاعات توزیع شده در سراسر شرکت یا سازمان خود، در اختیار کاربر می گذاشتند. ایناطلاعات معمولا شامل اخبار شرکت، شرایط و فرم های استخدام، اطلاعاتی مربوط بهکارکنان و چگونگی ارتباط با آنها، مستندات رسمی و سیاست های اعلام شده شرکت وهمچنین لینک های ارتباطی مفید بود.

نسل دوم پرتال ها


نسل دوم پرتال هابر اطلاعات مشخص تر و نرم افزارها متمرکز بودند. در اساس شباهت زیادی به خصوص درزمینه فراهم آوردن اطلاعات با نسل اول داشتند با این همه تفاوت مهمی نیز وجود داشت: این پرتالهای امکان همکاری کاربران را در محیطی به هم پیوسته فراهم می کردند و همینامکان، نقطه تمایز آنها با نسل پیشین محسوب می شد.

پرتال های نسل دوم قابلیت همکاری متقابل را درادارات مجازی برای تیم های کاری و به منظور انجام وظایفشان فراهم می ساختند. نسلدوم پرتال ها سرویس های متعددی داشتند که از جمله آنها می توان به سرویس های مدیریتمحتوی ( سازمان دهی و مدیریت اطلاعات مرتبط ) و سرویس های همکاری (که به کاربرانامکان می داد با یکدیگر گپ زده و برای یکدیگر ایمیل فرستاده و قرار ملاقات تنظیمکنند) اشاره کرد. در این پرتال ها قابلیت تعریف گروه های کاربری نیزفراهم آمده بود. به بیان دیگر این پرتال ها سازو کار همکاری داخلی را در یک سازمان فراهم می ساختند.

نسل سوم پرتال ها

نسل سوم با هدفایجاد فضای مجازی تجارت الکترونیک (E-Business ) بوجودآمد. پرتال های نسل سوم به عنوان واسط ارتباطی کارمندان، تهیه کنندگان، تولیدکنندگان و مشتریان قلمداد می شوند. ویژگی فوق العاده این پرتالها امکان مرتبط شدننرم افزارهای مستقر در سرورهای مختلف است. به بیان دیگر، این پرتال ها نقطه به همپیوستن محتویات و برنامه های کاربردی مستقر در سرورهای مختلف بطور همزمان و بااستفاده از همکاری سرویسهای خدماتی آنان اند. به علاوه امکان دسترسی به محتویات وامکانات سیستمهای مختلف را از طریق ابزارها و تجهیزات متنوع، بسته به نیاز کاربرامکان پذیر می کنند. این گروه پرتال ها مجموعه قابل توجه و ارزشمندی از اطلاعات،مستندات، امکانات و قابلیتهای نرم افزارهای مرتبط را از طریق درگاه واحدی برایکاربر فراهم می کنند.

بهعلاوه، این پرتالها به صورتی خودکار و بر اساس نقش کاربران هدفمند شده و ویژگیهاییخاص آنها می یابند. به بیان دیگر، نحوه نمایش، محتوی و امکانات در دسترس، بسته بهنقش تعریف شده برای کاربر به گونه ای منحصر به فرد و خاص وی در اختیار او قرار میگیرد. کلید توسعه آینده این نسل از پرتال ها،ایجاد چهارچوب های کاری باز ( از قلب یک سازمان مجم اع پرتال هاوعهمتنوعی از کاربران دارد که از جمله آنها می توان به مشتریان، شرکا، کارمندان اشارهکرد. همه این کاربران علاقه مندند از اطلاعات و خدمات آن سازمان استفاده کنند. کاملا آشکار است که هر کدام از آنها نیازهای خاص و اغلب متفاوتی دارد. برایپاسخگویی به این تنوع، انواع مختلف پرتال ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی بر حسب چگونگی پاسخگویی به نیازهای کاربران، پرتال ها را می توان درچهار گروه زیر دسته بندی کرد:


جنبه های کارکردی یکپرتال

اگر چه پرتالها در انواع و اندازه های متنوعی ساخته می شوند اما ویژگیهای محدود و مشخصی هستهاصلی آنها شناخته می شود:

vهرپرتال اطلاعات وخدمات را یکجا و در یک محل جمع آوری می کند.
vهر پرتال می تواند در اندازه لازم برای شخص و یا گروه سازمان دراید.
vهر پرتال در هرزمان و از هر مکانی قابل دسترس است.
هدف اصلی فراهم آوردن امکان دسترسی آسان به هرچیزی ( اطلاعات و خدمات ) است که یک کاربر برای انجام وظایف و مسئولیتهایش به آن احتیاجدارد، صرف نظر از اینکه منبع آن کجاباشد.لتعریف نشده ) برای

:قطعا مطلع هستید که اولین بار شبکه غیر محلی در سال 1960 توسط آژانس پروژهايتحقيقاتي پيشرفته سازمان دفاع آمريکا با نام "آرپانت" متولد شد.
در آن زمانتنها هدف از طراحی شبکه این شبکه حول این محور بود تا هر کامپيوتر به دو کامپيوترمتصل شود و پيامهاي ارسالي از يک نقطه شبکه به هرنقطه ديگر مي توانستند از مسيرهايمختلفي بگذرند که با گذشت زمان و ارتباط این شبکه با چندین شبکه ارتباطی دیگر بهمفهوم جدی تری به نام اینترنت دست یافت.
احتمالا آن زمان کمتر کسی باور میکرد که این شبکه به چنان عظمتی دست می یابد که مدیریت و کنترل آن چه در بخش مدیریتیو چه در بخش فنی نیاز به هزینه و متخصصین ویژه ای دارد که دلیل این ادعا چیزی نیستجز جای خالی وب!
اما با نظریه World Wide Web که امروز میلیون ها باراطلاعات اینترنت توسط انواع مروگر ها بدست میلیون ها کاربر اینترنت مرور می شود علماینترنت پا به مرحله جدیدی گذاشته است. مرحله ای پیچیده با کاربری فوق العاده آسانکه همین آسان بودن دسترسی بعضا برخی از کاربران را به اشتباه وارد می کند که وبهمان اینترنت است!
هدف از نظریه World Wide Web چیزی نبود جز دسترسی آسان وسریع به خدمات و محتویات اینترنتی از طریق یک Application خاص با قابلیت های مشخصکه با ورود این Application ها گام جدید تری در عرصه سرویس دهی اینترنتی و نیز طبقهبندی اطلاعات در اینترنت به وجود آمد و این رقابت تا جایی رسید که کیفیت، ظاهر وامنیت مرورگر ها نیز برای کاربران مهم تلقی شد و بازار گرمی را برای سازندگانمرورگر ها به وجود آورد.

گسترش اطلاعات و سرویس دهی اینترنتی توسط وب سایتها چنان رشد چشمگیری داشته است که بعید است کسی نام تمامی وب سایت های موجود دراینترنت را از حفظ باشد چرا که می بایست هر روز نام های کوتاه و بلند 20000 سایتجدید را بخاطر بسپارد!

اگر توجه داشته باشید با حیات وب، کاربری آسان انگیزهاصلی کاربران اینترنت جهت استفاده از این شبکه می باشد پس قطعا دور از ذهن است یککاربر اینترنتی راضی شود برای استفاده از چندین خدمات مورد نیازش هر روز به چندینسایت سرکشی کند و برای استفاده از آنها مجبور به ثبت نام های تکراری و نیز محافظتاز چندین شناسه و رمز عبور متفاوت باشد، از همین رو وب ناخواسته به نسل جدیدی ازسرویس دهی رسید که امروز همگی آنرا با نام وب پورتال می شناسند.
برای خواندنمقاله بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

به نظر من برای اینکه بتوانیمبهترین و علمی ترین تعریف را از وب پورتال داشته باشیم بهتر است به بررسی واژه بهواژه این کلمه بپردازیم، کلمه ای که خود در برگیرنده بسیاری از مفاهیم مهم روز ICT و تجارت است تا جایی که می توان گفت وب پورتال ها شرکت های نفت اینترنتیهستند!

در بالا با مفهوم Web به خوبی آشنا شدیم و دریافتیم که وب عاملدسترسی آسان به خدمات و محتویات مجازی، در یک کلام اینترنت است. همچنین در موردواژهPortalمی توان گفت، منظور ما یک Gateway و یا Doorway یا همان شاهراه و دروازه است، دروازه ای که به تبعیت از ذات اصلی خود یعنیهمان دسترسی آسان، دسترسی ما را به وب و در نهایت اینترنت راحتتر از پیش می کند ومحلی می شود برای به اشتراک گذاری خدمات و محتویات توسط چند وب سایت توانمند و موردنیاز.
آنچه از این تعریف بر می آید بر ما روشن می سازد که وب پورتال یکمحصول خاص نیست و همانند وب سایت یک ماهیت استاندارد و تشکیل شده از دو زیر ساختخدمات (Services) و محتویات(Content) است که این ماهیت خروجی چندین استاندارد, دیتاو engine خاص زیر نظر یک یا چند مجموعه نظارتی مشخص و همگام است.
معمولاتعریف بالا اکثر کاربران غیر مسلط را به اشتباه می کشاند که هر وب سایت پر از لینکو یا یک وب سایت همه کار همان پورتال است چرا که برابر تعریف بالا می تواند دسترسیکاربران را به سایر وب سایت ها آسانتر کند که می توان با اطمینان گفت این تعبیرکاملا غلط و دور از تعاریف استاندارد می باشد چرا که همانگونه که در بالا نیز بیانکردیم وب پورتال یک ماهیت تحت وب است که ارائه دهنده خدمات و محتویات به صورتیکجاست.

هدف وب پورتال ها طبقه بندی کردن اطلاعات و نیز تعریف دسترسی آسانبه آنهاست که برای جلوگیری از پراکندگی چگونگی یافتن، دسترسی و نگهداری اطلاعاتتوسط کاربر و به صورت خلاصه جلوگیری از سردرگمی ایشانٰ، به صورت همزمان سرویس هایاصلی و جانبی را در اختیار کاربران قرار می دهند که مجموع این سرویس ها نیز در یکبستر اشتراکی (Account) نقطه مشترک دارند که اصلی ترین نقطه مشترک آنها ID و Profile است.

اکثر وب پورتال ها در چند آیتم نقاط مشترک و کلیشه ای دارند کهبه ترتیب عبارتند از:
• تنوع سرویس دهی

  • چگونگی سرویس دهی
  • نحوه دسترسیکاربر به سرویس
  • درآمد زایی و

Business plan

  • تامین اطلاعات



ودرواقع همین چند آیتم کوتاه اما حساس هستند که سند تضمین رشد و حیات وب پورتال هاکه در نهایت منجر به یک رقابت تنگاتنگ میان هم نوعان خود میشود را امضا کردهاند!

سرویس های یک وب پورتال تنوع بیشتری به سرویس های یک وب سایت را دارند، چراکه فعالیت وب سایت ها اکثر به صورت تخصصی بوده و موضوعیت آنها اغلب حول یک و یا چندآیتم مشخص و محدود که نهایتا توجیه کننده یک مورد مشخص است می گردد که همین امر سببمحدود بدون گروه های کاربری وب سایت های می شود.
اما یک وب پورتال با تنوعی کهدر سرویس های آن ذکر شد می تواند میزبان اکثر اقشار جامعه با هر نوع طرز فکر، سلیقهو نهایتا نیازی باشد.
از مهم ترین سرویس های اصلی یک پورتال می توان به مواردزیر اشاره برد:
ماشین جستجوایمیلفضای رایگان و یا وبلاگارائهاطلاعات مختلف (مسافرت، پزشکی و...)اخباردانلود (فرمت های مختلف)گفتگووChat
همچنین وب پورتال ها سعی می کنند سرویس های مطلوب و به روزی (At time) رادر کنار سایر سرویس های اصلی و کلیشه ای در اختیار کاربران خود قرار دهند تا باربودن ذهن کاربران و جلب نظر عده کثیرتری از کاربران مشتاق توسط سرویس های جانبی وجذاب صاحب اکثر سهام بازار صنفی خود شوند.

منظور از چگونگی سرویس دهی نیزنوع در اختیار گذاشتن خدمات به کاربران است. وب پورتال ها برای اینکه مشتریان خودرا از دست ندهند و در نهایت پیروز از رقابت بازار اطراف خود بیرون بیایند سعی میکنند اصلی ترین سرویس ها و نیز عمومی ترین ها را به صورت رایگان در اختیار کاربرانقرار دهند.

از طرف دیگر، جدا از رایگان بودن امتیاز استفاده از خدمات وبپورتال ها، اکثر قریب به اتفاق این خدمات همگی در یک زیر ساخت با هم مشترک هستند واین بدان منظور است که جدا از پیچیدگی مراحل و دفعات شخصی سازی در وب پورتال ها؛ دروقت و کنترل کاربر نسبت به موقعیت خود حرکتی صورت گرفته شده باشد.

مشترکبودن زیر ساخت سرویس های یک وب پورتال Basic account and cardinal ID)) اموراتدسترسی و امنیت کاربر را تا حد بسزایی سامان می بخشد و در این شرط کاربر از ثبت نامهای چند باره در یک یا چند وب سایت ( یا وب پورتال)، سردرگمی بین چند شناسه و رمزمتفاوت، Cookies, cashed و نیز امنیت پایین دور می ماند و می تواند با یک Security واحد و ID و رمز ورود به همه نوع سرویسی دسترسی داشته باشد و جدا از تمامی اینموارد با توجه به این لایه زیر ساختی امکان شخصی سازی به صورت پراکنده و متمرکز بهکاربر داده می شود.
وب پورتال هایی که سعی می کنند سرویس های اصلی مورد نیازکاربران را در ازای پول در اختیار ایشان قرار دهند به دلایل فراوان و مستندی تا ابددر خم یک کوچه باقی خواهند ماند!نحوه دسترسی کاربر به سرویس ها در آیتم لایهزیر ساخت با چگونگی سرویس دهی نقطه مشترک دارند و جدا از این مورد Remote access جایگاه مهمی در نحوه دسترسی کاربر و در نهایت محبوبیت یک وب پورتالدارد.

اکثر کسانی که جز کاربران همیشگی اینترنت هستند و به نوع زندگی ها بهدو بخش محیطی و مجازی تقسیم شده است همیشه دغدغه دسترسی به اینترنت را در شرایط خاصدارند که یکی از مهم ترین عوامل کمک کنند به آنها همان دسترسی غیر مستقیم است کهمعمولا از طریق موبایل و SMS Engine های گوناگون صورت می پذیرد.

در صورتی کهتمامی این آیتم ها به صورت کامل و صحیح در زمان مشخص و مورد نیاز اجرا شوند پروِژهوب پورتال ما به مرحله سودآوری خواهد رسید که این مرحله با سه آیتمی که در بالا آمددر تعامل مستقیم قرار دارد به گونه ای که در صورت نبودن یک طرح توجیه اقتصادی مشخصو علمی کل حیات پروِژه را با مخاطره روبرو کرده ایم.اما با ذکر تعاریف بالااصلی ترین سوالی که پیش می آید نوع درآمد زایی وب پورتال هاست. قطعا از خود میپرسید زمانی که قرار است اکثر سرویس ها مخصوصا سرویس های اصلی به صورت رایگان دراختیار کاربران که قطعا تعداد آنها نیز کم نیست قرار بگیرد اینکار جز صرف هزینه چهسودی برای ما در بر خواهد داشت؟!

جواب سوال شما بسیار ساده است، وب پورتالها رابطه کاملا مستقیم با تکنیک e-commerce دارند از همین رو اکثر بازگشت هزینه هاو سودآوری وب پورتال از طریق تجارت الکترونیکی تحقق می یابد.

برای اینکهمسئله برایمان واضح تر از قبل باشد بهتر از با تعریف تجارت الکترونیک آشنا باشیم،تجارت‌ الكترونيك‌ به‌ معناي‌ مبادله‌ محصولات‌ و خدمات‌ درمقابل‌ پول‌ با استفاده‌از تواناييهاي‌ اينترنت‌ است.

از تعریف بالا نتجیه می گیریم که تجارت‌الكترونيك‌ به‌ معني‌ اطلاع‌رساني، تبليغات‌ و خريد و فروش‌ كالاها و خدمات‌ و حفظ‌و برقراري‌ روابط‌ تجاري‌ از طريق‌ سيستم‌هاي‌ مخابراتي‌ و ابزارهاي‌ پردازش‌داده‌ها است که از مهم ترین آیتم های در دسترس و عملی آن در شرایط فعلی می توان بهتبلیغات و فروشگاه های اینترنتی اشاره کرد.

همانگونه که ملاحضه می کنید یکیاز تاکیدات اصلی تجارت الکترونیک واگذاری خدمات اینترنتی است که پورتال ها به آنتوجه بسیاری خاصی دارند و اصلی ترین آن نمایش تبلیغات سایر شرکت ها و محصولات وخدمات است.

وب پورتال ها با ارائه سرویس های رایگان که راه اندازی و نگهداریآنها چندان هم کم هزینه نیست، سعی می کنند تا آمار کاربران روزانه(Visitor) خود رابه درجه بالاتری برسانند و پیرو همین آمار بازدید که قطعا نرخ قابل توجهی خواهد بودحجم ترافیک خود را افزایش دهند و محیط مناسبی را جهت نمایش تبلیغات علاقه مندان ومعرفی محصولات و خدمات آنها فراهم آورند.می توان مطمئن بود کمپانی "الف" کهنیاز به معرفی محصول و یا محصولات خود برای فروش بیشتر دارند حاضرند هر مبلغ عقلانیرا جهت شهرت و محبوبیت و در نهایت فروش بیشتر بپردازند و همین امر سبب می شود کهگردانندگان یک وب پورتال پس از گزراندن یک پروسه لازم پول خوبی به جیب بزنند چرا کهبا این اوصاف پورتال ها را می توان شرکت های نفت اینترنتی دانست.

و نهایتاآیتم دیگری که جز کلیشه ای ترین خصوصیات وب پورتال هاست تامین محتویاتآنهاست.

هیچگاه یک پورتال مانند Yahoo نمی تواند تامین کننده تمامی محتویات و یاحتی مدیر کلیه بخش های خود باشد چرا که در صورتی که قرار باشد تمامی این کار ها رابه تنهای انجام دهد جدا از صرف هزینه زیاد و نیاز به زمان بالا جهت جمع آوری و طبقهبندی ، به دلیل نبود ذهنیت های متفاوت و تنوع سلیقه خود را با موذل یکنواختی وروزمرگی روبرو ساخته است و این می تواند نقطه شروع هرز رفتن حیات یک وب پورتالباشد.

مهم ترین ویژگی ها وب پورتال را در یک جمله می توان به شرح زیر دانستکه البته این خود می تواند به جزئی از تعریف پورتال محسوب شود.

در اختیار گذاشتناطلاعات بیشمار و مختلف با تعیین اهداف قبلی، سطح دسترسی و رده بندی زیر نظر کادرنظارت و مدیریت در یک قالب انعطاف پذیر که به صورت جذاب و قابل دسترسی در کنارسرویس ها و خدمات مفید به کاربران اینترنت به گونه ای که سرویس دهنده و سرویسگیرنده هر دو از امنیت سرویس خود اطمینان داشته باشد .
اعم ویژگی های پورتال رابه صورت تیر وارمی توان در موارد زیر دانست:

1- قابلیت شخصی سازی اطلاعات و ظاهر customization))
2- قابلیت استفاده برای عموم و عدم پایداری به Platform
3- قابلیت دسترسی به تمام سرویس ها تنها با یکبار ورود به سیستم Single sign-on))


4- دسته بندی و رده بندی اطلاعات در بخش مدیریت و ارائه به کاربر Taxonomy))
5- تعامل و یافتن سریع کاربران در مواقع ضروری (Alert)
6- دسترسیسریع به اطلاعات

7- ارائه سایر سرویس های اینترنتی مبتی بر وب

پورتال هانتیجه تلاش ما برای رسیدن به کیفیت مطلوب در حداقل زمان است. تا مدتی پیش خیلی هاگمان می برند هر چقدر کاربران اینترنت ورزیده تر شوند نسل پورتال ها روز به انقراضکشیده می شود در حالی که امروزه عکس این گزینه ثابت شده است.
نتیجه ای که از اینویژگی های بی نظیر بر می آید صرف جویی در هزینه و زمان و دسترسی سریع تر و مطلوب تربه اطلاعات و خدمات اینترنتی و در نتیجه افزایش راندمان کاری خواهد بود. در چنینحالتی تعجب نکنید که پورتال را به Mouse کامپیوترتان نسبت دهم!

شاید با اینتشابه درک ویژگی های پورتال را برایتان آسان تر کند:
پورتال چیزی مشابه یک OS وسیستم عامل عمل می کند بدانگونه که صرف نظر از خاصیت برقراری ارتباط سیستم عامل باسخت افزار دسترسی ما را به پوشه ها و فایل های موجود در هارد دیسک را آسان تر میکند.

در چنین حالتی اگر وب سایت را DOS در نظر بگیریم و پورتال را ویندوزقدرت کارایی هر یک را به سادگی در می یابیم. اما در نهایت تمامی این امکانات درمحیط ویندوز با توجه به داده های موجود در هارد دیسک به ما داده می شوند.

ازمهم ترین ویژگی های پورتال که در تعریف علمی از آن به عنوان قابلیت و سرویس یاد کردیم امکان بر قراری ارتباط دو طرفه میان کاربران است.
در پورتال ها این امکانبه کاربران داده می شوند که بتوانند از طرق مختلف مانند چت و Web2 با یکدیگر درتماس و تعامل اطلاعات با فرمت های خاص باشند.
همچنین امکان شخصی سازی که یکی ازمهم ترین عوامل خدماتی پورتال محسوب می شود سبب رضایت مخاطبان و کاربران پورتال هاشده است چرا که با امکان شخصی سازی و Customize شما خودتان نحوه دسترسی به بخشمدیریتی، سرویس ها و اطلاعات را با امنیت دلخواه تغییر وتعیین می کنید. درواقع باتوجه به بیان تشابه با سیستم عامل، می توانید از اطلاعات خود Back up بگیرید، Shortcut بزنید و یا سطح دسترسی افراد دیگر را به اطلاعات خود چه در Security و چه View تعریف کنید.

اکثرا گمان می برند که وب پورتال ها به دو دسته عمومی وتخصصی تقسیم بندی می شوند که پورتال های عمومی ارائه کننده خدمات عمومی و کلی هستندو پورتال های تخصصی ارائه دهنده سرویس ها و مطالب تخصصی که نمی تواند بیشتر از یکموضوع اصلی باشد هستند.

از همین رو در بسیاری از موارد دسته بندی پورتال ها رابا اصطلاح عمودي (Vertical) و افقي (Horizontal) انجام می دهند، البته از نظر مناین دسته بندی چندان صحیح و کامل نیست و ممکن است باعث اشتباهاتی در باب تشخیصپورتال شود.همچنین بعضی معتقد اند پورتال به دوسته دیگر با اصطلاح کاربردی واطلاعاتی نیز تقسیم می شود. که البته این طرز فکر کاملا اشتباه ست چرا که خاصیتاصلی پورتال ارائه سرویس و اطلاعات در کنار هم است. در صورتی که وب پورتال را غیراز این تقسیم بندی کنیم در حال بررسی وب سایت هستیم نه پورتال!
از طرف دیگرعدهای بیان می کنند پورتال ها چهار دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند

از:

• Business to Customer Portal (B2C)
• Business to Business Portal (B2B)
• B2E
• Public Portal

 

- انواع پرتال:

پرتال چيست؟ كه پرتال دروازه‌اي براي ورود به دنيايي از اطلاعات است.
پرتال‌ها به 5 دسته كلي تقسيم مي شوند:

پرتال‌هاي تخصصي: (Specialized Portals) پرتال‌هايي هستند كه براي يك هدف خاص طراحي شده‌اند.

پرتال‌هاي شركتي: (Enterprise Portals) پرتال‌هايي كه مخصوص يك شركت خاص طراحي شده‌اند و كاربران آن اغلب كارمندان شركت هستند.

پرتال‌هاي فضاي كار: (Workspace Portals) پرتال‌هايي هستند كه بر اساس زمينه‌هاي كاري مختلف طراحي مي شوند.

پرتال‌هاي تجاري: (Marketspace Portals) اين پرتال‌ها از تجارت الكترونيك در مدل‌هاي شركت با شركت (B2B) و شركت با مشتري (B2C) پشتيباني مي‌كنند.
پرتال‌هاي علمي: (Knowledge Portals) پرتال‌هايي هستند كه امكان همفكري بين افراد متخصص در انجام يك پروژه مشترك را مي‌دهند.

به طور كلي پرتال‌ها داراي ويژگي‌هاي گوناگوني هستند، اما ويژگي‌هاي اصلي كه مي‌توان براي آنها برشمرد، عبارتند از:

امكان جست‌وجو: ويژگي اصلي و پايه‌اي پرتال‌ها برخورداري از امكان جست‌وجوي پيشرفته است.

يكپارچگي اطلاعات: اطلاعات از منابع مختلف جمع‌آوري شده و در قالب يك سايت به كاربر ارائه مي‌شود.

امكان سفارشي سازي: هر كاربر بسته به خصوصياتي كه در هنگام ورود (log in) به پرتال ارائه مي‌كند، اطلاعات متفاوتي را دريافت خواهد كرد.

براي مثال اگر پرتال يك شركت را در نظر بگيريم، اطلاعات و سرويس‌هايي كه مدير شركت پس از ورود به پرتال دريافت مي‌كند، متفاوت از اطلاعات و سرويس‌هايي است كه كارمندان دريافت مي كنند.

تكنولوژي Push: به فناوري اطلاق مي‌شود كه به شكل خودكار و بدون درخواست كاربر، اطلاعات متناسب با سليقه فرد به دسك‌تاپ او ارسال مي شود.

معماري پرتال‌ها:

از نظر معماري، پرتال‌ها به دو دسته پرتال‌هاي عمودي (Vertical) و افقي (Horizontal) تقسيم مي شوند.

پرتال‌هاي افقي اطلاعات گسترده‌اي در موضوعات بسيار متنوع ارائه مي‌كنند در حالي كه در پرتال‌هاي عمودي، كليه اطلاعات ارائه شده عليرغم گستردگي تنها در مورد يك موضوع خاص است.


مبلغ قابل پرداخت 19,440 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 582

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما