فهرست:
مقدمه و تشكر ... ... 1
فصل اول:
معرفي و تاريخچه فعاليتها .. .. 3
مراكز اويونيك و موتور و بدنه ........ . 4
مراكز آناليز روغن و شارژ با اجراي ... .. 5
مركز كاليبراسيون ............. 6
مركز بازخواني اطلاعات جعبه سياه ....... 8
دپارتمان مهندسي ... 9
دپارتمان بازرگاني .... 10
فصل دوم:
شاپ الكتريك .................................................................................................. 12
شاپ رادار......................................................................................................... 17
فصل سوم:
VIBRATION MONITORING AN-74................................................ 22
تست با تست تر ...................................................................... 27
F.D.R ............................................................................................................ 29
عملكرد F.D.R................................................................................................ 30
Decode كردن اطلاعات .................................................................................. 33
خصوصيات protection unit......................................................................... 33
تست با تست تر ............................................................................. 34
5912 T Unit................................................................................................. 34
تست با تستتر ........................................................................ 39
................................................................................................ 42
تست با تست تر ................................................................... 45
ECS ............................................................................................................... 47
پالسهاي دريافتي از سنسور HP ....................................................................... 49
كامپيوتر ديجيتال ............................................................................................... 50
تست با تست تر ............................................................................ 51
............................................................................................... 52
تست تر .................................................................................. 53
........................................................................................... 54
يونيت الكترونيكي ............................................................................. 57
نشاندهنده VIBRATION.............................................................................. 58
تست با تست تر .............................................................................. 58
چك در هواپيما ................................................................................................ 60
چك در آزمايشگاه ........................................................................................... 61
ADJUST OF 59- 6M-6 WITH Y B-1 Test Unit......................... 61
....................................................................................................... 63
تست .............................................................................................. 65
مقدمه و تشكر:
انسان همواره در جستجوي شيوههاي بديع علم و صنعت است، در مقطعي از زمان موفق به آفرينش و بهرهگيري از تكنولوژي صنعت برق گرديد.
امروزه با توجه به پيشرفت و توسعهي سريع صنعت برق در گرايش هاي مختلف، جهان صنعتي با لحظهاي ايجاد تعلل در توليد برق دچار ضرر و زيان بسياري مي شود. حتي ميتوان گفت كه صنعت برق در تمامي وسايل مصرفي بشر جهت راهاندازي آن دخالت دارد و عدم آن زندگي بشر را دچار اختلال خواهد نمود.
اهميت رشته برق با تمامي گرايشهايش در جهت تامين رفاه مردم، لازم به توصيف نيست.
در اين راستا با توجه به راهنماييها و زحمات دلسوزانه و بدون منت استاد ارجمند جناب مهندس مزيناني كه در طول دورهي كارآموزي بندهي حقير را بزرگوارانه راهنمايي نمودند تقدير و تشكر مي نمايم و از خداوند متعال براي ايشان طول عمر با عزت مسئلت دارم.
فصل اول
|
معرفي و تاريخچه فعاليتها:
شركت خدمات هواپيمايي پارس در سال 79 بعنوان تنها مركز تعمير و نگهداري پرندههاي شرقي در ضلع شمال غربي فرودگاه مهرآباد ايران با مساحتي بالغ بر 17 هزار مترمربع مشتمل بر دو آشيانه تعميراتي ، 20 شاپ تخصصي، 2 مركز مدرن كاليبراسيون و 3 انبار قطعات و ابزار مجهز تاسيس گرديده است و در اين راه با دريافت گواهينامههاي معتبر و كسب نمايندگي هاي انحصاري شركتهاي معتبر هوايي با تامين نيازمندي هايي مانند تهيه قطعات و يونيتهاي هوايي، اورهال و خريد موتورهاي شرقي ، برگزاري دورههاي تخصصي و سيمولاتور پرندههاي شرقي، انجام بازخواني اطلاعات جعبه سياه هواپيما، تعميرات و انجام چكهاي دورهاي و زماني پرندههاي شرقي، توانسته است خدمات شايان ذكري به صنايعي همچون نهاجا، نهسا، ناجا ، ندسا، پنها، ايران ايرتور، كيش اير، كاسپين، آريا ايرو صافات عرضه نمايد و در همين راستا آماده خدمت رساني در زمينه فعاليتهاي ذيل مي باشد:
1- تعميرات و چكهاي دورهاي پرندههاي شرقي
2- تأمين قطعات پرندههاي شرقي
3- طراحي و ساخت تسترهاي هوايي
4- اورهال بالگرد MI-171 و هواپيمايي سوخو 25
5- آموزش سيمولاتور پرندههاي شرقي مانند بالگرد MI-171 و آنتونف 74
6- كاليبره تجهيزات اندازهگيري
7- برگزاري دورههاي آموزشي تخصصي معبر مانند Airworhiness
مراكز اويونيك و موتور و بدنه:
شاپ موتور:
پريز و دي پريزر و موتور، تعميرات و بالانس ديناميك فن، تنظيم و تعمير استارتر موتور و . . . .
شاپ بدنه و سيستم:
شارژ كپسول اكسيژن هواپيما، تعمير سيستم جلوگيري از يخ زدگي در هواپيما. تنظيم سطوح فرامين و كنترل، تعميرات بال و بدنه، تعميرات باك سوخت، چك سيستمهاي اكسيژن، تعويض شيشه هواپيما (AN-74)
شاپ ناوبري و ارتباطات:
تعميرات و تنظيمات سيستم هاي ناوبري و فرود، ناوبري shoran، AFD، AFS، ارتباطات راديوي UHF، VHF و سيستم HF
شاپ پالس و رادار:
تعميرات و تنظيمات رادار هواشناسي، داپلر ، ارتفاع سنج راديويي، تجهيزات سنجش فاصله
شاپ اتوپايلوت و كامپيوتر:
تعميرات و تنظيمات جاير و عمودي، افقي سمتي ، HSI ، FDI ، RMI ، Yaw damper، كامپيوتر ، سيستم جهت نما، GPS
شاپ آلات دقيق:
تعميرات و تنظيمات نمايشگر سرعت، Air data computer ، سيستم اخطار نزديك شدن به زمين، نمايشگر ارتفاع و اختلاف فشار، K3-63
شاپ الكتريك:
تعميرات و تنظيمات سيستمهاي FDR، اطفاي حريق اتوماتيك، vibration ، كنترل سطوح فرامين پرواز، تهويه هوا، سيستمهاي الكتريكي و منابع تغذيه و مقايسه كننده موتورها، نشان دهنده دور موتور، نشان دهنده مقدار جريان سوخت.
مراكز آناليز روغن و شارژ باطري:
مركز آناليز روغن:
در صنايع هوايي به منظور اطمينان از صحت عملكرد سيستمهاي گرداننده، موتور و متعلقات و همچنين سيستم هيدروليك بايد در طي زمانهاي معين روغن سيستمهاي هواپيما در آزمايشگاههاي آناليز روغن مورد بررسي قرار گرفته و بر اساس نتايج حاصله تصميم گيري شود. از طرفي به دليل اينكه يكي از عواملي كه در بروز سانحه هر پرنده مورد بررسي قرار ميگيرد سوابق آناليز روغن آن پرنده ميباشد انجام آناليز روغن و ثبت و نگهداري سوابق آن نيز از الزامات ايكائو ميباشد. لذا اين شركت با در نظر گرفتن حساسيت كار، با ايجاد نرم افزار و زير ساختهاي مورد نياز هم اكنون داراي مركز آناليز روغن مجهز و پيشرفته با قابليتهاي زير مي باشد:
1- تعيين نقطه اشتعال (Flash paint)
2- تعيين ويسكوزيته (Viscosity) روغن
3- تعيين فلزات و حد مجاز آن در روغن توسط كامپيوتر
4- تعيين ميزان آلودگي روغن
مركز شارژ باطري:
اين مركز توانايي شارژ باطريهاي Nickel- codmium و Lead- acid با قابليتهاي زير را دارا مي باشد:
1- شارژ باطريهاي Nickel- cadmium تا حداكثر ظرفيت در كمتر از يك ساعت با استفاده از روش شارژ Reflex .
2- شارژ باطريهاي Nickel- cadmium با استفاده از روش هاي جريان ثابت تك مرحله و دو مرحلهاي با ظرفيتهاي 11 و 19 و 20 و 22 سل
3- شارژ باطرييهاي lead- acid با استفاده از روشهاي جريان متغير، جريان ثابت و تك مرحلهاي دو مرحله اي با ظرفيتهاي 3 و 6 و 12 و 14 سل
مركز كاليبراسيون:
امر كاليبراسيون همواره يكي از دغدغههاي صنعت در خصوص تجهيزات اندازهگيري بوده است ، زيرا ادامه حيات هر تستر اندازهگيري بستگي به اعتبار كاليبره آن دارد. در واقع در صنايعي كه از تجهيزات و ابزار آلات اندازهگيري در فرآيند ارائه خدمات استفاده ميشود اعتبار خدمات آن صنعت بستگي به كاليبره بودن تجهيزات آن دارد.
صنعت حساس هوايي نيز از اين امر مستثني نبوده و از الزامات سازمانهاي هواپيمايي كشوري براي ارائه خدمات استاندارد كاليبره بودن تجهيزات ميباشد در همين راستا اين شركت طي يك برنامه ريزي هدفدار با تامين زير ساختها و اخذ مجوز و آموزشهاي مورد نياز، هم اكنون داراي 2 مركز كاليبراسيون الكترونيك و الكترومكانيك مدرن و مجهز به دستگاههاي Fluke, Marconi, Hp و پنوماتيك ميباشد و آماده ارائه خدمات در استانداردهاي ثانويه به شرح ذيل است:
1- كاليبره و تعميرات اساسي دستگاههاي الكترونيك و مايكرو ويو شامل:
- انواع سيگنال و سوئيپ ژنراتور
- انواع مدولاسيون متر
- انواع سيگنال سورس
- انواع فركانس متر/ شمارنده / زمان سنج
- انواع مولتي متر، آمپر متر. ولت متر و RLC متر
2- كاليبره تجهيزات الكترومكانيكي شامل:
- پيتوت استاتيك، هيدروليك، اكسيژن
- تركمتر و String gage
2- كاليبره تعمير كليه تسترهاي الكترونيكي و الكترومكانيكي پرندههاي شرقي بالاخص تسترهاي هواپيمايي AN-74
مركز بازخواني اطلاعات جعبه سياه:
نظر به اينكه همواره با استفاده از اطلاعات ضبط شده F.D.R و C.V.R و تجزيه و تحليل آنها نه تنها ميتوان خطاهاي خدمه پروازي را بررسي نمود و تمهيدات لازم را جهت جلوگيري از تكرار آنها معمول داشت بلكه مي توان به بعضي از اشكالات فني در حين پرواز دسترسي پيدا كرد كه با تحليل آنها مي توان پيشگيريهاي مناسب را جهت جلوگيري از حوادث و سوانح هوايي اتخاذ نمود از طرف ديگر با توجه به الزام سازمان هواپيمايي كشوري و رويكرد شركت به ايجاد سيستمهاي ارزيابي عملكرد پرواز، با ايجاد زيرساختهاي لازم و برگزاري آموزشهاي مورد نياز هم اكنون اين شركت داراي مركز توانمند و مجهز بازخواني اطلاعات جعبه سياه مورد تاييد سازمان هواپيمايي كشوري پرنده هاي MI-171, SU-24, SU-25,IL-76 (MD&TD),AN-74 (T&TK)200 YAK 42 و COMOF 32 با تواناييهاي ذيل ميباشد:
1- بازخواني اطلاعات موجود در جعبه سياه پرنده
2- تعمير و نگهداري و سرويس دستگاههاي ضبط كننده اطلاعات
3- طراحي و پياده كردن Calibration chart مخصوص به اطلاعات سنسورهاي هر يك از پرندههاي فوق
4- بازخواني و ويرايش اطلاعات ضبط شده بر روي voice Recorder پرندههاي شرقي و تهيه كپي بر روي كاست و CD
5- آناليز و ويرايش صوتهايي كه با كيفيت پايين ضبط شده است.
6- طراحي و ساخت نرم افزار و سخت افزار مورد نياز براي بازخواني اطلاعات جعبه سياه و سيستم ضبط صوت بصورت مجزا بر روي flash memory در جهت افزايش سرعت و دقت ضبط و بازخواني اطلاعات.
دپارتمان مهندسي:
1- مهندسي ساخت:
تدوين رويهها و فرآيندهاي مهندسي
طراحي و ساخت تسترهاي هواپيمايي از قبيل:
تستر رادار Buran 74 ، تستر رادار رنگي RDR 1400 ، تستر spo-8 ، تستر spo ، تستر راديويي p- 828، تستر هدست، تستر GPS ، تستر منبع تغذيه ، تستر vibration
ساخت قطعات هواپيمايي از طريق مهندسي معكوس
2- مهندسي تعميرات:
طراحي و نصب تجهيزات جديد بر روي هواپيما از قبيل:
رادار رنگي rdr 1400 و rdr 2000 ، سيستم gns 430، gns 530 ، سيستم FDR كمكي بر روي Flash memory
تهيه دستور العملها و سرويس بولتنهاي فني
بهينه سازي بر روي سيستمهاي هواپيما
انجام پروژههاي مهندسي تعميرات عظيم و ارزشمندي مانند اورهال هواپيمايي سوخو 25، اورهال بالگرد MI- 171
دپارتمان بازرگاني:
دپارتمان بازرگاني از بخش هاي مهم شركت خدمات هواپيمايي پارس بشمار ميرود كه در طول چهار سال توانسته است ارتباط خوبي را با شركتهاي هوايي خارجي در كشور هاي روسيه، اكراين، ازبسكتان، ارمنستان و بلاروس ايجاد نمايد اهم فعاليتهاي اين دپارتمان به شرح ذيل ميباشد:
1- تهيه و تأمين قطعات مورد نياز پرندههاي آنتونوف 74 ، ايلويشن 76 ، توپولوف 154 و بالگرد MI- 171
2- اخذ مجوز تمديد عمر موتور و بدنه پرندههاي آنتونوف 74، ايلويشن 76، بالگرد MI- 171 و همچنين componentهاي پرنده هاي مربوطه
3- ارائه خدمات از طريق نمايندگيهاي انحصاري شركتهاي هوايي خارجي از جمله كارخانه ريبنيسك موتور سازنده موتور ايلوشين 76) شركت spave (مراكز اورهال و بازسازي بالگرد MI-171 )، شركت Ural Aviation plant (اورهال كننده گيربكش بالگرد MI- 171 ) و همچنين نمايندگي از ديگر شركتهاي روسي و اكرايني كه جزء بهترين تهيه كنندگان پرندههاي شرقي ميباشند.
فصل دوم
|
شاپ الكتريك:
كارهاي انجام شده در اين شاپ به سه بخش تقسيم مي شود:
1- چك هاي دوره اي
2- تست قطعات
3- تعميرات
چكهاي دورهاي :
چكهاي دورهاي كه عبارتند از 300 ، 600 ، 900، 1800 تا 3600 ساعت در رابطه با هواپيماي آنتونوف و همچنين چك هاي دوره اي 600 و 900 ساعت در رابطه با هواپيماي ايلوشين در اين شاپ انجام ميپذيرد. هر يك از اين چك ها داراي آيتمهاي خاصي است كه از طرف شركت سازنده در كتابهاي مدوني بنام Mentenec Manual جمعآوري شده است كه اين كتابها به زبان روسي است.
تست قطعات:
در هر يك از چكهاي دورهاي يك سري از قطعات هواپيما را تست ميكنيم و به عيب يابي و رفع مشكل قطعه ميپردازيم و در صورت درست شدن قطعه، قطعهي مورد نظر به گروه مهندسي شاپ ارجاع داده ميشود.
تعميرات:
تعميرات در حد D- Level است كه شامل تعويض قطعات داخل يونيت از 0 تا 100 درصد قابل انجام ميباشد در صورت تعمير نشدن قطعه توسط گروه مهندسي. قطعهي مورد نظر از كشور روسيه خريداري ميشود.
در اين شاپ 8 سيستم الكتريكي و الكترونيكي هواپيماي ANToNor – 74 مورد بررسي و چك قرار ميگيرد كه توضيح مختصري در مورد اين سيستمها مي دهم.
1- Fuel:
اين سيستم سوخت رسان هواپيما از 2 قسمت ترنس ميتور و اينتي كيدور تشكيل شده است. باكهاي هواپيماي ANTaNor- 14 بر روي بال قرار دارد كه 10 تن سوخت را درون خود قرار ميدهد. چون باكهاي هواپيما از هم مجزا است سوخت درون باكها توسط ترنس ميتور كه يك پمپ است به موتور هواپيما پمپ ميشود. همچنين اينتي كيدور ها مقدار سوخت درون باك و مقدار مصرف سوخت هواپيما را به خلبان نشان ميدهد.
2- ELECTRICAL power :
سيستم Power هواپيما به دور بخش Power AC و Power Dc تقسيم ميشود. Power AC هواپيما (400 HZ) 200/115 VAC است اين Power ، 3 فاز است كه هر فاز نسبت به زمين 115 V و هر دو فاز نسبت به همديگر 200 V است.
سيستم AC ديگري در اين هواپيما وجود دارد كه خروجي آن 36 ولت (400 HZ) ميباشد كه اين Power سيستمهاي Instrument هواپيما را تغذيه مي كند سيستم ديگري نيز وجود دارد كه Power DC نام دارد كه اين Power Dc از دو منبع تامين مي شود كه عبارتند از:
الف) باطريهايي كه شامل 27 ولت DC ميباشد.
ب) ژنراتورهاي DC
باطريهاي DC در مواقع اضطراري و در موقع استارت هواپيما استفاده ميشوند. سيستم ديگري نيز در هواپيما وجود دارد كه برق DC توليد مي كند اين سيستم Recty Fire نام دارد.
3- Auxiliary PowerUnit :
اين سيستم به APU معروف است كه شامل موتوري مجرا است كه توسط 2 بخش قابل استارت مي باشد.
الف) توسط هواپيما
ب) توسط Power 27 v
ابتدا اين سيستم استارت زده ميشود و سپس توسط هواي گرمي كه از اين سيستم (Apu) خارج مي شود ميتوان 2 موتور اصلي هواپيما را روشن كرد. همچنين APU در موقع اضطراري و در جهت تامين برق مصرفي داخل هواپيما به كار گرفته ميشود قطعهاي داخل APU وجود دارد به نام (استارت ژنراتور) كه در دو حالت كار مي كند.
الف) استارت ب) استارت با برق DC كه بعنوان توليد كننده استفاده ميشود . قطعهي ديگري بنام وجود دارد كه براي تامين برق AC سه فاز بكار گرفته ميشود.
4- Faire protection :
سيستم محافظت از Faire براي موتورها، Landing Gear ، بالها و داخل هواپيما استفاده ميشود كه اين سيستم به 2 بخش تقسيم مي شود: الف) ثابت ب) متحرك
الف) ثابت:
سيستمي است كه وقتي مشكل حرارتي براي موتورها ايجاد شود بصورتي كه حرارت آن بيش از 800 درجه سانتيگراد گردد فعال مي شود و بصورت اتوماتيك Valve هاي مورد نظر آتش خاموش كن را باز مي كند و پودر داخل باتلهاي ثابت را به سمت موتور هدايت ميكند جهت خاموش كردن آتش همچنين در صورت بروز آتش در بال ، gearLanding و داخل هواپيما اين سيستم فعال ميشود.
ب) متحرك:
اين باتلها به صورت دستي است كه جهت خاموش كردن آتشسوزي درون هواپيما و كابين خلبان به كار ميرود كه اين باتلها در Tail هواپيما جاسازي شده است و اين باتلها به رنگ قرمز است.
5- Hydrolic Sestem :
سيستمي است كه در سطوح فرامين هواپيما بكار گرفته مي شود كه اين سطوح فرامين شامل Wings است. Wingها شامل بخشهاي مختلفي مي باشد كه عبارتند از:
الف) Flap ب) slate اين دو سيستم توسط Acchuter هيدروليكي و با نشان دهندههاي الكتريكي كار مي كنند. همچنين اين سيستم براي باز و بسته كردن چرخهاي هواپيما، ترمز و فرمان هواپيما، باز و بسته كرده Ramp Door ، Eleveitor و Rader (جهت دور زدن و عوض كردن مسير هواپيما استفاده ميشود) مورد استفاده قرار ميگيرد.
6- instrument:
بخش مهمي كه جهت ناوبري هواپيما بكار برده ميشود سيستم Instrument است كه اين سيستم قابليت نشان دادن Position هاي مختلف هواپيما در جهت شمال، جنوب، غرب، شرق و همچنين نشان دادن مقدار سوخت مصرفي، مقدار حرارت در موتورها، فشارهاي مختلف از قبيل Pressure fuel و Pressure oil و نشان دادن لرزشهاي موتور را دارد.
7- Landing Gear:
سيستم Lan ding Gear به دو بخش تقسيم ميشود: الف) ثابت ب) متحرك
البته در هواپيماي Antonov- 74 از سيستم متحرك استفاده ميشود كه توسط هيدروليك جهت باز وبسته شدن چرخها استفاده ميشود كه شامل چرخ جلو، Main و Rear است . اين سيستم شامل نشان دهندههايي است كه داخل Cabin تعبيه شده است جهت نشان دادن، باز يا بسته بودن چرخها
8- Air condition:
اين سيستم براي گرم و سرد كردن هواي داخل هواپيما و همچنين پر شرايز كردن داخل هواپيما استفاده ميشود كه اين سيستم هواي لازم را از طريق هواي معمولي و هواي موتور فراهم ميكند.
تست تر:
از تستترهاي موجود در شاپ ميتوان به:
1- KA-NC2-6A (جهت تست ترنس ميتر فيول)
2- KA-NC2-6BY ( جهت تست ايندي كيتور فيول)
3- YBO- 1 (جهت تست F.D.R )
4- --309 ( جهت تست Unit3- 309 T )
5- YNB- -1 (جهت تست Vbration Monitoring An- 74)
6- NB- 200 (جهت تست NM-200 MK )
7- -AA- 55 (جهت تست MK-13)
8- -5912T ( جهت تست 5912 T Unit )
شاپ رادار:
يك از شاپ هايي كه الكترونيك و مخابرات در آن كاربرد زيادي دارند شاپ رادار است كه كليه تعميرات و تست سيستمهاي راداري در اين شاپ انجام مي شود. سيستمهاي راداري موجود با پالس سر و كار دارند كه پالس را توليد مي كنند و به زمين مي فرستند و سيگنال دريافتي را تقويت و آشكار مي كنند. اين شاپ داراي 5 سيستم است كه عبارتند از: رادار، DME , ATC ، راديو اتميتر، داپلر، T case ،
اين سيستمها با پالسهاي سوال و جواب سر و كار دارند.
رادار:
اين سيستم سيگنال را توليد و به زمين يا ابر، كوه، دريا، پرنده يا هواپيما ارسال ميكند هنگاميكه سيگنال برگشتي را دريافت ميكند. اين سيگنال را تقويت مي كند و پس از آشكارسازي و فيلتر كردن نويزهاي موجود در نشان دهنده ي رادار اطلاعات لازم و ضروري از قبل زاويهي هدف و مساحت زمين و مساحت هدف را به خلبان جهت بهرهبرداري نمايش ميدهد.
در وضعيت آب و هوايي نامناسب حتماً بايد رادار هواپيما از وضعيت مناسبي برخوردار باشد چون در غير اينصورت پرواز cancel مي شود.
ATC:
ATC مخفف Air Trfick Control است اين سيستم قابليت اين را دارد كه هواپيما را با كد مخصوص به ايستگاه زميني معرفي كند. اين سيستم فقط بعنوان يك سيستم سوال و جواب عمل مي كند بدين طريق كه ايستگاه زميني همواره به طور اتوماتيك از كليه هواپيماهايي كه به برج نزديك ميشوند جهت تقرب و يا در طول مسير پروازي توليد سيگنال سوال مي كند و اين سيگنال را ارسال مي كند پس از دريافت سيگنال توسط هواپيما، اين سيستم كه بر روي هواپيما سوار است جواب سيگنال سوال را به صورت يك سيگنال ديگر به ايستگاه زميني جهت بهرهبرداري ارسال مي كند كه اين سيگنال جواب حاوي اطلاعات زير است:
1- اطلاعات شناسايي 2- اطلاعات ارتفاع
DME:
كارايي اين سيستم نزديك به سيستم ATC ميباشد با اين تفاوت كه سيستم DME توليد سيگنال سوال از ايستگاه مورد نظر كرده و ايستگاه به طور اتوماتيك جواب را بصورت سيگنال جهت بهرهبرداري براي خلبان ارسال ميكند كه در نشان دهنده ي DME نمايان ميشود. اطلاعاتي كه توسط DME ميتوان استخراج كرد عبارتند از:
1- مقدار مسافت مانده تا ايستگاه زميني
2- مقدار مسافت طي شده تا ايستگاه زميني
3- سرعت تقرب به ايستگاه
راديو اتميتر:
اين سيستم توسط unit فرستنده توليد سيگنال كرده و سيگنال را به سمت زمين ارسال مي كند و پس از دريافت سيگنالهاي برگشتي و تقويت، آن را در نشاندهندهي سيستم راديو اتميتر مقدار مسافت هواپيما تا سطح زمين به هنگام تقرب را بر حسب مايل يا كيلومتر به خلبان نشان ميدهد.
داپلر:
اين سيستم بر اساس نظريهي فيزيكي داپلر طراحي شده و كار ميكند بدين طريق كه توليد سيگنال كرده و توسط فرستنده در چند طيف به سمت زمين ارسال مي كند و پس از دريافت سيگنال هاي برگشتي آنها را با توجه به اين كه طبق اثر داپلر هر گاه فرستندهي سيگنال به منبع نزديك تر و يا دورتر شود ما داراي اختلاف فركانسي خواهيم شد لذا از اين خاصيتها استفاده كرده و اطلاعات مهم را استخراج كرده و به خلبان ارسال ميگردد كه عبارتند از:
1- اطلاعات سرعتي زمين
2- اطلاعات مقدار زاويهي انحراف هواپيما
T case:
سيستم پيشرفتهاي است كه از مدل هاي ATC بالاخص مد پيشرفتهاي S كه اطلاعات جانبي را به خلبان از طريق سمعي و بصري ميدهد. بدين طريق كه هر گاه دو هواپيما كه هر دو داراي اين سيستم باشند در طول مسير پروازي كه به هم نزديك و يا دور گردند هشدارهاي مهمي را به خلبان ميدهند بدين طريق كه اين اطلاعات در نشان دهندهي VSI اين قابليت را به خلبان مي دهد كه در رابطه با عدم ايجاد تصادف با هواپيماي مقابل يا به سمت بالا و يا به سمت پايين تغيير مسير داده و از احتمال بر خود جلوگيري مي كند.
فصل سوم
|
VIBRATION MONITORING AN-74 :
سيستم تشخيص مقدار لرزش در موتور هواپيمايي AN- 74 سيستم حساسي مي باشد كه با نام HB-42-A02 شناخته ميشود و وظيفه آن نشان دادن مقدار سرعت (فركانس) لرزش و مقدار دامنه لرزش به صورت جداگانه مي باشد.
سيگنال الكتريكي كه دامنه آن متناسب با شتاب ناشي از ارتعاش Vib- acceleration است از سنسور Vibration به بخش ورودي يونيت الكترونيكي منتقل ميشود.
بخش ورودي شامل يك مبدل دامنه و دو انتگرالگير است. مبدل دامنه ، مقاومت داخلي سنسور Vibration را با مقاومت ورودي طبقات بعدي يونيت تطبيق ميدهد. اين مبدل مطابق با مدار آمپلي فايري طراحي شده است كه داراي گين (Gain) زياد مي باشد و در آن از فيدبك منفي خازني با مقدار زياد استفاده شده است.
ولتاژي متناسب با شتاب ناشي از ارتعاش Vib- acceleration از خروجي مبدل دامنه به انتگرالگير “V” اعمال ميشود كه در آنجا به ولتاژي متناسب با ميزان ارتعاش
Vib- Rate تبديل مي شود. سپس اين سيگنال از فيلتري در كانال اندازهگيري مربوطه عبور مي كند.
وجود مقاومت متغير در ورودي هر فيلتر ، تنظيم ميزان تغييرات اعمالي و تأثيرگذاري يك كانال اندازهگيري را در زمان تعويض سنسورها ممكن ميسازد.
دسترسي به اين مقاومت متغيرها از طريق پنل روبرويي يونيت، در جايي كه با حروف “Y” مشخص شده است ، ممكن ميباشد.
فيلترهاي يونيت از نوع ميانگذر ميباشند. اين فيلتر ها تركيبي از فيلترهاي فركانس بالا و فركانس پايين هستند كه متوالياً به يكديگر متصلند . در مجموع ، اين فيلترهاي پياپي متصل ، فركانسهاي پاييني و بالايي محدوده باند عبور فيلتر را تعيين مي كنند.
فيلترهاي بالا گذر و پايين گذر در قالب فيلترهاي RC اكتيو مرتبه چهارم طراحي شدهاند و شامل دو بخش مرتبه چهارم كه در IC تعبيه شدهاند، ميباشند.
اصلاحات مورد نياز فيلترها در هر كانال اندازهگيري، بسته به مقادير نامي المانها و به همان نسبت، فركانسهاي قطع فيلتر، متغير است. ولتاژ خروجي فيلتر در كانالهاي 1 و 3 به وردي انتگرالگير “S” اعمال مي شود كه در اين مرحله ، ولتاژ متناسب با ميزان ارتعاش Vib – Rate به ولتاژي متناسب با Vib- Excursion تبديل مي شود. سيگنال از طريق انتگرالگير “S” در كانالهاي 1 و 3 و پس از عبور از فيلتر در كانالهاي 2 و 4 به بخش اندازهگيري انتقال مي يابد.
بخش اندازهگيري در هر كانال شامل يك قسمت سنجش Scaler، يك آشكار ساز مقدار ميانگين در يك دوم تناوب و مكانيسمي براي انتخاب بزرگترين سيگنال ميباشد.
واحد سنجش Scaler، شبيه به يك معكوس كنده علامت، در داخل يك IC تعبيه شده است.
ولتاژ خروجي واحد سنجش Scaler توسط يك آشكار ساز به ولتاژ ثابتي متناسب با مقدار ميانگين در يك دوم تناوب ولتاژ AC تبديل مي شود.
مبلغ قابل پرداخت 25,272 تومان