فهرست مطالب
مقدمه---- ---4
مقدمه
کارآموزی واحدی که به دانشجو داده می شود تا خود را برای وارد شدن به صنعت آماده کرده و بتواند دروس تئوری که آموخته در عمل هم پیاده سازی کرده ونتیجه کار راببیند تا در صنعت مفید واقع شود.
معرفي محل كارآموزي:
محل کارآموزي اينجانب يک شرکت رایانه ای ميباشد که بيشتر فعاليت اين شرکت را مي توان در مورد سخت افزاری ،برنامه نويسي در محيطهاي مختلف، انجام شبکه و ... بيان نمود. به طور کلي در مورد اين شرکت از لحاظ نيروي انساني ميتوان گفت که داراي شرايط نسبتا خوبي ميباشد. اين شرکت داراي برنامهنويسان مسلط به برنامهنويسي و مهندسین سخت افزار مسلط به سخت افزار و شبکه و ... ميباشد.
در اين شرکت براي هر پروژه ای که انجام ميشود مراحل زير در نظر گرفته ميشود:
مشتري اين شرکت ميتواند هم اشخاص حقيقي و هم اشخاص حقوقي باشد. در برخي موارد خود شرکت نيز از طريق مناقصههايي که ادارات دولتي و يا خصوصي برگزار مي کنند، شركت ميكند.
در اين مرحله به كمك مشتري، خدماتي كه مورد نياز وي انتظار ميرود بررسي شده و در مورد محيط پيادهسازي آن، تعداد نيروي مورد نياز و زمان انجام پروژه تصميمگيريهاي لازم به عمل ميآيد.
در اين مرحله با مشتري در مورد قيمت، زمان تحويل پروژه، محيط پيادهسازي و تعهدات طرفين و ... توافق به عمل ميآيد.
تشکيل تيم پروژه:
پس از اينکه از سوي مشتري روند درخواست و نيازمنديها انجام شد حال نوبت به انتخاب يک تيم پروژه که مسلط به پروژه مي باشد. اين تيم بايد داراي شرايط زير باشد:
ü تجربه در مورد پروژه درخواستشده توسط مشتري
ü آشنايي کافي به محيط پروژه مورد نظر مشتري در صورت تمايل مشتري براي انجام پروژه درخواستي در محيط خاصي
ü آشنايي کافي با روشهاي جمعآوري اطلاعات به دليل آن كه اين مرحله جزء يكي از حساسترين مراحل انجام يك پروژه بوده و مسئولان شركت بر روي اين مرحله به علت جلوگيري از دوباره كاريها در فرآيند انجام پروژه تأكيد فراوان دارند.
ü آشنايي با کار گروهي و تقسيم وظايف در انجام پروژه، براي پروژههايي كه به اندازه كافي بزرگ بوده و نياز به استفاده بيش از يك نفر دارد.
در اين مرحله طرح كلي از پروژه درخواستي و فرمهاي اوليه تهيه شده توسط تيم به مشتري ارائه ميگردد و از وي در مورد رفع نيازهاي او نظرسنجي به عمل آمده و در صورتي كه طرح اوليه نياز به اصلاح و تغيير داشته باشد، در اين مرحله تغييرات براي جلب نظر مشتري اعمال ميگردد و در صورت اعمال تغييرات اين مرحله از ابتدا مجددا تكرار ميشود.
اين مرحله آخرين مرحله انجام پروژه بوده و پروژه انجام گرفته شده تحويل مشتري گرديده و در صورت احساس نياز از سوي مشتري نرمافزارهای کاربردی بر روي سيستمهاي مورد نظر وي نصب گرديده و در صورت قيد شدن آموزش در قرارداد، آموزش هاي لازم به كاربران مورد نظر او داده ميشود. همچنين شرايط پشتيباني به وي يادآوري ميشود.
مشخصات فيزيكي محل كارآموزي
اين شرکت را ميتوان از جهات مشخصات فيزيکي مکان نيز مورد تحليل قرار داد:
شرکت رایانه قدس رضوی که وابسته به آستان قدس رضوی می باشد واقع شده در خیابان کوهسنگی 17 که شامل بخش های زیر است : داراي چندین اتاق و يك سالن سخت افزار و يک آبدارخانه و انبار مي باشد. يکي از اتاق ها براي تيم برنامهنويسي شرکت مي باشد. اتاق ديگر اين شرکت مربوط به مديرعامل ميباشد که محل انعقاد قراردادهاي فيمابين مشتري و شرکت و همچنين تشکيل جلسات تيم پروژه با مديرعامل ميباشد. و اتاقی هم به منظور بخش شبکه لحاظ گردیده است.
تعداد سيستمهاي موجود در شرکت در حد قابل قبولی مي باشد. که همه آنها مجهز به تجهيزات قابل قبولي هستند. تمامي سيستمها از طريق شبكه LAN به يكديگر متصل بوده و از امكاناتي نظير چاپگر استفاده ميكنند و اين شبكه كمك بزرگي به انجام پروژههاي گروهي ميكند.
تمامي سيستمهاي اين شركت با خطوط پرسرعت ADSL به اينترنت متصل هستند و اين مزيت بزرگي براي کارمندان محسوب ميگردد و به دليل اين كه اعضاي تيم و کارمندان در هر زمان امكان دسترسي به سايتهاي مربوطه و مورد نياز در انجام يك پروژه را دارا بوده و قادر به دانلود نرمافزارها و … مورد نياز به راحتي و با سرعت قابل قبول ميباشند.
برخي از مزايا و معايب شركت:
مزايا :
ü استفاده از نيروهاي خبره در امر سخت افزار و شبکه
ü استفاده از نيروهاي خبره در برنامهنويسي
ü رعايت اصول مشتري مداري و مباني مديريتي
ü برخورد مناسب و منطقي کارمندان با يکديگر و اعتقاد داشتن اين که به اصل همکاري گروهي
ü داشتن آناليز قوي تيم پروژه در مورد پروژه جهت احاطه کامل به پروژه
ü امكانات رفاهي مناسب براي كارمندان شركت
معايب:
ü تبليغات ضعيف
ü عدم وجود بازارياب ماهر جهت برخي از پروژه هاي اين شرکت
ü گاها انجام پروژههاي سطح پايين
ü بالا بودن ساعات كاري كارمندان
ü کمی ضعف در مدیریت بعضی قسمت های شرکت و خود مدیر عامل شرکت
ü ضعف در مدیریت جدید شرکت در ارتباط برقرار کردن بین کارمند و مدیر
گزارشي از كار انجام شده:
عمده کارهايي که اينجانب درطول مدت همکاري خود با شرکت انجام دادهام به شرح زير مي باشد:
1. مونتاژ و QC کردن تعدادی سیستم
این پروژه به درخواست تعدادی از شرکت های وابسته به آستان قدس انجام گرفت . و تمامی تجهیزات مورد نظر و ازجمله نرم افزارهای کاربردی روی سیستم ها نصب گردید.
2. انجام پروژه شبكه:
ابتدا مكان مربوطه بررسي گرديده و در مورد تجهيزات مورد نياز براي نصب يك شبكه محلي (Local)در مكان مورد نياز تصميمگيري گرديد كه برخي از اين تجهيزات شامل:
پس از تهيه تجهيزات و اقلام مورد نياز از شركت و همچنين نصب سوكتهاي كابلهاي CAT (كه برخي از آنها بعلت نياز در محل انجام پروژه صورت گرفت) اقدام به نصب داككشيهاي مربوطه گرديد كه همين اقدامات بسيار زمانگير بوده و بخشي از زمان انجام پروژه را به خود اختصاص داد.
همچنين اختصاص دهي IP به سيستمها و تعيين Subnet mask و Gateway و قراردهي آنها در شبكه و نصب Windows 2000 Server بر روي سيستم سرور و انجام تنظيمات و نصب برنامههاي مورد نياز روي آن.
همچنين پس از انجام و نصب كامل شبكه مورد نظر به علت مشكل پيش آمده در شبكه، مجدداً براي رفع نقص به مكان مربوطه مراجعه گرديد. كه مشكل پيش آمده براي يكي از سيستمها تغيير در تنظيمات مربوط به IP ها توسط افراد غيرمتخصص بود كه مجدداً اقدامات لازم صورت گرفته و همچنين بعلت عدم تكرار چنين وقايعي اقدام به مسدود كردن دسترسي به بخش تنظيمات شبكه و قسمتهاي مهم ديگر از دسترس كاربران Client ها گرديد و امكان تغييراين تنظيمات در صورت نياز تنها توسط مديريت شبكه قابل انجام گرديد.
3- لیست برداری و پشتیبانی از سیستم های کتابخانه ها و موزه حرم
در این کار توسط دو کارآموز دیگر انجام گرفت آنتی ویروس های سیستم هارا آپدیت کرده و اگر مشکلی در سیستم مشاهده می شد به شرکت ارجاع داده می شد تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
4- پرکردن فرم های ISO شرکت و بدست آوردن درصد رضایت مشتری در کارهای انجام شده برای وی
5- تعمیر وعیب یابی سیستم
در این قسمت به عیب یابی قطعات و سخت افزارهای سیستم پرداخته می شود وشناختی کامل نسبت به قطعات داده می شود.از جمله کارهای انجام شده به شرح زیر می باشد:
ü آموزش و آشنایی با setup سیستم و نحوه کار با آن
ü آشنایی با انواع نمونه های قطعات سخت افزاری سیستم مثل Cpu ، hard ، mainboard ، Ram ، graphic card ، KVM و...
ü آشنایی با انواع نرم افزارهای مفید برای تست و عیب یابی،بازیابی،پارتیشن بندی،backup،ویروس یاب و...
ü تعمیر وعیب یابی هارد زمانیکه شناسایی نمیشود و یا خراب است که میتوان آنرا با یکی از روشهای فوق عیب و تست کرد:
1)تنظیمات شناسایی در setup سیستم
2)استفاده از نرم افزار ویندوز مجازی portable
3)تعویض برد هارد
ü تعمیر Cd rom زمانیکه سی دی را نمی خواند که می توان حساسیت چشم را با تمیز کردن چشم و تنظیم پیچ حساسیت افزایش داد.
ü آشنایی با یکسری دستورات به عنوان راه حل و ترفند مثل دستور فوق که فایل های مخفی را نشان می دهد
RUN/CMC/attrib –h –s –r [driver name]:*.* /s /d
ü رفع عیب زمانیکه ویندوز بالا نمی آید یا پس از بالا آمدن خاموش می شود ویا سیستم Restart می کند که یکی از راه حل های ذیل به کار گرفته می شود:
1)چک کردن خازنهای مادربورد که اگر برآمدگی داشته باشد باید تعویض شوند.
2)دشارژ کردن باتری Back up مادربورد
3)چک کردن قرارگیری صحیح قطعات روی مادربورد
4)نصب مجدد ویندوز
5)تست پاور
6)تست سالم بودن هارد و یا در صورت داشتن ویروس ،ویروس یابی و یا فرمت می شود.
7)تعویض کابل دیتای هارد و...
8)تعویض قطعاتی مثل ram ، graphic card و...
9)در نهایت اگر از روشهای فوق نتیجه حاصل نشد مادربورد را عوض می کنیم که آن هم باید تست شود.
ü نصب ویندوز و درایورهای آن ونرم افزارهای جانبی مثل اتوکد،آفیس،آنتی ویروس و ...
ü رفع مشکل bad sectori با بکارگیری یکی از روش های زیر:
1)defrag کردن سیستم و انتخاب گزینه check now
2)استفاده از نرم افزار HDD generator که بدسکتورها راشناسایی و بازیابی می کند.
3) استفاده از نرم افزار powerMax Maxtor برای بدسکتورهای نرم افزاری
4) استفاده از نرم افزار MHDD برای بدسکتورهای سخت افزاری
5)تست هارد با partition magic
6)تعویض برد هارد یا کابل دیتای آن
ü Image گرفتن هاردها با استفاده ازیکی از نرم افزارهای فوق Norton gust (هارد به هارد) و Acronis (یک هارد به چندین هارد)
ü Recovery کردن و ویروس یابی سیستم ها
ü چک کردن سالم بودن قطعات با نرم افزارهایی مثل Pc check ، system speed test،pc doctor و...
ü تعمیر پاور و سرویس کردن فن cpu
ü و ...
نتايج و پيشنهادات:
نمونه فرم هایی از مونتاژ و QC کردن سیستم
فهرست مطالب:
رديف |
شرح مطالب |
صفحه |
1 |
هدف و دامنه كاربرد |
3 |
2 |
تعاريف |
3 |
3 |
مسئوليت و اختيارات |
3 |
4 |
روش اجرا |
3 |
5 |
سوابق |
5 |
6 |
مراجع |
5 |
7 |
مدارك مرتبط |
5 |
|
||
|
1-هدف و دامنه كاربرد:
هدف از تدوين اين دستور العمل تشريح چگونگي ارائه خدمات سخت افزاري آزاد مي باشد . اين دستورالعمل بـراي ارائه خـدمات جهت مشتريان شــركت رايانه قدس رضـوي صـادق مي باشد .
2-تعاريف :
2-1- ندارد
3- مسئوليت و اختيارات :
- مسئوليت اجراي اين دستورالعمل برعهده كارشناس مي باشد .
- مسئوليت تصديق اجراي اين دستورالعمل برعهده مديريت امورتوليدوپشتيباني سخت افزار مي باشد .
- مسئوليت تائيد اجراي اين دستورالعمل برعهده مديرعامل شركت مي باشد .
|
4-
|
روش اجرا :
درمواقعيكه مشتري سخت افزار را جهت رفع عيب به شركت ارائه مي نمايد ، خدمات سخت افزاري
بشرح زير ارائه مي گردد :
1- دريافت درخواست از مشتري
2- تكميل فرم ارائه خدمات سخت افزاري توسط يك نفر از متصديان خدمات امور توليد در چهار نسخه بشرح زير :
3- بررسي درخواست پيرامون موارد مشروح زير :
4- پذيرش كار از مشتري همراه با تعيين مهلت تحويل دستگاه
5- ارجاع كار به سالن توليد جهت رفع عيب درصورت امكانپذير بودن
6- ارائه دستگاه به پيمانكار ( درمحل شركت يا خارج از آن ) در موارد خاص .
7- بررسي كارشناس فني جهت عيب يابي .
8- تقاضاي قطعه در صورت لزوم از انباردار سخت افزار .
9- رفع نقص دستگاه .
10-
|
|
ثبت نوع نقص برطرف شده در فرم ارائه خدمات .
11-صدور حواله انبار جهت قطعات مصرف شده .
12-كنترل دستگاه از نظر رفع نقص توسط كارشناس بخش پذيرش .
13-ارائه دستگاه به مشتري به همراه نسخ فرم ارائه خدمات جهت پرداخت وجه .
14-صدور فاكتور توسط امور فروش .
15-پرداخت وجه و اخذ رسيد صندوق توسط مشتري .
16-ارائه رسيد صندوق به قسمت پذيرش توليد سخت افزار
17-تحويل دستگاه به مشتري
18-ثبت فرم در سيستم كاركرد سخت افزار وبايگاني نسخه مربوطه در امور توليد وپشتيباني .
19-پايان .
5- سوابق :
- فرم ارائه خدمات سخت افزاري
6- مراجع :
- درخواست مشتري
7- مدارك مرتبط :
رديف |
نام فرم |
شماره صفحه |
1 |
فرم ارائه خدمات سخت افزاري |
1 |
|
||
|
||
|
فرم ارائه خدمات سخت افزاري شماره :
تاريخ :
نام دستگاه : شماره سريال : وضعيت : شرح خدمات موردتقاضا : نام و نشاني مشتري : تلفن : امضاء مشتري : تحويل گيرنده : |
||||||||||||||||||||||||||
آقاي / خانم جهت اقدام تا تاريخ / ساعت امضاء
|
||||||||||||||||||||||||||
خـدمــات ارائــه شـــده |
رديف |
شرح خدمات |
اقلام مصرفي |
كد خدمات |
||||||||||||||||||||||
1 |
||||||||||||||||||||||||||
2 |
||||||||||||||||||||||||||
3 |
||||||||||||||||||||||||||
4 |
||||||||||||||||||||||||||
5 |
||||||||||||||||||||||||||
6 |
||||||||||||||||||||||||||
7 |
||||||||||||||||||||||||||
قـطعـات قبلـي |
نام قطعه |
تعداد |
كيفيت |
گارانتي |
وضعيت |
محل نگهداري |
ارسال جهت تعمير |
|||||||||||||||||||
معيوب |
سالم |
دارد |
ندارد |
نـو |
مستعمل |
انبار اسقاط |
تحويل مشتري |
خريد ازمشتري (شماره فرم) |
تاريخ ارسال |
تاريخ دريافت |
||||||||||||||||
محل انجام كار : شماره حواله انبار : شماره صورتحساب :
اقدام كننده انباردار امورتوليد وپشتيباني اموربازاريابي وفروش تائيديه مشتري
|
سفيد : امور توليد وپشتيباني – سبز : حسابداري انبار – زرد : حسابداري مالي– آبي : مشتري
مبلغ قابل پرداخت 16,200 تومان