مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1311
  • بازدید دیروز : 2385
  • بازدید کل : 13086449

126- کارآموزی اجرای ساختمان مسکونی با اسکلت فلزی 50 ص


126- کارآموزی  اجرای ساختمان مسکونی با اسکلت فلزی   50 ص

موضوع:

اجرای ساختمان مسکونی با اسکلت فلزی .

 

فهرست مطالب :

1- مقدمه--------------------------------------------------

2 - مشخصات كارگاه و دفتر-----------------------------------

3- شرح وظايف اجمالي نظارت مقيم----------------------------

4-مشروحي از عمليات انجام شده در كارگاه-----------------------

5-اجراي اجزائ يك ساختمان فلزي---------------------------- 6- اجرائ سقف تيرچه بلوك-----------------------------------

7- ديوار چيني---------------------------------------------

8- وظايف كاراموزدر كارگاه -----------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-مقدمه :

دانشجویان پس از گذراندن دروس نظری برای بروز استعداد های خویش و به کار گیری آموخته های خود و نیز کسب تجربه برای ورود به بازار ساختمان با اخذ واحد کار آموزی و رفتن به کار گاه میتواند آموخته های تئوریک خود در دانشگاه را با آنچه که در عمل انجام می گیرد مقایسه و تطبیق دهند .

اين گزارش كارآموزي با توجه به كلية موارد بازديد شده در كارگاه و برخي روشهاي اجرايي كه در اين كارگاه نبوده ولي استفاده از آنها در كارگاههاي ديگر متداول است ، تهيه شده است . سعي بر اين بوده كه در بخش كارگاهي كلية عمليات اجرائی و آزمايشات و … توضيح داده شوند . در برخي مراحل نيز بازديد همراه با كنترل صورت گرفته كه كلية مراحل كنترل نيز به صورت فهرست و يا همراه با توضيح در بخش «وظايف كارآموز در كارگاه» ذكر شده‌اند . همچنين برخي از مطالب گزارش با توجه به راهنماييهاي مهندسين ناظر مقيم و يا سرپرست كارآموزي نقل گرديده كه در ادامه موارد استفاده از اين موارد نيز آمده‌اند . انجام برخي عمليات كارگاهي نياز به دلايل آئين‌نامه‌اي داشته‌اند كه بر همين اساس كلية قوانين آئين‌نامه‌اي در صورت لزوم آورده شده‌اند .

در هر قسمت از گزارش ، بنابر لزوم ، پيشنهاداتي نيز مطرح شده‌اند كه كلية اين پيشنهادات با ناظرين مقيم مطرح و مورد بررسي قرار گرفته‌اند . اين پيشنهادات در بخش « پيشنهادات ارائه شده در كارگاه» به صورت منسجم‌تري آمده‌اند .

در اینجا وظیفه خویش می دانم تا از راهنمایی های ارزنده استاد گرامی جناب آقای مهندس رحماني همچنین از زحمات سر پرست کار گاه جناب مهندس عباسی و مدیریت محترم شرکت فنی مهندسی ارديش آقاي مهندس مددی تشکر ویژه به عمل بیاورم و آرزوی توفیق روز افزون آن

جنابان را از درگاه باری تعالی مسئلت دارم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2- مشخصات كارگاه و دفتر

 

شركت مجري اجراي يك ساختمان مسكوني 5 طبقه در تهران بوده است .دفتر شركت مذكور به ادرس :تهران- شهرك ژاندارمري-خ مرزداران- ساختمان مريم-واحد 8 ميباشد.همچنين ساختمان احداثي به ادرس:كيانشهر- بلوار امام رضا(ع)-خ لهراسب –خ روانبخش ميباشد.

ساختمان مسكوني با مشخصات: 4 طبقه روي پيلوت- اسكلت فلزي ميباشد.

مصالح ساختماني پاي كار طبق مقررات شهرداري نبايست از 3/1 گذر تجاوز نمايد. شخص و يا شركت پيمانكار با توجه به سايت پلان مكانهايي را به عنوان دفتركارگاه،محل استراحت كارگران،انبار مصالح و تجهيزات و...احداث مي نمايد.

دستگاهها و تجهيزاتي كه در كارگاه وجود دارند شامل جراثقال (در صورت نياز) ، باسكولها و جرثقيل تيفور ، موتورهاي ديزل برق ، ركتيفايرهاي متعدد براي جوشكاري ، دستگاه برش هوا ، ميكسر و پمپ دستي براي بتن‌ريزي ، دستگاههاي مخصوص آزمايشات بتن و جوش كه برخي در كارگاه موجود و بعضي ديگر بر حسب نياز توسط اپراتورها به كارگاه منتقل مي‌شوند .قسمتي از كارگاه براي ساخت و آماده سازي قطعات براي نصب در نظر گرفته شده كه به اين منظور باسكولهايي جهت مونتاژ ستونها توسط پيمانكار ساخته شده‌اند . اين باسكولها بعد از اتمام كار به راحتي قابل جمع‌آوري مي‌باشند .

انباردار مسؤول تحويل و محافظت از مصالح وارده به كارگاه مي‌باشد . به اين ترتيب كه هرگونه مصالح به محض ورود به كارگاه با فاكتور ارائه شده كنترل و جهت انبار فاكتور مي‌شود . يعني ورود و خروج كلية مصالح دقيقاً كنترل مي‌شود . انباردار موظف است به طور شبانه روزي از انبار محافظت كند

 

 

 

 

 

 

 

 

3- شرح وظايف اجمالي نظارت مقيم :

1- نظارت مقيم نمايندة مهندسين مشاور در كارگاه بوده و رعايت كلية شئونات اخلاقي و انضباطي از طرف وي مورد انتظار مي‌باشد . حضور مستمر نظارت مقيم در كارگاه و در حين اجراي عمليات الزامي بوده و استفاده از مرخصي استحقاقي نيز براساس ضوابط و با هماهنگي قبلي با سرناظر پروژه محقق خواهد بود .

2- نظارت مقيم مسؤول مطالعة نقشه‌ها ، جزئيات اجرائي ، مشخصات فني عمومي و خصوصي ، فهرست مقادير منضم به پيمان بوده و نسبت به اجراي عمليات بر اساس مشخصات فني نظارت خواهد نمود .

ناظر مقيم با توجه به برنامة زمان‌بندي تصويبي بايد حداقل يك ماه قبل از اجراي عمليات ، نقشه‌هاي مربوطه را بررسي نموده و در صورتيكه به ناهماهنگي بين نقشه ها و يا كمبود اطلاعات برخورد نمايد ، مراتب را از طريق سرناظر پروژه پيگيري نموده تا در هنگام اجراي عمليات تأخيري از اين بابت متوجه پروژه نگردد .

3- نظارت مقيم با توجه به برنامة زمان‌بندي مصوب و برنامة تأمين مصالح و مدت اجراي هريك از عمليات ، با توجه به حجم كار موردنظر بر تعداد عوامل فني و اجرائي و ماشين‌آلات فعال و تأمين مصالح توسط پيمانكار كنترل كامل داشته و در موارد مقتضي در جهت افزايش پرسنل اجرايي متخصص و فني و جلوگيري از اشتغال نيروي انساني فاقد شرايط لازم و استفاده از ماشين‌آلات متناسب با نوع كار اجرايي و تأمين به موقع مصالح و ساير نيازهاي تداركاتي كارگاه تذكرات لازم را با هماهنگي سرناظر پروژه به پيمانكار ابلاغ خواهد نمود.

4- نظارت مقيم بر ورود مصالح مورد نياز در حد اتمام كار و نحوة انبار نمودن و نگهداري آن آگاهي كامل داشته و در صورت تأييد كيفيت مصالح و انطباق آن با مشخصات فني پروژه ، مصالح وارده به كارگاه را در گزارشهاي ماهيانه و همچنين صورتمجالس ماهيانه ورود مصالح به كارگاه منعكس و از همين مقادير در صورت وضعيتها استفاده خواهد نمود . اخذ تصوير بارنامه مصالحي كه مشمول پرداخت كراية حمل مي باشند و ضميمه نمودن آنها به صورتجلسات ورود به كارگاه كه در پايان هر ماه تنظيم خواهد شد و همچنين نظارت بر عدم خروج مصالح تأييدشده از كارگاه ضروري مي باشد . ضمناً ناظر مقيم بر نحوة نگهداري صحيح مصالح و تجهيزات تحويلي كارفرما به پيمانكار ، نظارت كامل خواهد داشت .

در مواردي كه مشخصات فني خاصي از مصالح مصرفي مورد نظر بوده و يا اينكه در كيفيت مطلوب مصالح مصرفي ترديد وجود داشته باشد ، انجام آزمايشهاي لازم بر روي نمونه مصالح در مقاطع مختلف (قبل از سفارش ، هنگام ورود مصالح به كارگاه و پايكار) ضروري مي‌‌باشد . همچنين يك نمونه از مصالحي كه بايد به تأييد دفتر مركزي مهندسين مشاور برسد ، پس از ارائة نمونه‌هاي مختلف توسط پيمانكار و تأييدية نهايي دفتر مركزي ، جهت كنترل مصالح مصرفي به دفتر نظارت مقيم در كارگاه ارسال خواهد شد .

5- نظارت مقيم در خصوص تهية صورت كاركردها در پايان هر ماه به سرپرست كارگاه تأكيد نموده و پس از ارائة صورت وضعيت توسط پيمانكار ، براساس نظارت به عمل آمده و گزارشهاي تنظيمي نسبت به بررسي مقادير عمليات اجرايي و مصالح پايكار اقدام نموده و پس از اصلاح و تأييد كلية نسخه‌ها ، صورت وضعيت را جهت انجام اقدامات بعدي تحويل سرناظر پروژه خواهد نمود .

لازم به ذكر است كه اين مدت نبايد از چهار روز تجاوز كند . رسيدگي به صورت وضعيتها بايد با هماهنگي سرناظر پروژه معمول و اصلاحات موارد اعمال شده توسط سرناظر پروژه برروي صورت وضعيتها نيز در رسيدگيهاي بعدي مدنظر قرار گيرد . صورت وضعيتها بايد حاوي ريز برآورد و صورتجلسات ابلاغي و ساير اسناد و مدارك مورد نياز بوده و پرداخت به صورت علي‌الحساب قابل قبول نخواهد بود .

6- نظارت مقيم علاوه بر كنترل كلي عمليات موضوع پيمان ، بر اساس درخواست كتبي پيمانكار در مواردي نظير آرماتوربندي ، قالب‌بندي ، كوبيدگي كف پي ، تكميل جوشكاري ، زيرسازي سقف كاذب ، اجراي رابيتس و توري سيمي ، تست و عايق‌بندي لوله‌ها و كانالها و موارد مشابه ، بازديد به عمل آورده و با صدور مجوز ، اجراي عمليات بعدي را اعلام خواهد نمود . 7- در مواردي نظير كانال‌كشي ، لوله‌كشي و موارد ديگري كه نياز به نقشه‌هاي اجرايي كارگاهي (Shop Drawing) مي‌باشد ، پيگيريهاي لازم از طريق نظارت مقيم جهت تهية نقشه‌هاي مزبور توسط پيمانكار معمول تا پس از بررسي و تأييد نقشه‌ها توسط بخش نظارت پروژه ، ملاك اجرا قرار گيرد . بديهي است در صورت عدم ارائة نقشه‌هاي مزبور ، نظارت مقيم موظف به ممانعت از اجراي عمليات در محل مربوطه خواهد بود . 8- ناظر مقيم بر رعايت مسائل ايمني توسط پيمانكار و حفظ بهداشت محيط كارگاه نظارت نموده و در موارد مقتضي مراتب را به صورت شفاهي يا كتبي تذكر خواهد داد .

9- در مواردي كه عمليات انجام شده به دليل صدور دستور كار و يا ابلاغ تغيير مشخصات و يا ابلاغيه‌هاي ديگر با نقشه‌هاي تصويبي مغايرت داشته باشد ، پيگيريهاي لازم از طريق نظارت مقيم پروژه جهت تهية نقشه‌‌هاي ساخت (As Built) توسط پيمانكار از عمليات مزبور به عمل خواهد آمد . نقشه‌هاي تهيه شده بايد تحويل بخش نظارت پروژه گردد تا پس از تأييد ، تحويل دفتر مركزي مشاور خواهد شد .

10- نظارت مقيم مسؤول پيگيري جهت آرشيو فني از نقشه‌ها و مدارك و مستندات پروژه و تهية عكس و فيلم از مراحل مختلف كار و همچنين ايجاد دفتر فني در كارگاه توسط پيمانكار خواهد بود .و بسياري از وضايف ديگر كه از حوصله اين مقال خارج است

4- مشروحي از عمليات انجام شده در كارگاه :

 

الف-گودبرداري وپي كني

در مرحله نخست پس از پاكسازي مكان احداث ساختمان اقدام به پي‌كني با لودر مي‌نمايند. سپس اقدام به پياده كردن نقشه و ميخكوبي مينمايند.

منظور از پياده كردن نقشه ، انتقال دقيق نقشه ساختمان بر رويزمين با ابعاد اصلي ميباشد. 3 متر

در ساختمانهاي مهم از دوربين براي اين كار 5 متر 4 متر

استفاده مي شود.اما در ساختمان هاي معمولي از مترو ريسمان كار

استفاده مي شود به اين ترتيب كه ابتدا يكي از امتدادهاي اصلي را بوسيله گچ

و يا پـودرهاي رنگــي مشــخص شـده و ســپس با اسـتفــاده از قضـيه مثلــث

امتداد عمود برآن مشخص مي گردد و بقيه خطوط بصورت موازي با هر يك از دو خـط مذ كـور معـين مي گردد. براي راحتـي كار معمولا از طول هاي 60cm ، 80cm و 1 متر استفاده مي شود.

چون هر نقطه از ساختمان داراي كد ارتفاعي مشخصي مي باشد بايد در مدت اجراي ساختمان قابل كنترل باشد، براي اين منظوردر محلي كه آسيبي به آن نرسد را بعنوان كد0.00 انتخاب نموده و با توجه به مقدار كف سازي كد ارتفاعي روي پي بوسيله شيلنگ تراز مشخص مي شود.

در صورت وجود زير زمين ابتدا محدوده اوليه مشخص و خاكبرداري شده و سپس آكس بندي انجام مي گيرد.

گود برداري با وسايلي از قبيل بيل مكانيكي ولودرو يا بصورت دستي انجام مي گيرداين عمل هنگامي انجام مي شود كه ما زير زمين داشته باشيم ويا سطح پي پايين تر از سطح زمين قرار گيرد.براي جلو گيري از ريزش ديواره ها در محل گودبرداري، ديواره ها داراي شيب ملايمي ميباشند يا ميتوان از شمعهايي براي پايداري ديوار همسايه استفاده نمود. در محلهايي از فنداسيون به دليل وجود بارهاي نقطه اي بزرگ ، همچنين نا مرغوب بودن جنس خاك در اين ناحيه از شهر ، طبق محاسبات اقدام به حفر شمعهايي نموده اند.

ديواره ها و كف محل گود برداري شده بوسيله ماشين آلات توسط نيروي انساني صاف وهموار مي شود كه در اصطلح رگلاژ ميگردد.بعد ازاتمام عمليات گود برداري عمل پي كني معمولا به دو شكل انجام مي شود : در حالت اول پس از ريختن گچ محل اجراي پي توسط نيروي انساني خاكبرداري ميشود بايد توجه داشت در محاسبه عرض خاكبرداري فضاي مورد نياز قالب بندي تامين گرد. در حالت دوم تمامي محوطه مورد نظر خاكبرداري شدهوسپس توسط ديوارچيني محل اجراي پي مشخص شده وداخل چشمه هاي مابين آكس ها توسط خاك دستي پر مي شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ب- قالببندي شالوده و ريختن مگر

 

بتن مگر بتني با عيار پايين معمولا 100يا 150وبا ضخامت 5 تا 10 سانتيمتر بوده وبراي دومنظور ذيل اجرا مي گردد:

1- جلوگيري از جذب شيره بتن توسط خاك زير پي 2- نظافت و تراز نمودن كف شناژ

بايد توجه داشت در حالتي كه قالب بندي بصورت ديوار چيني انجام ميشود عرض پي به اندازه 2 برابر ضخامت ديوار اضافه گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ج- ارماتور بندي

براي ارماتوربندي پي از ميلگردهاي A3 در دو لايه استفاده مي‌شود. . فاصله سفره فوقاني و تحتاني توسط ميلگرد هايي بنام خرك تامين مي شود .

براي حفظ پوشش ميله‌گرد در‌سفره پايين از آجر‌هايي كه در زير ميله‌گرد قرار مي‌گيرند استفاده شده است. قطع و خم ميلگردها در اين حالت حائز اهميت است براي خم ميلگرد‌ از يك لوله و يك پروفيل Iاستفاده استفاده ميشود. خم ايجاد شده توسط اين عمل با روش آيين‌نامه مغايرت دارد طول ميله‌گرد بعد از خم بايد بسته به نوع خم تقريباً 12 برابر قطر ميله‌گرد باشد. براي حفظ ارتفاع پي و اجراي ميله‌گرد‌هاي بالايي از يك سري ميله‌گرد‌هاي خم شده به عنوان خرك استفاده مي‌گردد و پس از اجراي ميله‌گرد‌هاي پايينيخرک را در دو جهت افقي و عمودي بر روي ميله‌گردهاي افقي قرار داده و با سيم آرماتور محكم مي‌كنند. پس از آن ميله‌گرد‌هاي بالايي را بر روي آن اجرا مي‌كنند. در اين ساختمان براي جلوگيري از اثر پانچ در پي توسط ستون‌ها، از يك سري ميله‌گرد تقويتي در محل ستون‌ها استفاده گرديده است.

از ريسمان‌كشي در نصب صفحات زير ستون ، محكم كردن و تثبيت محل قرارگيري ميلگردهاي كششي روي صفحات زيرستون، بتن‌ريزي به ضخامت خاص و … استفاده مي‌شود . البته ارتفاع دقيق روي صفحات زير ستون با دوربين مخصوص نقشه‌برداري تعيين مي‌شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

د- بتن ريزي فونداسيون وعمل اوري بتن

شرايط استاندارد براي تهية بتن طبق آئين‌نامه عبارتند از :

1- درجة حرارت 21 تا 24 درجة سانتيگراد .

2- رطوبت نسبي 50 تا 100 درصد .

3- عدم وزش باد شديد .

به اين ترتيب ساير شرايط جوي مي‌توانند غيراستاندارد محسوب شده و خواص بتن ساخته شده در آن شرايط با آنچه در آئين‌نامه‌ها آمده است ، متفاوت باشند . در اينصورت بر اساس تشخيص مهندس ناظر با تغييرات مناسب در نسبتهاي اختلاط ، بتن مناسبي توليد مي‌شود . طرح اختلاط بتن نيز در كارخانه تعيين شده و در كارگاه تنها مي‌توان اسلامپ و مقاومت آن را تعيين و با مقادير طرح مقايسه كرد . زمان اختلاط و تعداد دورهاي ميكسر نيز در كارخانه بر اساس نوع و زمان گيرش سيمان ، حجم بتن ، فاصلة حمل بتن ، دماي هوا و … تعيين مي‌شود .

حمل بتن از كارخانه به كارگاه توسط كاميونهاي مخلوط‌كن ( Truck Mixers ) انجام مي‌شود . اين مخلوط‌كنها داراي يك جام دوار حول محور افقي كه بر روي كاميون نصب شده است مي‌باشند .

معمولاً براي اختلاط كامل مصالح 70 تا 100 دور چرخش جام لازم است . در صورتي‌كه هوا گرم باشد ، در اثر حمل در حدود 1 سانتيمتر از اسلامپ بتن كاسته مي‌شود . براي كاهش اين ميزان جام را به رنگ سفيد درمي‌آورند تا حرارت كمتري از خورشيد را جذب نمايد . بايد توجه شود كه استفاده از اين مخلوط‌كنها وقتي اسلامپ بتن از 5 سانتيمتر كمتر است و يا سنگدانه‌هاي بزرگتر از 65 ميليمتر در مخلوط وجود دارند ، مناسب نيست .

براي بتن‌ريزي از پمپ استفاده مي‌شود . به طور كلي در بتن ريزي نبايد از بيل استفاده شود چون باعث جدايي دانه ها و به هم زدن دانه بندي مي‌شود . خط لولة اينگونه پمپها جاي كمي را اشغال مي‌كنند و به سهولت مي‌توان با بسط دادن لوله‌ها به نقاط مختلف دست يافت . در صورتي فراهم بودن مصالح (بتن آماده) ، جريان بتن‌ريزي با اين وسيله مداوم و بدون وقفه بوده و بتن‌ريزي در سطح افق و يا در ارتفاع ، امكانپذير مي‌باشد . پس از اتمام بتن‌ريزي لوله‌هاي پمپ و همچنين داخل جام مخلوط‌كن بايد تميز شوند .

عمل‌آوري و مراقبت از بتن

1- تدارك وسايل مراقبت بتن و حمل و انبار كردن آنها در كارگاه .

2- مراقبت بتن پس از اتمام بتن‌ريزي .

3- مواظبت از بتن در مقابل عوامل خارجي مانند گرما ، سرما ، بارندگي ،لرزش و هرآنچه بتواند روند گرفتن بتن در شرايط مناسب و رسيدن آن به مشخصات مطلوب را مختل سازد .

4- پروراندن بتن در صورتي‌كه در طرح پيش‌بيني شده باشد.براي مراقبت از بتن ، روي آن را آب‌پاشي مي‌كنند .

گروت زير صفحات زيرستونها حاوي ماسه ، سيمان و مادة منبسط‌شونده است كه در اينجا از گروت بتن شيمي استفاده شده است . بعد از تنظيم دقيق محل و ارتفاع صفحة زير‌ستون و تراز افقي آن و علامت‌گذاري آنها بر روي پي و بولتهاي آن ، صفحات را كنار گذاشته و قالب‌بندي گروت را انجام مي‌دهند . قالب‌بندي گروت‌ريزي به اندازة 5 سانتيمتر از ابعاد صفحة زير ستون بزرگتر انجام مي‌شود . دليل اين كار اين است كه گروت با شيب 45 درجه در اطراف آن جاري شود . همچنين اين كار باعث بيرون زدن گروت در جهت افقي خواهد شد كه ضريب اطمينان را افزايش مي‌دهد . سپس دوباره صفحة زير ستون را روي گروت تازه قرار مي‌‌‌دهند و ارتفاع آن را تنظيم مي‌كنند . در اين مرحله لازم است پيچهاي بولتها به خوبي محكم شوند . چون گروت بعد از خشك شدن منبسط مي‌شود و باعث حركت صفحه به سمت بالا مي‌شود . همچنين خلل و فرج بين گروت و صفحة زير ستون با اين انبساط پر مي‌شود و اشكالي در انتقال كامل بار ستون به پي ايجاد نمي‌شود .

ايجاد تراكم لازم توسط دستگاهي بنام ويبراتور و در چند مرحله انجام مي گيرد.اما بايد در نظر داشت عمل ويبره تا آنجايي انجام گيرد كه تنها حباب هاي هوا خارج گرددومنجربه جدايي دوغاب سيمان وملات نگردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

5- اجرائ اجزاي يك ساختمان فلزي شامل:

الف- ستونها

ب- پلهاياتيرهاي اصلي وفرعي

ج- بادبندها

در زير به تفصيل درباره هر يك از اجزاء بالا بحث مي كنيم

 

 

 

الف- ستون و اتصال ان به صفحه زير سري

در آماده كردن ستونها براي نصب ، بايد كلية ورقهاي زيرسري و روسري ، تقويتها ، كنسولها ، نشيمنگاههاي نبشي و يا ناوداني ، به طور دقيق جانمايي و با جوش كافي ، نصب شوند .

جوشكاري ورقهاي تقويت ستونها 50 سانتيمتر در دو طرف محل اتصال تير به ستون ، به صورت ممتد انجام مي‌شود ؛ كه اين كار براي جدا نشدن ورقهاي اتصال از ستون و استفادة كامل از ظرفيت ستون ، لازم است .

بايد دقت شود تغيير موضع باسكولها به دلايل مختلفي مانند نشست خاك زير آنها در اثر بارندگي ، باعث انحراف ويا پيچش ستونها نشود .

مي‌توان از كمي انحناي تيرها و يا ستونها در هنگام نصب صرفنظر كرد ولي چنانچه در آنها به طور برگشت ناپذير پيچشي ايجاد شود ، قابل استفاده نخواهند بود .

تيرهاي لانه زنبوري كه تنها در جهت قابهاي مفصلي استفاده مي‌شوند ، بايد در محل تكيه گاهها با ورق ، تقويت شوند . گاهي قطعات حمل شده به كارگاه داراي عيوبي مي‌باشند كه حتماً بايد قبل از استفاده رفع عيب شوند . اين تيرها كه در كارخانه آماده شده‌اند ، به دليل جوش نامطلوب ، مورد تأييد ناظر واقع نشدند . در اين حالت بعد از تميز كردن جوش از گل جوش ، عمليات جوشكاري مجدداً انجام شد .‍‍

اتصالات تيرها به ستونها ، به دو صورت گيردار و ساده ، اجرا مي‌شوند .

اتصالات گيردار توسط ورق ، نبشي و جوش و اتصالات ساده تنها توسط نبشيهاي نشيمن ، اجرا مي‌شوند . براي جوش دادن ورقهاي ضخيم تقويت جان ، لازم است قبلاً زير آنها لقمه‌هايي قرار داده شوند و بعد از قرار دادن ورق روي آنها و جوشكاري به صورت خالجوش ، با ضربة چكش ورق را به خوبي جا مي‌اندازند و سپس جوشكاري اصلي آغاز مي‌شود . ورقهاي نشيمن نيز لازم است براي جوش نفوذي ، «فارسي بر» شوند . براي فارسي‌بر كردن ، كنار هر قطعه مثل ورق ويا تير را با زاوية 45 درجه برش مي‌زنند . اين برش لازم است حتماً با هوا انجام شود . علاوه بر اين چنانچه محل قرار گيري هر قطعه بعد از جوشكاري اشتباه باشد ، از دستگاه «برش هوا» براي برش جوش استفاده مي‌شود .

چنانچه لازم باشد دو ورق به صورت افقي به يكديگر متصل شوند ، ابتدا آنها را «كونيك» مي‌كنند . يعني كنار هر ورق را پخ مي زنند به صورتي كه وقتي كنار هم قرار مي گيرند يك چالةV شكل ايجاد شود . سپس براي صاف كردن سطح جوشكاري روي آن را «سنگ گيري» مي‌كنند . يعني با برس فلزي كه با نيروي برق كار مي كند روي آن را كمي تراش مي دهند . بعد از آن پاسهاي جوشكاري روي هم انجام مي‌شوند .

ورقها بر طبق اندازه هاي درج شده در نقشه هاي اجرايي ، برش زده مي‌شوند .

تيرريزي و جاانداختن آنها بين ستونها با جراثقال تلسكوپي انجام مي‌شود .

دقت تيرريزي به دقت شاقولي كردن ستونها ، عدم انحناي تير و ستون و دقت در جانمايي نشيمنگاهها بستگي دارد . همچنين بايد دقت شود تيرهاي فرعي در زير شترگلوي لوله‌هاي فاضلاب قرار نگيرند . براي آن لازم است تيرريزي از دو طرف با فاصله‌هاي درج شده در نقشه هاي اجرايي تنظيم شود .جهت تير ريزي به نحوة محاسبات و دهانه‌هاي باربري بستگي دارد

براي اتصال ستون به صفحه زيرستون،ابتدابايستي زيرستون كاملاًصاف وترازباشدوسطح انتهاي ستون نيزكاملاًمستوي بوده بطوريكه درهنگامقراردادن آن روي صفحه تمام نقاط آن با صفحه درتماس باشد آنگاه ستون رابوسيله جرثقيل بلندكرده ودرمحل خودقرارمي دهند،دركارهاي كوچك مي توان ستون رابوسيله دكل ياتيرخوربلندكردسپس ستون رابادوربين وباشاقول معمولي بنايي شاقول نموده ودورتادورآن رابه صفحه زيرستون جوش مي دهندآنگاه براي تكميل كارستون رابوسيله نبشي جوش مي دهند ابعاداين نبشي ها طبق محاسبه تعييين مي گردد.دربعضي ازستونهاكه داراي خروج ازمحوريت زيادي است ويانيروي زيادي (نيروي زلزله)راتحمل مي كنند بجاي نبشي ازصفحات متسطيل شكل كه طول آنبيشترازپشت تاپشت ستون است استفاده مي گرددوبوسيله نبشي هاي اتصال يالچكي هايي كه به اشكال مناسب برش داده شده به اين صفحاتوصفحه زيرستون جوش مي دهندتاسيستم قابل اطميناني درمقابل ممانهاي وارده ايجادمي نمايند .عرض وطولكلي اين اتصالات نبايد از روي صفحه زير ستون تجاوز نمايد .

 


مبلغ قابل پرداخت 19,440 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 480

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما