مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1542
  • بازدید دیروز : 3661
  • بازدید کل : 13107658

134- کارآموزی بررسي سيســتم حسـا بداري آموزش و پرورش میانه 25 ص


134- کارآموزی بررسي سيســتم حسـا بداري آموزش و پرورش میانه  25 ص

فهرست مطالب

 

عنوان صفحه

 

مقدمه ....................................................................................................

 

فصل اول :آشنایی با مکان کارآموزی ...............................................

1- تاریخچه سازمان ..........................................................................

2- نمودار سازمانی و تشکیلاتی ..............................................

3- شرح مختصری از فرایند تولید یا خدمات................................

 

فصل دوم :ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی و عملی کارآموزی..........

1- موقعیت رشته کار آموزی در واحد صنعتی با بررسی جزئیات سازمانی

رشته کارآموزی در واحد صنعتی................................................

2- بررسی شرح وظایف رشته کارآموزی در واحد صنعتی..................

3- امور جاری در دست اقدام....................................................

4- برنامه های آینده...............................................................

 

فصل سوم:نتایج آموخته ها.........................................................

1- آزمون آموخته ها و نتایج....................................................

2- نتایج کلی از دوره کارآموزی...............................................

 

مقدمه

با نگرشي صحيح به رشد و وضعيت اقتصادي كشور نياز جامعه را به حرفه حسابداري متوجه مي شويم0

حسابداري هم بعنوان رشته اي از دانش و هم بعنوان شغل ، با تمدن بشري همزاد است و همراه و هماهنگ با تحولات و تغييرات و پيشرفتهاي اقتصادي و اجتماعي در طول قرون و اعصار متحول شده است 0 حسابداري كه از ديرباز پيشاهنگ وگرداورنده پردازش و اماده سازي اطلاعات براي اتخاذ تصميمات اگاهانه بوده،اگرچه باكمي سرعت به قافله پيشروان بپيوست ويكي از نخستين رشته هايي بود كه راه را برورود و كاربرد علم و تكنولوژي هاي تازه گشود، كامپيوتر را در خدمت سيستم اطلاعات مالي و سيستم اطلاعات مديريت قرار دارد0

پس از پيدايش حسابداري در كشورهاي مختلف جهان لزوم تشكيل انجمن واعضاي حرفه اي در يك سازمان و فعاليت انها تحت ضوابط مشخص و معين به منظورارتقاي كيفيت و دستيابي به پذيرش اجتماعي احساس مي شود0 نياز گسترده و روزافزون به – اطلاعات مالي براي هرگونه تصميم گيري لزوم ايجاد تفاهم در روابط بين واحدهاي ـــ اداري و اقتصادي و كساني كه با انها سر و كار دارند ا ز سوي ديگر ضرورت كاربرد مقياس هاي مشترك اندازه گيري و مفاهيم هممعنا را تشديد كرده و درنتيجه تدوين اصول و استاندارد هاي حسابداري در سراسر جهان شتاب گرفت 0 حسابداران بعنوان جزيي از اعضاي حرفه هاي جامعه از ا ين تحولات و تاثيرگذاريهاي ا ن دورنيستند وخواه ناخواه ازفراگيري و كاربرد تمام يا برخي از روشهاي نو در انجام وظايف خود خواهند بود0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تقديم به:

 

آنان كه در تعريف نمي گنجند رفتني اند و به اثر ماندگارند امروز ديروزيند و هميشه فردايي اند و تقديم به كساني كه صادقانه براي ارتقاء و اعتلاي نام كشورعزيزمان شبانهروز فعاليت

مي كننــد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول: اشنايي با مكان كاراموزي

 

 

1- تاريخچه سازمان

 

2- نمودار سازماني و تشكيلا تي

 

3- شرح مختصرازفرايند توليد يا خدمات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-تاريخچه سازمان

 

در مورد تاريخچه تشكيل اداره بنا به اظهارات پيشكسوتان فرهنگي اين منطقه تا

سال1314 ساختمان مستقل و كادري مستقل و تشكيلات گسترده امروزي در اين شهر وجود نداشت 0

تا اينكه در سال 1314 (ه0ش) زماني كه دبستاني بنام شاپوركه يك مدرسه دولتي محسوب ميشد در حياط استيجاري واقع در چهارراه پايين امروزي و كوچه افتخار دايرشد 0چون اين منزل 15 اتاق نشيمن داشت دريكي ازاتاقهاي فوقاني همين ساختمان با

كادر سه نفره بعنوان اولين اداره اموزش وپرورش ميانه تشكيل يافت0

لازم به توضيح است كه نام وزارت خانه متبوع با عنوان وزارت معارفو اداره معارف و اوقاف ايالت شرقي (اذربايجان شرقي) ودر سال 1329 (ه0ش) به وزارت فرهنگ و اوقاف اذربايجانشرقي و در سال 1330 (ه0ش) كلا به وزارت فرهنگ ودراستانها وشهرستانها به اداره فرهنگ و بعدا به وزارت اموزش وپرورش تغيير نام پيدا ميكند0

در سال 1318 تعدادي ازاهالي ميانه ازجمله فرهنگيان ازروساي وقت درخواست كردند كه دبيرستاني درميانه تاسيس شود0دراين زمان ضمن اينكه در همين ساختمان ياد شده؛16 اتاق به دبيرستان ودبستان تا كلاس نهم اختصاص يافت وبقيه اتاقها درطبقه فوقاني به كادر اداري اختصاص داشت ودراين زمان رئيس؛معاون؛حسابدارويك خدمتگذارعوامل كادراداري محسوب مي شدند وبنا به اظهارات پيشكسوتان فرهنگي منطقه اين محل به مدت 10 سال و با همان امكانات بعنوان محل اداره محسوب ميشد0

درسال 1328ساختمان اداري به محل ساختمان فعلي مخابرات واقع درميدان - ازادي منتقل شد0

درسال1332محل اداره به ساختمان مستقل درخيابان امام خميني فعلي جنب سينما قديم درمحل ساختمان كلينيك نصر فعلي وباهمان كادر ياد شده انتقال مي يابد0

درسال1338ساختمان اداري به محل دبستان بحري سابق ومدرسه راهنمايي شهيد مطهري فعلي انتقال يافت0كادراداري دراين ساختمان عبارت بودند از: رئيس؛ معاون؛ حسابدار؛منشي دفتر(دبيرخانه امروزي) ويك نفرخدمتگزار0

درسال1348يا1349ساختمان اداره به محل دبيرستان زينبيه وشهداي زينبيه فعلي كه دران زمان ساختمان كوچكتربود واز دو قسمت مجزا تشكيل شده بود انتقال يافت0در قسمت بالاي محوطه ساختمان دبستان محمدرضاشاه و درقسمت پايين محوطه ؛تقريبا ورودي ساختمان محل اداره داير بود0

درسال1354محل اداره به ساختمان پيش ساخته كه به ساختمان ايتاليايي هامعروف بود و براي مراكز تربيت معلم در ايران اختصاص يافته بودانتقال يافت0اين ساختمان با تشكيلات وتاسيسات نسبتا خوب وكامل و با تعداد زيادي اتاق با گستردگي بسيارتا سال 1378محل اداره محسوب مي شد0

در سال 1378 به محل جديد و فعلي اداره با 4طبقه ساختمان و ساخت و نماي زيبا با امكانات بسيار و با تعداد زيادي اتاق كار و سالن اجتماعات ودر طبقه پايين (زيرزمين)كلنيك درماني فرهنگيان به كار اداري ادامه داده وانشاءالله ادامه خواهد داد 0

 

 

2-نمودار سازماني و تشكيلات

هر وزارتخانه؛سازمان واداره با توجه به بزرگي وگستردگي خود از نمودار مختلفي تشكيل مي شود0 نمودارسازماني اموزش وپرورش نسبت به سايروزارتخانه ها وبا توجه به گستردگي ان در سطح كشور بسيار وسيع مي باشد0

هروزير با عنايت به سمت ومو قعيت وزارتخانه از چند نفر تحت عنوان معاون بهره مند ميشود و يك نفر نماينده نيز در سطح استانها دارند0وهریک ازاین نمایندگان در

استانها رییس اداره کل وزارت متبوع در مرکز استانها نامیده و منصوب می شوند0 و همچنین این نماینده ها(رئیس اداره کل) یک نفررا درهر شهرستان در اداره نامبرده منصوب می کنند که رئیس آموزش وپرورش شهرستان محسوب می شوند.

نمودار سازمانی وزارت آموزش و پرورش و اداره آموزش و پرورش در شهرستانها بشکل زیر می باشد.

وزارت آموزش وپرورش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-شرح مختصري از فرايند توليدي يا خدماتي

اداره اموزش وپرورش هر منطقه با توجه به ارائه خدماتي كه دران منطقه ميدهد ضمن اينكه متنوع ومشابه وگاها هم متفاوت مي باشد؛مي تواندخدمات خود را طبقه بندي و درجه بندي مي كند0

در شهرستان ميانه ارائه خدمات فرهنگي ؛اموزشي ؛ علمي وهنري در سطح اداره متبوع بسيار وسيع بوده و انشاءالله خواهد بود. لازم به ذكر است كه ارائه خدمات در آموزش وپرورش پيشرفت شايسته اي داشته است كه ذكر نام تك تك آنها در اين گزارش مقدور نمي باشد. اما به اين نكته مي توان اشاره كرد كه با توجه به اينكه هر رئيس و معاوني كه جابجا شده اند به سهم خود شيوه اي نو در زمينه روش تدريس و ارائه دوره هاي آموزشي براي كاركنان و كارمندانابداع كردند كه هريك از اين ابداعات سهم بسزايي در موفقيت اداره و پرسنل اداره دارد. در اين جامن فقط به چند نمونه از اين اقدامات اشاره مي كنم .

 

v زمينه ايجاد و احداث ساختمان فعلي اداره آموزش و پرورش

v فيلم برداري از روشهاي تدريس معلمين و دبيران موفق

v احداث كارگاه كامپيوتر و مشاركت در جهتراه اندازي وتجهيز كارگاه كامپيوتر

v توسعه و تنوع بخشيدن به رشته هاي فني و حرفه اي

v گسترش فضاهاي ورزشي علي الخصوص تربيت بدني دختران

v ايجاد صندوق تعاون وامداد دانش آموزان بي بضاعت

v ايجاد درمانگاه فرهنگيان در طبقه زير زمين ساختمان اداره

v راه اندازي دولابراتوار زبان در مركز تحقيقات آموزشي در دبيرستان زينبيه

v تاسيس شبانه روزي دخترانه

v
تلاش مستمر در اعزام آزمايشگاه سيار به مدارس روستايي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم : ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی وعملی کاراموزی

 

 

1-موقعیت رشته کاراموز در واحد صنعتی با بررسی جزئیات سازمانی رشته کاراموزی در واحد صنعتی

2- بررسی شرح وظایفرشته کاراموز در واحد صنعتی

 

3- امور جاری در دست اقدام

 

4- برنامه های اینده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- موقعیت رشته کاراموز در واحد صنعتی با بررسی جزئیات سازمانی رشته کاراموز در واحد صنعتی

حسابداری و حسابدار حرف اول را در هراداره وشرکت می زند0چنانچه اگریک اداره یا یک شرکت صنعتی از یک حسابدار خبره و ماهربهره مند نشوند چه بسا سودی را که تحصیل می کند نتواند استفاده بهینه از سود حاصله بکند ویا اینکه درخرج وهزینه کردن سود حاصله زیان هم زیان بکند0

حسابداری همانطور که اشاره شد دراداره اموزش وپرورش هم نقش بسزایی دارد0چرا که یک حسابدار درکارحسابداری و حسابرسی هم می تواند بسیاردقیق وموفق باشد و هم میتواند با کج روی وکج دستی و یا یک سهل انگاری کوچک اشتباهی بزرگ وجبران ناپذیررا متحمل شود0

درامور مالی و حسابداری اموزش وپرورش فرمها و مدارکی که مورد استفاده قرار میگیرند همه انها کاملا قانونی و مورد قبول اداره اموراستخدامی وسازمان مدیریت و برنامه- ریزی می باشد وفرمها و مدارک گفته شده را در ذیل نام برده وکاربرد هریک ازانها بصورت مختصر توضیح وتشریح واشاره می کنم0

1- تابل اعتبارات 2- دفتراعتبارات

3- برنامه ها 4- شرح مواد هزینه ها

5- ردیف وبرنامه های اعتباری 6-ابلاغ اولیه

7- حکم کارگزینی 8- لیست حقوق و مزایا و فیش حقوق

9- لیست فوق العاده ماموریت 10- لیست حق الزحمه امتحانات

11- لیست حق الزحمه های مختلف 12- درخواست خرید یا انجام کار

13- دستور پرداخت 14- فاکتور خرید

15- حواله انبار 16- قبض انبار

17- صورت جلسه تحویل کالا 18- برگ خدمات مالیاتی

19- نماینده ریز فاکتور 20- خلاصه کل هزینه ها

21- سند چهار برگه 22- حواله هزینه ها

23- چک پرداختی 24- دفتر بانک

25- دفتر معین 26- دفتر روزنامه

27- دفتر کل 28- صورتحساب بانکی

29- صورتحساب مغایرت 30- تراز ازمایشی

31- ترازنامه کل 32- بایگانی اسناد

33- ارسال وجوه به سازمان بازنشستگان

34- انواع واقسام دیگرفرمهای مالی واداری

 

1- تابل اعتبارات

تابل اعتبارات فرم مخصوصی است که از طریق سازمان اموزش وپرورش اعتبارات مورد لزوم ادارات (اداره اموزش وپرورش) ابلاغ می گردد که دران شرح مواد و برنامه ها و اعتبارات مورد نیاز مشخص و اعلام می گردد0

2- دفتراعتبارات

دفتر اعتبارات دفتری است که از ستونهای زیر تشکیل شده است که در ان هزینه هرفصل و برنامه(برنامه ها با کد مشخص می شوند) از طرف اداره کل مشخص می شود0

کد........ دفتر اعتبار و هزینه آموزش و پرورش میانه سال.....ص

ردیف

برنامه

فصل اول

فصل دوم

فصل سوم

اعتبار

هزینه

مانده

اعتبار

هزینه

مانده

اعتبار

هزینه

مانده

 

 

1

 

 

2

 

 

 

 

أموزش ابتدايي(30102)

 

 

 

فوق العاده ماموريت

 

1000000

 

 

50000

 

---

 

---

 

1000000

 

 

9500000

           

 

 

3- برنامه ها :

 

منظور از برنامه اعتبارات در آموزش و پرورش که یک سازمان گسترده و دارای شاخه ها و معاونت های متعدد می باشد، هزینه ها بر اساس برنامه های متناسب با شاخه ها و مقاطع تحصیلی تهیه و تنظیم می گردد.

 

4- شروع مواد هزینه ها :

 

در انجام هزینه ها با توجه به موافقت نامه های تنظیمی با سازمان برنامه و بودجه و نوع هزینه ها مانند هزینه های عمرانی، خدماتی،پرسنلی،سرمایه ای وغیره . هزینه ها در قالب مواد تهیه وتنظیم می شود.مثلا خرید یک میز برای اداره تحت عنوان هزینه سرمایه ای یا پرداخت حق الزحمه یک کارگر روز مزد تحت عنوان هزینه خدماتی .

 

5- ردیف و برنامه ای اعتباری:

 

اعتبارات مورد لزوم دستگاه های دولتی با توجه به هزینه ها از محل در آمد های عمومی دولت تهیه میگردد. مثلا درآمدهای وصولی ازمحل فروش بلیط قطارها و در یافتی

از عوارضات گمرکی برای چه منظوری هزینه خواهدشد. این در آمد ها را در ردیفهای خاص مثلا ردیف، 127535 جمع آوری و به هیئت دولت ارائه می دهند. هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی محل تمام درآمدها و ردیفها و هزینه های یک سال مالی را تعیین می نماید که این عمل دولت را تصویب قانون بودجه در ردیف های مختلف می نامند.

 

 

 

6- ابلاغ اولیه:

 

منظور از ابلاع اولیه این است که برای تک تک کارمندان و معلمان جهت انجام وظایف محوله با توجه به مدارک تحصیلی،توافق کارمند و کارشناسان اداره محلی را تعیین و با امضاء ریاست و یا معاونت اداره اعلام مینمایند که کارمند موظف است بعد از دریافت ابلاغ به محل خدمت مراجعه و برابر برنامه تنظیمی انجام وظیفه می کند این عمل را ابلاغ اولیه می نامند.

 

7- حکم کارگزینی یا حکم مالی :

 

حکم کارگزینی عبارت است از یک برگ در فرم استاندارد مورد قبول اداره امور استخدامی و یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی که در آن با در نظر گرفتن مدارک تحصیلی،محل جغرافیایی خدمت ، شغل مورد تصدی ، و سوابق خدمت فرد مورد نظر و با رعایت قوانین و مقررات نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت حقوق و مزایای فرد تعیین می گردد.

8- لیست حقوق و مزایا و فیش حقوق :

لیست حقوق فرم مخصوصی واستانداردی است که از ستونهای مختلفی بشرح زیر تنظیم گردیده است .

 

ص........ لیست پرداخت حقوق و مزایای کارکنان سال.....ماه....

 

رديف

كد شناسايي

نام و نام خانوادكي

شماره حساب بانكي

حقوق مبنا

افزايش سنواتي

فوق العاده شغل

تسهيلات بدي اب و هوا

ساير مزايا

جمع كل حقوق

كسورات بازنشستكي

ماليات

وام/ بدهي ها

 

بدهي ها

جمع كسورات

خالص برداختي

                       

جمع

                   

 

حسابدار رئيس حسابداري رئيس ادره

 

ليست فوق در دو قسمت تشكل گرديده است:

طرف اول ليست تا جمع كل حقوق و طرف دوم ليست تا جمع كسورات وخالص پرداختى

 

باتوجه به ملاحظه ستونهاى فوق جمع حقوق و مزاياى كاركنان در طرف اول ليست نوشته

شده جمع كل انها در ستون مربوطه درج مى گردد و در طرف دوم كليه بدهيها و كسورات

قانونى كارمندان مانند:حق بيمه ماليات وبازنشستگى درج شده و از جمع كل حقوق كسر و

باقيمانده در خالص پرداختى نوشته مىشود به عبارت ديگر:

 

جمع كل حقوق = مزايا + حقوق مبنا

خالص پرداختى = كسورا ت – جمع كل حقوق

با توجه به ليست حقوقى مندرج فوق براى هر يك از كاركنان يك صورتحساب يا فيش حقوقى لازم است تا بانك عامل پرداخت با توجه به مبلغ درج شده در فيش به حساب آنان منظور نموده و كاركنان با در دست داشتن نسخه دوم به بانك عامل پرداخت حقوق مراجعه و با امضاء ظهر فيش در دو فقره نسبت به دريافت حقوق اقدام مى نمايند0

 

9- ليست فوق العاده ماموريت ونحوه تنظيم سند ماموريت كاركنان

طبق ايين نامه پرداخت فوق العاده ماموريت به كاركنان دولت هر كارمندى كه طبق ابلاغ اوليه صادره از سوى مقامات مجاز اداره متبوع ابلاغ صادرشد كارمند موظف است به انجام امورى كه الزاما بيش از سى كيلومتر از محل خدمت خود مسيرى را طى نمايد طبق قانون فوق العاده ماموريت به ايشان پرداخت مى گردد0

بعد از انجام ماموريت و گزارش انجام امور محوله برابر فرم موجود در اداره آموزش و پرورش نسبت به پرداخت فوق العاده ها اقدام مى گردد0

 

10- ليست حق الزحمه امتحانات و نحوه تنظيم وپرداخت حق الزحمه امتحانات

درآموزش وپرورش براى اخذامتحانات نهايى تعدادى از كاركنان را تحت عنوان عوامل امتحانات مانند: ناظرامتحانات ،مراقب امتحانات، مسؤل امتحانات ،منشى وساير عوامل امتحانات با صدور ابلاغ اوّليه مسؤليتى را كه به آنان محول مى نمايند بعد از خاتمه امتحانات وارايه كزارش نهايى توسط مسؤلين ذى ربط برابردستورالعمل وآيين نامه هاى پرداخت حق الزحمه امتحانات مبالغى را تحت عنوان حق الزحمه امتحانات مطالبات هر يك را به حساب افراد ذى نفع واريز مى نمايند0

 

11- ليست حق الزحمه هاى مختلف

حق الزحمه هاى مختلف در آموزش وپرورش شامل چندين حق الزحمه مى شود كه عبارتند از: حق الزحمه كنكور سراسرى ، حق الزحمه كامپيوتر، حق الزحمه شيفت دوم ، حق الزحمه مدارس نمونه ، حق الزحمه كلاسهاى جبرانى ، حق الزحمه بزركسالان وغيره درآموزش وپرورش قابل پرداخت است كه برابر دستورالعملها ومقررات مربوطه ابتدا براى كاركنان ذى ربط از طرف مقامات مافوق ابلاغ اوّليه صادرشده و بعد برابر دستورالعمل حق الزحمه مورد بحث را دريافت دارند0

 

 

12- درخواست خريد يا انجام كار

درخواست خريد يا انجام كار جنانكه از اسم مذكور مشخص است رييس هر واحد يا مسؤل مربوطه در موقع خريد كالا يا انجام خدمات الزاماًً بايد مراتب را به رياست اداره يا جانشين او اعلام و بطور كتبى درخواست يا انجام كارى را بنمايد كه رياست اداره در صورت موافقت دستور انجام آن را صادر مى نمايد كه اين اقدام را درخواست خريد يا درخواست انجام كار مى نامند0

 

13- دستور پرداخت

دستورپرداخت همانطور كه درمورد درخواست خريد يا انجام كار اشاره شد بعد از آن(درخواست خريد)چنانكه رئيس موافقت كند دستور پرداخت اعتبار براى خريد كالايى را صادر مى نمايد0

 

14- 15-16-17- فاكتورخريد ، حواله انبار، قبض انبار، صورت جلسه تحويل كالا

وقتى كه براى كالايى درخواست خريد گرديد و بعد از موافقت مراتب مافوق دستور پرداخت نيز صادر گردد و خريد كالا نيزانجام گرفت بايد براى كالاى خريدارى شده يك فاكتور خريد از فروشنده دريافت كرد چون كه فاكتور خود يك سند حسابدارى است0

كالاى خريدارى شده بايد ابتدا به انبار تحويل داده شود و براى ورود كالا به انبار قبض انبار و حواله انباربايد رد وبدل شود وبعد از طى مراحل ياد شده بايد يك فرم تحت عنوان صورت جلسه تحويل كالا را تكميل كنند و كالاى درخواست شده بعد از تكميل اين فرم به شخص يا قسمتى كه درخواست كرده بود تحويل داده مى شود0

 

18- برگ خدمات مالياتى

برگ خدمات مالياتى فرم مخصوصى است بصورت جاپى ازطريق اداره دارايى شهرستان دراختيار ادارات قرار مى گيرد و براى هزينه هايى كه بهاى آنها بيش از يك ميليون ريال است ضميمه مى گردد ، توسط دستگاه اجرايى مشخصات خريدار و فروشنده و آدرس آنها بطور دقيق و بدون قلم خوردگى درج شده ، بس از امضاء يك برگ آن را همراه با فاكتور خريد به دارايى محل تحويل داده مى شود و مسؤل ماليات دارايى موظف است برگ دوم آن را همراه با فاكتور خريد امضاء نموده وجهت الصاق به سند به مسؤل خريد مربوطه تحويل نمايد تا بدين وسيله دارايى محل بتواند اطلاعات مربوط به عمليات خريد و فروش و در نهايت محاسبه مالياتى مؤعديان را بدست آورد0

 

19- نماينده ريز فاكتور

با توجه به اينكه الزاماًً بايد براى كليه هزينه ها فاكتور خريد يا انجام خدمات تهيه كرد لذا مسؤل خريد مى تواند كليه فاكتورهاى انجام شده را طبق شرح ذيل در نماينده ريز فاكتور درج نموده و براى جمع آنها سند هزينه تنطيم نمايد0

 

نماينده ريز فاكتور

ردیف

تاریخ

شرح

نام گیرنده وجه

فصل

مبلغ به ریال

           

جمع

     

 

 

20- خلاصه كل هزينه ها

خلاصه كل هزينه ها فرمى است مطابق جدول زير:

 

خلاصه كل هزينه ها

رديف

شرح هزينه

برنامه

فصل

جمع هزينه

كسورات

خالص

             
 

جمع

         

 

خلاصه كل هزينه ها جهت جمع بندى و طبقه بندى هزينه مورد استفاده قرارميگيرد وهزينه ها را با توجه به فصل ، ماده و برنامه در خلاصه اسناد نوشته وآنها را جمع مىزنند تا يكجا از طريق ذى حسابى مربوطه به هزينه قطعى منظور شود0

 

21- سند چهاربرگه

سند هزينه چهار برگه در ادارات دولتى سندى است كه در چهار برگ تنظيم مىشود بشرح زير:

مسؤل خريد مؤسسه دولتى يا اداره متبوع بايد كليه اسناد هزينه را در سندهاى چهاربرگه تنظيم نمايد0اكر مبلغ هزينه يا خريد بيش از 30000ريال باشد معمولآ درسند- هاى چهاربرگه تنظيم مىكنند كه مسؤلان پرداخت هزينه آن را تائيد و دريافت كننده امضاء مىنمايد0چنانچه يك برگ سند مذكور دركارپردازى ، يك برگ در حسابدارى و دو برگ ديگر به ذى حسابى دستگاه مربوطه ارسال مىشود0

ضمايمى كه در سند چهاربرگه ضميمه مىشودعبارتست از:

اگرخريد باشد براى آن فاكتور، قبض انبار، درخواست خريد ، دستورپرداخت و اكر مبلغ فاكتور زياد باشد صورت جلسه تحويل به انبار ضميمه مىشود0

 

22- حواله هزينه ها

حواله هزينه عبارتست از يك برگ چاپى كه در اجراى قانون محاسبات عمومى كشور مصوب سال1367مجوزصدور پرداخت هزينه ها را توسط رياست دستگاه اجرايى صادر مىنمايد به اين معنا كه رئيس دستگاه با مشخص نمودن مبلغ پرداختى به رئيس حسابدارى اعلام مىدارد0

 

23- چك پرداختى

صدور چك در مؤسسات دولتى يا خصوصى با چك اشخاص حقيقى كه معمولآبراى حسابها ى جارى اشخاص پرداخت مىكنند فرق مىكند بدين معنى كه چكهاى مؤسسات دولتى در شركتها با بيش از2 امضاء قابل برداشت مىباشد ودر مقابل انجام كار و يا خريد-هاى مشخص بطور شفاف صادر مىگردد0

 

24- دفتر بانك

دفتر بانك دفترى است چاپى كه در مؤسسات و ادارات بكار كرفته مىشود بدين طريق كه كليه واريزيها وبرداشتها با قيد شماره مدرك وتاريخ عمليات درستونهاى بدهكار و بستانكار منطور گرديده و باقيمانده آن مشخص مىگردد0

بديهى است كه كليه’واريزيها درستون بدهكار و برداشتها درستون بستانكار منظور مىشود و دفتر بانك بشكل زير مىباشد0

دفتر بانک

 

ردیف

 

چک

 

شرح

 

بدهکار

 

بستانکار

 

مانده

شماره

تاریخ

 

             

 

25-26-27- دفتر معين ، دفترروزنامه ، دفتركل

در هر مؤسسه’ حقوقى سه دفتر فوق بايد وجود داشته باشد0

دفتر روزنامه دفترى است كه هر رويداد مالى كه رخ مىدهد بايد همان روزپس ازتنظيم سند حسابدارى دردفترروزنامه ثبت كردد بس همانطوركه از نامش بيداست بطور روزانه مىباشد0

ولى دفتركل ضرورت ندارد كه سريعاً بس از ثبت دفترروزنامه به دفتركل و سر-فصلهاى مربوطه انتقال دهيم و در صورتى كه انتقال آن روزانه ميسر نباشد حداكثرتا 15روزلازم است به دفتر كل انتقال كردد0

دفترمعين دفترى است كه ريز ثبتها درآن قيد و ثبت مىشود و از دفترروزنامه ارقام را دريافت و ازدفتر معين هم به دفتركل انتقال مىدهيم مانند ثبت دفترى زير:

 

بانك ××××

 

آقای الف ***

آقاى ب ***

آقاى ج ***

آقاى د ***

سرمايه ××××

آقاى الف ***

آقاى ب ***

آقاى ج ***

آقاى د ***

 

ثبت بابت سرمايه صاحبان سهام

 

 

28- صورتحساب بانكى

صورتحساب بانكى صورتحسابى است كه ماهانه بصورت يك گزارش كليه دريافتها وبرداختها و موجودى حساب بانكى مؤسسه و ادارات را نشان مىهد0

 

29- صورت مغايرت بانكى

صورت مغايرت بانكى نيز يك گزارش مالى است كه در داخل مؤسسه ، شركت و اداره بعد از ارسال صورتحساب بانكى تهيه مىشود0بعد از ارسال صورتحساب بانكى ، كه موجودى آخررا نشان مىدهد و باموجودى كه خود مؤسسه ، اداره وشركت برآورد مىكند تطبيق داده وچنانكه تغييرى دراين دو صورتحساب وجود داشته باشد به رفع اين تغيير مىپردازد كه گزارش نامبرده را گزارش صورت مغايرت بانكى مىنامند0

 

30- ترازآزمايشى

ترازآزمايشى عبارتست از فهرست عمليات و سرفصلهاى دفتركل كه بعدازمانده گيرى ، موجودى مانده هر حساب عيناً به ترازآزمايشى انتقال داده مىشود0درترازآزمايشى حسابدار تجزيه وتحليلهاى لازم را به عمل مىآورد كه مبادا اشتباهى دردفترروزنامه وكل صورت گرفته باشد0

 

31- ترازنامه

ترازنامه عبارتست از یک گزارش تشریحی یا تفسیری که معمولاٌ در پایان هر ماه و در پایان سال مالی تهیه و تنظیم می گردد. ترازنامه باید نشانگر توازن و موازنه دو ستون بدهکار و بستانکار باشد. معمولا گفته می شود اگر در ترازنامه توازن برقرارباشد کلیه عملیات اعم از تنظیم سند،دفتر روزنامه،دفتر کل و دفتر معین تراز آزمایشی و غیره درست بوده و خیلی کم رخ می دهد تراز نامه موازنه داشته باشد ولی مراحل قیدشده بالا نادرست باشد.

 

32- بایگانی اسناد:

 

در هر موسسه و اداره و مراکز حقوقی جهت انجام امورات مربوطه و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان هزینه هایی انجام می شود که الزاماٌ باید اسناد و مدارک آن باروشهای قانونی و متداول انجام شده و مدارک پرداختی بطور منظم طبقه بندی شده طوری بایگانی گردد که هر زمان وهر مکان بازرسان و مسئولین ذی ربط بتوانند در صورت لزوم به مدارک مربوطه دسترسی داشته و باید در نگهداری و حفظ آنها نهایت دقت به عمل آید.

 

 

 

 

 

 

 

2- بررسی شرح وظايف رشته كار آموز در واحد صنعتی

 

 

یکی از وظایف اصلی کارآموز حضور به موقع درسرکار و رعایت نظم ترتیب در

واحد صنعتی می باشد0

از دیگر وظایف من(کارآموز) در واحد صنعتی نشان دادن علاقه به کار وکسب

تجربه و همکاری با کارکنان بخصوص با امور مالی و حسابداری وهمچنین بکارگیری

آموخته های خود(درطول 4سال معادل 8 ترم ، 4ترم هنرستان و4ترم دانشگاه) می باشد0

دراین مرحله وظیفهُ اصلی کارآموز، آشنایی با تکنیکها ، سیستم حسابداری ونحوهُ

عمل به اصول و رعایت موازین وآشنایی با اجرای تکنیکها است ولی متأسفانه من نتوانستم

از همهُ تکنیکهای حسابداری که فرا گرفته بودم استفاده نمایم0ولی کارآموزی یک تجربه و

فرصت خیلی مناسب و خوبی است برای آماده سازی دانشجو برای اشتغال در واحدهای

صنعتی وخدماتی0من دراین سازمان کاملاٌ با نوشتن دفاتر روزنامه ، معین ، کل ، بانک ،

حواله و زدن سند ونوشتن فیش های حقوقی آشنا شدم0

 

3-امور جاری در دست اقدام

 

امور جاری در دست اقدام درهرشرکت و مؤسسه و حتی ادارات دولتی تقریباً

می تواند یکسان باشد مانند: پرداخت دستمزد ماهانهُ کارکنان ، تهیه و تنظیم گزارشات -

مالی (صورتحساب سرمایه ، صورتحساب سود و زیان ، تراز نامه ، صورت گردش --

وجه نقد) واز این قبیل امور که ماهها و سالهای گذشته نیز تکرار شده بود0 واما اموری

که در سازمانها متفاوت می باشد عبارتست ازساخت و ساز مربوط به ادارهُ متبوع بعنوان

مثال ادارهُ آموزش و پرورش چند طرح عمرانی در دست دارد که تقریباً می توان برآورد

کرد که تا پایان سال جاری به اتمام برسد0من جمله کتابخانهُ مرکز تحقیقات0

 

4- برنامه های آینده

 

ادارهُ آ موزش و پرورش میانه برنامه های وسیعی دارد که برای پیاده کردن آنها

وقت زیادی را می خواهد من جمله برنامه های فرهنگی ،علمی ،مذهبی که قسمت کوچکی

از برنامه های آتی را تشکیل می دهند0

 

ادارهُ آموزش وپرورش در نظر دارد برای رفاه معلمین و دانش آموزان نهایت رفاه

را فراهم آورد0من جمله احداث خانهُ معلمین ، کلاسهای کنکور واز این قبیل که می توان

جزء برنامه ها شمرد0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم : نتایج آموخته ها

 

 

1- آزمون آموخته ها و نتایج

 

2- نتایج کلی از دورهُ کارآموزی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- آزمون آموخته ها و نتایج :

 

با توجه به موضوع این فصل وبا توجه به اینکه رشته تحصیلی من حسابداری

می باشد . بعد از آشنايی مختصر با قسمتهای مختلف اين اداره تصميم دارم اندوخته های خودرا كه در چندين سال بدست آورده ام بصورت عملی در اين اداره پياده كنم .

 

با عنايت به موضوع فوق تصميم دارم كه در اين 240 ساعت (دوره كاراموزي)

چرخه حسابداری را بطور كامل انجام دهم يعنی از يك سند حسابداری تا تهيه تراز ازمايشي.

اولين مرحله از كار حسابداری جمع آوری مدارك برای حسابها می باشد.يعنی يك حسابدار اولين كاری كه انجام می دهد تهيه مدارك است.يك حسابدار بايستى دقت كافی انجام دهد كه مدارك درست باشد.چون اكر مدارك نا درست باشد سندی كه زده خواهد شد نيز نادرست خواهد بود و چه بسا يك سند می تواند موجب اشتباهات زيادی در حسابهای اداره شود.پس باید حسابداراز درستی مدارک ارانه شده مطمنن باشد0مثلاُ در مورد سند هزینه حسابدار باید اوٌل درستی فاکتورهای ارانهشده را تانید کند0دراین مورد می تواند فاکتورها با فاکتورهای قبلی مقایسه کرده وبعد تنظیم سند را انجام دهد0در تنظیم سند حسابداران سلیقه های متفاوتی دارند0بعضی از حسابداران همهُ عملیاتی را که در یک روزاتفاق می افتد را در یک سند منعکس می کنند0بعضی دیگراز حسابداران ممکن است سندها را طبقه بندی کرده وآنها را بر حسب عملیات انجام یافته طبقه بندی کنند0به هر حال زدن یک سند باید طوری باشد که آن معامله ای را که اتفاق افتاده است بطور روشن و واضح تشریح کند0چون اگر اشتباهی در هنگام انتقال حسابها به دفاتر رخ داده باشد می توان با ریشه یابی و رسیدن به سند مذکور آنرا برطرف کرد0

 

 

 

بطور کلی چرخهُ حسابداری به شکل زیر می باشد0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2- نتایج کلی از دورهُ کارآموزی

نتیجه ای که اینجانب بعنوان یک کارآموز از دورهُ کارآموزی کسب کردم این است

که دوره های آموزشی برای کارآموزی و دانشجویان بسیار می باشد و آنها می توانند با

محیط کار و قوانین ادارات آشنا شوند و در زمینه رشته تحصیلی خود تجربه کسب کنند0

متأسفانه از تکنیکهای فرا گرفته شده در دانشگاه در محیط کار خودم بسیار کم استفاده می

شود و در فعالیٌتهای انجام شده و روشهای حسابداری موجود ومورد استفاده درآنجا با تمام

فنونهایی که اینجانب در دانشگاه فرا گرفته ام متفاوت است0

مکان کارآموزی مربوط به رشتهُ حسابداری و یا هر رشتهُ دیگر باید بزرگتر و ---

وسیع تر باشد و فضای کافی ومناسب داشته باشد و در صورت امکان ، امکانات رفاهی

هم داشته باشد و تنوع در کار بیشتر باشد ، البته همهُ این موارد شامل کلیٌهُ رشته ها باشد

کارآموز می تواند موفقیقت بیشتری را در رابطه با آیندهُ شغلی خود کسب کند0 یعنی در

صورت ممکن و توان مالی داشتن یک مکان مخصوص مانند کارگاه و شرکتهای برای

کارآموزی در هر شهرستان موجود باشد0

 

 

 

 

 


مبلغ قابل پرداخت 19,440 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 429

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما