فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
سيستم سوخت رساني بنزيني 2
علائم سوختگي واشر سر سيلندر 3
سيستم برق اتومبيل 6
سيستم جرقه و الكتريكي 15
قسمتهاي كويل 16
سيستم خنك كننده و روغنكاري 25
سيستم ترمز - فرمان تعليق 30
سيستم فرمان 33
علت تركيدن سر سيلندر و سيلندر : 1- يخ زدن آب موتور 2- گرماي بيش از حد موتور 3- بيش از حد سفت كردن پيچهاي سر سيلندر
كارتر : در پايين سيلندر بسته و مخزن روغن است .
واشر سرسيلندر : بين سيلندر قرار مي گيرد و وظيفه آن آبندي كردن بين سرسيلندر و سيلندر وجلوگيري از خارج شدن كمپرس و قاطي شدن آب و روغن مي باشد و علت سوختن آن 1-جوش آمدن و يا داغ كردن موتور 2- تاب برداشتن سيلندر 3- شل بودن پيچهاي سر سيلندر 4- تركيدگي سر سيلندر.
علائم سوختگي واشر سر سيلندر : 1- خارج شدن دود سفيد و آب از اگزوز 2- كم شدن آب رادياتور 3- گرم و بد كار كردن موتور 4- كاهش قدرت موتور 5- شيري رنگ كردن روغن 6-ظاهر شدن حباب در روي آب رادياتور (با گاز دادن موتور )
علائم تاب برداشتن سر سيلندر :سوختن پي در پي واشر سر سيلندر –دليل نفوذ آب به داخل اطاق احتراق :
1-سوختن واشر سر سيلندر 2-شل بودن پيچهاي سر سيلندر 3- ترك برداشتن سرسيلندر
پيستون : كارش به وجود آوردن كمپرس در موتور مي باشد ساختمان پيستون : استوانه اي است كه در قسمت بالا و پايين باز است و رينگ هاي كمپرسي و روغني روي آن قرار دارد . علت گريپاژ نمودن پيستون در سيلندر 1- جوش آمدن موتور و گرماي بيش از حد موتور 2- نداشتن روغن يا نرسيدن روغن :انواع رينگ : رينگ كمپرسي – رينگ روغنيرينگ كمپرسي به منظور آب بندي بين سيلندر و پيستون در شيار پيستون نصب مي شود و پس از خروج كمپرسي اطاق احتراق به داخل كارتر جلوگيري مي كند .
رينگ روغني به منظور پاك كردن روغن بدنه سيلدر و برگشت آن بداخل كارتر و جلوگيري از رفتن روغن به اطاق انفجار
تفاوت رينگ روغني و كمپرسي : رينگ كمپرسي در بالاي پيستون و رينگ روغني در پايين رينگ كمپرسي است هم چنين رينگ روغني داراي سوراخ مي باشد .
توجه : اگر رينگ كمپرسي خورده و يا بشكند كمپرسي از بالاي پيستون رد مي شود و موتور قدرت كافي را نخواهد داشت .
علائم خورده ويا شكسته شدن رينگ : از اگزوز دود سياه مايل به آبي بيرون آمده و موتور قدرت كافي را نخواهد داشت .
1-دليل كاهش كمپرس موتور : 1- فيلر نبودن سوپاپها 2-آب بندي نبودن كيت يا لبه سوپاپ 3-سوختن سوپاپاها 4-سوختن واشر سرسيلندر 5-شلبودن پيچهاي سر سيلندر 6- تركيدگي سر سيلندر
2-دليل كمپرس به داخل كارتر : 1-خورده شدن ؤچسبيدگي ؤشكستن رينگ 2-مقابل هم بودن چاك رينگها 3-گشاد شدن سيلندر 4-ترك برداشتن پيستون
3-دليل كمپرسي در رادياتور :1-سوختن واشر سر سيلندر 2-ترك برداشتن سر سيلندر
شاتون : در بالا به وسيله گژن پين و در پايين به ميل لنگ بسته مي شود و شامل 1-سر شاتون كه به گژن پين وصل است 2-بدنه شاتون 3-انتهاي شاتون كه به ياطاقان متحرك ميل لنگ بسته مي شود .
گژن پين : لوله اي (توخالي)است كه پيستون را به شاتون وصل مي كند و جهت جلو گيري از بيرون آمدن گژن پين دو طرف آن خار فنري وجود دارد و تشخيص خرابي آن در موقعي كه موتور سرد است صداي گژن پين به خوبي به خوبي شنيده مي شود ولي در موقعي كه موتور گرم است صداي گژن پين كمتر شنيده مي شود .
ميل لنگ :حركت خطي شاتون را به حركت دروني تبديل نموده و به وسيله زنجير (و يا در گير شدن با دنده يا بسته مخصوص) ميل سوپاپ نيز به حركت در مي آورد و هم چنين به وسيله تسمه پروانه واتر پمپ و دينام و پروانه ,را مي گرداند و فلايويل كه انتهاي ميل لنگ بسته مي شود قدرت را به كلاج منتقل مي كند .
ساختمان ميل لنگ : به طوري كلي ساختمان ميل لنگ از قسمتهاي زير تشكيل شده است .
1-پولي سر ميل لنگ كه براي عبور تسمه پروانه است 2-چرخ دنده سر ميل لنگ كه باعث گردش ميل سوپاپ مي شود 3- محور ثابت و متحرك به بدنه سيلندر (ياطاقان ثابت )و محور متحرك به دسته پيستون بسته مي شود 4- لنگهاي تعادل 5- مجراي عبور روغن 6-فلانچ اتصال فلايويل
شامل : باطري –كوئل- دلكو-شمع
باطري منبع ذخيره برق بوده كه برق مصرفي مورد لزوم اتومبيل را تامين نمايد .
باطري از تعدادي خانه تشكيل شده است در داخل اين خانه صفحات مثبت و منفي براي تبادل جريان الكتريسته قرار داده شده است عايق ديگري كه مابين آن دو كار گذاشته شده است مجزاي باشند .
هر باطري شامل دو قسطب مي باشد كه صفحات مثبت در داخل باطري به همديگر متصل شده تشكيل قطب مثبت وصفحات منفي نيز به همديگر وصل شده قطب منفي را تشكيل مي دهند در داخل باطري مابين صفحات از محلول اسيد سولفوريك و آب مقطر براي انجام اعمال شيميايي استفاده شده است كه اصطلاحاً الكتروليت نيز ناميده مي شود در اتومبيل براي جلوگيري از شلوغي سيم پيچي و بخاطر مقرون به صرفه بودن قطب منفي باطري را به بدنه اتومبيل اتصال داده و چون اكثر قطعات تشكيل دهند بدنه اتومبيل فلزي مي باشد لذا هادي جريان نيز هستند پس تمام قسمت بدنه اتومبيل منفي خواهد بود .براي سوزاندن مخلوط هوا و بنزين متراكم در محفظه سيلندر احتياج به يك نيروي الكتريكي قوي مي باشد و برق باطري امكان ارائه اين ايرو را ندارد لذا با دستگاهي بنام كوئل ولتاژ دوازه ولت باطري را تقويت مي كنند تا جرقه لازم براي روشن شدن موتور را توليد نمايد .
كوئل دستگاه ست كه برق باطري اتومبيل را از نظر ولتاژ زياد مي كند يعني برق دوازده ولت باطري را كه براي توليد جرقه در الكترود شمعها كافي نيست در حدود هزار برابر تقويت مي نمايد .
كوئل بر دو نوع : كويل خشك و كويل روغني در داخل كوئل هاي خشك قير فشرده شده و در داخل كوئل هاي روغني روغن مي ريزند ولي امروزه بيشتر از كوئل هاي روغني استفاده مي شود چون روغن كوئل از گرم شدن و سوختن آن جلوگيري مي كند .
كوئل تشكيل شده است از يك پوسته فلز كه درپوش بالايي آن از كائوچو شاخته شده است كه نسبت به پوسته عايق مي باشد و محل اتصال دو فيش كناري در برج وسط كويل مشخص شده است .
محل بستن دو رشته سيم در ظرفيت درپوش به نامهاي قطب مثبت و قطب منفي ومحل مركزي سيم در وسط براي خروج برق تقويت شده در نظر گرفته شده است كه به برج مويل معروف است . از طريق همين محل برق تقويت شده به وسيله يك رشته كابل قوي به دستگاه دلكو و از دلكو به سر شمعها مي رسد .
در داخل كوئل يك ميله يا هسته مركزي وجود دارد كه هسته مركز از تعداد ورقه هاي نازك آهن با لايه هاي عايق شده بر روي هم درست شده است . به دور اين ميله دو نوع سيم پيچيده شده به نام سيم پيچ اوليه و سيم پيچ ثانويه سيم پيچ اوليه با ضخامت زياد و طول كم به دور اين ميله پيچيده شده است . كه يك سر آن به محل قطب مثبت درب كوئل وصل شده است يعني قطب منفي و قطب مثبت آن به وسيله همين سيم پيچ از داخل له همديگر اتصال داده شده است و برق مثبت باطري وق قطب مثبت كوئل وصل به وسيله سيم ديگر هم برق از قطب منفي كويل خارج و در دلكو به فيوز و پلاتين وصل مي شود . سيم پيچ ثانويه با ضخامت كم و طول زياد به دور اين ميله به طوري كه نسبت به سيم پيچ اوليه كانلاً عايق مي شوند .حدود هزاران دور بستگي به ولتاژ مورد نياز پيچيده شده است . كه يك سر اين سيم پيچ در قسمت داخل كوئل نزديك به قسمت خروجي قطب منفي به سيم پيچ اوليه اتصال داده شده و سر ديگر آن به سر ميله مركز ي يعني به برج كوئل وصل مي شود .
در داخل كويل از القاء جريان برق به وسيله قطع خطوط قواي ميدان مغناطيسي توسط قطع و وصل پلاتين حاصل از عبور جريان برق از سيم پيچ اوليه به سيم پيچ ثانويه استفاده مي شود , چون كويل قادر به قطع و وصل جريان نيست .لذا از پلاتين استفاده مي شود كه جريان DC باطري را به AC تبديل مي كند در سيستم جرقه جهت سيم كشي مدار قطب منفي توسط كابل به بدنه متصل شده و قطب مثبت به اتوماتيك استارت و از اتوماتيك استارت به آمپر و از آمپر به سوئيچ از سوئيچ به مثبت كويل و از منفي كويل به وسيله سيم ديگري جهت قطع و وصل جريان به پلاتين و خازن بسته مي شود و يك سيم از سوئيچ به اتوماتيك استارت وصل شده و مدار ثانويه جهت ايجاد جرقه در شمع توسط يك واير از كويل به درب دلكو يعني به فنر و زغال و چكش برق رسيده و توسط چكش برق بر ترمينالهاي درب دلكو و از آن جا توسط واير به شمعها مي رسد تا موتور روشن شود .
در دلكوهاي پلاتين دار قطع و وصل مدار اوليه كويل توسط پلاتين صورت مي گيرد كه پلاتين مانند يك كليد عمل مي كند ولي در سيستم دلكوهاي مغناطيسي كليد يا پلاتين به كار گرفته نشده است . يعني بدون پلاتين مي باشد و به جاي پلاتين از ترانزيستور استفاده شده است .
در روي دلكو ترمينالهايي وجود دارند كه ترمينال وسطي آن براي ورود برق كويل به دلكو بوده و بقيه ترمينالها محل خروج برق به سر شمعها بستگي به تعداد سيلندر موتور در اتومبيلها متناوب مي باشند يعني مورتور چهار سيلندر داراي چهار ترمينال و شش سيلندر داراي شش ترمينال براي هدايت برق توسط واير ها مي باشد در محل ترمينالها پينهاي كوچكي از جنس فلز كه هادي برق هستند تعبيه شده و به نحوي در درب دلكو قرار گرفته اند كه نسبت به اطراف عايق و فقط در محل اتصال واير ها برق را به سر شمعها هدايت مي كنند . ورابط بين ترمينال وسطي درب دلكو با ترمينال واير هاي شمع زغال و فنر و چكش برق مي باشد .
4-شمع
وسيله اي است كه در موتورهاي احتراق داخلي بنزين سوز با ايجاد جرقه مرحله انفجار را تكميل مي نمايد .
شمعها توسط يك واشر مسي جهت گاز بندي به سر سيلندر بسته مي شوند .چون براي انتقال جريان الكتريسته هميشه به دو قطب مثبت و منفي نياز- منديم لذا به بدنه خود شمع چون به سر سيلندر بسته مي شود . قطب منفي و الكترود وسط آن قطب مثبت را تشكيل مي دهند كه نسبت به هم به وسيله عايق مي باشند .
در انتها :
منفي باطري توسط كابل به بدنه اتصال داده مي شود باطري توسط يك كابل به اتوماتيك استارت وصل ي شود از اتوماتيك استارت به آمپر از آمپر سوئيچ به مثبت كوئل از منفي كوئل به خازن و پلاتين دلكو و همچنين يك سيم از سوئيچ به اتوماتيك استارت و يك واير از كوئل به درب دلكو براي رسانيدن برق ولتاژ قوي به ذغال و چكش برق و از چكش برق به سر شمعها توسط وايرهاي شمع مي باشد .
دليل بريدن گاردان : بار زياد – جدايي قفل گاردان –زور زياد در هنگام بكسواد چرخ – خرابي كشوي گاردان مي باشد .
ديفرانسيل : دستگاهي است كه بعد از ميل گاردان نصب مي شود و قدرت از طريق ميل گاردان به وسيله ديفرانسل به چرخها منتقل مي شود .
قطعات : 1- پينيون 2- كرانويل3- دنده هاي هرزگرد 4- دنده پلوسها 5-ميل پلوس 6-هوزسنگ 7- پوسته 8-توپي چرخ 9-بلبرينگها (كاسه نمد)10-كله گاوي
وظايف ديفرانسيل: 1)انتقال قدرت (نيرو)2)تغيير تحت زاويه 90 درجه 3)تنظيم دور چرخها در سر پيچها 4)تيدل دور زياد به دور كم كرانويل (چرخها)
بخاطر ايجاد گشتاور زياد در پلوسها دنده كرانويل بزرگتر از پينيون مي باشد.
بلبرينگهاي ديفرانسيل : 1)دو عد بلبرينگ سر پاوسها 2_دو عدد بلبرينگ دو طرف هوزينگ 3) دو عدد بلبرينگ شافت پنيون
دنده هاي هرز گرد در سر پيچها دور چرخها را طوري تنظيم مي كند كه چرخي كه نزديك به ميدان است دور كمتر و چرخي كه دور تر است دور زياد بزند و در بعضي ديفرانسيل ها 2 عدد و در بعضي يگر تعداد آنها 4 مي باشد .
دنده پلوس بزرگتر از دنده هرز گرد است . داخل دنده پلوس هزار خار (دندانه ) دارد در صورتيكه سوراخ دنده هرز گرد هزار خار ندارد پشت دنده هرز گرد صاف در صورتي كه كه پشت دنده پلوس بر جسته است .
دنده هرز هرزگرد دو نوع حركت 1)حركت انتقالي (گردش دور كرانويل)2)حركت وضعي (گردش دور محور خود)را انجام مي دهند و در جاده مستقيم داراي حرمت انتقالي بوده و در سر پيچها داراي حركت انتقالي و وضعي مي باشند .
كله گاوي : به قسمتي از پوسته ديفرانسيل گفته مي شود كه كرانويل و پينيون در آن قرار دارد و پوسته هوزينگ نيز گفته مي شود .
علائم بريدن پلوس چرخ : گردش ميل گاردان – توليد صدا – حركت نكردن اتومبيل
طريقه تشخيص صداي ديفرانسل از گيربكس : اتومبيل را در سر غلت كم در دنده بالا (دنده 4) قرار داده اگر صدا ادامه داشت از ديفرانسل است ولي اگر صدا قطع شد عيب از گيربكس مي باشد .
دليل داغ كردن ديفرانسل :10 نداشتن يا كم بودن واسكازين 2- زور و بار زياد 3- كم بودن فاصله كرانويل به پنيون 4-بسته بودن دريچه هوا
سيستم جرقه و الكتريكي : باطري 0- سوئيچ – كويل = دلكو- شمع ها – واير ها باطري : مخزن كه برق اوليه اتومبيل تامين مي كند و هر خانه باطري آن 2 وبت برق داشته يعني يك باطري 12 ولت 6 خانه دارد .
قسمتهاي باطري : 1) صفحات مثبت 2) صفحهات منفي 3)صفحات عايق عايق 4) اسيد سولفوريك 5) پوسته 6)قطبهاي باطري (مثبت و منفي ) 7) درب باطري براي ريختن اسيد .
براي تشخيص ظاهري قطب مثبت از منفي كلفت تر مي باشد كه داراي علامت + يا p ولي قطب منفي با علامت – يا n مي باشد و قطب مثبت با قرمز ولي منفي با خاكستري نشان داده مي شود .
كويل : چون برق 6 يا 12 و يا 24 ولت براي جرقه زدن شمع ضعي مي باشد كوئل ان را هزار برابر افزايش داده و قوي مي كند .
قسمتهاي كويل عبارتند از : 1) بدنه 2) هسته آهني 3) سيم پيچ اوليه (كلفت)4) سيم پيچ ثانويه (نازك) 5) روغن اگر فقط مويل سوخته باشد استارت مي زند ولي موتور روشن نمي شود .
طريقه آزمايش كويل : واير وسط (مربوط به كويل) دلكو را بيرون آورده حدود 8 ميلي متر به بدنه فلز موتور نزديك مي كنيم اگر استارت زدن جرقه آبي زنگ زد كويل سالم و اگر جرقه مايل به قهوه اي رنگ زرد نسيم سوز و اگر اصلاً جرقه نزد كويل سوخته است .
دلايل سوختن كويل : 1- اتصالي در سيم پيچ ها 2- باز گذاشتن سوئيچ در هنگامي كه موتوي خاموش و دهانه پلاتين بسته باشد 3-نبودن روغن در كويل هاي روغني
دلكو : تقسيم برق قوي كويل به سر شمعه بر حسب ترتيب احتراق 2- قطع و وصل سيستم پيچ اوليه كويل 3- تنظيم آوانس جرقه متناسب با دو موتور
قطعات دلكو : 1- درب دلكو 2- چكش برق 3- فيوز (خازن)4-صفحه پلاتين 5- پلاتين ها 6-ميل دلكو 7- بدنه دلكو 8- آوانس خلائي 9-وزنه ها
وظايف ميل دلكو : 1- به گردش در آوردن چكش برق 2- باز و بسته كردن پلاتين 3- به گردش در اوردن وزنه هاي لوبيا شكل 4-به حركت در آوردن اويل پمپ
در يك موتور 4 سيلندر 5 تا برج بر روي درب دلگو وجود دارد 4 تا آن براي واير شمع و برج وسطي براي واتر كويل است و چكش برق هم بر رو ميل دلكو سوار مي گردد كه وظيفه آن در اثر گردش ميل دلكو برق قوي كويل را به وايرهاي سر شمع مي رساند اگر دنده سر ميل لنگ و دنده سر ميل سوپاپ به وسيله زنجير به جركت در آيند چكش برق مخالف عقربه هاي ساعت گردش مي كند (مثل پيكان ) ولي اگر بدون زنجير باشد بر عكس عمل مي كند .
دو نوع پلاتين يكي ثابت و ديگري متحرك داريم كه وظيفه انها قطع و وصل جريان برق در مدار اوليه (سيم كلفت) كويل به منظور توليد برق قوي (ولتاژ زياد) در مدار ثانويه (سيم نازك )مويل مي باشد .
موقعيت فيلر گيري پلاتين : در موقعي كه فيبر (كائوچو) پلاتين متحرك بر روي قسمت برآمده بادامك دلكو قرار گيرد در اين لحظه بايد باز باشد و مي توان فيلر گرفت و در موقع جرقه زدن سر شمع دهانه پلاتينها بايد باز باشد .
علائم ناميزاني دهانه پلاتين : 1- به روشن شدن وتور 2- كاهش قدرت موتور 3- ريپ زدن موتور 4- به وجود آوردن حالت آوانس و يا ريتارد در موتور
خازن : كار خازن جلوگيري از سوختن دهانه پلاتين و ذخيره برق به منظور كمك به توليد برق مي باشد و اگر بسوزد پلاتينمي سوزد . موتور دير روشن شده و به كار مي كند و مهمترين دليل آن خرابي فيوز مي باشد .
آوانس : يعني پيش جرقه
ريتارد :يعني پس جرقه
آوانس : 1) آوانس خلائي (براي دور كم ) 2) آوانس وزنه اي (براي دور زياد ) وظيفه وزنه ها دلكو (لنگر لوبيا شكل )به وجود آوردن آوانس در دور زياد يا آوانس وزنه اي مي باشد .
در چه مواقعي آوانس و ريتارد در موتور به وجود مي آيد :
1) موقعي كه دهانه پلاتين بيش از اندازه باز باشد موتور آوانس مي شود 2) موقعي كه دهانه پلاتين كمتر از اندازه باز باشد موتور ريتارد مي شود .
2) علائم اوانس دلكو : 1) عطسه كردن در كاربراتور 2) گرم مردن موتور 3 ) كمي كشش موتور
3) علائم ريتارد دلكو : 1) عطسه كردن در اگزوز 2) به روشن شدن موتور 3) دور نگرفتن و كمي كشش موتور
4) شمع :جرقه در محفظه احتراق بر روس مخلوط هوا و بنزين مي باشد .
5) در چه موقعي شمع خوب جرقه نمي زند : 1) دهانه شمع ناميزان باشد
2) شمع روغني و يا دوده گرفته باشد 3) چيني شمع شكسته باشد .
ترتيب احتراق و واير چيني موتورهاي 4 سيلندر 2-4-3-1 و 6 سيلمدر 4—6-3-5-1 و 8 سيلندر 2-7-5-6-3-4-8-1
استارت : انرژي الكتريكي را به انرژي نكانيكي تبديل مي كند .
قطعات اصلي استارت : 1) بدنه 2) دنده سر استارت 3) اتومات 4) ذغال 5) بالشتك 6) آرميچر
در هنگام استارت دنده استارت با دانده فلاويل در گير مي شود و در نتيجه باعث روشن شدن موتور مي شود و اين كار توسط اتومات استارت انجام مي گيرد كه اگر به سوزد موتور روشن نخواهد شد .
دليل خوردگي دنده استارت : 1) استارت زدن هنگامي كه موتور روشن است 2) خوردگي بوش استارت 3 ) شل بودن پيچ استارت به بدنه موتر 4) تاب برداشتن فلاويل 5) خورده بودن دنده فلايويل
دينام : وسيله اي برقي است ك به وسيله تسمه پروانه به حركت در مي ايد كه ضمن شارژ باطري , برق ماشين را نيز تامين مي كند .
قطعات اصلي : 1- بدنه 2- آرميچر 3- بالشتك 4- زغال 5-پولي
علائم كار نكردن دينام : ضعف شدن نور چراغها – خالي شدن ظرفيت باطري ذغال روي كلكوتور آرميچر سوار مي شود و برق را جمع آوري مي كند و بالشتك باعث ايجاد حوزه مغناطيسي كه آرميچر آنرا قطع مي كند مي شود .
طريقه آزمايش خرابي دينام : موقعي كه موتور روشن است يكي از كابلهاي (قطب ) باطري را در آوريد اگر موتور خاموش نشد دينام سالم است ولي اگر خاموش شد دينام خراب است و بايد تعمير گردد .
طريقه تشخيص صداي دينام :تسمه پروانه را باز كرده و اگر و با روشن كردن موتور صداي غير عادي قطع شد اشكال از دينام است ولي اگر صدا ادامه داشت اشكال مربوط به قسمتهاي ديگر است .
آفتامات : كار آن كنترل جريان برق خروجي دينام و كنترل شارژ باطري و در بين باطري و دينام نصب مي گردد .
دليل كم يا زياد شدن نور چراغها در هنگام گاز دادن : 1) خرابي آفتامات 2) خرابي باطري 3) شل بودن تسمه پروانه 4)شل و يا كثيف بودن بست هاي باطري ويا اتصال آهن
ميزان شدن نور چراغهاي جلو : ماشين را در فاصله 5 متري ديوار تاريكي پارك كنيد و دو خط + موازي با چراغ ها روي ديوار بكشيد به طور ريكه فاصله د.و چراغ با فاصبه دو خط + مساوي باشد سپس به وسيله پيچهاي تنظيم (چاك دار ) نور پايين چراغ را از نظر عمودي وافقي تنظيم كنيد .
سيستم سوخت رساني بنزيني : باك – پمپ بنزين – كاربراتور
باك : مخزني است كه در آن بنزين مي ريزند و معمولاً در عقب اتومبيل نصب مي شود .
پمپ بنزبين : بين باك و كاربراتور قرار دارد و بر دو نوع است 1- مكانيكي 2- الكتريكي پمپ بنزين الكتريكي به وسيله دايره خارج از مركز ميل سوپاپ كار مي كند .
قسمتهاي پمپ بنزين : 1) شيطانك 2- بدنه 3- فنر 4- دياگرام 5- سوپهاي ورودي و خروجي 6- استكان 7- واشر بين پمپ و بدنه سيلندر 8- توري (صافي )روي پمپ 9- بست نگهدارنده و محكم كننده استكان .
علت داغ كردن پمپ بنزين : 1-داغ كردن موتور و روغن كاري نشدن انگشتي و دايره خارج از مركز – رانندگي در سر بالايي و به مسافت زياد 3- خرابي ديافراگم
اگر پمپ داغ كرد كمي صبر كرده تا پمپ بنزين خنك شود و با پاشيدن آب سرد و يا با قرار دادن مقداري ماسه خنك روي پمپ بنزين آنرا خنك نمايد و اگر شيطانك يا دايره خارج از مركز ميل سوپاپ معيوب شود و فشار بنزين پمپ بنزين كم خواهد شد و براي اين كار تعداد واشر بين سيلندر و پمپ ينزين را كم نموده اگر يك واشر بود واشرديگري با ضخامت كمتر قرار دهيد. اگر ديافراگم پمپ بنزين سوراخ شود بنزين به داخل روغن كارتل نفوذ پيدا مي كند .
علائم مخلوط شدن روغن و بنزين : 1- سطح روغن بالا مي آيد 2- رنگ روغن تغيير كرده و روغن رقيق مي گردد 3- موتور بد كار مي كند .
كاربراتور : دستگاهي است كه مخلوط هوا و بنزين را در دورهاي مختلف تهيه مي كند .و در روي مني فولد گاز نصب مي گردد و انواع آن عبارتند از 1- كاربراتر با ونتوري متغيير (مانند اتومبيل پيكان)2-كاربراتور با ونتوري ثابت (كاربراتور با ونتوري ثابت (كاربراتور معمولي مانند اتومبيلهاي جيب و مزدا)
قسمتهاي مختلف كاربراتور :1) شناور 2) شوزن شناور 3)پياله ينزين 4) پيچ تنظيم دور آرام 5) پيچ تنظيم مخلوط و ينزين 6) درچه گاز 7)دريچه ساسات 8) دهانه كارباتور 9) ژيگلورها
انواع ژيگلور : ژيگلور دور آرام – ژيگلور كمكي (پمپ شتاب دهنده) 3) ژيگلور دور اصلي
ژيگلور آرام در موقعي كه خودروايستاد و در جا كارمي كند ميزان مخلوط هوا و بنزين را تعيين مي كند ژيگلور كمكي در موقع گاز دادن وسبقت كردم مخلوط هوا و بنزين را تعيين مي كند ژيگلور اصلي در موقع حركت و در دور بالا مخلوط هوا و بنزين را تعيين مي كند و ساساست هم براي زمستان و هواي سرد مناسب مي باشد .
كاربراتور فلوت كردن : يعني بنزين به صورت مايع وارد سيلندر مي شود .
علت فلوت كردن : ناميزاني شناور يا آب بندي نبودن سوزن شناور – سوراخ شدن شناور زيادي فشار پمپ بنزين – اهرم شناور گير كرده است .
مواقعي كه مصرف سوخت زياد مي شود : ژيگلور گشاد باشد – صافي هوا (هواكش) كثيف باشد – كاربراتور (مخلوط هوا و بنزين ) ناميزان باشد – نا ميزاني ساسات – ناميزاني پلاتين و مثيفي شمع ها
زماني كه كاربراتور فلوت كرد بايد چند دقيقه صبر كرد و بعد از استارت زد و اگر باز تكرار شد شناور بايد تنظيم گردد .
اگر استارت خوب بزند ولي موتور روشن نشود علت : 1- بنزين در باك نيست 2- كاربراتور ناميزان است 3- واير سر كوسل قطع است 4- كويل سوخته است 50 پلاتين سوخته يا دهانه پلاتيم ناميزان است .
دلايل ديرروشن شدن موتور 1- تنظيم نيودن كاربراتور 2- كثيف بودن صافي هوا 3- معيوب بودن شمعها 4- تنظيم نبودن فيلر سوپاپها 5- سوختن واشر سر سيلندر 6- نيم سوز بودن كويل 7- تنظيم نبودن دهانه پلاتين و يا سوختن آن 8- كم بودن كمپرس سيلندر
دليل خاموش شدن در هنگام حركت : گرفتگي ژيگلور ككي كاربراتور – تمام شدن بنزين – وجود آب در باك و كاربراتور – جرم گرفتن مسير سوخت رساني – افتادن واير سر كويل – گير كردن سوزن شناور كاربراتور
دليل لرزش موتور : 1- ناميزاني كاربراتور 2- كار نكردن يك و يا دو سيلندر 3- ناميزاني دلكو (پلاتينها)4- كثيف بودن صافي هوا 5 ناميزاني فيلر سوپاپها
1- به وسيله آب رادياتر و باد پروانه 2-به وسيله روغن و باد پروانه
2- قسمتهاي سيستم حنك كننده : 1- رادياتور – پمپ آب و پروانه و. تسمه پروانه – ترموستات – شيلنگ بالا و پايين رادياتور
3- رادياتور / از دو حفظه بالايي و پاييني و لوله هاي نازك رابط تشكيل شده كه در اثر عبور آب در داخل آن به وسيله باد پروانه خنك كي شود و معمولاً در جلو ماشين نصب مي گردد .
واتر پمپ : به وسيله تسمه پروانه به حركت در مي آيد آب را با فشار به داخل موتور و رادياتور به گردش در مي آورد .
قسمتهاي واتر پمپ : 1- كفي واتر پمپ2- آب پخش كن و ميله 3- بلبرينگ 4- كاسه نمد (فيبر و فنر )5- پوسته 6- لوله ورودي و خروجي آب
دليل كم كردن آب رادياتور : نشت آب از رادياتور – واتر پمپ شيلنگ ها – سوختن واشر سر سيلندر – خرابي درب رادياتور – جوش آوردن موتور
دليل نشت (چكه كردن )آب در واتر پمپ : 1- خرابي كاسه نمد 2-خرابي واشر واتر پمپ3-شل بودن پيچهاي پوسته واتر پمپ 4- شكستگي كفي و بدنه واتر پمپ
خرابي والتر پمپ مربوط به چه قسمتهايي از آن مي بالشد : 1- خرابي بلبرينگ2- خرابي كاسه نمد (قيبر) 3گرفتگي مجراي واتر پمپ 4- شكستگي آب پخش كن (پروانه) واتر پمپ كه دو تا اي آخر ي منجر به صدا در واتر پمپ هم مي شوند .
مبلغ قابل پرداخت 31,590 تومان