فهرست مطالب
چکيده4
نکات کلیدی :4
۱- مقدمه (بیان مساله و سابقه موضوع )5
توصیف وضعیت موجود. 6
اهداف گزارش تخصصی :6
هدف اصلی :6
اهداف فرعی :7
مقایسه با شاخص :7
جمع آوری اطلاعات.. 7
مشکلات و چالش های تدریس ریاضی دوره ابتدایی.. 7
ارائه راهکارهای پشنهادی برای حل مشکلات تدریس... 9
الف - آموزش مفاهيم رياضی از طريق نقاشی- رسم ( آموزش هندسه و اندازه گيری ) :9
ب - آموزش مفاهيم رياضی با استفاده از عمل و آگاهی ( آموزش طول و مساحت با مستطيل ) :10
ج - آموزش مفاهيم رياضي با استفاده از بازي :11
به عنوان مثال ، در زير به يکی از اين بازی ها اشاره می کنيم :12
بازیِ روی خط ها بدو ( آموزش اعداد ) :12
آموزش مفاهيم ريِاضی با استفاده از فبک ( فلسفه برای کودکان ) :13
آموزش مفاهيم رياضي به روش هوش منطقي رياضي ( آموزش اعداد ) :13
آموزش مفاهيم رياضي از طريق داستان ( آموزش خط ها و انواع آن ) :14
نقاط قوت :14
نقاط ضعف :14
ارائه گزارش نهایی و نتیجه گیری :14
پيشنهادات.. 15
منابع. 16
عدم توجه به آموزش کافی و درست در دوره ی ابتدايی مشکل بزرگی است . چه بسيار دانش آموزانی که به سطح دوره ی متوسطه 1 می آيند و هنوز از درک يک مسئله ی ساده ی رياضی عاجزند ، به اين علت که دوره ی ابتدايی ، يک دوره ی حساس در آموزش محسوب می شود و در صورت توجه نکردن به آن ، مشکلات زيادی در آينده ايجاد خواهد شد . در اين جا ، اين سوال پيش می آيد که ، چگونه می توان مفاهيم اوليه ی رياضيات را از دوره ی ابتدايی برای دانش آموزان ياد داد تا درک درستی از آن ها پيدا کرده و بتوانند در زندگی از آن ها استفاده نمايند؟ و چگونه می توان از به وجود آمدن مشکلات آموزشی رياضيات در آينده جلوگيری کرد ؟ ما در اين مقاله، به روش های نوين آموزش رياضی در دوره ی ابتدايی پرداخته ايم ، همچنين مشکلات و چالش هايی را که مربوط به روش های سنّتی هستند ، مطرح کرديم. روش هايی که در اين مقاله ارائه شده اند ، روش هايی هستند که ميل و رغبت دانش آموزان را به درس رياضی بيشتر کرده و آن ها را کنجکاوتر می سازند.
ریاضی – دانش اموزان – روش های بهبود یادگیری ریاضی
يکي ازعواملي که در فرايند هاي ياد گيري و درنتيجه در وضعيت آموزش رياضي دردوره ي ابتدايي تاثيرمي گذارد ، روش هاي ياد دهي و ياد گيري اين درس است . امروزه سرعت رشد علم هر ثانيه افزايش مي يابد ، به همين جهت ، روش هاي آموزشي متاثر از همين رشد و تحول تکنولوژي ، همچنين تغيير سلايق ، نياز ها و انتظارات دانش آموزان تغيير مي کند . بنابراين در عصر امروز يک معلم بايد روش هاي آموختن و تجربه کردن را به دانش آموزان ياد دهد نه اين که به انتقال اطلاعات و روابط بين خود و آن ها بپردازد. پس بايد روشهاي نوين و جديدي بر اين اساس پايه گذاري شود .
رياضيات ، علمي با مفاهيم ذهني و انتزاعي است ،يعني بسياري از مفاهيم رياضي ،تصوّر اتي از اشيا هستندکه ترجمان آن ها به همان صورت ذهني در دنياي واقعي ميسر نيست .انتزاعي بودن علم رياضيات امکان احساس مفاهيمش را دشوارو در نتيجه آموزش و ياد گيري آن را سخت کرده است به طوري که روش هاي آموزشي خاصي را مي طلبد . روش هاي آموزشي در ابتدا بايد حالت کاربردي داشته باشندتا دانش آموزان دوره ي ابتداييبتوانندتوانايي لازم براي درک آن ها را در خود ايجاد نمايند.با توجه به بررسي ها مي توان گفت کهوابستگي شديدي بين روند هاي ياد گيري و روش هاي ياد دهي وجود دارد اما دقيقاًنمي توان مشخص کرد که رياضيات چگونه ياد گرفته مي شود.
چون ياد دهي – ياد گيري يک علم نيست ، معلم مي تواند روش هاي خاص خود را براي آموزش رياضيات در دوره ي ابتدايي به کار ببرد . اين روش ها بايد طوري برنامه ريزي و ابداع شوند که بتوان به وسيله ي آن ها تمام منابع دروني کودک در حال رشد را پرورش داد . به عبارت ديگر در آموزش رياضي در اين دوره ، بايد از روش هايي بهره برد که توانايي ذهني– رياضي دانش اموزان را تقويت کند ، باعث رشد فکر و ايده در ذهن آنان شود و در نتيجه ياد گيري فعال ايجاد نمايد .
شيوه ي آموزش براي رياضيات بخصوص در دوره ي ابتدايي بايد با کشاندن دانش آموز به راه کشف و شهود، آماده ساختن او به پژوهش ،عادت دادن او به تفکر منطقي، تشويق او به پرسشگري و جستجو گري و با خلاق ساختن ذهن او همراه باشد و از آن جا که کاربردهاي امروزي رياضيات، از چار چوب موضوع هاي درسي اين علم ( عدد و شکل هندسي ) پا فراتر گذاشته است ، مي توان مهارت هاي ذکر شده را با نمونه هاي جدي و آموزنده اي از کاربرد رياضيات تلفيق کرد و بعد آن ها را به دانش آموزان ياد داد .
در کشور ما ،در اکثر مدارس ،روش هاي سنّتي براي ياد دهي و ياد گيري رياضي به کار مي روند و برخي از اين روش ها ، از پايه اشکالاتي دارند بخصوص اگر از دوره ی ابتدايی مورد استفاده قرار گيرند که در اين صورت مي توانند در آينده مشکلات جبران ناپذيري براي دانش آموزان ايجاد نمايند، چون بخش عمده اي از وضعيت نامطلوب و مشکلات آموزش رياضي، به دوره ي ابتدايي بر مي گردد.در اين دوره از روش هاي مناسب و جديد آموزش مفاهيم رياضيات استفاده نمي شود و دانش آموزان از همان ابتدا با روشهاي غلط آموزش مي بينند که نتيجه ی آن درک نکردن درست مفاهيم رياضي است . مشکلاتي که اين روش ها ايجاد مي کنند شمردني نيستند .
مبلغ قابل پرداخت 22,218 تومان