فصل اول
کلیات
1- 1 مقدمه :
رشد سریع جمعیت در دهه های 1350 و 60 موجب تغییر در ساختار جمعیتی کسور گشته است به گونه ای که جمعیت ایران به جوان ترین جمعیت در میان ملل جهان شده است. در عین حال این موضوع موجب بروز برخی مشکلات در ساختار اجتماعی مانند رشد بی رویه متقاضیان کار از سویی و جذب سهم عمده ای از بودجه کشور به امور جاری نظیر تأمین بهداشت و آموزش همگانی از دیگر سو شده است که این اثر نیز به نوبه خود سبب افت در روند رو به رشد زیر ساختهای عمرانی و صنعتی و به تبع آن افزایش نرخ بیکاری شده است.
از دیگر سو خیل جمعیت جویای کار به منظور مقابله با معضل بیکاری، روی به مدرک گرایی آورده و تنها راه اشتغال مناسب را در ادامه تحصیل و راه یابی به مراکز آموزش عالی یافته اند. در این رهگذر، آزمون ورودی دانشگاه های کشور اهمیتی فزاینده یافته است، به نحوی که حساسیت زیاده از حد دانش آموزان و خانواده ها به این مسئله موجب شده است عده زیادی افراد فاقد تخصص های مرتبط، گام به وادی آموزی دروس برای داوطلبان آزمون سراسری نهند و در این میان به کسب منافع خود بپردازند.
با این اوصاف، آموزرشگاه های آزاد علمی می توانند ضمن استفاده از نیروهای تحصیلکرده و دارای صلاحیت، به آموزش واقعی داوطلبان بپردازند.
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
احداث آموزشگاه علمی آزاد
محل اجرا :
1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام |
نام خانوادگی |
مدرک تحصیلی |
تلفن |
1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
آموزرشگاه های آزاد علمی می توانند ضمن استفاده از نیروهای تحصیلکرده و دارای صلاحیت، علاوه بر پاسخ گویی به نیازهای آموزشی داوطلبان، سهمی در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی داشته و بازده مناسبی نیز از این فعالیت اقتصادی-فرهنگی ببرند. ضمن اینکه با افزایش نسبت دختران در میان داوطلبان ورود به دانشگاه ها به بیش از نیمی از کل داوطلبان، احداث آموزشگاه های آزاد علمی دخترانه در قالب تعاونی های بانوان دارای توجیه مناسب اقتصادی خواهد بود.
1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و علمی جامعه ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در آموزش داوطلبان و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 15 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
کنکور (به فرانسوی:Concours ) نام آزمونی برای سنجش داوطلبان ورود به دانشگاهها است. این آزمون در ایران، چین، ژاپن و برخی کشورهای دیگر که در آنها رقابت بیشتری برای ورود به دانشگاه وجود دارد برگزار میگردد.
کنکور افغانستان که هر سال توسط وزارت تحصیلات عالی برای ورد به دانشگاههای این کشور برگزار میگردد و هزاران نفر از علاقه مندان در این آزمون بزرگ اشتراک نموده و فقط یک گروه محدودی به دانشگاهها جذب میگردند. امتحان کنکور افغانستان دارای 160 سوال بوده و 360 نمره دارد و شامل موضوعات ذیل میباشد:
و برای کمک برای علاقه مندان این آزمون و در اختیار قرار دادن مواد درسی و رهنمایی های کنکور بطور رایگان ویب سایت www.kankor.com توسط احمد فهیم توخی ایجادگردیده است. برای معلومات بیشتر از ویب سایت دیدن نمایید www.kankor.com
در ایران سازمان سنجش آموزش کشور که سازمانی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است متولی برگزاری کنکور برای ورود به دانشگاههای دولتی است. این آزمون در هر سال یک بار در ماه تیر برگزار میگردد و در حال حاضر (سال۱۳۸۶) به صورت یک مرحلهای و برای پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، ، علوم انسانی، زبانهای خارجی و هنر بطور جداگانه برگزار میشود. دروس اختصاصی گروههای آزمایشی مختلف عبارتاند از:
ریاضیات (شامل: ریاضی، حسابان، حساب دیفرانسبل و انتگرال، هندسه، هندسه تحلیلی و جبر خطی، ریاضیات گسسته، جبر و احتمال ) فیزیک و شیمی
زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضیات عمومی، فیزیک و شیمی
زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، فلسفه و منطق، تاریخ و جغرافی و ریاضیات پایه
زبان خارجی تخصصی
هنر:
درک عمومی ریاضیات و فیزیک، درک عمومی هنر، رسم فنی، خواص مواد، درک اختصاصی هنر (موسیقی، نمایش و تصویری - تجسمی)
۴ درس ادبیات فارسی، دین و زندگی، زبان خارجی و زبان عربی در کلیه آزمونها بهعنوان دروس عمومی مورد سئوال واقع میشوند.
مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز آزمونهای تقریباً مشابهی را برای پذیرش دانشجو برگزار میکند. دانشگاه آزاد اسلامی، آزمون گروه پزشکی را جداگانه از آزمون علوم تجربی برگزار میکند. در کنکور دانشگاه آزاد اسلامی هر داوطلب میتواند حداکثر 6 انتخاب داشته باشد. برای ورود به دانشگاه آزاد بر خلاف سراسری، ابتدا باید انتخاب رشته کرد و بعد آزمون داد
مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و فعالیت های آموزشی بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه آموزش بخش علوم و فناوری صادر میگردد.
مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان علوم و فناوری شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت علوم و فناوری .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .
شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافتجواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
-تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم
2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور
مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان علوم و فناوری شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8-درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان علوم و فناوری شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.
تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت آموزش بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش علوم و فناوری صادر می گردد.
صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان علوم و فناوری شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس نواحی صنعتی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.
مراحل صدور توسعه طرح :
1-تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.
فصل دوم
روش انجام کار
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از آموزشگاه علمی آزاد
بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از آموزشگاه علمی آزاد به بررسی سیستم ها و روش های آموزشی موجود در آموزشگاه پرداختیم و سیستم مدیریت و ... مورد ارزیابی قرار دادیم ،
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش آموزش نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در آموزش میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .
فهرست تجهیزات فنی و برآورد قیمت آنها :
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت جذب دانش آموزان )
در زمینه جذب دانش آموزان می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی، تبلیغات اینترنتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر برای جذب بازار فروش جزئی و استفاده از روش فرد به فرد برای فروش کلی محصولات در بازار داخلی .
فصل سوم
امور مالی طرح
1- سرمایه گذاری ثابت طرح :
1-1- زمین :
2-1- تجهیزات فنی :
3-1- اثاثیه اداری :
4-1- هزینه های قبل از بهره برداری :
جدول هزینه های ثابت طرح :
2- هزینه های جاری طرح :
1-2- ملزومات اداری و آموزشی :
2-2- سوخت و انرژی :
3-2- حقوق و دستمزد پرسنل تولیدی (ارقام به میلیون ریال) :
4-2- هزینه استهلاک (ارقام به میلیون ریال) :
5-2-هزینه تعمیر و نگهداری (ارقام به میلیون ریال) :
جدول هزینه های جاری طرح :
سرمایه در گردش :
جدول کل سرمایه گذاری طرح :
توجیه اقتصادی محصول :
برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی :
درآمد طرح :
محاسبه دوره بازگشت سرمایه :
محاسبه نقطه سربه سر (ارقام به میلیون ریال) :
محاسبه کارمزد وام (ارقام به میلیون ریال) :
جدول باز پرداخت اصل و کارمزد تسهیلات :
فصل چهارم
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات
نتایج حاصله از اجرای طرح :
با توجه به آمار و اطلاعات بدست آمده از آموزشگاه علمی آزاد و همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته می توان به این نتیجه رسید که این طرح جزء طرح های زود بازده و پربازده است و می تواند در لیست مشاغل مورد حمایت دولت قرار گیرد و در صورت اجرا می تواند از سوددهی مورد قبولی برخوردار باشد .
مبلغ قابل پرداخت 28,700 تومان